Waterleiding verbinden ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Ik ben gisteren/vandaag noodgedwongen aan het klussen geslagen. Er was in de stal een waterleiding gebarsten met als gevolg geen water meer voor de paarden (tenzij we het met emmers aanvoerden).

Met veel bloed, zweet en tranen (en gevloek) heb ik het defecte T-stuk ertussenuitgehaald en een nieuw geplaatst. Probleem is echter dat ik nu de leiding niet meer aan elkaar kan koppelen. Het T-stuk staat ergens in het midden van de leiding met vlak daarnaast een kort 'verbindingsstuk' (circa 10 centimeter). Als ik dat verbindingsstuk in het nieuwe T-stuk schroef dan schroef ik 'de andere kant' van het verbindingsstuk los. Schroef ik omgekeerd dan schroef ik 'de andere kant' vast maar dan komt het aan het nieuwe T-stuk weer los. Ik vermoed dat ik een of ander speciaal koppelstuk nodig heb, maar heb me al suf zitten zoeken, zonder succes.

Ik heb al gelezen dat je dit kan doen via een knelkoppeling maar dat bekent dat ik moet beginnen zagen (ik heb begrepen dat de schroefdraden er dan af moeten) en daarvoor heb ik echt geen zin.

Iemand een idee welk koppelstuk ik kan gebruiken om dit euvel te verhelpen ?

Mijn dank is groot !
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hoe schroeft ge vast? Klemt ge u T-stuk vast met een tang en draait ge dan het ander erin?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

misschien als volgt :
oude buis <>T-stuk<>adapter naar flexibel buis <>kort flexibelbuisje<>adapter naar oude buis
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Het gaat hier om galvanisé buizen wellicht? Dan zou ik sowieso niet beginnen zagen in de leiding, anders heb je draadtrekapparatuur nodig...

Normaal gezien werkt men dan met 3-delige koppelingen ( http://www.google.be/url?sa=i&source=im ... 0435120600 )

Hoeveel van deze kopplingen en waar zie je? Normaal gezien zou er zoiets moeten zijn van constructie:

Lange buis - Koppeling - TStuk - Koppeling - Lange buis

Op die manier kun je de korte stukken buis op het T-stuk draaien en via de koppelingen gewoon aandraaien later.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

^ +1

Gewoon een driedelige koppeling plaatsen, die schroef je eerst op weerszijden van de leidingen en daarna zet je ze aan elkaar vast met het derde deel (vandaar de naam): de moer. Best wel wat vet in de koppeling (op het raakvlak tussen de kogel en holte) smeren om te zorgen dat ze zeker waterdicht is. Erna voldoende het water laten lopen om te vermijden dat er vet in de paarden hun drinken komt ;-)

En nieuwe draad trekken is niet zo moeilijk als je iemand kent die het materiaal heeft :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Een 3 delige koppeling ... that's it !
Ik wist dat er zoiets moest bestaan (ik kan toch moeilijk de eerste/enigste zijn met dit probleem) ... alleen is het moeilijk opzoeken als je niet weet hoe zo'n ding heet. Ik heb er voorlopig een stop op gedraaid, dan werkt tenminste nog 1 van de 2 kranen in de stallen.

Morgen even naar de doe het zelf.

Thanks guys !
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Nog niets teruggehoord, stal overgelopen? :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Nee, de stal is terug droog :-)

Mijn vrouw is gisteren naar de doe-het-zelf geweest en ze is warempel teruggekomen met een 3 delige koppeling. Ik was gisteren/vandaag echter te laat thuis van het werk om er nog aan te beginnen, dus voorlopig staat de stop er nog op. 1 van de 2 kranen werkt nog in de stallen, dus de paarden staan niet droog.

De 3 delige koppeling, samen met wat vlasdraad een goede tang en wat spierkracht en dit varkentje is (hopelijk) zo gewassen :beerchug:
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Neem teflonkoord. Bespaar je op spierkracht en gevloek :-D
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Geef mij toch maar vlas & vet :)

Trouwens, hij zit daar aan de bron voor het vlas ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Idd, het is misschien wat "smeriger" en maak je je meer vuil maar tegen vlas en vet kan niets op.
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Waarom? Nostalgie?

