Vergoeding bijzitter

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Nee u dient dit niet aan te geven in uw belastingen inkomsten 2018 (u dient enkel uw rekeningnr ter plaatse op een lijst in te vullen en enige tijd erna krijgt u uw vergoeding

Tja rijk zult u er niet van worden, in Brussel kunnen de gemeenten blijkbaar (eventueel) wel guller zijn (en ter info voor de hoofdtelbureaus is ook Vlaanderen iets guller)

Brussel:
VII. PRESENTIEGELDEN Zoals in 2006 en 2012, staat het de gemeenten vrij om het bedrag van de presentiegelden voor de leden van de kiesbureaus voor de dag van de verkiezingen vast te leggen binnen de grenzen gesteld door de Regering in het Besluit van 30 maart 2006 tot vaststelling van het bedrag van het presentiegeld en de reisvergoeding van de leden van de kiesbureaus voor de gemeenteraadsverkiezingen. De maxima voor de presentiegelden zijn de volgende: - voorzitter hoofdbureau: 150 euro; - secretaris hoofdbureau: 120 euro; - bijzitters hoofdbureau: 115 euro; - voorzitters stem- en stemopnemingsbureaus: 90 euro; - secretarissen, aanvullende secretarissen en bijzitters stem- en stemopnemingsbureaus: 85 euro.

Vlaanderen:
https://rechtenkrant.be/stemmen-tellen- ... erdien-je/
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Is het echt teveel voor sommige om uw burgerplicht te doen als dank voor een democratie?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Neen hoor, maar ieder op z'n tijd en niet altijd dezelfden.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Euh ja... Dat is zondagswerk voor een hongerloon.
Dat ze dat deftig betalen en u compensatiedag regelen bij werkgever.

Of nog beter, de politiek zelf mag gaan tellen.
Een mandataris per partij per bureau, have fun jongens...


En euh, pseudo-democratie... met al die kartels, cordons en wat nog allemaal...
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Zondagswerk voor een relatief vrije staat en afhankelijk van op wie je stemt kies je voor meer of minder vrijheid
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ja, voor mij is dat teveel ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5249
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Topit schreef:Is het echt teveel voor sommige om uw burgerplicht te doen als dank voor een democratie?
burgerplicht? dank? democratie?

het enige wat ik zie is

- ik MOET mij schikken naar de staat
- om vervolgens te gaan kiezen in een verkiezing waar ik het niet eens mee ben
- om dan te moeten stemmen op een partij die enkel lokaal (zogezegd!!) iets te zeggen heeft
- waarbij er tot op heden nog nooit bewijs is geweest dat dat ook in mijn voordeel is

ik ben een belg maar ik wil dan ook graag stemmen als belg, op een manier waarbij elke partij gelijk is en overal verkozen kan worden.
hier is notabene gvd de halve stad "politieker" op een of andere lijst en hoe meer reclame ik door mijn strot krijg -natuurlijk ergens wel met mijn belastingsgeld gefinancierd- hoe groter de kans dat ik zeker niet op die partij zal stemmen.

in het kort: ja, voor mij is het teveel om te MOETEN gaan stemmen en al helemaal als ik zou moeten gaan zitten, want ik ben absoluut geen voorstander van het huidige systeem (of de partijen, overigens)

de lange versie ga ik geeneens aan beginnen, na zondag ben ik weer even van dat gezever af en gaat het leven weer zijn gewone gangetje,
met dat enige verschil dat er mss iemand anders (meer) in je zakken zit
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad Splitter,

