Ik heb nieuw speelgoed!

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 316 keer

Re: Ik heb nieuw speelgoed!

Berichtdoor heist_175 » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:08)

butskristof schreef:MKomt uit een WD My Book waarvoor ik 184 euro betaald heb bij Amazon. WD Red kost hier 289 euro :nono: .

Bij Amazon kost een 8TB ook €230-€240.
Bizar dat een externe HDD - inclusief kabels, behuizing, ... - een stuk goedkoper is in vgl met een losse HDD

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor liegebeestig » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:12)

Butskristof: hoe snel is die schijf? Ik koop voor nas enkel vaste steeds 7200rpm.

meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Bedankt: 543 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 466 keer

Berichtdoor meon » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:18)

Hoe betrouwbaar is het om externe HDD's te gebruiken in een NAS?
Elke desktop-type harde schijf die ik in m'n NAS heb gestoken heeft op de duur "cyclic redundancy errors", terwijl NAS-specifieke disks van Samsung en Seagate die op 5900 RPM draaien al jaren als een zonnetje lopen:
disk-smart.png

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor liegebeestig » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:21)

Heb zelf alleen maar desktop schijven op 7200rpm. Die dingen lopen hier minimaal 5 tot 8 jaar. Nu is er eentje die bad sectors begint te krijgen. 8 meer bepaald. Ik betaal ook zelden meer dan 90 euro voor gelijk hoeveel Tb.

Die 7200rpm die niet varieert om eco redenen is volgens mij cruciaal. Maar wel een goed idee om ze uit de omhulsels van externe hdd te halen. Externe hdd zijn bij gewone kopers namelijk veel populairder en dus kunnen die goedkoper zijn.

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 475 keer

Berichtdoor butskristof » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:29)

Voor zover ik het kan volgen (informatie voornamelijk vanuit r/datahoarder): in externe schijven vind je vooral WD Blue of Green (of vergelijkbare van andere merken). Die prijs ligt dus altijd redelijk laag. Voor de 8 TB externe schijven trekken ze die price range door, maar er worden geen Blue/Green schijven van 8 TB gemaakt (momenteel). Resultaat: ze steken er een WD Red in, maar de prijs blijft wel in lijn met het lagere backupsegment. Daarom ineens voor de 8 TB gegaan, aangezien je daar 'zeker' bent van een WD Red of vergelijkbaar.
Op reddit zijn er hele subreddits en duizenden topics geweid aan het 'shucken' van deze schijven voor gebruiken in NASen en servers.

Qua snelheid: nog niet getest. Net in de NAS gestoken en disk checks zijn nog aan het lopen. Deze draait inderdaad wel op 5400 rpm dacht ik.

Komt hier terecht in een Synology DS218+ met een RAID0 volume. Nu dus goed voor een 11TB netto ruimte. Backups zijn in orde dus enkel een kwestie van een dagje alles terug te laten kopiëren. Verplichte vermelding: MAAK BACKUPS!
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (Mid 2015)  iPhone XS  iPad Air 2  Watch Series 3

liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor liegebeestig » 2 weken 5 dagen 16 uur geleden (24 Okt 2018, 10:32)

Butskristof: volgens mij is een niet-variablele snelheid het beste. Wat trager zal niet zo veel uit maken. Denk je dat ik mag mixen met de huidige snellere 7200rpm?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 243 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 419 keer

Berichtdoor Tomby » 2 weken 5 dagen 15 uur geleden (24 Okt 2018, 11:26)

butskristof schreef:Komt hier terecht in een Synology DS218+ met een RAID0 volume. Nu dus goed voor een 11TB netto ruimte.

Hoe werkt die RAID0 met 2 verschillende schijven ? 6TB gestriped, en de overige 5TB gewoon op de 8TB disk ? Dus eigenlijk maar deels RAID0 dan?
Afbeelding

butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor butskristof » 2 weken 5 dagen 15 uur geleden (24 Okt 2018, 11:51)

4 TB striped + 6 TB 'gewoon' op de disk voor zo ver ik ermee kan volgen. Ik beschouw RAID echt niet als backup, en de snelheid is toch gelimiteerd door de Gigabit Ethernet interface. JBOD vond ik dan ook weer zo lullig, dus daarmee maar RAID0 genomen.
 MacBook Pro 15" (2017)  MacBook Pro 13" (Mid 2015)  iPhone XS  iPad Air 2  Watch Series 3

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 55 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor devilkin » 2 weken 5 dagen 13 uur geleden (24 Okt 2018, 13:20)

Terwijl RAID0 wel sneller zal zijn dan JBOD, ben je wel harder gescrewed als bij RAID0 een schijf eruit gaat.

JBOD heb je dan nog de kans om een deel van je data te recupereren.
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 54 keer
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Berichtdoor NuKeM » 2 weken 5 dagen 12 uur geleden (24 Okt 2018, 13:53)

Raid0 :eek: hopelijk bevat die NAS geen belangrijke data en/of is hij goed gebackupt.

