Elektriciteitsprijs door het dak

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 209 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Re: Elektriciteitsprijs door het dak

Berichtdoor petrol242 » 2 weken 14 uur 32 minuten geleden (09 Okt 2018, 10:27)

Gray schreef:Tenzij er tijdens de privatisering (waar nb. niet "deze" regering voor verantwoordelijk is) waterdichte garanties zijn vastgelegd kan de regering juist niets doen buiten het terugkopen (daar hebben we het geld niet voor) of nationaliseren en net dat zal ervoor zorgen dat er nooit nog 1 euro in Belgie wordt geïnvesteerd.

Die privatisering had er nooit mogen komen, maar is uitgevoerd door een bende neo-liberale pionnen die met de belangen van de bevolking geen reet in zaten. Zijn het ook geen coalitiepartners die nu ook in de regering zitten? Nationalisering is wel een optie. En euh, investeringen gebeuren nu ook niet anders hadden we genoeg stroom gehad...
Gray schreef:Bekijk het ook van de kant van de aandeelhouder, als (frans) aandeelhouder begin ik dat Belgisch politiek gepalaver over het al dan niet sluiten van kerncentrales ook beu te worden en zou ik niet meer dan eisen dat elektrabel MIJN geld zo goed als mogelijk beheerd op de manier ze nu doet.

De aandeelhouder claimt bezitting toe die niet van hem is. Aandeelhouderschap is massale legitieme diefstal. Het is die shit die de oorzaak is van de enorme knoeierij op zowel ecologisch, sociaal en financieel vlak waarin we nu zitten. Een systeem dat zulke dingen toe laat mag onmiddellijk opgedoekt worden voor mijn part.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 53 keer
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer

Berichtdoor fluppie » 2 weken 13 uur 58 minuten geleden (09 Okt 2018, 11:00)

k vraag mij af of men op langere termijn wel verder moet met Engie,de huidige kerncentrales zullen stilaan toch moeten sluiten.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1917 keer
Recent bedankt: 24 keer
Uitgedeelde bedankjes: 397 keer

Berichtdoor r2504 » 2 weken 4 uur 32 minuten geleden (09 Okt 2018, 20:27)

We hebben nu al niet genoeg stroom en je gaat ze dan nog allemaal sluiten ? Ik kan Engie alleen maar begrijpen... al meer dan tien jaar weet men niet wat men wil in België... dan zou je als bedrijf wel echt GEK moeten zijn om nog veel te investeren !

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: RE: Re: Elektriciteitsprijs door het dak

Berichtdoor bruma » 2 weken 4 uur 19 minuten geleden (09 Okt 2018, 20:39)

r2504 schreef:We hebben nu al niet genoeg stroom en je gaat ze dan nog allemaal sluiten ? Ik kan Engie alleen maar begrijpen... al meer dan tien jaar weet men niet wat men wil in België... dan zou je als bedrijf wel echt GEK moeten zijn om nog veel te investeren !
Tel ik correct
We hebben 7 kerncentrales, eigenlijk 6 die even groot zijn?
Straks draait er maar eentje en Marghem moet stroom zoeken ten bedragen van 1 centrale?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 123 keer
Uitgedeelde bedankjes: 290 keer

Berichtdoor Gray » 2 weken 1 uur 51 minuten geleden (09 Okt 2018, 23:08)

petrol242 schreef:Die privatisering had er nooit mogen komen, maar is uitgevoerd door een bende neo-liberale pionnen die met de belangen van de bevolking geen reet in zaten. Zijn het ook geen coalitiepartners die nu ook in de regering zitten? Nationalisering is wel een optie. En euh, investeringen gebeuren nu ook niet anders hadden we genoeg stroom gehad...

