LIFX met FLIC is fun :)

selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 500 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer

LIFX met FLIC is fun :)

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 17 uur geleden (28 Aug 2018, 08:33)

Ik heb al een tijdje LIFX lampen thuis, waarvoor ik Flic buttons gebruik om ze aan en uit te zetten.
In de living en eethoek hangen 3 LIFX lampen aan het plafond, en zitten 2 LIFX lampen in staanlampen die op de grond staan.

Op https://flic.io en https://eu.lifx.com vind je meer informatie.

Toen we terugkwamen van vakantie uit Portugal lag er een aangenaam pakje te wachten: een Flic Hub. Dit is een "controller" waar je Flic buttons naar verbinden met BLE (BT Low Energy), in plaats van een iPad of iPhone te moeten gebruiken. De reactiesnelheid van de hub is ook "instant", je hebt die vertraging vanop je iPad of iPhone niet meer.

Ik gebruik dus de Flic buttons voornamelijk met de LIFX lampen.
Zo heb ik bijvoorbeeld de volgende configuraties:

Met een enkele klik op een Flic button tegen de muur zet je alle lampen beneden uit of aan. Met een dubbele klik zet je alleen de ceiling lampen aan. (in LIFX heb ik namelijk 2 groepen beneden: ceiling en floor) Met een enkele of dubbele klik op een flic button aan de salontafel aan de TV zet je een scene die aangenaam is om TV te kijken: geen ceiling lampen aan en de floor lampen op 30% lichtsterkte. Met een long press zet je alle lampen weer op volle lichtsterkte.

In de slaapkamer is het nog leuker: daar zet je de lampen aan of uit, of kies je een scene met de button aan de deur. De flic button aan het bed laat de lampen over een periode van 10 minuten zacht uitdoven, en dat helpt om in slaap te vallen. Voor deze configuratie moest ik wel IFTTT integratie gebruiken, zie screenshot hieronder.

Ik heb net nog een paar flic buttons besteld, en wat LIFX lampen, waaronder kleinere modellen voor in de gang en traphal. Mijn plan is voor de lampen in de gang ook een configuratie maken zodat je alle lampen tegelijk kan aan en uitzetten. En als we 's avonds half in slaap van de living naar de bovenverdieping moeten, gaan we straks dus geen 4 lichtschakelaars moeten aan- en afzetten als we naar boven gaan, maar kan alles door 1 knop: bijvoorbeeld als je er op drukt gaan de lampen zachtjes aan, en beginnen dan uit te doven zodat je je geen zorgen moet maken of je het licht wel uitgedaan hebt in de gang.

Voor in de living heb ik ook 1 LIFX lamp bijbesteld met infrarood, ik vermoed dat dit de opnames van de IP camera's via Synology Surveillance station goed gaat verbeteren.

Wou dit dus even vertellen aan de mede nerds hier, want zo'n configuratie waarbij je lichten doen wat je wilt, maar vooral zonder dat je je smartphone ervoor moet bovenhalen zou wel eens interessant kunnen zijn voor mensen die hun licht ook half willen "automatiseren".
Bijlagen
Screen Shot 2018-08-28 at 08.15.20.png
DAN A4-SFX v2 • 8700K • Asetek 545LC • Asus ROG STRIX Z370-I Gaming • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus GTX1080Ti Turbo • Samsung 960 Pro • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 654 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1136 keer

Re: LIFX met FLIC is fun :)

Berichtdoor Goztow » 3 weken 1 dag 16 uur geleden (28 Aug 2018, 09:58)

Leuk! Ik ben ert huis ook mee bezig, met Philips Hue lampen dan, gelinkt aan google home ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

bollewolle
Premium Member
Premium Member
Twitter: bollewolle
Bedankt: 55 keer
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer

Berichtdoor bollewolle » 3 weken 1 dag 15 uur geleden (28 Aug 2018, 10:12)

Nice! Heb zelf nog geen tijd gevonden me erin te verdiepen of onderzoek te doen, maar wat ik me al een tijd afvraag: als je die in bestaande sockets draait, moet je dan je traditionele schakelaar eigenlijk constant aan laten staan? Ik ga ervan uit van wel?

