Elektrische auto opladen

Slafes
Moderator
Moderator
Berichten: 2499
Lid geworden op: 18 Apr 2013
Locatie: Leuven
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Slafes » 07 Okt 2018, 10:14

Je geniet nog van 3500 euro subsidies op de aankoopprijs, maar dan is het nog steeds meer dan 30000 euro. De hybride versie staat nu aan 25500 euro, de elektrische aan 36000 euro.

Ben even gaan neuzen in de oude berichten.

viewtopic.php?f=37&t=48845&hilit=ioniq&start=40#p689179

Toen zei Tim dat hij 5000 euro korting kreeg op mijn bericht van toen 34999 euro. Samen met de premie van 4500 euro was dat 9500 euro korting op de prijs : 25499 euro. Dus 22000 zal nu alvast niet meer kunnen. Prijs hoger, subsidies lager...

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2787
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 383 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Contact:

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Tim.Bracquez » 07 Okt 2018, 10:58

@Slafes:2 maand geleden, demo wagen (nieuw, moest nog geleverd worden aan garage, dus was voor hun besteld). Geen kleur keuze dus.
Je gaat toch niet een wagen aan advies prijs kopen? Zo werkt het niet met auto dealers hé, naar meerdere garages in de regio gaan en offertes tegen elkaar uitspelen, gewoon beetje hard zijn anders lopen ze toch met zuurverdiende geld weg.

Grappige is bij smart gaven die in Erembodegem meer korting op een smart die reeds besteld was voor Sint-Martens-Latem dan als je bij Sint-Martens-Latem zelf ging. Vraag bij garages naar demo wagens die besteld zijn voor de garages, die kopen ze dus met korting in bij de auto contructeur en kunnen ze véél onder de catalogus waarde verkopen. Wordt dus gewoon als nieuw verkocht zonder enige KM er op.
Tim Bracquez, tim@fusa.be, https://www.fusa.is
Dedicated Servers - https://fusa.is/offer

Slafes
Moderator
Moderator
Berichten: 2499
Lid geworden op: 18 Apr 2013
Locatie: Leuven
Bedankt: 197 keer
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Slafes » 08 Okt 2018, 23:39

Ga dan maar eens langs naar Ford... Nettoprijzen zijn daar ook gewoon netto prijzen. Daar gaat echt geen knikker meer af. :)

Heb het meegemaakt, 3 Ford garages geweest, allemaal KRAK dezelfde prijs, met KRAK dezelfde kortingen als wat in de folder stond.

Bij Renault was het 6% voor elke klant op de catalogusprijs. Ook bij verschillende geweest, zelfde wagen, praktisch op enkele euro na dezelfde prijs. Het enige waar veel af ging waren de stockwagens.

Het moet zijn dat ik niet kan onderhandelen, maar na het weggaan heeft geen enkele me nagelopen om me plots meer korting te geven ze. :)

mgo72
Premium Member
Premium Member
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 Nov 2011
Bedankt: 29 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contact:

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor mgo72 » 09 Okt 2018, 04:32

Welke auto's kunnen nu al 400 km aan? Die ioniq staat nog 200 km als afstand.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6818
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor heist_175 » 09 Okt 2018, 08:07

Ach, dat is omdat je een "kleine garnaal" bent. Bij fleet/lease krijg je 28-38% korting.

Ik las in DS:
DeStandaard 5/10/2018 - AUTOVERKOOP - Ocharme de garagist, hij kan nergens nog geld mee verdienen
Kleinere marges op verkoop en bij onderhoud, plus een onlinemarkt: het zijn sombere dagen voor de garagist.
‘Maar doorgaans is het minder dan 1 procent, en zelfs maar 0,5 procent.’

Op een auto van 20.000 euro verdient de garagist dus maar 100 euro? ‘Een autohandelaar heeft bij een nieuwe auto inderdaad soms maar 50 à 100 euro marge’, zegt Decrock, al kan hij dat niet met harde cijfers staven.


Maar ik zie op mijn offertes voor een nieuwe auto toch echt wel andere kortingen staan :)

@actieradius
De Renault ZOE kan 400km ver, met 44kWh
De Nissan Leaf 2016 kan 250km met 30kWh (realiteit eerder 160km lees ik)
De Hyundai Ioniq kan 200km met 28kWh batterij

Maar het is helaas wachten op een bereik van 200+ km met een koffer waar je iets in kan meenemen.
Ik ben een break gewoon, dat comfort geef ik niet graag af.
En een e-tron van €80K gaat er heus ook niet komen :)

Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 24 Aug 2017
Bedankt: 41 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor JamesEarlGray » 09 Okt 2018, 11:08

Hyundai Kona: 200pk, 64kWh en +400km.
Nissan Leaf 2018: 150pk, 40kWh en ~350km. (later komt er een versie met 60kWh)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 Okt 2003
Bedankt: 1994 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor ubremoved_539 » 10 Okt 2018, 12:13

heist_175 schreef:@actieradius
De Renault ZOE kan 400km ver, met 44kWh
De Nissan Leaf 2016 kan 250km met 30kWh (realiteit eerder 160km lees ik)
De Hyundai Ioniq kan 200km met 28kWh batterij


Die cijfers zijn al even erg als de dieselgate affaire... louter op papier te halen dus.

Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2412
Lid geworden op: 04 Mei 2006
Bedankt: 129 keer
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
Contact:

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Dafke » 10 Okt 2018, 12:40

Ik heb een 530e omdat ik:
- geen diesel meer wou, tenzij een 530d
- maar die dan wss in 2de hands de nougabollen nog waard zou zijn
- iets wou dat toch nog lekker doortrok
- maar niet veel VAA wou betalen

Daarom, de 530e, 0 BIV en lage VAA. Opladen doe ik thuis (zonnepanelen) meestal op nachttarief, laat door de dag maar lekker terugdraaien.
Als ik een beetje rustig rij (ACC op) haal ik Tienen - Brussel in de spits met alle files erbij een 2.8l.

Ik zou voor die prijs een 520d hebben gehad, waar ik als uiteindelijke TCO nog hoger zou uitkomen dan nu, ambetant lawaai, minder performante motor met een lagere restwaarde.

Komt er nog eens bij dat ik vanaf 2020 nog steeds winnaar ben aan 98% aftrekbaarheid. Ik spreek wel als zelfstandige...
Afbeelding

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6818
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor heist_175 » 11 Okt 2018, 07:48

r2504 schreef:
heist_175 schreef:@actieradius
De Renault ZOE kan 400km ver, met 44kWh
De Nissan Leaf 2016 kan 250km met 30kWh (realiteit eerder 160km lees ik)
De Hyundai Ioniq kan 200km met 28kWh batterij


Die cijfers zijn al even erg als de dieselgate affaire... louter op papier te halen dus.

Toch niet echt hetzelfde.
Iedereen wist al wel langer dat de verbruikscijfers (of CO2 uitstootwaarden) die opgegeven werden, bogus cijfers waren, gebaseerd op het meest onrealistische scenario (alles afgeplakt, zo weinig mogelijk vloeistoffen in de auto, ...).
Dieselgate ging niet over de foute CO2 waarden, maar wel over het doelbewust misleiden van de testen. De bedoeling was om te "detecteren" dat een test cyclus bezig was, zodat je een lagere uitstoot kon halen met minder vermogen etc in te stellen.
Het gefoefel met de CO2 waarde is "ontwijking", dieselgate was "ontduiking". Het ene is legaal, het andere illegaal.

De testcycli hebben - voor EV - alvast het voordeel dat rijbereik te vergelijken is.
De realiteit zal altijd minder rooskleurig zijn dan wat een verkoper u wil wijsmaken.

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4141
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 81 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Ken » 05 Mar 2019, 19:26

Nog 14 dagen en Tesla Model 3 zal voor de deur staan, van Eandis (nu Fluvius) kreeg ik een offerte van +/- 1200 EUR om mijn teller aan te passen van 1x230V 40A naar 3x230V 63A. Dus het voetpad moet voor de 3de keer weer open... (Eerst gas, dan elektriciteit, en opnieuw elektriciteit...).

Daarbij moet ik nog eens de 4x25mm kabel aanpassen naar een 4x50mm, kost nog eens extra +/- 500 EUR zonder het werk erbij te rekenen...
Niet inbegrepen in de offerte...

Nu serieus aan 't twijfelen om toch monofase te blijven, en een monofase 32A 7,4kW EVbox te nemen tegenover de 3-fase Tesla Wall Connector (11 kW).
Zal al beginnen met het leggen van de wachtbuis van kelder tot voortuin waar de laadpaal ooit zal komen :p

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1213
Lid geworden op: 06 Jan 2014
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor bruma » 05 Mar 2019, 19:57

Oei Ken, zou je dat wel doen?
Rekening houdend met het voorstel van de DNB's (via VREG) dat een der komende jaren het capaciteitstarief zal worden ingevoerd.
Ik zou het moeten opzoeken maar voor de 3*32A was het al pokkeduur, indien ik me niet vergis 3* duurder per jaar als een 1*40A!
Gezien niemand als particulier een 3*63A heeft ken ik de details niet (meer).

Een 3*25A is iets duurder dan een 40A voor het capaciteitstarief maar daar zou je met een load management module wel mee verder kunnen.
De module vertelt aan je wall box en deze aan je wagen welke stroom (A) er in je huis beschikbaar is zonder dat de zekering de geest geeft.

Ik denk niet dat de Tesla wall box dit kan maar de Tesla 3 heeft een type 2 connectie, een zappie lader (NL site, meer info op UK site) is al volledig uitgerust maar een gesloten systeem.
Ik heb de go-echarger(.com) gekocht. De load management module is nog niet uit maar er is aan API waardoor je met home managementsystemen de go-echarger kunt aansturen. Indien de slimme meter er aan komt ideaal dus, kostprijs voor 3f 22kW is 699€

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 861
Lid geworden op: 10 Jan 2014
Bedankt: 67 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor blaatpraat » 05 Mar 2019, 23:01

Wel, een korte rekensom (met afronding):

Tesla Model 3: 79kWh accu.
In geval dat deze volledig leeg is (wat normaal niet zal voorkomen):
7.3kWh lader: afgerond 11 uur
11kWh lader: afgerond 7.5 uur

Bij die laatste: je komt 's avonds thuis van het werk, inpluggen, 7.5 uur later (slaapperiode) => opgeladen
11 uur... dat kan toch alweer nipt worden.

