Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1117
Lid geworden op: 06 Jan 2014
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor bruma » 18 Okt 2018, 12:07

Zorgen dat je hen in gebreke stelt voor het niet verlagen van het voorschot en vermelden dat je de komende facturen niet verder betaald tot het voorschot is aangepast.
Wel vermelden dat de eindfactuur correct zal worden betaald indien deze gestoeld is op de correcte gegevens.

Indien je hen aangetekend in gebreke stellen (niet verlagen voorschot) dan vermeld je in je brief dat je de brief ook per gewone post naar hen opstuurt.
Daarna zend je de brief met gewone en per aangetekend schrijven.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6380
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor heist_175 » 18 Okt 2018, 12:49

Het is 100% zeker dat zij u in gebreke gaan stellen wegens het niet betalen van een voorschotfactuur en ze hebben gelijk.
Dat je het voorschot niet kan verlagen naar €10 is niet zo gek. Er zijn nog leveranciers die een verhoging/verlaging enkel toestaan binnen bepaalde marges.
Daarenboven is het twijfelachtig of ze "in vereffening" dit nog wel mogen doen.

Kortom, je gaat verwijlintresten te slikken krijgen.

sky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 Mei 2003
Locatie: Gent
Bedankt: 72 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor sky » 18 Okt 2018, 13:06

ik heb zojuist mijn overstap naar een andere leverancier aangevraagd, niet naar Mega.
Voorschotten betaal ik niet meer. Wacht wel op eindafrekening.
Hopelijk dat ik niet teveel betaald heb met de voorschotten, anders ben ik dat waarschijnlijk kwijt, vrees ik

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: 04 Jan 2013
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Vaganzza » 19 Okt 2018, 14:03

Ik ga ook niet het risico lopen om betaalde voorschotten kwijt te zijn. Dacht eerst om gewoon zo lang mogelijk klant te blijven, maar wie weet belandt je dan wel in een vereffening of faillissement. Heb vandaag wel nog mijn bedragen getrokken, dus dat is nog goed verlopen.

Mijn volgende leverancier wordt Elegant. Heb daar ook nog een goed gevoel bij: enkel Luminus was goedkoper, maar ik vertrouw die firma niet zo veel als Elegant. Sowieso een variabel tarief nemen op dit ogenblik en ik zie wel verder de komende periode wat ik zal doen...
Telefonie, Internet & TV: Orange Internet & TV
GSM: Koala limited edition + Dommel Mobile Freedom (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone SE 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 19 Dec 2002
Locatie: Tremelo
Bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor stefke » 19 Okt 2018, 17:22

Een mailtje gehad met meer info

,
Zoals we je eerder deze week informeerden, hebben we besloten om binnen afzienbare tijd onze activiteiten af te bouwen. Er is geen sprake van een faillissement, maar het is wel duidelijk dat we ons verhaal door de stijgende energieprijzen niet verder kunnen zetten. We willen je niet in de kou laten staan en raden je daarom aan om over te stappen naar een andere energieleverancier.
In ons bericht hebben we je voorgesteld aan Mega. Na ons onderzoek van de mogelijkheden, blijken zij een aantrekkelijke, vrijblijvende offerte te bieden voor groene stroom en gas. Bovendien lijken ze erg op Energy People qua bedrijfsfilosofie.
In de afgelopen dagen zijn er in de media berichten verschenen over onze situatie en ons voorstel. Hieronder geven we je daarom graag een verdere toelichting.


Je betaalt de vaste jaarlijkse vergoeding naar rato
Zoals je weet, levert Energy People energie aan kostprijs. Voor onze dienstverlening aan jou betaal je, net als bij alle andere energieleveranciers, een vaste vergoeding per jaar. Bij het opmaken van de eindafrekening zullen wij jou NIET de volledige vaste vergoeding in rekening brengen, ook niet als we dit volgens de leveringsvoorwaarden wel mogen doen. Je betaalt bij de verandering naar een nieuwe energieleverancier de vaste vergoeding naar rato van je leveringsperiode, dus enkel voor de dagen dat je bij ons een contract hebt gehad.
Voor bijna al onze klanten (>95%) bedraagt de vaste vergoeding maximaal €24,20 incl. BTW per jaar per contract. Een rekenvoorbeeld: is je contract 180 dagen geleden gestart en verander je nu van energieleverancier en bedraagt je vaste vergoeding bijvoorbeeld € 24,20 incl. BTW per jaar, dan betaal je een vaste vergoeding van 180/365 * €24,20 = €11,93 per contract op je eindafrekening.
In de afgelopen dagen is de indruk ontstaan dat Energy People haar klanten ook een verbrekingsvergoeding zou rekenen voor het overstappen naar een andere energieleverancier. Dit is absoluut niet het geval.


