Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

onlangs gaan laden aan de 50kW lader bij de Lidl in Sterrebeek. Aangekomen met 49% en een 40' later zat er 80% in
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

JamesEarlGray schreef:Niet echt.
De kleintjes komen aan 15-16 kWh. Maar mijn diesel is van het formaat van een Model S. Met een auto in Golf-formaat zou ik die 5,8 liter diesel ook nog wel een stuk naar beneden krijgen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Iedere dag krijg je in een Leaf een update.
Laatste spectaculaire cijfers die ik te horen kreeg:
Verbruik van 4kWh/100km, alsook een actieradius van 1900km.
Dan vraag ik mij echt af: how the f*** doen zij dat.

Ik zit nu op 16kWh gemiddeld, en dat is met overwegend snelwegverkeer (Oostkamp - Brussel).
Als ik het stadsverkeer nog laat vallen (dat deed ik in het begin, toen was de Leaf enkel een pendelwagen naar Brussel voor mij) zat ik aan 18kWh.

Ter vergelijking met mijn andere wagen (iemand vroeg dat hier in dit topic): 11l/100km aan benzine.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

bartman schreef:onlangs gaan laden aan de 50kW lader bij de Lidl in Sterrebeek. Aangekomen met 49% en een 40' later zat er 80% in
Op zich niet zo abnormaal daar van 70 tot 100% het aanzienlijk langer duurt dan van 0 tot 70%.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1367
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tof om je ervaring te lezen, maar tussen de lijnen door lees ik dat je veel tijd moet steken in planning. En zelfs voor een trip naar de Ardennen heen en terug moet je verschillende stops inlassen. Of ben ik mis?

Een ev als gezinswagen is dus nog niet voor morgen? Dan hoor je tesla betaalbaar model 3, 30.000$, lijkt haalbaar, maar hier in eu +50.000€. Dat dan weer niet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is omdat die Amerikaanders aan de westcoast vergeten tax te rekenen en omdat de staat goed doorsponsored bij de aankoop van een Ev.

Krisken is er de kantjes aan't afrijden....
Uiteindelijk koop je een ev als je 1. Zonnepanelen hebt liggen 2. Een thuislader hebt hangen 3. Je vooral ww verkeer doet of rond de kerktoren blijft rijden en 4. Je een tweede gezinswagen hebt voor de langere afstanden.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat iceke zegt klopt deels : een tweede gezinswagen voor langere afstanden (bvb op reis met de auto) is voor de meeste mensen wel een must als je niet teveel wilt plannen en als je een wagen heeft waarvan er geen vaste infrastructuur bestaat (bvb Tesla). Concreet : eigenlijk zowat elke wagen buiten Tesla dus :-)

Wat ik probeer aan te tonen is dat er eigenlijk zelfs vrij goed kan gereden worden met een EV in eigen land en dat iedereen dit in principe zou moeten kunnen (tenslotte hebben bijvoorbeeld mensen die in een appartement wonen geen zonnepanelen liggen en is een thuislader dus ook niet mogelijk). Ikzelf ben ook zo een persoon : een simpel rijhuis, geen oprit mogelijk (ik woon op het eind van een doodlopende straat, voor het huis is er +/- 10 meter aan grasplein, dan nog een voetpad van 2m breed en pas dan de straat) dus ik ben zowat 100% aangewezen op ofwel een heel lange verlengkabel of publiek laden. Ook probeer ik zoveel mogelijk bij één bepaalde leverancier (Bluecorner en in de ardennen ZE-MO) te laden daar deze laders voor mij gratis zijn. Als je wilt betalen om te laden zijn er vele laadpalen die je dagelijks passeert maar je helemaal niet kent. Ikzelf heb ik Wetteren alleen al een 10 a 15 tal laders in kaart gebracht op een maand of 3 tijd.

Met een Renault Zoe (zonder snellaadmogelijkheid) zal je inderdaad wat moeten plannen om tot in de Ardennen te geraken. Als je een wagen met snellaadmogelijkheid hebt kan je van Oostende tot in Arlon geraken met één keer te laden op de autostrade voor pakweg een kwartiertje.

Ook merk ik dat vele plaatsen in de Ardennen reeds een laadpaal hebben waar je (gratis/betaald) kan laden. Denk aan restaurants, attracties, parkings, ... Als je een daguitstap maakt kan je je drank kopen bij de Lidl in de Ardennen en dan daar free chargen voor een kwartiertje.