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 15 uur geleden (28 Aug 2018, 10:27)

Inderdaad, je zou in extremis zelfs je smart lampen kunnen bedienen zoals traditionele oude lampen, met de bestaande lichtknoppen in de muur.
DAN A4-SFX v2 • 8700K • Asetek 545LC • Asus ROG STRIX Z370-I Gaming • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus GTX1080Ti Turbo • Samsung 960 Pro • HP Omen X 35 • AudioEngine A2+ • Logitech G Pro keyboard/mouse • Logitech G933 • Oculus Rift + Oculus Touch

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1891 keer
Recent bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer

Berichtdoor r2504 » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 14:12)

selder schreef:een Flic Hub. Dit is een "controller" waar je Flic buttons naar verbinden met BLE (BT Low Energy), in plaats van een iPad of iPhone te moeten gebruiken.

Enkele vragen...

Is dat een standalone device of moet dit dan constant aan een PC hangen ?

Of louter aan je LAN (al dan niet wireless) ?

Hoe programmeer je de hub... is dat via software op je PC of een app op je smartphone ?

Blijkbaar kan je er ook Sonos mee bedienen (lijkt me ook wel handig want deze in de badkamer hangt aan het plafond).

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 14:16)

De Flic hub neemt de functionaliteit van de Flic app op je smartphone over.
De Flic Hub is een heel klein apparaatje dat je ofwel draadloos of bedraad aansluit op je netwerk, geen verbinding met je PC/laptop nodig.
Initiële setup van de hub en de config van de buttons nadien doe je in de Flic app, deze heeft een 2de "tab" daarvoor.

Eens de buttons op je hub geconfigureerd zijn, heb je de flic app op je smartphone niet meer nodig, de buttons zullen dus ook werken als je smartphone niet verbonden is met je netwerk.

yezzer
Member
Member
Bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Berichtdoor yezzer » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 14:32)

Heel leuk, ik heb hier ook een 2-tal LIFX e-27 rgb wifi lampen zitten. Deze bedien ik in eerste instantie via de app (meestal met ingestelde timers, zodat ik de app niet meer moet openen) en ook via IFTTT. (vb op een bepaald uur flasht mijn LIFX lamp die naast de tv staat, enkele keren blauw, da's voor mij een teken om af te ronden en het bed op te zoeken...haha)
Volgende fase is om deze aan een google home mini te koppelen, die ligt hiervoor hier nog te wachten.

Mijn andere wifi lampen (Yeelight en de Xiaomi PHILIPS Zhirui) bedien ik via de Mi home app, en eveneens via een gelijkaardige draadloze zigbee switch die ongeveer hetzelfde doet als die Flic's (dus -na 1 malige configuratie via de app- werkt die switch daarna ook stand alone, net als de flic), dat is de wireless switch van Xiaomi: ondersteunt enkel klik, dubbel klik en lang klikken. En daaraan kun je dan ook verschillende scenes koppelen zoals u toegelicht hebt in de beginpost.
https://www.gearbest.com/smart-light-bu ... id=1433363
dit is die philips lamp:
https://www.gearbest.com/smart-lighting ... gKLsfD_BwE

Ik heb ook domoticz draaien op een RPI3, en daar kun je o.a. ook de Yeelight mee bedienen. Maar, als je dat doet, dan verwijdert dit de bediening via de gewone app (of via de Mi app). Vandaar dat ik aan het bekijken ben om eventueel Home assistant te gebruiken, in de hoop dat dit daar niet het geval is, én dat ook de Philips Zhirui daar wél ondersteund wordt (wat in domoticz niet mogelijk is).

Lifx kan ook in combinatie met domoticz gebruikt worden: https://www.domoticz.com/wiki/LIFX

Maar het klopt hoor: die 'draadloze' bediening is echt de max. Op mijn nachttafel ligt er bvb ook zo'n wifi smart switch waarmee ik alles meteen uitzet (living, gang, etc...) ook nog gecombineerd met de piepkleine bewegingssensor. (https://www.gearbest.com/smart-light-bu ... id=1433363) of deze die een lux meter heeft (https://www.gearbest.com/alarm-systems/ ... id=1433363)

Bij xiaomi is er zelfs ook nog dit, dat biedt nog meer mogelijkheden en fun: de aquara cube home controller
https://www.gearbest.com/access-control ... id=1433363
Hier ligt er ook zo eentje te wachten om te integreren in mijn Mi home automatisatie....

