Home Nieuws Telecom KPN zet investeringen op Belgische markt even stop
KPN zet investeringen op Belgische markt even stop Afdrukken E-mail
Geschreven door meon / HBvL.be   
Donderdag 08 Januari 2009 12:36
Het Nederlandse telecombedrijf KPN zet zijn investeringen op de Belgische markt voorlopig stop. Dat meldt 'Het Financiële Dagblad'. Volgens bestuurder Ad Scheepbouwer hebben investeringen in ons land geen zin want de "liberalisering is er gestokt".

KPN pompte, als eigenaar van telefoniebedrijf Base, al 2 miljard euro in de Belgische markt. Hierdoor is het de nummer drie van België, maar is nu "teleurgesteld in de vooruitzichten van onze markt."

Simyo

De Nederlanders zullen ook de Franse markt betreden. Dat doet het met het prijsvechtersmerk Simyo. Het bereikte met Bouygues Télecom een akoord om diens netwerk te gebruiken. De Fransen die met Simyo zullen bellen, betalen daarvoor 19 cent per minuut.

Bron: HBvL.be

Reacties Reacties
Zoeken
nickyclaeys - 08-Jan-2009 13:47:03
je kan hen geen ongelijk geven.

ten eerste zou het adsl netwerk van belgacom van de staat moeten zijn, zodat iedereen dit kan gebruiken tegen een normale prijs. Want nu gebruikt dit belgacom dit als een melkkoe door hoge prijzen te vragen (telenet ook maar dit doet hier niet terzaken) , Hierdoor kunnen zij dat geld gebruiken om de infrastructuur van proximus uit te bereiden zodat deze toch een stapje voor hebben op de andere aanbieders van mobiele telefonie en mobiel ineternet (maar weeral vragen ze hier veel te hoge prijzen voor).

Maar ook het BIPT zou veel meer gezag mogen krijgen, momenteel kunnen deze niets anders doen dan klachten in ontvangst nemen en lijdzaam toekijken. Hopelijk word de overheid hier eens wakker en doen ze aan deze situatie iets. Ik stel voor dat ze eens naar het Nederlandse model kijken want daar loopt alles goed heb ik de indruk. Wanneer een operator daar hun klanten bedriegt worden ze afgestraft door het volk, omdat er andere operatoren zijn die het wel kunnen waarmaken wat ze beloven voor een normale prijs.
darthdavy - 08-Jan-2009 14:02:30
Nog een leuk linkje over KPN en hun activiteiten in België

http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/telecom/2828464/1276977/kpn-ziet-geen-heil-meer-in-belgi.html
fluppie - 08-Jan-2009 19:18:28
Ik vind dat het Belgacom netwerk zou moeten beheerd worden door een onafhankelijke instelling,die voor iedereen hetzelde bedrag aanrekend,ook voor Belgacom zelf.
Kpn is zeer teleur gesteld,over Belgacom,en ook over het BIPT natuurlijk,deze hebben de overname van Scarlet door Belgacom goedgekeurd.
M.A.W. De grootste (Belgacom) heeft de derde grootste (Scarlet)mogen overnemen,dit is niet uit te leggen in het Buitenland (Nederland),hoe kun je zo ooit aantrekkelijke prijzen voor de consument hebben??
Het BIPT is gewoon een verlengstuk van Belgacom.
Het bewijs word geleverd door de overname van Scarlet EN door het feit dat Belgacom zijn prijs voor een Discoveryline
zomaar eventjes mocht verhogen met.......40% ja ja,en dit allemaal met goedkeuring van het BIPT.
Aangezien Telenet ook de alleenheerser blijft op de kabel,hebben deze ook nog vlug voor de maand Februari-Maart een prijsverhoging aangekondigd voor telefonie & internet van ongeveer een 5%.
De enige instelling die ons zou kunnen helpen is Europa zelf,ik hoop dat het er ooit eens van komt,maar wanneer???
coop - 08-Jan-2009 20:14:55
Ongelooflijk !

