Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:Ben nog serieus aant dubben over mogelijke callsigns, die zowel vlot uitspreekbaar zijn int Engels, Vlaams, en in NATO.
ON3IT ? 2 of 3 letter suffix mag. Kijk zeker eerst op de BIPT list om te weten wat nog vrij is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ON3FU :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ook voor first callsigns? Goed om te weten.
De lijst heb ik al gedownload :-)
En nee, spijtig genoeg is ON3IT al bezet :-)

Mmm, hoe die vermindering er moet uitzien, spreek ik me niet direct uit.
Maar een ON3 heeft wel veel rechten, wat het toevoegen van een tussenniveau al wat moeilijker maakt (hoewel een CEPT approval al veel verschil kan maken).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Kort samengevat :
- Er zijn ON3's die vroeger ON2 waren, en dus al CEPT zijn
- Er zijn ON3's die geen CEPT zijn, en die dan maar 10 Watt mogen gebruiken
- Er gaan ON3's komen die CEPT zijn, strenger (of serieuzer) examen, en dan wel meer vermogen mogen gebruiken (tot 100 Watt, maar is dat dan 50 Watt + 3db of 100 Watt + 3db?

Jaja, het is volkomen logisch ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard is dat logisch.
Je hebt dan ook geen "ON3", maar een "C vergunning".
Alleen omdat we die in de volksmond "ON3" noemen, creeert dat verwarring.
Ik neem wel aan dat de ON2s gaan gegrandfathered worden en gelijkgesteld met de nieuwe vergunning.

Dan hebben we de huidige ON3, de C vergunning.
De nieuwe ON2 (en hopelijk de gelijkstelling van de huidigen om een beetje chaos te vermijden), laat ons het de B vergunning noemen.
En dan de Harec, de A vergunning.

Nu blijft dit nog wel een proposal, dus ik wacht de details af.

BTW, Krisken, nu het nieuws officieel is, denk je dat het je toegelaten is om je originele post terug online te gooien?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geen idee ...

Nu je hebt gelijk : we hebben geen ON3 maar een C vergunning. Maar voor controle zal dit zeer lastig worden vrees ik.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt; het zal ook niet makkelijk worden voor collegas die twijfelen of ze wel of niet iets mogen doen; nu is dat makkelijk adhv de callsign prefix.
Hoewel dat dus kan gefixed worden door de huidige ON2s en de nieuwe gelijk te trekken (en voor hen ook de ON2 prefix te verplichten); de huidige waren ook al CEPT approved dacht ik.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

@Krisken Objectief bekeken moet je toch toegeven dat het niveau tussen een C en A klasse toch heel klein is als je het verschil in examen bekijkt. Als er dan nog gesuggereerd wordt dat het spijtig is dat je een ON3 niet in het buitenland kan gebruiken.. Het lijkt wel of sommigen nog zouden willen dat ze na hun basisexamen full HAREC privileges krijgen.

In elk geval was de basisvergunning al een hele tijd geen "basis" meer. De oude ON2 > ON1 > ON4 was veel logischer wat betreft trapsgewijs opklimmen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als dat over mij ging (geen erg hoor), ik suggereer dat het jammer is dat een ON3 niet in het buitenland gebruikt mag worden, maar ik wil dan wel dat dit opgelost wordt door het niveau op te trekken tot een internationaal niveau, niet door de huidige ON3 dan maar gewoon alle rechten te geven.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:Als dat over mij ging (geen erg hoor),
Niet bepaald, hoewel jij het ook vermeld had.
ITnetadmin schreef:ik suggereer dat het jammer is dat een ON3 niet in het buitenland gebruikt mag worden, maar ik wil dan wel dat dit opgelost wordt door het niveau op te trekken tot een internationaal niveau, niet door de huidige ON3 dan maar gewoon alle rechten te geven.
In het begin zou de ON3 zowat gelijk gesteld worden aan M3 in de UK. Had men daar op verder gewerkt op EU niveau was er waarschijnlijk een echte novice (basis) vergunning geweest met VHF-HF/10W CEPT.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat de huidige ON3 peanuts is heb ik hier al meerdere keren toegegeven. En dat we veel ter beschikking krijgen heb ik eveneens al meerdere keren toegegeven. Daar ga je mij niks over horen zeggen. Maar de huidige politiek is duidelijk dat je als ON3 bijna verplicht zal worden om naar de Harec te gaan. Terwijl er zijn die dat niet willen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Klopt; daarom dat ik ook hoop dat een nieuwe ON2-CEPT (laat ik de proposal zo labelen) een tussen-niveau vormt waar de niet-Harec'ers zich gelukkig kunnen voelen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Effe terug ivm dat nieuwe voorstel.
Zijn er internet fora als deze, die zich specifiek focussen op radio amateurs?
Want ik vind niet direct iets waar dit voorstel gevolgd of bediscussieerd wordt onder de hobbyisten zelf.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Want ik vind niet direct iets waar dit voorstel gevolgd of bediscussieerd wordt onder de hobbyisten zelf.
Zij bediscussieren een en ander voornamelijk op de 2-meter band.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