Iemand al een idee of ze nu bij Synology hun Btrfs implementatie wat deftig hebben gekregen? Ik las in hun DSM 6.1 release notes dat ze naast 'File system scrubbing' nu ook self healing zouden ondersteunen bij corruptie (ook op SHR etc.). Klinkt interessant, maar ze zijn er nogal vaag over. Als ik het goed heb kon je <6.1 met file system scrubbing wel corrupte files detecteren, maar niet automatisch healen (je moest zelf een backup van die file terugzetten).
Als ze scrubbing en self healing mbv data op andere schijven van het raid volume wat op orde hebben ben ik wel onder de indruk (ben net overgestapt naar Freenas door het ontbreken hiervan). Sowieso een reden om hun niet-x86 NASsen links te laten liggen (geen Btrfs support).

butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor butskristof » 2 weken 5 dagen 12 uur geleden (24 Okt 2018, 14:15)

Natuurlijk niet. RAID bekijk je sowieso in geen enkel geval als enige vorm van backup imho, daarom dat ik ook niet te zwaar til aan het gebruik van RAID0. Ik zou er sowieso nooit op vertrouwen om verloren bestanden terug te halen, enkel misschien om minder downtime te hebben als er een schijf uitgaat. Hoewel rebuild times ook niet van de poes zijn. Het dient hier echter niet voor bedrijfskritische toepassingen dus is gewoon maximaliseren van de beschikbare schijfruimte genoeg.

Van alle belangrijke data wordt sowieso elke dag een backup genomen op twee externe schijven en STACK, de overige data heb ik nog kunnen kopiëren aangezien de originele schijf er nog niet helemaal uit lag. Enige ambetante is natuurlijk dat het wel een tijdje duurt vooraleer alle data teruggekopieerd is.

Het is ook maar een 2-bay NAS, dus externe schijven eraan waarop volledige backups staan zijn wat mij betreft interessanter dan RAID1 beginnen gebruiken.

meon
Administrator
Administrator

Berichtdoor meon » 1 week 2 dagen 6 uur geleden (03 Nov 2018, 19:00)

Sinds gisteren ontvangen, maanden na de campagne gebacked the hebben op Indiegogo: de Mobvoi Ticpods Free
Afbeelding
Pro:
- Kwalitatieve afwerking
- Geen noemenswaardige sync issues (verbinden via BT, sync tussen oortjes -- al mis ik het eenvoudig paren via NFC zoals bij Sony meestal kan)
- Stop/start als je ze uit je oren haalt, touch controls inclusief je favoriete assistant oproepen.
- Groot draagcomfort en blijven goed zitten en sluiten goed passief buitengeluid af

Min:
- Geluidskwaliteit is ok (AAC), maar mist wat in de middentonen
- geen aptX low-latency Bluetooth-support, dus als je video kijkt heb je merkbare vertraging van het geluid

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 62 keer
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer

Berichtdoor Abusimbal » 1 week 1 dag 11 uur geleden (04 Nov 2018, 14:17)

@NuKeM: arm gebaseerde nassen beginnen ook BTRFS support te krijgen. Zoals de DS418 en DS218. Maar beste is inderdazd een Intel gebaseerde nas te nemen.
EDPnet VDSL XL
Samsung Galaxy S7 edge zilver
Fritz!Box 7490
Synology DS1812+
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 307 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Berichtdoor ub4b » 2 dagen 14 uur 17 minuten geleden (10 Nov 2018, 11:33)

Voor de home cinema lucht te ontstoffen (hoogpolig tapijt voor akoestiek en dikke gordijnen is om stof vragen), deze nu permanent in gebruik:

https://www.coolblue.be/en/product/7257 ... r1000.html

Een enorm verschil. Er zit ook een uitschakelbare wifi functie op, maar bereik is niet al te best en de app connecteert niet altijd. Lig er niet van wakker gezien een ledbalk vooraan ook de staat van de lucht weergeeft, blauw = in orde. Soms gaat het naar geel als ik binnenkom en vermoedelijk door de deur de bewegen wat stof laat roteren.

En dan recent een windows 10 geïnstalleerd op een 250GB samsun 850 EVO op deze NUC die ik nog liggen had:

https://www.intel.com/content/www/us/en ... 6cayh.html

Werkt perfect met een ouder 21:9 LG scherm. Ik ben al die lompe PC kasten een beetje beu aan het worden, en gamen doe ik tegenwoordig op een PS4 PRO ondanks feit dat ik nog 2 oude game pc's met windows 7 heb.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 581 keer
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 2 dagen 14 uur 10 minuten geleden (10 Nov 2018, 11:40)

Voor een prikje tweedehands gekocht, een koffiemolen Compak K3 Elite. 100 Euro betaald. Nieuwprijs schommelt tussen 800 en 1000 Euro.
Bijlagen
Capture.PNG
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 2 dagen 14 uur 4 minuten geleden (10 Nov 2018, 11:46)

Jack Daniels schreef:Voor een prikje tweedehands gekocht, een koffiemolen Compak K3 Elite. 100 Euro betaald. Nieuwprijs schommelt tussen 800 en 1000 Euro.