Mijn kiesbiljet heb ik vorige week in stukken gescheurd en ligt nu ergens in de vuilbak. Ik kies er dus voor om niet te gaan stemmen. Waarom zou ik daar tijd gaan aan verliezen? Nul komma nul zal er veranderen. We zijn gewoon een kudde schapen of paarden met oogkleppen. Zelf een politieke partij stichten met mijn standpunten? Ik ben niet naïef, het zal nooit iets veranderen. Ik ben zeer pessimistisch over de toekomst, dat wel. Omdat we als brave schaapjes zonder enige herseninhoud luisteren naar populistische praat terwijl er veel belangrijkere zaken zijn. Maar achter een computer/ smartphone/tablet voelen we onszelf als God en kunnen nogal tekeer gaan zeg. Heb gewoon de ballen om te zeggen dat ons systeem niet deugd. Ook al wordt het omschreven als "democratie".
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Het volstaat naar landen te kijken waarvan iedereen het eens is dat ze niet democratisch zijn, om u te realiseren in welk een paradijs op aarde we wel leven, in dit kikkerlandje. Of kijk naar de gevolgen van meervoudig stemrecht uit het verleden, of het enkel mannelijk stemrecht. Ik weet wel zeker dat het huidige systeem beter is dan heel wat andere systemen.
Overal in de wereld worden extremen toch (min of meer) democratisch verkozen: Polen, Turkije, US, Brazilië, Filipijnen, Venezuela, ... hoewel het op voorhand vaststaat dat ze meer kapot gaan maken dan oplossen. Maar op zijn minst kan je het de bevolking dan zelf verwijten want het was hun keuze en werd het niet opgelegd door een grote potentaat van bovenaf.
Kan het beter? Altijd. Ook in België. Het grootste nadeel in België is de particratie.

En laten we beginnen met het beter te maken door beter onderwijs. Hoewel ik ook slimme mensen op domme partijen zie stemmen, helpt een kritische opvoeding/opleiding alvast om te proberen door de mist te prikken.

Maar van azijpisserij is nog nooit iemand beter geworden. En het is reuze gemakkelijk om aan de kant te staan roepen.

Op microschaal heb ik - ikzelf, H_175 - al wel enkele zaken kunnen laten aanpassen, door lokale, gemeentelijke politici rechtstreeks aan te schrijven met het probleem en een mogelijke oplossing. Dan merk je ook welke partijen open staan voor suggesties - zelfs om hun programma aan te passen - en welke als schepen niet eens reageren.

Als ik kijk naar de voorbije 6 jaar en ik vergelijk verschillende gemeenten met een ander bestuursploeg en ik kijk naar hoe ze gelijkaardige problemen aangepakt of opgelost hebben, dan ben ik er wél van overtuigd dat een andere coalitie andere keuzes maakt die meteen een groot verschil betekenen in de dagelijkse realiteit: stemmen maakt dus wél het verschil.

Maar wees blij dat je in WEuropa of België leeft en dat je dus vrijelijk uw mening mag delen.
In andere landen zaten we nu al in de cel voor een jaar of 10, uw gezinsleden overgeleverd aan de willekeur van potentaten.

En dus ja, ik ben blij dat ik ook eens bijzitter mag zijn.
Hopelijk volgende keer teller en dan is het aan de volgende :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik wil gerust wel eens bijzitter gaan zijn en ga altijd stemmen wanneer ik kan, als het de foute kant uitgaat kan ik dan alvast mezelf niks verwijten (of net wel). Maar de gemeentelijke daar heb ik het toch wat lastiger mee, zoals in een ander topic al staat heb ik wat geprobeerd me wegwijs te maken in de politiek van men nieuwe gemeente en het is armzalig wat er te vinden is. Ze doen zelfs de moeite niet te informeren, bij kieskaart.be staan er maar 2 partijen die iets gepost hebben, op jijkiest.be geen enkele partij die de moeite nam op voorstellen te reageren, etc...
Waar ik ook wel een beetje een probleem mee heb is dat op iemand persoonlijk stemmen niet eens opbrengt want de postjes verdelen ze toch onderling onder wie ze willen ongeacht de stemmen, etc... :-)
Maar ja, liever even gaan stemmen om de zoveel tijd dan toestanden zoals in Turkije of momenteel in Brazilië.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef: ...en dan is het aan de volgende :).
Daar wringt het natuurlijk, ... ik dacht ook dat het met één keer zou gedaan zijn en dat het aan de volgende was...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Stemrecht : prima
Stemplicht : neen, dank je

Zoals men eerder zei : plots is het halve dorp politieker. Ook tussen mn vrienden merk ik dat er plots mensen zijn die ook op de lijsten staan. En als je naar hun motivering vraagt : ah ze hadden nog mensen nodig om de lijsten te vullen en ik denk wel dat het een goeie partij is.

