Led drivers

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Iemand die wat verstand heeft van led drivers?

Heb hier een redelijk recente en goeie ledlamp waarvan vermoedelijk de led driver van stuk is.op de led driver staat 6-12 x1W. Op twee andere spotjes die hier defect zijn, staat niets op, maar vermoedelijk 4-5W.

Nu ben ik op ali aan het kijken, maar in de 4-5W led drivers zijn er behoorlijk wat verschillende ook. Wat is het risico om hier iets verkeerd voor te kopen? 6-12 vind ik zelfs nergens tussen. Is dat dan bvb vervangbaar door 8-12 of hoe werkt dat precies? Kan je bvb zwaardere led drivers steken en wat is het gevolg?

Ben benieuwd want zie door de bomen het bos niet meer.
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

Slafes schreef: Heb hier een redelijk recente en goeie ledlamp waarvan vermoedelijk de led driver van stuk is.
Garantie?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

LED drivers leveren doorgaans een vaste STROOM, geen vaste spanning. Je moet dus kijken naar welke stroom (mA) jouw LED vereist en op basis daarvan een driver kiezen. Een zwaardere driver (één die meer stroom levert) resulteert in een voortijdig overlijden van je lamp, dus dat mag je zeker niet doen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Bo. schreef:
Garantie?
Dat zijn lampen die hier onbetaalbaar zijn of gewoon niet te vinden. Is dus een ali lamp...

Probleem met de led drivers is voornamelijk dat daar praktisch niets op staat. Dus is gokken?

Bij sommigen staat de stroom bij ali op, bij anderen enkel het wattage. Klein zuchtje. :-) Als ze stuk zijn kan je ook niet meteen meer meten natuurlijk.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je moet het wattage van de spots kennen en de stroom waarop de LED's werken.
Hoe het werkt en waarop je moet letten staat haarfijn uitgelegd op https://www.dmlights.be/help/verlichtin ... -en-donts/
Voor de driver met aanduiding 6-12 x1W ben je bijna zeker dat de LED's op 300 mA werken.

Probeer misschien de originele fabrikant te vinden op basis van productfoto's van de spots via Google Image Search.
Of zoek via https://www.baidu.com/ dan vind je nog nét iets meer.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dus als ik het allemaal goed begrijp, dan mag die 6-12 ook een 8-12 zijn als de waarde er tussen valt. Het gaat om een 10W lamp dus dat lijkt me ok. Lamp kost 9 euro dus dat lijkt me al de moeite om daar 1,5 euro aan te geven. Vliegt ze kapot is het jammer, maar meer ook niet.

De andere lampen zijn naar wat ik me herinner 7,5W dus ook daar zou 6-8W led driver voldoende zijn, maar daar ken ik de stroomsterkte niet van dus dat is een gok. Zijn no-name lampen (LeXing GU10 7.5W SMD LED) dus... Aan de andere kant, ze gaan al bijna 5 jaar mee dus niet echt over te klagen en gelijkwaardige lampen kosten nu ook maar 1,5 tot 2,5 euro... Het is dat ik nogal maniakaal zit te sakkeren dat er een vreemde spot tussen zit dat ik er ineens 3 extra moet bestellen. :) Humm... Op ali zijn er weinig tot geen drivers te vinden tussen 7 en 8W... Of ze zijn veel groter dan diegenen die in mijn lampen zitten, die lijken dan wel precies op de 4-5W leddrivers. Of ze foefelen met de werkelijke waardes van de aangekochte lampen.

Alvast bedankt voor de hulp, ik blijf zelf ook verder googlen voor de andere lampen. :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”