Apple blokkeert oude opladers middels software-update

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
IvoDeMeyer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 okt 2017, 18:35
Bedankt: 6 keer

Als je iets wilt doen voor het milieu, boycot dan maar Apple.

Zij hebben, volgens het onderstaande artikel, opzettelijk oude Apple-opladers geblokkeerd zodat je nieuwe moet kopen. Triestig!

https://be.hardware.info/nieuws/63215/a ... are-update
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Heb het artikel nog niet gelezen, maar wist je dat je al je oude Apple materiaal gratis kan opsturen of binnenbrengen bij Apple, of zelfs bij een AASP?

Probeer dat maar eens bij een andere fabrikant.

En in dat geval dan nog, al die dingen worden gerecycleerd of zelfs gerefurbihed, er belandt maar weinig als afval in het milieu, maar jah, dat begint bij de gebruikers zelf... Dubbel zo zuur als die dan commentaar hebben, maar de anti-fruit-groep heeft er maar weinig oren naar.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zou dat niet over de A1300 kunnen gaan, een lader waar wegens overhittingsproblemen een recall op gedaan is? Je kon/kan dat model gratis gaan inruilen voor een A1400. De laatste dagen hebben we trouwens gezien tot wat een oververhitte lader kan leiden...
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Als je de artikel volledig leest staat erin: gebruikers sinds november 2016 (ios10.1.1)... :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:Heb het artikel nog niet gelezen, maar wist je dat je al je oude Apple materiaal gratis kan opsturen of binnenbrengen bij Apple, of zelfs bij een AASP?
Probeer dat maar eens bij een andere fabrikant.
Bij alle andere fabrikanten kan dat ook, die hebben zelfs in elke gemeente zo een afgeefpunt staan: het containerpark. Voor de spullen die nog werken, kan je bij de kringloopwinkel terecht (die na herstelling de spullen verkopen met 1J garantie).

Maar uw reactie is naast de kwestie.
Als morgen alle auto's van Opel niet meer starten door een software update, is dan het enige argument: ja maar, je mag uw oude Opel gratis afgeven,
Kom nou :).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Een lader van een paar euro vergelijken met een auto om toch maar je anti-Apple punt te maken, je moet het toch maar doen altijd hé...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Indien het om een onveilig model ging, alle begrip voor dan. Al was het dan netter geweest een melding te geven waarom en dat het gratis om te ruilen was. Microsoft heeft ook eens een brandgevaarlijk kabeltje gehad, die stuurden een envelop met een nieuw + een zegel om het oude terug te sturen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Bij alle andere fabrikanten kan dat ook, die hebben zelfs in elke gemeente zo een afgeefpunt staan: het containerpark.
Het gaat veel breder dan het containerpark, in de meeste elektrozaken kan je kleine defecte elektronica terug inleveren: https://www.recupel.be/nl/waar-naartoe

Apple zorgt vooral dat ze snel gratis grondstoffen terugkrijgen, herstellen van toestellen wordt tegengewerkt en als je toestel na 5 jaar nog steeds werkt, maken ze het onbruikbaar via gedwongen software-updates. Dat zijn de feiten: https://www.greenpeace.org/internationa ... ch-brands/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:Een lader van een paar euro vergelijken met een auto om toch maar je anti-Apple punt te maken, je moet het toch maar doen altijd hé...
Ik wilde de absurde regeling van Apple even vergelijken met iets dat ietske duurder is, om aan te geven dat het al dan niet gratis "mogen" afgeven van de lader niet relevant is als iets dat gisteren wel werkte plots vandaag niet meer werkte.
Als er iets mis is met de remleiding van Opel (designfout, productfout), verwacht ik niet dat Opel remmen onmogelijk maakt met een software-update, maar wel dat ze mij daarvan op de hoogte stellen en gratis herstelling/vervanging doen. In de autosector gebeurt dat overigens wel vaker. Van de appelboer vinden we het zomaar oké :)?

