Afvoerpomp voor Panasonic wasmachine / planned obsolence

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Op 3/10/11 kocht ik bij Vandenborre een NA-147VB3 wasmachine, met een 5 jaar garantieplan.

Altijd tevreden geweest, nooit echte issues, maar nu na bijna 8 jaar is de waterpomp kapot, die dus het water uit de trommel afvoert via zo'n flexibele darm. De schroef draait amper, en als je het motertje losmaakt door 3 vijsjes los te maken, en de stroomconnector los te maken, dan merk je dat er heel wat weerstand er op zit.

Grootste plus van deze machine is dat deze op 15 graden deftig wast met Ecover poeder.

Het pompje is een Hanning DP020-016

https://picclick.fr/PANASONIC-NA-127VB6 ... 02794.html

Echter ik vraag mij af of je zoiets nog kan nabestellen. Op ebay heeft er een tweedehands gestaan, maar ik vind nu op google varianten van de Hanning DP020 vaak met een andere connector of een ander wattage.

Het absurde is dat na 8 jaar enkel een stom pompje kapot is van ocharme 20 euro tweedehands. Ik heb de machine op zijn kop gezet, en ik zie niks van roest, de internals zien er nog zeer clean uit.

Ik sta op het punt om een Miele WCI 330 WCS PowerWash 2.0 te kopen, dan heb ik een 9kg trommel en kan ik ook dekbeddens vlotter wassen, want in een 7kg machine gaat dat kantje boordje...

maar ik vind het zonde om voor de rest een perfect werkende machine te moeten wegsmijten omdat er zo'n stuk van 20 euro kapot is

BVB variant gebruikt in zelfde toestel, maar dan de DP020-015 ipv 016:
https://www.ebay.co.uk/itm/Used-Panason ... 2957957100
swapper1973
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 nov 2018, 08:20
Locatie: Eernegem
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity.
–Albert Einstein
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dit is niet echt "planned obsolescence", uw toestel is nu 8 jaar oud.
Je kan bedrijven verplichten om onderdelen 10-15 jaar in stock te houden, maar dat zullen velen dan weer zien als betutteling.
Maar ten gronde: misschien staar jij u blind op de Hanning pomp en is er ondertussen een ander merk of type die hetzelfde doet. Een technieker die elke dag dat soort issues oplost zal dat weten, maar hoe kom jij dat te weten?

Onze Bosch wasmachine van 2009/07 had recent trouwens hetzelfde probleem (na 10 haar dus): waterpomp kapot.
Voor €90 (stukken + werkuren) heeft de lokale electroboer dat hersteld.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat heeft dit met planned obsolence te maken? Acht jaar intensief gebruik lijkt me al behoorlijk en als er nog wisselstukken te krijgen zijn is er toch geen probleem?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heb je al contact gehad met de firma die u dit ding verkocht heeft ? of is dat te eenvoudig als oplossing ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Je kan eens naar een herstelplaats gaan waar ze die machines repareren, meestal verkopen ze daar ook de onderdelen.
Als ik iets stuk heb, ga ik soms naar Servilux of de Sarem, allen hier in de buurt. Onderdelen vallen meestal goed mee.
Het laatste wat ik gemaakt heb was een oven (van mijn ouders), daarvan was de weerstand stuk.
Een nieuwe gehaald, geplaatst en het ging weer.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat mij een beetje frustreerde was dat google de genoemde webshops niet vond, als ik dat specifieke Hanning model opzocht.
Waardoor ik tot de (foutieve) conclusie kwam van planned obsolence.

