energie beperken

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 46 keer
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer

energie beperken

Berichtdoor boonpwnz » 11 Feb 2019, 10:41

Hallo,

Ik heb nu al enkele maanden dat ik enkel de spellen counter strike global offensive speel en runescape NXT.
Nu ik speel met een ultra wide(32:9) 3840*1080 resolutie meestal op de helft van het scherm.
ik moet erbij vermelden dat ik counter strike niet competitief speel en gewoon voor de fun.

Ik heb nu een pc met een GTX 1080 ti en een i5 8600k met 32 GB ram en 2 TB ssd(erg overpowered). Ik had deze pc aangeschaft om zwaardere spellen te spelen maar die hebben toch geen succes gehad bij mij.

Ik heb daarnaast een laptop met i5 8250u en een GTX 1050 en speel daar sinds eind januari op voor te testen of ik tevreden ben.

Ik verhuis 02/03 en zou graag eigenlijk mijn stroomverbruik willen beperken aan de hand van mijn gebruik.

Zou ik mijn pc laten voor wat het is en eventueel verkopen? Deze heeft nu een custom windows versie van VG computers. Deze windows kan vervangen worden door eigen versie maar zal dan geen uitgebreide ondersteuning hebben van vg computers(wel nog de standaard fabrieksondersteuning)

De laptop heb ik destijds aangeschaft omdat ik nog af en toe heen en weer ga naar ouders en daar dan laptop gebruik.
Aangezien ik niet competitief speel is eigenlijk de 120/144 hzv van mijn huidige scherm niet nodig en zou 60 hz voldoende zijn. Als ik beslis om enkel laptop nog te houden. Zal er met hdmi 1.4 automatisch de resolutie beperkt worden tot 60 hz/handmatig op 60(angezien Hdmi 1.4 maar 2560*1440p op 72 hz ongeveer ondersteunt en 3840*1080 8-9 procent meer pixels is)?

Alvast bedankt voor de tips :)

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 503 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Re: energie beperken

Berichtdoor heist_175 » 11 Feb 2019, 11:01

Wat verbruikt de laptop?
Wat verbruikt de pc?

In idle en onder (game) load?

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boonpwnz » 11 Feb 2019, 11:27

Dat weet ik dus beide niet. Ik heb ook geen stroommeter om dit precies te bepalen.

kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 42 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor kaarsenbril » 11 Feb 2019, 11:29

boonpwnz schreef:Dat weet ik dus beide niet. Ik heb ook geen stroommeter om dit precies te bepalen.

Meten is weten
Schaf je eerst een energiemeter aan (10 euro), dan pas kan je praten....

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boonpwnz » 11 Feb 2019, 12:00

Dat zeg ik niet maar een laptop zou toch minderen moeten verbruiken dan een pc?

Of is mijn logisch denken hier niet van toepassing?

Een gtx 1050 tov een GTX 1080 ti en een i5 8250u tov een 8600k lijkt mij een immens verschil en dan praat ik niet over idle maar enkel bij load.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 11 Feb 2019, 13:27

Meten is weten, helaas.
Verder gaan op "assumpties" is nogal lastig.

Ik vraag naar het idle-verbruik, omdat de meeste pc's vooral idle draaien en maar zelden onder load.
Om helemaal goed te zijn, zou je ook moeten te weten komen hoe vaak je uw pc onder welke load zet.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boonpwnz » 11 Feb 2019, 14:35

Heist Idle boeit me eigenlijk niet.

Als je weet dat mijn kaart al 8 W bij idle meer verbruikt dan het zuinigste model tja...

Idle kan dus max 68W zijn voor geheel systeem.

Onder complete load verbruikt mijn kaart 374 watt. Idle verbruikt mijn cpu 1,2 watt dus daar maak ik me niet druk in. Onder load rond de 75 W.

Dus enigste waar ik echt energie op kan besparen is men kaart.

Btw deze gegevens komen van een onafhankelijke nieuwssite.

https://be.hardware.info/reviews/7370/1 ... omverbruik

Ik heb de gigabyte aorus.

