Aan de EV rijders ...

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6678
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 497 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 2 weken 22 uur 8 minuten geleden (08 Feb 2019, 13:29)

Code: Selecteer alles

model             prijs BTWi    netto prijs (- subsidie)
Nissan Leaf        €35000           €31500
eGolf              €40000           €36500
Golf diesel        €28000
Golf benzine       €26000

Een Leaf lijkt me vergelijkbaar met een Golf, nee? Dus een Leaf is €4K duurder dan een Golf diesel.
Je kan niet eeuwig subsidies blijven geven, maar bij de diesel/benzine versie wordt de kost aan het milieu/gezondheid niet in rekening gebracht. Ook al is voor sommigen te ingewikkeld om het kwijtschelden van een kost als subsidie te zijn, je snapt wel wat ik bedoel :).

Een Leaf kost €0,02/km, mijn eigen OpelAstra €0,09/km.
Met 30'000km per jaar zou dat al €2100 per jaar verschillen, of €5000 op 5 jaar.

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2771
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 379 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 2 weken 22 uur 36 seconden geleden (08 Feb 2019, 13:36)

@heist_175: Klopt, en de verkoopwaarde binnen dit en 10 jaar voor de golf vs de leaf zou ik wel eens willen zien, normen worden strenger, 2030 is het complete ICE ban in grootste gedeelte van de EU. Dus die auto's gaan geld kosten om af te voeren. Je krijgt de diesels nu al niet meer verkocht voor 1000 euro als ze de LEZ van Antwerpen niet binnen mogen


Er zijn trouwens laadkaarten die héél de EU werken waar je gewoon een fixed maandelijkse kost voor betaald, ongeacht de hoeveelheid kWh om te laden

Het Ionity netwerk van VAG kost 8 euro per laadsessie, of je nu 10kWh of 100kWh laad (350kW charger!)
Dus al de berekeningen van die magazines online kloppen voor geen meter, dat is het lastigste, de prijzen zijn zo afwisselend per laadpaal en vooral met welke kaart je laad! De luminus laders zijn niet duur, tenzij je met The New Motion card er op begint te laden, dan betaal je 3x de prijs per kWh dat je thuis uit het stopcontact krijgt

We komen er wel, gewoon meer mensen durven te investeren om minder te betalen in de long run... en zo ook het milieu wat besparen, want hoe je het ook draait of keert er kruipt evenveel energie (kWh in fuel maken) dan dat de gemiddelde EV nodig heeft om te rijden (raffinage)
1 liter brandstof maken kost 6kWh aan energie, dus je brand die nog niet op je auto hé, gewoon raffinage! Daarmee kan de EV al 25 km rijden.... gewoon allemaal absurd

Dus héél de discussie, gaat er wel genoeg energie zijn voor al de EV's stroom te geven, tuurlijk, stop de productie van fosil fuels en iedereen kan véél meer km's rijden dan dat ze die brandstof verbranden. (uiteraard niet mogelijk om 100% elektrisch te gaan)
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 08 Feb 2019, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.is
Dedicated Servers - https://fusa.is/offer

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18359
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 901 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1769 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 2 weken 21 uur 49 minuten geleden (08 Feb 2019, 13:48)

Wel pak nu dezelfde km stand voor gelijke wagens ...
42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf

Laat ons nu stellen dat de gewone golf eveneens 6 liter verbruikt : dat is dan 11520 euro. Dus een gewone golf + mijn verbruik voor 160000km samen ... is nog niet eens de prijs van de e-golf! En 42k voor een auto dat is al geen prijs meer die de normale mens kan neerleggen hé. En dat is nu wel een prijs voor hetzelfde segment, waarbij we een groot nadeel geven aan de gewone golf (6 liter per 100km) en een groot voordeel voor de e-golf (ik heb met deze berekening daar 160000km mee gereden zonder één euro stroomkost bij te tellen, gewoon de aankoopprijs).

De waarde van EV's zal zich nog moeten bewijzen, want dat is allemaal nog relatief nieuw. Als ik op de gekende automerken (renault, peugeot, citroen) hun sites (tweedehandswagen sectie) kijk zie ik de eerste EV's komen onder de 20k met dan +70k aan km's op. Dat "begint" interessant te worden. Helaas spreken we dan over auto's van enkele jaren oud waar de accu maar een 100 a 150km mee gaat. Iets wat in mijn ogen al problematisch is.