ITnetadmin schreef:Klopt; daarom dat ik ook hoop dat een nieuwe ON2-CEPT (laat ik de proposal zo labelen) een tussen-niveau vormt waar de niet-Harec'ers zich gelukkig kunnen voelen.
Van mij mogen ze ON2 en ON3 gelijkschakelen aan Harec voor bandgebruik.
Maar wel met 2 beperkingen:

1) maximaal 100W, ga je er over dan wordt je apparatuur in beslag genomen, dit als keiharde grens, is nu eigenlijk ook al zo.
2) zelfbouw/modificatie verbod met uitzondering van de antenne, tuner en microfoon.

Wil je meer dan moet je Harec gaan doen.
De banden zijn toch al zo leeg maar met name de 40m zit vol en het ON3 stukje is niet te doen waar een ON2 wel alles mag.

De meeste kopen toch alles, ook Harec mannen en ik maak me er ook schuldig aan, waarom dan zo moeilijk doen?
Boven de 100W heb ik wel problemen als je geen Harec hebt, je werkt dan met hoge voltages en stromen, steek je vinger in een buizen amp en je kan 6 plankjes gaan bewonen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Van mij mogen ze ON2 en ON3 gelijkschakelen aan Harec voor bandgebruik.
Maar wel met 2 beperkingen:

1) maximaal 100W, ga je er over dan wordt je apparatuur in beslag genomen, dit als keiharde grens, is nu eigenlijk ook al zo.
2) zelfbouw/modificatie verbod met uitzondering van de antenne, tuner en microfoon.
Wat voor nut heeft een HAREC dan nog... een ON3 is nu al een veredelde CB-vergunning.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Welk nut?
Dat je mag zelfbouwen en hoog vermogen maken, lijkt me toch een behoorlijk verschil.

De ON3 een veredelde CB vergunning noemen vind ik wel heel grof hoor.
Ik ken er velen die er hard voor hebben moeten studeren en nog gezakt zijn.
Voor mensen zonder technische achtergrond is het een behoorlijke kluif.

Niet iedereen kan Harec halen, voor veel mensen is ON3 al zwaar.

Bovendien lopen de banden leeg, er komen amper nog amateurs bij in de wereld.
Wil je straks in je eentje lopen roepen op jezelf op 1 band?
De industrie staat te trappelen om onze banden af te pakken.
Op 70cm is het al aan de gang zonder dat het toegestaan is, ze doen het gewoon.

Voor een elektronicus is Harec een eitje, maar voor een metselaar?
Maak de hobby aantrekkelijk dan komt er vanzelf meer volk, want het is een oude mannetjes club aan het worden waar je rusthuizen vol mee kunt vullen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Men had bij het originele doel van de basisvergunning meten blijven.
10W op HF met bv. alleen 10-15-20-40-80m en VHF/UHF met wat hoger (50W) vermogen.

Wat betreft moeilijk, alle kandidaten die bij ons les volgden zijn van de eerste keer geslaagd. 100% slaagpercentage op een "zwaar" examen?

Ik ben akkoord dat niet iedereen HAREC kan halen (hoewel) maar er mag toch verwacht worden dat voor je iemand toegang geeft tot alle amateurbanden en hoge(re) vermogens die persoon weet waar hij/zij mee bezig is.
Voor een elektronicus is Harec een eitje, maar voor een metselaar?
Voor een geïnteresseerde metselaar is dat ook haalbaar. Ik heb ook mijn HAREC gehaald en zat in dezelfde sector zonder ook maar de minste voorkennis.

Het ondertussen zowat overal bon ton aan het worden om de lat lager te leggen zodat alles voor iedereen haalbaar is, de vraag is dan of dat wel een goed idee is.