Heb het nu besteld bij Totaalelektronica.be

Voor nog geen 75 euro draait de machine nu weer enkele jaren verder.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

5 minuten nadat POSTNL pakje afleverde draait de machine al weer ;)

Dus bedankt voor de tip van swapper1973!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

For future reference, zelf al enkele keren op fixpart besteld, ook content van.
https://fixpart.be/nl/product/view/0000 ... pl=1066158

Laatste aankoop was een dom deurhaakje van de droogkast van men ouders, daar kan je geen machine voor wegsmijten
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Om in te gaan op de planned obsolence van Panasonic materiaal. Ligt het aan mij of lijken de meeste (grote) Japanse bedrijven nog steeds degelijk materiaal te maken; Panasonic, Hikoki (vroeger Hitachi), Toyota, ... Uiteraard zijn er ook bedrijven uit andere landen die het goed doen bv. Bosch maar Japan lijkt in het algemeen wel kwaliteit te leveren ook in andere sectoren; bv. schrijfmateriaal. Misschien omdat kwaliteit hun USP (unique selling proposition) is aangezien ze niet zo goedkoop kunnen produceren als bv. China?


PS: paar jaar geleden zelfde voorval gehad met een 20 jaar oude Miele wasmachine. Koolborstels die enkel bij zulke 'goed verstopte' webshops te vinden waren (althans de 'originele' koolborstels met het originele onderdeelnummer).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk dat het vooral perceptie is.
De betere merken geraken tot in Europa en dus krijgt Japan het aura "degelijk", hoewel ze natuurlijk ook gewoon brol kunnen maken, afhankelijk van het lastenboek.
Idem met Duitsland, die maken ook brol, maar dat wordt als "een foutje" weggezet. Vraag eens aan de NMBS hoe tevreden ze zijn van de Siemens Desiro?
Zo hebben alle grote automerken, zowel de Duitse als de Japanse, al massa's auto's moeten terugroepen, omdat de kwaliteitsstandaarden (intern of extern) toch niet gehaald werden.

Het is dus niet noodzakelijk gelinkt aan een land, maar eerder aan een lastenboek, doorgedreven controle en een waterdicht contract.
Herinner u het Fyra debacle? Gelukkig had BE een goede clausule, waardoor we er ook makkelijk van onderuit konden muizen :).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Vraag eens aan de NMBS hoe tevreden ze zijn van de Siemens Desiro?
Euh... de NMBS heeft zelf heel veel in de pap te brokken gehad bij die Desiro's en hebben allerlei aanpassingen gevraagd om de kostprijs naar beneden te krijgen. Eén van de gevolgen daarvan was (is?) het probleem met de deuren: de aansturing hiervan is zo licht uitgevoerd dat ze soms gewoon dienst weigeren. Diezelfde Desiro's rijden zonder probleem rond in Zwitserland...
Computer(k)nul
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Een Panasonic broodmachine ken ik, maar eigenlijk nooit geweten dat zo in de hele witgoed sector actief waren...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sinna schreef:de aansturing hiervan is zo licht uitgevoerd
Als ik aan BMW vraag om een 2pk motor in te bouwen, om de prijs te drukken en toch een beamer op de oprit te hebben staan, sturen ze me ook wandelen hé. Siemens is akkoord gegaan om die toestellen te leveren met die specs.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Sinna schreef:
heist_175 schreef:Vraag eens aan de NMBS hoe tevreden ze zijn van de Siemens Desiro?
Euh... de NMBS heeft zelf heel veel in de pap te brokken gehad bij die Desiro's en hebben allerlei aanpassingen gevraagd om de kostprijs naar beneden te krijgen. Eén van de gevolgen daarvan was (is?) het probleem met de deuren: de aansturing hiervan is zo licht uitgevoerd dat ze soms gewoon dienst weigeren. Diezelfde Desiro's rijden zonder probleem rond in Zwitserland...
Waar haal jij die info dat het de nmbs was die vroeg om minderwaardige materialen te gebruiken ?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Het Laatste Nieuws van 13 februari 2013: Desiro tweede probleemtrein voor NMBS
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sinna schreef:Het Laatste Nieuws van 13 februari 2013: Desiro tweede probleemtrein voor NMBS
Daar staat enkel in dat de NMBS voor een lichtere motor gekozen heeft dan in Duitsland.

