EvoHome (OpenTherm)

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
Splitter schreef:een tijdssturing is eigenlijk genoeg voor de meeste kamers.
Blijkbaar begrijpen sommige mensen nog altijd niet dat je hier niets met opschiet.
feitelijk wel, athans in mijn geval.
de warmste kamer in het huis is de woonkamer, dat is ook de grootste oppervlakte (met open doorgang naar de keuken ook nog), en die moet tot 20 graden.

de andere kamers moeten tot 15 a 18 (badkamer reken ik niet mee gezien die ofwel vol open ofwel dicht moet, en elektrisch bijgewarmd kan worden)
maar bv doorheen de dag mogen de slaapkamers gerust op 15 zijn en tegen de avond naar 18.
op dat moment is de woonkamer nog steeds tot 20 aan het warmen.

maw: gezien de woonkamer een goede referentie is (grootste ruimte, hoogst verwarmde ruimte, langst verwarmde ruimte), en reeds met een timer ingesteld is (via google nest), moet enkel nog een sturing bijkomen die doorheen de dag de andere kamers beperkt tot 15 en smorgens/savonds, bij het aangaan en voor het uitgaan van de CV, ze mee opwarmt tot 18.
een alternatief is natuurlijk gewoon thermostatisch en continu op een 18tal graden zetten ofwel manueel altijd open en dichtdraaien maar set & forget is altijd het meest efficiente.


ik overweeg ook wel om een pelletkachel te zetten die de verwarming van de woonkamer/gang/slaapkamers zou gaan doen, en in dat geval zou dit systeem idd van tafel geveegd worden, gezien de referentieruimte dan niet meer correct, euh, refereert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mooie theorie maar in de praktijk zal je merken dat je af en toe in de kou zit ! En tevens heb je nog het feit dat je kranen moet gaan timen voor open/dicht te gaan (vroeger zette ik de kraan van de badkamer 's avond ook aan zodat deze 's morgens mee zou warm worden met de keuken).

Er is een reden dat systemen als EvoHome bestaan !
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

zolang de woonkamer niet in de kou komt te staan lijkt me dat sterk, gezien dus die kamer het meest en het warmst verwarmd is.
overigens is het nu een redelijk vergelijkbare situatie, alleen niet te regelen:
- in de gang staat de radiator al lang (jaren) dicht
- de hele bovenverdieping zijn de deuren eruit, en staan er 2 radiatoren tegen een quasi niet geisoleerde wand
(das dus ook gelijk de reden dat de hele gang en bovenverdieping altijd wel wat, euh, "fris" zijn, de aankomende isolatie moet dat wat compenseren)
- op de benedenverdieping zijn de woonkamer en de keuken samen tegenwoordig als 1 ruimte, met 3 radiatoren, dat is ook de referentieruimte om tot 20 graden te stoken
- verder is er nog de badkamer (die dus niet continu aan hoeft, en waar de timer dus zou dienen om mee te stoken van 7u tot 10u en van 17u to 20u ongeveer) en 1 slaapkamer die continu 15 overdag mag zijn en 18 naar de avond (waar die radiator momenteel dus ook niet werkt...)

op dit moment zit het halve huis dus al relatief in de kou, alleen stookt het nog teveel :)
ik zie dus ook niet wat de evohome zou toevoegen aan mijn situatie, buiten een grotere kostenpost.
(om duidelijk te zijn, ook de google nest is een teleurstelling tegenover de tado - maar tenminste een dat me geen batterijen kost)

het idee waarvan ik uitga is dus: in principe ga ik niet in de kou zitten, omdat de belangrijkste kamers altijd het hoogst verwarmd zullen worden,
en de andere kamers steeds een bepaalde minima zullen halen die leefbaar is voor die kamers.
(dat ik dus in een situatie kan komen dat de slaapkamer maar 16 ipv 18 graden is bijvoorbeeld, stoort me minder dan dat die de hele dag tot 18 of meer zou verwarmen)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helaas helaas :cry:
Na noeste arbeid met veel zweet, gaf de Honeywell OpenTherm module geen teken van leven. De spanning die erop toe kwam was 19.9V dus ik 'veronderstel' dat de opentherm converter wel OK was.

