Proximus TV achter eigen router (Unifi Security Gateway)

quattie
Starter
Starter

Proximus TV achter eigen router (Unifi Security Gateway)

Berichtdoor quattie » 3 weken 1 dag 10 uur geleden (03 Sep 2018, 09:11)

Hallo

Sinds kort ben ik over geschakeld van Telenet (modem only) naar Proximus (Tuttimus). Bij de installatie was de installateur zeer hulpvaardig om mijn eigen materiaal van Unifi (Security Gateway + AP) te laten werken met de nieuwe BBox. Aan de WAN kan van mijn router (Unifi Security Gateway) volstond het de parameter van DHCP te verzetten naar PPPoE met daarbij de username (@PROXIMUS) en paswoord van Proximus. De Security Gateway zit dus fysiek achter de BBox maar beschikt dus wel over een publiek IP zodat ook mijn surveillance camera's buiten huis nog bereikbaar zijn (port forwarding).

De enige uitzondering is de TV decoder, die zit rechtstreeks gepatched op de BBox en maakt dus geen deel uit van mijn netwerk. Ik had die toch graag achter mijn Unifi Security Gateway gehad al was het maar om in de Unifi Controller te kunnen zien met hoeveel bandbreedte deze TV decoder (V6) aan de haal gaat. De technieker zei dat het best was om de TV decoder rechtstreeks op de BBox te laten maar toch wil ik hier de vraag eens plaatsen om te weten of deze toch niet op mijn eigen netwerk zou kunnen komen? De argumenten van de technieker waren dat je IGMP snooping moet hebben op staan en dat ook je switchen hier mee compatibel moet zijn.

Aangezien ik maar 1 TV heb en dat de Unifi Security Gateway nog over een tweede aparte ongebruikte LAN poort beschikt waar ik een tweede netwerk met IGMP snooping kon configureren heb ik dit toch al een keer geprobeerd. Na herstart van de TV decoder bleef ik weliswaar wel hangen op "Geen verbinding" op de TV decoder. De TV decoder komt wel in mijn overzicht van clients en krijgt een intern IP van de Unifi Security Gateway maar deze geraakt dus niet in verbinding met de servers van Belgacom.

Hopelijk heeft iemand anders dit al een keer uit geplozen en kan mij verder helpen.

Mvg

Bart

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2230 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 617 keer

Re: Proximus TV achter eigen router (Unifi Security Gateway)

Berichtdoor philippe_d » 3 weken 1 dag 2 uur geleden (03 Sep 2018, 16:57)

Zoals hier op het Forum al veelvuldig geschreven is:
Een Proximus TV decoder gaat nooit werken achter een eigen router op jouw intern netwerk

De B-box moet jouw decoder "zien" zodat het verkeer gerouted kan worden naar de Proximus TV servers.
Nu staat de decoder achter de USG firewall, en kan dus niet gezien worden door de B-box.

Ik ken de USG software niet, maar als je de WAN poort (die aan de B-box hangt) zou kunnen bridgen met de LAN2 poort (waarop je decoder staat) - met andere woorden er is een soort "switch" tussen WAN en LAN2 - dan kan het wel werken: de decoder zal dan een lokaal IP adres krijgen van de B-box (192.168.1.164), en de B-box zal het IPTV verkeer correct doorsturen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”