Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Gisteren een zeer vreemde route gezien toen we terug reden vanuit Leuven. Normaal nemen we E40>R0>A12 en dan Merchtem > verder naar huis. Gezien er veel vertragingen stonden op de Ring rond Brussel en de ervaring leert dat vanaf Sterrebeek het ook al eens in de soep draait negeerden we de route en namen de "oude baan" Leuven-Mechelen. Waze wou ons dan naar de E19 Zemst sturen maar we hielden vol... Een beetje verder zouden we rechts richting Lier moeten nemen hebben (ring Mechelen) terwijl we normaal links nemen en dan aan de McDo richting Willebroek gaan. Vanop de ring van Mechelen werd herberekend om de oude baan te volgen tot in Antwerpen(!!) om dan langs de E19 terug te rijden en in Mechelen Noord de N16 richting Willebroek te nemen. Behalve vele kilometers extra lijkt het mij ook niet de snelste route om vanaf de McDo via Antwerpen (wss Kontich) en de E19 naar de afrit Mechelen Noord te rijden :roll:
BTW, achteraf bekeken hadden we toch beter de E40 optie genomen aangezien we de N17 vanaf Breendonk tot Baasrode aan max. 35Km/u achter een carnavalwagen hebben gereden. Die mannen trekken het hun niet aan dat er een file van een 100-tal auto's achter hen hangt. (even opzij in Lippelo had al een groot stuk van die file opgelost. :twisted: :evil:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan het zijn dat je in het menu met de drie routes een route hebt uitgekozen? Het gedrag dat je omschrijft lijkt me eerder daarmee overeen te komen. Waze zal je dan namelijk zo veel mogelijk langs de route blijven sturen die je eerst geselecteerd hebt. Vooral die uitschieter naar Antwerpen doet me daar aan denken.

Ik heb gisteren in elk geval op dat deel van de ring van Brussel gereden en het verkeer ging er eigenlijk allemaal zeer vlot. Hangt uiteraard wel af van het uur waarop je rijdt.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goztow schreef:Ik heb dit nog niet kunnen testen maar ik vond dit als oplossing voor de stille stem van waze over ee phone speaker.

I finally found a solution for the low volume on the Waze voice. The volume is driven by the phone speaker volume. Make a phone call and put the phone on speaker. Turn the volume all of the way up and then hang up the phone. Waze volume will now work.

Ik zal het binnenkort testen.
Dit werkt dus, heb het net kunnen testen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Glodenox schreef:Kan het zijn dat je in het menu met de drie routes een route hebt uitgekozen?
Nee. Ik had eerst gewoon het huisadres ingegeven en een stop in de buurt van Mechelen aangegeven (add stop). Daarna (in de buurt van Mechelen gewoon huisadres (laten) aanduiden en "go" (laten) klikken. Als chauffeur heb ik niets kunnen zien, ik ging dus voort op wat de passagier mij zei (vandaar ook dat ik de exacte route niet gezien heb...)

Nu, ik doe dat wel meer, afwijken van de route die Waze aangeeft, vooral waar ik de weg (en alternatieven) weet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vorige week vanuit centrum W-VL naar centrum BXL gereden.
In Aalst moest ik er van af gezien er file was in Affligem.
ETA was via die route voorzien rond 8u, wat ik wel vreemd vond gezien de resterende tijd.
Ik ben niet afgereden in Aalst met een rerouting: afrijden in Affligem, terugrijden naar Aalst ETA 8u15.
In Affligem ge,ín doorgereden (een alternatieve route was niet beschikbaar) en meteen na Affligem rerouting, gewoon rechtdoor met ETA 7u35!
Best dat een mens niet klakkeloos zijn GPS volgt en nog een redeneert en de verkeersinformatie op de radio volgt.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Soms kunnen er al eens historische gegevens zitten op een route die er voor zorgt dat de ETA enorm afwijkt van de realiteit of is de file van een ongeval aan het oplossen. Daar kunnen we jammer genoeg niet meteen iets aan veranderen omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om de toekomst te voorspellen :lol:

