Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

DarkV schreef:
Ik vind het veel erger dat iemand die 18 jaar is totaal geef besef heeft wat bv. een huishuur bedraagt, de prijs van een huis is, verwarming, internet abonnement, ... kortom de meest banale economische waardes niet eens kent.
In veel scholen wordt dat te weinig gegeven. Dat is hier zo maar ook in Amerika.
Ik heb volwassenonderwijs gehad en economische basisprincipes geleerd in combinatie met basis burgerlijk en handelsrecht en dat zijn 2 heel interessante vakken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Ik vind het veel erger dat iemand die 18 jaar is totaal geef besef heeft wat bv. een huishuur bedraagt, de prijs van een huis is, verwarming, internet abonnement, ... kortom de meest banale economische waardes niet eens kent.
In de school van mijn dochter kopen ze 's middags een broodje en/of desert met hun persoonlijke streepjescode. We moeten daar krediet op plaatsen en de kinderen kopen daar hun eten mee.
De oudste zit in het 3de en zei me dat ze niet wist wat alles kost. Ik ben vorige week naar een info moment geweest en heb het nagevraagd. Inderdaad, er stonden geen prijzen vermeld! :bang: Daar begint het al.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Niet alles moet men op school leren, ouders mogen ook iets aanleren. Doe een vakantiejob en er is geen betere manier om de waarde van geld te kennen. Maar ja, de kinderen rot verwennen en de schuld op de scholen steken is gemakkelijker.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: In de school van mijn dochter kopen ze 's middags een broodje en/of desert met hun persoonlijke streepjescode. We moeten daar krediet op plaatsen en de kinderen kopen daar hun eten mee.
Scholen nemen allerlei initiatieven om te vermijden dat er onbetaalde facturen liggen.
Van deze had ik nog niet gehoord :).
DarkV schreef:Ik vind het veel erger dat iemand die 18 jaar is totaal geef besef heeft wat bv. een huishuur bedraagt, de prijs van een huis is, verwarming, internet abonnement, ... kortom de meest banale economische waardes niet eens kent.
Niet bepaald "aangemoedigd" door het fiscaal vrijwel geheel vrijgestelde vakantiewerk. Ik verdiende met mijn vakantiewerk meer dan mijn eerste jaren "echt loon" (per maand, wel te verstaan).
Het is ook in die context - schuldbeheer, of startend met "geen schulden maken" - dat ik alle "abonnementen" zo'n slecht idee vind. Abo op Office, Netflix, de fitness, fietsdelen, ....
Ik zal wel zelf een fiets kopen en een éénalige aankoop van €120 voor OEM Office (wat zowat de kost is van 1 jaar O365).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Niet alles moet men op school leren, ouders mogen ook iets aanleren. Doe een vakantiejob en er is geen betere manier om de waarde van geld te kennen. Maar ja, de kinderen rot verwennen en de schuld op de scholen steken is gemakkelijker.
Niet alles moet van de scholen komen, maar wat jij hier zegt slaat nergens op.
Ik verwen mijn kinderen enkel emotioneel.
Ik verwacht van de school dat ze op zijn minst laten zien dat iets kopen, een prijs heeft. Sterker nog, dit is gewoon wettelijk verplicht.
BTW, een vakantiejob kan pas vanaf 15 jaar. Ga je dan pas beginnen met hen de waarde van geld te laten ondervinden? Sterk te laat als je het mij vraagt.