Vrije keuze om voorstel Mega te aanvaarden
In ons bericht van afgelopen maandag, kreeg je een vrijblijvend voorstel voor de omzetting van je contract(en) met Energy People naar een contract voor het product ‘Easy’ met variabel of vast tarief van Mega. We willen nog eens benadrukken dat je niet verplicht bent om op dit voorstel in te gaan. Het is niet zo dat het voorstel van Mega per definitie een grote prijsstijging inhoudt, vergeleken met je huidige prijzen. Mega doet een aantrekkelijk voorstel, gegeven de huidige prijsniveaus in de energiemarkt. Het bedrijf garandeert een vlotte overstap, rekent hiervoor geen bijkomende kosten en is gekend voor zijn duurzaam lage prijzen.
Mega neemt niet je lopende contract(en) en de daaraan gekoppelde energieprijzen over van Energy People.


Maak snel een keuze
Wij adviseren je om snel over te stappen naar een nieuwe leverancier, omdat wij verwachten dat de energieprijzen de komende tijd blijven stijgen. Doe zeker ook de V-test van de Vreg om te zien wat voor jou het beste energie-aanbod is. Let hierbij ook op de kleine lettertjes. Een goedkoper product heeft misschien niet altijd de beste voorwaarden voor jou.


Toelichting op het voorstel van Mega
In de media werd gesteld dat een overstap van Energy People naar Mega automatisch geld kost. Dit is niet juist:
1. Als je een contract hebt met een variabele energieprijs, dan betekent dit dat de prijs de markt volgt. De variabele prijs die Mega voorstelt, is vergelijkbaar met de huidige variabele prijs van Energy People. Er is dus vrijwel geen prijsverschil tussen de huidige Energy People contracten en nieuwe Mega contracten.
Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik van 3.000 kWh groene elektriciteit en 12.000 kWh gas is het voorstel van Mega €6,90 goedkoper voor elektriciteit en €6,96 duurder voor gas, vergeleken met de tarieven van Energy People. Heb je een contract met een variabele prijs voor zowel groene elektriciteit als gas, dan betaal je dus niet meer bij Mega. Als je bij Energy People een contract voor gas hebt, dan is dit altijd een contract met een variabele prijs.
2. Als je een contract met een vaste energieprijs hebt, is er inderdaad een prijsverschil. De marktprijs voor energie is vandaag namelijk hoger dan in de afgelopen jaren. De hoogte van dit verschil is afhankelijk van het moment waarop je het contract met Energy People afsloot. Het verschil bedraagt gemiddeld ongeveer €90,75 incl. BTW per jaar.
Toelichting: als je in 2019 energie van ons krijgt op een contract voor 1, 2 of 3 jaar, dan heb je dit meestal afgesloten in 2017/2018. Op dat moment was de elektriciteitsprijs ongeveer € 0,04 excl. BTW per kWh. Vandaag ligt die prijs rond de € 0,065 excl. BTW. Vermenigvuldiging van het verschil van € 0,025 met een gemiddeld huishoudelijk verbruik van 3.000 kWh levert een verschil van €75,- excl. BTW (€90,75 incl. BTW) per jaar op.
Bekijk de tariefkaarten voor elektriciteit en voor gas en de algemene voorwaarden.
Wens je in te gaan op het voorstel van Mega, klik dan op onderstaande link. Als je op dit moment een vast product hebt bij Energy People, dan wordt dit omgezet naar het product Easy vast. Als je op dit moment een variabel product hebt, dan wordt dit omgezet naar het product Easy variabel.
Indien je al op deze link geklikt hebt in onze vorige mail, dan hoef je niet nogmaals te klikken.






*Ik accepteer de verkoopvoorwaarden van Mega en de overdracht van mijn persoonlijke gegevens van Energy People naar Mega. Ik wens mijn huidige facturatie- en betalingsvoorkeuren (domiciliëring) te behouden. Deze bevestiging geldt voor alle contracten gekoppeld aan dit e-mailadres.
Je kan ook bellen op nummer 016/67 60 65 om je contract met Mega te bevestigen. Vermeld daarbij je persoonlijke activatiecode '***'. Doe dit zo snel mogelijk, zodat Mega je een makkelijke overstap kan garanderen.