Er zijn dus zeker bepaalde zaken welke je in gedachten moet houden als je met een EV gaat rijden. Maar om te zeggen dat dit in België onmogelijk is, klopt absoluut niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat je voor lange afstanden moet 'plannen' is inderdaad waar. Maar dat is (was) ook zo met een ICE indien je niet de dure diesel (benzineprijzen) wou betalen op de snelwegen.
Als gezinswagen, met kids aan boord dus, ga je ook niet Ieren en uren na elkaar rijden maar toch om de paar uur even (sanitair) stoppen en de benen strekken.
Er zijn er inderdaad die een soort van uitdaging erop nahouden om van Noord naar Zuid te rijden en overal gratis willen laden. Elk zijn meug natuurlijk, en dan kom ik tot eigen ervaringen wife en 3 kids: vroeger in de héél late avond of héél vroege morgen vertrekken om in de namiddag op locatie te zijn (<1000km). Later eigenlijk ingezien dat je nogal wat risico's neemt en overgestapt op overnachten onderweg, buiten F1, alle andere goedkope (re) formule zijn perfect doenbaar met de kids. Je kan in de late namiddag verrekken, hebt al minstens 1/3 van de rit achter de rug en komt kort na de middag al aan, als je hoort dat anderen nog enkele uren file voor de kiezen hebben.
Ok EV rijden is net iets anders en gaat net iets trager, indien je t in 1 trip wil doen, anders maakt het bitter weinig uit.
Een rit gepland via ABRP van de kust naar Oostenrijk en laden bij echte snelladers (betalend dus), rijden aan de max toegelaten (limiet 130) snelheid rij je er 12u45 op en moet je 5 keer stoppen om te laden. Met max 110 rij je er 13u over en moet je maar 3 keer laden. Je doet er 2 u langer over dan met een ICE echter indien je overnacht maakt dit niet zoveel meer uit, je kan lekker eten, je bent uitgerust, ook als je op bestemming komt, minder files en indien je overnacht locatie een 22kW AC laadpaal zou hebben waar je je DEW21 pas kunt gebruiken dan kan je volladen voor 4€50.
Even plannen dus, maar dat is al een stukje van je reis toch, je kijkt snuffelt doorbladert van voor naar achter en omgekeerd toch ook elke vakantieboek? En indien je overnacht locatie de moeite om te bezoeken is met een half dagje verlof vertrek je na de middag en ben je daar al rond 16u30.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik ben ook een nachtrijder hoor :-) Maar ik heb dan ook geen last van nachtblindheid en kan (wss door mijn job) wel redelijk lang wakker blijven zonder concentratieverlies. Ik geniet dan ook echt van autorijden, en zeker doorheen la douce France :-).

Eén van de redenen waarom ik ook 's nachts rij op verlof ik dat het dan kalmer is op de baan, en ik een constante snelheid van 100km/u prima kan aanhouden. Minder belastend voor de wagen en het verbruik tussen continu 100km/u en 120km/u is aanzienlijk bij mij.

Aan de andere kant heb ik vroeger steeds via een F1 hotel op reis geweest en kan je daar inderdaad niet klagen. Toen ik 2 jaar geleden naar de Bordeaux streek ben gegaan hebben we hier ook gebruik van gemaakt, al heb ik geen enkel F1 hotel gezien met een laadpaal?

Met een EV op reis gaan is zeker mogelijk mits wat planning onderweg. Vorig jaar ben ik vertrokken uit Wetteren en zo via Kortrijk, Arras, Parijs, Orléans, Clermont-Ferrand, Millau, Béziers en Perpignan naar Argeles-sur-Mer gereden. Tochtje van 1300km waarbij ik vertrokken ben met een volle tank en ergens onderweg heb moeten bijtanken. In totaal hebben we 3 stops gehouden : één net voorbij Parijs (30 minuten), één in Clermont-Ferrand (30 minuten) en één in Millau (1 uur). Dergelijke afstanden kan je met een EV niet doen.

Als ik diezelfde route plan via https://abetterrouteplanner.com/ (Gerekend met een Nissan Leaf 40kW, droge wegen, 20 graden temperatuur, geen wind, zonder extra bagage, dus meest gunstige omstandigheden) dan zou ik in totaal 5u46 aan de laadpaal hangen, 11u07 effectief rijden, en 16u54 onderweg zijn. Zie https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 2f0a5df4a9

De route : https://www.google.com/maps/dir/?api=1& ... de=driving

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar je hebt zelf al aangetoond dat de voorafberekende theorie in de praktijk wel ff anders kan uitdraaien...
Dat uurke opladen naar 80% kan ineens 7 uur worden of je kan naar een andere paal gaan zoeken....

