wireless belgium

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Gezien hier wel genoeg volk zit dat bekend is met WB, dacht ik het hier even te vragen:

ik ben van plan om binnenkort mijn dak te (laten) renoveren, en dacht dat dit mss de ideale moment is om ook een antenne op de schoorsteen te hangen voor WB.
Er is me ooit verteld (door petzl, als ik me niet vergis) dat ik in principe bereik zou hebben op de mast van de mijnsite in beringen, maar mijn vraag is nu of een NS 5AC-loco goed genoeg zou zijn voor die verbinding te maken, en of er speciale zaken zijn waarmee ik dien rekening te houden?

(alsook wat de beste manier is om dat snel uitgericht te krijgen)

alle info welkom :)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Ubiquiti AirMAX AC toestellen kunnen enkel verbinding maken met andere AirMAX AC toestellen, je kan ze niet gebruiken in 802.11 compatibiliteitsmodus zoals met de M-series wel mogelijk was. Ik zou persoonlijk gaan voor een PowerBeam M5 of MikroTik LHG5 ac. Enig idee welke afstand er geldt tussen jou en de mijnterril in Beringen?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

hmm, ik dacht dat er compatibiliteit was/ging komen... maar dus toch naar de oudere toestellen kijken?
ik zou dan wel liever bv de nanostation nemen nog steeds, omdat ik het liefst een simpel recht bakje wil hebben ipv een schotelvorm, om het zo min mogelijk opvallend te houden.

de afstand tussen mij en de mijn is ongeveer (in vogelvlucht) 3.5km
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Beringen is een heel oude site en heeft momenteel enkel 2.4 ghz client access ....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

@petzl: wat zou jij me dan aanraden van te doen/kopen?

bedoeling is dat WB een backup zou worden voor me als het gewone internet wegvalt (door iets buiten, of defecte modem, of stroomuitval, ....)
de rest van mijn netwerk is ondertussen wel redelijk op punt, maar een backuplijn van WB die ik al langer wou kwam er maar niet van (o.a. omdat ik niet zo een fan ben van het dak op te kruipen, maar nudat het binnenkort toch vernieuwd zal worden is het een perfect moment om er werk van te maken)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Splitter schreef:hmm, ik dacht dat er compatibiliteit was/ging komen... maar dus toch naar de oudere toestellen kijken?
Er is compatibiliteit, maar de AC apparatuur moet het Access Point zijn. Een NS 5AC kan niet verbinden met M-series AP, een M-series client kan wel verbinden met een UBNT AC AP. In Beringen staan momenteel echter geen AC APs.
ik zou dan wel liever bv de nanostation nemen nog steeds, omdat ik het liefst een simpel recht bakje wil hebben ipv een schotelvorm, om het zo min mogelijk opvallend te houden.
Ik zou toch sterk overwegen om voor één van bovenstaande te gaan (de MikroTik is geen ouder toestel), de NanoStations worden overal vervangen ivm toegenomen noise (ruis) op de 5GHz band en gebrek aan shielding (afscherming). Zelfs met goed signaal laat de performance vaak te wensen over. Met 40cm zijn bovenstaande suggesties ook nog vrij onopvallend (alvast een stuk kleiner dan de gemiddelde satellietschotel) ;)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Allemaal goed en wel, maar dan moeten Beringen eerst upgraden naar 5GHz voor clients?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

dus.... het komt er op neer dat ik eigenlijk outdated materiaal ga moeten plaatsen (2.4ghz) en dan de pech kan hebben dat het een week later naar 5ghz gaat en ik weer niks meer heb?
of gelijk 5ghz materiaal hangen en dan hopen dat de site snel geupgrade zal worden?

dat zijn beide niet zo'n leuke opties :(
zal dan maar overwegen al outdoor utp te leggen en hopen dat ik ooit nog de zin/kans heb om het dak terug op te kruipen om er iets op aan te sluiten als de 5ghz actief is in beringen. (kan dat trouwens nog ergens opgevolgd worden wat waar staat?)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Splitter, mogelijk kan je voorstellen om gear te kopen om de WB mast te vernieuwen in Beringen. Wie weet hebben ze dan interesse in een update (als ze uiteraard zomaar toegang hebben tot de mast)

Maar denk dat 200 euro snel op is :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:Allemaal goed en wel, maar dan moeten Beringen eerst upgraden naar 5GHz voor clients?
Voor zover ik begreep was de werkwijze van Wireless Belgium:
  • - 5GHz voor de uplinks (verbinding tussen de masten).
    - 2.4 GHz voor de connectie naar de clients.
Is dat onlangs gewijzigd?
Splitter schreef:dus.... het komt er op neer dat ik eigenlijk outdated materiaal ga moeten plaatsen (2.4ghz) en dan de pech kan hebben dat het een week later naar 5ghz gaat en ik weer niks meer heb?
of gelijk 5ghz materiaal hangen en dan hopen dat de site snel geupgrade zal worden?
Ik zou er niet op rekenen dat dit in de nabije toekomst geupgrade zal worden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op zich zal het niet zo een probleem zijn om iets in jouw richting te zetten. Maar voor 3km zou ik toch aanraden om een kleine parabool te installeren. Het zou kunnen werken met een loco of een nano, maar 100% goed zal dat nooit gaan. Je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld een PB300 (30cm doorsnede) of een PB400 (40cm doorsnede). Voor die laatste zijn er zelfs aparte kappen welke je er kan over plaatsen zodat de wind er ook minder "vat" op heeft.

@Philippe : met client bedoelen wij meer "de passant". Mensen die permanent met het netwerk verbinden zetten wij op 5GHz.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

@krisken: dus de 5ghz kan dan wel?

de nanobeam m5-19, zou die volstaan? (is iets kleiner en mooier dan de pb300 en heeft van wat ik kan terugvinden ook een eenvoudigere wallmounting)
over een kleine 3 weken zou ik alles moeten klaar hebben liggen want dan gaat het dak hier open (ideaal moment voor zaken zoals outdoor utp, buisisolatie, en vervangen van waterleidingen)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik weet dat we dat toestel hier en daar gebruiken, maar geen idee wat de specs zijn van dit toestel of hoe het zich gedraagt. Daarvoor moet ik even naar de rest kijken van de WB groep...

Wat montage van een PB300 betreft : het beste zet je deze op een zijarm uit aluminium. De montage van de PB300 op de zijarm is kinderlijk eenvoudig.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Groeit hun netwerk eigenlijk nog? Ik kijk af en toe op de site of er iets in de buurt boven komt (Grembergen, maar helaas) en de site geeft al een tijdje op de kaart het volgende:
2018-11-08 12_19_07-Locaties _ Wireless Belgie België.jpg
Dus ik heb niet de indruk dat er nog veel naar gekeken word :? :-(
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is een vrij oud kaartje inderdaad. Het netwerk groeit dagelijks met 2 a 3 nodes zelfs, meestal op vraag van betalende klanten om een bepaalde route te voorzien naar hun. Echter kunnen wij niet alle locaties publiek prijsgeven. Ook de oude database met alle nodes in hebben wij beveiligd daar we opmerkten dat deze door vandalen (en concurrentie, en mensen die WB niet zo graag hebben, ...) kan misbruikt worden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dus is er eigenlijk geen manier meer om te weten waar je op kan/mag richten en of ze al dan niet in de buurt hangen? Jammer (al snap ik dat wel als concurrenten er misbruik van maken. Vandalen denk ik niet dat eerst een kaartje gaan zoeken, die zien een antenne hangen en doen hun ding).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tuurlijk is er wel een manier : hier een draadje opgooien :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij deze dan, hangt er reeds iets in de buurt van Grembergen? :angel: Er zijn rondom wel wat industrieparken dus het lijkt me niet onmogelijk dat er een bedrijf gebruik van maakt. Van de nok van men dak heb ik wel wat zicht rondom.
Het was de bedoeling een backup te voorzien naar het huis van een collega in de buurt (600m verder), maar er staan wat bomen voor dus dat zal niet werken, WB als backup zou een tof alternatief zijn :p
(heb ik hier 2 jaar geleden al eens gezet, antwoord was toen njet dus kvermoed wss momenteel nog hetzelfde weliswaar :) ).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Regio Dendermonde zijn we helaas niet actief. Maar als je daar een paar hoge gebouwen kent en er voor kan zorgen dat we daar een survey kunnen uitvoeren, dan staan we daar steeds voor open!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wat houd een survey zoal in? Dan wil ik wel eens rondhoren. En welke hoogte zoek je zoal? :) (kerktoren, mast naast voetbalveld, ...?)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoe hoger, hoe liever. Maar het is meer dan dat uiteraard. Er moet bijvoorbeeld stroom voorhanden zijn, er moet een mogelijkheid zijn om alles goed op te installeren. Daarmee bedoel ik dat een lichtmast op de voetbal misschien een mogelijkheid is, maar enkel als er bijvoorbeeld een platform bovenaan is zodat er veilig kan gewerkt worden. Wat de ideale hoogte is, is moeilijk te zeggen. Als je wilt verbinding maken met een node die 10km verder staat in het platteland, dan kom je met pakweg 30 meter soms toe. Echter als je wilt verbinding maken met een node die 2km verder staat in een stad dan is zelfs 40m af en toe al behoorlijk lastig met al die hoogbouw.

Survey is letterlijk laptop bovenhalen, antenne er op verbinden (meestal een nano of een PB300) en aan de hand daarvan kijken met welke nodes we kunnen verbinding maken. We richten een antenne naar een andere node van ons, kijken hoe "sterk" dat signaal binnen komt, hoe we dit eventueel kunnen verbeteren en klaar. Vervolgens zullen we diverse foto's maken (360 graden met telkens 2/3 overlap) zonder zoom, met een halve zoom en met een full zoom. En als laatste maken we wat foto's van gebouwen, pylonen etc die mogelijks interessant kunnen zijn voor in de toekomst. Tijdens een survey zal er dus niks geplaatst worden, enkel gedocumenteerd.

Let ook op of je wel overal mag installeren : vele kerken zijn immers beschermd en daar installeer je niet zomaar iets. We hebben wel ervaring met beschermde monumenten en de vereisten daarvan, maar het is altijd tricky uiteraard.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wat is eigenlijk de dichtst bijzijnde node voor Dendermonde? Want als je daar ook line of sight naar moet hebben dan gaan de mogelijkheden mogelijk wat beperkter worden :) de mast aan het voetbalveld valt alvast af dan, is eerder zo een die je bij radio amateurs wel eens ziet staan (maar iets hoger :) ). Ik zal eens rondkijken en rondhoren :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als ik eens snel kijk is dat een radiomast te Zele.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, het centrum daar is 5,09 km van bij mij thuis, en echt hoge torens weet ik uit het hoofd er niet meteen tussen staan dus dat moet vanuit Grembergen misschien nog wel lukken. Vanop men dak vermoedelijk nog niet :p
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Adres is op het kruispunt met de Andre Bogaertstraat.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

5,2KM, 90% velden tussenin (al denk ik dat er wel windmolens staan in die velden, dus ge gaat zien dat er wel ene knal tussen zal staan :lol: ).
Kzal er eens passeren na men travel volgende week en onderweg eens zien wat de hoogste (zichbare) punten zijn.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

MClaeys schreef:Groeit hun netwerk eigenlijk nog? Ik kijk af en toe op de site of er iets in de buurt boven komt (Grembergen, maar helaas) en de site geeft al een tijdje op de kaart het volgende:

Dus ik heb niet de indruk dat er nog veel naar gekeken word :? :-(
Er zijn gelukkig meer mensen bezig met het netwerk dan met de website. Kaartje zou het inmiddels terug moeten doen ;)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ik zal vandeweek eens een nanobeam m bestellen en kijken of ik hem kan hangen en iets zie.
if not, sja...

moet ik nog iets speciaals doen buiten de antenne uitrichten naar de mijn en hopen ? :)
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Je moet een letterlijke zichtverbinding hebben anders gaat er niets.
Met andere woorden, ga op je dak staan en kijk of je de mast kan zien staan.
Ben er ook mee bezig geweest maar overal zit er iets tussen, ook naar Beringen, want moet dan ik al boven de bomen uitkomen.
Gaat veelal niet simpel zijn, toch niet in Limburg.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Geert-Jan schreef:Je moet een letterlijke zichtverbinding hebben anders gaat er niets.
Met andere woorden, ga op je dak staan en kijk of je de mast kan zien staan.
Ben er ook mee bezig geweest maar overal zit er iets tussen, ook naar Beringen, want moet dan ik al boven de bomen uitkomen.
Gaat veelal niet simpel zijn, toch niet in Limburg.
op 3 a 4km... dan moet ik toch al mijne verrekijker bovenhalen om te zien of ik de mijn zie....
maar (alweer volgens petzl iirc, een hele tijd terug) zou het in principe moete gaan (er was destijds een tooltje om dat te berekenen, maar dat zie ik ook nergens meer)

nudat ze beringen aan het vernieuwen zijn, misschien de moment om te kijken of er een antenne bij kan in de kertoren van beringen?
komt meer en meer hoogbouw bij :(

maar volgens een vogelvlucht lijn zou ik eigenlijk alle (hoge) gebouwen missen, en ook niet over of langs de terril zelf moeten,
dus is het enige dat een obstakel kan zijn de iets verder gelegen bomen.
de bomen aan de voetbalvelden zijn lager als de schoorsteen normaalgezien... de bomen een heel stuk verderop... geen idee
Laatst gewijzigd door Splitter 09 nov 2018, 21:43, in totaal 1 gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Hoe dik is die mast?
Ik kon deze zomer een mast zien op 20km afstand waar ik naartoe moest richten (en daarna aan de hand van het ontvangstniveau gevoelig bijrichten).
Dit om maar te schetsen: een verrekijker is niet altijd nodig (maar het is soms ook geen overbodige luxe).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

geen idee, maar feitelijk zou ik idd de terril wel moeten kunnen zien vermoed ik... nog nooit geprobeerd eigenlijk.
we zullen het over een paar weken weten, dan ga ik samen met de dakwerkers het dak wel eens op.
alleen geen idee of ik dan ook al een nanobeam ga meehebben of niet.... zou eigenlijk ideaal zijn als je ergens zo eentje zou kunnen uitlenen om te testen.

EDIT:

@krisken @petzl @iemand van wireless belgium:

kan iemand me nog even zeggen:

- welke hoogte de antennes in beringen aan de mijn ongeveer hebben?
- of ik nu wel of niet op 5ghz kan verbinden voor beringen.

als ik hiernaar kijk zou ik met de mast moeten kunnen verbinden van hieruit als die minstens 15m hoogte heeft:
LOS.png
(ik ben de blauwe stip dus, voor moest het niet duidelijk zijn)
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Gezien je verbindings plaatje zou 4m inderdaad genoeg moeten zijn, als die mast 15m hoog staat.
Staat die lager dan heb je een berg/heuvel in de weg zitten.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Heb een nanobeam liggen die momenteel niet in gebruik is...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

@charlez: je hebt een pm
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

nog even:

- kan ik nu wel of niet op de 5ghz band verbinden in beringen?
- kan ik wel of niet AC materiaal gebruiken (of moet het echt M zijn)?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ik heb ondertussen een nanobeam 5, maar heb nog niet dadelijk een zicht op iets dat WB lijkt.
hij hangt wel nog niet aan de schouw (test het uit mijn dakraam), dus er is nog hoop dat het lukt als ie straks goed hangt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Blij dat ik nog eens op dit topic gebotst ben. Ik was al een tijd aan het kijken voor een wireless antenne om met WirelessBelgië te connecteren en stond op het punt een Litebeam-5AC-Gen2. Initieel om iemand even te depaneren met internet (bridge tussen 2 sites) en vervolgens om ofwel als bridge tussen 2 huizen te gebruiken of als richtantenne voor WirelessBelgië. Gezien de Litebeam Airmax heeft en dus niet compatibel is is de keuze snel gemaakt.
Ik ga vermoedelijk voor de Mikrotik LHG 5 AC gaan dan. De antenne in Zele kan ik toch niet zien vanop men dak en dus voorlopig moet ik toch wachten op een andere meer in de buurt :).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

@petzl @krisken @iemand_van_WB :P

ik heb eindelijk de nanobeam ophangen... ik zie 1 netwerk dat van WB lijkt: WB-Beringen-Crutz
kan ik daarop connecteren?
BartVdA
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2019, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hangt af van de signaalsterkte. Hoe sterk komt deze binnen?
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”