Eerste smartphone voor kids. Welke en abo of herlaadkaart?

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben op zoek naar een goeie smartphone voor mn kids
11 jaar

Hij wil niet een te groot scherm, en ik wil niet te duur maar wel degelijk
Ik denk aan

sony-xperia-xa2
Motorola Moto G5
LG K8
Huawei p20 lite
of een iphone SE 32gig refurbished

Graag jullie advies

OVerigens twijfel ik nog tussen abonnement of herlaadkaart

Ik wil voor een abonnement max 10 euro betalen maar moet wel min 1 gb data hebben of een herlaadkaart
Vrouw zit momenteel bij orange
Ik bij proximus

Kolibri heeft maar 0,1 gb data? Klopt dat?

Aanraders?

Bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

@toestel
Volgens mij kan je een MotoG5 niet meer kopen? Laatste prijsmelding op Tweakers was 3 weken geleden.
Is een 2dehandstoestel een optie?
Het toestel zou ik laten afhangen van het budget dat je eraan wil spenderen:
€310 Pocophone F1
€270 Moto G7 Plus
€180 Xiami Mi A2
€150 Moto G7 Play

@abonnement
In nood ben je heel blij dat uw kind een abonnement heeft, me dunkt. Dat krediet is nooit op.

Code: Selecteer alles

abonnement     €€€  bellen   data (Gb)
Scarlet Red     8   150min    0,5
MobileVikings  10   50min     1
MobileVikings  12   50min     2
Scarlet Red    13  150min     1,5
Orange biedt veel minder voor gelijkaardig bedrag (bv €8 -> 90min + 0,1Gb)
Base begint pas op €15 (4Gb OF 300min)
Proximus en Telenet beginen pas op €16 (150min + 1,5Gb)
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Liever niet tweedehands
De Moto G5 kan ik nog krijgen via art en craft
De andere toestellen niet goed?
Moto G7 misschien
Xiami ben ik niet voor

Wat abonnement betreft not sure.
Orange heeft ook herlaadkaarten, en die zijn wel interessant vind ik
Voor 10 euro herlaad bij orange heb ik meer dan 10 maandelijks abo bij vikings
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een goedkoop toestel, ze sneuvelen rapper dan verwacht.
Ik zou eens kijken wat de prijzen zijn van de allcall.hk toestellen en er eentje on-line op een van de Chinese webwinkels kopen.
Zelf had ik ooit een accidentje en heb een allcall Rio s gekocht voor 69€, je moet maar eens zoeken naar de mogelijkheden en reviews, is niet het snelste maar je kan er meer mee dan de budgets die hier in de winkel liggen.
Ik zou een jimmobile kaart nemen, kan je geen dure rekening bezorgen.
Je laad met 10€ en gebruikt daarvan 5€ voor uw 1GB data (niet verplicht) en de smssen (1ct) en bellen (8ct/min) betaal je van de andere 5€ en op is op.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jim is 1ct/MB. 1GB kost dus 10 €. Of mis ik een promotie ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Geef hen maar een refurbished iPhone, anders gaan ze toch reikhalzend na een tijdje daar naar uitkijken want de vrienden hebben er ook één. Al meegemaakt... uiteindelijk word het dit toch bij hen wat ze willen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

timmermc schreef:Geef hen maar een refurbished iPhone,
dacht ik ook aan

2e hands 5 of 5s
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hier ook Jim Mobile. Zo leer je hen er verstandig mee om gaan!
Binnen een paar weken heeft onze zoon nu een jaar z'n gsm. En ik heb in dat jaar voor €20 herladen en hij heeft nu nog €6 belwaarde over.
Ik herlaad telkens er maar €4 meer op staat.
Dan is het zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hij in geval van nood voldoende belwaarde heeft.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan voor 5€ 1GB/30dagen kopen met je belwaarde, als je er over gaat dan is het weer 1ct/MB zo leren ze t ook in de gaten te houden
MarkDM schreef:Jim is 1ct/MB. 1GB kost dus 10 €. Of mis ik een promotie ?
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

wij zijn hier tevreden van Samsung GALAXY A3, Samsung GALAXY A7 en Moto G6 Plus.

ik heb het Orange Kolibri en Dolfijn abonnement van de kids laten veranderen in een Tempo kaart, zo krijg je meer waar voor je geld en als er eentje wat langer verder kan is dat weer een maand uitgespaard.
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

De nieuwe Galaxy A reeks is belachelijk goed voor de prijs. Met name de A40, 50 en 70. A40 is er al voor 235 euro.

