Verkiezingen 2019

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

In dit topic kunnen we de verkiezingsresultaten 2019 bespreken. Krijgen we een groene golf? Een links front vanuit Wallonië? Of toch de N-VA die weer de "lead" neemt? Misschien nog andere verrassingen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik was "toevallig" aan t werk ;)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Het is nog zeer vroeg, dat weet ik ook maar al te goed, maar op basis van de eerste resultaten die binnenkomen, kunnen we toch al stellen dat er een tendens gezet is: N-VA verliest momenteel zwaar, VB wint momenteel sterk.
Als deze tendens zich doorzet naar de uiteindelijk resultaten... zal het cordon toch nog een probleem vormen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

laat mij alvast een steek geven naar de geweldigheid der belgische overheden...
digitaal stemmen, maar de kiesresultaten... "Laatst bijgewerkt op 26-05-2019 11:14:31"

men kan een live event van de andere kant van de wereld quasi zonder vertraging streamen naar eender waar (of bv wereldwijde releases in bioscopen gelijktijdig laten lopen)... maar kiesresultaten, die toch al voor een groot deel digitaal zijn, wat meer als 1 a 2x / dag updaten? ho maar,
daar is waarschijnlijk geen budget voor (want dat is allemaal opgesoupeerd aan nutteloze campagnefolders en borden)

ik voorspel eventueel een iets andere kleurencombinatie, maar weinig tot geen verbetering voor de doorsnee mens of koopkracht.
blaatpraat schreef: kunnen we toch al stellen dat er een tendens gezet is: N-VA verliest momenteel zwaar, VB wint momenteel sterk.
i say let them... het is de enige (grote) partij die nog niet heeft mogen bewijzen dat ze meer woord dan daad zijn.
let wel: ik zeg niet dat ze het beter doen, of uberhaupt goed, maar de rest heeft gewoon al de kans gekregen en teleurgesteld.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Eerste resultaten (voorlopige resultaten 1 stembureau Diksmuide, Heist-op-den-Berg):
- zwaar verlies NVA
- zeer sterke winst Vlaams Belang
- beperktere winst voor Groen

al de rest zit ook op verlies
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Splitter schreef:gelijktijdig laten lopen)... maar kiesresultaten, die toch al voor een groot deel digitaal zijn, wat meer als 1 a 2x / dag updaten? ho maar, daar is waarschijnlijk geen budget voor (want dat is allemaal opgesoupeerd aan nutteloze campagnefolders en borden)
Tjah, als je weet dat er geen logo's op de brieven stonden omdat de USB-sticks te klein waren... :bang: :lol:
https://tweakers.net/nieuws/152194/belg ... pslag.html

Het is soms triestig met de IT bij de overheid.. (en sommige bedrijven). Ik denk dat budget en talent aanwerven om dan realtime resultaten te tonen echt wel onderaan de prioriteitenlijst staat. Men zal dan eerst deftig werk moeten maken om overal digitaal te stemmen trouwens.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het lijkt me moeilijk om nu al tendensen te trekken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen VB stemmer hier. Maar ik hoop dat het cordon eindelijk sneuvelt... :cop:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

woutervh schreef:Geen VB stemmer hier. Maar ik hoop dat het cordon eindelijk sneuvelt... :cop:
Ik stemde NVA, maar als we nu een linkse regering krijgen omdat NVA (alweer) niet wilt samenwerken met het VB stem ik volgende keer ook (terug) op het VB.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Splitter schreef:men kan een live event van de andere kant van de wereld quasi zonder vertraging streamen naar eender waar (of bv wereldwijde releases in bioscopen gelijktijdig laten lopen)... maar kiesresultaten, die toch al voor een groot deel digitaal zijn, wat meer als 1 a 2x / dag updaten? ho maar,
daar is waarschijnlijk geen budget voor (want dat is allemaal opgesoupeerd aan nutteloze campagnefolders en borden)
De resultaten live-streamen ? Dat zou dan gelijk inhouden dat de stemming niet meer geheim is.

In de kiesbureaus wordt er alleen maar gestemd. De tellingen die gebeuren pas in de telbureaus. En er worden geen stembrieven / digitale stemmen tussentijds (voor het sluiten van het stembureau) aangeleverd bij de telbureaus. De voorzitter en secretaris moeten eerst hun proces verbaal (verslag van het verloop van de stemming) nog invullen : aantal stembiljetten bij aanvang van de stemming, aantal niet opgedaagde stemplichtingen, gegevens van de bijzitters die effectief hebben gezeteld, gegevens van hen die zich niet (of te laat) hebben aangemeld op het stembureau. Dit proces verbaal kan later nog gebruikt worden als er een betwisting van de stemresultaten mocht zijn.