Als het trouwens te doen is om meer volk op de banden te krijgen kunnen we misschien de examens afschaffen en vergunningen uitdelen op aanvraag.

Krisken heeft het trouwens al aangehaald, hij wil gewoon wat kunnen babbelen. Ik denk dat dat de verkeerde motivatie is om een vergunning te halen.

Dat gezegd zijnde, ik heb niets tegen ON3's, in tegendeel en ik ben zeker dat ik, mocht ik nu terug naar het examen gaan, niet zou slagen maar wees gerust dat ik wel genoeg moeite zou doen om alle vergeten kennis terug op te pikken, hoe moeilijk het ook mag zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben het met Krisken eens hoor, ik bouw amper iets maar zit regelmatig gezellig te kletsen.

Als je dat een verkeerde motivatie vindt, waarom dan niet ineens contesten verbieden want dat heeft ook totaal geen nut en is bandvervuiling.

Verbied tegelijk alle commerciële apparatuur want als amateur moet je je eigen zender bouwen, kan je het niet dan vergunning intrekken.

Ieder doet zijn ding maar ik vind elektronische basis kennis genoeg om iedereen toe te laten.
Dat je een buizen eindtrap kan berekenen is nergens voor nodig, tenzij je mag zelfbouwen.

Trouwens elke avond dat gezeur over antennes, condities, rapportjes en welke landen mensen hebben kunnen aanroepen daar is ook geen bal aan.
Of het eeuwige gezeur over 1:1 en dan moet het werken...dat zegt genoeg over de kennis, ook bij de Harec mannen.

Geef mij dan maar het gezellige geklets van ON3'ers :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geert-Jan schreef:Als je dat een verkeerde motivatie vindt, waarom dan niet ineens contesten verbieden want dat heeft ook totaal geen nut en is bandvervuiling.
Daarmee zit je op het verkeerde spoor. (Ik ben geen contester en blijf er meestal ver van weg).

Het doel van radio-amateurisme zit in de naam van de Nederlandse vereniging VERON, "kletsen" is voor op 11m.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Dan moet je toch eens verder kijken waar Veron voor staat.

Vereniging Experimenteel Radio Onderzoek Nederland

Ik heb het even onderstreept, experimenteel = zelfbouw

Dus je mag je vergunning inleveren want zelf voldoe je niet aan die eis, even op je blog gekeken maar alles is koopdozen en koopantennes.

Wat dat aangaat ben jij als gebruiker ook een CB'er.

Ook je activiteiten sluiten perfect aan bij CB, CW contesten op 6m, je hebt het gedaan.
Activatie van IOTA doe je ook, dat is niets anders als bandvulling omdat jij het nodig vind ergens in een hutje op de hei te gaan staan.

Leg mij eens uit wat daar experimenteel aan is.

Je eigen zender bouwen is dat wel, je eigen antenne ontwerpen ook.
Als we allemaal aan die criteria moeten gaan voldoen, zoals als jij vind dat het moet dan gaan er zullen maar heel weinig echte amateurs overblijven.

Maar troost je, de Veron is verworden tot een autoritaire club met oudjes die zichzelf heel belangrijk vinden en niks voor Novice amateurs over hebben.
En ik kan je verzekeren het Nederlandse Novice examen is veel zwaarder dan wat hier voor Harec moet doorgaan, daar kom jij ook niet door, wees gerust.

Misschien een beter idee om elke 5 jaar een her-examen in te voeren of je de kennis nog wel bezit? Gewoon surprise-bezoek dat het BIPT binnenspringt om je even te testen. Lijkt me ook geen slecht idee :lol:

Even een update, hier kan je de examens bekijken: https://www.ham-radio.nl/examens/examen-downloads/
Mijn eerste examen was D van 1981....kijk eens of je die doorkomt :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geert-Jan schreef:Ik heb het even onderstreept, experimenteel = zelfbouw
Fout! Experimenteren is niet alleen zelfbouw. Toen ik de jaren '70 op 11 meter begon raakte ik al snel geïnteresseerd in HF en SWL activiteiten. Ik heb jaren op (millimeter) papier de SFI/A en K index bijgehouden en geprobeerd om connecties te leggen tussen de waarden en propagatie volgens de seizoenen.
Geert-Jan schreef:Dus je mag je vergunning inleveren want zelf voldoe je niet aan die eis, even op je blog gekeken maar alles is koopdozen en koopantennes.