Ik zat te denken aan eventueel een tweedehands EV aan te kopen (via een dealer dan wel) maar de afstand Wetteren-Mechelen, Wetteren-Antwerpen of Wetteren-Walem, Wetteren-Kontich heen en terug kunnen die tweedehands voertuigen dus amper tot niet aan zonder ergens tussenin te laden. En op de plaatsen die ik hierboven opnoem (Antwerpen, Mechelen, Kontich) dan spreek ik over ziekenwagen standplaatsen : privéhuizen of aan een ziekenhuis dus. Daar haal je niet even een stroomkabel uit om gedurende de 12u dat ik er toch minimaal ben te chargen. Ik vrees dat ik dus nog even zal moeten wachten ...

Het streefdoel is om in 2030 nieuwe voertuigen op diesel/benzine te bannen, maar eer we zover zijn zal er nog veel water naar de zee vloeien. En zelfs al is dat een harde datum : dat is nog 11 jaar vanaf nu, de meeste mensen zullen op die tijd wel een nieuwe wagen kopen hoor.

Ik heb nu reeds met meerdere voertuigen gereden. Van mijn stokoude Ford Fiësta op mijn 22 jaar over tal van auto's naar Tesla S (die van jou :p), Tesla X, BMW 7 reeks, mercedes S, Maybach en meer. Ja, die duurdere wagens hebben een confortabele zetel dan mijn Berlingo. En het blinkt allemaal wel wat mooier. Maar een auto is bij mij in de eerste plaats een werkpaard, geen sierpaard. En om eerlijk te zijn geniet ik nog steeds van "mijn" gemak van de Berlingo (en dat hoeft niet persé daarom het gemak van iemand anders te zijn) : ik zit niet laag bij de grond en heb een mooi overzicht (over zowat alle daken van andere auto's heen) van alle andere wagens rond om mij. Waardoor ik eveneens relaxer ben en meer geniet van een trip (anders zouden er zoveel km's niet op de teller staan hé :)). Ik "zit" namelijk graag in een auto. Met mijn knieën in 90°. "Liggen" in een auto zoals vele mensen soms doen heb ik niet zo graag. Maar dat is weer persoonlijk ...

Nu, maandag eens een afspraak gemaakt met een garage om de e-golf te testen. Ritje van Brussel (Dieteren) naar Wetteren, volledig opladen, en dan naar Kontich rijden en terug. Ik zal de resultaten hier zetten!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 36 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor JamesEarlGray » 2 weken 21 uur 46 minuten geleden (08 Feb 2019, 13:51)

Maar je kan de e-golf niet zomaar met een basismodel ICE golf vergelijken, de e-golf zit vol met opties waarvoor je moet bijbetalen op het basismodel.

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2771
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 379 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 2 weken 21 uur 45 minuten geleden (08 Feb 2019, 13:51)

krisken schreef:...

Het streefdoel is om in 2030 nieuwe voertuigen op diesel/benzine te bannen, maar eer we zover zijn zal er nog veel water naar de zee vloeien. En zelfs al is dat een harde datum : dat is nog 11 jaar vanaf nu, de meeste mensen zullen op die tijd wel een nieuwe wagen kopen hoor.

Dus geen waarde meer voor je fosil car, "de gemiddelde leeftijd momenteel 9 jaar, 10 maanden en 12 dagen" zoals je ziet is 11 jaar niet ver in levensjaren van een auto :-D
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.is
Dedicated Servers - https://fusa.is/offer

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18359
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 901 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1769 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 2 weken 21 uur 30 minuten geleden (08 Feb 2019, 14:06)

Waarom zou hij geen waarde meer hebben? Tegen 2030 worden niewe (!) auto's op fossiele brandstof niet meer toegestaan, maar tweedehands wel. Dus als je in 2025 een auto koopt, er 7 jaar mee bolt en dan verkoopt aan iemand die net zijn rijbewijs heeft en een goedkope auto wilt om mee rond te tuffen, dan kan dat perfect...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2771
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 379 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Tim.Bracquez » 2 weken 21 uur 26 minuten geleden (08 Feb 2019, 14:10)

krisken schreef:Waarom zou hij geen waarde meer hebben?

