Boekhoudkundige vraag: intracommunautaire verwerving, vrijgesteld van BTW

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik ben zelfstandige in bijberoep, en doe momenteel mijn boekhouding zelf.
Aangezien het maar een kleinschalig bijberoep is, ben ik vrijgesteld van BTW.
Nu is er een situatie waar ik even niet exact weet wat ik ermee moet doen.

Ik heb een grote bestelling gedaan bij een Belgische leverancier, maar waarvan de hoofdzetel in Nederland ligt.
Als ik dit normaal doe, geef ik wel mijn ondernemingsnummer door (zodat ik een geldige factuur krijg), maar geef ik expliciet door dat ik BTW wens te betalen. Ik zit immers niet aan de grens van 11200 euro per jaar.
Aangezien dit een grotere bestelling is, heeft de leverancier deze keer de BTW verlegd...

Zijn er hier mede-ondernemers die weten wat hiermee gedaan moet worden?
Ik zou denken dat ik een bijzondere BTW aangifte moet doen, maar als ik informatie op zoek, zou dit pas het geval zijn als ik ofwel de grens van 11200 overschrijft, ofwel als ik expliciet laat weten aan het BTW kantoor dat ik dit vanaf heden ieder kwartaal zal doen, waarbij ik dit de komende 2 jaar moet doen.

Dit zal echter een eenmalig iets geweest zijn... Volgende intracommunautaire verwervingen zullen normaal gezien steeds mét BTW betaald worden.
Is dit nog steeds een bijzondere BTW aangifte, die ik eenmalig dan dien in te dienen?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
https://www.codaboekhouders.be/actueel/ ... plichtigen

P.S. Ik ben geen boekhouder ...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

gezien je vrijgesteld bent van btw betwijfel ik of je dit kan gaan toepassen... bij het verleggen van de btw, betaald de verkoper/leverancier de btw zelf niet, hij moet hem dan ook niet voorschieten aan de staat, want hij zou die van U ontvangen via uw betaling aan hem, wanneer de btw verlegd wordt betaal jij aan uw leverancier de factuur ex btw, en moet je zelf de btw aan de btw administratie betalen, gezien je vrijgesteld bent, denk ik dat dit niet mogelijk is, zo is het normaal gezien voor U ook onmogelijk om binnen Europa, buiten Belgie , intracommunitair te kopen, dus ex btw, omwille van dezelfde reden, normaal wordt uw btwnr buiten Belgie dan geweigerd... zou je eens moeten checken op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... ?locale=nl , en in het bovenste in te vullen vakje geef je een land in van een andere lidstaat buiten belgie, en die leverancier zijn btwnr, en onderaan lidstaat BE, en uw ondernemingsnr (btwnr)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Als ik het goed begrijp is de bestelling kleiner dan 11.200€, heb je aangegeven dat je niet wilt opteren om de BTW zelf te voldoen in België en staat de NL nummer van je leverancier op de factuur.

Eerste vraag die ik nog heb: over wat gaat het? Goederen of diensten? Want die 11.200€ is nooit van toepassing op diensten, daar ben je altijd vanaf de eerste euro gehouden tot indienen van een bijzondere btw-aangifte.

