retour Bol via DPD

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer

retour Bol via DPD

Berichtdoor fredo66 » 2 weken 1 dag 9 uur geleden (31 Okt 2018, 10:00)

Ik diende een bestelling terug te sturen naar Bol. Blijkbaar kon dat alleen via de originele pakjesbezorger namelijk DPD. Je moet dan dus naar zo'n winkel die ook DPD punt is. Tot mijn verbazing kon/wou de gerante geen afleverbewijs geven. Als iemand nu dit pakje steelt of gewoon verloren gaat ben ik de klos ? Ze heeft wel de barcode ingescand op zo'n handscannertje.

Is het normaal dat je geen afleverbewijs krijgt ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip Weepee in en Megavoip uit - DVB-T tv-radio - Emtec Movie Cube S800h - Lenovo Yoga 300 - Nokia 2.1 - Roku 3

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 101 keer
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer

Re: retour Bol via DPD

Berichtdoor Stroper » 2 weken 1 dag 9 uur geleden (31 Okt 2018, 10:05)

Ik laat mijn bol pakjes altijd leveren in de plaatselijke AlbertHeijn. En de enigste keer dat ik een retour bij Bol gebruikt heb, kon ik dat gewoon terug naar de AlbertHeijn dragen en ik kreeg toen wel degelijk een afleverbewijs. Het kan dus ook anders.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 278 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer

Berichtdoor MClaeys » 2 weken 1 dag 9 uur geleden (31 Okt 2018, 10:32)

Hier in de buurt ook niet, dat bakje van DPD print niks, vandaar. De barcode die je hebt kan je opvolgen online, dus heb je ze zien scannen niks aan de hand.

Didymus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 200 keer

Berichtdoor Didymus » 2 weken 1 dag 9 uur geleden (31 Okt 2018, 10:33)

Nee, dat is niet normaal. Aangezien jij niet de opdrachtgever bent moet je bij Bol je beklag doen, niet bij DPD.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1369 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer

Berichtdoor raf1 » 2 weken 1 dag 8 uur geleden (31 Okt 2018, 10:42)

Dat is zeker niet klantvriendelijk. Maar als de winkel het pakket ingescand heeft, dan hebben DPD en Bol.com wel een bewijs dat jij het afgegeven hebt.
Met het pakketnummer op het retourlabel kan je wel zelf volgen waar je retourpakket is: https://www.dpd.com/be_particulieren

fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 135 keer
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer

Berichtdoor fredo66 » 2 weken 1 dag 8 uur geleden (31 Okt 2018, 10:58)

Ok, inderdaad, met de link die op de bol website staat kan ik het inderdaad volgen. De afgifte staat geregistreerd. Ga er voor alle zekerheid toch maar een schermafdrukje van maken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip Weepee in en Megavoip uit - DVB-T tv-radio - Emtec Movie Cube S800h - Lenovo Yoga 300 - Nokia 2.1 - Roku 3

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 94 keer
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Berichtdoor q-tec » 2 weken 1 dag 8 uur geleden (31 Okt 2018, 11:00)

Als ik het zelf print zetten ze een stempel anders niet.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1927 keer
Uitgedeelde bedankjes: 405 keer

Berichtdoor r2504 » 2 weken 1 dag 7 uur geleden (31 Okt 2018, 12:31)

MClaeys schreef:De barcode die je hebt kan je opvolgen online, dus heb je ze zien scannen niks aan de hand.

Tja, bij mij wou de barcode niet scannen :?

Terug naar huis, terug contact opgenomen met BOL, die konden geen nieuwe/andere barcode geven... dus ik mocht het dan gewoon afgeven (heb dan wel expliciet vermeld dat zij die verantwoordelijkheid droegen en het maar moesten noteren in het dossier).

Uiteindelijk is het pakje ook nooit retour geraakt tot bij BOL... maar heb toch wel netjes m'n geld terug gehad.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 102 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 2 weken 1 dag 4 uur geleden (31 Okt 2018, 15:28)

normaal bestaat een label bij DPD uit 2 paginas, 1 blad met label om op je pakket te kleven, een een 2de blad met uitleg en een kader, in dat kader wordt normaal gezien bij afgifte van uw pakket een stempel gezet, als je natuurlijk enkel maar het label op het pakket plakt en het 2de blad niet meeneemt heb je idd geen bewijs...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

Indigiswe
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Indigiswe » 2 weken 1 dag 3 uur geleden (31 Okt 2018, 16:02)

Hier ook eens voorgehad, ze heeft uiteindelijk de code gewoon op een papiertje geschreven. Gelukkig, want het pakje (een iPhone 5s in den tijd) ging verloren... Uiteindelijk netjes opgelost door bol.com, maar dat ze dat niet wou geven was mij toch straf, en natuurlijk zou ik dat pak daar zo absoluut niet hebben achtergelaten!