En daar moeten wij dan voor stemmen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Haha, dat excuus bij ons ook al gehoord. Of ook "Ja, ze wilden wat meer mensen uit de deelgemeenten op de lijst en ik was toch al lid" :p
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar ik hulphonden opleid kom ik redelijk vaak in contact met mensen die een beperking hebben. Veel al in een rolstoel. Deze mensen zijn massaal gevraagd om op de lijsten te staan. Dus hun beperking gebruiken ze gewoon om wat medelijden op te wekken en zo stemmen binnen te krijgen. Misselijkmakend noem ik dat ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

krisken schreef: Dus hun beperking gebruiken ze gewoon om wat medelijden op te wekken en zo stemmen binnen te krijgen.
Huh? Waarom zou je op iemand stemmen omdat die een beperking heeft? "Ocharme die is blind, laten we daar op stemmen"... ik dacht het niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Elke stem is een stem of het nu gaat om iemand die echt gelooft in het project van de partij of iemand die per ongeluk een bolleke heef gekleurd of iets tussenin, maakt niet uit.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier ook enkele ‘kenissen’ die gewoon gevraagd zijn om een lijst te vullen.
Als je dan vraagt ‘waarom zou ik op jou stemmen, wat zijn de programmapunten?’, krijg je als antwoord ‘dat kan je allemaal vinden op onze website want ik weet het zelf niet zo goed.........’

Verder hebben 3 partijen mij aangesproken of ik interesse had om mee op de lijst te staan. Vriendelijk allen bedankt wegens Geen interesse om me te linken aan een partij en omwille van het feit dat ik meer in het buitenland vertoef dan in mijn eigen gemeente.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

on4bam schreef:
krisken schreef: Dus hun beperking gebruiken ze gewoon om wat medelijden op te wekken en zo stemmen binnen te krijgen.
Huh? Waarom zou je op iemand stemmen omdat die een beperking heeft? "Ocharme die is blind, laten we daar op stemmen"... ik dacht het niet.
Die persoon in kwestie kan hun niet schelen, maar zo stelt partij x zich aan de bevolking door dat iedereen welkom is in hun partij en dat partij x ook denkt aan de hulpbehoevende personen.

Met andere woorden : ze gaan niet stemmen voor die persoon in een rolstoel, maar ze hopen dat mensen iets gaan hebben als "ah juist dat is partij x, die mensen steunt en in hun partij opneemt die hulpbehoevend zijn ... Goh ik ken niemand van die lijst ... kopstem dan maar".

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Van een kennis uit mijn dorp, die hier in de gemeentepolitiek, zit hoorde ik dat het hem en zijn partijgenoten echt was opgevallen dat er vele stemmers expliciet voor politiekers uit hun eigen dorp stemmen. Dus niet gewoon een lijststem, maar allemaal politiekers uit eigen dorp aangeduid.

Hij wist dat omdat er vanuit zijn partij getuigen bij de telbureaus aanwezig waren.

Dus je kan er toch een beetje invloed op (proberen te) hebben wie je in het gemeentebestuur wil.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Die vergoeding vind ik er ook over. Dat is spotten met de mensen die zich een zondag opofferen om hun plicht te doen. Dat men ze dan ook marktconform vergoedt.

Hoe organiseert men dat trouwens in andere landen? Ik kijk voor zo'n zaken vaak eens naar Nederland of de Scandinavische landen waar dergelijke zaken meestal beter geregeld zijn dan bij ons. Weet er dat iemand?

Een paar tips om het aantal medewerkers (en de kost van zo'n verkiezing) binnen de perken te houden:

- schaf inderdaad de opkomstplicht af (dat heeft toch niets met democratie te maken? Kijk maar eens naar de voorgenoemde landen: die scoren altijd hoger op democratie-indexen dan ons land en daar geldt geen opkomstplicht).

- regel het elektronisch stemmen van thuis. Blijkbaar kan dat in Zweden. Waarom bij ons niet?
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

- In Nederland worden verkiezingen normaliter op woensdag georganiseerd. Ambtenaren leiden dat in goede banen - geen nood aan bijzondere vergoedingen dus.