Ikzelf heb de A50 van 300 euro. Hiervoor had ik een Huawei P20 Pro van 699 euro maar overgeschakeld door dat hele gedoe tussen de VS en Huawei. Daar de P20 nog geen jaar in m'n bezit was wou ik niet opnieuw 6-7-800 uitgeven aan een S10, dus ging ik voor de A50.

Buiten de camera (obviously, P20 was 1 van de beste op dat vlak) merk ik geen enkel verschil met de P20. Performance in dagelijks gebruik is zeer goed, batterij is groot, scherm is ongelooflijk mooi qua beeld... En ook al is de camera een stap achteruit in vergelijking met de Huawei, toch schiet hij nog mooie plaatjes. De midrange telefoons zijn nu écht steengoed geworden.

De laatste keer dat ik een midranger had geprobeerd was in de zomer van 2014; een HTC Desire 610. En toen waren midrangers nog pure bagger. Die HTC wens ik mijn ergste vijand nog niet toe, wat een gammele en enorm trage prul was dat. :bang:

Nu de midrangers zo goed zijn schaf ik nooit nog een flagship aan. De P20 is de laatste dure smartphone die ik heb gekocht. :)
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

timmermc schreef:Geef hen maar een refurbished iPhone, anders gaan ze toch reikhalzend na een tijdje daar naar uitkijken want de vrienden hebben er ook één. Al meegemaakt... uiteindelijk word het dit toch bij hen wat ze willen.
refurbished SE zou het zijn
al ben ik niet helemaal te vinden voor refurbished
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een SE is telefoon van 3jaar oud, vergelijk dat even met een G7 Plus, alleen nog maar qua technologie. 3 jaar is een eeuwigheid in smartphoneland.

- resolutie (beeldkwaliteit)
- bezels
- storage
- power, snelheid (CPU, RAM)
- kwaliteit camera
- bluetooth versie

Noch los van het ecosysteem.
Een iPhone is een GSM ideaal voor de bomma, maar een 11jarig kind mag toch nog wat experimenteren en ontdekken? Dat is bij een Apple product sowieso uitgesloten.
Sideloaden, ROM's, SD kaartjes, ...

Hoe ga je kinderen ooit warm krijgen voor IT of STEM, als alles voorverpakt, voorgekauwd en dichtgetimmerd is?
Het leuke is net dat er net heel veel kan buiten COTS!
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Ik dacht dat de keuze van hun gsm afhing van de hoesjes die ervoor beschikbaar zijn (liefst met unicorn, flamingo of watermeloen-design) en/of de camera slowmo aankan.
Heb weer bijgeleerd :-D .
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Een Mi A2 met android one via Aliexpress is een goede en goedkope koop voor kids. Voor rond de 150 euro ben je gesettled voor minstens de komende 3 jaar.

https://www.mi.com/global/mi-a2/android-one/
glenner05
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2008, 09:03
Locatie: Schoten
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Wat ik heb ondervonden is dat genoeg opslag ruimte heel belangrijk is voor de hedendaagse jeugd. Al die tiktok, snapchat , instagram en wat weet ik allemaal vreten opslagruimte. Ik had voor mijn oudste 2 jaar geleden een moto g5 gekocht. Na een maand zat die vol. Nog geprobeerd met een sd card uit te breiden maar dat gaf meer problemen na een tijdje. Plus ik vond die g5 een drama toestel, allerlei andere problemen mee gehad.
Voor mijn jongste nu een samsung a50 gekocht. Beetje aan de grote kant, maar voor de rest super toestel voor die prijs. Goede cameras, 128gig opslag en gewoon vlot in gebruik.
De oudste uiteindelijk aan een refurbished iphone geholpen, met 64gig opslag, en zelfs dat begint nu stilletjes aan vol te lopen :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

glenner05 schreef:Wat ik heb ondervonden is dat genoeg opslag ruimte heel belangrijk is voor de hedendaagse jeugd. Al die tiktok, snapchat , instagram en wat weet ik allemaal vreten opslagruimte. Ik had voor mijn oudste 2 jaar geleden een moto g5 gekocht. Na een maand zat die vol. Nog geprobeerd met een sd card uit te breiden maar dat gaf meer problemen na een tijdje. Plus ik vond die g5 een drama toestel, allerlei andere problemen mee gehad.
Voor mijn jongste nu een samsung a50 gekocht. Beetje aan de grote kant, maar voor de rest super toestel voor die prijs. Goede cameras, 128gig opslag en gewoon vlot in gebruik.
De oudste uiteindelijk aan een refurbished iphone geholpen, met 64gig opslag, en zelfs dat begint nu stilletjes aan vol te lopen :-)
Ook hier weer de vraag, heb je dat werkelijk nodig ;-)
Noem me ouderwets maar ik moet veel moeite doen om 500 MB per maand data te verbruiken en 16GB op m'n smartphone te bewaren, desondanks m'n 32-jarige leeftijd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