Pff nu alles retourneren.
Zou een aan/uit Honeywell module interessant kunnen zijn? Ik had begrepen dat de boiler intern wel blijft moduleren (wel niet optimaal gestuurd via een thermostaat).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Na noeste arbeid met veel zweet
Is dat de definite van twee draadjes verbinden ?
NuKeM schreef:gaf de Honeywell OpenTherm module geen teken van leven. De spanning die erop toe kwam was 19.9V dus ik 'veronderstel' dat de opentherm converter wel OK was.
Wat bedoel je met geen teken van leven ? En wat bedoel je met de converter ?
NuKeM schreef:Zou een aan/uit Honeywell module interessant kunnen zijn? Ik had begrepen dat de boiler intern wel blijft moduleren (wel niet optimaal gestuurd via een thermostaat).
Een goeie vraag... hoeveel efficienter is modulerend ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

r2504 schreef:Een goeie vraag... hoeveel efficienter is modulerend ?
efficientie heb ik geen flauw idee van, wat ik wel merk is dat als hij goed moduleert de woonkamer min 19.5 en max 20.5 is en daar eigenlijk niet van afwijkt.
voorheen was dat letterlijk soms 17-18 en soms 23 met een grafiek die op de himalayas leek ofzo.

tegenwoordig modulerend is dat al veel beter, maar of het (veel) efficienter is in verbruik, zou ik niet weten.
ergens vermoed ik wel dat het kan kloppen dat het minder energie kost om iets constant te houden dan om het de ene moment op max en de andere op min te hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Under of overshoot staat eigenlijk los van modulerend of niet.

Modulerend maakt een juiste temperatuur natuurlijk wel eenvoudiger maar als je thermostaat slim genoeg is om je opwarming/afkoelings grafiek van je kamer te leren dan moet hij dit ook redelijk goed kunnen. Als je thermostaat natuurlijk blijft stoken ook al zit je er een halve graad af dan weet je ook dat hij erover gaat.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
NuKeM schreef:Na noeste arbeid met veel zweet
Is dat de definite van twee draadjes verbinden ?
NuKeM schreef:gaf de Honeywell OpenTherm module geen teken van leven. De spanning die erop toe kwam was 19.9V dus ik 'veronderstel' dat de opentherm converter wel OK was.
Wat bedoel je met geen teken van leven ? En wat bedoel je met de converter ?
Idd 2 draadjes, nuja, 4 eigenlijk :)
Probleem was hem dat ik de bestaande bekabeling niet destructief wou onderbreken of vervangen dus direct op de print in de boiler wou aansluiten. Die boiler staat in een klein hoekje (net wel of niet binnen de minimum voorgeschreven afstanden die gehouden moeten worden). Schroefjes losdoen en vooral kabeltjes in contacten steken en vastschroeven die je niet goed ziet met het zweet op het voorhoofd in acrobatische houdingen met een smartphone camera als check is lastig :P Dat valt bij mij onder noeste arbeid ;)

Geen teken van leven = exact dat. Geen LEDjes die branden of flikkeren, geen interactie mee te verkrijgen via knop of bij blinde poging met de Evohome te verbinden. Normaal moet er om de 10s een groene pink zijn en moet je met de drukknop een rode led kunnen activeren. Dat ging dus niet.

De (Bosch) converter is een module die het Bosch EMS protocol omzet naar OpenTherm.

Nu ga ik proberen omruilen omdat er een kans is dat het de honeywell opentherm module is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als het echt niets doet dan lijkt het me precies toch niet normaal.

Maar wat bedoel je met 4 draadjes ? Er zijn er maar twee...

Trouwens over Opentherm... in rest, there’s 6V between the wires and about 6 mA of current flowing (a 1 kΩ load)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het zijn idd maar twee draden, vertrekkende van de BB aansluiting op de Junkers Heatronic sturing naar de EMS->Opentherm module. Van daar gaat het dan naar de Honeywell module.

