Energy People stopt ermee: schandalige overdracht

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Gisteren heb ik een mailtje gekregen van Energy People met volgende boodschap (heb het nu gekopieerd van FB pagina, waar zelfs een update bij geplaatst werd:
Vandaag is een bijzondere dag, want Energy People en Mega bundelen hun krachten
In de laatste jaren is de Vlaamse energiemarkt bijzonder competitief geworden. Om energie te blijven leveren aan de beste voorwaarden, hebben we besloten om onze activiteiten toe te vertrouwen aan Mega. Dit is een logische stap, want Energy People en Mega staan qua filosofie zeer dicht bij elkaar. In dit bericht lees je wat deze verandering voor jou betekent.
Ben je klant van Energy People? Dan heb je een e-mail ontvangen met alle informatie!
Lees het bericht ook op onze website:
https://www.energypeople.be/
=====
Aanvulling 20.23 uur:
Graag geven we je nog wat meer informatie.
Wij vinden het heel jammer dat we onze energieleveringen als Energy People moeten stopzetten. We hebben gezocht naar de beste oplossing voor jou als klant. Die hebben we gevonden in onze samenwerking met Mega. De tariefkaarten vind je zowel op onze website, als op die van Mega.
Het laatste jaar stijgen de energieprijzen op de inkoopmarkt voor energie snel en we verwachten dat ze in de komende maanden nog verder zullen stijgen. Daarom adviseren we je om zo snel mogelijk over te stappen.
Een variabele energieprijs is momenteel het meest aantrekkelijk. Heb je nu een vaste prijs en wil je graag een variabele prijs? Bel Mega dan om je product te veranderen.
We zijn ervan overtuigd dat je zeer tevreden zal zijn als klant van Mega.

Vandaag gebeld naar Mega en daar kreeg ik te horen dat ze mijn prijs doodleuk verdubbelen. Voor mij houdt een overname in dat ze zowel de rechten als de plichten overnemen, maar dat blijkt hier niet het geval.

Ondertussen heb ik klacht ingediend bij de Ombudsman Energie (ze hadden al meer klachten gehoord gisteren en vandaag). Ik geef maar 1 tip aan mensen die momenteel klant zijn bij Energy People: bekrachtig uw overstap naar Mega niet en wacht onderzoek van Ombudsdienst af!! Ik ga zelfs nog geen andere leverancier mijn meters laten overnemen, want als onderzoek ombudsdienst is dat mijn oude vaste prijs (van 6 maanden geleden) moet overgenomen worden, dan kan ik nooit goedkoper af zijn tov huidige prijzen.

Uiteraard is het voor bestaande klanten van Energy People aan te raden om een klacht in de dienen bij de Ombudsman Energie: https://www.ombudsmanenergie.be/nl
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De kans lijkt me klein dat je uw gelijk gaat halen, al ben ik geen jurist.

EP is "failliet" en draagt zijn klantenbestand over.
Jij komt opnieuw op de markt om een nieuw energiecontract af te sluiten en het is nu wel een heel slecht moment om dat te doen. Geen idee of Mega ook de laagste prijs heeft voor u op dit moment, maar laten we ff aannemen dat hun prijs in de huidige markt correct is.

Jij had natuurlijk graag aan de "oude" tarieven blijven werken, maar via een "failliet" bedrijf.
MEGA is niet gek natuurlijk.

Ik heb trouwens een Mega contract, sinds 1,5 jaar nu al een vaste prijs. Dus ik zit ook op +/- 50% van de huidige tarieven.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Waar zie jij dat EP failliet is? Is het eerste wat ik daarover lees.

EDIT: net opgezocht in Staatsblad en daar staat geen opening faillissement in op hun BTW-nr BE0550.567.941 http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

klacht ingendiend hierzo. :beerchug:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Ter info: Mega was ook winnaar van de laatste groepsaankoop van de provincie Antwerpen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Contract overnemen impliceert voorwaarden overnemen.
Tenzij de intentie om te wijzigen duidelijk vermeld is, waarop je het recht hebt om het contract te verbreken.

Toen telenet destijds upc overnam, kozen zij ervoor van de contracten af te blijven, om zo de klanten te behouden.
Wij hadden nl 40/45GB downloadvolume (een van beide, ik weet het cijfer niet exact meer), terwijl het equivalente aanbod van telenet voor 3 euro minder slechts 15GB leverde.