skank schreef: Xiami ben ik niet voor
Is gebaseerd op?
Hier in de familie al 4 Xiaomi mi a2 in gebruik.
Geen klagen van. Beste bang door buck qua hardware + android one.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

skank schreef:
timmermc schreef:Geef hen maar een refurbished iPhone, anders gaan ze toch reikhalzend na een tijdje daar naar uitkijken want de vrienden hebben er ook één. Al meegemaakt... uiteindelijk word het dit toch bij hen wat ze willen.
refurbished SE zou het zijn
al ben ik niet helemaal te vinden voor refurbished
Helaas nu geene tijd om alles te checken maar je moet zeker kijken naar de software die er op steekt, zeer belangrijk en ik zal u zeggen wrm: stel uw kinderen bepaalde apps willen installeren die ze zeker willen ophebben, als je een phone hebt die al verouderde software heeft dan kan het zijn dat bepaalde apps al nimmer werken of binnen de 1-2j nimmer op werken. Koop zeker een toestel met een toch vrij recente software versie.

Als je voor android gaat probeer indien mogelijk ook voor minstens 2GB ram geheugen te gaan, indien mogelijk best nog meer. Ik heb redelijk wat ervaring met smartphones, het is echt belangrijk om een juiste keuze te maken ook al zijn de kids nog maar 11j, trust me, deftige smartphone is aangeraden.

Vraagske: bij welke provider zit je met tv en internet? Afhankelijk vd welke zit daar mss iets interessants tussen?

1GB data is zeer weinig, ik zeg het maar. Moet je eens als je van huis bent eens wat streamen of youtube filmpkes kijken , da zuipt ;). Ik mag er bijna niet aankomen en ben al snel meer dan 250MB kwijt op vrij korte tijd. Maar u bent de baas, ik kan alleen maar tips meegeven, als uw kinderen regelmatig op 4G gaan gebruiken is 1GB waarschijnlijk veel te weinig.
Ik zou toch iets meer op safe spelen en voor iets zoeken die toch een 3 a 4GB data per maand heeft. Wat ben je met een smartphone als je ieder dag moet gaan opletten in wat je doet, daar heb je niks aan snap je?

Uw kleine zegt wel geen groot scherm, ik begrijp het wel, maar te klein is minder goed voor de ogen vind ik en het is leuker en makkelijker om te gamen met een wat groter scherm, zelfde voor foto's en youtube. Maar die keuze moet je zelf maar maken.
Men heeft het hier al gepost: voor een niet al te hoge prijs heb je al toestellekes die aan alle eisen voldoen die ik hier gepost heb.

En dan als laatste: een goeie hoes altijd rond je phone doen, ik heb mijne s10 al 2 keer laten vallen, mijn hoes heeft me gered.
Wat de grootte nog betreft: ik zou zeker en vast niet kleiner gaan dan 5 inch.


Honda4life: met alle respect naar u toe :). Maar als u met moeite 500MB per maand verbruikt?? Dan doe jij toch niks met die smartphone? Thuis oke, je zit op je wifi maar als je regelmatig weg bent , ik ben bv 250/500MB soms op minder dan een uur kwijt. Kinderen gaan daar alvast veel meer mee bezig zijn dan u :).

Jutuiz: amaai, dat is wel vet uwe smartphone voor die prijs. Alleen stel ik me de vraag; wat als die wat mankeert? Waar gaade dat dan gaan binnen steken? Hoe zit dat dan? Dat is 1 vd redenen wrm ik toch liever zoiets hier koop ivm garantie enzo.
Alhoewel 150€ nu wel niet het einde vd wereld is akkoord.
Maar ik denk dat de 11 jarige een 6 inch toch net wat te groot zal vinden.
Tttsss
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gewoon hier voor een beetje meer. Geen problemen met garantie.

https://www.belsimpel.nl/xiaomi-mi-a2/64gb-blauw
Of op Amazon.de eens zoeken.


Nog fijn leesmateriaal, maar ook hier weer.. xiaomi.. :-)

"Ook slim voor je portemonnee: 26 smartphones tussen de 150 en 250 euro getest"

http://be.hardware.info/reviews/9331/oo ... rdwareinfo
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Wat een stelletje archaische fossielen zijn jullie op een tech forum notabene. Belminuten en SMSen. Als de wijsheid van belspel en beltoon generatie moet komen.