Wat dat aangaat ben jij als gebruiker ook een CB'er.

Ook je activiteiten sluiten perfect aan bij CB, CW contesten op 6m, je hebt het gedaan.
Activatie van IOTA doe je ook, dat is niets anders als bandvulling omdat jij het nodig vind ergens in een hutje op de hei te gaan staan.

Leg mij eens uit wat daar experimenteel aan is.
Wat je op de site ziet is jaren oud en niet meer geüpdatet. Je hebt blijkbaar ook niet goed gelezen want CW doe ik niet (meer).
Maar ik gebruik idd commerciële apparatuur. Dat belet niet dat ik hier wel homemade randapparatuur heb.
Geert-Jan schreef:Je eigen zender bouwen is dat wel, je eigen antenne ontwerpen ook.
De eerste antennes waar ik mee experimenteerde (kijk, daar is dat woord weer) was op 11m ergens in de jaren 80. Nadat ik met een MSX computer begon zat daar een homemade interface in voor RTTY en later packet (300Bd op 11m) en dat allemaal voor ik in 1992 mijn eerste ON vergunning had. IOTA deed ik ook met een (oh, horror) gekochte 10m "vislijn" met weer homemade antenne.
Geert-Jan schreef:Maar troost je, de Veron is verworden tot een autoritaire club met oudjes die zichzelf heel belangrijk vinden en niks voor Novice amateurs over hebben.
En ik kan je verzekeren het Nederlandse Novice examen is veel zwaarder dan wat hier voor Harec moet doorgaan, daar kom jij ook niet door, wees gerust.
Ik heb mij voor het examen voorbereid met het handboek van de VERON.. so...?

Hoewel ik het nu wel gedaan heb hoef ik mij niet te verdedigen. Wie eerlijk is moet gewoon toegeven dat het verschil tussen HAREC en basisvergunning te klein is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb dat blauwe Veron C-lesboek hier ook liggen.
Heb examen gedaan in 1981 voor zowel D als C, maar als 3m piraat en snotneus van 15 jaar zakte ik helaas voor C.
Het kan verkeren.

Ik heb altijd zenders zelf gebouwd tot ik Radio-Amateur werd, de reden is simpel, als snotneus kan je nu eenmaal geen multibander bouwen van wat zakgeld.
Nu met de moderne SDR had dat wel gekund, maar dat bestond toen niet.

11m heb ik nooit beschouwd als amateurisme noch als iets noemenswaardig, het facebook van vandaag is hetzelfde, ruzies en koters waren toen het vrijgegeven was hetzelfde als nu met de smartphone.
Al moet ik toegeven dat 11m Amateurs van VANDAAG dikwijls meer kennen en vriendelijker zijn tegen elkaar dan veel Radio-amateurs, helemaal na wat jij zegt over ON3'ers.

Maar blijft leuk dat je de Veron aanhaalt, ik zat in het bestuur van de Veron maar dat heeft niet lang geduurd, was die opgeblazen eigenheimers na een paar maanden meer dan zat.
Vooral de toenmalige PA's hadden het hoog in hun bol en ze wilden de PD's gewoon afschaffen!! Je moet maar durven je mede amateur zijn hobby te willen ontnemen.
Nee hoor, ik vind zulke uitspraken schandalig en bovendien onnodig kwetsend voor een hele groep die gewoon plezier wil hebben net als jij en ik.
Ik heb dat als D-amateur altijd bijzonder hufter gedrag gevonden en dat vind ik vandaag de dag nog steeds. :nono:

Packet heb ik overigens ook gedaan op 2m, maar was niet veel aan, net zo saai als JT65 of FT8, knopjes duwen en wachten.
Geef mij maar WSPR maar dan wel met enkele mWattjes, dat is de echte sport, zo heb ik met een drive-uitgang (1mW max) ruim 9000km gedaan, dat is echte humor :lol:

Maar met de hopeloze condities van vandaag mag je blij zijn als je 1000km haalt....met 1mW bedoel ik.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

on4bam schreef:Krisken heeft het trouwens al aangehaald, hij wil gewoon wat kunnen babbelen. Ik denk dat dat de verkeerde motivatie is om een vergunning te halen
Als wat babbelen een verkeerde motivatie is, wat is dan de juiste motivatie? Het experimentele gedeelte? Jaren geleden, maakten vele radioamateur zelf hun toestellen. Met de massaproductie van tegenwoordig is dit nog amper het geval. Gewoon kopen is soms interessanter en goedkoper dan alle onderdelen apart kopen en zelf samen solderen.