Momenteel krijg je diesels niet meer verkocht die in de LEZ geband zijn.. Dat is de harde realiteit spijtig genoeg

Dergelijke diesels inschrijven kost minimaal 1200 euro in belgie, meer dan dat de auto waard is...
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.is
Dedicated Servers - https://fusa.is/offer

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5009
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 290 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor MClaeys » 2 weken 20 uur 37 minuten geleden (08 Feb 2019, 15:00)

Tim.Bracquez schreef:Het gekke is da de TCO niet zo hoog is van een EV, het duurste aan je wagen is:
- Fuel
- Onderhoud

Ik heb in een eerder topic al eens berekend voor de wagen van men vrouw. Naft en verzekering inbegrepen heeft ze binnen 10 jaar nog niet genoeg aan haar wagen uitgegeven om een elektrische wagen (op dit moment) te verantwoorden. En dat vond ik best jammer, anders dierven we het toch te overwegen. Maar een kleine gezinswagen kost daar toch al over de 30K. Ja, er zijn van die "grasmaaiers met een dak op" die goedkoper zijn (Renault Zoe, Peugeot Ion), maar dat krijgt ge aan een vrouw die een kind wil net verkocht. Een voiture moet er wel in passen.
Dat is ook de reden waarom we stilaan toch naar iets anders kijken dan haar Open Corsa van 2002.
Het meeste dat hier in het gezin ooit aan een wagen uitgegeven is en bij uitbreiding denk ik zelfs de hele familie is +- 18K (aankoopkost, niet de verbruikskost). Ik wil best groen gaan met de wagen, maar het moet betaalbaar blijven (en het moet ook geen grand lux zijn, zo veel belang hechten wij niet aan wagens).

JamesEarlGray schreef:Maar je kan de e-golf niet zomaar met een basismodel ICE golf vergelijken, de e-golf zit vol met opties waarvoor je moet bijbetalen op het basismodel.

Opties die iemand die voor de basis Golf gaat duidelijk niet nodig heeft. Het prijsverschil zit in meer dan de opties veronderstel ik, anders was er wel een e-golf voor dezelfde prijs dan de gewone golf.
Xbox Live: MClaeys

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6678
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 497 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 2 weken 20 uur 33 minuten geleden (08 Feb 2019, 15:04)

krisken schreef:42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf

Zie de cijfers wat hoger.
Catalogusprijs Golf diesel: €28K -- eGolf: €36K, dat is een verschil van €8K.
Dat haal je op brandstof alleen al: met een prijsverschil van +/- €0,07 per km moet je maar 115000km doen om het prijsverschil tussen de dieselGolf en de eGolf eruit te hebben. Laten we toch hopen dat een auto meer dan 120'000km doet voor ie dood is hé :)? De betere leaserijder doet dat op nog geen 4 jaar...

@maximum €18K
Ik zag laatst Fiat 500 elektrisch tweedehands voor +/- €16K.
Dat is nog altijd maar een koekendoosje, maar het ziet er toch al iets meer auto uit dan zo'n golfkarretje van Renault.

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 19 Dec 2011
Locatie: Heist-op-den-Berg
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 475 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor butskristof » 2 weken 17 uur 25 minuten geleden (08 Feb 2019, 18:11)

Wel opnieuw een berekening zonder stroomkost (en tal van andere factoren). Zeker van de stroom denk ik toch dat die niet direct goedkoper gaat worden, dus dat lijkt me toch iets te rooskleurig.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (2017)  iPhone XS  iPad Air 2  Watch Series 3

Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1214
Lid geworden op: 10 Sep 2007
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 57 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Devilzown » 2 weken 16 uur 38 minuten geleden (08 Feb 2019, 18:59)

Qua inruilwaarde heb ik wel wat vragen bij die EV's.
Hoe lang gaan die batterijen mee & hoeveel kost het om ze te vervangen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18359
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 901 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1769 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 2 weken 16 uur 7 minuten geleden (08 Feb 2019, 19:30)

heist_75 schreef:
krisken schreef:42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf

Zie de cijfers wat hoger.
Catalogusprijs Golf diesel: €28K -- eGolf: €36K, dat is een verschil van €8K.
Dat haal je op brandstof alleen al: met een prijsverschil van +/- €0,07 per km moet je maar 115000km doen om het prijsverschil tussen de dieselGolf en de eGolf eruit te hebben. Laten we toch hopen dat een auto meer dan 120'000km doet voor ie dood is hé :)? De betere leaserijder doet dat op nog geen 4 jaar...