Toch wat nuanceren, de privatiseringen zijn er gekomen onder paars, waarbij uitgerekend Van De Lanotte minister was van overheidsbedrijven. https://webcache.googleusercontent.com/ ... 44608.html
De privatisering werkt echter wel in grotere landen, waar concurrentie werkt en zorgt voor lagere prijzen.
In een klein land als Belgie ligt dat veel moeilijker en als je dan nog de keuze hebt om iets te verkopen aan 500.000 in een "eerlijke markt" of 1000.000 euro waarbij de koper wat knipoog "extra garanties" krijgt tja... (en daarbij nog afspreekt om de elektriciteitsprijs niet te verhogen in de eigen legislatuur)
Dan heb je goed gewerkt in de eigen legislatuur maar dat wreekt zich op de elektriciteitsprijs van de volgende decennia (waar we dus nu zitten)
Hetzelfde met de sale en leaseback constructies onder paars, het zilverfonds, gewoon rampzalig... allemaal korte termijn plezier voor de eigen legislatuur maar de volgende regering...mag de extra kosten dragen.

petrol242 schreef:De aandeelhouder claimt bezitting toe die niet van hem is. Aandeelhouderschap is massale legitieme diefstal. Het is die shit die de oorzaak is van de enorme knoeierij op zowel ecologisch, sociaal en financieel vlak waarin we nu zitten. Een systeem dat zulke dingen toe laat mag onmiddellijk opgedoekt worden voor mijn part.

Nu gaan we de ideologische tour op, (je hebt al gezegd dat je opkomt voor de PVDA.)
Er is niks mis met aandeelhouderschap, maar dan moet het wel eerlijk gebeuren, waarbij het risico dat je als investeerder neemt zich vertaald in extra meerwaarde. En natuurlijk als het foutloopt jij als investeerder ook de kosten draagt.
Uiteindelijk is dat de basis van vooruitgang.

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 1 week 6 dagen 15 uur geleden (10 Okt 2018, 09:02)

Het is inderdaad een verschil in benadering en kijk op de economie en maatschappij. Ik zou het eerder filosofisch noemen. :wink: Maar het is mijn benadering om een duiding te geven aan het probleem van opwekking en prijszetting van onze energie waar we mee zitten.

Het risico van de investeerder creëert helemaal geen meerwaarde. Je kan als investeerder een bom geld hebben, maar die zal uit zichzelf niets voortbrengen. Daar is nog altijd arbeid voor nodig, dat uiteindelijk de echte meerwaarde creëert. Spijtig genoeg wordt die meerwaarde niet eerlijk verdeeld onder diegene die ze gecreëerd hebben...
En als het fout loopt is het niet alleen de investeerder die de kosten draagt, maar iedereen die met de activiteit verbonden is en dat kan heel ver gaan. Ik meen mij te herinneren dat er nogal wat banken bijvoorbeeld met heel veel belastinggeld uit de stront zijn geholpen.

We zitten dus met een oneerlijk systeem dat maar één doel voor ogen heeft. Het ligt niet wakker van hoe de activiteit wordt uitgevoerd, zolang de opbrengst maar primeert. De kosten/baten analyse beperkt zich enkel tot het eigen financiële aspect en houdt geen rekening met de maatschappelijke en ecologische belangen. Zeker niet op lange termijn. En laat dat nu net voor een groot stuk het verhaal in onze elektriciteitsopwekking zijn, en dan kunnen we dat toch heel bezwaarlijk vooruitgang noemen.
Sommigen zullen zeggen: "Ja, maar de markt is verstoord.", maar verstoring is een element waarop "de markt" werkt. Dat heeft altijd al zo geweest. Het wordt een beetje aan banden gelegd door wetgeving, maar dan kan je het moeilijk zelf-regulerend noemen.

Combineer dat met een overheid die niet de belangen dient van haar burgers, die totaal niet weet wat de noden zijn van haar bevolking en als een kieke zonder kop de ene maatregel na de andere uit de hoge hoed tovert als lapmiddel om de totale chaos toe te dekken. En het zijn zowel de vorige als de huidige beleidsmakers die boter op hun hoofd hebben. Want het doorschuiven van de zwarte piet beginnen de mensen wel een beetje beu te worden.