Je zal zeker nog uitzonderingen vinden, ik ken er zelf ook genoeg. Maar de overgrote meerderheid van de Harec's zijn momenteel (ver) boven de pensioengerechtigde leeftijd en hoor je gewoon, net als de ON3'ers, via de repeaters.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

krisken schreef:Als wat babbelen een verkeerde motivatie is, wat is dan de juiste motivatie?
Ik zal het eenvoudiger stellen. Gewoon babbelen kan op 11m of met telefoon, als radio amateur is de motivatie "radio" in al zijn facetten. Dat kan technisch zijn (bv. zelfbouw), wetenschappelijk (propagatie) of op een andere manier interesse hebben in het hoe en wat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dus jij bepaald wat een ander zijn motivatie moet zijn om een licentie te behalen? Vind je dat nu zelf niet héél egoïstisch? Maar in dat geval zal ik, speciaal voor jou, mijn motivatie veranderen van "babbelen" naar iets anders : meedoen aan ARDF wedstrijden in binnen en buitenland en zorgen dat mijn eigen club vertegenwoordigd is op ON contesten op 2m en 6m in fonie, daar we onze Harecs dan toch niet zien of horen. Goed genoeg?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

krisken schreef:Dus jij bepaald wat een ander zijn motivatie moet zijn om een licentie te behalen?
Nee. Ik zeg dat ook niet. De hele discussie gaat terug naar het inkrimpen van de huidige ON3 privileges. Volgens mij terecht (onafgezien wat zou moeten toegelaten zijn en wat niet). Het verschil tussen basisvergunning en HAREC zoals in de praktijk gebruikt is niet evenredig met het niveau van de examens.
Er van uit gaan dat je "maar wat wil babbelen" maar tegelijk toch de huidige "bijna HAREC" privileges houden is niet logisch. Laat de basisvergunning, waar ik groot voorstander van ben, een BASIS/NOVICE vergunning blijven. Het vermogen beperken tot 50W en een 100W toestel toelaten... iedereen weet wat er dan gebeurt. Voor de rest is er een beperking van de frequenties terwijl dat beter frequentiebanden had geweest, dus alweer bijna dezelfde mogelijkheden dan HAREC. Rest enkel dat de basisvergunning niet over de grenzen mag gebruikt worden (en geen hoge vermogens).
Daar zit het echte probleem.
Laat de privileges evenredig zijn met het niveau van de examens.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nogmaals : daar geef ik je (deels) gelijk in : het examen mag gerust wat moeilijker. Maar wij, ON3'ers, zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de examens. Dus waarom schiet iedereen dan op de personen die een ON3 licentie hebben?

Wat vermogens betreft : 50 Watt, zelfs zonder de 3dB regel, is prima. Minder dan dat is niet vol te houden, aangezien je amper apparatuur kan vinden (op betaalbare wijze) om dit te mogen gebruiken. Zeggen dat je 50 Watt krijgt maar je een 100 Watt zender mag gebruiken is onzin, we weten inderdaad wat het gevolg hiervan is.

Over het beperken van de banden heb ik een dubbel gevoel. Onder de 70cm geen ON3's lijkt me prima. Maar ik bemerk dat vele ON3's zich niet beperken tot 70cm en 2m. Bij contesten en velddagen merk ik dat er veel ON3's achter de mic zitten op de 6m band en de 80m band. Ook zijn er tal van ON3's die zich bezig houden met ONFF op de HF frequenties.

Met andere woorden, ON3's zorgen dat de banden in gebruik zijn en blijven. En dat lijkt me net een goed idee, niet? Immers : "Use your frequencies or loose them". Als we de lijst met callsigns erbij halen zijn er inderdaad meer Harecs dan ON3's. Verhouding zou, van horen zeggen, 25% ON3's en 75% Harecs zijn. Echter : hoeveel van elke groep zijn er actief en hebben minimum eens per week een microfoon in hun handen? Dan blijkt dat de verhoudingen plots heel anders liggen!

