Robotmaaier (was zitmaaier)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dafke schreef:Ik ben op zoek naar een (tweedehands) zitmaaier.
Ik heb een stuk van ongeveer 19 are, met een 10 are weide grond. Daar gaan kleine geitjes opkomen, maar omdat er nog zoveel andere plannen zijn, zullen ze eventueel niet voor dit jaar zijn.
Laat een robot grasmaaier het afrijden, dan heb je helemaal geen werk meer, alleen een klein beetje onderhoud en het gras staat mooier.

[Mod edit]
afgesplists van het topic "Zitmaaier"
Hier graag verder over Robotmaaiers ...
Laatst gewijzigd door philippe_d 21 apr 2015, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: zie mod break
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Tenzij het terrein niet zo effen is. Dan moet je om de haverklap de robotmaaier "bevrijden", want dan heeft ie gedeteceerd dat de wielen "opgehoffen" zijn (een wiel in een oneffenheid).
Wij hebben een Bosch Indego en niet zo'n effen terrein. Elke lente (nu dus) lopen we achter de Indego om oneffenheden te vullen met compost, zodat ie daar de volgende keer niet blijft "hangen".
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vooruitgang :-) Vroeger liepen de mensen achter mammoeten aan, nu achter hun robotmaaier met een emmertje.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Ik weet niet hoe je grasveld er bij ligt, maar bij mijn zus werkt de Husqvarna robotmaaier perfect.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
vgeers
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2013, 12:29

Ik heb een robomow rl1000 en die stopt ook niet voor een putje of oneffenheid. Met zijn 3 grotere messen mulcht deze ook alles heel fijn. al een paar jaar zeer tevreden van!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Hier ook al enkele jaren een tevreden baasje van een Husqvarna AC305... Zowat de beste koop ooit!
Heeft geen enkel probleem met een putje in het gras.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Robotmaaier...dit wordt interessant, honda grasmaaier is vorige week in panne gevallen (motor vast gelopen en blijkbaar moet deze vervangen worden wat blijkbaar bijna evenveel kost als een nieuwe kopen)

wij hebben een grastuin van ongeveer 1000m²..alles redelijk plat enkel een paar bomen, speeltoestellen en een padje.

iets dat jullie kunnen aanraden ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Bij ons is het ook +/- 1000m².
Op het probleem met de putjes na, ben ik wel tevreden van die robotmaaier :).
Als het putjes-probleem zich enkel voordiet bij de Bosch Indego, zou ik die alvast niet nemen.
De "gratis installatie" van de draad, dat kan je zelf ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb twee stukken gazon... waarvan ééntje vooraan het huis... ik zou hem dus al manueel moeten gaan verplaatsen dan (en wie weet krijgt hij dan wel vleugels als hij vooraan staat).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De mijne doet het nu al 2 jaar, en heeft nooit "vleugels gekregen".
Er staat een pincode op, en zonder code doet ie niets...

2 stukken gazon: verplaatsen is een optie.
Misschien kan je het verbindingsstuk, tenzij kiezels of los zand, mee laten afbakenen. Ook al moet ie daar dan geen gras afrijden, hij geraakt dan toch op eigen kracht tot het 2de stuk en terug in zijn laadstation...
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

kan je zo'n ding verplaatsen ? ...hier ook een voortuin (afgesloten van achtertuin met hek)

Ik dacht dat ik altijd nog een (kleine) grasmaaier zou moeten hebben voor dat stuk tuin aan de straat.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Je kan dat verplaatsen en dan zeggen: rij tot je leeg bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hoeveel m2 doen die dingen per uur ongeveer ?
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn zus heeft een Husqvarna 320, die doet 2200m² en bij haar moet die zeker 2000m² maaien,
nu staat die ingesteld dat die door de dag het gras maait van 8:30 tot 20:30,
maar ik heb al gezien dat dit zelfs verminderd kan worden.