@recyclage elektro
Als ik me niet vergis is een elektrozaak enkel verplicht oude toestellen te aanvaarden als ze bij hen gekocht zijn. Een beetje elektrozaak zal geen probleem maken van een extra Apple lader, maar als iedereen bij de lokale elektro de afgedankte Coolblue-droogkast gaat dumpen, ga je geen vrienden maken. Overigens neemt Coolblue de oude elektro ook over, bij levering van een nieuwe. Zij voeren die echter af, terwijl een kringloopwinkel die naziet en terug in het circuit brengt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Je geeft zelf al toe dat je vergelijking op niets trekt, maar dan je eigen conclusie toch nog doorduwen om je zo gesterkt te voelen in je anti-Apple betoog - komt op hetzelfde neer. Heel rare gedachtengang, maar niet iedereen zal er zo veel bij stilstaan, de anti-Apple gelijkgezinden zullen wel aan het knikken zijn achter hun scherm.

Als we dan toch over milieu bezig zijn, wist je dat alle services die Apple aanbiedt (heel hun iCloud systeem, alle servers...) op hernieuwbare energie draait? Bijvoorbeeld: het sturen en ontvangen van iMessages heeft géén impact op het milieu en stoot zo bijvoorbeeld géén co2 uit als je ziet voor wat Apple instaat in dat process. Dat heeft een véél grotere impact dan een grote batch laders die vervangen moeten worden, toch? Ik ben er zeker van dat het een koud kunstje is om dit ook weer te vergelijken met iets anders, of het zo te analyseren zodat het een stok wordt waar je weer mee kan slaan.

Echt vermoeiend. Apple is niet heilig, het is net zoals anderen een commercieel bedrijf, ik kan zo 3 pagina's volschrijven met dingen die Apple beter zou kunnen/moeten doen, maar hun visie over hoe ze met het milieu omgaan hoort niet in dat lijstje thuis.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ach, als je een omelet maakt, moet je eieren breken.
Niemand gelooft dat je telefoons of laptops kan maken met hout en blaadjes. Wat ecologische impact zal Apple het heus niet slechter doen dan de rest van de elektronica-maakindustrie. Ook het rondsturen van Apple componenten door/langs gans de wereld zal zo z'n impact hebben, maar dat zal voor de anderen heus niet anders zijn. Het is wachten tot Trump dat argument aanvoert om de wereldhandel te bekampen zeker :).
Ik betwijfel ook dat het de bedoeling moet zijn om de productie onmogelijk te maken, maar wel om de impact te beperkten. Ik zou begot niet weten hoeveel datacenters van andere providers met hernieuwbare energie werken, maar ik lees af en toe iets over datacenters links en rechts die met groene energie werken en/of restwarmte beschikbaar maken voor serre/gezinnen.

En hoge bomen vangen veel wind.
Als Sony het via een update onmogelijk maakt om een Chromecast te gebruiken, schiet ook iedereen met scherp. En terecht.
Als HP het via een update onmogelijk maakt om witte-product-inkt/toner te gebruiken in hun printers, krijgen ze bakken kritiek. En terecht.
Als Apple het via een update onmogelijk maakt een bepaald type lader te gebruiken en de vervanging door hun klanten laat bekostigen, is kritiek terecht.
Maar in het geval van Apple zijn de critici "anti-Apple" en "anti-Apple gelijkgezinden die knikken achter hun scherm". Verkoopt Apple Calimero's?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ach, ach,Selder. je verlegt gewoon het probleem...
Het gaat hier niet over wie het "groenst" is, maar over welke technieken die fabrikant toepast om zijn klanten iets nieuws te verkopen.

Geen probleem als jij elk jaar de leste en den beste koopt, maar niet iedereen is zo.
En dan zie je dat Apple ineens de slechtste van de klas is.
Geen vervang onderdelen, softwarematig dingen beperken en een bedrijfspolicy van liever een nieuwe te verkopen dan te vervangen/herstellen.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

nog een reden om geen crapple te kopen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

In het Engelstalig artikel staat dat het wel apple's originele adapters ging, maar dat het onduidelijk is of de klagers wel effectief een originele Apple-certified Lightning to USB gebruikt werd.

