Luidsprekeradvies

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Dag allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe speakeroplossing en wou graag even informeren naar jullie meningen en ervaringen.

De exacte vereisten zijn wat afhankelijk van de prijs, ik probeer de puntjes die meetellen in de beslissing in volgorde op te sommen:
  • OK geluidskwaliteit. Moet geen HiFi zijn, maar ook geen FM-radiootje van veertig jaar oud. Voor geluidskwaliteit wil ik in ieder geval features opgeven.
  • Muziek via wifi en/of Bluetooth af te spelen. Aangezien ik nogal stevig in het Apple ecosysteem zit lijkt het me misschien handig uit te kijken naar iets met Airplay? Kan ik van op al mijn devices naar streamen dan lijkt me.
  • Mag gewoon in de stekker, batterij is niet nodig.
  • Wel iets of wat portabel. Komt waarschijnlijk meestal in de badkamer, maar moet bv ook eens op het terras gezet kunnen worden.
  • Eventueel verschillende units koppelbaar om een stereopaar te maken.
  • Geen smart functies nodig. Echo/Google Home/... Valt natuurlijk te overwegen indien het een interessant product maar absoluut geen vereiste.
Als ik zelf wat rondkijk kom ik uit bij iets als een Sonos One. Die lijkt wel interessant, maar toch wat aan de dure kant en dingen als voice control heb ik absoluut niet nodig. Ik heb ook niks van het Sonos ecosysteem voor de rest dus lijkt me dan ook weer betalen voor nutteloze features.

Graag had ik het budget rond de 100 à 150 euro per speaker gehouden, maar afhankelijk van de mogelijkheden valt het te bekijken. Ik ben op dit moment absoluut niet merkgebonden. Alle suggesties zijn welkom. Amazon, AliExpress, ...

Terzijde: ik heb een paar jaar geleden een Bluetooth speakertje gekocht van Anker voor 40 euro via Amazon. Super draagbaar, batterij gaat meerdere weken (!) mee en werkt supergoed. Kwaliteit is natuurlijk wat beperkt door fysieke factoren maar absoluut niet slecht. Ik stond er echt van versteld dat ik zo'n goed audioproduct kon bekomen voor zo weinig geld. Een gelijkaardige deal met iets meer budget en iets ruimere vereisten zou dus ideaal zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Mja, da's ook weer in de richting van smart speakers en Sonos ecosysteem denk ik? Dan focus ik liever op betere audio.

Als ik rondkijk zijn er bitter weinig betaalbare speakers met AirPlay (2). Wat zijn de alternatieven voor wifi speakers dan? Via een eigen app? Kan ik dan van op mijn computer bv ook streamen of zijn al die speakers echt mobile-only?

Bluetooth pairing is niet altijd even praktisch, maar da's toch minstens al bruikbaar met zowat al m'n apparaten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het hangt er ook van af wat je wil luisteren?
Als ik de was aan het ophangen of aan het strijken ben, dan luister ik naar Interne Keuken.
Vroeger luisterde ik dat op een €10/20 kostende speaker van het Kruidvat (link naar UB discussie toen). Het geluid was dik oké.
Nu luister ik naar Interne Keuken via een Ultimate Ears Boom 2 en dat werkt ook prima (UE Boom leren kennen via dit impressionant filmpje, waarvan iemand hier op UB eens een filmpje van de uitvoerster gepost had).
We hebben ook zo'n Kruidvat speaker in de badkamer staan, voor K3 of "De Sneeuwman" (film) en ook voor die gelegenheid/locatie/gebruik is dat allemaal prima.

Het wordt al wat anders als je de cello concertos van Bach uitgevoerd door Yo-Yo Ma of de zoveelste symfonie van Beethoven uitgevoerd door Karajan in opperste concentratie wil beluisteren.

