electriciteit : stopcontacten doen het niet maar zekering valt niet uit

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

In mijn net definitief opgeleverde woning deden 2x2 stopcontacten in de woonkamer het al niet meer (allicht zelfde stroomkring): geen stroom erop.
In de zekeringenkast zijn echter alle zekeringen nog aan. Je zou toch verwachten dat de zekering uit springt ?

Ik zet de zekering van die kring dan toch maar even zelf uit en weer aan : stopcontacten werken weer ...

Dat is toch niet echt normaal / veilig ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

dat kan toch bijna niet ??

slecht contact in die zekering ofzo ?
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Heb dit hier ook eens gehad, gewoon de contacten in de zekering eens goed vastdraaien. Bij mij zat er 1 schroef ietwat los en sindsdien niet meer voorgevallen.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Eigenlijk zou je jaarlijks alle vijzen in zekeringen eens moeten vast draaien ...

In UK zijn daar zelfs regels voor .. op hoeveel moment ( newton meter ) ze aangespannen moeten zijn ..
Ik Belgie zover ik weet niet .. ik heb er wel al weten lostrillen ...met vonken tot gevolg ...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Zit daar een schroef in ? Allé weer iets bijgeleerd, zal het vanavond eens bekijken en aanschroeven. Best met zekering uit zeker ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

een zekering springt enkel uit indien er te veel stroom door vloeit...
Een stopcontact dat niet werkt, lijkt me eerder een losse draad te zijn. Indien deze losse draad nergens tegen komt, vloeit er geen stroom en zal ook je verliesstroomschakelaar er niet uitgaan. Komt deze draad tegen de aarding, dan moet normaal je verliesstroom er uitvliegen. Komt de losse draad tegen de andere draad, dan heb je een kortsluiting en zal je zekering (of automaat in de tellerkast) er uit vliegen.

Dat de stopcontacten terug werken na de zekering eens uit en terug aan te zetten lijkt me dan eerder toevallig.

Is niet normaal en dient te worden nagekeken. Wat je best doet is kijken of alle draden op zekering en op de stopcontacten in deze kring nog goed zijn aangesloten, mogelijks zit hier ergens een draad los.

Zitten er op die kring nog andere stopcontacten en werkten die wel nog of niet?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zowel boven als onderkant aandraaien.
Hoe veel er vergeten aan te draaien aan de kant van de vorkkam...

Hoofdschakelaar uit, differentieel uit, kring zonnepanelen uit en meer kan je niet doen.
Natuurlijk is een geïsoleerde schroevendraaier aan te raden, ook zijn de meeste kruiskoppen van het type PH en niet van het type PZ zoals de meeste houtschroeven. Gaat met de foute schroevendraaier ook hoor, maar niet zo goed.

Ja, heel zelden kan een automaat springen zonder dat dit visueel zichtbaar is, zeker als ze wat ouder worden (maar dat is bij jou niet het geval).
Je zou eventueel alle stopcontacten eens kunnen nakijken voor de zekerheid.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als dit zichzelf , tijdelijk, herstelt bij het aan/uit zetten van de zekering zou ik de hoofdzekering of verliesstroomschakelaars even uitzetten, de zekeringen kast openmaken en de 4 draden van de zekering nakijken, er even aan trekken om na te gaan of ze wel degelijk vast zitten in de zekering.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

fredo66 schreef:Zit daar een schroef in ? Allé weer iets bijgeleerd, zal het vanavond eens bekijken en aanschroeven. Best met zekering uit zeker ?
Er zijn ook zekeringen zonder schroeven o.a. de EPP reeks van Vynckier.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

fredo66 schreef:Zit daar een schroef in ? Allé weer iets bijgeleerd, zal het vanavond eens bekijken en aanschroeven. Best met zekering uit zeker ?
Aangezien u niet thuis bent in deze materie, geen verwijt enkel vaststelling, best met de hoofdschakelaar uitgeschakeld!! Ook met de zekering uit staan er nog steeds stroom op niet geschakelde kant!!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tenzij die twee stopcontacten op een aparte zekering zitten zal het probleem wel in de stopcontacten zelf, of één van de naburige stopcontacten zitten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SpecialK schreef:zal het probleem wel in de stopcontacten zelf, of één van de naburige stopcontacten zitten.
Dat dacht ik ook.
Stopcontacten hangen aan elkaar, als er ergens een WAGO klem onzorgvuldig aangesloten is, heb je prijs.
Dat kan je makkelijk testen met een multimeter, MET DE ZEKERING VAN DIE KRING UIT. Ik roep maar, want elektriciteit is echt levensgevaarlijk.
- nooit aan een "pot", schakelaar, stopcontact, ... werken als alle kringen die daar toekomen (of vertrekken) niet eerst uitgeschakeld zijn
- nooit aan een kring werken als de zekering van die kring niet af staat
- nooit IN de zekeringkast werken tenzij de hoofdautomaat af staat