Mijn inspiratie: https://carly.be/using-the-nest-thermos ... -boiler-2/

De net geen 20V lijkt me wel ok? Dacht dat de high van de bus 18V was, maar aangezien het geen mooie gelijkspanning is zal mijn multimeter van de ALDI dat ook niet heel nauwkeurig kunnen meten.
Nu was het wel 19.9V heel de tijd, Honeywell module aangesloten of niet...

Er zijn veel factoren hier. EMS->Opentherm module stuk of niet ondersteund door mijn boiler of Honeywell module stuk. Enkel dat laatste ga ik hopelijk vanavond kunnen verifiëren met een vervanging.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik kon niet meteen vinden wat een normale spanning is... behalve die 6V.

Beetje bizar dat jij dus 20V meet... let maar op dat je je opentherm module van Honeywell niet frituurd !
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 01 dec 2018, 00:13, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goed nieuws, ik kreeg een nieuwe module mee en die doet het blijkbaar prima (morgen nog wat verder testen, maar tot nu toe lijkt alles ok).
Ik ben weer geen gelukkig man :)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De eerste ervaringen zijn goed. Natuurlijk wordt bij ons door de niet optimale installatie (geen gestuurde thermostaat kranen op de benedenverdieping) de beneden behoorlijk heet als we boven een kamer wat willen opwarmen (24+ °C met de kranen al wat gesmoord).
Ook merk ik een behoorlijke overshoot in temperatuur, maar dat leert het systeem hopelijk zelf te compenseren. Stellen we bv. 19°C in dan zal de brander activeren en stoppen bij/over 19°C, maar door de restwarmte in de radiator loopt de temperatuur na het stoppen nog behoorlijk op. Misschien ligt dat eerder aan een instelling van de brander of de dimensionering van de radiator, maar kom, het valt op :)
Ik had gedacht met dat de temp sensoren in de kranen zitten (dus dicht bij de verwarming) ze sneller de warmte zouden oppikken en dus op tijd sluiten...

De open raam detectie (op default settings van de HR92) heeft deze voor middag in één kamer van de 4 gewerkt, dat ga ik mogelijk nog wat moeten tunen.

Al bij al ziet het systeem er veelbelovend uit en ga ik snel werk maken van ventielen beneden met gestuurde thermostaatkranen. De vraag is alleen of dat kan zonder het water van mijn hele radiatoren net te moeten aflaten. Mijn gedacht is alle kranen overal toe te draaien (zowel ventielen aan de aanvoer als het regelkraantje aan de afvoer van elke radiator). Volgens mij moet ik dan van elke radiator die een nieuw ventiel nodig heeft gewoon de druk af laten (via bv. Ontluchting met open ventiel) en kan het ventiel daarna van de leiding. Mijn gedacht is dat het water in de leidingen dan blijft hangen, net zoals in een rietje in een glas dat je eruit heft met je vinger erop :)

Trouwens, in release 0.84 van home assistant zal de custom component voor Evohome vast opgenomen worden. Deze ziet er erg fijn uit (en biedt veel meer dan de al bestaande). Zo kan je de set temp en gemeten temp op één grafiek zetten voor elke zone. Erg interessant om te zien hoe het systeem reageert :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:De vraag is alleen of dat kan zonder het water van mijn hele radiatoren net te moeten aflaten.
Gewoon de druk eraf laten... een emmer water is meestal voldoende.

Ik heb hier ook op die manier een ventiel vervangen (dat floot omdat de kraan altijd op zo'n kritisch punt ging staan).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De overtemperatuur kan je in de kranen compenseren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:De overtemperatuur kan je in de kranen compenseren.
Dat is de kalibratie... heeft totaal niets te maken met overshoot.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
NuKeM schreef:De vraag is alleen of dat kan zonder het water van mijn hele radiatoren net te moeten aflaten.
Gewoon de druk eraf laten... een emmer water is meestal voldoende.