"Emerson supposedly always used Apple's first-party charger, but it's unclear whether it was connected to the iPhone with an Apple-certified Lightning to USB cable under the Made for iPhone program. If she was using an Apple power adapter with an uncertified cable, then the message was correctly displayed.

While it's hard to believe that Apple released an iOS update that prevented its own chargers from working—it simply doesn't make sense—there have been scattered complaints of the "this accessory may not be supported" system throwing false positives for Apple-certified chargers and cables over the years.

False positives can occur for a variety of reasons, including something as simple as a dirty pin on the Lightning connector. "

https://www.macrumors.com/2019/02/05/ap ... supported/

Verder hier in de bovenstaande post weer ttypische anti-apple fans.
Ik wil het eerste toestel van apple nog wel eens zien dat express na 5 jaar stuk gemaakt werd zoals er hier beweren.
Dat een toestel mindergoed herstelbaar is, is compleet iets anders dan iets moedwillig stukmaken.
Ik wil de eerste android nog wel zien die na 5 jaar nog een volledig nieuw besturingssysteem krijgt, en ja ik heb effectief een android telefoon gehad, in tegenstelling tot de anti apple fans hier, die wss nog nooit een iPhone van dichtbij hebben gezien. Het lijkt me normaal dat een nieuw ios iets trager gaat op een ouder toestel, als je dat een beperking wilt noemen, ja dan is dat maar zo. Maar met iOS 12 vliegt mijn oude iPhone 5s als nooit tevoren.

Deze lawsuite is volgens mij ene van de vele Amerikaanse toestanden waarbij een aantal gebruikers geld geroken hebben en daarvoor een rechtszaak aanspannen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eigenlijk heb je nu het grootste probleem zelf al vermeld hé.
Stel u voor dat Apple verantwoordelijk is voor de kabel of de oplader die hun klanten gebruiken...Nee, dan blokkeren we liever alles wat niet uit onze eigen fabriek komt.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je in uw auto niet originele onderdelen gebruikt, dan vervalt ook uw garantie in de garage.
Edit: in die optiek kan ik dat wel begrijpen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, dan vervalt uw garantie helemaal niet... als ik morgen andere banden/remblokken/ruitenwissers/lampen ed. laat steken bij een andere garage vervalt mijn garantie helemaal niet. En als ik morgen een licht eruit rij en ik laat dat herstellen bij een carrosserie vervalt mijn garantie ook niet.
En daar gaat het hier dus over hé.. stel u voor dat uw tankklep morgen plots niet meer opengaat omdat je geen originele banden hebt steken. :bang:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Oke, mijn stelling was niet helemaal correct.
Werken die onder garantie vallen moet je verplicht laten uitvoeren door de dealer.

Ik als fabrikant van een devices kan nog altijd zelf bepalen wat men wel en niet mag doen met het device dat ik verkoop. En als dat je niet aanstaat dan koop je toch iets anders.
Als ik wil da je je telefoon allen kan oplden met gecerificeerde opladers, kabels, dan is dat zo.

Ik snap heel het probleem eigenlijk niet. Heb jij er last van? Heb je eigenlijk wel een iphone. Anders stopt de discussie sowieso hier.

Edit: de titel van het onderwerp is trouwens verkeerd.
Het ging helemaal jiet over opladers, maar over vals postitieve meldingen van niet gecertifieerde laadkabels.
Dus een non discussie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Oh maar ik dacht dat dat een voorwaarde voor alle Apple-related threads, veel opmerkingen van mensen die het beter weten, geen Apple gebruiker zijn, en dan van in die optiek mensen met Apple ervaring de les gaan spellen... Ik vraag me af of dat ze wel doorhebben hoe dat dat overkoly bij anderen, een echt gezonde start van discussies is dat niet...

