kookplaat

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik stel hier een vraag eigenlijk voor mijn buurvrouw. Ik ben zo niet thuis in vitrokeramische kookplaten.
Maar vind het wel raar. Zei heeft een type van aeg electrolux k55s inbouw (die ik nie terugvind)
Als ze water kookt is het lang wacht voor het kookt maar je ziet die cirkel rood worden na 30 sec terug uit terug aan uit enz. Ook als je koud water aan het opwarmen bent. Heeft iemand een idee of dit normaal is ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja is normaal bij vitrokeramisch.

Bij inductie zie je geen rode gloed en warmt het sneller op.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als die om de 30s aan/uit gaat dan staat die volgens mij niet in de hoogste stand, want 30s is dan wel snel. Maar het klopt wel dat het rood wordt om op te warmen, de kookplaat zelf blijft dan lang warm en als die afkoelt krijg je terug de rode gloed. Maar niet om de 30s. Vitrokeramisch is wel trager dan inductie of gas.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

waarom blijft dat niet rood tot het kookt ? Is dat wel energiezuinig ?
is wel heel rap terug uit, wist dat het rood kwam en dacht dat hij uitging als het kookpunt bereikt was. Tstaat op de hoogste stand.
Sorry dat ik dit vraag, maar ik leer ook graag wa bij.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Iets met de ingebouwde thermostaat die denkt dat de gevraagde warmte na 30s reeds bereikt is ?
Dat zijn kookplaten van het type halogeen. Geen idee hoeveel warmte dat afgeeft in vergelijking met inductie.
Voordeel is dat bij de kookpot geen ferro metaal in de bodem moet zitten, bij inductie wel.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vitrokeramisch is minder energiezuinig dan inductie.
Ook aankoopprijs is lager dan inductie.

Bij mijn ouders is het ook vitrokeramisch, water koken duurt paar minuten tot het begint.
Waar ik woon bewust inductie gekozen en ik merk wel verschil in tempo idem bij bakken.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zulke dingen worden gestuurd door een thermostaat.
Ik heb de indruk hoe ouder deze worden hoe sneller ze uit gaan (bij lagere temperatuur dus).

Zo'n vewarmingsweerstand kan amper stuk gaan, moeten ze toch een andere verouderend element inbouwen hé voor de verkoop in deze wegwerpcultuur :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

laat ons zeggen pot van 5 liter zal gauw een 25 a 30 min duren voor het kookt bij haar. Ik denk dat dit nie echt juste is.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

dat is idd niet normaal, heb zelf een vitrokeramische en 5L water kookpot is 3-5 minuten max tot kookpunt (hoogste stand)
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

5l water duurt bij mij toch ook wel een 10-15min. hoor .. zeker geen 3-5 minuten. Is trouwens onmogelijk op 3-5 minuten als je weet dat de max afgifte per kookcirkel 1500W ofzo is. 25-30 minuten is wel traag ja.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mss eens nagaan hoe die aangesloten is ? 2 of 3 - fasig en 230 of 400 Volt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Zulke dingen worden gestuurd door een thermostaat.
Ik heb de indruk hoe ouder deze worden hoe sneller ze uit gaan (bij lagere temperatuur dus).
:
Meestal is het zelfs niet eens een echte thermostaat. Het is doorgaans een bimetaal dat verwarmd wordt door een kleine weerstand dus NIET door de kookplaat zelf; in feite is het een mechanische timer. Door de knop verder open te draaien verander je de veerspanning op het bimetaal en krijg je een langere "aan" periode; dat is wel iets dat we kennen vanuit een thermostaat.

Wat ik al een paar keer gezien heb is dat die weerstanden kapot gaan, doorgaans is dat een koolstofstrook op een porseleinen plaatje. Gevolg is dan dat de plaat niet meer afschakelt, en op den duur kapot brandt.