Nadien nog 2 keer voorgehad dat ze mij via DPD wouden laten retourneren. Gewoon een bpost-label geëist, en telkens gekregen. Dan steek ik het gewoon in een Cubee-automaat, 24/7 open en veel beter zo imo.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 45 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor boonpwnz » 2 weken 1 dag 3 uur geleden (31 Okt 2018, 16:04)

Ik probeer ook altijd DPD wat te vermijden alsook GLS om te retouren.

Postnl of bpost terugsturen en eventueel UPS.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor CCatalyst » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (03 Nov 2018, 10:17)

r2504 schreef:Tja, bij mij wou de barcode niet scannen :?

Kon de barcode niet ingelezen worden door de scanner, of kon de scanner de barcode wel lezen maar kon hij geen verzendingsgegevens voor dat nummer vinden in de database van DPD?

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (03 Nov 2018, 10:23)

Hij kon ze effectief niet lezen dacht ik... stond ook meer dan één barcode op het document maar niets lukte.

Was nochtans afgedrukt met een laserprinter dus de afdruk was perfect.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 1 week 5 dagen 8 uur geleden (03 Nov 2018, 10:49)

Indigiswe schreef:Hier ook eens voorgehad, ze heeft uiteindelijk de code gewoon op een papiertje ghreven. Gelukkig, want het pakje (een iPhone 5s in den tijd) ging verloren...

Wat is de meerwaarde? Je hebt de code in je mail om het label af te drukken en het staat op de site van Bol zelf dus kwijtgeraakt of niet dat papiertje met die code ging geen verschil maken.
Xbox Live: MClaeys

Indigiswe
Starter Plus
Starter Plus

Berichtdoor Indigiswe » 1 week 5 dagen 28 minuten geleden (03 Nov 2018, 19:08)

MClaeys schreef:Wat is de meerwaarde?

Wat is dan uberhaupt de meerwaarde van een afgiftebewijs? Voor hetzelfde geld nemen zij jouw pakketje mee naar huis, je hebt dan toch iets of wat (stond ook hun adres op).
Kreeg ook doodleuk een mail van bol (2 weken later) dat ze hadden opgemerkt dat ik het pakket wou houden, en na contact vroegen ze ook om een afgiftebewijs. Ik heb dan toch nog dit kunnen voorleggen, hoewel ze het misschien gewoon aan het label hadden kunnen zien, ja.
Elk stuk papier is een meerwaarde.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 1 week 4 dagen 23 uur geleden (03 Nov 2018, 19:53)

1 keer iets kwijt geraakt in verzending (naar TheInsiders, niet Bol weliswaar). Toen mailden ze ook dat ik had gekozen het te houden. Gewoon gestuurd dat ik het had binnen gegeven voor terugzending, pas dan keken ze naar de code en inderdaad was afgegeven dus geld terug. Zodra ze scannen zit het in het systeem en is het letterlijk niet meer mijn probleem als er iets mis gaat.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 244 keer
Uitgedeelde bedankjes: 420 keer

Berichtdoor Tomby » 1 week 4 dagen 8 uur geleden (04 Nov 2018, 10:48)

MClaeys schreef:Zodra ze scannen zit het in het systeem en is het letterlijk niet meer mijn probleem als er iets mis gaat.

Maarvoor hetzelfde geld loopt er daar iets mis waardoor het niet geregistreerd is en sta je eigenlijk nergens en is het woord tegen woord. Je zou eigenlijk al ter plekke moeten kijken naar de tracking op je smartphone.
Afbeelding

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 1 week 4 dagen 7 uur geleden (04 Nov 2018, 11:40)

Tomby schreef:Maarvoor hetzelfde geld loopt er daar iets mis waardoor het niet geregistreerd is en sta je eigenlijk nergens en is het woord tegen woord. Je zou eigenlijk al ter plekke moeten kijken naar de tracking op je smartphone.

