Wel pak nu dezelfde km stand voor gelijke wagens ...
42000 euro voor een e-golf
22000 euro voor een gewone golf
Laat ons nu stellen dat de gewone golf eveneens 6 liter verbruikt : dat is dan 11520 euro. Dus een gewone golf + mijn verbruik voor 160000km samen ... is nog niet eens de prijs van de e-golf! En 42k voor een auto dat is al geen prijs meer die de normale mens kan neerleggen hé. En dat is nu wel een prijs voor hetzelfde segment, waarbij we een groot nadeel geven aan de gewone golf (6 liter per 100km) en een groot voordeel voor de e-golf (ik heb met deze berekening daar 160000km mee gereden zonder één euro stroomkost bij te tellen, gewoon de aankoopprijs).
De waarde van EV's zal zich nog moeten bewijzen, want dat is allemaal nog relatief nieuw. Als ik op de gekende automerken (renault, peugeot, citroen) hun sites (tweedehandswagen sectie) kijk zie ik de eerste EV's komen onder de 20k met dan +70k aan km's op. Dat "begint" interessant te worden. Helaas spreken we dan over auto's van enkele jaren oud waar de accu maar een 100 a 150km mee gaat. Iets wat in mijn ogen al problematisch is.
Ik zat te denken aan eventueel een tweedehands EV aan te kopen (via een dealer dan wel) maar de afstand Wetteren-Mechelen, Wetteren-Antwerpen of Wetteren-Walem, Wetteren-Kontich heen en terug kunnen die tweedehands voertuigen dus amper tot niet aan zonder ergens tussenin te laden. En op de plaatsen die ik hierboven opnoem (Antwerpen, Mechelen, Kontich) dan spreek ik over ziekenwagen standplaatsen : privéhuizen of aan een ziekenhuis dus. Daar haal je niet even een stroomkabel uit om gedurende de 12u dat ik er toch minimaal ben te chargen. Ik vrees dat ik dus nog even zal moeten wachten ...
Het streefdoel is om in 2030 nieuwe voertuigen op diesel/benzine te bannen, maar eer we zover zijn zal er nog veel water naar de zee vloeien. En zelfs al is dat een harde datum : dat is nog 11 jaar vanaf nu, de meeste mensen zullen op die tijd wel een nieuwe wagen kopen hoor.
Ik heb nu reeds met meerdere voertuigen gereden. Van mijn stokoude Ford Fiësta op mijn 22 jaar over tal van auto's naar Tesla S (die van jou

), Tesla X, BMW 7 reeks, mercedes S, Maybach en meer. Ja, die duurdere wagens hebben een confortabele zetel dan mijn Berlingo. En het blinkt allemaal wel wat mooier. Maar een auto is bij mij in de eerste plaats een werkpaard, geen sierpaard. En om eerlijk te zijn geniet ik nog steeds van "mijn" gemak van de Berlingo (en dat hoeft niet persé daarom het gemak van iemand anders te zijn) : ik zit niet laag bij de grond en heb een mooi overzicht (over zowat alle daken van andere auto's heen) van alle andere wagens rond om mij. Waardoor ik eveneens relaxer ben en meer geniet van een trip (anders zouden er zoveel km's niet op de teller staan hé

). Ik "zit" namelijk graag in een auto. Met mijn knieën in 90°. "Liggen" in een auto zoals vele mensen soms doen heb ik niet zo graag. Maar dat is weer persoonlijk ...
Nu, maandag eens een afspraak gemaakt met een garage om de e-golf te testen. Ritje van Brussel (Dieteren) naar Wetteren, volledig opladen, en dan naar Kontich rijden en terug. Ik zal de resultaten hier zetten!