Het voornaamste voor mij is in elk geval dat de straten juist aangegeven staan op de kaart, en dat lijkt me hier wel het geval. De rest heb ik veel minder controle over.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Mijn grooste probleem met Waze is eigenlijk niet Waze gerelateerd, maar het feit dat Android auto nog altijd niet beschikbaar is in België. Het kan wel met APKmirror, maar ik blijft dat gepruts vinden. Wordt er vanuit Waze gepusht om Android auto in meer landen beschikbaar te krijgen? De klucht is dat de app volledig vertaald is naar het Nederlands maar officieel niet beschikbaar is in België en Nederland.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor zover ik weet heeft men binnen Waze geen enkele invloed op de planning van Google. Ik kan alleen maar meegeven dat ik dit zelf ook zeer frustrerend vind. Ik weet niet met zekerheid wat het probleem is bij Google, maar ik vermoed dat men nog altijd niet wettelijk onderzocht heeft of alles in orde is voor een release in België en Nederland.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 aug 2011, 10:33
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Glodenox schreef:..., maar ik vermoed dat men nog altijd niet wettelijk onderzocht heeft of alles in orde is voor een release in België en Nederland.
Waze is nochtans wel beschikbaar op de iPhone met Carplay. Het lijkt mij dus niet direct een wettelijk issue of iets in de trant. Kan me voorstellen dat het heel frustrerend is.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

vverbeke schreef:Mijn grooste probleem met Waze is eigenlijk niet Waze gerelateerd, maar het feit dat Android auto nog altijd niet beschikbaar is in België. Het kan wel met APKmirror, maar ik blijft dat gepruts vinden. Wordt er vanuit Waze gepusht om Android auto in meer landen beschikbaar te krijgen? De klucht is dat de app volledig vertaald is naar het Nederlands maar officieel niet beschikbaar is in België en Nederland.
De oplossing ligt voor de hand. Er is nog steeds geen enkele vrouwelijke mooi klinkende stem gevonden voor Waze die in het 'Flemish' deftig 'inclusief de straatnamen' kan uitspreken: "Draaj nu diej gravèè stroate in" 8)
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Glodenox schreef:Voor zover ik weet heeft men binnen Waze geen enkele invloed op de planning van Google. Ik kan alleen maar meegeven dat ik dit zelf ook zeer frustrerend vind.
Ze zullen wel geen rechtstreekse invloed hebben op de planning, maar Waze is wel een onderdeel van Google. Als er genoeg klagen gaat er misschien wel ooit eens een belletje rinkelen bij Google.

Nog handiger zou zijn moest Google wat meer navigatie apps toelaten op Android auto, Android auto in combinatie met Tomtom go zou ik ideaal vinden, maar dat is een andere discussie.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beter nog: sinds enkele uurtjes worden deze ook gebruikt in de Craeybeckxtunnel en Kennedytunnel in Antwerpen en ook de Vierarmentunnel in Brussel. Na installatie en succesvolle testen zullen er nog andere tunnels volgen.

Als iemand vragen heeft hierover, stel ze gerust ;)
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn waze functioneert in het Engels.
Ik blijf het raar vinden dat ik toch nog bepaalde berichten in de lokale taal doorkrijg; bv trajectcontroles.
Enig idee hoe dat komt?