Door het grote prijsverschil in hun nadeel hier, kan ik me voorstellen dat ze ervoor kozen om het contract aan te passen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:Contract overnemen impliceert voorwaarden overnemen.
Tenzij de intentie om te wijzigen duidelijk vermeld is, waarop je het recht hebt om het contract te verbreken.
Je hebt altijd het recht het contract te verbreken, dus waar maken we ons druk over?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

.. en de ombudsman heeft maar een adviserdende functie, hij kan niemand verplichten, meegemaakt met Telenet destijds, ik kreeg gelijk van de ombudsman, en deze vroeg Telenet een terugbetaling te doen wat men aan zn laars lapte, men kon er niks aandoen, hun advies is NIET BINDEND !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Je hebt altijd het recht het contract te verbreken, dus waar maken we ons druk over?
De consument heeft dat recht, voor de energieleverancier zijn de voorwaarden om het contract te verbreken veel strenger.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geschiedenis herhaalt zich, in juni was belpower het slachtoffer en ook Mega kwam met pokke dure tarieven op de proppen en met nogal een agressieve toon alsof je zonder stroom zou vallen. De val werd, voor minder geïnformeerde mensen, nog aangewakkerd door de DNB kostte wat kost de klant probeerde te overtuigen om met de hoognodige dringendheid een nieuw contract te laten afsluiten. Niet in de val getrapt. Je hebt 3 maand de tijd nadat de DNB je op de hoogte brengt en de DNB moet stroom leveren.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

De geschiedenis herhaalt zich (belpower) en dit is gewoon een schandalige zet.
Als de VREG of de ombudsman niet ingrijpt haalt dit de vrije markt onderuit! Leveranciers doen er alles aan om de transparantie die er moet zijn niet te geven.
Het grootste probleem voor mij is niet dat EP stopt.
Het grootste probleem is zelfs niet dat het lijkt alsof MEGA alles overneemt ,hopelijk is de consument (zoals de topic starter correct heeft gedaan) wakker genoeg om te beseffen dat ze een nieuw contract aangaan met nieuwe voorwaarden. Vandaar dat EP / MEGA het expliciet akkoord moet hebben van de klant.

Wat mijn grootste probleem is : De vaste jaarlijkse vergoeding van +/- 48 € wordt per BEGONNEN jaar , steeds volledig aangerekend.. Ook bij tussentijdse opzegging. Met andere woorden riskeer ik nu voor mijn contract ,dat 2 maanden bezig is, wel een volledig jaar vaste vergoeding te betalen.. en dat terwijl EP de partij is die mijn contract wil opzeggen. DAT IS SCHANDALIG! En daar lees je nog nergens iets over.

Voor iedereen die bij EP zit, vooral NIET ingaan op het voorstel van MEGA!
Vorige keer is het VREG die toegestaan heeft dat eandis/infrax de toegang voor het leveren van belpower mocht stoppen wegens wanbetaling.
EP heeft zijn klantenbestand nu al op voorhand verkocht aan MEGA zoveel is duidelijk, maar ondertussen moeten ze bij de VREG en andere instanties nog een standpunt moeten innemen op welke manier de levering zal stoppen voor klanten die niet ingaan op MEGA en/of ondertussen geen nieuw contract nemen bij een andere leverancier.
Hopelijk komen er sancties tegen MEGA en EP omdat het voor de consument niet duidelijk is dat het over een geheel nieuw contract gaat met nieuwe voorwaarden en het dus niet gaat om een overname zoals men duidelijk wil laten overkomen.
Het feit dat nergens in de communicatie staat dat de mogelijkheid bestaat om naar een andere leverancier te gaan + link naar vregtest versterkt alleen maar het vermoeden dat men doelbewust verwarring wil zaaien over het feit dat het een overname is. Nergens staat wanneer EP zal stoppen met leveren aan klanten die niet ingaan op MEGA.
Nergens staat de info wat EP nu gaat doen met de vaste vergoeding .. Zoals het er nu voorstaat zal IEDEREEN een volledig jaar (ongeacht hoelang zijn contract loopt) vaste vergoeding moeten betalen.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Energy People bespeelt het dat ze met hun activiteiten stoppen en dat je daardoor verplicht wordt een nieuw contract aan te gaan bij een andere leverancier. Uiteraard verplichten zij niemand om bij Mega te gaan, maar het is toch allemaal bij de haren getrokken.