@Heist_175 zo ziet dat eruit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het (verplicht) bijhouden van maaltijden/aankopen per kind is ook best wel zo iets privacy gevoelig. Maar kom.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad heel eigenaardig dat het bijhouden van aanwezigheden uitbesteed wordt.
Maar goed, 1 oorlogje per keer. Ik ben al bij dat er vanaf nu prijzen vermeld worden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef: Ik verwacht van de school dat ze op zijn minst laten zien dat iets kopen, een prijs heeft.
dat ze de prijs moeten laten zien is nogal logisch, maar dat het aan de school is om dat aan te leren durf ik wat te nuanceren.
moet er in school (middelbaar) wat meer aandacht gegeven worden aan de economie (btw, prijzen, belastingen, ....)? dat waarschijnlijk wel.

maar het leren omgaan met geld, en de waarde van geld, vind ik nog altijd iets dat aan de ouders is om aan te leren.
surtout ook omdat er ouders zijn die weinig hebben, en dus ook bewuster met geld MOETEN omgaan terwijl anderen iets hebben van "doe maar".
en als je deze verantwoordelijkheid bij de school legt, zou je volgens mij teveel verdeeldheid gaan scheppen tussen de kinderen (hun thuissituatie)

ik snap ook niet wat het probleem is van ouders dat ze dat niet zelf zouden (willen) doen...
-> x euro zakgeld / week als "dop"
-> y euro / extra verzonnen klusje dat je niet standaard van hen verwacht als "loon"
-> geld op, pech, weekje wachten (oftewel "het eind van de maand syndroom")

en je kan daar dan nog zo los/streng in zijn als je wil ("koop wat je wil, op is op" vs "dit koop je niet want das geldverspilling"),
het brengt ze zeker wel de basis en een zeker besef van waarde mee.
(desnoods voeg je daar als ze oud genoeg zijn nog het concept van lenen / voorschotten / .... aan toe)

de enige vraag die ik er tegenwoordig zelf bij stel is wat de waarde van X zou moeten zijn tegenwoordig.
bij mij vroeger was dat 200 frank / week, en 5 euro lijkt me op zich nog steeds ok... maar veel zal je er niet meer mee doen in vergelijking met toen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik kreeg geen zakgeld maar was wel bewust van alles omdat ik elke keer de vraag krijg van heb je dat nodig?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: BTW, een vakantiejob kan pas vanaf 15 jaar. Ga je dan pas beginnen met hen de waarde van geld te laten ondervinden? Sterk te laat als je het mij vraagt.
In de zomervakantie heb ik een Argenta-rekening geopend, ik heb er €50 opgezet en nu kan mijn dochter zelf naar de winkel met de fiets. En dus ook zelf betalen, contactloos of PIN.
Maar daarmee leert ze nog niet wat de huurprijs is natuurlijk.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

@Splitter Zo zie ik het inderdaad ook.
De school moet helpen in de opvoeding rond geld, maar is daar uiteraard geen eindverantwoordelijke in.

Ik vind gewoon dat er momenteel te weinig mee gedaan wordt in (voor mij) evidente zaken.
Prijs in de refter van eten ontbrak.
Het evident vinden dat elke leerling een PC van €700 / €780 krijgt van de ouders.
Het normaal vinden dat een schooluitstap aangekondigd wordt met een "ongeveer" prijs.
Afbeelding
Boeken laten aankopen waar niets mee gebeurt.
Afbeelding
Afbeelding
...

Dat zijn allemaal zaken die mij voor de borst stoten in mijn poging om mijn kinderen bewust te maken van de waarde van geld.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb het al eens vermeld maar het zijn vaak dezelfden die geld tekort hebben omdat ze niet hebben leren omgaan met een budget en denken dat pappie en mammie alles zullen blijven betalen. Die mensen waren vaak niet de personen in de zwakste financiële posities, soms zelfs net het omgekeerde. Zelf kreeg ik weinig zakgeld, simpel het moest verdeeld worden over al de kinderen in het gezin. Nu heb je vaker enig kinderen die het normaal vinden dat alles voor hen is, zo is het toch altijd al geweest voor hen.

Als kind hielp ik thuis al mee. Dat werd niet gevraagd, dat was normaal. Later ging ik zelf werken om extra geld te verdienen. 8 bfr/kilo om fruit te plukken. 100 kilo plukken is heel goed en dan had je 800 BFR, nu 20 EUR. OK, die bedragen kan je niet vergelijken met nu maar de prijzen zijn ook niet gebleven wat ze toen waren.

