Ombudsdienst: Stijging klachten Belgacom, Mobistar en Telenet

Vorig jaar kreeg de ombudsdienst voor telecommunicatie volgens hun jaarverslag 25.984 klachten binnen. Dit is een stijging met 3.43% tegenover 2011, dan waren er namelijk 25.122 klachten.

Klachten gaan over facturatie, storingen en contracten. Maar een nieuw stevig groeiend pijnpunt voor de operatoren is de klantendienst, deze klachten zijn van 872 naar 1565 gegaan, een stijging van liefst +/-80%. Hieronder geef ik enkele opmerkelijke cijfers:

 Stijgende klachten klantendienst:

  1. Voo +41,52%
  2. Numericable +37,36%
  3. Scarlet +8,68%
  4. Belgacom/Proximus +4,36%


 Dalende klachten klantendienst:

  1. Base/KPN -10%
  2. Telenet -4,44%
  3. Euphony -4,36%


Aantal klachten totaal in procenten:

  1. Belgacom/Proximus 41,43%
  2. Mobistar 23,94%
  3. Telenet 15,57%


De ombudsdienst heeft in 2012 31.068 klachten verwerkt, waarvan 90% in het voordeel van de klant is gevallen. Voor 93,10% van de klachten die ingediend zijn, kon een minnelijke schikking voorzien worden. Het aantal behandelde klachten zit al 5 jaar in stijgende lijn. In 2008 was dit nog 19.800 tegenover 31.068 nu (stijging van +/- 57%).

Forumdiscussie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=58&t=38197#p499516