112-day

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Naar aanleiding van de "112-day" vandaag, en om alle misverstanden te vermijden, wil ik nog eens het overzicht posten die ik 5 jaar geleden gemaakt heb in verband met de bereikbaarheid van het noodnummer 112 vanaf een GSM in België.

De resultaten zijn gebaseerd op discussies met de 3 providers:

1) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een GSM zonder SIM kaart?
  • antwoord: NEE (alle providers)
2) Kan er in België naar 112 gebeld worden, als het netwerk van jouw provider niet beschikbaar is of is uitgevallen?
  • antwoord: JA (alle providers ondersteunen "national 112 roaming")
3) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een oude of gedeactiveerde SIM kaart?
  • antwoord: NEE (alle providers)
4) Kan er in België naar 112 gebeld worden, met een (pre-paid) kaart zonder belwaarde?
  • antwoord: JA (gezien oproepen naar noodnummers gratis zijn, en dat een GSM zonder belwaarde ook kan teruggebeld worden)
originele topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 12#p581829

En met deze onze beste dank aan alle medewerkers en vrijwilligers van de diverse hulpdiensten die dag en nacht klaarstaan om de medemens te helpen.
Much Appreciated!!!
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 feb 2019, 08:26, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: correctie punt 4
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kun je dan helemaal geen noodnummers bellen zonder SIM-kaart ? Ik dacht dat oude dumbphones dat alles toelieten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De telefoon laat het toe, maar deze optie wordt in België geblokkeerd.
Hier bestaan inderdaad veel misverstanden over, met een vals gevoel van veiligheid als gevolg (mensen die een oude GSM zonder sim in de auto leggen voor in noodgeval :-( )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Kun je toch testen middels nr 117!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het nummer 117 is er vooral om VoIP centrales te testen ivm de correcte routering van noodoproepen.
Door het nummer 117 te bellen, kom je te weten in welke provinciale HC100 of CIC101 jouw oproep terecht komt.

Met een GSM met geblokķerde toetsen kan je 112 vormen, maar geen 117 :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Spijtig dat dit in België niet toegelaten wordt, en goede informatie.
Toen ik nog in de lagere school zat, werd 112 gepromoot (begin jaren '00), en werd er aan ons letterlijk geleerd dat je met elk toestel altijd naar de 112 kon bellen, en ik heb dit tot op heden geloofd...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Voor wie een GSM heeft met dual-SIM: hier heb ik gemerkt dat sinds één van de laatste updates van mijn Honor 6X (Huawei) je bij het bellen naar een hulpdienst (100, 101, 112) géén keuze meer hebt tussen kaart1 en kaart2. Eén knop, GSM belt vermoedelijk gewoon met het beste netwerk...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ook nog erg spijtig is dat je onder je voeten krijgt als je 112 belt, omdat je eigenlijk alleen de politie moest hebben (100?101?). Nee daar zit ik op te wachten als ik net met 120 een bureaustoel op de linkerrijstrook heb vermeden....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hetgene Philippe_d hier heeft neergepoot is helemaal correct tot hiertoe, op één puntje : met een GSM zonder belwaarde kan je altijd ook 112 bellen. Deze info heb ik gekregen via HC112 (sorry, NC112 zoals we nu moeten zeggen) en bij een test met een Orange SIM kaart blijkt dit ook zo te zijn.

Voor meer informatie betreffende 112 : http://112.be.
Tot slot zou ik ook graag wat reclame maken voor de 112 app (https://112.be/nl/app) die je kan downloaden voor Android (https://play.google.com/store/apps/deta ... encyApp112) en IOS (https://itunes.apple.com/us/app/112-be/ ... ?ls=1&mt=8). Het zet de GPS van jouw smartphone aan en stuurt dan, voor de duur van het gesprek, elke 15 seconden jouw GPS locatie door. Bijzonder handig dus als je niet weet waar je exact bent. Ook vragen ze niet langer jouw naam en woonplaats na het gesprek, je vermeld even dat je met de app belt en ze hebben meteen alle informatie die nodig is.
philippe_d schreef:En met deze onze beste dank aan alle medewerkers en vrijwilligers van de diverse hulpdiensten die dag en nacht klaarstaan om de medemens te helpen.
Much Appreciated!!!
Uit naam van mezelf, mijn collega's en zonder twijfel ook de paar hulpverleners die ik ken op Userbase : zonder dank :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Als wij hier in Tremelo naar de 112 bellen krijgen we een wachtbandje.2 maanden geleden was er hier een inbraak naast de deur, heb toen een 5 tal minuten moeten wachten eer ik iemand aan de lijn kreeg. tof hoor. Dacht het zelf op te geven zo vervelend was de gesproken tekst die ik toen hoorde.