- Van thuis uit stemmen klinkt aanlokkelijk, maar vormt een bedreiging voor het geheim van de stemming. Wie van thuis uit stemt, kan immers door een huisgenoot onder druk worden gezet om voor kandidaat X of Y te stemmen. In een kieshokje bestaat dat risico niet.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1891
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer

sdecoster schreef: - regel het elektronisch stemmen van thuis. Blijkbaar kan dat in Zweden. Waarom bij ons niet?
Voor zover ik weet hebben ze enkel in de Baltische staten(Estland?) daarmee geëxperimenteerd, en zijn ze, uit vrees voor Russische hackers, daarvan afgestapt. Per post stemmen is wel in een aantal landen mogelijk(biedt uiteraard geen garantie op anonimiteit).
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Nederland: google search bv.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 9449.lynkx
https://www.ad.nl/rotterdam/wat-krijgen ... ~a367d7f0/

= per gemeente en verschillend bijzitters cijfers van 90 euro, 150 euro.... maar blijkbaar bruto dus in principe belastbaar… (en voorzitters iets meer 175, ...210, ...)

Dus ja er is een betere vergoeding maar rijk zul je er niet van worden (het is wel tijdens de week maar mij niet direct duidelijk hoe dit met een normale job te combineren valt tenzij verlof nemen, ouderen, ...? )
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Volgens mijn nederlandse collega zijn er veel gepensioneerden die dat vrijwillig doen. Wat in Belgie in principe ook niet kan, je vrijwillig aanbieden, wat misschien de truuk is om er vanaf te geraken...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Van thuis uit stemmen vind ik nu ook geen prioriteit. Niet vergeten dat we hier allemaal bovengemiddeld goed met een computer kunnen werken hé. Hoeveel zijn er die al moeite hebben om ingelogd te geraken op taxonweb?
Als ge dan mensen krijgt van "ik zal u wel komen helpen, maar alleen als ge op de juiste stemt eh".

Hier doen ze het nog op papier, en eerlijk gezegd vind ik elektronisch zelfs niet nodig als ik kijk naar hoe omslachtig het weeral allemaal geïmplementeerd is.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

butskristof schreef:Hier doen ze het nog op papier, en eerlijk gezegd vind ik elektronisch zelfs niet nodig als ik kijk naar hoe omslachtig het weeral allemaal geïmplementeerd is.
Hier is het al lang elektronisch en dat werkt zeer vlot. De tijd dat er in lange rijen aangeschoven werd is al lang voorbij (behalve bij een glitch, zoals vorige keer toen er om 8 uur een aantal computers niet startte). Het is vooral voor de tellers een goede zaak. Zeer lang geleden werd er, net nadat de tellers naar huis waren (late avond), een probleem vastgesteld waarna de politie iedereen thuis moest gaan verwittigen om terug te komen. Toen ik om 6:30 naar het werk vertrok brandde er nog licht in het stemlokaal.... en dat voor een paar zilverlingen....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:En dus ja, ik ben blij dat ik ook eens bijzitter mag zijn.
Hopelijk volgende keer teller en dan is het aan de volgende :).
En ? is't meegevallen ? volgende keer opnieuw met evenveel plezier ?