En denk je dat een minister er iets aan doet ?
Zelfde met electrabel, wij Belgen worden langs alle kanten genaaid.
genghis - 09-Jan-2009 03:19:48
nickyclaeys schreef:
ten eerste zou het adsl netwerk van belgacom van de staat moeten zijn


Ik snap het probleem niet. Belgacom is van de staat, dus het adsl netwerk van belgacom is bijgevolg ook van de staat.
nickyclaeys - 09-Jan-2009 09:19:10
genghis schreef:
nickyclaeys schreef:
ten eerste zou het adsl netwerk van belgacom van de staat moeten zijn


Ik snap het probleem niet. Belgacom is van de staat, dus het adsl netwerk van belgacom is bijgevolg ook van de staat.


Belgacom is niet meer volledig van de staat. Een staatsbedrijf heeft niet de bedoeling om winst te maken en is voor 100% van de staat. Belgacom is een echt bedrijf dat moet winst maken en voor een X-aantal % van de staat is. Het ADSL-netwerk is opgebouwd geweest tentijde dat belgacom nog een staatsbedrijf was (de aanpasingen later zijn wel gebeurd wanneer ze een semi-prive bedrijf waren)met ons belastingsgeld. Nu belgacom een prive bedrijf is vind ik het dan ook normaal dat belgacom het netwerk terug geeft aan de burger (wij hebben dit betaald) , dus de staat zou dit krijgen en ook onderhouden.
genghis - 09-Jan-2009 16:39:36
nickyclaeys schreef:

Belgacom is niet meer volledig van de staat. Een staatsbedrijf heeft niet de bedoeling om winst te maken en is voor 100% van de staat. Belgacom is een echt bedrijf dat moet winst maken en voor een X-aantal % van de staat is. Het ADSL-netwerk is opgebouwd geweest tentijde dat belgacom nog een staatsbedrijf was (de aanpasingen later zijn wel gebeurd wanneer ze een semi-prive bedrijf waren)met ons belastingsgeld. Nu belgacom een prive bedrijf is vind ik het dan ook normaal dat belgacom het netwerk terug geeft aan de burger (wij hebben dit betaald) , dus de staat zou dit krijgen en ook onderhouden.


Ten eerste: Sinds wanneer heeft een staatsbedrijf niet de bedoeling winst te maken? (ik dacht juist dat de raad van bestuur, een bende politiekers, er elk jaar duidelijk op aandringt dat er behoorlijk wat winst gemaakt moet worden?)

Ten tweede: Als ge kijkt hoeveel winst er van Belgacom al naar de staat is gegaan, dan denkik dat ze het 'netwerk' ondertussen al mooi hebben terugbetaald. Zo van die foefkes gelijk: 'ze hebben hun netwerk betaald met mijn belastinggeld!' is ook maar zever in pakskes: vermits BGC winst maakt, voorziet ze zelf in geld voor investeringen, EN zorgt ze voor de staat voor een zeer mooie bron van inkomsten. Moest BGC er niet zijn, zou het geld van ergens anders moette komen, en dan zou het wel uit uwe zak zijn.

Anyway, om nog maar is in de eeuwenoude discussie te vervallen: Wat met het netwerk van Belgacom is gebeurd, is beslist door politiekers en die politiekers worden verkozen door het volk. Als het u ni aanstaat wat die beslissen, dan zit ge denkik niet op u plaats in een democratie.
brommer - 11-Jan-2009 12:09:26
Dat belgacom als melkkoe gebruikt wordt bovenop onze niet al te fraaie belastingsdruk zegt veel over de politici maar ook over de makheid waarop de Belgen over zich laten lopen.

Je reactie is exemplarisch. Ofwel ben je werknemer bij Belgacom of daaromtrent ofwel begrijp je niet goed wat nickyclaeys bedoeld met scheiding van infrastructuurbeheerd en operatoren. Het eerste wordt gerund door de staat zelf of door een intern of extern verzelfsandigd staatsbedrijf. Een staatsbedrijf moet de middelen efficiënt beheren maar moet geen winst maken in het kader van de openbare dienstverlening. Het tweede, de toegang tot het net, wordt aan de markt gegeven die hier vrije en billijke toegang toe krijgt. Dit is nu niet het geval omdat Belgacom veel te hoge tarieven aanrekent voor toegang tot hun netwerk.