Iedereen kan zijn kids opzadelen met zijn eigen inzichten maar ik vrees er beetje voor dat de modus operandi van de doorsnee 11 jarige nogal vlug anders zal zijn dan het gebruik van de ouwkes.

Ik lees hier op het forum dat de kost van ict veel budgetneutraal en soms zelf winstgevend is. Ik lees zeer veel over datahonger en opslag. Uw kind niet de mogelijkheid geven om met verschillende netwerken en toepassingen te laten communiceren is geen pedagogisch project maar dommigheid van het hoogste niveau.

Ik zie heel wat oudere jongere die beperkend opgevoed zijn uit onwetendheid en eenmaal vanonder de vleugels compleet losgeslagen zijn. Alles top notch maar buiten wat bellen en smsen rijkt hun leefwereld niet.


Als ik de jongste als ref neem lijkt het middensegment van apple een goed begin.
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Wat een onzin. Ik ben 19 en zat in het lagere middelbaar toen Instagram en later Snapchat opkwamen. Jongeren kunnen perfect met leeftijdsgenoten communiceren zonder een iPhone van €500, 128 GB+ opslag en 10 GB data per maand.

Foto's, afbeeldingen, video's, muziek... Kan allemaal mooi op de SD-kaart worden opgeslagen of er naar overgebracht.
Qua dataverbruik: veel van wat er op die apps binnenkomt boeit ze toch niet, is niet dringend. Eén of andere random klasgenoot die een stomme Snap uitstuurt. Of iets wat op TikTok verschijnt. Het toestel laadt het automatisch in, waarna het enkel door hen geopend wordt omdat het kán. Uit verveling zelfs. Dat soort berichten zouden ze perfect een uurtje later kunnen inladen en bekijken op Wi-Fi.

Niemand hier zegt dat ze een dumbphone moeten krijgen en dat ze maar moeten sms'en naar elkaar. Laat ze gewoon wat puzzelen met een goedkopere smartphone en een mooie basis-hoeveelheid data (1,5-2 GB?).
Dan leren ze met technologie omgaan, of toch instellingen bijstellen enzo. Dan beseffen ze dat alles geld kost en niet a volonté is, en ondervinden ze dat ze spaarzaam moeten zijn. Je doet het klinken alsof dat kindermishandeling is.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Wat is dat iere weer zeg ppfrrt; Skanks; lees mijne post en je zit goed, uwe zoon zal tevreden zijn en zal niks tekort komen en dat is wat telt en voor max 250 eurokes heb je al een smartphone die goed genoeg is om mee te beginnen maar houd gewoon wel wat rekening met de zaken die ik heb gepost.

https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... tempo-giga
Tttsss
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er zijn heel wat kinderen die in het lager onderwijs nog geen boterhammen thuis meekrijgen (14% van de kinderen leeft in kansarmoede - dat cijfer stijgt naar 18% in Antwerpen - bron).
en die zouden dan - eens ze in het middelbaar zitten - allemaal een GSM van honderden euro's en een abo van €15+ krijgen van de mama/papa of er zelf voor gaan werken?
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:Er zijn heel wat kinderen die in het lager onderwijs nog geen boterhammen thuis meekrijgen (14% van de kinderen leeft in kansarmoede - dat cijfer stijgt naar 18% in Antwerpen - bron).
en die zouden dan - eens ze in het middelbaar zitten - allemaal een GSM van honderden euro's en een abo van €15+ krijgen van de mama/papa of er zelf voor gaan werken?
Zeg er dan wel bij dat dit wel mede dankzij de import is dat dat cijfer hoger ligt.
Tttsss
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik verschiet hier toch ook wel van sommige reacties hoor. Dat je je kinderen van +11 á 12j een smartphone moet geven, ok. Dat hebben ze tegenwoordig eigenlijk nodig. Mijn zoon heeft een chineese smartphone van €110 en is er heel tevreden mee. Hij mag er van mij naar hartenlust mee experimenteren (behalve dan vol zetten met spelletjes). Is reeds 1 x slecht op de grond gevallen. Nieuw scherm besteld en vervangen en hij kan weer verder. Toestel is snel genoeg voor hem. Mooi design zodat hij niet helemaal uit de boot valt bij de maatjes.
En 1,5GB is niet voldoende? Waarom moeten er filmpjes gekeken worden via mobiel internet??? Dat kan toch via de wifi? Is er geen wifi beschikbaar, geen filmpjes dan... Dat heet opvoeden, leren dat niet alles kan of voor niets is. Eens een fotootje versturen met mobiel internet, ok, maar dat moeten toch geen 100 foto's per dag zijn?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

kamiel schreef:? Waarom moeten er filmpjes gekeken worden via mobiel internet??? Dat kan toch via de wifi? Is er geen wifi beschikbaar, geen filmpjes dan... Dat heet opvoeden, leren dat niet alles kan of voor niets is. Eens een fotootje versturen met mobiel internet, ok, maar dat moeten toch geen 100 foto's per dag zijn?
Ik verschiet ook van sommige commentaren hier zoals de uwe, amaai zeg. Jij bent echt zoals ze het noemen ouderwets. Dat is het grote probleem wrm wij hier altijd achterop hinken in alles.