Ik doe alvast niets momenteel en blijf zo lang mogelijk bij hen. Eerst het onderzoek van de Ombudsman afwachten en daarna zie ik wel wat er gebeurd. Ik kan altijd overstappen naar Ecopower of Wase Wind. Dat lijken me alvast betere keuzes momenteel (vaste prijs en zelfs voor tarief 2019 nog in de betere helft).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

oh maar de vreg heeft al actie ondernomen hoor....
ze hebben braaf het aanbod van EP van de site afgezwierd omdat mensen anders dit konden zien :
mega.png
niet alleen is mega dus nog eens duurder als EP, ze zijn zelfs al een heel stuk gezakt in de rangorde van goedkoopste leveranciers.
achja, time for another switch, ik ben er niet vies van (electrabel, nuon, luminus, poweo, EP, en nu op naar....)
alleen is het weer zo ffs irritant dat ze stoppen op bijna een halfjaar van mijn meteropname af, en dat heb ik wel vaker.

zouden ze zolang nog elektra blijven leveren aan de bestaande voorwaarden (i doubt it...)?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben er ook absoluut niet vies van maar dat EP mij nu voor 2 maanden 48€ vaste kosten wil aanrekenen terwijl ik niet diegene ben die tussentijds opzeg? Dat kan er bij mij niet in hoor.. dat verlies maak ik nooit goed door de juiste keuzes te maken op de vrijgemaakte markt.

Voorlopig zijn er nog opties waarbij abbo 0 is (meestal dus hogere energieprijs) of waar deze pro-rata is. Maar hoelang nog als je ziet dat daar enorme winsten inzitten? Overheid zet dan jaren zwaar in te zetten met campagnes om duidelijk te maken dat overstappen makkelijk is en op elk moment kan..Terwijl ze nu toelaten dat leveranciers hun abbo geld per begonnen jaar mogen aanrekenen, waardoor we dus beter het einde van van het contract afwachten.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Fluppeke schreef:Ik ben er ook absoluut niet vies van maar dat EP mij nu voor 2 maanden 48€ vaste kosten wil aanrekenen terwijl ik niet diegene ben die tussentijds opzeg? Dat kan er bij mij niet in hoor.. dat verlies maak ik nooit goed door de juiste keuzes te maken op de vrijgemaakte markt.
als je niet ingaat op het voorstel van EP naar MEGA heb je die kost niet aan je broek, we hebben daar immers nooit voor getekend.
ik ben nu aan het rondkijken, maar dat MEGA het niet zal worden, zoveel is al duidelijk.

had de bui eerlijk gezegd al wel zien hangen dat EP de handdoek in de ring zou gooien, de laatste maanden was hun support richting het vriespunt gedoken terwijl het vroeger gewoon perfect was.

in de mobiele wereld hebben we het zinkend schip van MV, hier dat van EP.... hoeveel schepen liggen er straks wel niet op de bodem? :P
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info:
De ombudsman energie heeft tegen deze afspraak van dhr K. Peeters met de sector een verzoekschrift tot groepsvordering tot collectieve schikking heeft ingesteld bij de rechtbank van koophandel in Brussel (omdat dit akkoord niet conform de geest van de wetgeving van dhr. Vandelanotte zou zijn)
https://www.ombudsmanenergie.be/nl/faq#open15

Conform de wetgeving kan een groepsvordering zonder collectieve schikking (2e faze in het proces) voor de rechtbank enkel door een consumentenorganisatie (zoals testaankoop) kan ingeleid worden

Uiteraard dient u geen gevolg te geven aan de uitnodiging tot overstap van Energy People naar Mega; wanneer EP stopt wordt de levering tijdelijk overgenomen door de distributienetbeheerder (DNB cfr. website VREG doe de V-test); de DNB zal u evenwel met aandrang vragen een nieuwe leverancier te vinden

https://www.vreg.be/nl/wanneer-wordt-u-afgesloten
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tegen het aanrekenen van een éénmalige sunk-kost en geen pro-rata kost is al een proces lopende:
DeStandard 19/09/2018 - Ombudsdienst Energie sleept zes leveranciers voor rechtbank
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien klanten van energieleverancier veranderen.

Doorgaans worden zulke kosten verrekend volgens het aantal dagen dat iemand klant is. Maar sommige leveranciers rekenen de vergoeding voor een volledig jaar aan, ook indien de klant in de loop van het jaar van leverancier verandert.