Qua budget: Sonos lijkt niet te lukken voor €100-150 per speaker (Coolblue prijzen).
Ultimate Ears Boom wel (Coolblue prijzen) en met een app kan je er ook meerdere linken etc.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

heist_175 schreef:Qua budget: Sonos lijkt niet te lukken voor €100-150 per speaker
Daarom ook dat ik niet echt richting Sonos wil gaan. Die soort speakers lijkt me wel interessant: geluidskwaliteit ok, koppelbaar, wifi, netstroom. Maar het Sonos ecosysteem en naam zijn nogal duur dus zoek ik iets vergelijkbaar met minder smart functies etc.

Het wordt niet m'n primaire bron van muziek luisteren, maar wel m'n meest draagbare (voor in en rond huis). "De beste camera is degene die je hebt" wordt wel eens gezegd, kan hier doorgetrokken worden naar speakers denk ik. Ik luister veel podcasts etc waarbij het niet zo uitmaakt, maar occasioneel eens een technoplaat of Queen album zou idealiter toch iets of wat respectabel moeten lukken.

Bluetooth speakers zijn veel makkelijker te vinden blijkbaar, zoals die UE Boom, maar een batterij is hier eigenlijk echt niet nodig.

Nu ja, als wat ik zoek nu echt zo niche blijkt te zijn dan wordt het inderdaad waarschijnlijk gewoon een draadloze Bluetooth speaker die het huis rondgaat.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Hier een Edifier R1700BT, werkt ook met bluetooth en prijs kwaliteit heel goed.
Wel niet zó draagbaar.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Sonos Play:1?
Staat op verschillende sites te koop voor 149€.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Hm, combo pack van 300 euro voor 2 Play:1's valt inderdaad nog wel te overwegen.

Buiten Alexa integratie en AirPlay 2 denk ik weinig verschil tussen Play:1 en One?
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

butskristof schreef:Buiten Alexa integratie en AirPlay 2 denk ik weinig verschil tussen Play:1 en One?
Qua geluidskwaliteit is er nauwelijks verschil, Alexa, Airplay 2 en touchbediening heeft de Play:1 niet.
Als dit voor jou niet belangrijk is zou ik toch voor Sonos Play:1 gaan.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Net gevonden dat die Play:1's dus praktisch énkel via de Sonos app gaan. Ik zou toch graag gewoon alles van mijn Mac/iPhone kunnen doorsturen. Een YouTube video bekijken op de iPad met geluid van de speakers is dus enkel mogelijk met de Sonos One, niet Play:1?
En de Sonos heeft ook geen Bluetooth, wat anders nog een oplossing geweest zou kunnen zijn.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Harman Kardon Soundsticks II of III gekoppeld aan een Airport Express 802.11g/n (1ste of 2de gen)? De eerste kan je vinden voor 80-100 euro met wat zoeken en onderhandelen op 2dehands.be (nieuw zijn ze nog verkrijgbaar voor 170 euro), de airports kan je op 2dehands vinden voor 20-30 euro (niet meer nieuw verkrijgbaar).

Dat past perfect in je Apple Ecosysteem (Airplay 1 voor de 802.11g en n 1ste generatie, Airplay 2 enkel voor de 802.11n 2de gen van 2012) en is via Wifi gemakkelijk overal te plaatsen. De geluidskwaliteit van de Soundsticks is erg goed, heb er jaren gehad en deze kunnen met heel wat luidsprekers wedijveren. Er zitten ook geen fancy toeters of bellen aan, gewoon volumeregeling en bassregeling. En esthetisch zijn ze best wel mooi (goesting is koop natuurlijk)!

Een Apple TV 2/3de generatie gaat natuurlijk ook maar dan heb je een optisch (Toslink) naar RCA convertertje nodig...
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Edifier BT1700, èèn van de beste sets die ik ooit in gehaald heb.

Kost ook niet veel.

Minpunt is wel dat het onbeveiligde bluetooth is, iedereen kan ermee connecten.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

De Sonos One staat voor de moment voor 188 op Bol. Qua gebruiksgemak gaat ge niet veel beter vinden.
Hiermee worden 4 van uw 5 punten aangevinkt.