Ik heb hier ook op die manier een ventiel vervangen (dat floot omdat de kraan altijd op zo'n kritisch punt ging staan).
Waren er toen ook hoger gelegen radiatoren? Mijn vrees is vooral dat de hoger gelegen kolom water in de aanvoer- en afvoerleidingen naar beneden zal willen komen (dat in de hoger gelegen radiatoren kan ik natuurlijk mooi afsluiten aan de radiator afvoer kraan).
De ventielen zijn i.i.g al toegekomen, met wat geluk kan ik er vandaag tijd voor maken :)

Vannacht in bed ook opgemerkt dat de kranen wel wat motorlawaai maken bij het bijregelen. Maar het zal de slaap bij de meeste mensen waarschijnlijk wel niet verstoren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Waren er toen ook hoger gelegen radiatoren?
Ja want het was een radiator op het gelijkvloers... had trouwens diezelfde vrees maar de man die het deed maakte er geen probleem van.
NuKeM schreef:Vannacht in bed ook opgemerkt dat de kranen wel wat motorlawaai maken bij het bijregelen. Maar het zal de slaap bij de meeste mensen waarschijnlijk wel niet verstoren.
In mijn slaapkamer staan er geen... dat raam is trouwens nog nooit dicht geweest in 15 jaar.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

En de ventielen zitten erin (zoals beschreven) :) Nu de laatste kranen bestellen en klaar.
Voor de lol heb ik het systeem ook eens gekoppeld aan Google home. Maar, ik vond het juiste commando maar niet om een zone aan te sturen.
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

Zijn er echt mensen die op hun slaapkamer de verwarming aanzetten? :bang:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet echt, wel op de kinder/babykamers (18-19°C). Moesten er hier niet zoveel vuiligheid stoken, zou mijn raam ook open blijven, helaas, maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bo. schreef:Zijn er echt mensen die op hun slaapkamer de verwarming aanzetten? :bang:
Ik ken collega's die in hun living 24° stoken, heel het jaar door.
Denk je echt dat die in een slaapkamer slapen met een open raam als het buiten vriest?

Hoeveel huizen hebben geen of slechte isolatie of enkel glas?
Als je daar niet stookt in de slaapkamer, hangen er ijspegels aan uw bed 's morgens :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij ons staat de evohome toch ook op 19 graden in de slaapkamers (een half uurtje voor de dodo).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik ken collega's die in hun living 24° stoken, heel het jaar door.
Bij zo'n temperatuur val ik in slaap waar ik sta denk ik... of zijn dat naturisten :lol:
heist_175 schreef:Hoeveel huizen hebben geen of slechte isolatie of enkel glas?
Als je daar niet stookt in de slaapkamer, hangen er ijspegels aan uw bed 's morgens :)
Wat maakt het uit of je enkel of dubbel glas hebt als het raam open staat :lol:

Heb hier trouwens nog nooit ijspegels gezien op al die jaren (heb wel rolluiken die 's avonds dichtgaan).
NuKeM schreef:Voor de lol heb ik het systeem ook eens gekoppeld aan Google home. Maar, ik vond het juiste commando maar niet om een zone aan te sturen.
Heb ik ook en het werkt maar kan het me niet herinneren... zal vanavond eens kijken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Ik ken collega's die in hun living 24° stoken, heel het jaar door.
Bij zo'n temperatuur val ik in slaap waar ik sta denk ik... of zijn dat naturisten :lol:
Geen naturisten voor zover ik weet, ze willen het graag warm en lopen "zomers" gekleed in de winter.
heist_175 schreef:Hoeveel huizen hebben geen of slechte isolatie of enkel glas?
Als je daar niet stookt in de slaapkamer, hangen er ijspegels aan uw bed 's morgens :)
Wat maakt het uit of je enkel of dubbel glas hebt als het raam open staat :lol:
Heb hier trouwens nog nooit ijspegels gezien op al die jaren (heb wel rolluiken die 's avonds dichtgaan).[/quote]
Als je een woning met enkel glas hebt en weinig/geen isolatie, koelt gans het huis aan een razend tempo af.
Als je dan ook nog ramen open zet, zit je binnen snel aan de buitentemperatuur.

Een ex-collega student had ijspegels hangen aan het raam van zijn huurappartement als hij het in de winter open zette.
Enkel glas, geen isolatie, veel wind omdat er alleen betonnen muren waren en dan het raam open...