Trouwens: een draadverbinding volstoppen met rommel is geen goede praktijk. Zoiets moet zelfdichtend klemmen.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

^^ Akkoord, maar hoe ga ja je dat doen als uw buizen geen "bicone" zijn ? Dan gaat ge niet veel afdichten zulle.
Vlas & kolnat is zeer goed, maar er zijn tegenwoordig andere properdere alternatieven beschikbaar in de professionele handel.
Gebruik trouwens vlas & kolnat nooit op aardgasbuizen !!

en om het op zijn "stielemans" te zeggen: ne raccord

Afbeelding
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

je hebt loctite 55 maar eerlijk gezegd eer je deftige waterdichte verbindingen kan maken heb je wel al wat dichtingsmateriaal weggegooid. Het is een techniek op zich. Ik heb hier in huis bepaalde stukken uiteindelijk met kemp en colmat gedaan want met loctite begon het na een tijd steeds te lekken. Hoeveel ik ook gebruikte. Probleem bleek dat het niet biconisch bleek te zijn en er ook teveel speling op de schroefdraad zat. Daarbij kwam dan nog dat het een stuk was waarop redelijk veel waterdruk kwam te staan... Afbeelding
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Van Loctite 55 dient men meer te gebruiken dan wel men laat uitschijnen in de vele product fotos/videos.
Dan is het wel dicht (zelfs op een hogedrukreiniger) mits goed en voldoende aangebracht.
Maar erg kostelijk indien men veel verbindingen dient te maken.

Makkelijker is een rolletje teflon.
Doch ook dit is kostelijker dan vlas (kemp) en kolmat (paat).

Voor zo een racord (hollander) zou ik persoonlijk ook eerder kiezen voor vlas en kolmat, zeker bij grote diameters.
StarWing schreef:Gebruik trouwens vlas & kolnat nooit op aardgasbuizen !!
Voor gebruik van -20°C tot 70°C bij maximaal 5 bar mag vlas + Kolmat ALU wel in gassystemen.
Vaak gebruikt men dan echter een specifieke "gasdraad": vlas in de vorm van een (dikke) draad + dichtingsmiddel.
StarWing schreef:Vlas & kolnat is zeer goed, maar er zijn tegenwoordig andere properdere alternatieven beschikbaar in de professionele handel.
Hehe, kolmat plakt inderdaad lekker goed aan de vingertjes. :wink:
En ja, ontiegelijk veel producten in allerlei verpakkingen en vormen.

Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Van Loctite 55 had ik nog niet gehoord, dat ziet er wel interessant uit. Teflon heb ik niks als problemen mee (kan ook aan mij liggen) dus dat gebruik ik niet meer. 80% van mijn installatie is uitgevoerd met Alpex en (al dan niet permanente) knelkoppelingen maar de plaatsen waar een dichtingsmateriaal nodig was heb ik toch steeds vlas & vet gebruikt.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

loctite 55 al heel veel gebruikt en nog nooit lekken of problemen mee gehad.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Het gaat om een stal hé ... een druppelke meer of minder op de grond kan geen kwaad.

Het moet wel niet de waterval van Coo worden :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

ja hoe kon ik nu weten of je al dan niet in een stal woonde :lol:
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb onlangs mijn (keuken)kraan vervangen en mijn kraan paste niet op de huidige waterkabels (ik had 4maal het zilveren gedeelte zie: klik klik)
Ik heb dan een tussenstuk gebruikt, waarschijnlijk iets kleiner dan wat Uzzi nodig had en voor 2x € 0.90 was ik er vanaf, dacht ik...

Er druppelde dus wat water vanuit het tussenstuk in onze kast en er lag al een mooi plasje, heb dan wat zitten prutsen met teflon en nu is het in orde. (Combinatie teflon + harder aanspannen)
Ik heb de kosten van een loodgieter uitgespaard en op zicht ging dit wel vlot maar tefllon en andere stoppers blijven toch een beetje prutsen hoor.

Mogelijks ligt het ook aan mijn 2 linkerhanden? :lol:
Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen, desnoods een raad vragen aan de (schoon)vader en/of handigere vrienden en daar spaar je toch een hoop met uit.

@jackho
Uzzi schreef: Ik ben gisteren/vandaag noodgedwongen aan het klussen geslagen. Er was in de stal een waterleiding gebarsten met als gevolg geen water meer voor de paarden (tenzij we het met emmers aanvoerden).
Afbeelding
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik vermoed dat je er een nippel tussen geplaatst hebt met een schuin aangesneden schroefdraad, die trekken die rubberen ringetjes die het normaal waterdicht maken kapot waardoor het iets minder waterdicht is, rubberen (of papieren) dichtingen moet je gebruiken in combinatie met een plat vlak.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

@Funk Star
je apprecieert duidelijk mijn moppeke niet :P
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

@jackho ben niet altijd van de snuggerste :p

BTW als moderne mens probeer je alles zo een te googelen maar als je niet weet hoe dat bepaalde stukje noemt...

Dan maar naar de winkel en hopen dat de winkelbediende u uitleg snapt :-)

Zo heb ik mijn stukje gevonden maar ze gingen mij ondertussen nog paar andere dingen doen kopen, hier het tussenstukje en dan heb je na da verbindingsstukje nodig en ...
Afbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Kemp heeft voordeel dat het opzwelt in contact met water en verdere doorsijpeling (als niet teveel is natuurlijk) tegenhoudt. Teflon e.d. heeft dat voordeel niet en kemp in combinatie met gas natuurlijk ook niet.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik ben sinds enkele maanden installateur waterbehandelingsinstallaties (ontkalkers, ontijzeraars, filters... en nee, niet bij mijn teerbeminde concurrent Aqua Service xD).