Anderzijds, enig idee of waze ook waarschuwt als je (tijdens of zonder traject) in de buurt van (maar nog niet in) een LEZ komt?
Zonder traject is dat nuttig, dan let je extra op van daar niet per ongeluk in te rijden.
Met traject heeft dat nut, dat je weet dat je best niet van de route afwijkt om niet per ongeluk in een LEZ te zitten.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

De stemmen met navigatieinstructies zijn op voorhand ingesproken zinnen. Jammer genoeg heeft men deze zinnen ingesproken voor dat de trajectcontroles in de app zaten. Deze zinnen werden dus niet ingesproken. Om dit op te lossen maakt men voor die zinnen gebruik van de laatste stem die je hebt ingesteld die "text-to-speech" ondersteunt. Waarschijnlijk zal dit de stem "Femke" geweest zijn. Als je die berichten ook in het Engels wilt krijgen zal je eerst even naar een Engelse stem moeten gaan die "straatnamen ondersteunt" en dan terug naar de stem die je meestal wilt horen. Zinnen zoals trajectcontrole zullen dan in die andere Engelse stem uitgesproken worden.

Waze geeft geen melding, noch een visuele aanduiding, als je in de buurt van een LEZ komt. Deze zone is alleen gekend op de routeringsserver en alleen die zal er dus waarschuwingen voor kunnen geven en er voor zorgen dat je geen alternatieve route door deze zone gaat krijgen. Dat dit beter kan is me hier al voldoende gezegd, maar kan ik niets aan veranderen ;)
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De laatste tijd gaat een rit plannen moeilijk.
Enerzikds lukt het nog soms op vandaag, na lang wachten komt dan ofwel de volledige resterende aankomst uren van vandaag ofwel krijg ik 1 uur te zien maar niet de volledige resterende.
Indien ik morgen kies dan moet ik wel echt geluk hebben meestal blijft de zandloper ten euwige dagen.
Ik dacht eerst omdat dit binnenshuis was echter ook buiten hetzelfde gedrag. Vroeger op dezelfde smartphone was dit een fluitje van een cent.
Nog mensen met die ervaring of een idee wat de oorzaak zou zijn?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Deze week enkele routes ingesteld voor volgende dagen en dat ging zonder problemen alvast.
Rke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 27 nov 2006, 23:35
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

bruma schreef:De laatste tijd gaat een rit plannen moeilijk.
Enerzikds lukt het nog soms op vandaag, na lang wachten komt dan ofwel de volledige resterende aankomst uren van vandaag ofwel krijg ik 1 uur te zien maar niet de volledige resterende.
Indien ik morgen kies dan moet ik wel echt geluk hebben meestal blijft de zandloper ten euwige dagen.
Ik dacht eerst omdat dit binnenshuis was echter ook buiten hetzelfde gedrag. Vroeger op dezelfde smartphone was dit een fluitje van een cent.
Nog mensen met die ervaring of een idee wat de oorzaak zou zijn?
Ik heb dit probleem ook al MAANDEN ondertussen. Heel af en toe werkt het netjes zoals het zou moeten, maar in 8 van de 10 gevallen is deze optie niet meer bruikbaar helaas...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Modbreak:
geen fullquotes uit bovenstaande post a.u.b
Rke schreef:
bruma schreef:De laatste tijd gaat een rit plannen moeilijk.
Enerzikds lukt het nog soms op vandaag, na lang wachten komt dan ofwel de volledige resterende aankomst uren van vandaag ofwel krijg ik 1 uur te zien maar niet de volledige resterende.
Indien ik morgen kies dan moet ik wel echt geluk hebben meestal blijft de zandloper ten euwige dagen.
Ik dacht eerst omdat dit binnenshuis was echter ook buiten hetzelfde gedrag. Vroeger op dezelfde smartphone was dit een fluitje van een cent.
Nog mensen met die ervaring of een idee wat de oorzaak zou zijn?
Ik heb dit probleem ook al MAANDEN ondertussen. Heel af en toe werkt het netjes zoals het zou moeten, maar in 8 van de 10 gevallen is deze optie niet meer bruikbaar helaas...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zelfde ervaring hier. Soms denk ik dat dit een kwestie van overbelasting van "Belgische" servers is, voor zover zoiets bestaat. Ben nu in FrankrijK. Mij de haren uit het hoofd getrokken in de heenreis rond Rijsel. Hier ter plaatste (Bretagne) een rit plannen is een keer op vier een kwestie van héél veel geduld. Google Maps werkt hier gelukkig vlekkeloos.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Serieus off topic vraagje:
Als ik op de website de kaart bekijk van Japan zijn alle teksten in Japanse tekens. Kan je ter plaatse in de app met gewoon westers schrift bestemmingen ingeven?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