Hier staat een One, een Play 3 en 5, over allen super tevreden.
Makkelijke bediening via de app, pc of MacOS.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

2x Sonos One besteld bij Bol (promo aan 356 euro). Morgen testen of alles wat degelijk werkt met AirPlay etc, kunnen ze nog altijd retour.

Bedankt iedereen voor de tips!
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Ik zou in jouw plaats dan gewacht hebben op de symfonisk van Ikea, dan had je exact hetzelfde ecosysteem gehad als nu, maar dan voor 99 euro per speaker.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Keep us posted! :lol:
GUETTA.jpg
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

butskristof schreef:2x Sonos One besteld bij Bol (promo aan 356 euro). Morgen testen of alles wat degelijk werkt met AirPlay etc, kunnen ze nog altijd retour.

Bedankt iedereen voor de tips!
Ben enkele maanden geleden ook begonnen met het "verzamelen" van Sonos One speakers. Ondertussen staan er hier 4. Ben er zeer tevreden over. Gebruik het zowel via de app als via AirPlay 2. Werken beiden even vlot. Geluidskwaliteit is zeer goed voor zo een klein formaat (mag wel voor die prijs). Zeker de "Trueplay" tuning eens doorlopen via de app. 2 speakers als stereopaar zetten maken eveneens een wereld van verschil in geluidskwaliteit. Dit weekend ook eens Google Assistent geactiveerd. Werkt ook al verbazend goed voor iets dat hier officieel nog niet ondersteund is.

Ik heb vooral voor Sonos gekozen omdat ze heel lang ondersteuning bieden voor hun speakers, alsook ong alle mogelijk (streaming) services ondersteunen en vaak nieuwe functionaliteit toevoegen.
Ong alle audiofabrikanten komen de laatste tijd met wifi multiroom speakers, maar ik ben bang dat bij velen de ondersteuning binnen de paar jaar zal stoppen zoals bij vele smarttv's.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hoe heb je Google assistent opgestart bij de Sonos? Land veranderd?
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

liegebeestig schreef:Hoe heb je Google assistent opgestart bij de Sonos? Land veranderd?
Yep, je profiel van je Sonos account wijzigen naar US en een postcode ingeven is voldoende. Vervolgens kan je Google assistent toevoegen en werkt deze gewoon in het Nederlands.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Okay, ik wil er al een derde.

Momenteel staat er één speaker in de badkamer en één in de leefruimte. Maar wat je uit deze kleine doosjes krijgt als ze als stereopaar gekoppeld zijn is wel indrukwekkend.
Ik twijfelde eerst nog over een Apple HomePod aangezien die voor z'n grootte ook enorm goed klinkt, maar deze twee Ones kosten praktisch even veel. Zeker in stereo komt de HomePod hier toch niet boven uit. (En HomePods in stereo is dan weer direct 600-700 euro).
kippewit schreef:Ik zou in jouw plaats dan gewacht hebben op de symfonisk van Ikea, dan had je exact hetzelfde ecosysteem gehad als nu, maar dan voor 99 euro per speaker.
Gho, het is niet per se het ecosysteem waar ik zit op te wachten. Wel de kwaliteit die ze in deze doosjes kunnen stoppen en da's natuurlijk afwachten hoe die Symfonisk zich hier gaan tegen verhouden.
Nu, aansluitend op hierboven: als die Symfonisk wat meevalt dan bestaat de kans dat ik er zo nog één extra neem die dan in de badkamer komt. Zo komen beide Ones vrij voor de leefruimte in stereo. We zien wel.
kdhoe schreef:Ben enkele maanden geleden ook begonnen met het "verzamelen" van Sonos One speakers. Ondertussen staan er hier 4. Ben er zeer tevreden over. Gebruik het zowel via de app als via AirPlay 2. Werken beiden even vlot. Geluidskwaliteit is zeer goed voor zo een klein formaat (mag wel voor die prijs). Zeker de "Trueplay" tuning eens doorlopen via de app. 2 speakers als stereopaar zetten maken eveneens een wereld van verschil in geluidskwaliteit. Dit weekend ook eens Google Assistent geactiveerd. Werkt ook al verbazend goed voor iets dat hier officieel nog niet ondersteund is.
TruePlay heb ik nog niet kunnen doen omdat m'n iDevices op de iOS 13 beta zitten en dat geeft een fout. Op Android kan je die tuning blijkbaar niet doen, of kijk ik er over?
Anders in het weekend of zo even resetten naar iOS 12.