Naar school was met het grootste cadeau dat ik ooit kreeg, een fiets. Die onderhield ik zeer goed want zonder fiets kon ik te voet gaan. Die fiets diende ook voor andere verplaatsingen want pa en ma gingen werken en hadden geen tijd/geld om taxi te spelen. Vrienden kregen op dezelfde moment ook een fiets. De hunne was na een paar jaar al "versleten", de mijne heb ik nog 30 jaar gehad en was nog in redelijke staat toen ik hem weg deed. Zij smeten hem tegen de grond, ik zette hem keurig op de steun, smeerde de ketting, poetste de onderdelen enz...

Als kotstudent hetzelfde. Ik kreeg soms maar de helft van sommige anderen maar ze kwamen soms op dinsdag al om geld bedelen. Na enkele keren problemen om geld terug te krijgen stel je je harder op.

Neen, geld beheren is niet om op school te leren, dat moeten uw ouders doen. Op school kan je inderdaad economie krijgen maar dan is het al te laat en heb je totaal foute gewoontes gekweekt.

Ik snap niet dat ouders die hun kinderen verwennen niet inzien dat ze hen eigenlijk geen cadeau doen. De rol van ouders is om je kinderen klaar te maken voor het leven. Soms zijn daar harde lessen voor nodig, het leven kan nl ook hard zijn en zeker voor mensen die enkel in de watten gelegd zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:In de zomervakantie heb ik een Argenta-rekening geopend, ik heb er €50 opgezet en nu kan mijn dochter zelf naar de winkel met de fiets. En dus ook zelf betalen, contactloos of PIN.
Maar daarmee leert ze nog niet wat de huurprijs is natuurlijk.
Leren omgaan met zakgeld is één ding... beseffen dat je ouders daarvoor moeten werken (en hoeveel procent het is van hun inkomen) is iets helemaal anders !
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:In de zomervakantie heb ik een Argenta-rekening geopend, ik heb er €50 opgezet en nu kan mijn dochter zelf naar de winkel met de fiets. En dus ook zelf betalen, contactloos of PIN.
Maar daarmee leert ze nog niet wat de huurprijs is natuurlijk.
Leren omgaan met zakgeld is één ding... beseffen dat je ouders daarvoor moeten werken (en hoeveel procent het is van hun inkomen) is iets helemaal anders !
Klopt, als men zelf ervaart hoe hard men moet werken om dat geld te verdienen, dan pas zal het besef er echt komen.

Het probleem zit echter nog dieper want zelfs als je een besef hebt van de waarde van dingen dan nog kan je teveel consumeren gewoon omdat ons dat dagelijks zo voorgespiegeld wordt als "ideaal". In onze maatschappij ben je vaak wat je hebt of zo wil de marketing het ons doen geloven. Als ik hier merk hoe moeilijk mensen het hebben om geld niet uit te geven dan schrik ik soms. Het lijkt wel of kopen een plicht is en de dagelijkse shot koophormonen moet bevredigd worden. De kooproes duurt hoop en al een paar dagen en nadien zit je met de realisatie dat uw geld verdwenen is aan het zoveelste prul dat je eigenlijk niet nodig had.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Parkeerretributie binnengekregen op mijn nummerplaat voor op een plaats waar ik in jaren niet ben geweest.
Ik weet weeral wat doen.
Victory Not Vengeance
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb juist het tegenovergestelde zou op alles besparen tot ik mezelf ongelukkig voel. Het is gewoon zo dat ik echt heel verkeerd denk soms.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Maar ja, de kinderen rot verwennen en de schuld op de scholen steken is gemakkelijker.
Da's een vuile vette stroman, Dizzy.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Is dat zo? Men verwijst hier naar de scholen die een basisvaardigheid niet (voldoende) zouden aanleren terwijl dit mi een taak is van de ouders. Het zijn ook niet de scholen die de kinderen de foute houding aanleren, ook dit komt er via de ouders.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Jaja, Dizzy die over kinderen spreekt, 't is zoals de paus die over sex spreekt. ;-)