Ik was rond halfdrie terug thuis (uurloon is dus nog lager dan eerder aangegeven).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik was daar van 7u20 tot 13u30, thuis tegen 13u45.
Ik vond het best leuk om te doen, we hadden ook een voorzitter en de andere leden die er zin in hadden, dat zal wel meespelen.
Meer dan 750 kiezers zijn bij ons gepasseerd :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik wou voorzitter zijn in het bureau van die vrijwilliger met clown costuum :( van mij had hij moeten blijven :(
Ik vond het nogal tegenvallen dit jaar eigenlijk, in Sinaai nooit een minuut moeten schuiven (stemmen met pc), in Grembergen ruim een half uur (ook met pc). Wel vriendelijk volk in de rij maar ik had er minder tijd aan willen verdoen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Proper op papier hier, op tien minuten binnen en buiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier ook op papier... was niemand, supersnel buiten (bureel ernaast stond wel een lange rij).
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wij kunnen even door de venster kijken om te zien hoe druk het is. 5min aangeschoven omdat er maar 1 rij was voor verschillende bureaus (iedereen door dezelfde deur) tot ze kwamen zeggen dat diegenen die in twee van die bureaus moesten zijn mochten doorschuiven. We konden iedereen voorbij gaan en in een bijna leeg bureau stemmen. In een andere deelgemeente (ik had nog een volmacht) was het nog beter, fiets gestald, binnengestapt, papieren afgeven, stemmen en buiten. 3 van de 5 hokjes waren leeg.
Laatst gewijzigd door on4bam 15 okt 2018, 23:55, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Ik wou voorzitter zijn in het bureau van die vrijwilliger met clown costuum :( van mij had hij moeten blijven :(
Volgens de pers weigerde hij de eed af te leggen; dat maakt zoiezo dat hij niet kan blijven dienen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Een bijzitter die de eed moet afleggen?
Ik heb helemaal geen eed moeten afleggen, als bijzitter?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Werd op TV ook getoond. "Ik verklaar het geheim van de stemming te bewaren" of zoiets.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

heist_175 schreef:Een bijzitter die de eed moet afleggen?
Ik heb helemaal geen eed moeten afleggen, als bijzitter?
hier ook opgeroepen als bijzitter en wij hebben een eed moeten afleggen hoor.
Het was best nog een ok ervaring; ik woon in een dorp dus veel bekende gezichten gezien, goed gelachen ook :)
Wat opviel was dat er veel mensen na het stemmen precies vergeten dat ze hun paspoort nog terug moeten krijgen :?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

johann schreef:- In Nederland worden verkiezingen normaliter op woensdag georganiseerd. Ambtenaren leiden dat in goede banen - geen nood aan bijzondere vergoedingen dus.

- Van thuis uit stemmen klinkt aanlokkelijk, maar vormt een bedreiging voor het geheim van de stemming. Wie van thuis uit stemt, kan immers door een huisgenoot onder druk worden gezet om voor kandidaat X of Y te stemmen. In een kieshokje bestaat dat risico niet.
Toen ik de laatste keer elektronisch ben gaan stemmen een paar jaar geleden, toen spuwde de stemcomputer een ticket uit (vergelijkbaar met een kasticket). Daar stond een boel info op en helemaal onderaan stond de naam van de partij voor wie ik gestemd had. Dus zo geheim is het hier allemaal niet. Maar een goed gedacht is veel waard zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

en kon dat ticket aan uw persoonlijke gegevens gelinkt worden ?

Als ik met mijn papieren stembrief uit het kotteke kom, staat daar ook op op welke partij ik heb gestemd...

Als het jouwe niet jouw gegevens bevat, is de stemming geheim zolang gijzelf niet met dat ding loopt te leuren en helemaal geheim als ge het tussen de andere briefkes legt (lees in de urne stopt).

En wat dat afleggen van de eed betreft, ik heb het ook moeten doen. Maar moest men hier alles op de letter nakijken dan denk ik dat we opnieuw mochten gaan stemmen. Door het feit dat het opgeroepen burgers zijn, die de procedures niet kennen, gaan er fouten zitten in stempels, formulieren, pakketten met stembrieven, enz...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik schreef "elektronisch stemmen". Dan krijg je een chipkaart die in de stemcomputer gaat in het stemhokje. Dan komt daar een ticket uit en met kaart en ticket in de hand verlaat je het stemhokje om beide in een aparte urne te deponeren. De afstand tussen stemhokje en urne, daar passeert iedereen die gestemd heeft of nog moet stemmen. Iedereen kan dus van iedereen op dat ticket zien voor wie hij of zij gekozen heeft. Ik was stomverbaasd dat dit de gang van zaken was. Ik heb het trouwens ook gezegd tegen de opzichter aan die urne dat er helemaal niks geheim was aan die verkiezingen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik moest het stembiljet dat afgeprint werd dubbel plooien met bedrukte kant naar binnen. Dus veel mensen zagen dit niet. Enkel egene bij het stemhokje waar ze het moest scannen heeft het mogelijks gezien.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”