In het andere geval moet je die factuur betwisten en moet de leverancier zijn factuur aanpassen met NL btw. Want nu lijkt het alsof je geopteerd hebt...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Cfr mijn e-mail hiervoor: betrokken extract dat blijkbaar niet als dusdanig meer in de url voorkomt
Aankopen van goederen in het buitenland door “vrijgestelde BTW-plichtigen” of door niet BTW-plichtigen
Ingezonden op do, 20/04/2017 - 14:39
Het doorgeven van je Belgisch ondernemingsnummer kan vergaande gevolgen hebben!
Wie?
Vrijgestelde kleine ondernemingen
Belastingplichtigen die uitsluitend handelingen verrichten die door artikel 44 van het Btw-Wetboek zijn vrijgesteld en waarvoor zij geen enkel recht op aftrek hebben bijv. vrije beroepen
belastingplichtigen onderworpen aan de bijzondere landbouwregeling
niet-belastingplichtige rechtspersonen
Waarover gaat het?
Zij zijn niet BTW-plichtig. Bijgevolg moet er op hun omzet of ontvangsten geen BTW aangerekend worden. Anderzijds kunnen ze de BTW op hun aankopen/onkosten niet recupereren.
Bij aankopen van goederen in het buitenland geven zij bij voorkeur hun ondernemingsnummer NIET door. In België is een ondernemingsnummer op dezelfde manier samengesteld als een BTW-nummer. De buitenlandse leverancier zal het ondernemingsnummer ten onrechte beschouwen als een Belgisch BTW-nummer en een factuur uitreiken met verlegging van BTW. Dat wil zeggen dat er geen buitenlandse BTW wordt aangerekend, maar dat de afnemer zelf de BTW zal moeten voldoen via zijn Belgische BTW-aangifte. De afnemer is in principe vrijgesteld van BTW. In dit geval zal er dus “een bijzondere BTW-aangifte moeten gebeuren”.
VERGAANDE GEVOLGEN
Wanneer deze personen hun ondernemingsnummer toch doorgeven in het buitenland, maken zij onherroepelijk de keuze om gedurende 2 jaar op al hun intracommunautaire aankopen zelf de BTW te betalen in België. Zij zullen gedurende twee jaar elk kwartaal een bijzondere BTW-aangifte moeten indienen. Via deze aangifte moeten ze de BTW op hun buitenlandse aankopen doorstorten aan de schatkist; ze kunnen deze BTW uiteraard niet terugvorderen.
Sanctie bij niet indiening van de bijzondere aangifte
Wanneer deze nalatigheid wordt vastgesteld door de administratie, moet de verschuldigde BTW alsnog betaald worden, verhoogd met intresten.
De boete voor het niet indienen van de aangifte bedraagt bovendien 1.000 euro!
Wat te doen bij ontvangst van een foutieve factuur?
Wanneer je een factuur ontvangt waarop de BTW ten onrechte is verlegd, neem dan onmiddellijk contact op met de leverancier. Vraag een creditnota en een nieuwe factuur waarop buitenlandse BTW wordt aangerekend.
ENKEL VAN TOEPASSING VOOR KLEINE ONDERNEMINGEN: wanneer een kleine onderneming diensten aan haar laat verstrekken door een niet in België gevestigde belastingplichtige, moet ze haar BE identificatienummer meedelen aan de dienstverrichter. Ze zal een bijzondere BTW-aangifte moeten indienen uiterlijk de 20ste dag van de maand, volgend op het kalenderkwartaal waarin ze de dienst heeft ontvangen.
Belangrijk!
Val je onder één van deze categorieën belastingplichtigen en krijg je te maken met aankopen van goederen of diensten in de Europese Unie (buiten België), neem dan even contact op met ons.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb even mijn accountmanager bij Coolblue gemaild met de vraag of ze een nieuwe factuur kunnen opstellen mét BTW in, en dat ik het verschil kan overschrijven.
Als dit kan, is het probleem meteen opgelost natuurlijk...

In het verleden nog niet meegemaakt met hun, omdat ik ervan uit ging dat ze Belgische facturen opmaakten (deze worden immers verstuurd uit Berchem).
In het andere geval... zal ik me erbij moeten neerleggen dat ik 2 jaar lang toch een speciale BTW aangifte zal moeten doen zeker?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

gezien Coolblue een Belgische vestiging heeft, en vanwege het misbruik die gemaakt wordt door het speciaal aanmaken van een nederlandse account om de btw nie te moeten betalen, heeft Coolblue 2 jaar terug zijn administratie aangepast dat het voor Belgen in principe onmogelijk in om in Nederland te bestellen, het moet steeds via de belgische site gaan, en zo moet je altijd de btw betalen...

Bij bax-shop is deze truuk wel nog toe te passen, op die manier kan je als zelfstandige bij Bax wel nog steeds intracommunitair aankopen, en hoef je de btw niet voor te schieten.... overigens wanneer je moet facturen opmaken voor uw klanten, ook al is uw jaaromzet minder dan 15.000, of tegenwoordig is het al 25.000 euro dacht ik, dan beroep je je maar op de uitzonderin, en doe je wel kwartaal aangiften en reken je btw aan op je facturen en kan je ook de btw van uw aankopen terug vorderen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

M_016 schreef: Bij aankopen van goederen in het buitenland geven zij bij voorkeur hun ondernemingsnummer NIET door. In België is een ondernemingsnummer op dezelfde manier samengesteld als een BTW-nummer. De buitenlandse leverancier zal het ondernemingsnummer ten onrechte beschouwen als een Belgisch BTW-nummer en een factuur uitreiken met verlegging van BTW. Dat wil zeggen dat er geen buitenlandse BTW wordt aangerekend, maar dat de afnemer zelf de BTW zal moeten voldoen via zijn Belgische BTW-aangifte. De afnemer is in principe vrijgesteld van BTW. In dit geval zal er dus “een bijzondere BTW-aangifte moeten gebeuren”.
Dit klopt inderdaad. Daar had ik zelfs nog over gelezen in beginpost. Dat is de fout die gemaakt is waardoor Coolblue denkt dat je je BTW-nr doorgeven hebt, want die kunnen onmogelijk het verschil zien.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Dus kort samengevat: als je vrijgesteld bent van BTW en dat ook graag zo wil laten om niet met BTW aangiftes te werken, kun je zonder problemen goederen verkopen en aankopen in België en aankopen in het buitenland, maar van zodra je ZELF gaat factureren aan het buitenland zit je in de shit?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Nee, die drempel van 11.200 euro geldt voor de aankoop van goederen in de EU door een BTW-plichtige die niet gehouden is tot indienen van periodieke aangiften (bv. vrijstellingsregeling, landbouwers, ...). Alle EU diensten die je aankoopt zijn altijd vanaf de eerste Euro onderworpen aan de verlegging.