Soit, ik ben helemaal voor EV he, de volgende zal waarschijnlijk een EV worden, maar niet om mee op vakantie te vertrekken.

Owja, het filmpje van whats inside over de tesla palen al gezien ? Zoek het anders maar ff op op YouTube.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb je een link naar het filmpje? Net iets makkelijker :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er waren 2 YT filmpjes, eentje van de kabelzuil insider, kan je makkelijk vinden. Ik vermoed dat dit van de charger insider verdwenen is, deze met de omvormer modules. Misschien dat Musk niet graag in zijn kaarten laat kijken. Op sommige plaatsen zijn de charger zuilen dubbel uitgevoerd en men (internet) vermoed dat er een accubuffer aanwezig is in de chargerzuil.
Indien je modules wil zien, Bjorn Neyland heeft laatst de binnenkant van een zuil laten zien.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het kan inderdaad altijd anders uitdraaien, maar dan ga je gewoon rijden tot aan de volgende paal om te chargen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat filmpje ken ik inderdaad, maar daar staat niks in wat ik niet wist :)
Oja : 40 SuC plaatsen lijkt veel, maar in Arlon hebben ze er momenteel 16 geplaatst, en staan de plaatsen voor de volgende 12 stuks al afgebakend met een soort "houten bak" over waar de SuC later moet komen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net voor 7:18 je hebt zicht op de kabelzuilen, na 7:18 krijg je de uitleg over de chargerzuilen.
iceke schreef:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

krisken schreef:Het kan inderdaad altijd anders uitdraaien, maar dan ga je gewoon rijden tot aan de volgende paal om te chargen?
En ben je weer een half uur extra kwijt.....
Nu moet ik wel zeggen dat ik al jaren op vakantie max. 500 km per dag rij, 1. je bent nog fris na 500km 2. maximum 1 pitstop 3. nog een halve dag + avond om te genieten van je vakantie... maar om dan nog eens elke dag een uur te staan verschXXten op een snelwegparking ? Nee dank u.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat ik ook wat ik zeg : een EV is - voor mij - goed om in België rond te bollen. Op vakantie gaan is een ander paar mouwen. Zeker aangezien de betaalbare EV's een range hebben op de autostrade van 200 a 250km. Bij Tesla ligt die range een pak hoger, maar die bereken ik niet als "betaalbare EV" :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar het blijft wel leuk om te lezen... Al die testjes die je doet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als er iemand een idee'tje heeft voor de volgende test (Renault Zoe of Nissan Leaf) : shoot!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vraagje:

Waarom is Bluecorner voor jou gratis? ( Wellicht overlezen)

Als ik jou zo bezig zie en anderen hun enthousiasme over de Tesla3 op forum, begin ik spijt te krijgen van mijnen Stelvio aankoop :-)

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik gebruik altijd een zencar (www.zencar.eu) om deze routes te testen. Je lidmaatschapskaart van zencar is tegelijk een laadpas van Bluecorner. Met deze pas kan je dus aan de Bluecorner laadpalen gratis laden. Zencar is iets tussen een autodeelbedrijf en autoverhuurbedrijf in.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3723
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 5 keer

Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen

Elektrische auto's verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/e ... ar-BBW1TKO
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

DarkV schreef:Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen

Elektrische auto's verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/e ... ar-BBW1TKO
klopt. onvoorstelbaar wat voor een vuile zwarte roetwolk er uit mijn tesla komt iedere keer ik gas geef
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Dus... Een vergelijking van de bouw van een wagen, en een aanname van de uitstoot bij het maken van de energiebron versus de uitstoot van andere wagens.
Nee hoor, het maken van een ICE-wagen, het raffineren van benzine/diesel en dergelijke hoeft ook niet meegenomen te worden in de berekening...

Ik lees hier bijvoorbeeld al dat een liter benzine (end-to-end, vanaf begin productie tot en met verbranding in wagen) 3.1 kg CO2 kost.
Neem nu 8 liter/100km (lijkt mij een goed gemiddelde tegenwoordig): 24.8kg CO2 => 248g/km, een beetje meer dan 181g, niet?
En dat is dan slechts voor de brandstof, niet voor de rest van de wagen.
En gemiddeld genomen stootten diesels meer CO2 uit dan benzine.

Op basis van een kleine rekensom zeg ik dus: onderzoek ontkracht.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

blaatpraat schreef:En gemiddeld genomen stootten diesels meer CO2 uit dan benzine.
Dat is niet correct.