Toegegeven, veel ouders maken hun er tegenwoordig makkelijk vanaf, maar spreken dat het allemaal maar de verantwoordelijkheid is van de ouders is er ook dik over. Er zijn zoveel factoren die meespelen...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Nob schreef:Jaja, Dizzy die over kinderen spreekt, 't is zoals de paus die over sex spreekt. ;-)

Toegegeven, veel ouders maken hun er tegenwoordig makkelijk vanaf, maar spreken dat het allemaal maar de verantwoordelijkheid is van de ouders is er ook dik over. Er zijn zoveel factoren die meespelen...
Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen. Het is trouwens geen probleem dat zich beperkt tot kinderen al zijn goede gewoontes best zo vroeg mogelijk aangeleerd, dan moet je ze achteraf minder aanpassen.

Wie zijn verantwoordelijkheid is het dan allemaal? Ouders reageren vaak gepikeerd als je iets over hun kinderen zegt maar de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag opnemen, ho maar. Dan is het de schuld van de maatschappij en zoveel factoren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Idioten bij OV die menen schoolkinderen te moeten treffen door te staken.

Iedereen snapt wel dat ze actie voeren, maar kan dat niet in t weekend of zo? Of na de normale schooluren?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen. Het is trouwens geen probleem dat zich beperkt tot kinderen al zijn goede gewoontes best zo vroeg mogelijk aangeleerd, dan moet je ze achteraf minder aanpassen.
Volledig akkoord.
Dizzy schreef:Wie zijn verantwoordelijkheid is het dan allemaal? Ouders reageren vaak gepikeerd als je iets over hun kinderen zegt maar de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag opnemen, ho maar. Dan is het de schuld van de maatschappij en zoveel factoren.
Je projecteert hier blijkbaar je anekdotisch materiaal op de gehele bevolking met kinders. Opgelet met veralgemeningen, ik heb daar het schijt aan, zeker als je mij erbij sleurt en over diezelfde gigantische kam scheert.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

JamesEarlGray schreef:
Dizzy schreef:Wie zijn verantwoordelijkheid is het dan allemaal? Ouders reageren vaak gepikeerd als je iets over hun kinderen zegt maar de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag opnemen, ho maar. Dan is het de schuld van de maatschappij en zoveel factoren.
Je projecteert hier blijkbaar je anekdotisch materiaal op de gehele bevolking met kinders. Opgelet met veralgemeningen, ik heb daar het schijt aan, zeker als je mij erbij sleurt en over diezelfde gigantische kam scheert.
Ah het is anekdotisch dat heel wat ouders gepikeerd reageren bij opmerkingen over hun kinderen ook al wordt dat ook hier wederom aangetoond.

Men zoekt spijkers op laag water want ik denk heus niet dat alle ouders hun kinderen verwennen of het opvoeden overlaten aan de scholen. Het is tegen die, door ouders hier ook bevestigde, praktijk dat ik reageer en dus niet tegen ALLE ouders. gelukkig zijn er heel veel ouders die WEL beseffen dat verwennen eigenlijk op LT problemen kan opleveren. Het leven is geen sprookje en ouders leren hun kinderen beter die ongemakkelijke waarheid zodat hun kinderen beter gewapend zijn als het even minder gaat.

Ik zou niet weten hoe jij je kinderen opvoedt maar het is niet mijn fout als je jezelf denkt te herkennen in bepaalde geschetste situaties. Bij echt anekdotische zaken zouden weinigen zich herkennen, toch :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Dizzy schreef:Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen. Het is trouwens geen probleem dat zich beperkt tot kinderen al zijn goede gewoontes best zo vroeg mogelijk aangeleerd, dan moet je ze achteraf minder aanpassen.
Dat klopt, maar het was het stuk om het maar allemaal in de schoenen van de ouders te schuiven waarmee ik niet akkoord ging.