Het is tegen die praktijk dat de ombudsdienst naar de rechter stapt. Zes bedrijven rekenen die kost door: Essent, Luminus, Mega, Octa Plus, Energy People en Zeno.
Mijn Mega-elektriciteitscontract heeft een pro-rata abonnementskost en ik kan tot hiertoe niet echt klagen van Mega.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier ook slachtoffer van de EP praktijken.
Ben al eens aan het zien voor een andere lverancier, maar de prijzen per kWh gaan tussen x2 en x3.
Dat is toch wel even slikken.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Een andere leverancier kiezen = tussentijds opstappen - contractueel dus 48€ aan mijn broek
Geen andere leverancier kiezen = onduidelijk
- we weten niet hoelang EP wil blijven leveren , of en hoelang ze aan hun verplichten kunnen/willen blijven voldoen
- we weten niet wie welk initiatief zal nemen (belpower is zelf door infrax/eandis afgesloten geweest wegens wanbetaling, klant is net zoals nu weer de dupe)
- In de algemene voorwaarden jan 2017 werden de vaste vergoedingen nog pro rata aangerekend... op de laatste tariefkaarten staat dat de vergoeding per begonnen jaar aangerekend worden , ook bij tussentijds opzeggen. Hierdoor lopen mensen die dus langer dan een jaar (en dus stilzwijgend akkoord zijn gegaan met de nieuwe voorwaarden/contract) klant zijn lopen nu risico om 48€ (voorbeeld voor gas) vaste vergoeding te betalen terwijl zij niet de partij zijn die het contract willen opzeggen . Zelfs diegene die nu ingaan op het mega(slecht) voorstel. Toch schandalig?

Trouwens nog interessant citaat in de algemene voorwaarde van 2017 : EP mag zijn zijn leveringsovereenkomst overdragen aan een derden indien wij je een voortzetting van dezelfde dienstverlening tegen dezelfde voorwaarden garanderen.
Met andere woorden de expliciete toelating voor de overdracht naar MEGA zou in principe misschien nog niet nodig geweest zijn moest het inderdaad echt een overname geweest zijn aan dezelfde voorwaarden.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wij zijn in jan. 2018 klant geworden van EP.
Het verlies van de vaste vergoeding zou in ons geval dus minder van toepassing zijn, begrijp ik.

Als ik de tarieven nu bekijk ga ik van 114 naar bijna 200€.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ja 2/12 van 48 (= gas) = 8 € , voor u dus geen big deal. Voor mij gaat het om 40€

@heist 175. Mijn abbo was ook Pro Rata toen ik intekende .. maar is in augustus (stilzwijgende verlenging) was dit 1jaar en ondertussel wel aan nieuwe voorwaarden.
Zeker dat dit bij u ook niet het geval is?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb een vast contract voor 2 jaar getekend.
Ik verifieer elk jaar nieuwe tarieven, voor gas al elk jaar veranderd, voor elektriciteit niet altijd. De tarieven voor de zomer - en nu al helemaal - waren en zijn niet van die aard dat ik nu vrijwillig ga overstappen naar een andere tariefformule.
De tariefformule met dezelfde naam als ik 2 jaar geleden nam is nu variabel voor 1 jaar.

Bij mij wordt er nooit stilzwijgend verlengd :)
Voor einde contract zeg ik mijn energieboer de wacht aan.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Artikel vandaag in de Tijd
Energy people wil zo snel mogelijk haar klanten bestand afbouwen en zo snel mogelijk de boeken dicht doen.
Binnen de tween maanden in verefening.

Klanten die niets doen komen niet zonder zonder stroom te zitten. Ze worden verder bevoorraad door de netbeheerder.