Een diesel stoot meer roet uit, maar wel minder CO2 dan benzine.

Vandaar ook het perverte van om te schakelen naar benzine (overheid promoot dit tov diesel), het is beter voor het milieu (lokaal gezien), maar slechter voor het klimaat (vanwege de hogere CO2 uitstoot).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3723
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 5 keer

blaatpraat schreef:En gemiddeld genomen stootten diesels meer CO2 uit dan benzine.
Als ik technische details van constructeurs bekijk dan stoten alle hedendaagse benzine versies meer CO uit dan diesels (Euro 6 norm dus).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb voor die ene regel mij hierop gebaseerd: http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2
Als je natuurlijk stelt dat een diesel zuiniger is dan een benzine, klopt het, maar per liter gerekend blijkt diesel meer CO2 uit te stoten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3723
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 5 keer

Diesels verbruiken dan ook heel wat minder dan benzine per 100km (enkele liters verschil is geen kunst).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een diesel verbruikt altijd minder dan een benzine. Kan makkelijk 2 liter per 100km schelen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mijn reactie over de 4 laadpalen in Brussel was blijkbaar correct volgens CD&V. :)

Er zou echter beterschap op komst zijn.

https://www.hln.be/auto/cd-v-wil-4-000- ... ~a7f81577/
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is maar de vraag wat ze bedoelen met publieke laadpalen.
Want uiteraard zijn er al meer dan 4 palen waar het publiek kan laden.

Maar ik zou vooral niet te veel geloof hechten aan verkiezingsbeloften. Als Brussel echt naar een uitstootvrij autopark wil hadden ze de auto-fiscaliteit kunnen aanpassen zoals trouwens ook in het vorig regeerakkoord stond. Ze hebben een raad van wijzen (academici en stakeholders) een sterk rapport laten maken met een voorstel voor die fiscaliteit. Als dat klaar was hadden ze de moed niet om het uit te voeren. In Brussel wordt de diesel wagen fiscaal nog altijd bevoordeeld.
En dan nu weer komen klagen dat de lucht in de stad te smerig is. Ongeloofwaardig en hypocriet.

Bovendien, zoveel verlichtingspalen zijn er niet in een dichtbebouwde stad. De verlichtingsarmaturen hangen hier vooral aan de gevels. En is kan een verlichtingspaal het vermogen leveren om een auto te laden ???
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Slafes schreef:Mijn reactie over de 4 laadpalen in Brussel was blijkbaar correct volgens CD&V. :)

Er zou echter beterschap op komst zijn.

https://www.hln.be/auto/cd-v-wil-4-000- ... ~a7f81577/
Grap van de dag : ik weet exact waar die laadpaal welke je ziet in het artikel staat :D Mogelijks heb ik die zelf gedocumenteerd op Chargemap : https://nl.chargemap.com/allego-be-hofk ... outem.html.

Maar 4 laadpalen in Brussel? Daar geloof ik nu echt eens niks van. Chargemap toont er alvast een pak meer en wetende dat er genoeg deelautobedrijven zijn in Brussel (bvb https://www.zencar.eu/nl/onze-stations/)... Trek je conclusie :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

DarkV schreef:Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen

Elektrische auto's verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/e ... ar-BBW1TKO
Reeds debunked: https://www.archyworldys.com/sharp-crit ... institute/
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Enige weken terug heb ik met de Renault Zoe een test gedaan om te zien hoe praktisch het was om vanuit Oostende naar Arlon te rijden met een pure EV wagen. Dus besloot ik het om nu eens hetzelfde te doen met die andere wagen, een Nissan Leaf...

Op de standplaats te Vilvoorde 4 fonteinen vond ik de Nissan Leaf terug welke toen voor 99% was geladen, ofwel : ik zou 261km ver geraken. Dus meteen in de auto gesprongen en de eerste 165 elektrische kilometers gereden tot in Jabbeke. Aan het tankstation daar (richting Oostende) stond namelijk de gekende Allego fastcharger. En mijn gloednieuwe (bedankt Zencar) laadkaart zou nu wel werken op "alle" laadpalen in plaats van enkel Bluecorner. Dus daar even gestopt om te testen. En ... yes! Ik kan vanaf nu ook chargen aan de Allego laadpalen. Altijd handig als je een (elektrische) kilometervreter bent : er staan er genoeg langsheen autostrades of vlakbij op/afritten ervan! Ik kwam toe met nog 20% batterij (54km) en vertrok een half uurtje later met 66% batterijlading. Blijkbaar duurde de sanitaire stop en de "even snel een cola halen" toch langer dan gedacht...