Er kan onderweg zoveel mislopen... slechte vrienden/omgeving/pech/... dat speelt allemaal mee, en dan kan je als ouder nog zoveel je best doen...

Wat niet wegneemt (en dat heb ik ook geschreven) dat veel ouders er zich tegenwoordig inderdaad gemakkelijk willen vanaf maken.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Nob schreef:
Dizzy schreef:Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen. Het is trouwens geen probleem dat zich beperkt tot kinderen al zijn goede gewoontes best zo vroeg mogelijk aangeleerd, dan moet je ze achteraf minder aanpassen.
Dat klopt, maar het was het stuk om het maar allemaal in de schoenen van de ouders te schuiven waarmee ik niet akkoord ging.

Er kan onderweg zoveel mislopen... slechte vrienden/omgeving/pech/... dat speelt allemaal mee, en dan kan je als ouder nog zoveel je best doen...

Wat niet wegneemt (en dat heb ik ook geschreven) dat veel ouders er zich tegenwoordig inderdaad gemakkelijk willen vanaf maken.
Een misverstand dan want het was nooit mijn bedoeling om alles in de schoenen van alle ouders te schuiven. Het is evident dat er altijd ook andere invloeden zijn.

Wat betreft omgaan met geld denk ik echter dat de invloed van de ouders toch de grootste invloed is. Zij zijn immers de bron van geld en bepalen dus wat er uit te geven valt. Dat kinderen dingen willen door beïnvloeding, vooral door andere jongeren en marketing, is onvermijdelijk maar dat betekent niet dat je daaraan altijd moet toegeven of dat je niet kan wijzen op de beperkingen van een budget.

Zelf wou ik ooit een trendy jas want de halve school droeg zo'n jas. Toen mijn vader hoorde wat die jas moest kosten heeft hij eens een goed gesprek gehouden. Ten eerste zou hij elk kind zo'n jas moeten kopen wat gewoon onmogelijk was en bovendien was de jas veel te duur voor de kwaliteit. Hij vertelde me ook dat je beter zelf de trend zet ipv na te doen wat de grote hoop doet. Een geweldige les die ik vaak herbruikt heb. Mijn schoolboeken ging ik bvb niet met duur papier verpakken maar ik nam effen goedkoop papier en voegde daar zelfgekozen afbeeldingen (meestal van een schone madam) aan toe. Mijn boeken waren de coolste van de klas en niemand had dezelfde en dat voor een fractie van de prijs.

Toen ik het huis verliet en samen ging wonen wou ik geen cent omdat ik zelfstandig wou wonen. Ik was fier dat ik dat kon en fier op mijn ouders dat ze me dat geleerd hadden. Door te werken in de vakanties en door spaarzaam te zijn had ik een potje om te starten. Als je dan nog moet beginnen met die lessen kom je de limieten snel tegen. Na enkele jaren huren kon ik mijn eerste eigen huis kopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dizzy schreef:maar het is niet mijn fout als je jezelf denkt te herkennen in bepaalde geschetste situaties
Je had het letterlijk over "ouders" zonder extra criteria, met daarop volgend het verwijt dat die hun kinderen rot verwennen. Meer veralgemenend is dus niet mogelijk. Niet mijn fout dat ik mijzelf herken in uw veralgemenende eerste opmerking, want om ouder te zijn moet je aan niet veel criteria voldoen, enkel maar kinders hebben.