Bijvoorbeeld bij aanvang van de stemming zijn er 600 biljetten (je MOET die tellen voor je de eerste kiezer het bureau binnen laat), er zijn 500 stemgerechtigden (laten we er van uitgaan dat die allemaal kwamen), dat er 100 biljetten niet gebruikt zijn. Er moet ook vermeld zijn dat er bijvoorbeeld 10 stembiljetten voor de Europese verkiezing door de kiezer in de stembus voor de Vlaamse verkiezingen zaten. Als iemand een nieuw stembiljet vraagt (dat mag vooraleer het stembiljet in de urne gaat) omdat hij/zij zich vergist heeft. Dat moet allemaal in het verslag staan.

Stembiljetten mét het proces verbaal er bij gaan naar het telbureau.

In het telbureau maken ze ook zo verslagen én doen ze ook tellingen. Als ze daar vaststellen dat er slechts 80 biljetten niet gebruikt zijn dan is er al een probleem.

De lijst van kiezers moet ook dubbel worden bijgehouden. Als er op één van die lijsten 500 kiezers zijn aangeduid dat die zich hebben aangediend. En op de andere lijst zijn er slechts 498 aangeduid, dan is er ook een probleem.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

woutervh schreef:Geen VB stemmer hier. Maar ik hoop dat het cordon eindelijk sneuvelt... :cop:
hahaha, keep on dreaming... hoewel (geen VB stemmer hier) ik het cordon een absolute democratische schande vind. Ofwel vervolg je die partij en zijn leden ofwel doet ze mee aan het democratisch spel. NVA kan gewoonweg niet samenwerken met VB, onder invloed/druk van de andere partijen (én de nog grotere machten achter de schermen) of het zet zichzelf volledig buiten spel. Nu gaat Ecolo/Groen/links er federaal zeer sterk uitkomen en dat zullen de Vlamingen geweten hebben, door al die verloren VB stemmen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DIBO schreef: Nu gaat Ecolo/Groen/links er federaal zeer sterk uitkomen en dat zullen de Vlamingen geweten hebben, door al die verloren VB stemmen...
Je moet BDW zijn droomwens niet voor waarheid aannemen :). Momenteel staat NVA op 26,3% voor de Kamer.
Als hij niet in een coalitie mag stappen, zal het eerder aan de strapatsen (180° bochten, persoonlijke aanvallen, ...) van NVA zelf liggen dan aan de tegenstrevers.

@zullen de Vlamingen geweten hebben
Bekijk eens hoe lang OVLD en NVA al aan de macht deelnemen, als ze kritiek hebben op het verleden/heden, geven ze kritiek op zichzelf. Dat is sowieso mooi, maar dat ze zichzelf 'sossen' noemen, is dan weer gek, niet :)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Grote winst Vlaams Belang was voorspeld.

De mensen in de straat zijn de politiek en de carrierepolitici beu. Echt beu. Zeker het zootje dat ze (inclusief de N-VA) er de voorbije 5 jaar van gemaakt hebben, en dat alle verbeelding tart. En daarnaast dooft het aantal ouderen dat, ondanks alles, altijd zuilgebonden stemt elk jaar meer en meer uit, een tendens die al enkele verkiezingen zichtbaar is, terwijl de traditionele partijen er niet in slagen om een antwoord te bieden op de bezorgdheden van de jongere generaties. Zij die vandaag voor het eerst gaan stemmen uiten hun ongerustheid in een stem voor Groen of Vlaams Belang.

Voor mij persoonlijk was het keerpunt de achteruitgang van de kwaliteit van ons onderwijs. Vlaanderen heeft geen grondstoffen. Onze economie moet het met kennis doen. Hebben we dat niet meer, dan wordt mijn pensioen binnen xx jaar niet meer uitbetaald, zoveel is zeker. Ik vind het ook gewoon onrechtvaardig dat mensen die na mij geboren worden niet dezelfde kwaliteit van onderwijs kunnen genieten als ik. En dat alleen maar omdat politici niet durven te beslissen, niet omwille van geldgebrek oid.

Als alle verliezers nu samenspannen tegen het Vlaams Belang gaan we weer 5 jaar kibbelkabinet krijgen want zoveel partijen bij elkaar, dat werkt gewoon niet. Daarna bij de volgende verkiezingen krijgen we wellicht een Vl Bl dat incontournable is, zeker als de economie dan in een recessie zou zitten.

Verwacht ik dat Vlaams Belang iets gaat oplossen? Totaal niet, hun voorstellen trekken op niet veel en volgens mij zouden die even slecht regeren als de N-VA. Wel kunnen ze voor een impasse zorgen waardoor het onmogelijk wordt nog een federale regering te vormen. Dan zal men uiteindelijk de Grondwet moeten herschrijven. En dat is de eerste nodige stap naar iets dat wel een oplossing is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik ben deze indirecte fake democratie kotsbeu. Ik volg dus deze mening:



Bindend referendum is dus onmogelijk gemaakt in de grondwet, ik weiger dit systeem nog te steunen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Grondwet
In principe moet de macht van de staat uitgeoefend worden door de instanties die de grondwet aanwijst (art. 33). Het is door dit artikel dat er in België geen bindend referendum kan worden gehouden zonder de grondwet te wijzigen: het aannemen van een wet wordt in de grondwet immers opgedragen aan de Koning, Kamer van volksvertegenwoordigers en Senaat en dus niet aan de bevolking door middel van directe democratie. Gewestelijke, provinciale en gemeentelijke volksraadplegingen zijn wel uitdrukkelijk toegelaten (artikelen 39bis en 41). Het ontbreken van referenda op nationaal niveau is een gevolg van de nationale soevereiniteit die de grondwetgevers van 1831 in gedachte hadden.
De mensen zijn het echt beu en daarom is Vlaams Belang in de opmars. Lijkt echt wel een F* you proteststem tegen de gevestigde graaiers.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Door te zeggen wat je niet wil, geef je nog geen zuchtje in de richting dat je het wel wil.
Als het VB het onderwijs gaat bepalen voor de komende 5jaar, zou ik me zeker zorgen maken voor zij die dat onderwijs moeten ondergaan.

Ik verwacht dat het weer allen-tegen-VB gaat worden, na de gemeenteraadsverkiezingen in Heist-op-den-Berg werd er daar zo'n coalitie op de been gebracht (inclusief een mallemolen aan vervangingen tijdens de legislatuur) onder de noemenr "Einstein-coalitie", vermoedelijk omdat niemand het snapt en het een eeuw of meer duurt eer het bewezen is dat het werkt.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Voor mij persoonlijk was het keerpunt de achteruitgang van de kwaliteit van ons onderwijs. Vlaanderen heeft geen grondstoffen. Onze economie moet het met kennis doen. Hebben we dat niet meer, dan wordt mijn pensioen binnen xx jaar niet meer uitbetaald, zoveel is zeker. Ik vind het ook gewoon onrechtvaardig dat mensen die na mij geboren worden niet dezelfde kwaliteit van onderwijs kunnen genieten als ik. En dat alleen maar omdat politici niet durven te beslissen, niet omwille van geldgebrek oid.
Vlaams Belang en kwaliteit van onderwijs in één zin gebruiken? Dan mag je toch het social media commentaar van de doorsnee vb'er niet als referentie nemen... :-D
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

IN Antwerpen hebben veel mensen de vorige verkiezingen hun stem aan de 'NVA' geleend om rechts bestuur te krijgen.

De dag erna plande Bart een mars op stadhuis en ging hij direct de overgekomen VB-kiezers schofferen.

Xx aantal migranten later, hebben ze de geleende stemmen terug bij de originele partij gestald. Zeker nadat Bart de verdediger van de democratie alle toeren uithaalde om Ninove niet te helpen aan rechtse meerderheid. Ook in Antwerpen stemt een 75% rechts tot extreem-rechts en toch vind hij de sissen beter.

Maw hij zorgt er zelf voor dat de rechtse stemmen verloren gaan!

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

welke verloren rechtse stemmen? Links haalt opnieuw 25% en centrum verliest meer dan 5% dus ik zie niet meteen verloren rechtse stemmen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

woutervh schreef: Vlaams Belang en kwaliteit van onderwijs in één zin gebruiken? Dan mag je toch het social media commentaar van de doorsnee vb'er niet als referentie nemen... :-D
heist_175 schreef: Als het VB het onderwijs gaat bepalen voor de komende 5jaar, zou ik me zeker zorgen maken voor zij die dat onderwijs moeten ondergaan.
Zoals ik al zei, Vl Bl gaat niets oplossen, en al zeker het onderwijs niet. En ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de 20% kiezers van het Vlaams Belang dat even goed weet. Wie vandaag gestemd heeft - voor welke partij dan ook - in de overtuiging dat het de komende 5 jaar iets gaat oplossen dat hem/haar persoonlijk aan het hart ligt, heeft de voorbije 5 jaar onder een steen geleefd.

Wat die 20% wel doet is een federale regeringsvorming extreem moeilijk maken. Men zal 10 partijen moeten bijeenschrapen, die opnieuw zwaar zullen botsen en niets kunnen beslissen omdat ze totaal andere filosofieen aanhangen, en die niet kan rekenen op een sikkepit steun van de "extreme" oppositie. Doe daar nog een sausje van een economische recessie bovenop, nog 5 jaar zuilenstemmers die wegvallen, en een wereld die enkel maar populistischer wordt, en dan heb je in 2024 een Grondwet die valt op een ogenblik dat Vl Bl en N-VA meer dan 50% van Vlaanderen vertegenwoordigen. Een tekeningetje hoef ik daar niet bij te maken.

De "verloren stemmen," dat zijn de 80% die op een andere partij gestemd hebben. Zij hebben gestemd op een partijen die quasi geen enkele verkiezingsbelofte zullen nakomen, maar wel cadeaus en nieuwe stemmers zullen geven aan Vlaams Belang, net zoals ze de voorbije 5 jaar deden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

stel dat NVA samen met VB een coalitie vormt met meerderheid, dan zou die er een heel stuk anders uitzien dan nu het geval.
Wie teleurgesteld was in "de kracht van verandering" en de afgelopen 5 jaar slechts een flauwe light-versie van de NVA heeft gezien zou nu met de VB coalitie een NVA-forté zien.
Coalities van links en rechts samen leidt tot stilstand, leidt tot halve maatregelen en slechte beslissingen.

Belgie heeft nood aan een daadkrachtig bestuur, liefst confederaal want het is duidelijk dat noord en zuid niet met de neus in dezelfde richting staan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gray schreef:stel dat NVA samen met VB een coalitie vormt met meerderheid, dan zou die er een heel stuk anders uitzien dan nu het geval.
Belgie heeft nood aan een daadkrachtig bestuur, liefst confederaal want het is duidelijk dat noord en zuid niet met de neus in dezelfde richting staan.
Maar zonder federale regering die aan dezelfde kant staat heeft dat geen zin, want daar worden nog altijd het gros van de socio-economische hervormingen uitgevoerd, zelfs na de vele regionaliseringen. En ik veronderstel dat het idee van Vl Bl in de federale regering op een veto van elke Franstalige partij zal blijven botsen.

Vl Bl moet slim genoeg zijn om de boot af te houden en niet Vlaams te regeren terwijl ze met een federale regering van dwarsliggers zal opgescheept zitten. Geen "N-VA"-tje doen dus, want je ziet vandaag wat het gevolg is, je wordt daarvoor afgestraft. Geduld hebben in de oppositie is en blijft de beste optie. De andere partijen en de VRT - veel nieuwe jonge Vl Bl stemmers na de S&V-reportage - zullen Vl Bl daar cadeaus en stemmers blijven geven zonder dat zij er iets voor moeten doen. De dag dat ze met de N-VA samen boven de 50% komen kunnen ze in actie treden. En dat is in 2024 reeds het geval als beide partijen dan amper 3% stijgen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goztow schreef:Krijgen we een groene golf?
Die is er duidelijk niet gekomen... ik vermoed dat er wat frustratie gaat komen bij de bosbrossers nu.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

quovadis schreef:welke verloren rechtse stemmen? Links haalt opnieuw 25% en centrum verliest meer dan 5% dus ik zie niet meteen verloren rechtse stemmen
Bart de Wever noemt elke stem op Vlaams Belang een verloren stem

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gray schreef:stel
Keep on dreaming.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ik zie de 500 dagen vlot sneuvelen
misschien ineens voor 5j in lopende zaken gaan tot de volgende verkiezing omdat het tussendoor geen zin heeft?

dewever daarjuist
een federale regering zonder vlaamse meerderheid is een probleem.

als da dus gebeurt stapt 'm eruit in vlaanderen en zonder nva of belang hebt geen vlaamse meerderheid, ni eens mathematisch
en in wallonie wil niemand met de nva :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

1207 schreef:zonder nva of belang hebt geen vlaamse meerderheid, ni eens mathematisch
Keep on dreaming, die vlaamse meerderheid in een federale regering is perfect mogelijk zonder de Vlaamse separatisten.
Federaal zullen socialisten (27 zetels), liberalen ( 27 zetels) en groenen (21 zetels) wel een regering vormen met CD&V als N-VA met amper 25 zetels moeilijk doet. Het is nu véél simpeler dan in 2014 toen N-VA 33 zetels had.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

raf1 schreef:
1207 schreef:zonder nva of belang hebt geen vlaamse meerderheid, ni eens mathematisch
Keep on dreaming, die vlaamse meerderheid in een federale regering is perfect mogelijk zonder de Vlaamse separatisten.
Federaal zullen socialisten (27 zetels), liberalen ( 27 zetels) en groenen (21 zetels) wel een regering vormen met CD&V als N-VA met amper 25 zetels moeilijk doet. Het is nu véél simpeler dan in 2014 toen N-VA 33 zetels had.
LOL. Eerst keep on dreaming en dan zoiets uitkramen. Beetje gefrustreerd percies?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helemaal niet. Denken de Vlaamse separatisten écht dat ze met hun 25 zeteltjes op 150 zetels aan zet zijn federaal? Socialisten en liberalen hebben elk 27 zetels.
En met een stem op Vlaams Belang dat het EVRM niet onderschrijft, isoleer je je sowieso van coalitievorming met democratische partijen.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Helemaal niet. Denken de Vlaamse separatisten écht dat ze met hun 25 zeteltjes op 150 zetels aan zet zijn federaal? Socialisten en liberalen hebben elk 27 zetels.
En met een stem op Vlaams Belang dat het EVRM niet onderschrijft, isoleer je je sowieso van coalitievorming met democratische partijen.
Kerel, OpenVLD gaat echt niet in een regering met PS/Ecolo hé. Zelf MR doet dat niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

De liberalen zien brood in de energietransitie naar hernieuwbare energie. Er zijn anno 2020 véél meer raakvlakken met groenen dan je denkt. Ook in Europa zijn liberalen en groenen aan zet. Je zal wel zien, de fossiele economie moet vervellen tot een hernieuwbare economie en de liberale vrienden gaan daar véél geld aan verdienen.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

raf1 schreef:De liberalen zien brood in de energietransitie naar hernieuwbare energie. Er zijn anno 2020 véél meer raakvlakken met groenen dan je denkt. Ook in Europa zijn liberalen en groenen aan zet. Je zal wel zien, de fossiele economie moet vervellen tot een hernieuwbare economie en de liberale vrienden gaan daar véél geld aan verdienen.
Ain't gonna happen. En dat weet ik vanuit zeer goede bron.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Eens benieuwd op Vlaams niveau zal het wel redelijk rap beklonken zijn.
Maar de uitspraak van De Wever "de koning zal zijn doos dafalgans al klaarstaan hebben" :lol: want federaal zal het wel wat worden...
België is een politieke soep.

Klopt wat je zegt raf1 de groenen hebben ergens wel een punt maar veel te extreem. De industriële revolutie heeft toch ook niet in 10 jaar plaatsgevonden? Als je groen hoort moet alles in 10 jaar CO2 vrij zijn....(bij wijze van spreken)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

q-tec schreef:Klopt wat je zegt raf1 de groenen hebben ergens wel een punt maar veel te extreem.
Maakt weinig uit, met hun 21 zetels op 150 doen die met gemak 90% water in hun extreme wijn.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

En waarom zouden ze dat in Godsnaam doen? Om bij de volgende verkiezingen alles weer kwijt te zijn? Rafje toch, franstalige partijen hebben België al lang opgegeven hoor, nu is het enkel nog pakken wat er te pakken valt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

DirkJan schreef:En waarom zouden ze dat in Godsnaam doen?
Omdat er geen budget is. Er moet een begrotingsevenwicht in 2022 zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef: Zoals ik al zei, Vl Bl gaat niets oplossen, en al zeker het onderwijs niet. En ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de 20% kiezers van het Vlaams Belang dat even goed weet. Wie vandaag gestemd heeft - voor welke partij dan ook - in de overtuiging dat het de komende 5 jaar iets gaat oplossen dat hem/haar persoonlijk aan het hart ligt, heeft de voorbije 5 jaar onder een steen geleefd.
Ik suggereerde ook niet oplossen. In de politiek wordt er zelden iets opgelost, maar wel een evolutie op problemen die er toe doen in de goeie richting.
Met het VB weet je vrijwel zeker dat je niets van die aard gaat krijgen:
- of het een evolutie wordt valt alvast te betwijfelen
- ze pakken problemen die er niet toe doen als eerste aan
- en suggereren oplossingen in de verkeerde richting

De Vlaamse/Belgische welvaart halen we uit een open economie, veel migratie én onze brains.
De voorstellen van Vlaams Belang vernietigen al die zuilen van welvaart, net zoals het bij de Brexit gebeurt.
Wat VB voorstelt, met hun oneliners, is van BE/VL de paria van de EU maken. Daarmee gaan we onze welvaart nogal versterken :nono: .
Hoe gaat het VB de files verminderen, de mobiliteit verbeteren? Alle buitenlanders of buitenlandsogenden uit het verkeer weren? Eigen volk eerst op de E19 en de rest mag 's nachts rijden?
Hoe gaat het VB de pensioenen betalen, van €1500 per persoon? Eigen volk eerst belasten?
Hoe gaat het VB de wachtlijsten in de zorg aanpakken? Als enkel eigen volk in de zorgsector mag werken, zal de bomma nog lang mogen wachten op een nieuwe pamper.
Hoe gaat het VB de betonstop aanpakken? Niets doen en verder verkavelen in overstromingsgebied? Eigen volk eerst in overstromingsgebied laten bouwen.
Hoe gaat het VB de begroting aanpakken? Eigen volk eerst belasten.

Tot zolang er BELGIË op mijn paspoort/ID staat, zou ik graag niet gefnuikt worden als ik in het buitenland kom. Dus uit allerlei pacts of verdragen stappen die het vrije verkeer van kapitaal en goederen bemoeilijkt of ons land op eender welk manier negatief in de internationale pers brengt, kunnen we echt wel missen als kiespijn. De beste garantie op welvaart én zekerheid, is een land ingebed in de grotere EU structuur.
Met iemand als DeMan gaan we het in Europa echt waar maken :eek: .
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

raf1 schreef:
q-tec schreef:Klopt wat je zegt raf1 de groenen hebben ergens wel een punt maar veel te extreem.
Maakt weinig uit, met hun 21 zetels op 150 doen die met gemak 90% water in hun extreme wijn.
Ik geloof daar niks van... Ecolo heeft de meeste zetels extra gewonnen waarom zouden die hun nederig gedragen. Nederigheid zit zelf niet in hun dna.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Als vld wil meespelen moeten ze wel met VB of ps/ecolo. Iemand gaat zijn woord moeten breken maar zal wel een uitleg krijgen.
Bij NVA is hun korte termijngeheugen precies zwaar aangetast.

Ik wil Schauwvliege als premier :angel:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Mijn visie op de uitslag:

Dramatisch maar wel in de lijn van wat je in de maatschappij ziet gebeuren.

Er is een verklaring voor de niet doorbraak van groen, mensen hebben er schrik van. Rechts steekt alles op een ander, het zijn de anderen die het hier om zeep helpen, terwijl de groenen het hebben over wat we zelf moeten doen om het klimaat te redden. En hoe je het ook draait of keert, NVA heeft zelf de ruk naar extreem-rechts bewerkstelligd, maar misschien was dat wel het plan om een links/rechts scheiding te bekomen in Belgie...

Wat coalities betreft, centrum-links kan nationaal maar helaas niet vlaams, daar is NVA een noodzaak, maar ze hebben weinig armslag, VB is geen optie want dan valt de rest af, dus denk ik dat het verder zweeds zal worden. Maar eerst wat dreigementen van NVA ivm VB om de rest bang te maken. En als ik OVLD of CDV zou zijn, ik zou het ook wat tegenhouden omdat de NVA er vorige keer is uitgestapt.

Het viel mij gisteren wel op dat Bart De Wever zich nogal snel aangevallen voelt.

We zullen zien.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 27 mei 2019, 09:28, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De website van het VB ligt blijkbaar plat?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”