Vragen?
We doen ons best om je zo goed mogelijk te helpen met de overstap naar een nieuwe leverancier. We danken je voor de tijd dat je klant van Energy People was. Mocht je nog vragen hebben, mail ons dan op hallo@energypeople.be.
Met energieke groet,
Energy People
Laatst gewijzigd door stefke op 19 Okt 2018, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 927
Lid geworden op: 22 Jan 2010
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor WalterB1 » 19 Okt 2018, 18:33

Leest niet erg schandalig. Eerder het omgekeerde.

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 21 Nov 2005
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Fluppeke » 19 Okt 2018, 19:59

Hier mailtje ook gehad. Dit is tenminste iets deftigere communicatie... het zal wel wat te heet geworden zijn na de aandacht van de kranten en van VTMnieuws.
Desondanks blijft het onduidelijk wanneer ze stoppen met leveren en/of en wanneer ze in faillissement gaan.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

sdecoster
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 Dec 2013
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor sdecoster » 19 Okt 2018, 20:02

@Stefke: Ik zou wel de activatiecode wegdoen in je bericht...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6380
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor heist_175 » 20 Okt 2018, 15:01

WalterB1 schreef:Leest niet erg schandalig. Eerder het omgekeerde.

LIjkt me inderdaad redelijk, ook rekening houdende met wat in de pers is verschenen.

"Beste klanten, we kunnen het niet meer aan, binnen afzienbare tijd."
Lijkt me eerlijke communicatie, weinig op aan te merken.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1117
Lid geworden op: 06 Jan 2014
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor bruma » 20 Okt 2018, 17:22

[quote="heist_175"]
LIjkt me inderdaad redelijk, ook rekening houdende met wat in de pers is verschenen.[quote]
Is dus een andere, duidelijkere, communicatie dan de eerst, deze waarop de pres en posters op gereageerd hebben.

Of met andere woorden: de eli prijzen zijn de hoogte aan het ingaan, ze leveren aan marktprijzen, met uitzondering van de vaste contracten waarop ze dus een verlies moeten pakken. Vandaar dus de vraag om zo snel mogelijk van leverancier over te stappen om die put zo klein mogelijk te houden.

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: 04 Jan 2013
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Vaganzza » 21 Okt 2018, 10:12

Heb die 2e mail ook gekregen en daar is de toon toch wel wat anders dan de eerste mail die we maandag kregen. Toen was er echt volledig sprake van misleidende communicatie. Ze deden er toen alles aan om te doen uitschijnen alsof je contract overgenomen werd door Mega aan dezelfde voorwaarden.
Telefonie, Internet & TV: Orange Internet & TV
GSM: Koala limited edition + Dommel Mobile Freedom (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone SE 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6380
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor heist_175 » 3 weken 5 dagen 14 uur geleden (13 Nov 2018, 11:06)

Mega is aan een overnamemarathon bezig :)

DeStandaard 13/11/2018 - Comfort Energy stopt met verkoop van stroom en gas
De Limburgse energieleverancier Comfort Energy, met hoofdkwartier in Hasselt, gaat vanaf 1 december een samenwerking aan voor de verkoop van elektriciteit en gas. De negenduizend stroom- en/of gasklanten van Comfort Energy krijgen het voorstel om over te stappen naar Luiks energieleverancier Mega.

In 2015 besliste Comfort Energy, toen al Belgisch marktleider in de distributie van stookolie, om ook gas en elektriciteit te verkopen. De groep wilde zich zo profileren als één contactpunt voor verschillende vormen van energie.
Comfort Energy ging van start met eenvoudige en transparante formules, waarin, in sommige gevallen, kortingen op stookolie waren inbegrepen.
Zo’n drie jaar later beslist Comfort Energy om voor de verkoop van stroom en gas te gaan samenwerken met het Luikse Mega. ‘Het is een bijzonder concurrerende en complexe markt, die veel administratie met zich brengt’, zegt woordvoerder Gauthier Van Assche van Comfort Energy.
‘Bovendien is de markt erg volatiel door de problemen met de kerncentrales en de dreiging vanwege het afschakelplan.’

En zo leidt de liberalisering tot een verschraling :)

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 Okt 2016
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Geert-Jan » 3 weken 4 dagen 4 uur geleden (14 Nov 2018, 21:14)

Wat een heisa allemaal, ik heb die ook gehad.