Enkele minuten later stond ik terug aan het wetenschapspark te Oostende, het beginpunt van de eerste trip met de Zoe. Normaliter zou ik hier de auto dus moeten vol laden via AC (maximaal 6kW), maar ik had een beter idee : terug de A10 op richting Brussel en in Jabbeke stoppen (andere kant van de snelweg, richting Brussel dus) om daar de auto te laden en inmiddels daar iets te eten. We waren immers al voorbij 19u30...

Zo gezegd, zo gedaan : met 58% op de teller kwamen we aan bij de Allego fastcharger te Jabbeke waar we de auto aan zijn infuus hingen zodat wij konden eten. Iets minder dan een uurtje later kwamen we terug en zagen we een wagen die met 98% goed geladen had, en klaar was voor de trip richting Arlon!

Omstreeks 21u30 was het duidelijk dat we er met één lading niet zouden geraken. Logisch natuurlijk als je ziet dat we met die 98% batterijlading in Jabbeke maar 251km ver gingen geraken, terwijl we net iets meer dan 300km voor de boeg hadden. Dus was het kijken op Chargemap wat de eerste plaats was waar we konden laden met de CHAdeMO plug. Ons oog viel op Gembloux (Q8 tankstation) waar er een laadpunt van Luminus was. Benieuwd of mijn nieuwe laadkaart daar ook werkte besloten we deze te testen. Mocht het niet werken, hadden we nog een backup een paar kilometer verder.

Na wat zoeken aan het wegtankstation vonden we de twee laders van Luminus (tip : bij het tankstation de richting voor de auto's volgen, en wegrijden aan de linkerkant van het gebouw, daar vind je ze aan de achterkant. Rij je weg langs de rechterkant dan zit je meteen terug de autostrade op en moet je tegen de richting in terug rijden, niet handig dus!). Helaas : één van de twee laders werkte niet (alle lichtjes uit), maar de andere gelukkig wel. De CHAdeMO stekker in de wagen, even swipen met de kaart en ... ik kon op start duwen! Mijn nieuwe kaart werkt dus ook bij de Luminus laadpalen! Gelukkig, want ook deze zijn begonnen aan een netwerk uit te rollen in België (https://lumiworld.luminus.be/slimme-inv ... laadpalen/). Maar de blijdschap was van korte duur : ik kreeg slechts 14kW in de auto geduwd en op een half uurtje was ik van 33 resterende kilometers naar 80 kilometers gegaan. Genoeg om deze laadsessie te beëindigen en mijn geluk te beproeven op de volgende "aire" op de snelweg naar Arlon!

Rond 23u25 kwamen we aan te Wanlin. Gelukkig maar, want met 11% (35km) batterijlading mocht het niet te lang meer duren. Ook hier rap de CHAdeMO verbonden met de wagen, en naar binnen gevlucht voor een sanitaire stop. Toen we om 0u15 terug buiten kwamen bleek er amper voor 43% geladen te zijn Vreemd ... Nazicht liet weten dat laden ging aan 18kW.

Net op dat moment kwam er iemand met zijn VW E-Golf langs met de vraag of hij even met voorrang mocht laden voor een kwartiertje. Geduldig en vriendelijk als we zijn hebben we dan onze laadsessie afgebroken en die man laten chargen. Mijn mond viel dan ook (spreekwoordelijk) open toen de laadpaal aangaf dat hij (met de CCS stekker) aan het laden was tegen 45kW! Zou er dan iets zijn aan de CHAdeMO stekker? Of aan de wagen?

Even later vertrok de goede man en deden we een tweede poging om te laden. En deze keer kregen we maar 15kW door de slang geduwd. Vreemd ...

Tijdens het laten besloten we dan maar om onze "test" om te rijden naar Arlon af te breken en iets anders te doen : bij de Decathlon/Ikea/McDo te Arlon was er immers enkel AC beschikbaar en het was nu al duidelijk dat we daar anders héél lang gingen moeten laden om hetzelfde eindpunt te hebben als de vorige keer, en toch nog "iets" over te hebben om in Luxemburg of Frankrijk te kunnen laden via DC. Het nieuwe plan : proberen om tot in Nederland te geraken en een laadpunt van Fastned te testen! Tussen Luik en Maastricht was er eentje, dus dat was zeker doenbaar...