Mijn idee? Combineer de huidige ON3 licentie met wat meer leerstof en het een aantal andere principes (bvb uit de YOTA) en je hebt naar mijn inzien een ideale mix : een beperkt vermogen (50 Watt, al dan niet met de 3dB regel), een beperkt aantal banden(70cm, 2m, 6m, 80m zodat de ON3's kunnen blijven deelnemen aan de ON contests en velddagen, en zo proeven ze ook van natuurkundige verschijnselen zoals sporadic-e op de gevoelige 6m band en proeven ze eveneens van HF), geen toegang tot buiten België. Wil je met meer vermogen uitkomen of op banden waar je geen toegang tot hebt? Pas dan het principe uit NL toe, wat eveneens zo is bij YOTA en dergelijken : enkel met een ervaren persoon (Harec) naast je.

Ik merk het vaak tijdens de ON contests. Ik probeer met mijn sectie (TLS) zoveel mogelijk puntjes te geven dan. Dit samen met nog 2 andere ON3's (oa mn vriendin). Het gevolg : we gebruiken de apparatuur van de club en gedurende de contest komen er regelmatig clubmembers ons bezoeken en kijken hoe alles gaat. En daar stopt het. Als wij even de mic laten voor wat het is, zodat we zelf eens naar het wc kunnen of zelf eens iets willen eten of drinken, merken we dat geen enkele van die Harec members plaats zal nemen achter die microfoon. Alsof ze letterlijk microfoonvrees hebben!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

krisken schreef:Nogmaals : daar geef ik je (deels) gelijk in : het examen mag gerust wat moeilijker. Maar wij, ON3'ers, zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van de examens. Dus waarom schiet iedereen dan op de personen die een ON3 licentie hebben?
Ik denk niet dat iemand op de ON3's schiet. Het is de wetgeving die uit de hand is gelopen. Kijk naar wat de basisvergunning moest worden voor ze ingevoerd werd. De fout die men maakte was om dat niet op EU of zelfs CEPT niveau uit te werken zodat overal (ongeveer) dezelfde regels golden. Misschien zelfs met gebruik in alle CEPT landen. Het voorbeeld was de Engelse M3 vergunning, een prima instap. Misschien had dan door de hoeveelheid novice vergunningen men wel enkele 10W toestellen blijven hebben (ik herinner mij de FT7 of FT77 als 10W HF toestel en ook een Icom IC-703 of 706) zodat men geen halfslachtige 50W +3dB oplossing moest uit de mouw schudden.

Zoals het dikwijls gaat, het idee was goed maar de uitwerking kon beter.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Laat me eerst even zeggen dat er helemaal geen 3DB regel is voor ON2/3, die was er ooit maar is allang geschrapt.
Ik heb het BIPT hier in huis gehad en die heeft nooit een probleem van 100W gemaakt in SSB, immers je komt gemiddeld lang niet aan de 50W.
Ook het UBA heeft me bevestigd dat een ON2/3 in SSB de zender gewoon op 100Wpiek mag zetten.

Voor ON2/3 is er immers een keiharde richtlijn, 50Wgem met een maximum van 100Wpiek.
Daar heb ik me altijd aan gehouden en nooit problemen gekregen.

Overigens de CEPT voor ON3 moest er wel komen maar werd verworpen door Nederland, daarom hebben ON2 terug ingevoerd omdat ze vonden dat de ON2'er toch wel recht had op iets meer.
En terug een onderscheid te hebben, maar niet iederen ruilde zijn vergunning weeral om waardoor het nu een puinhoop is.
Beter trekken ze ON2 en ON3 gelijk met alle banden en max 100W, dan is het duidelijk en iedereen happy....verder meer bandvulling waardoor we lege banden niet kwijtraken.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt helemaal Geert-Jan! Er zijn legio voorbeelden van ON2'ers die plots een ON3 call kregen (met CEPT stempel, uiteraard). En die daarna terug naar ON2 mochten gaan en hun oude call terug mochten claimen. Sommigen deden dat, anderen weer niet. Dus ja, er zijn nog steeds ON3's met CEPT. Kwestie van het simpel te houden ...

Dat de 3dB regel niet telt voor ON3's wist ik niet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Sterker nog, het mag voor helemaal niemand nog.
Want 3dB gaf grote problemen rond het gemiddelde vermogen in bv SSB, dus hebben ze dat voor iedereen (ook Harec dus!) opnieuw beschreven.