Uiteindelijk zijn het altijd dezelfde die de dupe zijn en in de buidel mogen tasten. Tijd dus dat die de controle terug opeisen en met een planmatige aanpak orde op zaken stellen. Maar zulke dingen mag je niet zeggen, want al snel krijg je de stempel "extreem" op je hoofd gezet.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer

Berichtdoor wied » 1 week 6 dagen 11 uur geleden (10 Okt 2018, 13:29)

petrol242 schrijft: Daar is nog altijd arbeid voor nodig...

Ja, de arbeid van slimme bankjongens die geld maken met geld! Het bouwen van huizen of produceren van auto`s is al lang geen noodzaak meer om rijk te worden :-D
Proximus Start, OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix, Astra 1&2...

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 458 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Berichtdoor heist_175 » 1 week 4 dagen 17 uur geleden (12 Okt 2018, 07:45)

Terug een beetje ontopic:
Vroeger kon je een beperkt aantal zonnepanelen aansluiten zonder speciale eisen (keuring, aanmelding, ...), ik dacht dat de totale productie niet meer dan 10A of 16A mocht zijn. Je kon die zonnepanelen aansluiten op het huis via een standaard stopcontact (dus niet als verbruikstoestel, maar als produceertoestel :)).
Kan dat nu nog steeds? Of moet je altijd aanmelden?

Ik vind er niets (meer) over terug, dus is mijn conclusie dan juist dat je ook zo'n kleinschalige amateurinstallatie niet mag gebruiken zonder prosumententarief?

petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor petrol242 » 1 week 4 dagen 16 uur geleden (12 Okt 2018, 08:04)

Ik denk niet dat we off-topic zijn gegaan. Zeker niet als we het over de prijszetting hebben van onze energie, want daar gaat het topic toch over? Of zijn de achterliggende oorzaken off-topic? Of mogen ze niet bij naam genoemd worden?

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 432 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 425 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 1 week 4 dagen 15 uur geleden (12 Okt 2018, 09:55)

heist_175 schreef:Terug een beetje ontopic:
Vroeger kon je een beperkt aantal zonnepanelen aansluiten zonder speciale eisen (keuring, aanmelding, ...), ik dacht dat de totale productie niet meer dan 10A of 16A mocht zijn. Je kon die zonnepanelen aansluiten op het huis via een standaard stopcontact (dus niet als verbruikstoestel, maar als produceertoestel :)).
Kan dat nu nog steeds? Of moet je altijd aanmelden?

Ik vind er niets (meer) over terug, dus is mijn conclusie dan juist dat je ook zo'n kleinschalige amateurinstallatie niet mag gebruiken zonder prosumententarief?

Ik denk eerlijkgezegd dat dat vroeger ook niet mocht.

J.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 100 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 1 week 4 dagen 14 uur geleden (12 Okt 2018, 10:23)

ja dat mag als het niet aan het net gekoppeld is, dus bvb op een vrijstaand gebouw, om je tuinhuis/schuur/stal te voorzien van stroom, let wel dat je juist maar stroom hebt dan overdag wanneer de zon schijnt...of op een buitenverbijf in het hol van pluto waar je geen elektriciteitsaansluiting hebt en anders je stroom moet voorzien van een generator...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 576 keer
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 4 dagen 13 uur geleden (12 Okt 2018, 11:24)

Klopt inderdaad dat je die zonnepanelen met een stekker hier nooit hebt mogen gebruiken. En een zonnepanelen installatie moet ALTJD gekeurd worden, ongeacht het vermogen wat je aansluit of ongeacht je nu in huis 1 fase of 3 fasen hebt liggen. En een installatie moet je verplicht aanmelden of je wordt zomaar eventjes beschuldigd van energiefraude. Bovendien is het zo dat de Vlaamse overheid al drones heeft ingezet om te speuren naar "illegale" installaties. Lees: installaties waar de overheid niks aan verdient. Boetes kunnen trouwens oplopen tot 25000 euro.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Berichtdoor lacer » 1 week 4 dagen 9 uur geleden (12 Okt 2018, 15:13)

Jack, en wat als het voor een kleine off-grid installatie is ?
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Joe de Mannen » 1 week 4 dagen 8 uur geleden (12 Okt 2018, 16:28)

Dan kan je dat toch gewoon aantonen...