Althans ... dat dachten we toch... Want we waren amper vertrokken uit de "Aire de Wanlin" toen er een licht vervelende boodschap op het schermpje kwam van onze Nissan Leaf : "EV-Systeem is heet. Vermogen is verminderd. Rijd langzaam". Mijn anders zo knappe gelaat vertoonde plots een "What the f*ck" grimas. Wat in godsnaam is dit weer? En plots had ik inderdaad minder vermogen. Aan 120km/u een berg op rijden was er niet meer bij : ik kon dit nog maximaal aan 90km/u doen.

What goes up, must go down natuurlijk, en na de bergop was er uiteraard ook de bergaf. Iets dat normaal gezien altijd leuk is met een elektrische wagen : regeneratief remmen! Alleen was de fun nu helemaal weg : de melding kwam opnieuw op het scherm, pinkte 3x en plots kon ik maar 70km/u meer rijden. Levensgevaarlijk naar mijn mening! Dus de eerste afrit maar genomen zodat ik op zn minst van de autostrade af was. Ik was immers op weg met een auto die niet van mij was (een deelwagen van Zencar) en ik wou absoluut vermijden dat een autorijder (of erger nog : een vrachtwagenbestuurder) tegen de Nissan Leaf aan zou knallen. Die eerste afrit was natuurlijk een paar tientallen kilometers verder (en dus ook wat extra bulten en dalen verder) en het vermogen van de Nissan Leaf liep helemaal terug : op een bepaald moment kroop ik over de pechstrook verder aan een maximale snelheid van 30km/u! Hoe hard ik het gaspedaal ook induwde : sneller wou hij niet gaan.

Dus de eerste afrit genomen, en even verder de auto langs de kant van de weg gezet. En dan begon mn brein niet langer als ambulancier te werken, maar schakelde het terug over naar een verscholen IT deel : wat zou er gebeuren mocht ik de wagen simpelweg uitschakelen, en terug inschakelen. Je weet wel : "the IT crowd"-gewijs : did you try to turn it off and on again...

Ik lachte : 1-0 voor mij : de melding was weg. Dat stukje verstofte hersencellen uit een IT tijdperk kon dus toch nog hulp bieden. Waarom ik motorkap naar boven had gedaan om de batterij af te koelen is mij dan ook een raadsel. Ik vermoed omdat dit het eerste is dat iedereen doet bij een melding dat iets te warm aan loopt (bvb ... een motor). Anyway : motorkap naar beneden en we konden dus terug gas geven (sorry, elektriciteit geven).

Althans ... Dat was toch het plan. De Nissan gaf zich niet gewonnen : opnieuw die melding en opnieuw amper 90km/uur. 1-1 ...

Dus aan 90km/u verder getuft naar Bastogne waar we een gratis AC laadpaal vonden welke ons kon verder helpen. De kilometers die we nog konden rijden vlogen er immers door terwijl we er stonden op te kijken. Er schortte echt iets met die batterij ... Toegekomen met 17% batterij en een goed half uurtje later daar met 25% ofwel 61km vertrokken. De afstand die we nu wouden afleggen was maar 41km, dus dat moest wel lukken als we kalm reden.

De komende 41km moest ik dus braaf rijden : maximaal 90km/u, niet teveel het gas induwen, niet teveel remmen, en dan ging dit wel goed komen. En dat lukte inderdaad : rond 3u kwamen we aan bij het Total tankstation van Vaux-Chavanne. Een total tankstation langsheen de E25 (vlakbij afrit 49 Manhay - Malmedy) met opnieuw een DC snellader van Allego. Volledig uitgestorven, maar de lader konden we van ver zien staan en was volledig verlaten. De CHAdeMO verbonden, swipe met de kaart en ... 22kW! We hadden natuurlijk op meer gehoopt maar gezien de vorige 2 laadpogingen was dit toch al iets beter. De Nissan liet ons weten dat hij op een uurtje 75% van zijn batterijpakket kon laden, dus lieten we hem vrolijk zijn gang gaan. De vriendin, volledig geëquipeerd met kussen en fleecedeken, besloot om een hazenslaapje te doen terwijl ik even ging wandelen. Dat wandelen beperkte zich dan ook snel tot eens rond het tankstation lopen want ik wou echt weten wat er aan de hand was met onze wagen...