Die dingen lopen snel op, welke espresso machine heb je?

fred_be9300
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer

Berichtdoor fred_be9300 » 2 dagen 13 uur 59 minuten geleden (10 Nov 2018, 11:51)

meon schreef:- geen aptX low-latency Bluetooth-support, dus als je video kijkt heb je merkbare vertraging van het geluid

Het valt me op dat ik in die true-wireless oortjes nooit melding zie van aptX of aptX-LL support. Zijn die daartoe te klein of zo? Ben zelf in de markt voor iets dergelijks, liefst onder 50 euro, al is dat misschien te scherp.
(Is hier toevallig een topic over die dingen, kwestie niet off topic te gaan hier)

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 581 keer
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 2 dagen 13 uur 50 minuten geleden (10 Nov 2018, 12:00)

ub4b schreef:
Jack Daniels schreef:Voor een prikje tweedehands gekocht, een koffiemolen Compak K3 Elite. 100 Euro betaald. Nieuwprijs schommelt tussen 800 en 1000 Euro.

Die dingen lopen snel op, welke espresso machine heb je?

Nuova Era Agata. Afbeelding gaat hierbij.
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (236.29 KiB) 522 keer bekeken
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

ub4b
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor ub4b » 2 dagen 11 uur 11 minuten geleden (10 Nov 2018, 14:39)

Jack Daniels schreef:Nuova Era Agata. Afbeelding gaat hierbij.

In afwachting van de zoektocht naar iets meer high-end, heb ik voorlopig deze:

https://www.delonghi.com/en-us/products ... 0132106179

Enig nadeel is dat de koffie niet echt zeer warm is. Maar ik maal dan ook erg fijn.

meon
Administrator
Administrator

Berichtdoor meon » 1 dag 11 uur 16 minuten geleden (11 Nov 2018, 14:35)

fred_be9300 schreef:
meon schreef:- geen aptX low-latency Bluetooth-support, dus als je video kijkt heb je merkbare vertraging van het geluid

Het valt me op dat ik in die true-wireless oortjes nooit melding zie van aptX of aptX-LL support. Zijn die daartoe te klein of zo? Ben zelf in de markt voor iets dergelijks, liefst onder 50 euro, al is dat misschien te scherp.
(Is hier toevallig een topic over die dingen, kwestie niet off topic te gaan hier)

Als er genoeg reacties zijn splitsen we wel op.

Ondertussen iets meer 'ervaring' met de Ticpods Free: al bij al niet zo slecht. Klankkleur wordt erg bepaald met de hoek waaronder je de pods in je oren steekt. Uiteindelijk best wel fijn geluid dat er uit komt: helder en niet té bass-heavy, middentonen zijn eerder neutraal. Het verschilt erg van liedje tot liedje, en mogelijk dat Sony's DAC er voor iets tussen zit, want ze klinken beter op m'n Xperia Z4 Tablet dan op m'n Samsung Galaxy S7.
De latency valt uiteindelijk net genoeg mee om niet storend te zijn bij video. Bij gaming kan ik me voorstellen dat het net niet synchroon genoeg is.

En daarnaast heb ik nu een 2e paar om mee te vergelijken: de Huawei Freebuds.
Afbeelding
Ik kan nu vergelijken :).
Hier is latency wél een issue, makkelijk meer dan 1 seconde vertraging. Geluid is ook heel erg 'mushy' wegens uitvergrote middentonen, niet erg gedetailleerd en overdreven bas. Al bij al niet erg aangenaam geluid.
Buds zitten wel iets comfortabeler in de oren, maar zitten minder stevig vast en minder geluidsisolatie dan de Ticpods.
De Freebuds maken ook elk een BT-verbinding met de host, terwijl bij de Freebuds enkel de rechterkant dat doet (en die stuurt naar de linkerkant). Ik weet niet of dat impact heeft op batterijgebruik, maar 't geeft je wel de mogelijkheid om slechts 1 bud te gebruiken.
Freebuds hebben in tegenstelling tot de Ticpods geen volume-regeling en de in-ear-detectie is ook iets trager.
Pairing is iets meer moeite bij de Freebuds; daar waar de Ticpods altijd in pairing mode gaan bij het openen van het doosje, moet je bij de Freebuds een knop ingedrukt houden om te wisselen tussen toestellen. Als je altijd maar in combinatie met 1 host-toestel gebruikt is dat echter geen issue.

Onderaan m'n verdict tussen de 2: Winnaar is de Ticpods Free

redman
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer

Berichtdoor redman » 1 dag 10 uur 12 minuten geleden (11 Nov 2018, 15:38)

Ik heb ook twee bluetooth stereo headsets waarmee ik kan vergelijken.

De jaybird x3, daar zit wel nog een draad tussen de twee oordopjes, is voor mij de beste in geluidskwaliteit.
Deze ondersteunt alleen de sbc codec.

De earin m2, geluidskwaliteit is iets minder dan de jaybird. Op mijn android toestel kan ik kiezen tussen sbc, aac en aptx codec.

Voor mij is bij een 'in ear' headset 'foam' tips zeker een must. Deze zijn veel beter dan silicone tips en houden beter in de oren.
Afbeelding

Terug naar “Allerlei”