Eens de kring af staat, hang je een verlengdraad met een spoel aan het eerste stopcontact en kan je beginnen testen
stopcontact2 tegen de verlengkabel
stopcontact3 tegen de verlengkabel
...

Hoe doe je dat?
Zet uw multimeter op "geluid"
Dit kan je ff testen door de 2 pennen van uw multimeter tegen elkaar te houden -> de kring is rond en dus gaat het belletje
De L, de N en de aarding moeten op 1 kring met elkaar verbonden zijn (L zekering = L stopcontact1 = L stopcontact 2 = ...; idem N en idem aarding). De verlengdraad zit in het eerste stopcontact en als alles goed gaat moet je op alle L-contacten van alle stopcontacten in die kring ook een signaal krijgen.
Indien niet kan je op die manier ook uitzoeken welk stopcontact de spelbreker is.

Mogelijke problemen:
- slecht/geen contact in een stopcontact (op de klem van het stopcontact)
- slecht/geen contact in een WAGO klem
- slecht/geen contact in een leiding (kabel gebroken)
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

En misschien nog even een open deur intrappen: als je dan toch een multimeter bij de hand hebt, kan het geen kwaad om eerst eens te dubbelchecken of er effectief geen spanning op de contacten staan voor je er aan begint te werken, zelfs al ben je zeker dat de zekering af staat. Er kan altijd ergens een capacitieve verbruiker op de kring zitten met nog wat lading zodat je toch nog een venijnige schok kan krijgen (in een nieuwbouw nu wrs niet, maar kan geen kwaad om daar een gewoonte van te maken bij elektriciteitswerken).
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Jan007 schreef:
fredo66 schreef:Zit daar een schroef in ? Allé weer iets bijgeleerd, zal het vanavond eens bekijken en aanschroeven. Best met zekering uit zeker ?
Er zijn ook zekeringen zonder schroeven o.a. de EPP reeks van Vynckier.
inderdaad .. HAAT die dingen .. heb er ook paar liggen ..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Onlangs ook meegemaakt. Van de 5 stopcontacten waren er 2 die werkten. Ik had een kortsluiting en om die reden had ik de boel gecontroleerd. Het stopcontact waarvan ik vermoedde dat het de dader was, heb ik losgeschroefd en even uit de muur getrokken. Ik zag niks speciaals maar het gevolg was wel dat de stopcontacten voorbij dat ene stopcontact geen stroom meer hadden. Uiteindelijk bleek een losse draad in een WAGO klem de dader te zijn. Draad er weer goed in gestopt en daarna deden de stopcontacten het weer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

fredo66 schreef:In mijn net definitief opgeleverde woning deden 2x2 stopcontacten in de woonkamer het al niet meer (allicht zelfde stroomkring): geen stroom erop.
In de zekeringenkast zijn echter alle zekeringen nog aan. Je zou toch verwachten dat de zekering uit springt ?

Ik zet de zekering van die kring dan toch maar even zelf uit en weer aan : stopcontacten werken weer ...

Dat is toch niet echt normaal / veilig ?
In dit geval pruts je er niet zelf aan, maar laat je het nazien door de firma die het heeft geinstaleerd. Hoe tof en uitdagend het ook is, elektriciteit is levensgevaarlijk als je er niets vanaf kent.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Fatsie schreef: Aangezien u niet thuis bent in deze materie, geen verwijt enkel vaststelling, best met de hoofdschakelaar uitgeschakeld!! Ook met de zekering uit staan er nog steeds stroom op niet geschakelde kant!!
Tegenwoordig worden er dubbelpolige zekeringen gebruikt, lijn en neuter worden altijd onderbroken.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