Deze situatie is het spiegelbeeld van een pakket dat geleverd wordt. Eenmaal geleverd en gescand als geleverd, kan het alsnog niet bij de bestemmeling liggen. Misschien ligt het bij de buur, misschien ligt het ergens verstopt, misschien is het aan iemand anders gegeven, misschien is het op een verkeerd adres geleverd, en heel misschien (zeer kleine kans) is er kwaad opzet mee gemoeid. In alle gevallen is het vaak moeilijk, zo niet onmogelijk, om na te gaan wat er gebeurd is, en ga je als klant heel wat uit de kast moeten halen voor verhaal want "je pakket is geleverd".

Als je zelf een pakket gaat verzenden heb je dat ook voor, zolang ze het niet inscannen ga je als klant heel wat uit de kast moeten halen want "je hebt je pakket niet afgeleverd". Hier zijn echter dezelde regels van toepassing, als het verloren gaat is het meestal een misverstand en komt het vaak alsnog bovendrijven, en het aantal keren dat er echt kwaad opzet is zal wel zeer gering zijn. Nog minder dan bij het voorgaande geval, want je hebt hier meer te maken met mensen die hun job kunnen verliezen dan in het geval hierboven waar het echt bij een random persoon terecht kan komen.

Desondanks heb ik ook het liefst dat ze het onmiddellijk inscannen, maar in de praktijk gebeurt het niet altijd. Je kan evt nog een foto maken van het pakket in de winkel met Exif-tagged tijd en locatie, bewijswaarde wellicht 0 maar het is tenminste iets. Wil je nog meer papertrail heb je de optie om een koerier van de verzenddienst het pakket te laten ophalen. Ook zij moeten niet inscannen maar dan heb je tenminste de record van een geplande ophaling en wellicht wordt het doen en laten van die koerier tijdens z'n werkuren ook wel wat getracked. Deze mensen zijn ook gegarandeerd hun job kwijt als het uitkomt dat ze je pakket hebben doen verdwijnen, mensen in zo'n pickup point kunnen misschien hun licentie verliezen maar zijn niet noodzakelijk hun job kwijt, want ze worden niet tewerkgesteld door het transportbedrijf.

r2504 schreef:Was nochtans afgedrukt met een laserprinter dus de afdruk was perfect.

Mja ik print tegenwoordig op de Zebra labelprinter met ZPL labels, betere kwaliteit kan niet en nooit problemen met te scannen. Aan de ZPL code raken is een ander verhaal maar voor de meeste carriers heb ik nu wel een template.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 1 week 4 dagen 7 uur geleden (04 Nov 2018, 11:47)

CCatalyst schreef:Mja ik print tegenwoordig op de Zebra labelprinter met ZPL labels, betere kwaliteit kan niet en nooit problemen met te scannen. Aan de ZPL code raken is een ander verhaal maar voor de meeste carriers heb ik nu wel een template.

ZPL of niet... uiteindelijk is de barcode identiek aan deze die uit een gewone printer komt.

Al de andere tekst op het label heeft ook totaal geen waarde... de winkel moet gewoon de code scannen en meer niet.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 1 week 4 dagen 7 uur geleden (04 Nov 2018, 11:53)

r2504 schreef:uiteindelijk is de barcode identiek aan deze die uit een gewone printer komt.

Met ZPL zeker, maar als het via PDF komt misschien niet, heb nog een geval gehad waarbij de default printopties van Acrobat een label printen dat er als een label uitzag maar niet gescand kon worden, maar met de optie "Print PDF as image" kon het dan weer wel gescand worden.

Is een van de redenen waarom iemand die professioneel (of gewoon regelmatig) pakketten verstuurt niet met PDF werkt.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 1 week 4 dagen 7 uur geleden (04 Nov 2018, 12:16)

Tomby schreef:Maarvoor hetzelfde geld loopt er daar iets mis waardoor het niet geregistreerd is en sta je eigenlijk nergens en is het woord tegen woord.

Als het scanned zal het wel werken, een ongeldige barcode scant niet. En ik ga niet weg voor ze het gescanned hebben. Nu, bij ons is dat geen probleem, de krantenwinkel in de buurt is het punt voor zowat elke pakketdienst en die regelen dat goed.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 1 week 4 dagen 6 uur geleden (04 Nov 2018, 12:49)

CCatalyst schreef:Is een van de redenen waarom iemand die professioneel (of gewoon regelmatig) pakketten verstuurt niet met PDF werkt.

Dat besef ik ook wel... maar BOL.com kan moeilijk verwachten dat iedereen een Zebra printer heeft staan thuis.

Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met een barcode (hier was er duidelijk iets anders fout).

Terug naar “Allerlei”