Telenet gaat voor kostentransparantie naar klanten toe

Iedereen kent ze wel, de verborgen kosten, meestal bestaande uit éénmalige overstap- of activeringskosten, bij het aanpassen van je contracten met je telecomoperator. Telenet wil haar klanten hierin vanaf heden in tegemoet komen, en maakt komaf met een aantal éénmalige kosten, en maakt overblijvende kosten transparanter voor de klant.

De aanpassingen zijn geldig voor zowel particuliere klanten als Business FiberNet-klanten van Telenet. Klanten die reeds over een “digitale dienst” beschikken zullen voortaan niet langer een éénmalige kost aangerekend worden bij het bestellen van een extra digitale dienst.

Concreet wil dit zeggen dat wanneer een klant reeds in het bezit is van digitale televisie, internet of telefonie van Telenet, voortaan géén éénmalige kost van € 50 meer zal worden aangerekend bij het nemen van een nieuwe digitale dienst. Enkel indien de klant nog geen enkele digitale dienst bezit, of enkel een mobiel tariefplan van Telenet heeft, zal éénmalig € 50 kosten als nieuwe digitale klant worden aangerekend.

 

Wanneer men nieuwe hardware wenst of nodig heeft na het wijzigen van een abonnement, dan zal de klant € 75 omruilkosten betalen. De klant betaalt dus voor het verkrijgen van nieuwere hardware. Het vervangen van een  modem voor een nieuwe wireless modem of een decoder wisselen voor een ander model, zal dus € 75 kosten. Het vervangen van defecte hardware blijft uiteraard gratis, laat Telenet ons weten.

 

Bestaande klanten die een extra digitaal product bijbestellen en in dit geval een modemswap of decoder nodig hebben voor hun nieuw product, betalen geen activatie of hardwarekost.

 

Voor trouwe klanten zal Telenet in bepaalde gevallen het aanrekenen van de hardwarekost afwegen tegen de loyaliteit van de klant. Hiervoor bekijkt Telenet een aantal parameters (die ze niet publiceert) om uit te maken of een klant hiervoor in aanmerking komt. Wel is het duidelijk dat de looptijd van het contract tussen Telenet en de klant niet de enige bepalende factor is.

 

In de loop van het plaatsen van een bestelling van nieuwe producten, en/of wijzigingen aan bestaande producten, die aanleiding geven tot de hardwarekost, zal, indien geïdentificeerd, aan de klant duidelijk gemaakt worden welke eenmalige kosten al dan niet aangerekend zullen worden. Ook op het vlak van installaties veranderen er een aantal dingen. Promoties op installaties gelden nog steeds, voor nieuwe en bestaande klanten, maar de installatie door een Telenet-technieker zal in enkele gevallen voordeliger worden voor de klant. 

 

Zo daalt de prijs van een Comfort Plus-installatie van € 125 naar € 99, en wordt een eventuele promotie op een installatietype ook doorgerekend naar andere installaties. Concreet kan dit bijvoorbeeld betekenen dat als door een promotie de Comfort Installatie gratis is, je een Comfort Plus Installatie kan bekomen voor maar € 24.

 

Als je echter liever zelf de nodige handelingen uitvoert, is er ook goed nieuws: alle ingrepen die een wijziging aan de installatie (nieuwe/extra decoder, ...) vereisen hebben voortaan ook de mogelijkheid voor een self-install. Als klant krijg je dus altijd de keuze tussen gratis zelf de nodige aanpassingen doen of gebruik te maken van een Telenet-technieker. De enige uitzondering hierop is een omruiling van een decoder, hiervoor is alleen de zelfinstallatie mogelijk, en geen tussenkomst van een Telenet-technieker.

 

Iets waar er momenteel nog geen veranderingen voor bekend zijn, zijn de verhuiskosten. Al hopen we wel dat Telenet hier op termijn ook meer transparantie in gaat voorzien, het zou een mooie aanvulling zijn op de huidige aanpassingen.