Google Assistant/Alexa heb ik nog niet ingesteld. Ook niet direct nood aan, als het hier out-of-the-box werkt zal ik het wel eens proberen.
kdhoe schreef:Ik heb vooral voor Sonos gekozen omdat ze heel lang ondersteuning bieden voor hun speakers, alsook ong alle mogelijk (streaming) services ondersteunen en vaak nieuwe functionaliteit toevoegen.
Ong alle audiofabrikanten komen de laatste tijd met wifi multiroom speakers, maar ik ben bang dat bij velen de ondersteuning binnen de paar jaar zal stoppen zoals bij vele smarttv's.
Da's natuurlijk goed om te horen. Ik heb nu de Gen 2's dus dat zou toekomstgericht nog wel even oké moeten zijn. (Momenteel geen verschil in functionaliteit, maar Gen 1 kan mogelijk wel eerder afvallen voor updates).

Het is wel niet allemaal rozegeur en maneschijn. De Sonos app vind ik eigenlijk helemaal niet goed. Wat voor gedrocht is die Spotify integratie? Voor zover ik kan zien kan je daar zelfs niet eens in zoeken? (EDIT: uiteraard wel mogelijk, gewoon over de Search gekeken) De interface is ook een pak slomer dan de native Spotify/Plex app.
Toch blij dat ik voor de One gegaan ben dan ipv Play:1. Gewoon via Spotify Connect of AirPlay starten werkt precies veel handiger en sinds v2 ook compatibel met multiroom. Kan gerust een spelende podcast switchen van leefruimte naar badkamer zonder onderbreking.
Podcasts lijken me trouwens ook niet mogelijk anders?
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

Het is wel niet allemaal rozegeur en maneschijn. De Sonos app vind ik eigenlijk helemaal niet goed. Wat voor gedrocht is die Spotify integratie? Voor zover ik kan zien kan je daar zelfs niet eens in zoeken? (EDIT: uiteraard wel mogelijk, gewoon over de Search gekeken) De interface is ook een pak slomer dan de native Spotify/Plex app.
Toch blij dat ik voor de One gegaan ben dan ipv Play:1. Gewoon via Spotify Connect of AirPlay starten werkt precies veel handiger en sinds v2 ook compatibel met multiroom. Kan gerust een spelende podcast switchen van leefruimte naar badkamer zonder onderbreking.
Podcasts lijken me trouwens ook niet mogelijk anders?
Moet ik je gelijk in geven ivm de app. Ik heb zelf Apple Music, maar ik merk dezelfde problemen met de app. Ik gebruik de Sonos app vooral voor radio en afspeellijsten op de achtergrond. Wanneer ik meer “controle” wil over de muziek die speelt en dus veel switch van nr enz, gebruik ik gewoon AirPlay.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

butskristof schreef:Maar wat je uit deze kleine doosjes krijgt als ze als stereopaar gekoppeld zijn is wel indrukwekkend.
Ik ben wel benieuwd hoe ze klinken. Is altijd lastig om ergens goed te kunnen beoordelen. In de winkel is de ruimte vaak zo groot dat je geen goed beeld krijgt van het geluid. En verder heb ik alleen nog maar een Sonos One (3 stuks) bij de kinesist gezien. Daar vind ik de kwaliteit eigenlijk echt bedroevend, maar dat kan natuurlijk ook weer zijn omdat 2 van de 3 in een grote echoënde hal staan.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier wordt de app op smartphone weinig gebruikt. Enkel om de stream voor de radio te kiezen of om ze te grouperen.
Op de PC wel iets meer want die hangt op de line in van de 5.

De 5 staat voor de moment aan 460 bij Art & Craft, veel goedkoper gaat ge ze niet vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”