Voor de rest ben ik akkoord: ouders doen volgens mij hun kinderen een gunst als die hun kinderen wapenen voor de harde wereld van het zelfstandig wonen en functioneren. Door dingen af te schermen doe je hen geen plezier, behalve als het gaat om dingen die vermeden kunnen worden, zoals armoede en toxische mensen. Kinders klaarmaken voor de harde wereld door nu voldoende aan te leren en duidelijk te maken is mijn huidige tactiek.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nob schreef: Er kan onderweg zoveel mislopen... slechte vrienden/omgeving/pech/... dat speelt allemaal mee, en dan kan je als ouder nog zoveel je best doen...

Wat niet wegneemt (en dat heb ik ook geschreven) dat veel ouders er zich tegenwoordig inderdaad gemakkelijk willen vanaf maken.
Het zijn, denk ik, zelden de ouders van kinderen die slechte vrienden/omgeving/pech/... hebben die de school veel verwijten maken, het zijn net die ouders die hun kinderen rotverwennen die de school verwijten dat het misloopt.

Uw kind opvoeden doe je in de eerste plaats zelf als ouder(s). En ja, tegenslagen horen er ook bij, die komen in het echte leven ook voor.

En heb je geen tijd om kinderen op te voeden omdat je zelf moet werken, carriere maken, sporten, hobbyclub spelen, enz, begin er dan niet aan. Bij mijn weten is het nog steeds de meerderheid van de ouders die zelf kiezen voor kinderen...



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Tja, ik ben helemaal niet zo een veralgemener vandaar dat ik het zelf eerder evident vind dat mijn uitspraken niet algemeen (bedoeld) zijn. Ik gebruikte ook het woordje "vaak" dat iets anders betekent dan altijd.

Soit, uiteindelijk zijn we het eens over de kern van de zaak, verwennen helpt kinderen niet.

Dat je kinderen helpt door hen negatieve dingen te besparen/afschermen is zelfs discutabel. Armoede mag je als kind gerust zien, dat betekent niet dat je per se arm moet zijn om te weten wat het is. Bovendien is armoede ook deels relatief, tegenover een rijke is een middenklasser arm. Kinderen zien/merken dat soort verschillen erg snel en dan is het aan de ouders om dit te duiden. Hetzelfde met toxische mensen al is het onduidelijk wat je ermee bedoelt. Kinderen mogen best weten dat er mensen zijn met minder goede bedoelingen, zo kunnen ze ze ook herkennen en ontwijken. Het komt altijd op hetzelfde neer, het is voorbereiden op een onafhankelijk leven, waar mammie en pappie er niet altijd zijn. Als je je kind dat geleerd hebt, ben je, voor mij, als ouders geslaagd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen.
ok...
De beste stuurlui staan uiteraard aan de wal.

Hoe vaak heb ik mensen niet horen zeggen "als ik kinderen heb,..|vul zelf maar in|". Jaja... Dat is even veelzeggend als "als ik koning ben,..."

Als je zelf niet verantwoordelijk bent voor kinderen weet je gewoon niet waarover je spreekt, dus laat dat vingertje maar in je zakken ipv er anderen mee terecht te wijzen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Net terug van vakantie een brief van de verzekering vinden met €2 herinneringskosten te betalen binnen de 10 dagen (eerste brief niet gekregen terwijl rekening voor andere verzekering van zelfde makelaar rond zelfde tijdstip wel ontvangen/betaald werd). De herinnering werd natuurlijk verstuurd net na ons vertrek :roll:

Nu goed, we hadden in augustus moeten opmerken dat we nog een rekening misten en zelf informeren natuurlijk.

Misschien mogen we nu ook een aantal keer €2 vragen voor de keren dat we zelf moesten pushen en navragen waar onze uitbetaling bleef na een klein ongeval (aug 2018). We moesten toen "begrip hebben" dat wegens vakanties alles wat langer duurde.