Ben momenteel bezig om 433 mhz spullen te integreren en proberen samen te doen werken met andere zaken, dit door middel van een sonoff RF bridge die ik met de espurna software geflasht heb. (https://www.youtube.com/watch?v=Uyze4kpkUss) Had wel wat voeten in de aarde om die aangemeld te krijgen in mijn telenet modem, maar na wat prullen is het dan uiteindelijk toch gelukt. Nu moet ik dat nog via mqtt laten samenwerken, dus ja, ik heb nog wat (opzoek) werk.

Fun gegarandeerd hoor, dat moet ik je wel niet zeggen hee. suc6 ermee
Laatst gewijzigd door yezzer op 28 Aug 2018, 14:55, 2 keer totaal gewijzigd.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 14:46)

Waar kopen jullie trouwens de Flic en Flic hub ?

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 14:59)

Ik heb er zo een beetje het gevoel "de toekomst is eindelijk aangekomen", in tegenstelling tot het lezen van allerlei nieuwe applicaties en uitvindingen waar dan in de laatste alinea staat "het zal ooit wel eens commercieel beschikbaar zijn". Ja, smart lights bestaan al langer, maar de integratie tussen de verschillende fabrikanten (Lifx, Flic, IFTTT, ...) gaat toch redelijk ver, en er zijn veel meer mogelijkheden dan een paar jaar geleden. Wat me vooral opvalt is dat de stabiliteit heel veel verbeterd is, om dan nog niet te spreken over de snelheid. De Flic Hub is razendsnel, terwijl je met BLE (bluetooth low energy) op je smartphone toch al snel 1 à 2 seconden moest wachten.

Het voelt echt heel comfortabel om je lichten te bedienen op een veel slimmere manier dan dat je dat vroeger deed: was het TV tijd, alle lichten aan het plafond uitdoen en dus rondlopen naar alle schakelaars, en de lampen in lampenhouders aandoen, eventueel nog een beetje prullen en draaien aan een dimmer - als je dat dan al had. Tegenwoordig is het bij mij dus neerploffen in de zetel, 1 druk op de Flic button daar, en de lichten staan in de kleuren en de sterkte die ik wil.

Wat mij betreft mag er zeker nog veel meer geïntegreerd worden. Ik zie al plugins die het bijvoorbeeld mogelijk maken als Plex een film afspeelt dat er dan een scene van de lifx lampen gekozen kan worden. Stel je voor dat het binnenkort mogelijk zou zijn om een scene te selecteren en activeren als je je Telenet Digicoder aanzet ... fun times! Come to think of it, er is een IR ontvanger voor de Flic hub, misschien kan die dan wel geïntegreerd worden "als je na 18h de digicorder aanzet, selecteer deze scene".

Zo kijk ik wel hard uit naar een leuke configuratie voor de lampen in de gang/trap ... Hoe dat ik me erger aan telkens per verdiep of zone het vorige licht uit te doen en het nieuwe licht aan te doen...

r2504 schreef:Waar kopen jullie trouwens de Flic en Flic hub ?

https://www.indiegogo.com/projects/flic ... -buttons#/

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer

Berichtdoor boonpwnz » 3 weken 1 dag 11 uur geleden (28 Aug 2018, 15:03)

Ik heb de indruk dat ik niet mee ben met de techniek en ben nog maar amper 23 jaar.

Ik zie het nut er niet in bij mij voor die slimme lampen en dergelijke omdat ik maar een klein app heb ;)

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 3 weken 1 dag 9 uur geleden (28 Aug 2018, 16:31)

Het nut... tja ik heb ook maar een LIFX gezet voor de fun factor (en die gaat nu via IFTTT netjes aan bij het schemeren en om 23u terug uit).

En als er bezoek is kan ik eens laten zien dat het ding kleurtjes heeft :banana:

Ik heb trouwens maar één normale fitting in gans m'n huis... al de rest zijn spotjes.