Is blijkbaar regelmatig dat de mensen die 112 bellen in de wacht geschakeld worden :bang: , dit volgens een politie ambtenaar hier in de buurt. :cop:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hoe zit met de 112 APP die onlangs in het nieuws was.
Je hebt de keuze uit ziekenwagen, brandweer en politie.

Werkt dat correct zoals men zou verwachtten?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zie mijn bericht hierboven : ik gebruik enkel en alleen nog de app. Zelfs als ik op een interventie ben gebruik ik deze nog (90% zeggen we over de radio, maar in bepaalde gevallen kan het handig zijn om contact op te nemen met NC112 om bepaalde hulpmiddelen (MUG, politie, brandweer, ...) te vragen zodat je de rest van het radioverkeer niet stoort als je een ellenlange uitleg moet doen (bvb welke aanrijroute ze moeten volgen).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

krisken schreef: Het zet de GPS van jouw smartphone aan en stuurt dan, voor de duur van het gesprek, elke 15 seconden jouw GPS locatie door. Bijzonder handig dus als je niet weet waar je exact bent. Ook vragen ze niet langer jouw naam en woonplaats na het gesprek, je vermeld even dat je met de app belt en ze hebben meteen alle informatie die nodig is.
Let wel op dat er momenteel 3 “bronnen” zijn voor een locatie bepaling via de PSAP client (Software die de NC112 en CIC gebruiken om de App112 gegevens binnen te krijgen via de server.)

GPS: Sta je buiten of zit je ergens binnen waar er nog GPS signaal is, dan komt je locatie door via GPS(meestal tot 3-5m nauwkeurig).

WiFi: Sta je ergens binnen en er is geen GPS signaal, maar je gebruik WiFi, dan komt de WiFi locatie door die is gekend in een database (bv Google). Nauwkeurigheid hier kan varieren van 10m tot +50m.

Celluar: Als er geen GPS of Wifi signaal is, dan wordt de locatie bepaald door de GSM masten (Location Based Services), deze gegevens komen via de provider binnen. De nauwkeurigheid kan hier varieren van 100m tot 5000m!

Gegevens van de melder wordt altijd gevraagd, want men kan nooit verifieren wie er op dat moment aan de telefoon is. Bv: vader belt met gsm van zoon. Het is dan dus aangeraden om altijd je gegevens te geven en niet vanuit gaan dat men de gegevens van de App112 gaat overnemen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, men heeft verschillende bronnen voor de locatiebepaling.
Echter mij hebben ze steeds gezegd dat die app super handig was, omdat je gewoon kon zeggen "kijk naar de gegevens van de app" en het gesprek zo een pak korter was.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Sinds de invoering van de App112 is de locatie bepaling inderdaad veel gemakkelijker. En natuurlijk ook door de activatie van AML(Advanced Mobile Location) bij Google (en ook recent met de nieuwe iOS versie).

De calltaker/operator krijgt standaard ook de LBS (location Based Services) van de provider door, naast die van de AML/App112.
Er zijn ook al cases geweest dat bv de locatie via de App112 is binnengekomen en een afwijking had van 40km!
Terwijl de LBS zegt punt A, geeft App112/AML punt B door die 40km verder is.

De gegevens van de App112 is handig, maar wordt zelden overgenomen met de noodmelding gezien deze gegevens nooit 100% correct is.
Bv: verhuist, maar de app gegevens nog niet aangepast. We zien dit veel met titularis gegevens van een abonnement, waar nog het oude adres wordt meegegeven via de provider naar een noodcentrale terwijl meneer of mevrouw al 5jaar op het "nieuwe" adres woont.