Nog erger: dan zijn we calimero’s!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is ook een mooie :). Je moet een Apple toestel bezitten om bepaalde maatregelen van Apple te mogen bekritiseren. Zo vrij suggereer je dus dat je uw mening mag delen.
Opnieuw: als HP middels een update vervangpatronen/-toner weigert, kan je daar als burger/consument/maatschappij toch wel kritiek op formuleren. Voor HP mag dat dan wel, maar voor Apple moet je eerst laten certificeren dat je "in the club" zit?
Net zoals je een EV moet hebben om vragen daarover te stellen? Het zou hier een dooie boel worden :).

Ook al heb ik geen Apple, ik ben toch betrokken partij. Sinds een jaar of 20 (sinds Apple met hippe gekleurde computers kwam), heeft de industrie de neiging alles wat Apple doet klakkeloos te kopiëren, zelfs als ze de bal compleet misslaan (bv 3,5" jack) Je kan dus maar beter op tijd aangeven dat zulk soort beleid niet geapprecieerd wordt (behalve dan door Apple fans), voor iedereen met die onzin begint.

En het bericht van een Apple-fansite over foute kabels staat bol van de "if" and "might" clausules.
Lees: onze appelboer krijgt een proces aan zijn broek, en wij willen vooral keihard onze steun betuigen, zonder noodzakelijk te weten wat er van aan is.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef: @recyclage elektro
Als ik me niet vergis is een elektrozaak enkel verplicht oude toestellen te aanvaarden als ze bij hen gekocht zijn.
Nee, dat is helemaal niet zo. De regel is dat je het oude toestel mag inleveren waar je een nieuw koopt. Het oude hoef je er niet gekocht te hebben. We betalen recubel voor iets hé ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

fredo66 schreef:
heist_175 schreef: @recyclage elektro
Als ik me niet vergis is een elektrozaak enkel verplicht oude toestellen te aanvaarden als ze bij hen gekocht zijn.
Nee, dat is helemaal niet zo. De regel is dat je het oude toestel mag inleveren waar je een nieuw koopt. Het oude hoef je er niet gekocht te hebben. We betalen recubel voor iets hé ...
Je hebt gelijk, ik heb me fout uitgedrut.
Vandaar dat Coolblue - bij aankoop van een nieuw toestel - het oude ook kan/wil meenemen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: Vandaar dat Coolblue - bij aankoop van een nieuw toestel - het oude ook moet meenemen.
FYP ;)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomby schreef:
heist_175 schreef: Vandaar dat Coolblue - bij aankoop van een nieuw toestel - het oude ook moet meenemen.
FYP ;)
Coolblue is verplicht het mee te nemen, als jij het aanbiedt.
Uiteindelijk komen we zo bij: ze moeten het willen meenemen, want als ik het oude toestel bijhoudt, gaat Coolblue met lege handen naar huis.

Toen wij onze droogkast van Coolblue lieten komen, konden ze niet garanderen dat het toestel niet vernietigd zou worden.
Dat leek ons jammer van een toestel dat technisch nog prima werkte, dus hebben we het zelf naar de kringloopwinkel afgevoerd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

de oplossing voor het hele probleem is nochtans heel simpel.
Laat die chinese fabrikant van de "minder waardige kabels" zijn kabels certificeren door Apple en alles werkt zoals het zou moeten werken.
Dat ze die kabels als foutief detecteren wil toch wel zeggen dat er een verschil is tussen de 2.

Als de fabrikant van je EV zegt dat je de wagen alleen mag opladen met een bepaald type kabel, dan moet je nadien ook niet naar de brico hollen om snel 5 meter VOB draad te halen en op een Chinese site nog een gekloonde adapter aan te schaffen en dan de fabrikant aanklagen dat je je wegen niet kan opladen :eek:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: Coolblue is verplicht het mee te nemen, als jij het aanbiedt.
Ja, ik bedoelde ook dat met moeten. Jouw post liet het eer doorschijnen dat het goodwill is van Coolblue, maar ze kunnen IMHO dus niet weigeren van je vorig toestel mee te nemen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: Coolblue is verplicht het mee te nemen, als jij het aanbiedt.
Uiteindelijk komen we zo bij: ze moeten het willen meenemen, want als ik het oude toestel bijhoudt, gaat Coolblue met lege handen naar huis.
Correcte werkwoorden gebruiken zou je sieren en bespaart een boel onnodige reacties, zoals dit er eentje is.
In plaats van: "ze moeten het willen meenemen, want als ik het oude toestel bijhoud..." moet het worden:
"Ze MOGEN het niet meenemen, want als ik het oude toestel..."
Coolblue WIL het gerust meenemen maar MAG niet van u omdat je besluit om het te behouden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