Ik lees niet dat de NMBS een te lichte aansturing doorgeduwd heeft
> Bij zowat elke auto kan je kiezen uit verschillende (aandrijf)motoren, de NMBS heeft een lichter type gekozen. In Duitsland zijn mss meer hellingen dan hier in BE?
> In het stukje over de deuren lees ik niet dat de NMBS de aansturing van de deuren verlaagd heeft.

De rest van de mankementen lijken mij toch echt gelinkt aan Siemens en niet aan de opties die de NMBS al dan niet aangevinkt heeft.
Tenzij jij iets anders leest?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het laatste nieuws is niet echt een bron voor deze info. Helaas nemen de meeste dit als waarheid, en is de zwarte piet in heel het fyra en desiro dossier al gekozen. Het bericht is ook van 2013 en weinig relevant meer. :nono:

Deuren van een trein werken niet met een (te zwakke) elektromotor zoals men in dit artikel aanhaalt, maar met perslucht. Ook de keuze van een zwakkere aandrijfmotor is geen probleem. De trein heeft hierdoor alleen wat minder kracht om op te trekken tov de duitse variant, maar is hierdoor ook zuiniger bij het optrekken. De NMBS heeft gekozen om de desiro in te zetten als stoptrein tussen de kleine stations, waardoor de keuze voor een zuinigere motor gerechtvaardigd lijkt.
Belgium-47
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2019, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

johan.devos schreef:Wat heeft dit met planned obsolence te maken? Acht jaar intensief gebruik lijkt me al behoorlijk en als er nog wisselstukken te krijgen zijn is er toch geen probleem?
Als ex-servicetechnieker in witgoed kan ik toch meedelen dat slijtage aan de afvoerpomp van elke was - en vaatwasmachine, in tijd, sterk variabel is. Dit heeft te maken met verscheiden factoren. Soort vervuiling, hoeveelheid wasmiddelen gebruik, dagelijks gebruik, temperatuur, water hardheid......enz. Dus 8jaar voor een pompje is zeker normaal.
Meestal slijt de kunststof rond de rotor, draaiend gedeelte - of as, van het pompje. Dit is een vaste magneet. Testen met een schroevendraaier. Als je dan goed kijkt zal je barsten en roetafzetting rond deze as of magneet vinden. Vet en vuil zetten zich vast op de behuizing van de magneet. Komt er dan nog eens zeer fijn zand bij ... dan heb je een mooie schuurpasta ;-). Indien u echt geen vervangpomp vindt van hetzelfde type, kan u gewoon een andere pomp plaatsen van een andere machine wel met dezelfde spanning, aansluitingen, debiet ... MAAR opgepast, indien je een hoofdmodule/stuurmodule hebt die rechtstreeks de elektrische eenheden, spanning, stroomsterkte en weerstand meet op de afvoerpomp ..is het einde verhaal.

Als tip kan ik meegeven dat na enkele beurten op lage temperatuur met vloeibaar wasmiddel u 1 machine minimaal op 60°c wast, met WASPOEDER.
Belangrijk is ook het gebruik van professionele reinigingspakketten of tablets voor de machine.
Fabrikanten worden in Europa verplicht MAX 10j onderdelen te voorzien, maar dit is niet voor alle apparatuur.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Belgium-47 schreef:Als ex-servicetechnieker in witgoed
WASPOEDER
Ik luister graag naar experts. Een verkoper in een elektrozaak is een verkoper, een servicetechnieker is een expert.
Wat is de reden dat je waspoeder adviseert?