De App112 blijft een tool die geen 100% zekerheid kan geven. Daarom doet de calltaker/operator nog altijd de standaard Waar Wat Wie bevraging.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het verplicht invullen van naam, geboortedatum, en gsm nummer, is de reden waarom ik die app er direct afgezwierd heb.
Een klein beetje respect voor de privacy aub.

Normaal vul ik dan valse info in, maar in dit geval wou ik voor een keertje correct zijn.

Dat gezegd, heb ik deze info nog gebruikt om een lesgever avondschool, die specialiseerde in tetra connecties en lesgaf in mobiele communicatie, te corrigeren.
De gsm standaard laat immers toe dat noodnummers kunnen gebeld worden zonder simkaart, en iedereen (ook in de telecomsector) gaat ervan uit dat de standaard gevolgd wordt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:De gsm standaard laat immers toe dat noodnummers kunnen gebeld worden zonder simkaart, en iedereen (ook in de telecomsector) gaat ervan uit dat de standaard gevolgd wordt.
Deze optie is om misbruiken te vermijden, en omdat er niet kan teruggebeld worden, in België (ook in Duitsland) gedeactiveerd. In Nederland komen er jaarlijks anderhalf miljoen valse oproepen binnen van GSM's zonder SIM: spelende kinderen, misleidende tekst op een GSM zonder SIM (zoals "voor hulp bel 112") enz.
https://www.techzine.nl/nieuws/60024/ma ... r-sim.html

Toen ik enkele jaren geleden (2014) de enquête stuurde naar de operatoren, was er zelfs één operator (Mobistar) die bleef beweren dat het wèl kon. Meer nog, het was zelfs zo aangeduid in al hun dienstauto's :-( .
Pas nà aandringen om het toch nog maar eens te dubbelchecken, werd toegegeven dat het niet kon (het duurde van april 2014 tot november 2014 voor ik hun "definitieve" antwoord kreeg).

Deze verkeerde info stond ook op vele websites van bijvoorbeeld lokale Rode-Kruis afdelingen, zelfs lokale politiezones. Als je hen erop wees werd je afgewimpeld. Op mijn "kruistocht" om van die valse informatie af te geraken, was er zelfs een Rode-Kruis afdeling die weigerde om dit van hun website af te halen, omdat ze het "gecheckt hadden met de Brandweer" :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@philippe_d, inderdaad er word teveel van uitgegaan dat alles correct is wat er verteld word zonder dat men zich iets afvraagt of de moeite doet om het zelfs eens uit te testen.

Vooral als het "van horen zeggen" is, zet je dan maar schrap …

Hier nog zo iets als voorbeeld (niets te maken met 112-day) ==> https://www.youtube.com/watch?v=cBnVa8a-FOA
De vraag: is dat correct wat deze dame verteld op het einde (00:49) ??
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

En zo denkt Proximus dat ze mensen helpen met een informatieve video.
Hilarisch toch dat niemand die naziet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Koppig weigeren de foute info aan te passen is toch godgeklaagd.
Temeer omdat die nu iets is dat wel heel snel getest kan worden door die rode kruis medewerker.

Ik weet overigens waarom ze dit niet doen; je had het al ns uitgelegd.
Ze hebben ook een punt.
Maar het probleem blijft dus dat quasi niemand het weet, ook mensen in de sector zelf niet.
En als je tegenstrijdige info krijgt vanuit de sector zelf (medische of telecom), tja...

Ivm ata box: een ata box dient net om een analoog toestel op een voip lijn aan te sluiten.
Beweren dat dit niet gaat is absurd.
Beweren dat dit niet gaat, nog geen 2 zinnen nadat je net beweerd hebt dat dit wel werkt, is nog absurder.
Merkt geen kat dat dan tijdens die opname?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

R2D2 schreef:Hilarisch toch dat niemand die naziet.
Zo te lezen niet, hier nog zo eentje:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... -voip.html

Iedereen doet er zo te zien zijn ding ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

philippe_d schreef: En met deze onze beste dank aan alle medewerkers en vrijwilligers van de diverse hulpdiensten die dag en nacht klaarstaan om de medemens te helpen.
Much Appreciated!!!
Decat en ikzelf voelen ons hierbij ook aangesproken. Geen vrijwilligers maar wel hulpdiensten en wel dag en nacht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”