De FLIC lijkt me wel een leuk concept... nu loop je gans de dag met je smartphone in huis rond omdat je een "slim" apparaat hebt :-)

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 654 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1136 keer

Berichtdoor Goztow » 3 weken 1 dag 8 uur geleden (28 Aug 2018, 18:04)

Morgen test ik ambilight met mijn hue lampen in combinatie met hue sync. Ben eens benieuwd.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor cloink » 3 weken 1 dag 6 uur geleden (28 Aug 2018, 20:06)

Hier ook grote Hue fan. Had de Flic's ook, maar toen was er nog geen hub en zo de ganse tijd een toestel in de buurt was toch niet jedat. Die hub ga ik dus zeker eens checken.

Niet voor de lampen, want Philips heeft al een tijdje zijn eigen afstandsbedieningen die je tegen de muur kan kleven. Erg tevreden van! Uiteraard kan je met échte domotica nog wat netter dingen voor elkaar krijgen, maar aangezien ik niet zelf gebouwd heb en geen breekwerken wil uitvoeren, volstaat deze setup ruimschoots. Sinds kort trouwens ook outdoor Hue spots in de tuin, ook zeer fraai.
ooh. shiny.

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 2 weken 5 dagen 18 uur geleden (31 Aug 2018, 07:18)

Zeer tevreden van de huidige setup, en zeker van de homekit integration van de nieuwe LIFX lampen.

Je kan van Apple zeggen wat je wilt, maar van GUI's hebben ze duidelijk kaas gegeten. De Home(kit) app op iOS is helemaal perfect voor het bedienen van je lichten. Het configureren van de rooms en groepen is gemakkelijk, en nadien intuïtief te bedienen in de app.

De vrouw is ook blij met de nieuwe manier om de lichten te bedienen in de gang, en nog meer dat ze nu 's nachts/'s avonds maar aan 4% lichtsterkte aangaan in tegenstelling tot de gewone gloeilampen die veel te veel licht gaven als we met slaperige ogen naar bed gingen.
Dus heb ik net nog een bestelling geplaatst voor nog 4 LIFX lampen om de lampen in de badkamer ook te vervangen. Straks moeten we onze tanden niet meer poetsen in te fel licht, maar kunnen we daar ook genieten van geautomatiseerd zachter licht...

Eens in het bed gebruiken we nog altijd een IFTTT applet om de lichten daar zacht te laten uitdoven. Omdat we maar weinig feedback kregen of we nu al op de knop gedrukt hadden of niet, heb ik nu een IFTTT applet gemaakt met 2 acties voor 1 voorwaarde. Als we nu op de flic knop drukken flashen de LIFX lampen 1 maal in het paars, om dan daarna zachtjes uit te doven in de normale kleur.

Volgend plan is om eens te onderzoeken of we Homekit niet kunnen gebruiken voor nog meer autimatisatie. Zo zijn er bewegings-sensoren die compatibel zijn met Homekit. Als ik zo'n sensoren in de gang hang, dan kan ik weeral met IFTTT een applet maken die bijvoorbeeld de lichten aandoet als een sensor beweging detecteert, om de lampen daarna na 10 minuten te laten uitdoven. Moeten we binnenkort zelfs niet meer op de Flic knop drukken!

Zeer zeer tevreden, ik kan heel de combinatie Flic, Flic Hub, LIFX lampen en hun Homekit integratie alleen maar aanraden :-)

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Berichtdoor cloink » 2 weken 5 dagen 15 uur geleden (31 Aug 2018, 10:30)

Ik weet niet of het in uw setup past, maar Philips (Hue) heeft ook motion detectors (batterijen gaan trouwens echt lang mee). Hier gaan de lampen in de gang 's nachts zo inderdaad op minimum-sterkte aan, van zodra je half-in-slaap-coma richting toilet stapt. Ge moet dus zelfs geen knopje meer zoeken. Wordt hier ten huize cloink zeer geapprecieerd!
ooh. shiny.

selder
Moderator
Moderator

Berichtdoor selder » 2 weken 18 uur 20 minuten geleden (05 Sep 2018, 07:48)

Shit is awesome!

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rkVPAEcMC0I

Dit is dus een Automation script in Home(kit) waarvan m'n AppleTV de hub is...

IMG_2897.jpg

I like it when a plan comes together!

cloink schreef:[...] Philips (Hue) heeft ook motion detectors[...]

Elgato eve heeft ook bewegingssensoren, die staan in bestelling want ze zijn niet leverbaar. Can't wait!

Terug naar “Elektrische apparaten”