sky schreef:de oplossing voor het hele probleem is nochtans heel simpel.
Laat die chinese fabrikant van de "minder waardige kabels" zijn kabels certificeren door Apple en alles werkt zoals het zou moeten werken.
Dat ze die kabels als foutief detecteren wil toch wel zeggen dat er een verschil is tussen de 2.

Als de fabrikant van je EV zegt dat je de wagen alleen mag opladen met een bepaald type kabel, dan moet je nadien ook niet naar de brico hollen om snel 5 meter VOB draad te halen en op een Chinese site nog een gekloonde adapter aan te schaffen en dan de fabrikant aanklagen dat je je wegen niet kan opladen :eek:
Ik vraag me af waarom een kabel gecertificeerd moet worden... ofwel werkt die ofwel werkt hij niet. Ik zal wel zelf beslissen of ik 5€ of 50€ aan een kabel wil geven.
Nu, voor mijn part mag Apple die kabels certificeren hoor, net zoals er een hele hoop wagen fabrikanten banden laten certificeren.. ze moeten alleen niet komen zeggen dat ik er geen andere mag opleggen/een andere kabel mag gebruiken.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

sky schreef:Als de fabrikant van je EV zegt dat je de wagen alleen mag opladen met een bepaald type kabel, dan moet je nadien ook niet naar de brico hollen om snel 5 meter VOB draad te halen en op een Chinese site nog een gekloonde adapter aan te schaffen en dan de fabrikant aanklagen dat je je wegen niet kan opladen :eek:
Dit dus. Lightning is een eigen standaard waarvoor ze een licensing programma hebben. In elke Lightning kabel zit een actieve chip die communiceert met het toestel, waardoor ze makkelijk de echtheid kunnen controleren. Geen licensing fee = geen werkende kabel. Da's al gewoon een wettelijke kwestie waarbij er anders iemand geld zit te verdienen met hun product, zonder hen daarvoor de correcte vergoedingen te betalen. En dat staat dan nog helemaal los van de kwaliteit van de kabels.
Anker verkoopt verschillende Lightning kabels die MFi-certified zijn voor 7 à 15 euro. Altijd goede kwaliteit gehad en nooit problemen met garantie. MFi certifications voor USB-C naar Lightning komen er begin dit jaar ook door.
Op veel van die niet-certified kabels staat trouwens ook ergens op de verpakking 'up to iOS 9.3' of zoiets, wanneer de eerste beperkingen rond niet-legitieme kabels zijn ingevoerd.

Elektronica produceren heeft altijd een ecologische impact, maar ik denk dat je objectief wel kan zeggen dat Apple er redelijk bewust mee omgaat. Of toch minstens de moeite doet om er positief mee naar buiten te komen (idem privacy). Recyclagerobots, 100% hernieuwbare energie. Ook het artikel over repairability is na twee jaar wel wat achterhaald: ondertussen zijn de zaken daarin wel wat gekeerd met bv de iPhone 5s uit 2013 die onder iOS echt nog wel meer dan oké presteert en actief ondersteund wordt. Welke Android van 5 jaar oud doet dat na met Android Pie? Ook naar fysieke repairability van de toestellen zelf wordt er opnieuw meer en meer hersteld. In bepaalde gevallen zal wel gekozen worden om een toestel om te ruilen omdat de kosten en wachttijd anders te hoog liggen (niemand wil zijn iPhone een paar weken kwijt zijn voor een garantieherstelling), maar dan wordt het originele toestel wel ontmanteld en de goeie onderdelen zo veel mogelijk hergebruikt.