Veel laten die 's nachts maaien, maar zij heeft nog een sproeisysteem dat 's nachts werkt (voor als het droog is, vooral in de zomer).
kimme
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 jan 2014, 13:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Hier een ambrogio l85evo. 11are gazon. Rijdt elke dag van 8 tot 20. Prachtig gazon nu zonder werk en rijdt zichzelf amper vast.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met m'n 2.5 are gras ga ik het voorlopig maar zelf doen :lol:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

allemaal grote tuinen hier precies :-)
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Denk dat ik maar ongeveer 30m² gras heb :oops:
Meer dan voldoende!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Wat lees ik hier allemaal :eek:

Elke dag 8- 20h, 's nachts (lawaai?), ...

1x op 2 weken vind ik al veel :bang:
vgeers
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2013, 12:29

Mijn robomow rijdt 2x per week 1,5 uur en maait probleemloos 7are af. Er staan ook paar bomen en speeltuigen waar hij probleemloos rond gaat (licht tegen botst en dan verder gaat)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Het geheim van een mooi groen gazon: hoe meer maaien, hoe mooier.
Dus laat die robot zoveel mogelijk rijden. Het gazon zal er mooier en mooier uitzien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Vrienden van ons hebben ook een, ben echt geschrokken hoe weinig lawaai dat maakt :D na onze robotstofzuiger wordt een robotmaaier ook een must (hoewel ik graag het gras zelf afrij)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Wat met de hond ? is dit gevaarlijk?

En wat als je hond een mijnenveld achterlaat ? :) want dit word maar 1 keer in de week ontmijnd ...
Afbeelding
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Wat je hond achterlaat zal ook wel gemulcht worden :banana:
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hier draait nu 2 jaar een WorX Landroid. Goed tot 1000m². Er bestaat ook een grote broer van, 2000m².

Super toestel, vergeleken met andere toestellen was 'ie 2 jaar geleden één van de goedkopere modellen, maar ik kon hem krijgen met 5 jaar garantie zonder meerkost bij de Brico, dus toch maar gekocht ondanks dat ik eerst voor de duurdere Bosch wou gaan die de Gamma toen in aanbieding had.

Lang daarna een test gelezen van de Duitse consumentenbond waar de Worx als één van de betere in uitkwam ondanks de goedkoopste in de test. De "maait in stroken" approach van de Bosch toestellen die mijn eerste keuze was werd in deze test redelijk afgekraakt : veruit de luidste machine in de test en er werd afgeraden de Bosch 's nachts te laten draaien maar wat erger was : wanneer de Bosch een strook mistte, BLEEF hij deze strook ook missen bij de volgende knipopdracht. Na 2 weken knippen zag je dus duidelijk stroken *in* je grasperk waar de machine het knippen niet overlappend-genoeg uitvoerde. Misschien is dit nu opgelost, maar zeker in de tests tot vorig jaar was dat een dik nadeel van de Bosch toestellen.

Terug naar de Lanrdoid :
Loopt nooit vast, doet geen "ontsnappingspogingen", regensensor en komt dus terug naar huis bij regen en wacht dan een opgegeven periode voor een nieuwe poging, heel éénvoudig programmeerbaar, kantensijderprogramma, hoogteregeling, zoneprogramma om aangeduide zones intensiever te onderhouden als andere, gratis updates van de firmware ....

Messen kosten echt geen bal : het toestel gebruikt 3 messen per set en deze zijn zo gemaakt dat je een mesje zowel in langs- als dwarsriching 1 maal kan keren om steeds een scherpe kant te hebben : je hebt dus 4 "verse" snijvlakken per mes. 1 snijvlak is goed voor 1 seizoen hier, dus met 3 messen kom je meer als een jaar toe. Met ons grasoppervlak draait 'ie van maandag tot en met vrijdag, ongeveer 50 minuten lang.