Groen en goedkoop gaat niet samen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Klanten van Energy People kunnen kiezen tussen cholera en de pest :(
  1. Ofwel stappen ze nu over, en kiezen ze een nieuwe leverancier, op basis van wat nu het meest voordelig is voor hen.
  2. Ofwel wachten ze af tot EP de boeken sluit (2-3 maanden), worden dan tijdelijk bevoorraad door de "standardleverancier", en moeten daarna kiezen voor een nieuwe leverancier (met het risico dat de prijzen binnen 2-3 maanden nog verder zullen stijgen).
Wat wel duidelijk is:
  • - er is géén overname van de bestaande contracten door Mega.
    - klanten die nu naar Mega gaan, doen dit op vrijwillige basis, en gaan dus een nieuw contract aan.
    - klanten zijn hun vaste jaarbijdrage van 48€ in ieder geval kwijt.
Het voordeligste scenario voor de klant is volgens mij gewoon afwachten.
Zolang je bij EP kan blijven (2-3 maanden?) profiteer je nog van de zeer voordelige vaste prijs, die ver onder de huidige marktprijs ligt !
Dus waarom zou je nu overstappen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben zonet overgestapt naar Eneco. Heb dit via de telefoon gedaan en ondertussen ook hun klantendienst getest. Gratis nummer en geen keuze-menu dus al zeker een meerwaarde. Jammer genoeg wel op het verkeerde moment maar ja het is dan maar zo. Dat liever dan nog langer in onzekerheid te leven. Eneco was trouwens ook 1 van de leveranciers waar ik naar het verleden eens naar heb gezien voor ik naar Energy People ging.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

rmag schreef:Groen en goedkoop gaat niet samen.
Dat is onzin.
Er zijn heus nog andere leveranciers die én groene stroom leveren én een goeie prijs hebben.
De reden van de huidige prijzen zit trouwens bij de kerncentrales, niet bij groene energie - maar er is al een ander topic over de ontplofte prijzen.

Het is nu een heel slecht moment om over te stappen en ik verwacht dat het nog enkele maanden een slecht moment gaat zijn.
Kleine leveranciers hebben het niet gemakkelijk, dat blijkt maar weer.

Over EP zelf
Het Limburgse energiebedrijf trekt de stekker eruit omdat het door de almaar stijgende energieprijzen op de groothandelsmarkt niet langer kan concurreren. Probleem is dat de energie-inkoop om de klanten te bevoorraden duurder is geworden dan wat het zijn klanten kan aanrekenen.
Dirk Van Evercooren van de Vreg beklemtoont echter dat overstappen naar Mega geen verplichting is voor de klanten van Energy People: ‘Het gaat om een pure leverancierswissel.’ De Vlaamse energieregulator is er al jaren een groot pleitbezorger van dat de consument de tarieven van alle leveranciers vergelijkt vooraleer een keuze te maken.
Tendens in de markt:
De grote oorzaak van al deze veranderingen? Door de aanhoudende en zware concurrentiestrijd op de residentiële markt maken de energieleveranciers amper of geen winst. Het komt erop aan financieel sterk te staan en/of zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Een van de oplossingen is een voldoende groot klantenbestand te hebben of in korte tijd veel klanten bij te winnen via groepsaankopen of overnames.

Het ziet ernaar uit dat de kleine energieleveranciers die zich de voorbije jaren profileerden als prijsbrekers, het zeer moeilijk hebben om de touwtjes nog aan elkaar te knopen.
De Luikse leverancier Mega zat telkens op vinkenslag om de energieklanten van die bedrijven binnen te halen.
Ik zou me ook niet laten opjagen.
Kies gewoon zelf uw leverancier, Mega wil hier gewoon een klantenbestand overkopen. Je hoeft dat niet te ondergaan.
Als ze nog 2 maanden hun contracten aanhouden, zit je wel midden-december, dat is mogelijks een nog slechter moment om over te stappen.
Als je geen leverancier het, val je terug op Electrabel in een backup-formule en die is meestal de top3 duurste.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Enige risico dat ik zie bij het blijven bij EP is dat je mogelijks ook een financieel risico neemt... Wie zegt dat ze nog centen gaan hebben om je teveel betaalde voorschotten terug te betalen?

Ik kreeg, door een verhuis, op 2 oktober de eindafrekening van het vorige adres in mijn voordeel. Die zou dus uiterlijk vandaag (binnen 15 dagen) op mijn rekening moeten staan... Ben eens benieuwd... Als dat er niet doorkomt, is het een teken aan de wand en betaal ik zelf ook niets meer aan hen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Energy People, dat negenduizend klanten heeft, stopt er mee.
http://m.standaard.be/cnt/dmf20181016_0 ... 5213020320

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zover ik het begrijp heeft Enegry People nog steeds een licentie. En is het dus technisch gezien nog een gewone leverancier. Dat wil dan ook zeggen dat klanten nog steeds vrij een leverancier naar keuze kunnen kiezen. Mega of iets anders. Lijkt mij een goed idee om dat te doen. Zodat alle formaliteiten gedaan alvorens Energy People wel in faling zou gaan.