Een smartphone is een halve computer die je op zak hebt. Wat voor domme vraag is dat nu weer van wrm filmpjes kijken op de smartphone, wtf zeg? Wrm heb je dan een smartphone? Bereikbaar zijn heb je nog genoeg aan een gewone gsm dan. Je hebt op vele plaatsen geene wifi en als je ergens op 3G/4G moet gebruiken dat is veiliger dan op een onbeveiligd wifi netwerk te gaan surfen. Een fotoke sturen via mobiel internet dat is 2 keer niks.
Je kan via apps whatsapp en telegram en noem maar op iedere dag 100 fotokes sturen, dat is 1 vd weinige zaken die niks verbruiken van data.

Dat jij gaat gaan bepalen hoeveel fotokes iemand op zijne smartphone mag sturen is gewoon :roll: :evil: :nono: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

Laat die gasten zich maar onderling met hun vrienden zich amuseren.

Over die data kan je dat testen; je kan idd beginnen met bv 1GB of 1.5GB en dan zie je wel hoe het er de eerste 1 a 3 maanden eraan toegaat, hoe het met het verbruik zit, dan kan je nog eventueel aanpassen indien nodig, komt die toe met die 1.5Gb dan hoef je nog niks te veranderen, zo simpel ist.
Tttsss
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik zeg niet dat ze geen filmpjes mogen kijken op hun GSM, zeker wel, maar via mobiel internet moeten ze het beperken... Op veel plaatsen waar ze komen is er internet via wifi. Je kan ook gewoon elke dag een beetje centen door je raam naar buiten gooien?

Ben jij misschien nog minderjarige die zelf z'n abonnement niet hoeft te betalen?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Unicorn1 schreef:Jutuiz: amaai, dat is wel vet uwe smartphone voor die prijs. Alleen stel ik me de vraag; wat als die wat mankeert? Waar gaade dat dan gaan binnen steken? Hoe zit dat dan? Dat is 1 vd redenen wrm ik toch liever zoiets hier koop ivm garantie enzo.
Alhoewel 150€ nu wel niet het einde vd wereld is akkoord.
Maar ik denk dat de 11 jarige een 6 inch toch net wat te groot zal vinden.
Really?
1. Wakkerliggen over garantie op toestellen van 150 euro die binnen de 6 maanden hardwarematig verouderd zijn? En die van China komen. Pff. Daar gaan we niet aan beginnen.
Ze moeten er drie jaar mee doen, en ze moeten er maar voor zorgen. Punt.
2. Da's zonder twijfel een goede smartphone. Het is niet toevallig dat dit toestel al een keer of 3 genoemd is in dit draadje.

Binnensteken wil zeggen: binnensteken in een fysieke winkel. Nee dank u, binnengaan in een fysieke winkel is niet zo'n aantrekklijke gedachte en probeer ik echt te beperken. Ik word daar gewoon mottig van. En een toestel onder garantie moeten inleveren in zo'n winkel is al helemaal a pain in the ass. Online garantie claimen - en zolang het over Europese webshops gaat - gaat in mijn ervaring een stuk vlotter. Ik denk dat we in de misschien 13 jaar dat er hier smartphones in huis zijn al een keer een dure OnePlus hebben moeten terugsturen onder garantie omdat de camera een slecht contact had, en voor de rest gaan in dit huis die dingen niet stuk voor ze versleten zijn. En dat opzenden ging overigens super vlot, zondag ticket aangemaakt, maandag opgehaald door DHL, de vrijdag toestel terug in de bus, hersteld, gratis.
Laatst gewijzigd door jutuiz 10 jun 2019, 17:41, in totaal 5 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Unicorn1 schreef:
heist_175 schreef:Er zijn heel wat kinderen die in het lager onderwijs nog geen boterhammen thuis meekrijgen (14% van de kinderen leeft in kansarmoede - dat cijfer stijgt naar 18% in Antwerpen - bron).
en die zouden dan - eens ze in het middelbaar zitten - allemaal een GSM van honderden euro's en een abo van €15+ krijgen van de mama/papa of er zelf voor gaan werken?
Zeg er dan wel bij dat dit wel mede dankzij de import is dat dat cijfer hoger ligt.
Dat staat ook in het artikel, ik zie niet in waarom ik dat in een smartphone-gerelateerde discussie ten berde zou moeten brengen?
Ik kan nog vanalles uit dat artikel aanhalen, dat wel relevant is voor de discussie rond kansarmoede bij kinderen, maar in een smartphone-budget discussie niet relevant is.
De kansarmoede-index bij kinderen waarvan de moeder bij haar geboorte niet de Belgische nationaliteit had, ligt op 33,5 procent.
Dat is veel hoger dan bij kinderen met een moeder van Belgische origine. Daar ligt de kansarmoede-index op 6,1 procent.
Net boven de kinderen in kansarmoede heb je een grote groep "just about managing" (of "JAM"). 25% van de gezinnen hebben geen of weinig financiële buffer (bron: Knack) hebben, maar (nog) niet arm zijn.