Neen, ze zijn niet heilig. Zoals selder zou ik hier ook een pagina of drie kunnen volzeiken met dingen die beter zouden kunnen in het heel het Apple-verhaal. Maar deze discussie met clickbait-title gaat gewoon weer nergens over. Ze stellen in ieder geval heel wat informatie beschikbaar over hoe ze ermee bezig zijn, en da's al een pak meer dan ik van andere fabrikanten heb gezien.

Aanvulling;
iceke schreef:Ik vraag me af waarom een kabel gecertificeerd moet worden... ofwel werkt die ofwel werkt hij niet. Ik zal wel zelf beslissen of ik 5€ of 50€ aan een kabel wil geven.
Nu, voor mijn part mag Apple die kabels certificeren hoor, net zoals er een hele hoop wagen fabrikanten banden laten certificeren.. ze moeten alleen niet komen zeggen dat ik er geen andere mag opleggen/een andere kabel mag gebruiken.
Omdat het een standaard is die zij ontwikkeld hebben, en waarvoor zij dus de nodige R&D gedaan hebben. Een deel van die kosten willen ze terugverdienen door de productie van de kabels te licensen (zoals dat bij heel veel andere zaken ook gebeurt). Of je dat correct vind en of waarom dit nodig is wanneer er een open alternatief als USB-C beschikbaar is, doet er op dit moment allemaal niet toe. Op dit moment gaat dit gewoon over 'legal matters' waarin knockoff-fabrikanten de wet overtreden door producten te maken waarvoor ze de rechten niet hebben.
Als ik morgen een elektrisch golfkarretje verkoop, er Tesla opverf en het actief promoot als een Tesla zal ik ook niet afgeblokt worden door Tesla-laadpalen zeker? Hallow..
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En als Microsoft u jaren geleden verplichte om IE te gebruiken, was het internet te klein om alle commentaar aan te kunnen. En werden ze finaal veroordeeld tot een boete én een venster met de expliciete vrije keuze voor andere browsers. Je kon toen al perfect een andere browser gebruiken, alleen stond IE standaard ingesteld.

Apple verplicht u om een domme kabel bij hen in te kopen voor het tig-voud van een normale kabel, en dat vinden we prima?
Als ik morgen op een Banaan-bord alleen nog patatten mag eten met een chip in, ga je dat ook nog normaal vinden ofzo :)? Voor zo'n model pas ik en dus bekritiseer ik het. De fabrikant van de borden heeft R&D en nog meer van die bla-bla. Komaan zeg :). Een kabeltje hé. Niets exotisch hé.
Wat het "groene" van Apple betreft: als we morgen in al onze patatten een chip gaan steken, dan zal de planeet nogal groener worden. Opnieuw: een gewoon kabeltje hé :). Met een chip. :bdaysmile:

We zijn wel stilletjes opgeschoven van adapters die met een software update niet meer (mogen) werken, naar kabels die niet mogen
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Lightning kabels zijn zo duur, omdat een deel van het silicon dat nodig is om die kabel te laten werken in de kabel zelf zit. Er zit een actieve chip in de Lightning <> HDMI adapter die de vertaling naar HDMI op zich neemt (dus nog naast de authenticatie-chip). Dat klinkt raar, maar de fysieke plaats die nodig zou zijn voor die chip kan daarmee uitgespaard worden in de behuizing van de iPhone zelf. Deze wordt (toegegeven, een héél klein) beetje goedkoper en lichter, maar de kabel of adapter wordt uiteraard duurder.

Toegegeven, de gemiddelde HLN commentaarschrijver zal dit zelf niet opzoeken, zal het niet weten, het interesseert hem niet, maar dan wel rustig verderschrijven aan zijn anti-Apple commentaar... Heerlijk :-)

Trouwens, wij trekken ons al sinds 2007 niets aan van de oriëntatie van onze kabels (toen nog met 30-pin connector), Android is pas sinds USB-C mee op die kar gesprongen, en dan nog, alleen de high end toestellen daar hebben USB-C. Of dat vinden de niet-Apple gebruikers geen probleem zitten priegelen met de USB-Superposition :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: En werden ze finaal veroordeeld tot een boete én een venster met de expliciete vrije keuze voor andere browsers. Je kon toen al perfect een andere browser gebruiken, alleen stond IE standaard ingesteld.
Dat was omdat Microsoft/IE een quasi monopolist was met een marktaandeel van +95%