Doe de V-test. Maar vooral, verander van leverancier. Welke is van ondergeschikt belang. Zorg dat je daar weg bent, zo snel mogelijk. Daarna kun je nog steeds veranderen indien gewenst.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

De grootste formaliteit is de afrekeningsfactuur . Ook al stap je nu over het niet zeker is of dat achter de rug is voor ze in faling gaan.
Ik zou mensen niet oproepen om over te stappen ... ik ben trouwens klant voor gas en ik kan voorlopig niet beter zitten dan bij de DNB ..
Bijlagen
Knipsel.JPG
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef:Doe de V-test. Maar vooral, verander van leverancier. Welke is van ondergeschikt belang. Zorg dat je daar weg bent, zo snel mogelijk. Daarna kun je nog steeds veranderen indien gewenst.
ik zou eerder geneigd zijn mijn domiciliering stop te zetten en te blijven bij energy people... kijken wat er komt.
val je dan terug op de DNB kan je nog steeds veranderen, maar je loopt toch al veel minder risico dat jij geld niet terugziet.
(moet je dan bijbetalen, dan doe je dat... maar geld storten naar een bedrijf dat actief het loodje aan het leggen is, lijkt me minder opportuun)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.hln.be/geld/consument/opgel ... ~a1684252/

wanpraktijken noem ik dat. Maar als je altijd zo'n lage prijzen hebt gehanteerd, dan ligt daar ook meteen de oorzaak. :cry:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

mailracer schreef:wanpraktijken noem ik dat.
tgohjah, ik kan niet zeggen dat ik er blij mee ben maar om het wanpraktijken of whatever te noemen...
de media heeft weer wat om over te jammeren zodat de kijkcijfers omhoog gaan zeker?

ik zit in het schuitje van +/- 4 cent/kwh te betalen voor de energiecomponent... de goedkoopste nu is 8.15 voor de energiecomponent.
goed, het is niet echt proper dat EP een beetje verbergt dat mega zeker niet de goedkoopste is, maar op de energiecomponent scheelt hem dat per jaar nog geen 100 euro (tussen elegant en mega, ecopower even buiten beschouwing gelaten).

de echte wanpraktijken zitten bij de netbeheerders, de uitbaters van de kerncentrales, en onze geweldige overheid die steeds grotere zaken aan hun broeken laat naaien.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De echte "wanpraktijken" zulllen duidelijk worden wanneer de kerncentrales gesloten zijn en duidelijk is dat het spaarpotje om de verder lopende kosten te betalen volstrekt onvoldoende is. En wanneer duidelijk zal zijn dat Engie Electrabel niet gaat betalen en de belastingsbetaler die rekening gaat mogen betalen de komende eeuwen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou de betalingen niet stoppen maar wel ervoor zorgen dat er nog betaald moet worden op de jaarafrekening. Dit kan je doen door het voorschot te verlagen.
Bij faling zie je teveel betaalde voorschotten niet terug.
Zo lang mogelijk blijven gezien je nog aan lage prijzen een contract hebt afgesloten (vaste prijs).
Voor variabele prijs idem maar uitkijken naar een andere leverancier met ijdelikke voordelen als nieuwe klant

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

voor gas maakt het niet uit dat ik zou terugvallen op de DNB, die zijn daar bij de goedkopere en ik verlies nog altijd heel wat centen.
voor elektra daarentegen moet ik opletten want daar zit de DNB bijlange niet bij de goedkoopste...
iemand enig idee wat er zou gebeuren en hoelang een omschakeling zou duren eens je bij de DNB terechtkomt en weg wil daar?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

WalterB1 schreef:De echte "wanpraktijken" zulllen duidelijk worden wanneer de kerncentrales gesloten zijn en duidelijk is dat het spaarpotje om de verder lopende kosten te betalen volstrekt onvoldoende is. En wanneer duidelijk zal zijn dat Engie Electrabel niet gaat betalen en de belastingsbetaler die rekening gaat mogen betalen de komende eeuwen.
Je hebt misschien gemist dat Etienne Davignon de Belgische staat verzekerde dat Engie alles braaf zou betalen?
DeStandaard 10/10/2018 - WIE BETAALT DE NUCLEAIRE FACTUUR?
‘Engie zal hele nucleaire schoonmaak betalen’
Engie en Electrabel hebben Etienne Davignon het veld ingestuurd om de goede trouw van het bedrijf te verzekeren.
:bdaysmile: :banana:
Wie dat gelooft is toch wel een trapje erger dan naïef :).
Ook de Franstalige zakenkrant L’Echo plaatste gisteren grote vraagtekens bij de waarde van de beloftes van Engie en Electrabel, en stelde zelfs dat het wetsontwerp dat de regering deze zomer heeft goedgekeurd om de controle op te voeren, na discreet overleg helemaal is uitgehold.
Onze politici gaan gewoon plat op de buik.