En zo'n nieuw mesje kost je 1€ per stuk. :-)

Geluid ? Dit toestel hoor je gewoon niet. In de zomer slapen met open venster en 's nachts laten lopen : perfect mogelijk : je hoort en in het ergste geval een super stil geritsel in de achtergrond wanneer 'ie voorbijkomt en als je heeeel goed luistert het zachte zoemen van een elektromotor.
Maar 's avonds/'s nachts knippen heeft zo zijn andere unieke problemen -als je dat als probleem wil zien-.
Zoals bijvoorbeeld : je robot zal als een ware Terminator je hele tuinslakkenbestand uitroeïen op 3 nachten tijd. :)

Honden zelf lijken me geen probleem : onze twee katten bekijken dat ding nog nauwelijks wanneer 'ie loopt, maar houden wel hun afstand. De messen zitten vrij "diep" in het toestel, dus per ongeluk de messen raken ... onmogelijk. Het toestel stopt zoals een Roomba onmiddellijk wanneer 'ie ergens tegen aanstoot, rijdt dan een 20cm achteruit, draait weg en vervolgt zijn werkzaamheden. "Hondebehoeften op het gras" ... mjah, dat wordt wel een zootje. :)

De "barrier draad" die deze machine nodig heeft om binnen de tuin te navigeren en zijn laad-station terug te vinden heb ik eerste instantie niet ingegraven : gewoon met de bijgevoegde haken bovenop het gras tikken en de robot de eerste dagen gewoon zijn gang laten gaan : op die manier kan je makkelijk nog correcties uitvoeren van "te ver van de boord, te korte bocht .....). Je kan daarna kiezen of je de draad in de grond stopt (een 10 cm diep is ruim ok) of laat zoals 'ie is. Binnen 3 maanden vind je de draad quasi niet meer terug, maar indien je het gras wel eens verticuteren wil is het "de grond in met die draad !", en da's ook op een paar uurtjes gepiept.

Resultaat : Altijd mooi geknipt gras, geen gezeur met gras naar het containerpark (want veel te veel voor de groene bak), minimaal onderhoud, tijdsbesparing, .... nope, echt een aanrader. Voor de winter het toestel eens grondig zuiver maken, volladen, en dan de kelder erin ermee. Het laatstation blijft gewoon buiten, stroom wordt onderborken. Doe dit in de late herfst na je laatste knipbeurt, en wanneer je de robot dan in de lente terug aanzet zit die batterij nog steeds op bijna 80% capaciteit ! Uitstekend dus.

Ik heb wel een kleine "parkeergarage" voor de Landroid gemaakt. In vochtwerende plaat en roofing erop/er rond geplakt, scharnierklep aan de bovenkant zodat je er toch in kan, en een rubberen deurmat in strookjes gesneden en voor de ingang bevestigd zodat de machine probleemloos binnen- en buiten varen kan, beschermd is voor neerslag en extreme weersomstandigheden. De machine rijdt iedere avond mooi zelf "zijn hok" uit en komt na 50 minuten knippen "terug naar huis". Werkt feilloos ! Worx zegt dat dit een overbodige luxe is en de machine echt wel weerbestendig is, maar ik had zoiets van "baat het niet, dan schaad het niet".

Grappige anekdote :
Mijn vrouw had zo haar bedenkingen bij deze aankoop. Een maand of zo nadat de Landroid hier zijn job deed stond ze op een mooie zomeravond naast me in de tuin, en de Landroid kwam rustig gras-knabbelend voorbij. "Weet je", zei ze, "Ik had het niet gedacht, maar dat ding werkt echt wel goed".
Net op dat moment probeerde onze buur in zijn tuin zijn 2-takt grasmaaier te starten ... en dat lukt niet echt.
Stond ik daar met een grijns van oor tot oor. Mijn vrouw bekeek me en siste :

"je bent een slecht mens".
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Als ik het goed begrijp dan belanden de versneden grassprieten gewoon weer op je gazon. Is het dan niet zo dat als je bij nat weer (of bij ochtenddauw) over het gras loopt, je hele schoenen vol kleine sprietjes hangen?
vgeers
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 maa 2013, 12:29

Hier spelen de kinderen vaak in het gras en heb dit nog nooit gzmerkt. zelfs kort nadat de robot gereden heeft. Doordat die vaker rijdt en uitstekend mulcht zijn dat geen sprieten maar bijna stof dat er wordt achter gelaten. allessinds hier nooit last van. Robomow 1000)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zag zonet een filmpje van de Worx Landroid (maar vermoedelijk is het zo bij ieder toestel) en daar zie je dat de messen toch zeker 10cm van de zijkant van het toestel zitten... hoe zit het dan met boordstenen, muurtjes, hekken, ... ? Op die manier heb je toch steeds een 10cm rondom waar je gras niet is afgedaan ?