Daarna heb ik EP aangesproken en ik kreeg een wat vage email dat ze overgenomen waren.
Toen heb ik gevraagd wat er zou gebeuren als ik Mega niet zou aanvaarden, het antwoordt was dat het me vrij stond naar een ander te gaan.
Immers, wettelijk heb je een contract met EP maar niet met Mega, kosten kunnen ze dus NIET aanrekenen.

Ik heb ze laten weten dat ik naar Elegant zou gaan en was geen probleem, ik was daar voor EP al klant.
Elegant heeft in samenspraak alles geregeld met me.

NIEMAND HEEFT EEN CONTRACT MET MEGA!!

Dat is het keywoord, dus Mega kan en mag je niks aanrekenen.
EP stopt...klaar....ga naar je wilt.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 21 Nov 2005
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Fluppeke » 1 week 4 dagen 2 uur geleden (28 Nov 2018, 22:56)

ondertussen heeft de vreg toestemming gegeven om de levering te stoppen vanaf 1/1/19 (de geschiedenis herhaalt zich).

Wat een flutregulering...
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3327
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 342 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Splitter » 1 week 4 dagen 1 uur geleden (28 Nov 2018, 23:46)

nog 2 dagen en mijn nieuwe contracten zouden in gang moeten schieten... (ecopower en eneco)
heb evenwel nog geen slotfactuur van EP gehad (ondanks dat de meterstanden al zijn doorgegeven).

mijn laatste communicatie met hen was dat ik de voorschotfactuur van november nog moest betalen of ik zou aanmaningen krijgen e.d. met extra kost.
het feit dat ze me toch gaan moeten terugbetalen (meer voorschotten als verbruik) boeide daarbij niet... benieuwd of ik die kwijt ben (en if so zal ik wel eens tot in hasselt rijden)
ooit zal hier iets nuttigs staan

Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 21 Nov 2005
Bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Fluppeke » 1 week 4 dagen 38 minuten geleden (29 Nov 2018, 00:41)

Ben ook aan het twijfelen om mijn domiciliering (voorschot december) meteen terug te te vorderen...
Ik blijf sowieso klant tot 31/12 en zelfs daarna blijkt de DNB bij de goedkopere te zitten voor gas. Dus ik onderneem voorlopig niets.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6380
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 474 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 317 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor heist_175 » 1 week 3 dagen 17 uur geleden (29 Nov 2018, 07:53)

Als je betaalt met domiciliëring kan je de bedragen tot 8weken in het verleden terugvorderen.
De RFUT van 13maanden zou ik niet gebruiken, want ze hebben/hadden een geldig mandaat.

JelleLampaert
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 Aug 2012
Bedankt: 2 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor JelleLampaert » 1 week 1 dag 1 uur geleden (02 Dec 2018, 00:00)

Ondertussen ook de mail gekregen van Energy People zelf dat ze er op 01/01/2019 mee stoppen.

Volgens de V-test is er in mijn situatie voor zowel gas en elektriciteit nauwelijks beter te krijgen dan de DNB.
Klopt het dat ik, als ik zelf geen stappen onderneem, vanzelf door de DNB bediend word?
Hoe lang kan dat volgehouden worden? Gaat de DNB actief druk zetten om een nieuwe leverancier te zoeken of kan ik hiervan blijven genieten tot wanneer ik zelf terug opstap?

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1853
Lid geworden op: 04 Jan 2013
Bedankt: 126 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor Vaganzza » 1 week 13 uur 56 minuten geleden (02 Dec 2018, 11:23)

Ik dacht dat je maar 3 maanden van DNB kon gebruik maken, met wat ik hier ergens gelezen had met andere leverancier die ermee opgehouden was.
Telefonie, Internet & TV: Orange Internet & TV
GSM: Koala limited edition + Dommel Mobile Freedom (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone SE 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 14006
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2322 keer
Recent bedankt: 69 keer
Uitgedeelde bedankjes: 633 keer
Contact:

Re: Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Berichtdoor philippe_d » 1 week 12 uur 56 minuten geleden (02 Dec 2018, 12:24)

Als "niet-beschermde" klant kan je maximaal 2 maanden gebruik maken van de DNB als "standaardleverancier".
Je moet dus binnen de 2 maanden een keuze maken voor een commerciële leverancier.
Geen idee welke druk er is als je niet tijdig kiest. Waarschijnlijk kan de DNB jou afsluiten (nà de nodige vermaningen) ?

Voor beschermde klanten zijn er andere regels (DNB als sociale leverancier).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Proximus B-box3 + Fritz!Box 7590 int, FW 07.00, met PPPoE.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.


Terug naar “Energie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten