Laptop met AMD luidruchtiger dan laptop met Intel?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Hoi allemaal

Ik heb reeds 2 maal achter mekaar een HP Laptop gekocht met een AMD A9 processor: niet uit te houden van het lawaai! Zeer storende ventilator die steeds van langzaam naar hard gaat. Identiek in beide laptops met een AMD A9 processor.
Bij de aankoop van een HP 17 inch Laptop met een Intel (celeron) processor was er helemaal dit probleem niet: geruisloos en geen ventilator die zit te draaien.

Nu mijn vraag: Ik kocht 2x aan laptop met een AMD processor = lawaaierige ventilator. 1x laptop met intel = geruisloos!... is dit nu toeval of heeft een AMD processor meer koeling nodig? Mijn voorkeur gaat nu natuurlijk naar een Intel Laptop.

Laptop met AMD: 17 inch/8GB/2,7-3,4 GHz/1TB/merk HP
Laptop met Intel: 17inch/8GB/1,7- 3 Ghz/1TB/ merk HP

PS Beide laptop's kosten per stuk 450 euro. Ik heb een iMac en gebruik de laptop enkel als back up/programma's die enkel op windows draaien
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Aannemend dat HP gewoon 2 keer hetzelfde design heeft gebruikt gaat die met de Intel processor stiller zijn.
Either way traag zullen ze allebei zijn zonder SSD.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

SSD is relatief; je gaat je laptop niet 10 keer per dag heropstarten
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

satellitetv schreef:SSD is relatief; je gaat je laptop niet 10 keer per dag heropstarten
Euhmmmmm. In de héle (maar dan ook echt gewoon 100%) IT-wereld is iedereen ervan overtuigd dat een upgrade van een conventionele mechanische HDD naar een SSD ongeziene verbeteringen in de performance meebrengt, niet alleen bij het opstarten, maar bij het dagdagelijks gebruik, of het nu lichte of zware programma's zijn. Die winst in performance is niet alleen psychologisch, _alle_ testen (synthetisch én real-life) zeggen hetzelfde, een machine met een SSD is op alle gebied beter dan een gewone HDD, performanter, stiller, koeler, verbruikt minder stroom...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Die AMD is ongeveer 2 x zo performant als een Intel Celeron van dezelfde generatie. Het nadeel is dat hij ook 2 x meer kan verbruiken. 2x meer verbruiken ==> meer koeling ==> meer lawaai. In een notebook van 450€ kan je dus kiezen voor wat meer performance met meer lawaai, of stiller en minder performant. Natuurlijk voor het type applicaties dat 450€ notebooks voor gekocht worden zal stilte wellicht belangrijker zijn dan performance.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Kiwivogel schreef:Die AMD is ongeveer 2 x zo performant als een Intel Celeron van dezelfde generatie. [...]
Dat is nogal kort door de bocht...

Topicstarter: kan je eventueel het modelnummer of service tag van de HD laptops geven, of de concrete naam/model van beide Intel en AMD CPU's?

Maar als je die laptop alleen maar gebruikt voor enkele programma's die niet onder macOS draaien, dan ben je kwa gebruiksgemak en kwa kostprijs toch beter af met virtualisatie à la VMWare Fusion?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Bij ons op het bedrijf hebben een paar collega's de pech gehad om een HP Elitebook 745 G3 te krijgen met een AMD A10, daar waar we vroeger (en nu opnieuw) altijd de Intel reeks 840 hadden.

In vergelijking met de i5 van de 840 van dezelfde generatie, de vorige generatie en de generatie daar nog voor is de A10 gewoon niet vooruit te branden. Dus daar waar zo'n 840 van de eerste generatie rustig een Excel & Word document open heeft staan met daarnaast nog een uit de kluiten gewassen Visio file zonder dat de fan ook maar één kaar aan slaat, zie je op de 745 met exact dezelfde bestanden open dat de CPU usage boven de 70% stijgt en zowat onmiddellijk de fan op max. speed gaat blazen.

Dus ja, in mijn ervaring produceren de HP AMD laptops zeker heel wat meer lawaai dan de Intel versies, niet omdat ze "met opzet" zo gebouwd worden maar wel omdat je veel sneller die CPU's zwaar aan het belasten bent en dat dus veel sneller de fan op max snelheid (= max volume) begint te draaien.

In de nieuwste generatie (745 G5) zit een AMD Ryzen en die kan de vergelijking met de 840 G5 best aan. Maar als ik ergens AMD A-xxx zie staan dan heb ik maar één aanbeveling: zo hard mogelijk weg lopen... (of minstens een goeie headset of oordopjes aanschaffen).
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Ik vond het gewoon opmerkelijk dat ik 2 maal een laptop kocht met een AMD ship die dan enorm lawaaierig zijn en 1 maal laptop met intel die totaal geen lawaai maakt. Inderdaad zelfde behuizing van laptop maar enkel andere processor.