Belgacom krijgt voor een lager bedrag toegang tot het netwerk en kan internet aanbieden zonder actieve telefoonlijn of raw copper kosten. En volgens jou is er niets aan de hand?
satsurfer - 09-Jan-2009 11:22:30
'prijsvechtersmerk Simyo'

sorry, maar dat zijn ze al een tijdje niet meer. Hun tarieven zijn nog niet veranderd sinds lancering.

Met mijn profiel is Aldi Medion Talk beterkoop, en blijft 1 jaar geldig. (simyo 6 maand)
keethar - 09-Jan-2009 15:09:38
Zeer spijtige zaak. Ik was aan het hopen dat KPN via Tele2 of een andere dochter Digitenne dvb-t in Belgie zou brengen. De prijsverschillen (NLBE) in de tv-markt zijn procentueel gezien nog flagranter dan die van de internetabo's.

Erg spijtig
jelly - 09-Jan-2009 19:16:14
Je zou voor minder.
Gaan ze het nog zo ver krijgen om de stralig van gsm masten te verlagen (slechtere verbinding -> telefoon meer power nodig -> meer straling) Dit probleem moeten ze dan weer oplossen met meer zendmasten...
yama - 09-Jan-2009 22:50:04
KPN nuanceert uitspraken over België


Het Nederlandse telecombedrijf KPN zwakt de sterke uitspraken van zijn CEO over België een beetje af. Ad Scheepbouwer verklaarde geen heil meer te zien in investeringen in ons land, omdat de concurrentie er morsdood zou zijn. KPN stelt de uitspraken een beetje bij, en zou dan toch blijven investeren in België. Over minister Van Quickenborne is KPN tevreden.

In een persbericht stelt KPN-voorzitter Stan Miller dat zijn bedrijf België helemaal niet afschrijft. “KPN gaat verder met de huidige investeringen in België, en wil nog meer investeren indien de autoriteiten er een gunstig klimaat voor scheppen”, klinkt het.

Maar dat klimaat is nu wel ver te zoeken. Miller stelt dat de Belgische regulator BIPT veel zwakker is dan de Nederlandse tegenhanger Opta, dat boetes zou hebben uitgesproken die tien keer hoger lagen dan eender welke boete die het BIPT ooit heeft opgelegd. Volgens Miller is de Belgische regulator “niet in staat, of niet welwillend” om de nodige stappen te nemen om tot een competitief klimaat te komen, of om zware sancties tegen Belgacom te treffen.

Minister doet het goed
Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Volgens KPN levert minister Vincent Van Quickenborne goed werk. “De initiatieven van de minister zijn veelbelovend en vormen een breuk met het verleden. We zien dat er resultaat wordt geboekt. Maar het blijft afwachten.”

Miller verwacht veel van de veiling van nieuwe frequenties voor draadloos breedband. Hij hoopt dat zo’n initiatief tot een competitief klimaat kan leiden.

Het kabinet van minister Van Quickenborne meldt ondertussen dat er wel degelijk hard wordt gewerkt om het tij te keren. Zo wordt er gewezen op de hoge boete - van 3 miljoen euro - die Belgacom door het BIPT kreeg opgelegd, een wetsontwerp om het BIPT te versterken en de telecomsector als topprioriteit van de Raad voor de Mededinging.

Tegelijk zitten er nog ideeën in de pijplijn. Het kabinet bekijkt of het mogelijk is om ook de kabel open te stellen voor alternatieve operatoren. Daarnaast wil de minister het BIPT blijven steunen in het nemen van doortastende beslissingen, en de tarieven voor bellen naar mobiele telefoons nog verlagen.