Als ik het event opzoek hebben iPhones een marktaandeel van 28% in Europa en 36% in België
http://gs.statcounter.com/os-market-sha ... urope/2019
http://gs.statcounter.com/os-market-sha ... lgium/2019

Ontopic: het artikel is te onvolledig, Hoe komen ze er nu pas mee aan als het al sinds november 2016 zo is, als het over model A1300 (met productiefouten) die kan je gratis laten omruilen voor een nieuwer model dus dat lijkt het mij ook niet(en ik dacht dat dat alleen een probleem met EU stekkers was).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:Trouwens, wij trekken ons al sinds 2007 niets aan van de oriëntatie van onze kabels (toen nog met 30-pin connector), Android is pas sinds USB-C mee op die kar gesprongen, en dan nog, alleen de high end toestellen daar hebben USB-C. Of dat vinden de niet-Apple gebruikers geen probleem zitten priegelen met de USB-Superposition :-)
Eh... 30 pins apple kabels waren niet omnidirectioneel hoor.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

heist_175 schreef:Apple verplicht u om een domme kabel bij hen in te kopen voor het tig-voud van een normale kabel, en dat vinden we prima?
Zoals ik al zei, of het *nodig* is, is een andere discussie. Hier gaat het enkel om het al dan niet ondersteunden van niet-gecertifieerde kabels.
Niemand zegt trouwens dat je ze bij hen moet kopen aan 25 euro. Ik heb zelfs een alternatief aangeboden dat veel vriendelijker is voor de portemonnee en daarboven subjectief beter is.

Van mij mag Apple direct overstappen naar USB-C op al hun toestellen (waar ze ooit ook wel naartoe zullen gaan, cfr nieuwe iPad Pro), maar toen ze in 2012 Lightning introduceerden was het wel superieur tegenover de alternatieven. De ontwikkeling zal wel redelijk wat geld gekost hebben en ze zullen het nog wat langer in leven willen houden om wat van die kosten terug te winnen. Again, Apple is niet meer dan een gewoon bedrijf die winst willen realiseren door hun investeringen.

In heel de kwestie stem je met je portemonnee. Jij laat duidelijk zien dat je er niet mee akkoord bent, en koopt hun toestellen niet. Veel mensen hebben het er blijkbaar wel voor over. Betekent niet dat ze gelijk hebben of Lightning beter is hé.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik hoop toch nog steeds dat USB-C naar de nieuwe iPhone modellen van 2019 komt. Dat alleen al zou voor mij voldoende zijn om up te graden daar ik dan eindelijk al m'n Lightning kabels en adapters kan buitenzwieren.

"One cable fits all" lijkt me iig redelijk passen in de Apple filosofie. En ik zie echt geen enkele technische reden dat de adoptie van USB-C in de iPhone in de weg zou staan, behalve dan inderdaad het uitmelken van Lightning.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

selder schreef:Android is pas sinds USB-C mee op die kar gesprongen, en dan nog, alleen de high end toestellen daar hebben USB-C. Of dat vinden de niet-Apple gebruikers geen probleem zitten priegelen met de USB-Superposition :-)
Dat vinden wij idd niet echt een probleem(mijn kabels hebben een logo op de connector dus ik steek die echt nooit verkeerd hoor), wat we wel leuk vinden is fastcharge op de usb-c toestellen... aah shit, jullie moeten daarvoor een extra charger aankopen zeker ? lekker groen ;-)

"One cable fits all" lijkt me iig redelijk passen in de Apple filosofie. En ik zie echt geen enkele technische reden dat de adoptie van USB-C in de iPhone in de weg zou staan, behalve dan inderdaad het uitmelken van Lightning.
Ik zie zoveel technische mogelijkheden bij Apple die dan een dikke streep krijgen omdat het commercieel niet interessant is
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”