Ben nu benieuwd of er nog een nieuwe brief gaat komen want er was natuurlijk niet binnen de 10 dagen betaald.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

on4bam schreef:Misschien mogen we nu ook een aantal keer €2 vragen voor de keren dat we zelf moesten pushen en navragen waar onze uitbetaling bleef na een klein ongeval (aug 2018). We moesten toen "begrip hebben" dat wegens vakanties alles wat langer duurde.
Die €2 betaal je dan toch gewoon niet?
Ze zouden ne post pakken moesten ze dat hier proberen!

Gewoon een beleefde mail sturen dat je dankbaar bent dat ze begrip hebben dat alles wat trager gaat wegens vakantie en dus die €2 niet zal betalen. :angel:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

No way dat ik dat zou betalen. Als ze erover zeiken zeg je gewoon: ahja betaling was al vertrokken voor ik jullie brief zag. 9 van de 10 komt men daar niet op terug.
Bedrijven die blijven pushen over herinneringskosten zijn mij asap kwijt als klant. Het zou gewoon wettelijk verboden moeten zijn, herinneringskosten aanrekenen. 2 euro valt nog mee maar de kosten genre 10-15 euro die je vaak ziet zijn gewoon buiten alle proportie. Zeker bij grote bedrijven waar alles gewoon geautomatiseerd is..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

vermits je de eerste brief niet gehad hebt, zou ik hen zeggen dat ze maar een betrouwbaardere postdienst moeten zoeken ipv u op te zadelen met onnodige kosten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:Je hoeft geen kinderen te hebben om het belang van omgaan met geld te snappen.
ok...
De beste stuurlui staan uiteraard aan de wal..
een dooddoener hé

kunnen we akkoord gaan dat er op heel veel vlakken serieuze rolverwarring is ontstaan tussen school en ouders?

er zijn zaken die ouders moeten aanleren aan hun kind
er zijn zaken die scholen meoten aanleren aan eht kind

is het bv de taak van kleuterscholen om kinderen zindelijk te houden/maken?
sommige zeggen ja, andere neen.
mij maakt het niet uit

met geld leren omgaan lijkt me taak vd ouders te zijn en zakgeld is een geweldige uitvinding op dat vlak. wil 'm meer moet 'm werken, ook de 12 jarige kunt ge perfect inschakelen in taakjes thuis
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Alles goed en wel, maar als de school de prijzen niet laat zien van de verschillende zaken (wat nu wel het geval is als ik het zo goed lees), dan valt er niks te leren qua waarde van geld. Niet door de ouders, niet door de school. Als die prijzen er wel staan kan je als ouder nog zeggen er is X-bedrag op gezet voor deze maand, dat ze dan moeten kijken hoe het te besteden etc...


OT: Bij het overschakelen van bank voor de lening moest er een schatting gebeuren. Veel miserie gehad met het schattingsbureau en een pak excuses, maar uiteindelijk nooit een schatting ontvangen. Een review van haast een A4 geschreven op Google en ze publiceren hem niet... Hij is enkel voor mezelf zichtbaar blijkbaar. Eerst dacht ik nog ok hij is misschien flagged voor manueel nazicht, maar het is nu toch al een dikke maand. Er staat nochtans niks schofferend in.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

1207 schreef:een dooddoener hé
Uiteraard is het een dooddoener, maar wel eentje die klopt.
Ik heb pas kinderen sinds mijn 30ste, ik ben dus ook een hele tijd volwassen geweest zonder kinderen. Ik kan me dus perfect inleven in beide situaties. Daardoor weet ik 100% zeker dat iemand die geen kinderen heeft nog geen notie heeft van wat het betekent om er wel te hebben. Als ik kinderlozen dus iets hoor zeggen over hoe zij het beter zouden aanpakken dan vind ik inderdaad dat ik het recht heb om zo'n dooddoener te gebruiken.