> Wij gebruiken een Bosch wasmachine ondertussen 10 jaar (2009/07) en in 2019/08 de waterpomp moeten vervangen. Al die tijd werk(t)en we met vloeibare zeep en we wassen bijna alles op 30°C. De "kookwas" (zakdoeken etc) doen we wel op 90°, ook ter preventie van vetluis etc. Nog geen problemen gehad met de wasmachine of met de afvoerbuizen.
> De vorige bewoners van dit huis wasten wél met waspoeder en we hebben in 2010 de buizen moeten reinigen met een rioolrat, omdat het (teveel aan) poeder samengekoekt was in de buizen. Met vloeibare zeep heb ik dat nog nooit gehoord?

Vandaar mijn vraag: waarom adviseer je specifiek waspoeder?
Belgium-47
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2019, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

Waspoeder heeft toch nog een deel "agressieve" bestanddelen die vetafzetting tegen gaan (bv bleekmiddel).
De fosfaten in de waspoeder gaan enzymafzetting, veroorzaakt door vloeibare wasmiddelen en wasverzachters = biologisch proces, tegen.
Vetluis wordt hierdoor beperkt.
Na enkele beurten op lage temp met vloeibaar wasmiddel, 1 wasbeurt op minimaal 60 graden en waspoeder is zeker aan te raden (zoals u reeds deed). Vetluis wordt gedood vanaf 58°C.

U heeft gelijk betreffende waspoeder... zeepafzetting in afvoerbuizen " kan " verstoppingen veroorzaken. Vroeger meer dan nu.
De oorzaak was meestal verkeerd gebruik waspoeder. Teveel poeder per wasbeurt, korte cyclus enz zorgt ervoor dat de poeders niet volledig oplossen of teveel poeder/water verhouding. Tegenwoordig hebben de poeders een kleinere korrel, een lager verzadigingspunt en blijven langer opgelost in vloeibare toestand.
Oudere huizen, jaren 80 en daarvoor: afvoerbuizen hebben soms een beperkte afwateringshoek waardoor zeep- en vetafzetting, van vaatwas en wasbak, meestal de hoofdoorzaak van verstopping is.

TEVEEL WASMIDDELEN gebruiken, veroorzaakt verscheidene problemen tijdens het wassen en versnelt afzetting in vulbakje, aanvoerdarm trommel, trommel en kuip, deurrubbers, afvoerdarm en pomp.
Aan te raden is, indien men dagelijks op lage temp wast, 1x per maand een professioneel reinigingsmiddel te gebruiken. Tablet van Wpro bijvoorbeeld of reinigingskit aanschaffen= redelijk kostelijk 25 a 30€. Afsluitrubbers van de deur na gebruik rubbers goed drogen met doek.
Vraag aan de verkoper of technieker meer informatie betreffende onderhoud van de wasmachine,,,,, want de meesten onderhouden hun wasmachine niet of beperkt volgens de voorschriften in de handleiding ;-)
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

"Planned obsolence." (sic) Mensen hebben weer eens iets gelezen en plots blijkt alles 'planned obsolence' (sic). :bang: Die boze grote bedrijven toch hé! :evil:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Soms is het toch heel duidelijk dat een belangrijk onderdeeltje te zwak is voor de functie die het vervult. Zo herinner ik me een koffie thermos waarvan het interne scharnier een dun stukje kunststof was dat na verloop van tijd uiteraard als eerste scheurde. Zo selectief kan de domheid van de designer toch niet zijn, dat het aan incompetentie zou liggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Belgium-47 schreef:fosfaten in de waspoeder
Volgens mij zijn fosfaten in waspoeder al lang verboden. Omdat ze de oppervlaktespanning verlagen, verstoren ze het waterleven compleet.

