Dfrog schreef:Vooreerst, ik woon 30 min van de NL-grens en m'n frans is met een hoop haar.
Nu, wat is feitelijk het probleem met een franstalige buurman? Stinkt die? Stookt die meer afval in zijne hof? Steelt die meer? Dopt die meer? Of spreekt die eigenlijk alleen een andere taal? Bestaat er iets al een minder- of meerderwaardige taal? Is taal niet iets universeels om te communiceren? Is het gebruik van frans in vlaanderen cultuurverstorend? Hoort het frans niet per definitie bij vlaanderen en vice versa?
Als wij ergens met een hoopje een zelfde taal spreken, zouden wij bij voorkeur toch ook willen stemmen op diegene die dezelfde taal spreekt? Als een bepaald sprekend gedeelte niet wenst te spreken met een ander sprekend gedeelte, dat ze dan een cordon instellen tegen dat ander sprekend gedeelte. Ze totaal verbieden is ondemocratie ten top mijn inziens.
Het probleem met de Franstalige buurman, hangt af van de buurman.
Je hebt mensen die weten dat ze in Vlaanderen zitten, en dat proberen Nederlands te spreken. Lukt dat niet, wil ik gerust switchen naar Frans ( het is daarom ook niet goed, maar te samen komen we er wel uit, door het combineren van de talen ).
Maar als je mensen hebt, dat gewoon arrogant zijn, en die in het Frans beginnen tegen je te spreken, en je antwoord in het Nederlands, en zichzelf dan nog opstellen met de eis, dat ik Frans moet spreken tegen hun... Dan is men reactie ook wel effen, dat men de boom in kan.
Het grote probleem is, dat men vaak spreekt van de "franse arrogantie". Niet alle Wallen / Brusselaars zijn zo, maar er is een duidelijk minachting dat als men hier komt, of men communiceert via email met een Vlaming, dat men het maar in het Frans moet doen. Neem nu even eBay. Je plaatst een advertentie in het Vlaams! Je krijgt mailen met vragen, en ik kan je verzekeren, 95% van de tijd, zal een Franstalige Belgische persoon, zijn vraag stelling in het Frans. Ondanks het feit dat de advertentie duidelijk in het Nederlands is.
Nog een paar leuke voorbeelden. Ga naar Vilvoorde. Koop er een sim kaart. Thuis ontdek je, dat de sim kaarten dat men verkocht, ingesteld zijn in het Frans. Leuk... Is in praktijk een schending van een wet ergens maar swat...
Ga tegenwoordig naar bepaalde winkels, en nogal vaak wordt je aangesproken aan de kassa met "bonjour". Ondanks dat het pvd Vlamingen zijn aan de kassa. Ook hoor je meer & meer in bepaalde winkels, alsof je in het buitenland woont. Frans, Arabische ( of Arabische/Frans mix), Pools, , enz... En als je dan nog eens een Vlaamse stem hoort, dat je bij jezelf denkt, a ja, hier wonen dus nog Vlamingen in Vlaanderen. *lol* Ik spreek niet over Brussel he. Ik spreek over Vilvoorde & omstreken.
Men dient echt blind te zijn, om de verfransing niet op te merken. Wat was het weeral. 30% van de gezinnen spreken Frans thuis in Grimbergen. En was nog een pak meer in Vilvoorde.
Brussel:Wat we voor krijgen is, een stad vlucht van uit Brussel, dat naar de rand komt. Men was het daar gewoon dat alles in het Frans is. Laten we eerlijk zijn, Brussel is NIET tweetalig. Enkel gedurende de dag, als de Vlamingen die op kantoor werken in Brussel naar daar gaan, heb je meer Vlaams. Als die wegtrekken, heb je puur een Franstalige bewoners kern over, met een beperkte groep Vlaams Sprekers.
Nu komen die mensen in de Rand wonen. En ze zijn gewoon om Frans te spreken. In Brussel kregen ze alles op hun schoot gesmeten in het Frans. En in hun ogen, verhuizen ze enkel maar een paar kilometers. Waarom zouden ze ineens een andere taal moeten spreken? Na een tijdje is hun massa hier groot genoeg zoals nu, dat men toch meer & meer in Frans bedient wordt, en dat meer & meer mensen Franstalig zijn.
Men ziet niet in, dat eenmaal men uit Brussel is, of uit Wallonië gaat, dat men over een "taal"GRENS gaat. Moet gij eens gaan wonen in Duitsland, men zal je snel vreemd aankijken als je blijft volhouden om Vlaams te spreken, en niet de moeite doet om Duits te leren. Denk persoonlijk om naar Duitsland te gaan verhuizen, zullen nog zien ( begin België k*ts beu te worden ), en één van de eerste zaken dat zullen gebeuren, is jaja, Duits ( bij )leren!