Zoals altijd bracht internet de oplossing (met dank aan Google) : het was een gekend probleem bij Nissan Leafs! Als je pakweg twee of drie keer gaat snelladen op één dag dan heb je dus een oververhitte batterij. Als je daarbij ook nog sneller dan 100km/u wilt rijden, of bolt in een gebied met veel bergen en dalen (waarvan je kan veronderstellen dat dit klopt in de Ardennen ...) dan smeek je bijna voor dergelijke meldingen. De reden : de batterij van een Nissan Leaf is passief gekoeld, terwijl die van andere merken ofwel luchtgekoeld zijn (Renault Zoe) of gekoeld met een vloeistof (Tesla, Hyundai Kona, ...). Een paar fora verder las ik dat dit de manier was waarop Nissan er voor zorgde dat zijn batterij niet snel zou degraderen : je beperkt gewoon het aantal keer dat je kan DC laden. Foei Nissan. Echt : foei... Dat maakt de Nissan Leaf dus echt onbruikbaar om op een (korte) vakantie te gaan. Ik had liever gezien dat de wagen pakweg 2000 euro meer zou kosten, maar dat ze dan ook een degelijke koeling van het batterijpakket hadden voorzien...

Maar goed, na 1u11 minuten bleek er wel degelijk 77% batterijcapaciteit te zijn waarmee we zeker tot in Nederland konden geraken. Net geen 100km later kwamen we met 36% toe bij de "verzorgingsplaats Knuvelkes-Eijsden (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzorgin ... _Knuvelkes), waar het gele Fastned laadstation opdoemde. Terwijl de auto daar kon bijladen via de CHAdeMO lader (20kW) konden wij in het tankstation even een ontbijt achter de tanden stoppen. Drie kwartier later (75% batterij, 196km) vertrokken we terug naar Vilvoorde waar we toekwamen met 14% batterijlading ofwel 37 kilometers.

In eerste instantie was het de bedoeling om met deze wagen 24u op pad te zijn en zo te kijken of je met snelladen makkelijk grote afstanden kon overbruggen. Ik wou namelijk een tocht maken van +/- 1000km en zo een "reis" nabootsen en kijken hoelang ik er over ging doen. De oorspronkelijke route was als volgt : Vilvoorde - Oostende - Arlon - Maastricht - Weert - Eindhoven - Tilburg - Breda - Steenbergen - Zierikzee - Burgh Haamstede - Middelburg - Terneuzen - Gent - Vilvoorde. Door de omstandigheden hebben we deze tocht niet doorgezet, maar na 727 kilometer de wagen terug op de standplaats te Vilvoorde afgeleverd.

Ik moet toegeven : ik was echt fan van de Nissan Leaf en zat echt te denken om deze wagen te kopen over enkele maanden. Hoewel ik begrijp dat geen enkel zinnig mens elke dag zijn auto meerdere malen gaat snelladen wil ik het echter wel kunnen op sommige dagen. Ik ben dus zeer blij dat ik, met dank aan Zencar, deze rit heb kunnen maken en dit mankement zelf heb mogen tegenkomen. Iedereen weet inmiddels wel dat de aanschaf van een elektrische wagen gewoon duur is, en dat je echt moet investeren om nadien goedkoper te rijden. Als je dan weet dat de Nissan Leaf rond 33000 euro kost (bron : https://www.auto55.be/nieuws/29815-de-t ... -kan-kopen) dan denk ik niet dat er veel mensen zouden vallen mochten ze die auto 2500 euro duurder maken, en een actieve koeling voorzien op die batterij.

Het is dus een beetje met een raar gevoel dat ik dit artikel schrijf. Aan de ene kant ben ik blij dat ik dit (voor mij zeer grote) minpunt heb mogen ontdekken voor ik 33000 euro heb uitgegeven. Aan de andere kant was het een wagen waar ik me goed bij voelde en een combinatie was van leuke grafiekjes en cijfertjes, prettig rijden, en "redelijk" betaalbaar. Ik ga dus verder mogen zoeken naar de ideale elektrische wagen voor mij...

Oh en voor wie reeds heeft opgemerkt dat ik me met een Zencar in het buitenland bevond en dit niet mag : klopt helemaal! Maar ze hebben bij Zencar inmiddels weet van mijn "gekke" testen en ik had hiervoor een uitzondering gekregen. Ik heb het probleem dan ook per direct gemeld daar en kreeg als reactie dat de gemiddelde deelautopersoon niet een kilometervreter was die met een elektrische auto op expeditie ging. Klopt helemaal, maar bij deelauto's draait het juist volgens mij allemaal rond snel laden zodat de auto snel terug klaar is voor de volgende persoon. Op dit moment zijn er misschien nog niet veel mensen die deelnemen aan autodelen, maar ik ben er van overtuigd dat dit principe meer mensen gaat overtuigen om geen tweede auto te kopen, maar er af en toe eentje te huren. En voor anderen is het dan weer de ideale vervangen voor de primaire wagen. Ik heb de Nissan Leaf teruggebracht met 14% batterij, want wilt zeggen dat hij met de AC lader waar hij aan hangt minimaal 12 uur moet laden om terug een volle batterij te hebben. Dat is 12 uur dat niemand anders van deze wagen gebruik kan maken. Als je die laadtijd kan verkorten door DC charging toe te passen tot pakweg een 20-tal minuten dan zal de wagen meer gehuurd worden, wat resulteert in hogere omzet.