Hoofdstuk V - Artikel 12:
Het maximum zendvermogen van de zendinrichtingen mag niet meer bedragen dan tweemaal het
toegestane zendvermogen.
Toelichting: Het gaat dus om het maximum vermogen dat aan de antenne kan worden afgegeven
(ref: definitie zendinrichting in Art. 1)
Daarmee is de deur dichtgeslagen voor elke benadering, in je maximum zend vermogen staat dat het gaat over het gemiddelde vermogen.
En de uiterste limiet is 2x dat vermogen. Ja dat is 3dB maar zoals je weet is SSB praktisch niet meetbaar op gemiddeld vermogen en altijd een schatting. Dus is de uiterste limiet = piek vermogen vastgesteld op 2x dat.

Daarna bepalen ze dat je je moet houden aan het vermogen per band, wat logisch is, maar artikel 14 geeft dat aan.

De 3dB regel is reeds lang begraven door misbruik van bepaalde lieden waar ze amper gemiddeld vermogen maakten maar wel een gigantisch piekvermogen door de modulatie bv smaller te zetten.
Dit mag dus allemaal niet meer, al sinds 2011.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geert-Jan schreef:Beter trekken ze ON2 en ON3 gelijk met alle banden en max 100W,
Dus je pleit voor bijna geen verschil in mogelijkheden zonder rekening te houden met het grote verschil in examen? :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Maurice,

Je maakt een denkfout, er is geen verschil in examen want er is geen ON2 examen.
Dat is er ooit wel geweest maar het voorstel tot een ON2 examen waarbij slechts 50% van het Harec examen goed hoeft te zijn (hoe makkelijk kan je het maken?) ligt al 10 jaar of meer op de plank.
Het BIPT vertelde me jaren geleden al dat bij het aantreden van de huidige regering het waarschijnlijk snel door de regering gejast zou worden.
Wel onze geweldige minister De Croo heeft het nog altijd in de schuif liggen, de hele regelgeving ligt in ontwerp-wetgeving al helemaal klaar.
Alexander doet gewoon niks.

Om nu jaren en jaren later dit alsnog te gaan invoeren is eigenlijk kolder.
Waar andere landen de boel versoepelen en proberen nieuwe amateurs aan te trekken, wil jij het nog gecompliceerder maken.

Simpelste oplossing, ON2 en ON3 gelijkwaardig maken. Trouwens het Novice examen in Nederland is gelijk aan het ON3 examen maar ze noemen die nog steeds PDx, waar het D-examen veel en veel zwaarder was.
De dag van vandaag hebben de PDx amateurs het heel slecht, ze hebben amper banden die ze kunnen gebruiken en er komen er geen meer bij.

Het is een realiteit, de banden lopen leeg, oudjes gaan dood en jongeren aantrekken lukt niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Geert-Jan schreef: Je maakt een denkfout, er is geen verschil in examen want er is geen ON2 examen.
Ik bedoel dat met 100W/alle banden er zo goed als geen verschil meer is met HAREC (dus niet tussen ON2 en ON3).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Wel weeral maak trek je de verkeerde conclusie.

Een ON2/3 mag nu al 100Wpiek maken, dus er is geen verschil met wat ik voorstel.
De ON2 mag alle banden (volledig) van 160m tot en met 70cm met uitzondering van 4m.
Waarom de ON3 dat ook niet geven? Het wordt er enkel gezelliger op.

Natuurlijk blijft er een enorm verschil tussen Harec en ON2/3, laat me het opsommen:

Harec is nu al 200Wgem / 400Wpiek
Hoog vermogen vergunning tot wel 2500W/gem....dat is 5KWpiek!! (contest vergunning, maar enkel de harec kan die krijgen)
Zelfbouw en modificaties toegelaten
Automatische stations laten draaien zoals bakens, bemand of onbemand
Lesgeven!
Clubcall aanvragen en gebruiken, de ON2/3 mag dat niet zonder een Harec aanwezig.
Meerdere calls aanvragen, je kan er zoveel krijgen als je wilt. ON2/3 niet, slechts 1
Andere roepletters als OP/OT etc, je hebt een hele reeks waaruit je mag kiezen

En nog een reeks zaken die ik vergeten ben.....geen verschil?
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iemand die naar een Harec examen gaat en op elk onderdeel 66% minimum haalt, heeft een ON1 of ON4 tem ON8 callsign. Heb je tussen de 50% en 66% op één of meerdere van de onderdelen dan heb je een ON2 callsign.

Althans, dit is wat ze willen invoeren.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

In de praktijk is er weinig verschil. 100W alle banden is wat een groot deel HAREC amateurs gebruikt. Er zou dus in de praktijk zo goed als geen verschil zijn.