Dus mij is het prima om uw kind een iPhone XS Max te geven, met een abonnement zonder limieten (data, bellen, SMS, ...). Maar dat kan je moeilijk als "de norm" of "het gemiddelde" poneren, los van het feit of je uw kinderen daar een plezier mee doet vanuit opvoedkundig standpunt.
En rekening houdend met het leeftijdsverschil: een kind kan zowel 6 - 11 - 15 - 19 - 24 - ... zijn. Een kotstudent zal andere behoeften hebben als een 15jarige als een 11jarige.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef: Dus mij is het prima om uw kind een iPhone XS Max te geven, met een abonnement zonder limieten (data, bellen, SMS, ...). Maar dat kan je moeilijk als "de norm" of "het gemiddelde" poneren, los van het feit of je uw kinderen daar een plezier mee doet vanuit opvoedkundig standpunt.
Nagel op de kop.
En zelfs al heb je de middelen, welke boodschap geef je dan eigenlijk mee?
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

kamiel schreef:Ik zeg niet dat ze geen filmpjes mogen kijken op hun GSM, zeker wel, maar via mobiel internet moeten ze het beperken... Op veel plaatsen waar ze komen is er internet via wifi. Je kan ook gewoon elke dag een beetje centen door je raam naar buiten gooien?

Ben jij misschien nog minderjarige die zelf z'n abonnement niet hoeft te betalen?
Je hebt nu toch éénmaal een bundel die je kiest? Bv je betaald 10 euro per maand voor uw kleine zijn abo of herlaadkaart en in die prijs van 10 euro heb je bv 30 belminuten of meer + 1000 smsen of meer en bv 1.5GB data dus wat is in godsnaam dan het probleem? Dus uw opmerking van centen door je raam zwieren slaat nergens op :).

Jutuiz; daarmee dat ik er nog bij schreef van 110 euro is einde vd wereld niet.

Heist_175: Mocht ik een kind hebben die 11 jaar oud is dan zal die moeten beginnen met een toestel van max 280 euro ofzo en een aboke of herlaadkaart van max 15 euro. Dat is meer dan voldoende voor iemand van 11j oud maar wie rijk genoeg is om die een s10 of iPhone max ofzo te geven die doet maar, wie ben ik om der wat van te zeggen, dat moet ieder voor zich uitmaken.
De hoofdreden wrm ik een 11jarige geen megadure Phone zou geven is omdat teveel mensen dat zien, weten van wat voor waarde die Phone heeft en ze zien dan een kind nog daarmee rondlopen, de kans op diefstal acht ik dan toch nog groter dan bij een volwassen persoon.

Mij gaat het hier vooral dat mensen beginnen te posten van wrm dit en wrm dat met je smartphone? Hallo, wakiewakie; wrm dient een smarthpone anders voor? Dat is een zoals ik al zei halve pc die je op zak hebt, ik wil gerust eens een lijstje geven van wat ik er allemaal mee doe, het is vrij veel.

Wrm zou je je moeten beperken tot bv 1 fotoke , dat slaat toch werkelijk nergens op? Laat die 11 jarige gerust 30 fotokes per dag sturen naar zijn vrienden, niks mis mee en je bent nog meende ik niet 1MB kwijt als je via whatsapp enzo stuurt.
Je hebt toch allemaal bundels die je neemt waar je bellen, smsen en data in hebt voor een toch niet al te dure prijs? Dus wrm dan beginnen van wrm moet die filmpjes bekijken en wrm meer dan 1 foto sturen? Daar komen echt mijn harens van recht van zo'n uitspraken omdat ze gewoon nergens opslaan.