Laten we echter die 7.5 uur omrekenen met 7.3kWh, en aftrekken vanaf 100%.
Dan kom ik uit op dat je moet beginnen met 24kWh in de accu, oftewel 30%.
Als je accu dus op 30% is als je thuis komt 's avonds, kan je op een 7.3kWh lader een nacht doorladen.

Aangezien Tesla ook een deftig supercharge netwerk heeft, zou ik het risico durven nemen en voor de 7.3 gaan.

Zelfde reden dat ik hier op een 3.6kWH zit, veel kosten om te upgraden, en binnenkort komt er een capaciteitstarief aan, terwijl je voor thuis de extra laadsnelheid meestal niet nodig hebt (ervan uitgaand dat je 's nachts kan doorladen natuurlijk).

Nota: dit bericht bevat subjectieve gegevens omtrent tijdstippen wat niet voor iedereen kan opgaan, dat besef ik maar al te goed.

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6818
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor heist_175 » 06 Mar 2019, 07:20

blaatpraat schreef:Laten we echter die 7.5 uur omrekenen met 7.3kWh, en aftrekken vanaf 100%.
Dan kom ik uit op dat je moet beginnen met 24kWh in de accu, oftewel 30%.
Als je accu dus op 30% is als je thuis komt 's avonds, kan je op een 7.3kWh lader een nacht doorladen.

En dat is enkel als je de dag nadien terug een volledige lading nodig hebt.
Wat is de kans dat je op maandag uw batterij behoorlijk leeg rijdt en op dinsdag nog eens. Het antwoord zal per persoon verschillen.

Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 12515
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 694 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1178 keer
Contact:

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Goztow » 06 Mar 2019, 07:25

En dat je met je auto rijdt tot je gaat slapen en weer vertrekt vanaf dat je opstaat. Bij de meeste mensen staat de auto toch wel stil voor 12 uur.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 19 Jun 2007
Locatie: Hasselt
Bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Wicky » 06 Mar 2019, 09:09

r2504 schreef:Die cijfers zijn al even erg als de dieselgate affaire... louter op papier te halen dus.


De amerikanen zijn betrouwbaarder : https://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&year1=2018&year2=2019&minmsrpsel=0&maxmsrpsel=0&city=0&hwy=0&comb=0&cbvtelectric=Electric&YearSel=2018-2019&make=&mclass=&vfuel=&vtype=Electric&trany=&drive=&cyl=&MpgSel=000&sortBy=Comb&Units=&url=SearchServlet&opt=new&minmsrp=0&maxmsrp=0&minmpg=&maxmpg=&rowLimit=200&pageno=1&tabView=0

Geen Renaults wegens niet beschikbaar in de USA. Let ook op de score van de Wagen van het Jaar (Jaguar).

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4141
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 81 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Ken » 06 Mar 2019, 12:13

Goztow schreef:En dat je met je auto rijdt tot je gaat slapen en weer vertrekt vanaf dat je opstaat. Bij de meeste mensen staat de auto toch wel stil voor 12 uur.
Wel ja, dat dacht ik ook... Kom 's avonds om 17u30 thuis, inpluggen, (2 à 3 x per maand eventueel boodschappen (af)halen), terug inpluggen voor de rest van de avond en nacht tot omstreeks 7-8u soms 9u. En ik vermoed dat de batterij nooit volledig leeg zal zijn om terug de volle 100% te moeten opladen (80-90% in 't geval van Tesla).

Zal dus eerst proberen met de Tesla Wall Connector op de 1x230V 32A en zien wat het geeft.
Maar sowieso leg ik volgende week alvast al een wachtbuis + EXVB 5G6 en netwerkkabel tot aan het laadpunt.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 973
Lid geworden op: 08 Feb 2010
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor ddd » 06 Mar 2019, 13:52

Bij mij eigenlijk ook nooit een probleem geweest, Renault Fluence, laadt 16A.
Alleen, als ik thuis kwam van het werk, en dan een paar uur later toch nog ergens naartoe ging, was de batterij eens onvoldoende geladen. Dan was het dieselen.
Maar op die jaren kan ik de voorvallen op 1 hand tellen.

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4141
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 81 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Elektrische auto opladen

Berichtdoor Ken » 06 Mar 2019, 15:34

ddd schreef:Bij mij eigenlijk ook nooit een probleem geweest, Renault Fluence, laadt 16A.
Alleen, als ik thuis kwam van het werk, en dan een paar uur later toch nog ergens naartoe ging, was de batterij eens onvoldoende geladen. Dan was het dieselen.
Maar op die jaren kan ik de voorvallen op 1 hand tellen.
Mja, met een 22 kWh batterij vs en 85 kWh batterij ga je inderdaad niet lang moeten laden, al is laden aan 1x230 16A wel traag.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here


Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 3 gasten