verbruikt kijken van streams echt zoveel internet?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kijk mijn verbruiksperiode vast internet is van 1/09-30/09 we zijn vandaag 16/09 en heb nog niets gesurft vandaag.

Ik zit momenteel aan dit qua internetverbruik: 925.77 GB

Dit is toch niet meer normaal?

Ik lurk wel heel veel dus wat ik doe is streams open laten staan en soms tot wel 8 streams. Kan dit het hoge verbruik zijn?

Indien ja dan moet ik dat flink eens herzien.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat bedoel je met streams ? Want ik snap niet goed hoe je nu 8 streams open kan laten staan ? Je kan toch maar 1 tegelijk bekijken ?
Sowieso kan je online vrij gemakkelijk dataverbruik van bvb Netflix of YouTube opzoeken. Een FullHD YouTube video is bvb 1.5GB per uur. Dus mja, als je er zo 8 laat lopen zonder nadenken, gaat dat natuurlijk serieus snel oplopen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Op twitch is het fenomeen Lurken enorm aanwezig.

Hoe meer kijkers een stream hoe beter dus laat ik soms zoveel streams open staan maar idd dan loopt dat enorm op.

Ofwel moet ik alles in 160P standariseren want ik vermoed dat dit een heel groot vershil zal maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat je zelf al het antwoord hebt gegeven op jouw vraag, geen idee wat wij hier nog kunnen aan toevoegen:
  • - gelijktijdig laten openstaan van streams, zonder dat je ze bekijkt/beluistert ("lurken").
    - content streamen aan een (veel te hoge) resolutie als je dat toch niet nodig hebt (vb mobiel kijken).
Je moet voor jezelf eens uitmaken of dat allemaal wel nodig is.
Blijkbaar begint het nu de gewoonte worden om je ganse volume / bandbreedte te verspillen omdat het toch "gratis" (of inbegrepen) is.

Doet me denken aan mijn alleenstaande buur. Vroeger kreeg je per huisgezin 30m3 water "gratis" (inbegrepen in de jaarlijkse forfait). Hij kreeg als alleenstaande die 30m3 niet op.
Hij zette dan maar al zijn kranen open, regenput vullen, tuin massaal wateren, om er toch voor te zorgen dat hij bij de jaarlijkse meteropname aan 30m3 kwam, anders "verloor" hij dat volume :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Als je opzoekt hoeveel een Twitch stream verbruikt, kom je uit op gemiddeld 2.1GB/uur.
Vermenigvuldig dat met 8 en je komt uit op 16.8GB/ uur.
Om 925 GB te verbruiken moet je dus 55 uur/ maand kijken.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Mijne jongste zoon ook al eens moeten corrigeren met die twitch...
Er zit een systeem achter om zoveel mogelijk streams te kijken. Stupid, al zeker als het echt gericht is op de jongeren.
Ahja, deontologisch verantwoord, ver van...
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Niet UB, maar een goede dokter/therapeut kan hierbij voor een oplossing zorgen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Bij twitch hangt het eigenlijk 100% van de streamer af wat de gebruikte bandbreedte is (als je de "source" preset gebruikt at least). Al raadt twitch een soft cap aan van 5 a 6Mbit.
Als de streamer een partner is, either old-time partner of die nieuwe soort partner welke je krijgt als je subsequent streamt en altijd een hoopje kijkers hebt. Deze is minder uitgebreid dan de full-blown partner versie maar je krijgt dan wel ook toegang tot een subscribe knop en transcoding.

Dit was toch zo jaren terug, geen idee of ze dit aangepast hebben maar hoor/lees toch nog altijd geregeld dat 6-10MBit de "limiet" is dat Twitch toelaat.
Niettemin kom je toch inderdaad indien je een paar streams als deze die bitrate hebben aan een best formidabel bandbreedteverbruik.

Zo erg als jouw buur zie ik het niet echt in @philippe_d gezien water een relatief finite goedje is welke jaar na jaar kostbaarder wordt. Terwijl bandbreedte basically ongelimiteerd is.
Als je meerdere streams open hebt staan voor te "lurken" kan je die inderdaad dan best in lagere quality presets zetten. Bespaart je ook op (wasted) CPU cycles natuurlijk :D.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bandbreedte is alles behalve ongelimiteerd. Je hebt nog steeds de beperkingen van een fiber, van coax en van een koperlijn.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Klopt wat je zegt, maar wat ik bedoel is dat bandbreedte zo cheap en abundant is, dat het in feite ongelimiteerd is.
Fiber is bijvoorbeeld ook nog lang niet aan z'n limieten toe.

~10j terug al zei bv Dommel dat "mensen dat 1TB per maand verbruiken meer regel dan uitzondering was".
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat fiber nog niet aan zijn limieten zit zou ik durven betwijfelen. Vooral op financieel gebied zit je snel tegen je limieten dan. In het geval van Telenet zou je elke kast dan moeten verbinden met een 10Gbit, 40Gbit of 100Gbit module (en apparatuur die aan deze snelheid kan routeren). Kost je meteen een klein fortuin om dit overal uit te rollen.

Het is natuurlijk wel zo dat mensen die veel bandbreedte wensen een provider gaan zoeken die dit eveneens kan aanbieden. Dommel (net als EDPnet) zijn hier twee mooie voorbeelden van firma's waarbij vele grootgebruikers zitten, simpelweg naar Telenet noch Proximus iets aanbied dat echt onbeperkt is (of je moet richting businessplannen en bijhorende prijzen kijken).

Ikzelf verzet maandelijks ook 1.5 a 2 TB, puur omwille van backups van het datacenter naar mijn thuis (NAS). Dan weet ik ook dat als ik bij Proximus of Telenet zit ik dit niet ga kunnen trekken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, dit is van de laatste 6 weken.
Bijlagen
Screenshot_20190918_074926_com.ubnt.easyunifi.jpg
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zelfde hier, sinds ik een (tijdelijk?) 4K scherm heb in combinatie met nieuwe rig is m'n verbruik ook de hoogte in geschoten. Al zit m'n "gemiddelde" traffiek volgens de edpnet tools ook op 4TB... Deze maand zal ik er ook wel vlotjes overgaan denk ik...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik had bij Proximus verleden maand ook meer dan 5TB verbruik, gaat wel hoor, met die gratis volumepacks.
Maar geen normaal verbruik, normaal zit ik rond de 200GB.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

En ik dacht dat ik veel had met 1.5TB per maand :D. Dat is wellicht voor 80% Netflix (vaak 2 streams tegelijk) en 10% CrashPlan.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”