Maar dat is maar mijn mening. Laat kinderen genieten zeg ik en laat ze zich amuseren mee de maten. Wat je wel kan of moet doen en dat heeft met opvoeding te maken dat is dat je zegt tijdens het eten de smartphone eens 5/10 min niet bovenhalen, dat is opvoeding, het is geen opvoeding door te gaan zeggen ela zoon/dochter, 1 fotoke e vandaag, niet meer e, te gek voor woorden zoiets.
Tttsss
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Op 4G af en toe eens door Instagram scrollen, of iets laden en beantwoorden van een vriend of vriendin, moet allemaal kunnen. Al die apps continue zitten herladen en álle foto's en video's bekijken op 4G, kan/mag je echt wel vragen niet te doen. Daarmee knijp je ze zeker niet sociaal dood.

Als ze onbeperkt video's willen kijken op de bus en 1,5 GB "niets" is, of als ze een appel willen op hun gsm, dat ze er maar voor gaan werken. Je moet echt geen €300+ neertellen voor een deftig toestel. De Moto G6 bijvoorbeeld heb je voor €140.

Kinderen alles geven en laten doen wat ze willen "voor hun amusement"… daar worden ze snel als dit meisje van.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

jonka schreef:Op 4G af en toe eens door Instagram scrollen, of iets laden en beantwoorden van een vriend of vriendin, moet allemaal kunnen. Al die apps continue zitten herladen en álle foto's en video's bekijken op 4G, kan/mag je echt wel vragen niet te doen. Daarmee knijp je ze zeker niet sociaal dood.

Als ze onbeperkt video's willen kijken op de bus en 1,5 GB "niets" is, of als ze een appel willen op hun gsm, dat ze er maar voor gaan werken. Je moet echt geen €300+ neertellen voor een deftig toestel. De Moto G6 bijvoorbeeld heb je voor €140.

Kinderen alles geven en laten doen wat ze willen "voor hun amusement"… daar worden ze snel als dit meisje van.
Je doet maar, jij bent de baas e in uw huishouden :-). We hebben gewoon een andere mening, no hard feelings.

Als ik op een bus zit verveel ik me steendood, als ik bij den dokter 45min ofzo moet wachten ik verveelde me steendood, dankzij de smartphone vliegt die tijd vooruit.
Tttsss
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Dat begrijp ik volledig, maar ze kunnen veel doen met dat draagbaar computertje zonder een duurder abonnement.
Aan enkele haltes waar ik kom heb je goed bereik van een Telenet Wi-Free, dat weet ik en daar zit ik dan ook op als ik wat meer wil surfen of Youtube kijken. Is ook beter voor de batterij. In het andere topic zegt iemand dat z'n dochter helemaal geen Wi-Free wil gebruiken want 4G is gemakkelijker…
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

jonka schreef:Dat begrijp ik volledig, maar ze kunnen veel doen met dat draagbaar computertje zonder een duurder abonnement.
Aan enkele haltes waar ik kom heb je goed bereik van een Telenet Wi-Free, dat weet ik en daar zit ik dan ook op als ik wat meer wil surfen of Youtube kijken. Is ook beter voor de batterij. In het andere topic zegt iemand dat z'n dochter helemaal geen Wi-Free wil gebruiken want 4G is gemakkelijker…
Thuis is wifi oke, elders op een openbaar wifi netwerk is het veiliger te surfen via 3G/4G.
Als ik toch op een wifi netwerk ga dan zet ik mijne vpn aan maar meestal gebruik ik gewoon 4G dan.
Maar nogmaals, iedereen moet dat allemaal maar voor zichzelf uitmaken. :).
4G is makkelijker ja, bij die telenet wi-free verlies je toch wel wat tijd door altijd je inlog te moeten invullen enz...
Tttsss
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Unicorn1 schreef:
jonka schreef:Op 4G af en toe eens
Als ik op een bus zit verveel ik me steendood, als ik bij den dokter 45min ofzo moet wachten ik verveelde me steendood, dankzij de smartphone vliegt die tijd vooruit.
Ik heb op mijn telefoon de krant, inclusief de weekendbijlagen. En nog een pak ebooks en strips (cbr).
Een straffe lezer, iemand die meer dan 500Mb per maand aan ebooks of cbr's erdoor jaagt. Los van het feit dat je dat thuis op WiFi doet...
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

heist_175 schreef:(data, bellen, SMS, ...)
Van het gros minderjarigen die in mijn contactenlijst staat ken ik geen enkele die mij zal bellen of SMSen, zelf al is het GRATIS voor sommige van hen.