De Verschillende varianten van de Golf ...
Golf Comfortline : vanaf 22080 EUR
Golf GTI : Vanaf 31340 EUR
Golf GTD : Vanaf 33350 EUR
Golf Highline : Vanaf 27490 EUR
Golf Trendline : Vanaf 20800 EUR
Golf R : Vanaf 43930 EUR

E-Golf : Vanaf 40720 EUR

Met het aantal km's dat ik bol zou ik, volgens een app die mijn vriendin gebruikt om de budgetten zonder controle te houden, in héél 2018 in totaal 2100 EUR aan diesel uitgegeven hebben. Als ik dat doortrek over de 6 jaar dat ik hem heb spreken we dus over 12600 EUR aan diesel. Als ik de prijs van de hedendaagse, nieuwe Berlingo (17400 EUR) vergelijk met de E-Berlingo (28820 EUR) dan zou ik inderdaad nu goedkoper rijden met een elektrisch voertuig. Maar opnieuw : dat heb ik nog geen kilometer gerekend met de E-Berlingo (immers, deze kosten kennen we niet).

Dus na pakweg 5 jaar zou ik beter af zijn met een E-Berlingo. Maar die bolt dan wel maar 170km volgens de Citroën Berlingo (tel uit het aantal keer laden op weg naar het Zuiden van FR, Tsjechië, Italië, ...). Iedereen spreekt hier over lenen alsof het niks is, maar ik betaal liever een auto meteen. Niet de zoveelste lening. En sorry mensen maar meer dan een miljoen oude frankjes voor een auto is buiten mijn budget.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6678
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 497 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 2 weken 15 uur 38 minuten geleden (08 Feb 2019, 19:58)

Je vergeet systematisch rekening te houden met de subsidie voor EV, de eGolf is dus €36500.

Het klopt dat in de voorgestelde berekeningen de waarde van geld (lenen) niet is meegenomen.
Het blijft financieel een lastige start (aankoop) en dus nog niet voor iedereen weggelegd, maar TCO is ook wel duidelijk.

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5009
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 290 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor MClaeys » 2 weken 14 uur 35 minuten geleden (08 Feb 2019, 21:02)

heist_175 schreef:@maximum €18K
Ik zag laatst Fiat 500 elektrisch tweedehands voor +/- €16K.
Dat is nog altijd maar een koekendoosje, maar het ziet er toch al iets meer auto uit dan zo'n golfkarretje van Renault.

Een Ford Grand C max directiewagen was dat. Met eindereeksen en jonge occasies zijn altijd wel deals te doen.
Xbox Live: MClaeys

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6678
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 497 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (10 Feb 2019, 19:50)

Tim.Bracquez schreef:er kruipt evenveel energie (kWh in fuel maken) dan dat de gemiddelde EV nodig heeft om te rijden (raffinage)
1 liter brandstof maken kost 6kWh aan energie, dus je brand die nog niet op je auto hé, gewoon raffinage! Daarmee kan de EV al 25 km rijden.... gewoon allemaal absurd

Dus héél de discussie, gaat er wel genoeg energie zijn voor al de EV's stroom te geven, tuurlijk, stop de productie van fosil fuels en iedereen kan véél meer km's rijden dan dat ze die brandstof verbranden. (uiteraard niet mogelijk om 100% elektrisch te gaan)

Ik wil u gerust geloven, maar heb je daar ergens een bron/link van?
Ik heb al meerdere keren artikels gelezen over EV-transitie, maar geen van die artikels kwam tot de conclusie dat de verminderde raffinage al (een deel van de) oplossing is.