R2D2
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor R2D2 » 11 Feb 2019, 16:55

Als jij alleen gaat wonen en je denkt dat enkel je PC-gebruik je elektrisch verbruik gaat bepalen ga je nogal verschieten.

Sluipverbruik is maakt een verdomd groot aandeel uit van je stroomverbruik.

bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 209 keer
Uitgedeelde bedankjes: 515 keer

Berichtdoor bambipower » 11 Feb 2019, 17:05

Waarom niet gewoon de resolutie lager zetten en specs van de game, ga je ook minder verbruiken. In veel gevallen ga je het nog nieteens opmerken aan beeldkwaliteit
de koe zegt boe

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 242 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer

Berichtdoor mailracer » 11 Feb 2019, 17:24

Stroomverbruik beperken en willen gamen op maximum instellingen gaat niet samen. Dat snap je toch ? Het zuinigste zal je laptop zijn lijkt me logisch. De desktop kan je eventueel hier verkopen, alhoewel ik alleen maar interesse zou hebben voor je kaart. :wink:

decat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer

Berichtdoor decat » 11 Feb 2019, 18:08

R2D2 schreef:Als jij alleen gaat wonen en je denkt dat enkel je PC-gebruik je elektrisch verbruik gaat bepalen ga je nogal verschieten.

De vorige pc (2500k + HD6950) draaide onder normaal gebruik aan 160w. De huidge (3770k met gebruik van igpu) verbruikt 70w. Een 250 kWh verschil op jaarbasis. Dat kan toch al tellen imo.

KRL100
Premium Member
Premium Member
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Berichtdoor KRL100 » 11 Feb 2019, 20:25

PC afzetten als je 'm niet gebruikt, ook al een flinke slok op de borrel!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 12 Feb 2019, 07:30

decat schreef:
R2D2 schreef:Als jij alleen gaat wonen en je denkt dat enkel je PC-gebruik je elektrisch verbruik gaat bepalen ga je nogal verschieten.

De vorige pc (2500k + HD6950) draaide onder normaal gebruik aan 160w. De huidge (3770k met gebruik van igpu) verbruikt 70w. Een 250 kWh verschil op jaarbasis. Dat kan toch al tellen imo.

Als je met 70W verschil tussen 2 pc's tot een eindresultaat van 250kWh komt, draait uw pc elke dag van het jaar minstens 8u.
Geen idee hoe uw dagindeling eruit ziet, maar als je enkele uren slaap rekent en dan een werkdag of naar school/unief gaan, zie ik de 8u "pc-tijd" niet meer :).

Maar dan nog: uw elektro zal daar vermoedelijk toch een veelvoud van verbruiken: koelkast, diepvries, wasmachine, droogkast, ... zit je toch snel aan 1000kWh per jaar.

decat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 73 keer
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer

Berichtdoor decat » 12 Feb 2019, 08:06

Redelijk wat dagen meer dan 8u, een aantal ook minder.
Laten we zeggen dat we als koppel veel vrije tijd hebben. We werken beide 4/5.
Mevrouw is alle vakanties thuis en kijkt tijdens het uitoefenen van een hobby graag Netflix. Soit, je zit sneller aan die uren dan je denkt.

Koelkast etc hangen binnenkort aan meter. 8)

Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 92 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Berichtdoor Ofloo » 12 Feb 2019, 08:27

decat schreef:

'k weet niet of jij 24/24 gamed !? Als het een server was zeg ik nog van ja, maar ik denk dat die paar uur dat jij gamed te verwaarlozen zijn, 'k denk dat je beter eens naar je ijskast, vriezer, droger, wasmachine, .. stofzuiger, .. kijkt ! Als je stofzuigt dan doe je dat ook al gauw een uur of 2, mijne is 2200w !! Daar kan ik al een heftig pcke naast zetten.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 12 Feb 2019, 08:41

Het is een beetje de olifant in de kamer als het over energieverbruik gaat, maar toestellen niet kopen leidt ook tot energiebesparing.
Wij letten behoorlijk hard op ons energieverbruik: enkel stoken als we er zijn (niet 24/7 en 's nachts geen 20° en van die fratsen), lichten uit, ...