PS Mijn iMac heeft ook geen SSD (2018) en toch werkt alles supersnel:)
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Intel processoren verbruiken gemiddeld minder stroom voor dezelfde performance, wat zorgt voor minder warmte en geluid van de fan.

Hier een lijst cpu performance/watt:
https://www.cpubenchmark.net/power_performance.html

Hierop zie je enkel Intel cpu's vanboven staan. Wel handig om de cpu van een laptop op te zoeken voor de aankoop zodat je weet wat te verwachten.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Qua mobile procs heb je gelijk, daar zit het inderdaad nog niet helemaal qua Ryzen.
Op de desktop is dat echter net het tegenovergestelde (tenzij je benchmarks gaat bekijken welke intel favouren, een van Intel's vuile truukjes welke nog altijd in effect zijn)
Het "nadeel" bij Ryzen is dat top to bottom eigenlijk dezelfde chips (CCX'en) zijn. Ze worden dus gebinned volgens hun prestaties op dat vlak.
Al konden ze ook niet veel anders met hun geldproblemen.

Maargoed, als je dus inderdaad het """geluk""" gehad hebt van 2 keer een bulldozer era AMD CPU te krijgen dan kan je niet veel anders concluderen dat AMD luider is ja. (Al zie je ook wel dat die standaard veel hoger geclocked zijn, wat voor de extra power usage zorgt dus).

Hetgeen ik veel irritanter vind is die hele "U" lineup waarbij ze quadcores, als i5 toen dus verkochten maar het in effect gewoon dualcores + HTT waren. Met alle gevolgen qua performance dus (of lack thereof). Het is pas recent dat ze terug "echte" chips zijn gaan verkopen. Ze moeten ook wel nudat ze in de problemen zitten door de hele shakeup door Ryzen :P.

Nuja, met Zen2 dat binnen een kort tijdje uitkomt en Intel dat 10nm op de lang baan geschoven heeft tot 2022 ergens... jah. We gaan nog leuke tijden tegemoet :p
Er komen volgens de roadmap wel nog 10nm mobile chips uit maar de yields die ze daarop hebben zijn vrij attrocious.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

MacOS (en Linux in het algemeen denk ik maar zeker bepaalde distro's) doen het veel beter op HDD's dan Windows. Vandaar dat uw imac waarschijnlijk wel goed werkt met gewoon een HDD.

Mocht ik u zijn zou ik gewoon voor een tweedehands laptop uit het bedrijfsleven gaan. Alles vanaf 3de generatie i5 of beter, 8 gb RAM (of meer) en SSD ga je waarschijnlijk veel meer plezier aan hebben dan een nieuwe budget laptop van €450 en als je een goede deal zoekt kost het maar €200-€250.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

De reden dat sommige distro's sneller zijn dan anderen ligt voornamelijk ook aan de compiler flags welke gebruikt zijn voor het builden van hun binaries.
Als hierbij dingen als PGO en LTO gebruikt zijn zorgt het inderdaad voor een betere bootup en programma laadtijd, maar het zorgt dan weer voor de distrobouwers weer voor extra problemen (en veel extra compiletijd voornamelijk net bij PGO en LTO, tot dubbel zo lang zelfs).

All in all blijft een HDD naar een SSD een van de meest impactvolle moves die je kan doen, zoals selder eerder al zei. Voornamelijk bij random I/O, wat je met een OS dus ook vaak hebt, tenzij je disk zo goed als leeg en je OS net installed is :P.

(En dat komende van iemand die geen SSD in z'n main rig heeft zitten, heb tijdje terug een samsung 850 pro gekregen maar gezien die """blacklisted""" zijn in de kernel heb ik die nog niet installed tot ik een nieuwe PC in elkaar geramd heb.)
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Ok bedankt voor de reacties. Ik heb enkel maar een laptop nodig om bluray's te branden met programma van Sony play memories. Dit programma is helaas niet meer compatibel met Mac OS.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Zoals gezegd: kijk eens naar VMware Fusion, daarmee kan je Windows virtueel in je macOS draaien.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik weet niet of Fusion gratis is zoals vmware play, maar in principe zou je het ook zelfs met iets als virtualbox kunnen doen als je bij je virtual optical drive je host drive selecteert en dan de "passthrough" flag aanzet.

Je hoeft daarvoor geen hele laptop aan te schaffen inderdaad. Je zou zelfs kunnen kijken of het draait met iets als wine, al betwijfel ik of dat gaat lukken.

In het ergste geval kan je natuurlijk iets als boot camp gebruiken.

Beetje logisch danwel dat je fans op je AMD laptop gaan blazen als je video gaat encoden trouwens, dat is vrij taxing voor je systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”