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2196
Lid geworden op: 23 Dec 2007
Locatie: nevele
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor q-tec » 1 week 5 dagen 14 uur geleden (10 Feb 2019, 21:34)

In mijn ogen is het vrij simpel

Als je zelfstandig bent komt een Tesla goedkoper uit dan een A6 of dergelijke. Door aftrekbaarheid VAA etc.

Maar als particulier is het nog te vroeg om ze een elektrisch ding te kunnen verantwoorden. Die Renault Zoe kan je in Frankrijk op de kop tikken vanaf €7000. Ik koop dan liever die dan een nieuwe te kopen want eenmaal uit de garage ben je ook al 20/25% in waarde kwijt.

€7000 + huur batterij. En hoelang gaan die batterijen effectief mee? Eens meegereden met zo eentje volgeladen ging dat 140km mee in de winter.
https://www.leboncoin.fr/voitures/1566899113.htm/
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding

BertG3
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1564
Lid geworden op: 27 Okt 2014
Bedankt: 155 keer
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor BertG3 » 1 week 5 dagen 3 uur geleden (11 Feb 2019, 07:47)

Tim.Bracquez schreef:
Er zijn trouwens laadkaarten die héél de EU werken waar je gewoon een fixed maandelijkse kost voor betaald, ongeacht de hoeveelheid kWh om te laden

Kan je eens vertellen welke laadkaarten dit zijn ? Interesse gewekt... :-D

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18359
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 901 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1769 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 1 week 3 dagen 23 uur geleden (12 Feb 2019, 12:37)

Zo, gisteren wat gaan toeren met zowel een Volkswagen E-Golf als de Hyundai Kona.
Beide leuke wagens waarmee je toch (in praktijk) al eens de 200km kan overschrijden. Prima dus om alle dagen mee naar het werk te gaan bijvoorbeeld. Van de Hyundai moet ik de offerte nog krijgen, maar de Volkswagen - zoals ik hem heb gereden - zou neerkomen op een 42715 euro. Daar gaat uiteraard nog 4000 euro premie vanaf (Vlaamse Overheid).

Beide wagens hebben alvast één optie niet welke op een Tesla wel leuk is : de GPS van een Tesla kan een route berekenen, en meteen ook zeggen waar je kan (super)chargen om tot daar te geraken. De GPS van zowel de E-Golf als de Kuna hebben een lijst met laadpalen in het geheugen (helaas ... alles behalve up-to-date info, in héél Wetteren zou er maar 1 laadpaal zijn volgens die toestellen, terwijl ik er al een pak meer zie op Chargemap) langsheen de route, maar gaan niet uitrekenen voor je welke je nog kan halen en niet.

Zo heb ik voor de grap op beide wagens "Nice" ingegeven, en kreeg bij beide wagens laadpalen te zien tot ongeveer 250km ver. Terwijl de range die ik nog kon rijden 140km was (E-Golf) en 180km (Kuna). Beide auto's waren overigens niet volledig geladen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6678
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 497 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 325 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor heist_175 » 1 week 3 dagen 21 uur geleden (12 Feb 2019, 14:29)

Ik heb al heel wat nieuwe leasewagens gehad en geen van die auto's had een up2date kaart.
In 2014 werd de R6 in Mechelen verlengd tot in Bonheiden, maar noch mijn Ford Focus (2012-2016) noch mijn Opel Astra (2016-2020) had/heeft die verlenging in de kaart opgenomen. Ik gebruik daarom altijd, altijd, altijd Waze.

Volgens mij heb je in Waze ook tankstations staan, maar geen idee of ze ook palen om elektrisch te laden geïntegreerd hebben.
Misschien dat hier iemand van Waze zit die het kan vertellen?

Gebruikersavatar
krisken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 18359
Lid geworden op: 07 Nov 2006
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Bedankt: 901 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1769 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor krisken » 1 week 3 dagen 21 uur geleden (12 Feb 2019, 14:35)

Wel dat was eigenlijk ook mijn idee. GoogleAuto + Waze en rijden maar.
Helaas heeft Waze (op heden) die functionaliteit niet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1817
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Twitter: jdeluyck
Locatie: Gent
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Contact:

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor devilkin » 1 week 3 dagen 18 uur geleden (12 Feb 2019, 16:45)

Wijzelf hebben een plugin hybrid, best wel tevreden van.