Een nieuwe knop/timer kost iets van een 15 eur.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En hoe werkte die ronde kamerthermostaat van vroeger dan ? tiens, met een bitmetaalveer enz... het is dus een thermostaat, zelfs een echte.

proximusboyke schreef:waarom blijft dat niet rood tot het kookt ?
Simpelweg omdat uw kookplaat niet weet of uw water kookt...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die mevrouw moet toch weten of het vroeger veel minder tijd vroeg om het water te doen koken?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Die mevrouw moet toch weten of het vroeger veel minder tijd vroeg om het water te doen koken?
nee ze woont hier pas 4 maand
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:Meestal is het zelfs niet eens een echte thermostaat. Het is doorgaans een bimetaal dat verwarmd wordt door een kleine weerstand dus NIET door de kookplaat zelf; in feite is het een mechanische timer. Door de knop verder open te draaien verander je de veerspanning op het bimetaal en krijg je een langere "aan" periode; dat is wel iets dat we kennen vanuit een thermostaat.

Wat ik al een paar keer gezien heb is dat die weerstanden kapot gaan, doorgaans is dat een koolstofstrook op een porseleinen plaatje. Gevolg is dan dat de plaat niet meer afschakelt, en op den duur kapot brandt.
Weer wat bijgeleerd, best wel raar dat de temperatuur van de plaat er geen invloed op heeft (is dus eerder een timer ja).
Je zou veronderstellen dat hoe kouder de kookpot op het vuur des te meer warmte er ontnomen wordt, des te langer de plaat aan blijft en andersom.
proximusboyke schreef:Ik stel hier een vraag eigenlijk voor mijn buurvrouw. Ik ben zo niet thuis in vitrokeramische kookplaten.
Maar vind het wel raar. Zei heeft een type van aeg electrolux k55s inbouw (die ik nie terugvind)
Als ze water kookt is het lang wacht voor het kookt maar je ziet die cirkel rood worden na 30 sec terug uit terug aan uit enz. Ook als je koud water aan het opwarmen bent. Heeft iemand een idee of dit normaal is ?
Tja een keramische kookplaat gaat nu ook maar 15 à 20 jaar mee...
Veel is er niet aan te doen hoor buiten nieuwe thermostaten steken (als ze nog te verkrijgen zijn, en het geld wel waard zijn).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:En hoe werkte die ronde kamerthermostaat van vroeger dan ? tiens, met een bitmetaalveer enz... het is dus een thermostaat, zelfs een echte.
Ja, met dat verschil dat de "thermostaat" in een vitrokeramische plaat doorgaans niet de temperatuur van de plaat opneemt.

Zoals honda4life opmerkt zou je verwachten dat de plaat langer aan blijft als er een kookpot op staat, maar bij de platen die ik al gezien is dat dus niet zo. Overigens, die stokoude gietijzeren platen met in't midden een blinkend metalen plaatje, die meten wél de temperatuur van de plaat. Vroeger was alles beter :)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Mijn ervaring met vitro-keramische kookplaat (na verhuis waar we in het vorige huis een kookplaat met gas hadden, in totaal een 9KW). Niks waard. 4 bekken maar hebben max 24A samen = 5400Watt (beperking van de kookplaat op 1x 230V). Zitten op 4 x 4mm² maar als er maar 1x230 op 40A binnenkomt km je niet ver natuurlijk.
Zullen het nog eens proberen met een el-cheapo inductieplaat, die evt weg kan met 2 maal een aansluiting van 16A op zijn vier kabels, maar niet alle modellen ondersteunen dit. Nog even uitzoeken dus.

Bedoeling zou zijn om de 'recente' elektriciteit hier te keuren (vorige eigenaar heeft dat nooit gedaan, + heel wat wandplaatjes nooit geplaatst, etc, dus niet gekeurd), maar eens gekeurd, laten switchen naar 3x380+N, dan zouden we de volle 40A kunnen trekken zonder dat de rest er onder te lijden heeft.

Probleem is nu als er één fornuis volle gas staat, het andere zich aanpast, en je bvb géén 3 'bekken' volop kan laten opstarten. Je leert er wel wat mee spelen op den duur, maar gas heeft nog altijd mijn voorkeur!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

ben ik blij dat ik 3 fasen heb
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”