bron:http://www.itprofessional.be/news.cfm?id=96923
fluppie - 10-Jan-2009 10:59:46
Er zijn vroeger al geruchten geweest(vooral in de grensstreek)dat de Nederlandse provider Zeelandnet wel intresse zou hebben voor de Belgische markt,maar die gaan over de kabel,en Telenet heeft een akkoord dat hun tenminste toelaat nog 10 jaar alleenheerser te blijven.Daarom denk ik dat alleen de EU er voor kan zorgen dat hier het een en ander opengebroken word.
muziekbos - 10-Jan-2009 12:21:56
Monopolie op:
- Nationaal = Belgacom (+ dochter Scarlet) op de ADSL markt
- Regionaal Wallonie = Belgacom (+dochter Scarlet) op de ADSL markt
- Regionaal Vlaanderen = Belgacom (+dochter Scarlet) op de ADSL markt en Telenet op de kabel

Wat doen die pipo's van het BIPT dan ganse dagen? Koffie drinken? Slapen? Kaarten?
fluppie - 10-Jan-2009 20:17:59
Ja,ik heb mij ook al afgevraagd wat het BIPT eigenlijk doet,buiten de concurrentie van Belgacom uit de weg ruimen natuurlijk.Ook is het zo,als het Scarlet netwerk verkocht word aan Mobistar,zal Mobistar dit netwerk alleen gebruiken voor het aanbieden van Dig. TV. Dit zou dan betekenen dat alle providers die gebruik maken van het Scarlet netwerk moeten terecht komen op....het Belgacom netwerk,dan kan belgacom dus doen en laten wat het wil.
bschelst - 11-Jan-2009 11:46:48
kip en het ei verhaal.
Van de concurrentie mag Belgacom zijn adsl/tel. prijzen voor de consument niet verlagen, anders is dit concurrentie vervalsing. (elke promotie moet zelfs door het BIPT eerst goedgekeurd worden!) Dus mensen zagen dat Belgacom duur is.
Mensen zagen dat er een 'monopolie' omdat er te weinig concurrentie is...terwijl het net dankzij die concurrentie is dat de prijzen hoger moeten blijven.

Belgacom is die situatie ook beu, en is ook de reden waarom zij Scarlet wouden overnemen..om een goedkope provider te kunnen aanbieden, met 'minder support'... als ze die overnamen gingen tegenhouden, dan gingen ze zelf een kleine nieuwe provider starten.

Langs de andere kant mag Telenet 1 of 2 maal per jaar zelfs hun prijzen laten stijgen met 2-3% , zonder gezaag..en zijn die al een tijd duurder dan Belgacom. En er is GEEN monopolie langs ADLS kant......er zijn tientallen adsl providers. Langs kabel kant: 1.

|Het ADSL-netwerk is opgebouwd geweest tentijde dat |belgacom nog een staatsbedrijf was
Gebruik jij dat netwerk van toen dan maar..

Effe verder kijken dan jullie neus lang is zou kunnen helpen.
nickyclaeys - 11-Jan-2009 12:42:44
Natuurlijk is het netwerk niet meer hetzelfde als toen. En daarom moet er ook rekening mee worden gehouden met de kosten die belgacom heeft gedaan als prive bedrijf bij overnamen van dit netwerk door de staat (ik heb nooit gezegd dat belgacom gratis het netwerk aan de staat moet terug geven, er moet met alle investeringen langs beide kanten rekening gehouden worden).

Het feit dat men kan spreekt over een "monopolie" op het vlak van adsl is door het feit dat het adsl netwerk in handen is van belgacom. Deze bepaalt (onder toezicht) nog steeds zelf de prijzen die ze aanrekenen voor het gebruik door andere aanbieders. In mijn ogen zijn deze prijzen te hoog en ook op de service van belgacom moet men niet rekenen wanneer men op hun netwerk zit via een andere aanbieder (maar het personeel van de alternatieve provider mag ook niet aan hun netwerk komen). En wanneer je betaalt voor iets word er toch veronderstelt dat je er ook service bij krijgt.

Wanneer het netwerk in handen komt van de staat, zal voor elke provider de kost en de service van het netwerk gelijk zijn. Dan kan men pas echt spreken van eerlijke concurrentie.Maar zolang het netwerk in handen blijft van belgacom vind ik het oneerlijke concurrentie.