In Waze weet ik dat er overal slechts 1 taal ondersteund wordt (wat ons dan ook problemen gaf in Brussel). Maar als Waze zelf geen antwoord kan geven op een vraag wordt er teruggevallen op Google Maps. Dus als Google Maps locaties daar kan vinden in het Engels, zal Waze ook bruikbaar zijn. Maar ik kan niet uit ervaring spreken of terugvallen op ervaringen van anderen...
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Bregt.B
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2019, 16:22

Vaganzza schreef:Waze Beacons komen in 6 Vlaamse tunnels.
Glodenox schreef: Als iemand vragen heeft hierover, stel ze gerust ;)
Detecteert de beacon de telefoon en aldus zijn snelheid van voortbeweging?
is er ook communicatie omtrent het type melding de waze gebruiker doorgeeft?

Welke invloed op de werking heeft het als de telefoon via bt is gekoppeld met de carkit?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bregt.B schreef:Detecteert de beacon de telefoon en aldus zijn snelheid van voortbeweging?
is er ook communicatie omtrent het type melding de waze gebruiker doorgeeft?

Welke invloed op de werking heeft het als de telefoon via bt is gekoppeld met de carkit?
De beacons doen alleen aan broadcasting van een signaal waar hun uniek ID in verwerkt zit en luisteren niet naar wat er passeert. Er wordt dus geen echte verbinding opgezet. De telefoon (of eerder, de app) kent de locatie van elke beacon (herkenbaar door het uniek ID) en gaat op basis van de signaalsterktes van de verschillende beacons die het kan "zien" je locatie bepalen. Op basis van de veranderingen in die locatie kan dan de snelheid berekend worden.

Je tweede vraag begrijp ik niet volledig, maar hier toch een poging: naar de beacon toe wordt er dus niet gecommuniceerd door de gebruiker. Wat wel gebeurd is dat de gebruiker informatie over de beacon doorstuurt naar Waze om onderhoudsredenen. De beacons sturen naast hun ID namelijk ook het batterijniveau en enkele andere sensordata mee (temperatuur bijvoorbeeld), maar deze hebben zelf geen enkele andere manier om te communiceren dan een bluetooth broadcast. Als je met "melding" de meldingen van gebruikers bedoelt: deze verlopen gewoon via mobiele data zoals in open lucht. Het enige dat de beacons toelaten is je positie bepalen in de tunnel.

Verder is er geen enkel probleem als je toestel reeds gepaired is met je voertuig. Toen ik de technisch testen deed van de eerste tunnels had ik mijn smartphone ook verbonden met de wagen en dat ging allemaal zonder problemen. Bluetooth antennes laten gewoon toe om andere gegevens op te vangen terwijl je gepaired bent.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar heeft er een editor de traject-controle tussen Wetteren en Erpe-Mere terug toegevoegd aan Waze ?! :nono:
Waze was vrij snel up-to-date toen die trajectcontrole gedeactiveerd werd omwille van werken aan die brug in Erpe-Mere. Echter, bij mijn weten is die traject-controle nog altijd niet actief. Meer zelfs, ook de camera's aan de brug in Wetteren zijn verdwenen, dus lijkt of ze de gehele traject-controle nu weggenomen hebben en niet van plan zijn die terug te brengen ? Of zal er gebruik gemaakt worden van andere camera's ?

Overigens heb ik nu gemerkt dat ter hoogte van Zwijnaarde op de E40 ook in beide richtingen borden staan van traject-controle, maar ook daar zijn (nog) geen camera's te zien. Hier geeft Waze ook nog totaal geen melding.