charlez schreef:
Fatsie schreef: Aangezien u niet thuis bent in deze materie, geen verwijt enkel vaststelling, best met de hoofdschakelaar uitgeschakeld!! Ook met de zekering uit staan er nog steeds stroom op niet geschakelde kant!!
Tegenwoordig worden er dubbelpolige zekeringen gebruikt, lijn en neuter worden altijd onderbroken.
In Belgie dan toch wel ja .. omdat we met verschillende netten zitten ..
In Engeland/frankrijk en dacht duitsland ook is dat minder courant ... daar werken ze met een nulleider bar .. en enkelpolige zekeringen ..( waardoor ze veel meer kringen in een kleinere kast krijgen ..neemt immers maar de helft van de plaats in .. )
In Belgie heb je nog veel 3x230V .. waar je geen nulleider hebt dus .. dus moeten de 2 of 3 fasen onderbroken worden ..
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Ik zie geen schroeven op de zekeringen. Het merk is Schneider Electric. Maar na wat ik hier allemaal lees ga ik er zeker afblijven en mijn bouwfirma maar verwittigen.

Ook al ken ik er niets van, had tijdens de bouwfase al weinig vertrouwen in de aanleg van de leidingen (bouw was toen nog nat) ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

fredo66 schreef:Ik zie geen schroeven op de zekeringen
Je moet de "plaat" nog weghalen.
Maar uw conclusie is de juiste: laat een ander het maar doen.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

charlez schreef:
Fatsie schreef: Aangezien u niet thuis bent in deze materie, geen verwijt enkel vaststelling, best met de hoofdschakelaar uitgeschakeld!! Ook met de zekering uit staan er nog steeds stroom op niet geschakelde kant!!
Tegenwoordig worden er dubbelpolige zekeringen gebruikt, lijn en neuter worden altijd onderbroken.
Wat Fatsie ook kan bedoelen is dat na het uitleggen van de zekering van die kring, er op de aankomst van die zekering nog steeds spanning staat en je dus je hoofdautomaat dient uit te leggen om de 4 klemmen van je zekering spanningsloos te zetten. Pas dan kan je veilig controleren of alle draden nog goed vast zitten op je zekering...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

honda4life schreef:Hoofdschakelaar uit, differentieel uit, kring zonnepanelen uit en meer kan je niet doen.
ben zelf geen grote 'kenner', dus de kenners kunnen me gerust tegenspreken. Maar buiten bovenstaande instructies, heb ik de gewoonte aangenomen om nooit een 'bloot contactpunt' waar dan ook, aan te raken zonder even te dubbel-checken met een Spanningzoeker. Natuurlijk met bovenstaande instructies kan er niets mislopen, maar kwestie van de 'spanningszoeker-check' als gewoonte aan te kweken en die altijd toe te passen. Want volgende keer worden de werkzaamheden onvoorzien onderbroken en even rap (evt. door iemand anders) alles terug aangezet voor de diepvries of verwarming en nadien ...
Kost bijna niks, handig op zak. Gebruik zelf zo'n ouderwetse, doorschijnende. Misschien dat die andere modellen beter zijn?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:
fredo66 schreef:Ik zie geen schroeven op de zekeringen
Je moet de "plaat" nog weghalen.
Maar uw conclusie is de juiste: laat een ander het maar doen.
Ja, na gisterenavond even te googlen op afbeelding en die zekering was met dat ook al duidelijk geworden :-)
Firma verwittigd, ik zie wel of ze nog iets doen en of ze me dat aanrekenen. In het laatste geval zal ik wat negatieve reclame maken bij iedereen met bouwplannen sod
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

jorisx schreef:Wat Fatsie ook kan bedoelen is dat na het uitleggen van de zekering van die kring, er op de aankomst van die zekering nog steeds spanning staat en je dus je hoofdautomaat dient uit te leggen om de 4 klemmen van je zekering spanningsloos te zetten. Pas dan kan je veilig controleren of alle draden nog goed vast zitten op je zekering...
Dat bedoelde ik inderdaad, maar was wat te haastig, dank! :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fatsie schreef:Aangezien u niet thuis bent in deze materie ... staan er nog steeds stroom op niet geschakelde kant!!
Moest toch effen glimlachen hoor ;).
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Spanning, potentiaalverschil, ... nu goed ;)
Je moet ook een beetje rekening houden met het doelpubliek he, in de volksmond spreekt men toch eerder over stroom ... ook al stroomt er op dat moment niks en staat er 'spanning over'.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”