Volgende laadpaalkaarten hebben we:
  • plugsurfing
  • newmotion
  • e-flux

Omdat de prijs voor dezelfde paal soms nogal kan verschillen...
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: 06 Jan 2014
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor bruma » 1 week 3 dagen 18 uur geleden (12 Feb 2019, 17:13)

De meest uitgebreide en recente versie van waar je op je route moet laden kan je vinden op:
https://evpaths.app

Er is ook een app die deze info gebruikt echter je moet de database manueel binnen trekken (import)
Ik denk app 'lemnet' moet ik nakijken

axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2237
Lid geworden op: 18 Dec 2010
Bedankt: 186 keer
Uitgedeelde bedankjes: 405 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor axs » 1 week 3 dagen 18 uur geleden (12 Feb 2019, 17:16)

Ik sluit me aan bij de suggestie om altijd waze te gebruiken aangezien GPS zelden up-to-date is.
Helaas is bij ons een navigatiesysteem nog steeds een verplichte optie via leasing, waardoor er een 1500-2000 euro optiebudget nutteloos besteld wordt.

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5009
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 290 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor MClaeys » 1 week 3 dagen 17 uur geleden (12 Feb 2019, 17:53)

Beetje gek wel dat een EV niet eens dusdanig connected is dat het een up-to-date lijst met laadpalen heeft. Ok, een gewone wagen ook niet van tankstations maar die staan op elke hoek. En als t lampke brand om te tanken kan ik nog 100km, das haast de helft van de totale range van een EV.
Xbox Live: MClaeys

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 831
Lid geworden op: 10 Jan 2014
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor blaatpraat » 1 week 3 dagen 16 uur geleden (12 Feb 2019, 19:07)

Ik heb laatst de vraag gesteld aan Waze, en volgens hun zitten de laadpalen in hun systeem.
Alleen nog niet echt getest... Je zou moeten zoeken op "laadpaal" (wat niet handig is als je er eentje zoekt langs de route, zoals je wel kan met een tankstation).

Edit: de leaf wordt quasi automatisch vernieuwd qua laadpalen, al heb ik ook nog niet gecontroleerd hoe up-to-date die is.
Iedere 2 dagen krijg ik althans een laadpaal-update.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: 06 Jan 2014
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor bruma » 1 week 3 dagen 15 uur geleden (12 Feb 2019, 19:48)

En moest het enkel nog maar de laadpaal locatie zijn ....
Je hebt momenteel nog de verschillende laadsleutels met elk hun eigen tarieven.
Er is nog werk aan de winkel voor alle systemen

Tijd dat de EU eens uit zijn sloffen schiet zoals ze deden voor de roaming bij het GSM netwerk.

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4132
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Ken » 1 week 3 dagen 15 uur geleden (12 Feb 2019, 20:01)

Op tweedehands auto verkoop sites zie ik gelijkaardige diesel modellen aan 8000-9000 EUR, de mijne pas verkocht aan 4500 EUR...
Nog 15 dagen wachten op de Tesla Model 3 8)

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Telefonie = OVH VoIP Entreprise
GSM = Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Netwerk = 100% MikroTik powered

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5009
Lid geworden op: 16 Feb 2011
Bedankt: 290 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor MClaeys » 1 week 3 dagen 14 uur geleden (12 Feb 2019, 20:59)

https://www.facebook.com/rtlnieuws/vide ... 526176704/

De nieuwe jaguar valt tegen blijkbaar
Xbox Live: MClaeys

bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 Nov 2004
Locatie: Nossegem
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Re: RE: Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor bartman » 1 week 3 dagen 14 uur geleden (12 Feb 2019, 21:21)

Ken schreef:Op tweedehands auto verkoop sites zie ik gelijkaardige diesel modellen aan 8000-9000 EUR, de mijne pas verkocht aan 4500 EUR...
Nog 15 dagen wachten op de Tesla Model 3 8)
Vandaag gebeld door Tesla. Levering model 3 voorzien voor 26/2 al hou ik dat onder voorbehoud want het loopt al wel eens fout


Terug naar “Energie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wied en 3 gasten