Het kabel netwerk dat is een nog erger hoofdstuk in mijn ogen. Maar dat is te ver offtopic vermoed ik

groeten

ps: ik wens erop te wijzen dat dit mijn mening is en ik niemand mijn mening wens op te dringen, maar ben natuurlijk bereid tot een discussie
ofloo - 24-Jan-2009 16:27:15
genghis schreef:
nickyclaeys schreef:

Belgacom is niet meer volledig van de staat. Een staatsbedrijf heeft niet de bedoeling om winst te maken en is voor 100% van de staat. Belgacom is een echt bedrijf dat moet winst maken en voor een X-aantal % van de staat is. Het ADSL-netwerk is opgebouwd geweest tentijde dat belgacom nog een staatsbedrijf was (de aanpasingen later zijn wel gebeurd wanneer ze een semi-prive bedrijf waren)met ons belastingsgeld. Nu belgacom een prive bedrijf is vind ik het dan ook normaal dat belgacom het netwerk terug geeft aan de burger (wij hebben dit betaald) , dus de staat zou dit krijgen en ook onderhouden.


Ten eerste: Sinds wanneer heeft een staatsbedrijf niet de bedoeling winst te maken? (ik dacht juist dat de raad van bestuur, een bende politiekers, er elk jaar duidelijk op aandringt dat er behoorlijk wat winst gemaakt moet worden?)

Ten tweede: Als ge kijkt hoeveel winst er van Belgacom al naar de staat is gegaan, dan denkik dat ze het 'netwerk' ondertussen al mooi hebben terugbetaald. Zo van die foefkes gelijk: 'ze hebben hun netwerk betaald met mijn belastinggeld!' is ook maar zever in pakskes: vermits BGC winst maakt, voorziet ze zelf in geld voor investeringen, EN zorgt ze voor de staat voor een zeer mooie bron van inkomsten. Moest BGC er niet zijn, zou het geld van ergens anders moette komen, en dan zou het wel uit uwe zak zijn.

Anyway, om nog maar is in de eeuwenoude discussie te vervallen: Wat met het netwerk van Belgacom is gebeurd, is beslist door politiekers en die politiekers worden verkozen door het volk. Als het u ni aanstaat wat die beslissen, dan zit ge denkik niet op u plaats in een democratie.


Ze kunnen dat netwerk nooit terug betalen want ze zouden al hun winst niet hebben dankzij dat netwerk, dus voor alle duidelijkheid elke frank die ze verdienen is een frank dat komt van dat netwerk en elke frank winst dat niet naar de terugbetaling gaat is een frank die ze in principe krijgen.

Elke nieuw netwerk dat ze bouwen komt met geld dat ze verdient hebben aan het oude netwerk dus..... op het nieuwe netwerk is hetzelfde van toepassing.

Draai en keer het zoals je wil het zal altijd zo zijn !
dephille - 06-Feb-2009 01:56:57
Inderdaad, de redenering van genghis zit vol met gaten.

Het netwerk 'terugbetalen' is ronduit belachelijk omdat ten eerste BGC haar winst te danken heeft aan dat netwerk (zoals ofloo al vermeldde) en omdat andere providers de kans niet hebben om een deel van het netwerk 'over te kopen' of te 'bezitten' en zo evenveel of meer zegginschap te hebben over het netwerk. En als laatste zou ik graag cijfers zien vooraleer je veronderstelt dat Belgacom meer geld heeft 'terugbetaald' aan de staat, vooral als je in dezelfde alinea zegt dat Belgacom 'een zeer mooie bron van inkomsten' is.

En dit heeft niets te maken met het feit dat er gekozen is voor een bepaalde politieker. Wij kiezen partijen en niet rechtstreeks wie er verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld Belgacom. Er zijn ook meerdere aspecten als alleen maar het internet waarvoor we opteren voor een bepaalde persoon, laat staan dat iedereen (ik schat zelfs minder dan 1%) weet wat de visie is van de gekozen politieker op het vlak van Belgacom.
Alleen geregistreerde gebruikers mogen reageren!
 

Laatste nieuwsreacties



Gerelateerd nieuws

Deze site

Raak je niet aangemeld op deze site?
Contacteer ons!

Heb je een nieuwstip?
Geef ons een seintje!