Verder: bedankt om uw pro-visie te delen.
:beerchug: :beerchug:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Dit is niet echt "planned obsolescence", uw toestel is nu 8 jaar oud.
Je kan bedrijven verplichten om onderdelen 10-15 jaar in stock te houden, maar dat zullen velen dan weer zien als betutteling.
Dat vermaledijde en verguisde Europa komt toch wel ter hulp zeker
https://www.standaard.be/cnt/dmf20191001_04639230
Gedaan met ‘onherstelbare’ toestellen weg te gooien

De Europese Commissie verplicht fabrikanten om vanaf 2021 robuustere en makkelijker herstelbare producten te maken. ‘Een overwinning voor de consument en de planeet.’
Bijgevolg zullen fabrikanten van onder andere wasmachines, televisies, afwasmachines en koelkasten vanaf 1 maart 2021 hun producten robuuster en herstelbaarder moeten maken. Daarmee zet de Europese Commissie een eerste stap richting een algemeen ‘recht op reparatie’.
Producenten zullen gedurende tien jaar reserveonderdelen ter beschikking moeten stellen aan iedere onafhankelijke professionele reparateur. Dat is op dit moment niet het geval.
Die onderdelen moeten binnen vijftien dagen geleverd worden. Het product moet daarenboven onderhoudbaar zijn zonder dat daardoor onvermijdelijk schade wordt toegebracht en het moet met alledaags gereedschap repareerbaar zijn – in tegenstelling tot bijvoorbeeld de speciale schroevendraaiers die Apple gebruikt bij haar producten om doe-het-zelvers te weren.

Dat die reserveonderdelen alleen aan professionele reparateurs beschikbaar worden gesteld, is het grootste punt van kritiek voor de nieuwe regulering. Consumentenorganisaties zoals Right To Repair EU, pleiten ervoor dat individuele consumenten evengoed het recht zouden hebben om zelf de handen uit de mouwen te steken, ongeacht het probleem of het product. Fabrikanten zien echter de juridische bui van aansprakelijkheidskwesties hangen en zijn niet bereid om zover mee te gaan in het verhaal.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Het is dan nog de vraag in hoe verre ze de Xiamsungs gaan kunnen verplichten en of de consument dan weet welke toestellen deze bescherming wel hebben (en daar meer voor betaalt).
Met wat geluk vind je dan wel ergens shop die ook de onderdelen wel particulier (door)verkoopt. Ergste geval denk ik niet dat wasmachinehersteller beschermd beroep is(?) dus btw nummer zal wel genoeg zijn.
Belgium-47
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2019, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

De samenstelling van een willekeurig pak wasmiddel voor de witte was, is gemiddeld

15-30% zuurstofbleekmiddel
5-15% Anionogene oppervlakte-actieve stoffen, zeoliet
< 5% niet-ionogene oppervlakte-actieve stoffen, fosfonaten, polycarboxylaten

Er is een breed scala van toepassingen fosfonaten, zoals in materiaalontwerp en industriële reinigingsmiddelen, alsmede de vorming van biologisch actieve verbindingen. Bijkomend heeft men de fosfaten onder een bepaald waarde moeten houden maar is niet volledig verdwenen uit het wasmiddel.
Omdat de fosforzuren reageren op vetten enz...
Vaatwastabletten bevatten echter meestal wel fosfaat, waardoor het fosfaatgebruik sluipenderwijs zijn weg terug heeft gevonden naar het huishouden. ... DUS fosfaatvrij ??? Dan moeten we de landbouw eens flink gaan aanpakken...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De toerental regelknop is sinds vandaag dolgedraaid - ik denk dat hij nu op 800 toeren locked zit.
Wast voor de rest nog wel perfect, maar fingers crossed of hij nu nog gaat willen zwieren, heb er na een modder MTB rit mijn fietskledij in gedropped.

Tijd voor een nieuwe machine, ik overweeg om een Miele met Twindos te gaan. Ik hoop dat ik in zo'n twindos machine vloeibare ecover kan gebruiken.

https://www.repairaid.co.uk/help/washin ... explained/

Deze machine heeft het 9 jaar uitgehouden waarbij intensief gewast werd, en enkel een nieuw pompje en nodig was.
Tenzij ik natuurlijk het voorpaneel er af krijg en die regelknop kan fixen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”