DeStandaard 16/10/2018 - Beheer nucleaire spaarpot Synatom als pensioenfonds
Er is weinig bekend over de onderhandelingen in de schemerzone tussen de regering-Michel en de groep Engie/Electrabel over de kostprijs van de ontmanteling van de kerncentrales en de kosten voor het bergen van het nucleair afval. Het belang ervan mag nochtans niet onderschat worden. Het bepaalt wie de miljardenfactuur betaalt van het einde van het nucleaire tijdperk in België. De belangen zijn tegenstrijdig. De regering moet erover waken dat de belastingbetaler niet de dupe wordt. Engie wil de factuur die het eventueel moet betalen, dan weer zo veel mogelijk beperken. Vandaar dat de overheid pleit voor strikt toezicht, maar Engie probeert dat maximaal af te zwakken.
Bij Electrabel is er wel een vennootschap, dochter Synatom, waarin provisies zijn gevormd voor het opvangen van de nucleaire kosten, maar daar zijn verschillende problemen mee. Wordt er wel voldoende gestort en is het spaarpotje voldoende gevrijwaard? Driekwart ervan wordt uitgeleend aan de groep Electrabel. Dat is niet bijzonder verstandig, omdat het alle risico’s bij Electrabel concentreert.
Engie stuurde recent Etienne Davignon op pad om de overheid te verzekeren dat Engie zijn verplichtingen zal nakomen. Engie zou borg staan voor de goede afloop. Wat is een borg waard die wellicht pas over 40 jaar ingeroepen wordt? Tussen het stilleggen van een kerncentrale en de ontmanteling ervan kunnen tientallen jaren liggen, zoals het voorbeeld van de kerncentrale in het Nederlandse Dodewaard illustreert. En waarom zou de overheid genoegen nemen met zo’n belofte?
Door het geld aan Electrabel zelf uit te lenen, kan Electrabel proberen het rendement op die leningen als een kost voor te stellen. Dat klopt natuurlijk niet. Die betaling moet buiten de energiefactuur blijven. Dat ligt anders voor de jaarlijkse basisprovisie die Electrabel stort om Synatom te kapitaliseren. Die kosten mogen wel in de energieprijs verrekend worden. De overheid moet eisen dat Synatom beheerd wordt als een pensioenfonds. Dat is at arms length en met permanent toezicht of de gestorte bedragen volstaan. Al de rest lijkt minderwaardig als oplossing.
We weten dat Synatom slecht beheerd wordt - maar wel binnen de wettelijke grenzen.
Als maatschappij zie je zo dat het slecht gaat aflopen. Engie gaat allerlei truken bovenhalen om er toch aan te ontsnappen. Etienne Davignon is een krokodil, waarom zou zijn woord meer waard zijn? De feiten zijn wat ze zijn.
Luister niet naar mijn woorden, maar kijk naar mijn daden.

En dan nog zijn er UB'ers die beweren dat kernenergie geen subsidies krijgt :bang: .
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik betaal mijn voorschotten altijd de dag zelf dat ze in de mailbox binnenkomen.
Nu heb ik gisteren mijn verbruik eens bekeken, en ik denk dat we een pak minder verbruikt hebben dan geschat (wonen er nog maar sinds jan.)
Ik vrees dus de voorschotten te hoog waren, normaal geen probleem, je krijgt dat terug, maar ik zou nu wel eens van een kale reis kunnen terugkeren, vrees ik. Vind het al jammer dat ik steeds zo snel betaal. Juist een mail gestuurd om de voorschotten te verlagen naar 10€. Misschien dat er nog iets te redden valt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

sky schreef:Juist een mail gestuurd om de voorschotten te verlagen naar 10€. Misschien dat er nog iets te redden valt.
heh... ik heb het idee dat ze veel zo'n mails gaan krijgen, de mijne (ook voor 10 euro notabene) is gisteren ook de deur uitgegaan.
hopen dat ze dit dan ook nog aanpassen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mail terug gehad van EP.
Ze passen de bedragen van het voorschot niet meer aan.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”