Een maat van mij heeft kinderen van dezelfde leeftijd, woont ook met 4 in een huis (hij gesloten bebouwing, wij open bebouwing), maar hij realiseert wel krak de helft van ons elektriciteitsverbruik. Gewoon los de helft.
Reden? Hij heeft geen:
- routers, switches en AP (de modem van Scarlet staat centraal en de Gyproc wanden houden niets tegen)
- 350L diepvries en 350L koelkast (hij heeft een kleine koel/vries combinatie)
- droogkast
- broodbakmachine
- ...

Ik zeg niet dat iedereen zijn diepvries moet buiengooien, wel dat zo'n toestel - zelfs al is het A++++++++ - nog steeds een behoorlijk verbruik heeft.
Als je echt zuinig wil zijn of energie wil beperken, loont het de moeite om uw "levenswijze" (al dan niet GIGA diepvries bv) in vraag te stellen, maar dat is veel lastiger.

Idem met "low CO2" auto's. Mijn pa heeft een 15 jaar oude Toyota Avensis en mag binnenkort de LEZ van Antwerpen niet meer binnen. Ik mag dat met mijn EURO6 diesel nog wel. Ook al doet hij dat maar 1 keer en vervuilt hij dus veel minder dan wanneer ik elke dag met mijn EURO6 in de stad zou rijden, toch moet hij belastingen betalen.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boonpwnz » 12 Feb 2019, 08:47

Dat is heftig.

Zoals ik al zei. Ik game wel maar niet meer zoals ik ooit deed. Enigste spellen dat ik nog speeel is csgo spel uit 2012 en runescape.

Maar musschien is settings lager zetten beter idd. Ik zal nog zien.

Daarnaast heb je wel een punt hoe minder dingen aan staan hoe beter. I kzal daar in men nieuwe woning zeker op letten. Sluipverbruik ook. Modem van provider zal ik wel niet op een algemene switch zetten omdat dat al problemen gaf hoorde ik.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 12 Feb 2019, 10:36

Grootverbruikers zijn verwarmers en koelers, de rest is meestal bijzaak. Kort door de bocht maar wel in veel gevallen toepasbaar.

Maar,euh, 2 uur stofzuigen ? woon je dan niet veel te groot ? :banana:

J.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor boonpwnz » 12 Feb 2019, 11:15

Damn stofzuiger die ik nu beb gekocht is 550W.

Die 2200w zal je nergens meer vinden.

Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 92 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Berichtdoor Ofloo » 12 Feb 2019, 11:27

Mag zelfs niet meer verkocht worden. Maar die zuigt .. als ik hem volledig open zet krijg ik het mondstuk amper van de grond. 'k Denk dat het maximum dat je nu nog kan kopen 1400W is hoger is verboden.

EDIT:

het is al verlaagt ondertussen blijkbaar 900w
https://tweakers.net/nieuws/129103/eu-d ... e-ban.html

Joe de Mannen schreef:Grootverbruikers zijn verwarmers en koelers, de rest is meestal bijzaak. Kort door de bocht maar wel in veel gevallen toepasbaar.

Maar,euh, 2 uur stofzuigen ? woon je dan niet veel te groot ? :banana:

J.

Zelfs meer wij zijn nogal met veel dus elke dag moet er gestofzuigd worden, .. en kinderen maken rommel soms begrijp ik zelf niet waar het blijft vandaan komen. 'k Heb ondertussen wel zo'n robot gekocht :p want euhm .. ik kan mijn tijd beter spenderen. Maar dat ding is toch 1uur minstens per nacht aan het stofzuigen en dan soms zet ik hem nog eens tussendoor op ook, .. dus ..

R2D2
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor R2D2 » 12 Feb 2019, 13:26

sinds 1 september 2017 max 900W (Europese wetgeving).

Als je dus nog een 2200W hebt, dringend eens overwegen om te vervangen. (zeker als je zo veel stofzuigt).

Ik heb op 1 jaar tijd mijn verbruik 20% kunnen doen zakken door:
- sluipverbruik te vermijden aan de hand van schakelaars
- grootverbruikers te vervangen (oa. halogeen licht en diepvries)

Terug naar “Computers en randapparatuur”