Mijn ervaringen en deze van mijn collega's zijn:

-Vlas en vet is sowieso nog altijd best. Zeker bij galvanisé-verbindingen! Kruipt wel tijd in en ja, je handen zijn er vuil van...

-Loctite 55: nog geen enkel lek gehad en ik gebruik het eigenlijk altijd. Het past in de materiaalkoffer en als je bij klant komt is het maar het rolletje te nemen en hopla... Dit gebruik ik dan ook standaard altijd alhoewel ik ook graag met vlas werk :? Ik gebruik er altijd wat teveel, maar beter teveel dan te weinig. Ook tonen ze in filmpjes dat je de draad niet moet volgen zoals bij vlas, maar gewoon zigzag omwinden. Dit doe ik niet, ik volg de draad en leg er een dikke laag op, nog nooit een lek gehad.

-Teflon is groten brol die ik enkel zou gebruiken om een metalen stuk op een plastieken stuk te draaien.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik wil beamen dat teflon op niks trekt, .. het werkt wel maar draai geen mm terug want het is naar de klote en als je het niet juist gebruikt moet je het verschillende malen herhalen, .. voor waterleiding zou ik kemp gebruiken, met een hars speciaal voor waterleiding, iets dergelijks of koord is ook al goed. 'k zou zeggen kijk eens misschien zit er wel een record tussen. Momenteel gebruik ik al die rommel in voedingsindustrie, .. als je het goed doet kan loctite/teflon zelfs werken bij hogedruk leiding. Maar verwacht er niet te veel van.

loctite 55 is wel teflon he !
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Het is gelukt :-)

3 delige koppeling, vlasdraad en een hoop gevloek maar de leiding is terug gemaakt. Uiteindelijk kwam er zelfs geen druppeltje meer uit. Als ik eraan denk, neem ik morgen een foto om het resultaat te tonen.

Iedereen bedankt voor hun/zijn medeleven :beerchug:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Teflon (rolletje) goed aangebracht kan je makkelijk 1/8 tot 1/4 omwenteling terugdraaien zonder dat het lekt. 8)
Tussen 1/4 en 5/8 omwenteling wordt het al moeilijk(er) om geen lek te hebben (en zo te houden).
1/2 omwenteling is bij gebruik van teflon haast niet haalbaar.

Maar ik verbaas me er wel over dat zoveel mensen problemen ondervinden met een gewoon rolletje teflon.

Belangrijk bij gebruik van teflon (en kemp eigenlijk ook) is de voorbereiding van de draad waarop je de teflon aanbrengt.
Vooreerst moet je de schroefdraad (goed) "ruw" maken (indien dit nog niet het geval is)!
Bij heel gladde stukken (zoals sommige shell kraantjes) minstens zo "ruw" als in onderstaand filmpje.
"Ruw" is uiteraard afhankelijk van de diameter en het soort schroefdraad van de schroefverbinding.
De bedoeling is dat de teflon (of kemp) niet kan ronddraaien op, en in, de schroefdraad zelf maar op zijn plaats moet blijven doordat het oppervlak "ruw" is.

[youtube]fI-Qxqc9mDU[/youtube]

Vervolgens de teflon vlak, en strak gehouden, rondom aanbrengen te beginnen aan het begin van de schroefdraad.
Voor het beste resultaat zeker starten bij de allereerste draad (echt aan het begin dus).
Het aantal omwentelingen is uiteraard afhankelijk van de dikte van de teflon en de diepte van de schroefverbinding (1/4" is beduidend minder diep dan 1").

[youtube]cXFlO6Fzl8c[/youtube]

En na het aanbrengen zoals in bovenstaand filmpje druk ik de teflon nog eens echt goed in de schroefverbinding: duim mooi op de teflon plaatsen, knijpen en één of twee keer ronddraaien zodat de teflon diep in de schroefdraad zit.
Je ziet dan ook onmiddellijk of je voldoende teflon hebt aangebracht ... nog voor je alles in elkaar schroeft. 8)

PS Met kemp, Loctite 55, Flon-100, etc is dat eigen allemaal hetzelfde principe: met de schroefdraad mee aanbrengen én goed in de schroefdraad, tot dat deze ongeveer vol is. Men kan uiteraard ook minder gebruiken ...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 09 maa 2013, 23:04, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

er kwam geen druppel meer uit !

'k zou het geloven draai nu maar de hoofdkraan eens terug open, of nee neem maar eerst een foto voor je die open draait of je kan een nieuw digitaal fototoestel gaan kopen op de koop toe :lol:
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

De hoofdkraan stond open. Ik heb ze wel 4 keer open en terug dicht moeten draaien om de boel verder aan te draaien.
Ik heb er de laatste keer 2 minuten op staan kijken en ik heb geen druppel zien vallen, dat was voor mij het teken om victorie te kraaien :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”