Over verkoop gaat het hier totaal niet. Verkopen kan je altijd zo lang je bv je omzetcijfer van 25k niet overschrijdt in het geval van iemand die onder de vrijstellingsregeling valt. Wel moet je je in orde maken met een ICO listing in dat geval, 1 van de weinige verplichtingen van een niet-periodieke indiener (tot en met 2015 was een klantenlisting ook nog verplicht, maar sinds 2016 niet meer).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Weet er iemand waar hier een duidelijke en deftige uitleg over beschikbaar is? Ik wil de topic starter zijn thread niet kapen maar ik val zelf onder de vrijstellingsregeling en heb hiervoor al ettelijke keren het belastingskantoor geraadpleegd, waar men het OOK niet weet of met een onbegrijpelijke uitleg afkomt. Zolang het over factureren naar of facturen ontvangen uit België gaat is er geen vuiltje aan de lucht, maar eens er sprake is van het buitenland is het toch niet zo eenvoudig blijkbaar. Ik dacht net met die vrijstelling uit heel dat BTW aangifte gedoe te ontsnappen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Had een paar maanden geleden hetzelfde voor bij Coolblue. Heb btw-nummer, niet btw-plichtig, maar ze hadden bij Coolblue geen btw aangerekend op de factuur.
Vooraleer te bestellen heb ik dan contact opgenomen met hen. Ze wouden het zelf in orde brengen voor mij of ik kon in mijn account settings zelf aangeven dat ik de btw zou betalen. Ik heb uiteindelijk mijn account settings aangepast en nadien de bestelling geplaatst.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Een bijkomende update:
In het verleden bestelde ik via de Belgische website. Daar deze bestelling van een serieus kaliber is, werd ik gecontacteerd en werk ik hiervoor samen met een account manager.
Alles is dus geregeld per mail, in plaats van via een webshop.
Alles is naar ...@coolblue.be verstuurd.

In het verleden was er dus geen probleem, aangezien je specifiek moest doorgeven of je onderworpen was aan BTW of niet als je via de webshop werkt.

Nu wist die account manager mij te melden dat zij automatisch de BTW al dan niet verleggen afhankelijk van of je vrijgesteld bent of niet, deze informatie wordt opgehaald bij de KBO.
Blijkbaar is mijn ondernemingsnummer foutief aangemeld als "onderworpen aan BTW"...
Dit maakt het natuurlijk nog leuker... Ik zal eens contact moeten opnemen met het BTW kantoor dus.
Maar aangezien dit voor Coolblue een automatisch proces is, kunnen zij dus geen factuur mét BTW opstellen voor mij nu...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Laat toch simpelweg je btw nummer weg. Er is geen verschil voor belastingaftrek in je boekhouding volgens mij. Contact opnemen met btw kantoor is pas vragen voor gedoe.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ja, dat weet ik nu voor toekomstige bestellingen bij Coolblue.
Maar bij nationale bestelling moet je deze opgeven... En aangezien Coolblue in het verleden nationaal leek te zijn... Bedrijf ligt in Berchem, facturen worden vanaf daar verzonden, een Belgische domeinnaam, contact met Belgische personen.
Niets die erop wees dat ze intracommunautair werkten alvast (behalve dat hun hoofdvestiging in NL ligt, maar wegens bovenstaande redenen kon ik aannemen dat ze ook een Belgisch bedrijf zouden zijn dus).

Edit: even de regelgeving erbij:
haar BE-identificatienummer meedelen aan haar klanten en leveranciers (vermelden op de contracten, facturen, bestelbons, …). Voor de intracommunautaire verwervingen van goederen (aankopen van goederen in andere lidstaten van de Europese Unie), mag de kleine onderneming haar BE-identificatienummer aan haar leveranciers maar meedelen als ze vooraf aangifte heeft gedaan van het overschrijden van de drempel of als ze de optie heeft uitgeoefend om haar intracommunautaire verwervingen aan de belasting te onderwerpen (zodra ze haar BE-identificatienummer aan de leverancier meedeelt, wordt ze geacht deze optie te hebben uitgeoefend). In alle andere gevallen (dan intracommunautaire verwervingen van goederen) is ze verplicht het BE-identificatienummer mee te delen. Zo moet, in geval van intracommunautaire diensten die aan haar worden verstrekt door een niet in België gevestigde belastingplichtige, de kleine onderneming haar BE-identificatienummer meedelen aan die dienstverrichter
Dus nationaal dien je je BTW-nummer door te geven, zoals ik me goed herinner uit mijn boekhoud-lessen.
Het enige dat hier fout gelopen is, dat een internationaal bedrijf nationaal overkwam, nationaal factureert, maar soms intracommunautair levert...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”