Los daarvan, ik ben het wel eens dat een school niet de hele opvoeding moet overnemen. Dat is in hoofdzaak nog altijd de taak van ouders. Alleen zou het wel leuk zijn mochten scholen meewerken. Kinderen zitten er namelijk een aanzienlijk deel van hun tijd. Een school is niet enkel een plek om academische kennis geïnjecteerd te krijgen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het is inderdaad een dooddoener en eentje die zelfs in deze discussie niet terzake is. Het gaat over omgaan met geld en dat is iets dat iedereen moet leren, uiteraard liefst zo jong mogelijk. Kinderen leren wel degelijk economie op school en dat is de taak van de school maar echt de waarde van geld leren kennen gebeurt in de echte wereld, buiten school dus en dus is het een taak van de ouders, zij beheren het budget.

Een tweede punt waarom de dooddoener niet opgaat: iedereen is zelf ook kind geweest en dus ervaringsdeskundige. Mijn opmerkingen waren ook gebaseerd op MIJN eigen ervaring als kind en hoe MIJN ouders met deze problematiek omgingen. Ik stel maar vast dat ik wel met geld kan omgaan en ik zie daar duidelijke redenen in vanuit mijn opvoeding. Weinig verwennerij en werken voor uw eigen geld/materiaal.

En daarbij, ik besef best dat opvoeden niet makkelijk is. Het is één van de vele redenen waarom ik er geen gewild heb. Als ik sommige ouders echter hoor klagen dan vraag ik me soms af waarom ze besloten hebben die kinderen te nemen. Het is een grote verantwoordelijkheid en dat weet je vooraf. Je zet je leven voor een ganse tijd in functie van de kinderen. Ik heb respect voor die inzet maar dat betekent niet dat iedereen die kinderen heeft dat goed doet, helaas is het ook zo dat sommigen zelfs ongeschikt zijn maar om kinderen te maken moet je nu eenmaal weinig kunnen :lol:

Anderzijds zijn er ook kinderen die ontsporen ondanks dat ze een goede opvoeding kregen van superouders. De verhouding eigen karakter en opvoeding is een enorme discussiebron.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik weet in de lagere school dat wij een winkeltje hadden zo vanaf het 4de leerjaar. Als je een week eigenlijk goede resultaten had en gedrag, stiptheid en dergelijke ook in orde was kreeg je 0,5 euro als krediet. Dit was fictief geld maar als je genoeg spaarde kon je wel met dat geld iets leuks kopen bv een speelgoedauto, light sticks en bedenk maar. Ik denk dat dat 1 van de dingen is die wel helpen dat niet alles in bereik is als je er niet voor werkt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:iedereen is zelf ook kind geweest en dus ervaringsdeskundige.
Denk je nu echt dat je weet hoe een ouder zich voelt omdat je zelf kind bent geweest? :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Cadsite, ik denk dat je hoe langer hoe meer mijn punt aan het bewijzen bent nl dat sommige ouders geen kritiek op hun kinderen en opvoedingsmethode aanvaarden.

Dat opvoeden niet gemakkelijk is heb ik steevast bevestigd, dat betekent echter niet dat opvoeden altijd foutloos gebeurt. De vaststelling dat sommigen niet met geld om kunnen is een fout in de opvoeding. Dat men daarbij naar de school wijst vind ik te gemakkelijk en tekenend voor bepaalde ouders hun houding. De talenten zullen wel eerder van de ouders komen :lol:

Iedereen is kind geweest en kinderen zijn meesters in het bespelen van anderen, inclusief hun ouders. Als kind heb je dus vaak als eerste de "zwaktes" van uw ouders door. Dus ja, iedereen kan wel iets zeggen over opvoeding door ervaring. Ik kom bovendien uit een nest van 5, ik wist dus snel wat delen betekent en waarom je gaan 5 luxejassen kan kopen met een arbeidersloon. Nogmaals, omgaan met geld is het thema hier en dat gaat iedereen aan, ook mensen zonder kinderen. Bovendien is het raar dat je niet reageert op mensen met kinderen die exact hetzelfde zeggen als ik.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”