Home Nieuws Telecom Bestetarief.be, er is nog veel werk aan de winkel
Bestetarief.be, er is nog veel werk aan de winkel Afdrukken E-mail
Geschreven door ndp   
Zondag 08 Mei 2011 17:39

Vandaag lanceerde het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, kortweg BIPT, de vernieuwde website van bestetarief.be. Door het juiste telefoonabonnement te kiezen zou de consument fel kunnen besparen, volgens Vincent Van Quickenborne, ontslagnemend minister van Telecommunicatie. Wij kunnen alvast zeggen dat er, ondanks de vernieuwing, nog steeds veel werk aan de winkel is.

Bestetarief.be moet consumenten helpen de verschillende telecomabonnementen te vergelijken. Voorheen werden de packs, waarin telefonie, gsm, internet en televisie in eenzelfde abonnement vervat zitten, niet opgenomen in het vergelijk, maar nu is die mogelijkheid er wel. Er zouden 120 verschillende tariefplannen van 60 operatoren opgenomen zijn in de database. Van Quickenborne heeft de website zelf getest en komt zo 30 euro goedkoper uit, meldt De Standaard. Dat de website vroeger verkeerde oplossingen gaf, zou nu van de baan zijn. 'Sommige operatoren dienden nieuwe tarieven niet of niet tijdig in. Nochtans staan daar zware boetes op. We hebben hen een brief gezonden om hen daarop te wijzen. Sindsdien is het probleem opgelost.' De website werd twee jaar geleden gelanceerd.

Getest

Wij, onze gebruikers en de auteur van dit artikel, hebben de website getest en vastgesteld dat er nog steeds verkeerde oplossingen doorgegeven worden.

Onze users

Zo kan het nog veel goedkoper dan op de site wordt aangegeven, volgens Eternum. Zo komt VOIP-provider WeePee niet voor in de vergelijking, alhoewel daarmee veel goedkoper gebeld kan worden naar vaste lijnen. Ook zou User Driesve goedkoper af zijn met Walk&Talk 20 van Telenet indien hij weinig verbruikt. Dries' verbruik omvat 10 belminuten per maand, 50 sms'jes en 300 MB. Wanneer we zelf de berekening uitvoeren, betaalt hij met dat verbruik meer dan 30 euro per maand aan Telenet, terwijl er goedkopere prepaidoplossingen op de markt zijn, zoals Jim Mobile of Mobile Vikings. Andere gebruikers melden dan weer dat de website zeer traag is of gewoonweg niet werkt

Mijn verbruik

Mobiel bellen en surfen

Ikzelf ben een intensief mobiel surfer (400 MB), maar bel weinig (10 minuten) en sms ook weinig (50 sms'jes). Ik zit liever niet vast aan een abonnement van 24 maanden en kies voor volledige vrijheid. Volgens de site komt mijn verbruik overeen met wat ik nu als tariefplan heb, zijnde Mobile Vikings (het 15 euro tarief). Andere keuzes die mij voorgesteld worden zijn BASE Prepaid (ongeveer 19 euro), Allo RTL Studio (van 20 tot 35 euro), en het Jumbo tariefplan van Mobile Vikings (40 euro).

Daarna wordt het idioot. Ik krijg tariefplannen voorgeschoteld van Mobistar waarbij ik maandelijks meer dan 200 euro moet betalen. Het duurste zou ik af zijn bij TMF Mobile, waar ik een schrikwekkende 2275,26 euro zou mogen dokken voor mijn bescheiden verbruik. Jim Mobile Red en Proximus Generation MTV worden weggelaten uit het vergelijk, terwijl ik ook bij Jim Mobile 15 euro zou betalen (15 euro herladen en dan drie packs van 5 euro activeren) net zoals ik doe bij Mobile Vikings; Proximus zou mij iets duurder uitvallen (25 euro herladen, gratis sms'jes krijgen, 5 euro om te bellen en twee maal 200 MB aan 10 euro activeren) maar blijft goedkoper dan de 200 euro van Mobistar.

Packs met Internet en Digitale TV

Omdat ik mijn mobiel datagebruik liever gescheiden houd van mijn vast internet en digitale televisie (d.w.z.: ik wil verschillende providers voor die producten), wil ik een pack met internet en tv. Ik heb een verbruik van 80 GB en wil een downloadsnelheid van 20 Mbps en 2 Mbps upload. Ik heb geen behoefte aan een vaste lijn. Ik krijg van bestetarief.be geen producten te zien. Wanneer ik zelf op zoek ga naar mijn eigen, goedkope pakket, dan kom ik uit bij Belgacom (54,21 euro) en Telenet (63,26 euro). Bewust heb ik er voor gekozen geen satelliet provider te nemen omdat het voor mij een hele rompslomp wordt (ik heb liever geen schotelantenne, apparatuur is redelijk duur, tenzij je kiest voor het huurmodel).