J.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 4 dagen 8 uur geleden (12 Okt 2018, 16:53)

Wat is het nut van een (kleine) off-grid installatie? Overdag de lichten doen branden in een tuinhuis als de zon schijnt? En als je licht nodig hebt als het donker is, dan sta je daar schoon met uw installatie.
Nog even de puntjes op de i zetten. Hier wordt geschreven om een zonnepaneel met de stekker in het stopcontact te steken en de vraag wordt gesteld of je prosumenten taks moet betalen. Het antwoord is volmondig JA. Als je zonnepanelen aangesloten zijn op je leidingen thuis, dan betaal je die taks. Om de doodeenvoudige reden dat er een fysieke verbinding bestaat, de stroomkabel, tussen jouw huis en het stroomnet. Wil je geen prosumenten tarief betalen, dan moet je er voor zorgen dat je losgekoppeld wordt van het stroomnet. Dus Eandis langs laten komen.

Gray
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 123 keer
Uitgedeelde bedankjes: 290 keer

Berichtdoor Gray » 1 week 4 dagen 7 uur geleden (12 Okt 2018, 17:21)

Jack Daniels schreef:Klopt inderdaad dat je die zonnepanelen met een stekker hier nooit hebt mogen gebruiken. En een zonnepanelen installatie moet ALTJD gekeurd worden, ongeacht het vermogen wat je aansluit of ongeacht je nu in huis 1 fase of 3 fasen hebt liggen. En een installatie moet je verplicht aanmelden of je wordt zomaar eventjes beschuldigd van energiefraude. Bovendien is het zo dat de Vlaamse overheid al drones heeft ingezet om te speuren naar "illegale" installaties. Lees: installaties waar de overheid niks aan verdient. Boetes kunnen trouwens oplopen tot 25000 euro.

Bouwmisdrijven worden al lang via sattelietfotos opgespoord, kijk maar eens op www.geopunt.be

xayana
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 72 keer
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer

Berichtdoor xayana » 1 week 4 dagen 1 uur geleden (12 Okt 2018, 23:48)

Jack Daniels schreef:Wil je geen prosumenten tarief betalen, dan moet je er voor zorgen dat je losgekoppeld wordt van het stroomnet. Dus Eandis langs laten komen.

Je kan toch eigenlijk perfect een gescheiden kring maken, voorzien met een batterij en daarop bijvoorbeeld een warmtepomp of andere verbruikers op laten draaien.
Daarom hoef je de rest van je woning toch niet loskoppelen van het stroomnet. De meter kan dan niet terugdraaien en waarom zou je dan prosumententarief moeten betalen?

Dat deden wij 20 jaar geleden eigenlijk al in de motorhome...

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 3 dagen 19 uur geleden (13 Okt 2018, 05:39)

Ik ga je niet tegenspreken maar maak gewoon eens de berekening: zonnepanelen, voldoende om je warmtepomp te voeden en een setje accu's + installeren. Met dien verstande dat er dagen gaan zijn waarop de zon niet of nauwelijks schijnt. Accu's worden niet opgeladen en je warmtepomp draait ook niet. Ik wens je veel succes met je gescheiden stroomkring.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Joe de Mannen » 1 week 3 dagen 17 uur geleden (13 Okt 2018, 07:09)

Ik denk er al een tijdje aan om bvb mijn tuinhuis, bij wijze van experiment, als speelruin, los te koppelen, waarom zou dat niet mogen, Jack, want dat is wat je beweerde ...
J.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 3 dagen 17 uur geleden (13 Okt 2018, 07:28)

Tuurlijk mag je dat loskoppelen. Ik snap alleen niet waar je naartoe wilt.

Terug naar “Energie”