Ik heb ook de indruk dat sommige maaiers gewoon random rondrijden... vraag me af of ze dan wel ieder plekje doen ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Wat randen betreft: die blijven idd staan.
Ofwel ga je er met een kantenmaaier langs, ofwel laat je ze gewoon staan.
Naast ons woont een gepensioneerd koppen (80+). Hij kan er niet tegen dat er "hoog gras" staat en knipt de zijkant van ons gras, onder de draad door, bij.
Ik kan me er niet druk over maken dat er nog wat sprieten staan. Het is ook geen 10 cm, eerder 2-3-4, ietske meer als je vergelijkt met een "gewone" grasmaaier.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

@Wimpie3 : ik kan bevestigen wat vgeers al eerder zei : direct na het maaien kan ik met een vochtige hand op het gras, en daar blijft _niets_ van gras aan plakken. Bij regelmatig maaien zijn die stukjes gras zo klein dat ze gewoon tussen de sprietjes de grond op gaan. Ik had hier ook zo mijn bedenkingen bij voordat ik de machine kocht, maar mijn vrees hierover bleek compleet ongegrond. De kinderen ravotten hier samen met de katten op het gras op mooie dagen, en ze komen allemaal "proper" terug binnen. :-)

@r2504 : klopt. Net zoals mijn gewone grasmaaier het geval was (en ik denk dat dit bij de meeste grasmaaiers nog steeds het geval is) blijft er een grasstrookje staan als je met een wiel tegen een hoge borduur of dergelijke aanmoet. De robot vervangt dus wel je grasmaaier, maar niet je kantensnijder. Voor mij is dat geen dealbreaker : ik ben veel sneller klaar met de kantensnijder als met het grasmachine, en met de klassieke grasmachine moest ik die kantensnijder ook nog gebruiken. Die strook is een dikke 4 cm denk ik, mogelijk dat het toestelafhankelijk is, maar de schatting van Heist_175 zal er zeker niet ver vanaf zijn.

Het hangt natuurlijk ook heel sterk af hoe je tuin uitziet. Ik heb geen hoge borduren in pakweg 90% van de omtrek van de tuin die rechtstreeks aansluit met het gras, maar een planten/bloemenstrook gescheiden door een dwarse in de grond gestoken blauwe plaat die gelijk met de grond is. De leiddraad zit tegen die border. De aangrenzende paadjes (klinkers) rondom het huis zijn ook geen probleem : de kabel is tegen de klinkers aan ingegraven, en éénmaal in "go home mode" zal de Worx de leiddraad volgen en center onder zich houden en knipt hij die boord af, hij rijdt dus "voor de helft over de border" dus alles van gras aan de weerskanten van die borders wordt gewoon geknipt.

De WorX doet dit echter NIET wanneer zijn batterij bijna leeg is : de machine gaat dan in "limp to home" mode, zet zijn maaimotor UIT en hobbelt traag naar zijn laadstation in een poging nog tot daar te raken zonder stil te vallen. Ondanks zijn laag budget en Chinese origine is dit echt niet zo'n dom toestel.

Er zijn ook toestellen die een aparte "come home" draad nodig hebben, BUITEN de borderdraad. Het idee is dat je die extra draad nog in je tuin moet graven, en via die specifieke draad vinden die toestellen hun thuis en meestal wordt aangeraden deze draad zowat center je grasperk aan te brengen tot aan het docking station.

De Worx is "dommer" : hij gaat ervan uit dat zijn powerstation altijd tegen de wijzers van de klok staat georiënteerd, en wanneer 'ie naar huis wil gaat ie doogewoon rijden tot 'ie de borderdraad tegenkomt, en dan vervolgt hij deze draad altijd in dezelfde zin tot aan zijn thuisstation. Omdat 'ie ook weet dat DIT de borderdraad is, weet hij ook automatisch dat dit de border is die hij moet maaien.

Het is een beetje zoals het gebruik van poetsrobotten in huis. Wil je een zo optimaal mogelijk resultaat, zal je mogelijk je layout/eigenschappen van je binnenhuisindeling mogelijk moeten aanpassen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Bijvoorbeeld : als je Irobot of Neato of wat dan ook niet onder je kasten kan wegens "5mm te hoge robot", kan je ofwel zeggen "laat het maar stoffen daaronder" (geen goed idee) of je verhoogt je meubel met een 5mm onderlegger die toch niemand ziet.

Wat het "at random" gedrag beteft : klopt. Bijna alle maaiers, behalve de Bosch machines, tonen dit at-random gedrag-. Maar het eindresultaat is steeds een egaal geknipt grasveld, zonder zichtbare patronen : de prijs van deze maaimethode is een duidelijk gebrek aan efficiëntie, maar aangezien dit puur "machine time" is : who cares ? Enkel het resultaat is van belang voor mij.

En da's net waar de Bosch machines in falen : ze maken reclame over het feit dat ze "snel en logisch" knippen en banen trekken net zoals jij dat zou doen, maar hun navigatie is niet feilloos en wanneer een een strook missen BLIJVEN ze die ook missen, met lange, ongeknipte stroken gras als gevolg (zelf al gezien bij een Bosch-eigenaar, mogelijk dat Bosch dit probleem nu in de nieuwe reeks beter onder controle heeft maar ik betwijfel het - wat ik ook in mijn vorige reactie aangaf.).
Buiten de Bosch machines weet ik van geen (consumer)-level toestel dat van deze techniek gebruik maakt.

Er zijn ook toestellen die GEEN draad nodig hebben. Ben de naam ervan kwijt, is iets Italiaans en wordt minstens onder 2 andere merken in licentie op de markt gebracht, maar dat ding lag buiten mijn budget en daar waren toch wel wat "uitbraakpogingen" over bekend op de fora.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Mijn Bosch Indego heeft nog nooit iets overgeslagen.
Het nadeel is het putjes-stoppen, maar niet het compleet overslagen van stroken (mijn ervaring).

Dat putjesgedoe stoort me zo erg, dat ie nog een siezoen mag meedraaien en dan vervangen wordt.
Waardoor weet ik nog niet. Ik vrees een beetje dat een vervangtoestel ook putjes-vastlopers zou hebben.
Ik heb er geen idee van hoe ik mijn keuze moet maken, volgend jaar. Elke verkoper zal zeggen dat zijn robotmaaier VEEL beter is.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Die Workx Landroid heeft me ook aan het denken gezet..

Toch een aantal review zitten zoeken en.. niet helemaal zo een positief verhaal, Kaween:
http://www.techradar.com/reviews/gadget ... 579/review

Kan je mss uit jou ervaring volgende punten even verduidelijken:

There's also an issue with the boundary. Because of the size of the mower, the boundary wire needs to be at least 35cm from the edge of your lawn when you install it. But this leaves about 20cm around the edge of your lawn that just doesn't get mowed at all.
-> toch iets meer dan 4cm precies?

The sensors aren't perfect though. If you have any low obstacles that don't firmly block the front of the Landroid – like the base of a trampoline, in my case – the Landroid won't stop. Instead, it will power over the top, get stuck, snap a razor blade and beep when it can't move.
-> niets aan te doen vermoed ik?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Geen idee hoe die mannen iets testen, maar correct is die info niet.
Dat met die afstand daar klopt zelfs absoluut geen snars van.

Je zet die boundary kabel echt _waar je wil_ in mijn ervaring, zolang de machine maar traktie heeft onder zijn wielen. Er is helemaal niets van "minimum 35 cm" nodig. In de handleiding van de machine stond iets van "tussen 35 en 20cm" om eventuele vastlopers te vermijden maar zelfs 20cm was _veel te ruim_. Als je robot nergens in een zwembad kan donderen of tegen een onoverwinbaar obstakel knotst op weg naar huis is er feitelijk geen enkele beperking van hoe dichtbij de rand je de begrenzingskabel leggen mag.
De machine is ruwweg 36cm breed. Boundary kabel bij "go home" ligt dus aan beide zijden minimum 18 cm nodig als daar obstructies liggen waar 'ie niet langs kan. Als zij die boundary op 35cm leggen wil die strook van 20 cm best geloven want 35cm van boord - 18 cm breedte toestel : +/- 18 cm + interne afstand van messen : ruwweg 22 cm blijft staan. Maar waarom je dat op 35 cm wil als 18cm ook voldoende is .... mij een raadsel.

Zoals gezegd, bij mij ligt de borderkabel zelfs gewoon tegen de grasgrens. Er is geen enkele fysische beperking daaromtrend zolang de machine daar vrije vaart heeft. Wanneer de Landroid M (mijn model) de opdracht krijgt om de randen af te lopen, centreert 'ie zich over de kabel, loopt de kabel dus af terwijl die midden onder zijn messysteem loopt. Op de vrijliggende boorden blijft geen spiertje staan daarom, en aangezien de heilige plantenborder van mijn vrouw ook geen onoverkomelijk obstakel vormt heb ik er daar ook geen last van. Enkel aan het smeetwerk zit je aan de fysische grens van wat de maaiengine kant, en dat wat blijft staan is iets van een 6cm (net even gaan meten).

Let wel : de Landroid heeft tegenover zijn eerste release al serieus wat software updates ondergaan. De eerste modellen bijvoorbeeld hadden helemaal geen "border mow on home return" functie, maar alle "M" modellen zijn daartoe in staat na een (gratis) softwareupdate. De machines die nu in de winkel zijn hebben die functie al lang standaard ingebouwd. Eerste modellen werden ook regelmatig gezegd dat ze wel eens een ontsnappingspoging deden, ook daar nog nooit last van gehad.

De enige beperking die de boundary draad heeft is dat je GEEN hoeken van 90° mag maken. Je maakt er 2 van 45° (of zo), en dan hangt het van je plaatsing af of in die hoek gras kan blijven staan. Da's een beetje experimenteren, en daarom kan je ook best die boundary draad pas ingraven als je tevreden bent met het resultaat.

Dat met die trampoline slaat ook nergens op. Wij hadden tot vorig jaar een trampoline in de tuin staan. De Landroid heeft daar nooit ellende mee gehad, maar ik kan me wel voorstellen dat een trampoline met een half-in-de-bodem-ingezakt onderstel idd "overreden" kan worden. Trampoline eruit, 6 brikken onder de buizen en terug zetten en klaar. Boehoe. :roll:

Hint (geen idee of dit ook voor andere droids werkt) : als je ingegraven boundary kabel ooit kapot getrokken wordt .... (Gremlin, mol met ijzertekort, boom met territoriale neigingen ...) kan het een drama zijn om dit defect te vinden, want de Landroid zal gewoon zeggen : "F*ck you - out of boundary" en NIET starten. Oplossing (en doe dit eerst wanneer je kabel nog werkt) : pak een draagbare AM radio : het boundary signaal is hoorbaar op AM frequenties ! Loop de kabel af tot waar het signaal stopt : daar zit je onderbreking.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

De Husqvarna van mijn zus blijft ook gewoon doorrijden als het regent dat vind ik persoonlijk ook nog een voordeel en
als de robot merkt dat er op een plaats het gras meer weerstand geeft (harder gras of iets dergelijks) dan gaat de robot daar in een spiraal maaien.
Op een bepaalde plaats staat er ook gras dat sneller groeit dan de rest en daar doet de robot dit ook, vroeger met de gewone grasmachine
merkte je dit al, dan had de grasmachine meer moeite om er door te geraken.

De robot zelf hoor je bijna niet, laten we zeggen het stoort helemaal niet als je buiten zit,
maar sommige mensen die met een robot 's nachts maaien hebben al de politie over de vloer gehad
omdat in de wet staat dat je 's nachts het gazon niet mag maaien.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

http://www.idealo.de/preisvergleich/Com ... K7773.html

Het strepen-verhaal : http://www.amazon.de/review/R24XDVZNEX3 ... DVZNEX3ORB

De Bosch komt daar niet zo denderend uit (zeker niet qua kabaal ...), maar ik twijfel er niet aan dat dit wel degelijk ook een behoorlijk toestel is. Dat met die overgeslagen strepen grasstroken was wat ik erover las toen ik voor mijn toestel rondkeek.
Een softwareupdate kan dit zeker inmiddels hebben opgelost, lijkt me niet onmiddellijk moeilijk om dat op te lossen met een software update.