Dat is toch maar normaal, als je in een ander taalgebied gaat wonen, dat je de moeite doet om je aan te passen. Niemand verwacht dat iemand die geen kennis heeft van de taal, op 1 2 3 de taal kan aanleren. Maar je moet ook wel de moeite doen ervoor.
Het probleem is, de tolerantie begint bij bepaalde mensen ver op te geraken. Hoe meer de verfransing zichtbaar begint te worden, zoals Franstalige gemeente raden! Franstalige Burgemeesters, Franstalige diensten ( winkels etc ), in Vlaanderen, hoe meer je jezelf begint te voelen als een vreemdeling, in je eigen land/gebied.
Arrogantie:
Ik heb het al hierboven gezegd, er is een zekere arrogantie die eigen is aan heel wat Franstalige politici. En eenmaal men macht heeft, drukt men hun eigen verfransing agenda met plezier door. Dat men nu op Vlaams grondgebied zit, maakt niets uit.
Neem nu die Oproepingsbrieven versturen in het Frans, naar Franstalige burgers in Vlaamse gemeenten ( ondanks dat je jezelf ook kan afvragen, wat er nog Vlaams is aan de gemeente na de invasie ). Men weet dat het niet door de beugel kan, en toch ieder jaar, doet men hetzelfde spelletje. Gemeente raden houden in het Frans, terwijl men weet dat het niet mag. Toch blijft men het doen.
Ik stel nu eens de vraag onderom. Hoeveel gemeente in de Walen, heb je deze problemen maar omgekeerd? Hoeveel gemeenten gaan de Vlamingen de walen pesten, met zo een provocaties? Ik weet er van geen... Hoe komt het dat de Vlamingen die in Wallonië gaan wonen, vaak wel de moeite doen om Frans te spreken, wanneer ze weten dat ze op Franstalig grondgebied zijn... Het is gewoon een andere mentaliteit.
Ik bekijk vaak die mentaliteit met Frankrijk. De Fransen zijn gekend wegens hun chauvinistische houding. En jammer genoeg is die eigenschap ook aanwezig bij de nodige Franstalige "Belgen". Het is jammer maar het is zo. Als het zo niet was, dan zouden we deze discussies, en communautaire problemen niet hebben.
Het feit is, dat Franstalige Belgen, en Vlaamstalige Belgen, beide een andere cultuur hebben. Dat merkt je niet alleen aan de taal, maar ook op andere punten. Als er een staking te behalen is, dan mag je zeker zijn, dat onze Franstalige broeders, als de eerste erbij zijn, om te kunnen staken. Je snapt die houding soms niet. En dan klaagt men dat hun industrie naar de botten is, en dat de Waalse regering, mega schulden heeft, en zonder Vlaamse "Solidariteit" bankroet zou gaan. Well Deuuuuu ...
En nu dat de Vlamingen een "beetje" van zichzelf afbijten, worden we nogal snel afgeschilderd als "extreem", of "racistisch". Maar wie is de Vlaming als eeuwen onder hun duim aan het houden, en hun wil aan het opdringen? En ja... Die houding wordt niet aanzien als "extreem". Ik stel de discussie om, wie is de echte "extremisten" in dit land? Sorry, maar het zijn niet de Vlamingen...
Ze durven nogal snel roepen hoe het Vlaams Belang Racisten zijn, en ze moeten een Cordon Sanitair om zich hebben. Maar de Franstalige tegenhanger, het FDF, daar is geen Cordon Sanitair rond he. Nee, dat is de leidende partner, van de MR nogal... En als die Vlamingen vergelijken met "Nazi's", dat is het maar een klein discussie punt. Moest het VB hetzelfde doen naar de Franstalige kant... Jongens toch. De kranten zouden vol staan met berichten hoe racistische de Vlamingen zijn, bla bla bla ...
In mijn ogen, is de Franstalige Politiek hier in België, gericht op het onderdrukken op de vaak, te toegeeflijke Vlaming. En DAT, is wat België van binnen uit zit kapot te maken. Zeg nu ook, hoe is het dat zo een PRUTS partij als het FDF, zoveel macht heeft op de andere Franstalige politici.
Neem mijn woord, je gaat de Franstalige kranten nogal horen roepen, als de NVA, LDD ( als ze de kiesdrempel halen), VB, etc te samen beter doen.. "Vlamingen worden nog meer radicaler". En men stelt zichzelf nooit de vraag, waarom?
Waarom? ...