Wel tekenend dat je zegt "Waarom de ON3 dat ook niet geven". Uiteindelijk heeft de ON3 l veel extra gekregen zonder dat daar examengewijs iets tegenover stond. Van de originele 10W is er al naar 50W gegaan (wat dus praktisch eigenlijk 100W is).

Misschien kan je binnenkort pleiten om een HAREC vergunning te krijgen op eenvoudig verzoek. Het wordt er dan waarschijnlijk nog gezelliger op. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

krisken schreef:Iemand die naar een Harec examen gaat en op elk onderdeel 66% minimum haalt, heeft een ON1 of ON4 tem ON8 callsign. Heb je tussen de 50% en 66% op één of meerdere van de onderdelen dan heb je een ON2 callsign.

Althans, dit is wat ze willen invoeren.
Klopt volledig, maar het ligt 10 jaar in de schuif van de minister van Telekom en die doet er niets mee.
Ik ken er heel veel die maar wat graag ON2 willen hebben, maar het kan niet tenzij je examen in bv Nederland gaat doen.
on4bam schreef:In de praktijk is er weinig verschil. 100W alle banden is wat een groot deel HAREC amateurs gebruikt. Er zou dus in de praktijk zo goed als geen verschil zijn.
Hier niet hoor, de Harec mannen hebben stuk voor stuk dikke vermogens paraat staan, 400W is zo'n beetje het minimum in mijn omgeving.
En als de contesten beginnen dan is 2KW geen uitzondering.

Misschien een idee dat jij je Harec inlevert voor een ON3 call, het kan en je mag het, dan kan je ervaren wat het verschil is, misschien een gedacht? :roll:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Welk nut? Dat je mag zelfbouwen en hoog vermogen maken, lijkt me toch een behoorlijk verschil.
De zelfbouw zit vandaag de dag al lang niet meer in de zenders (al is er wel een opflakkering door SDR)... vroeger moest het wel omdat er niets beschikbaar was. Op zich is het recht op zelfbouw dus nog maar heel beperkt, zelfbouw zit vandaag de dag meer in de randapparatuur.

Vermogens zijn trouwens moeilijk te controleren door het BIPT... ik wil de ON3's met te hoge vermogens trouwens niet te eten geven !
Geert-Jan schreef:De ON3 een veredelde CB vergunning noemen vind ik wel heel grof hoor.
Vind je dat grof... 10 uurtjes les volgen en een praktijktestje doen (en in de meeste secties is er een slaagkans van >95% wat aangeeft dat het enorm eenvoudig is).
Geert-Jan schreef:Ik ken er velen die er hard voor hebben moeten studeren en nog gezakt zijn.
Voor mensen zonder technische achtergrond is het een behoorlijke kluif.
Tja, dan zitten ze duidelijk niet op hun plaats... waarom moet er een 100% slaagkans zijn ?
Geert-Jan schreef:Niet iedereen kan Harec halen, voor veel mensen is ON3 al zwaar.
Spijtig dan... dat is nu éénmaal typisch aan examens... bepaalde mensen halen het niet en tonen daarmee duidelijk aan dat ze niet het vereiste niveau hebben.
Geert-Jan schreef:Bovendien lopen de banden leeg, er komen amper nog amateurs bij in de wereld.
Dus dan verlagen we het niveau maar tot het absolute minimum (zelfs in het onderwijs doet men dit) :bang:
Geert-Jan schreef:Voor een elektronicus is Harec een eitje, maar voor een metselaar?
Er zijn nochans metselaars in onze sectie die een HAREC hebben na bloed, zweet en tranen... en ook niet na het eerste jaar. Als je echt iets wil kan het dus zeker voor een metselaar of mensen die totaal geen technische achtergrond hebben... maar volgens jou moet je het iedereen maar cadeau doen.
Geert-Jan schreef:Maak de hobby aantrekkelijk dan komt er vanzelf meer volk, want het is een oude mannetjes club aan het worden waar je rusthuizen vol mee kunt vullen.
Het zou spijtig zijn als de hobby moest verdwijnen... maar dat argument om het niveau zodaning te verlagen ?

Trouwens geef een novice toegang tot één HF band (iets wat een ON2 destijds zelfs niet had), 2m en 70cm ... lijkt me prima (of beperk de vergunning gewoon in tijd, op drie jaar tijd kan iedereen mits de nodige inspanning een HAREC behalen).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”