Als je goed isoleert, kan je ook goed ventileren zonder qua temperatuur in de problemen te komen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Nu de nieuwe versie van Home Assistant er is, kan ik leuke grafieken trekken 8)
verwarming_evohome.png
Daarnaast integreert het ook mooi in de rest van mijn home assistant systeem :)
verwarming_evohome_kamercontrol.png
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iemand soms een probleem met z'n EvoHome ?

Lokaal werkt alles prima maar in mijn app of browser krijg ik geen correcte informatie meer en kan ik ook geen aanpassingen doen (ik kan ze wel doen maar het heeft geen effect) ?

In m'n firewall zie ik mijn EvoHome internet gateway (welke alle LED's groen heeft) constant proberen connecties te maken naar 199.62.84.151 tem 153 maar de connectie blijft steeds op time-wait ?

PS. Ik heb van de week een bericht gehad van Honeywell dat m'n communicatie met m'n controller restored was (raar want ik heb geen bericht gehad dat ze uitgevallen was).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Even gekeken en ook hier komen wijzigingen in de app (of op HA) niet meer door tot op de controller. Wel komt een wijziging op HA door tot op de app en vice versa, maar dat zal dezelfde api zijn en daar ben je dus niet veel mee.
Wel heb ik de mail waarover je sprak niet gehad.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zelfde probleem hier, net getest vanop de website maar er gebeurt niks hier in huis.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Alles lijkt terug in orde te zijn :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hier ook.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier ook.

Raar dat men geen bericht heeft verzonden over een outage van hun servers (tenzij ik het gemist heb).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Grrr... sinds vanmiddag al terug problemen :evil:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Sinds de installatie van de Nest (v3 copper) hier, werkt alles gewoon beter dan ervoor :-)

En dit is met m'n eigen config waar ik nog altijd achter sta, ik ben dan ook blij dat de historische gegevens van de Nest mijn theorie staven. In de ruimte(s) waar de Nest Display staat staan de thermostatische kranen helemaal open, in de slaapkamers waar de dochters slapen staan ze op stand 3, in de gang staan ze op stand 2, en in onze kamer staat de enige thermostatische kraan op stand 5 (deze kamer is eigelijk net iets te groot voor 1 radiator, eens bekijken of we daar een 2de radiator kunnen hangen, er zijn al buizen gelegd)

Zoals je in de historische gegevens van de Nest ziet, heeft onze centrale verwarming er dus geen moeite mee om het huis op 21°C te krijgen 's morgens, het daar te houden, en het huis op 18°C te houden 's nachts of als we weg zijn.

Voorlopig is de vrouw nog thuis en werkt van thuis, dus hebben we in de Nest een schedule gemaakt en gebruiken nog niet de "slimme" manier van werken zodat de Nest zelf ziet of er iemand thuis is of niet.
Bijlagen
IMG_0946.jpg
IMG_0945.jpg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

r2504 schreef:Grrr... sinds vanmiddag al terug problemen :evil:
Kan iemand anders even controleren of het probleem ook daar nog bestaat ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hier juist via de website instellingen veranderd en die komen mooi door.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Werkt ook terug prima nu... ga het de komende dagen wat in het oog houden.
Postduijveke
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2020, 17:06

Dag iedereen,

Ik heb me ook een Nest Learning Thermostat V3 aangeschaft om te koppelen met m'n Vaillant ecotec pro ketel.
Blijkt dat deze Opentherm gemaakt moet worden en dit op Belgische types niet zou kunnen.
Echter lees ik veel over de VR33 die men op de printplaat zou aansluiten, waarna de Nest wel werkt.

Mijn vraag is welke ketel heb jij en heb je eventueel raad over hoe ik hem aan de praat kan krijgen?

We hadden de heat link eerst aangesloten op de XR 24V, maar de ketel bleef na behalen van de temperatuur verder opwarmen.
Vervolgens sloeg die in branderwachttijd, koelde af en herstarte het proces opnieuw en opnieuw.
Als we de heat link uitschakelen slaat ook de ketel uit, dus er is sowieso een signaal tussen beide...

We hopen nog steeds hem aan de praat te krijgen. Eventueel met die VR33.

Alvast bedankt voor jullie raad!
Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”