Verder blijf ik me wel ergeren aan hoe Waze minder evidente (of zelfs sluip-) routes voorstelt, terwijl de normale route dan meerdere minuten sneller blijkt te zijn. Gisterenavond nog. Ik kom van Zaventem en Waze wil me weer doen laten afrijden in Wemmel om de parallele Expo-sluipweg te nemen. Heb er geen zin in, dus rijd ik gewoon door, gaat er prompt DRIE minuten af van mijn ETA. Ik was nochtans nog geen 10' ervoor vertrokken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja op de E40, tussen Zwijnaarde en Drongen geeft Coyote ook trajectcontrole.
BTW, hebben jullie gemerkt dat de camera's weg zijn op het E17 viaduct in Gentbrugge ? Weet Waze dat al ? (Ik gebruik Coyote)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kom terug op mijn ergernis van paar maanden terug:

Geen goede trajectcontrole meldingen als je gsm in landscape staat. Dit is dus nu ineens veel erger want door aankoop auto werkt dus de Android auto en IOS car in landscape overal!

Wat zou beter zijn:

Traject zoals op Portrait modus

Indien dit niet kan, ergens symbool dat je erin zit.

En als allerlaatste meest simpele maar o zo slechte tijdelijke oplossing : tenminste melding dat traject controle gestopt is.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tiens. Ik herinner me toch dat dat vrij defig aangegeven is op m'n vriendin haar Android Auto in de Ioniq.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kan je me daar eens foto van sturen.

Ik krijg audio melding + visuele melding :

Er komt trajectcontrole gebied aan.

En dan niets meer. In Portrait zie je lijn dat heel traject voorstelt en jouw plaats in traject.

Hier is het een Alfa Stelvio met pixel 2 of iPhone SE

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

mgo72 schreef:Kan je me daar eens foto van sturen.

Ik krijg audio melding + visuele melding :

Er komt trajectcontrole gebied aan.

En dan niets meer. In Portrait zie je lijn dat heel traject voorstelt en jouw plaats in traject.

Hier is het een Alfa Stelvio met pixel 2 of iPhone SE

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Next time als we naar Gent karren :-)

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

In extra hierboven: files en dergelijke worden ook niet getoond.
Een serieus gemis in landscape mode (en bijgevolg dus ook via de wagen).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Tomby schreef:Meer zelfs, ook de camera's aan de brug in Wetteren zijn verdwenen, dus lijkt of ze de gehele traject-controle nu weggenomen hebben en niet van plan zijn die terug te brengen ? Of zal er gebruik gemaakt worden van andere camera's ?
Klopt inderdaad, die in Wetteren werden ook verwijderd. Dit om het volledige systeem te upgraden met betere camera's. Die nieuwe camera's zijn intussen geplaatst begin deze maand: https://www.hln.be/in-de-buurt/erpe-mer ... ~a19b2f8a/

Vreemd genoeg hangen er maar 2 camera's voor 3 rijstroken (of 4 als je pechstrook meetelt). Vandaar dat deze op Waze terug online is, ook al is de controle misschien nog niet definitief actief. Maar je moet beseffen dat de kaartbewerkers van Waze overstelpt worden met berichten op sociale media als er zogezegd een trajectcontrole ontbreekt. Mensen doen al in hun broek als er een bord "trajectcontrole" staat, maar nog geen camera's. Laat staan als de camera's er al hangen, maar nog niet in gebruik zijn. Dan tekenen we die gewoon terug in op de kaart, kwestie van zeker te zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

mgo72 schreef:Kan je me daar eens foto van sturen.

Ik krijg audio melding + visuele melding :

Er komt trajectcontrole gebied aan.

En dan niets meer. In Portrait zie je lijn dat heel traject voorstelt en jouw plaats in traject.

Hier is het een Alfa Stelvio met pixel 2 of iPhone SE

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Je hebt gelijk, ik was echt van mening dat er meer op het scherm kwam

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat zijn de plannen hier van Waze? Was er hier geen community man van Waze?