Dus ... we zoeken verder naar de ideale wagen voor ons.
Renault Zoe : op zich een leuke wagen maar het voelt allemaal zo basic aan. Rijdt goed, maar kan op dit moment enkel AC laden. In de facelift welke is gepland voor dit jaar zou er een CCS plug komen (DC charging!). Maar wat mij het meeste stoort is het flashy scherm, de rare pinkergeluiden (welke je kan veranderen door een knop rechts van het scherm, maar ze klinken allemaal even afgrijselijk) en het goedkoop ogend interieur.

Nissan Leaf : leuke wagen, kost iets meer dan de Renault Zoe, heeft vele zaken standaard aan boord (bvb Lane Assist, automatische ruitenwisser, automatische lichten, ...) maar tja, bovenstaande is vermoedelijk duidelijk?

VW E-Golf : vooral duur (42000 euro) en eveneens een passieve batterij. Zou niet zo extreem zijn als de Leaf.

Hyundai Ioniq : leuke wagen, ook standaard heel goed uitgerust, alleen is de vriendin geen fan van de achterruit (nogal klein en in 2 delen) en zit de wagen nogal dicht tegen het wegdek, terwijl wij juist liever "hoger" zitten.

Hyundai Kona : hebben we 2x kunnen test rijden op een beperkt parcours. Heeft net zoals de Ioniq zaken standaard aan boord wat bij andere wagens opties zijn. Ik probeer nu links en rechts deze wagen vast te krijgen om deze eens voor 24u of voor een weekend te testen.

BMW I3 : misschien moeten we er eens naar kijken, hoewel we niet echt BMW fans zijn :)

Foto's van de rit te vinden op https://we.tl/b-huC1TAzV3b

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Laat de rapportjes maar komen! Ik geniet er elke keer van. Zonder me af te vragen 'waarom' :-)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Hier sebiet van de kust naar Péruwelz (Wallonië) met Model 3 heen en weer rijden.

2 weken geleden mee naar Parijs gereden, aangekomen met 25% aan Tesla Supercharger in Senlis en opgeladen tot 90% om Model 3 dan 2 weken stil te laten staan op een parking dichtbij de luchthaven aan 80%.
Had Sentry mode aangezet, blijkt dat die mijn batterij serieus gebruikte, want na 1 week was er 15% af, en als je iedere dag checkt via je smartphone, dan gaat er ook sneller een % af per keer.

Al bij al, terug aangekomen bij de parking en vertrokken met 55%, terug naar Senlis Supercharger gereden, op 't gemak wat gegeten, en met 90% terug vertrokken richting Belgische kust met 21% bij aankomst.
Dan thuis aan de laadpaal gehangen die om 22u05 start met laden, en tegen 's ochtends vroeg was die weer aan 90%.

Het blijft toch nog wennen, vooral als je ook nog een ICE wagen hebt staan, welliswaar een bestelwagen voor professioneel gebruik...
Maar het is zalig om geen diesel meer te moeten betalen en gewoon thuis te laden of aan een supercharger.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is het (grote) voordeel aan Tesla hé : je hebt een prima netwerk van snelladers onderweg (de superchargers) en er hangen een pak tragere laders ook op (de destination chargers).

Wel jammer dat je 2 weken weg bent en ik geen telefoontje krijg in de vorm "Kris, geen zin om mijn Tesla 3 in de prak te rijden te testen" :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

BMW had tijdje terug actie om de i3 een week te testen. Was denk ik voor bedrijven.

Ze hebben me vorige week gebeld en zal in mei zo'n week rijden.

Dus ik denk dat als je dat aan BMW garage vraagt, je die mee zal krijgen.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

BMW heeft sowieso een mogelijkheid om een wagen een weekendje mee naar huis te nemen. Althans dat was me gezegd toen ik de mijne ging kopen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”