Conclusie

Bestetarief.be heeft geschoten en half gemist of half geraakt. De website is nog steeds out-of-date op twee verschillende vlakken: het design is niet je-dat, alhoewel dit van minder belang is, maar vooral de voorgeschotelde producten zijn vaak verkeerd en totaal irrelevant. De website toont ook geen evaluaties van klanten. Zo kan een provider wel goedkoop zijn, maar hoe zit het met de support die je krijgt van hen (bereikbaarheid op het internet, klantvriendelijkheid bvb.), hoe is het met de kwaliteit van het netwerk gesteld, etc.

Doe zoals je zou doen met de aankoop van een wagen of een wasmachine. Denk goed na voor je iets aanschaft, spreek met je buren, vrienden en ga op zoek op het internet naar opinies van gebruikers, stel vooral veel vragen. Userbase is een ideale plek om te horen hoe het juist zit met een provider. Doe vooral zèlf het vergelijk en laat je niet om de tuin leiden door verkooptrucs. Uiteindelijk blijf je wel een redelijk lange tijd klant bij een provider, tot wel 24 maanden, en betaal je tijdens die periode meer dan 1400 euro.

Reacties Reacties
Zoeken
simon1205 - 08-May-2011 22:21:43
De site is zelfs overbelast
idemmel - 09-May-2011 00:42:44
'k ging het eens proberen...
http://bestetarief.be/tryagain.html

Waarschijnlijk zit er 10 man op de site...
shahab - 09-May-2011 18:18:05
OFFTOPIC:
BIPT - IBPT staat er op die site van tryagain?

Moet dat niet gewoon BIPT BIPT zijn?

ONTOPIC:
Geef mij maar aanbieders.be
lord utopia - 09-May-2011 21:48:34
BIPT = Nederlandse benaming, IBPT de Franse. Waarom nemen ze niet iets neutraals als het Engels? :")
speciall - 09-May-2011 18:19:28
beetje vreemd, en onnauwkeurig?
Als ik bij ons in rillaar een abonnement met 20Mbit download en 1Mbit upload wil worden enkele VDSL abonnementen voorgesteld...

helaas is VDSL bij ons nog niet beschikbaar... en enkel ADSL tot 12Mbit / 512Kbit... (dat heb ik nu)
fluppeke - 09-May-2011 21:53:47
hoe kan je nu van de staat -die zelf 50% van bgc en scarlet heeft en via intercommunales in teleslet zit- verwachten dat ze je het juiste tarief gaan voorstellen

ze berekenen hun gemiddelde op 1 jaar. Dit is dus hetzelfde als er vanuit gaan dat we elk jaar gaan providerhoppen. zeer realistisch in die conservatieve sector. 2 jaar lijkt me zelfs al weinig.. en op die manier gaan de promo's (enkel het eerste jaar) en de activatiekosten (eenmalig) minder hard doorwegen.
Stel een isp rekent geen activatiekosten aan en geeft 3maanden gratis
Een andere rekent 50 € aan geeft niets gratis maar is een pak goedkoper als de eerste.. die 2de kan op een horizon van 2 jaar veel goedkoper zijn dan de eerste.
Ik merk dat scarlet (toevallig) nogal voordeel heeft van die rekenwijze.
Nog gezien : de promo's van scarlet zijn meegerekend die van schedom niet .. anders zou schedom goedkoper zijn in cityconnect gebied. zelfs het eerste jaar. Ja op 2 jaar daar zou je eigenlijk zelfs geen rekenmachine voor moeten bijhalen. En bij jaarlijkse betalingscyclus is schedom ook de goedkoopste.
Die packs dat lukt bij mij zelfs niet om daar resultaten te krijgen.

En ja natuurlijk zegt prijs niet alles en is er ook kwaliteit e.d. maar daar gaat die site van het bipt niet over.
Alleen geregistreerde gebruikers mogen reageren!
Laatste aanpassing ( Zondag 08 Mei 2011 19:01 )
 

Laatste nieuwsreacties



Gerelateerd nieuws

Deze site

Raak je niet aangemeld op deze site?
Contacteer ons!

Heb je een nieuwstip?
Geef ons een seintje!