Want dit is natuurlijk de toekomst.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het niet goed werken van de trajectcontrole in landscape mode en Android Auto is een gekend probleem. Dit is al een hele tijd geleden gemeld aan Waze en ze gingen er naar kijken. Aangezien dit redelijk lang aan het aanslepen is, vrees ik dat ze het geen al te hoge prioriteit aan het geven zijn. Op zich zijn trajectcontroles nog niet zo'n wereldwijd begrip, maar er komen er wel overal steeds meer en meer. Ik zal er nog eens een reminder zetten op die bug report in de hoop dat ze de prioriteit aanpassen.

Over individuele trajectcontroles: we worden zoals Kenw00t zei inderdaad overstelpt door gebruikers op sociale media wanneer er ergens geen trajectcontrole aangeduid staat op de kaart, maar er wel een bordje hangt. Wanneer er twijfel is over het al dan niet aanwezig zijn van een trajectcontrole zullen we deze daarom al iets sneller op de kaart zetten. De federale politie weigert jammer genoeg alle samenwerking als we vragen hebben. In principe zouden we dat kunnen gaan afdwingen onder de openbaarheid van het bestuur, maar we willen toch de politie zo veel mogelijk te vriend houden.

Ter info: het kan zijn dat files en meldingen momenteel niet getoond worden in de app. Waze is deze week een migratie aan het uitvoeren van enkele achterliggende systemen waardoor de visualisatie van deze gegevens soms zal falen. Er wordt echter wel nog altijd rekening mee gehouden in de routeberekening.

Verder nog interessant om te weten: de Waze beacons in de andere tunnels zijn enkele weken geleden actief geworden. De Vierarmentunnel, Leonardtunnel, Frans Tijsmanstunnel, Liefkenshoektunnel en Beverentunnel laten nu ook toe om je locatie te zien tijdens het rijden door de tunnel.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Tomby schreef:Blijkbaar heeft er een editor de traject-controle tussen Wetteren en Erpe-Mere terug toegevoegd aan Waze ?! :nono:
Waze was vrij snel up-to-date toen die trajectcontrole gedeactiveerd werd omwille van werken aan die brug in Erpe-Mere. Echter, bij mijn weten is die traject-controle nog altijd niet actief. Meer zelfs, ook de camera's aan de brug in Wetteren zijn verdwenen, dus lijkt of ze de gehele traject-controle nu weggenomen hebben en niet van plan zijn die terug te brengen ? Of zal er gebruik gemaakt worden van andere camera's ?
Je moet eens beter kijken, denk ik, want onder beide bruggen hangen richting Brussel wel degelijk opnieuw ANPR-camera's.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zijn de trajectcontrole meldingen intussen nu al in de gekozen taal, ipv de taal van het land waarin je rijdt?
Want dat stoort mij zo enorm he.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je de stem Femke gebruikt wel, bij talen waarbij men de teksten op voorhand ingesproken heeft is dit probleem nog altijd aanwezig. De communities in Europa blijven dit aankaarten en een tijdje geleden hebben we de bevestiging gekregen dat ze het probleem erkennen en dat ze er zullen naar kijken. Maar vraag me niet naar planningen of inschattingen wanneer dit opgelost zou zijn want daar heeft, buiten Waze zelf, niemand zicht op.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik gebruik een UK stem.
Het stoort mij enorm dat men perse een hollandse stem de trajectcontroles laat lezen, ipv naar die UK stem te grijpen.
In Duitsland hetzelfde liedje, daar krijg ik ineens een duitse stem, en ik spreek die taal niet eens goed genoeg om ze te verstaan.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gewoon één keer een us voice instellen, taal laten laden en dan terug naar UK. En dan heb je alles in het Engels. Doe dit al een eeuwigheid zo.

Sent from my Lenovo TB-X304F using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Kunnen we ergens met een hoop ons beklag maken IVM landscape trajectcontrole?

Want eigenlijk wordt het onwerkbaar zo.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”