Zijn dat echt de bezorgdheden van jongeren? Belminuten en SMSen? En voor die totaal in onbruik geraakte techniek moet men dan maar inleveren op hun data? Uiteraard is dit kindermishandeling hun budgetten worden beheerd door wereldvreemde prutsers. Dit in schril contrast met de jongeren en ouderen die een aardig centje verdienen aan hun telco of alles via DOB recuperen.

Ik kan me hier het best vinden in het Jim voorstel ( al maakt het verlies van DOB andere providers vlug een betere zaak )

Er zijn heel wat voordelen te bedenken waarom men zou opteren voor een abo ( gemakzucht is de frequenste ) maar altijd krediet in noodsituaties lijkt me wel een zeer vreemde eend in de bijt.Dat worden nog geanimeerde gesprekken tenhuize Heist.

10 euro staat gelijk met 3 / 4 Gb met gemak en er zijn wellicht constructies die het nog een pak beter doen.

Ik walg trouwens van de vlaamse schuimerscultuur die rekent op wifi van anderen en zich daar volledig op uitleeft.

Altijd dat gescherm met extremen, hilarisch waar het denken zit. Telefoons met 64 128 GB is echt wel basic en meerdere GB 4G kost echt geen fortuinen. Neen, en ik herhaal die apple producten zijn geen slechte zaak voor kinderen als er voldoende opslag inzit ( xiaomi is trouwens de runner up voor diegene die zich tekort gedaan voelen )
jonka
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 mei 2019, 03:40
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer

Wie heeft gezegd dat sms en bellen dan zo belangrijk is voor kinderen? We zijn al de hele tijd over data bezig. Trouwens, af en toe bellen om iets snel te kunnen bespreken doen tieners nog steeds, met apps bellen is niet altijd handig. Sms'en doen ze ook maar inderdaad weinig. Maar "totaal in onbruik", bijlange niet!

Wat mij mishandeling lijkt is ze zo weinig andere bezigheden aanbieden dat ze op die leeftijd uit verveling uren op een dag (al dan niet op 4G) in die apps zitten. Lijkt mij zelfs een gemakkelijkheidsoplossing bij bepaalde ouders, het kind vanalles toesteken zolang je er maar niet mee bezig moet zijn.
Dan weer andere ouders kunnen echt geen 'middensegment' iPhone kopen voor hun kind en elke maand €20 betalen voor een abonnement. Brood op tafel krijgen is belangrijker, maar je zou van sommige commentaren hier bijna denken dat die ouders daarmee een domme beslissing nemen, van wereldvreemdheid gesproken.

Met 32 GB en een microSD van 64 GB+ kan een kind toekomen als hij dingen juist instelt. Dat zal misschien een kleine uitdaging zijn voor hem/haar, maar daar is niets mis mee.
De goedkoper iPhones zijn al verouderd, dus dat is misschien niet de beste keuze, maar er is eigenlijk niets mis mee.
Je hebt tegenwoordig tussen 100 en 200 euro zeer deftige modellen met Android, dat is minder dichtgetimmerd dan iOS zoals Heist al zei, dus je kind kan eventueel wat meer prutsen en experimenteren.
Laatst gewijzigd door jonka 12 jun 2019, 00:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De jongeren leven natuurlijk niet in een vacuum.
Als de laatste bus weg is, hun fietsband plat staat of hun portefeuille gepikt is, zullen de Fortnite of Minecraft vrienden hen niet komen redden, maar eerder naaste familie of buren etc
Aangezien die nog in een ander tijdperk leven, ga je hen echt moeten wakker schudden met een telefoontje en niet met een whatsapp bericht.
Veel succes om de bus te betalen met een whatsapp bericht :)

Ik was op reis in Spanje en pech met de auto. Aangezien de Spaanse politie vlot meerdere talen kent als het maar Spaans is, en mijn Spaans niet zo breed was, was ik heel blij een abonnement te hebben om de toen afschuwelijk dure telefoontjes met Europe Assistance te plegen. Met een whatsapp berichtje - dat toen nog niet bestond overigens - had ik er nu veel kans nog gestaan.

Zoals ik al eerder zei: prima om uw kinderen een 25Gb 4G abonnement te geven, in een iPhone van €1000,
maar het vrees een koude douche eens ze op eigen benen moeten staan en moeten kiezen tussen de huur en een Xiami van €200 óf de nieuwste iPhone.
Als ze in het volwassen worden niet constant met hun gat in de boter gezeten hebben, zal het maar een lauwe douche zijn.

@WiFi schuimen
Ik heb meerdere WiFi signalen thuis, het kan me echt geen bal schelen dat anderen (bekenden) op mijn WiFi zitten en daar volume verstoken.
Voor occasionele bezoekers heb ik nog een token waarbij de toegang na 8u vervalt.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”