Het 'doet raar bij oneffenheden' is idd iets wat ook in de tests werd vastgesteld. Lijkt me niet dramatisch, maar een andere Bosch zal wss idd hetzelfde doen.

De Husqvarna's waren zowat de eerste op de markt, ik twijfel niet eraan dat ze heel goed zijn.
Maar maaien wanneer het nat is .... tja, technisch wel mogelijk. Maar hoe hou je dat ding proper daarna ? Bovendien : nat gras druk je makkelijk plat. Je wielen van je maaier die pakweg 12kg weegt doen dat zeker. Dus hoe maai je platgedrukt gras ? Niet, toch ?

"Iedere verkoper ...." zonder twijfel. Gek genoeg was er niemand bij de Brico die de Landroid aanprees, ze hadden het ding pas binnen.
In 2014 stond er in Testaankoop wel een test over hem, hij kwam er heel goed uit met de opmerking dat "hij opvallend stil was". Dat blijkt ook uit de eerste link van idealo : bij 57dB praat je echt wel over een heel stil toestel. De Bosch met zijn 75dB is zeker niet oorverdovend, maar zou ik 's nachts ook niet laten draaien al was het maar om de lieve vrede met de buren.

Maar de keuze voor de Landroid was voor indertijd heel eenvoudig : ik kon hem toen hebben voor 800€ en 5 jaar garantie. De Bosch was met zijn 1500€ bijna dubbel zo duur. De Husqvarna's zaten met 2000€+ compleet buiten mijn budget. Het is pas daarna dat ik bemerkt en gelezen heb dat goedkoop niet altijd duurkoop moet zijn (gelukkig !).
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3976
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Je kan je zeker vragen stellen bij het maaien bij nat weer, maar dat is helemaal geen probleem voor dat toestel.
Platgedrukt gras... heb ik toch niet gezien als het regent.
Het enigste wat er wel is is dat je het toestel onderaan iets meer moet reinigen
want het gras plakt dan iets meer tegen de onderkant van de behuizing maar dat is op een paar minuten gedaan.

Een ideaal voorbeeld: Deze week hebben we tegels gelegd op het terras van mijn zus en omdat alles volstond op het gras (palletten, hopen zand en afval) hebben we de robot uitgeschakeld. Dus die heeft heel wat dagen niet gewerkt net nu het warm weer is en het regent wat het gras goed doet groeien. Als die nu telkens moest wachten als het regent dan werd het gras nog langer, dus laat die maar mooi het gras afrijden als het regent.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

800 euro? Staat nu op 1300 als ik goed heb gezien...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Dat is de versie voor 2000m².
Kaween zijn versie is voor 1000m² en ongeveer een 950€.

800€ vind ik ook wel heel erg laag :eek:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... daar kon ik hem ook niet voor laten liggen. Was een weekend van "tuindagen promoties" of zo, 2 dagen lang 20% eraf.
Cummuleerbaar met de extra korting van een Brico kaart. :-)
Je kan hem wss bij Hornbach tegenwoordig ook nog steeds bestellen, zonder kortingen kost 'ie daar 795€.

Ik heb wel geen idee of de positieve ervaringen van de "M" zomaar vertaalbaar zijn op de "L". De "L" was eerst op de markt en is/was indertijd wel wat primitiever, en daar waren wel redelijk wat klachten over.

@And : goed om te weten. Waarschijnlijk dat de Husqvarna's door een ander messysteem geen gezeur hebben met nat gras. De Worx machines zie ik dit allersinds niet doen.
Laatst gewijzigd door kaween 26 apr 2015, 09:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

En wat met beschadigd gras, zoals in dit filmpje?



op 5:40min
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”