Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bedoel je ON2? Dacht dat ze die examens niet meer afnamen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die nemen ze idd niet meer af; zouden ze mss beter wel doen, want die waren CEPT-compatible.
Amateurke
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2018, 00:42

Sterk...
Zo'n reacties op 1 slide terwijl het waarschijnlijk een grotere presentatie is... jullie baseren dus jullie idee op een fractie van alle informatie...

wacht gewoon af tot jullie de volledige informatie van de verenigingen krijgen. Nu wordt er alleen paniek gemaakt terwijl het misschien helemaal niet nodig is.

Heeft het BIPT deze presentatie al verspreid? Staat deze info op hun website? Ik heb het toch nog niet gezien... Ik wacht rustig af...

Nu waar er rook is is er meestal vuur... Dat screenshot moet van ergens komen hé...

maar goed... wie ben ik om iemand anders terecht te wijzen...
Laatst gewijzigd door Amateurke 04 okt 2018, 01:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom zouden we wachten tot het op de website van het BIPT staat om dit te verspreiden? Nu kunnen we nog ons ongenoegen uiten. Als de beslissing genomen is (en het op de BIPT website staat) niet meer.

Het is reeds langer geweten dat de ON3's een doorn in het oog zijn van het BIPT en menig HAREC amateur. De ON3 is, grofweg, in het leven geroepen om "nieuw" volk aan te trekken en er voor te zorgen dat een radioamateur geen met uitsterven bedreigd ras zal zijn. Hierdoor voelt een groot aantal HAREC amateurs zich bedreigd : zij moesten immers zwaardere examens afleggen dan die ON3's, terwijl deze laatsten meteen een groot aantal mogelijkheden kreeg voor wat ze maar moesten kennen/leren.

Veel zal duidelijk worden op Horizon2018...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Amateurke
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2018, 00:42

Inderdaad, veel zal duidelijk worden op Horizon... Net dat we daar moeten op wachten... 't is niet zo lang meer hé...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Noch UBA noch VRA hebben al iets op hun site staan; maar ja, de site van de VRA ziet eruit alsof ie uit de jaren 90 weggewandeld is, en die van de UBA heeft zijn laatste news post gedateerd in 2014.
Die "sites uit de jaren 90" is een ziekte die ik trouwens op zowat alle radioamateursites merk :-)

Ik vind verder alleszins geen referentie naar dit nieuws, maar het zou me niet verbazen; de 50W limiet was ook al met tegenzin opgetrokken van 10W uit pure noodzaak.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Nu kunnen we nog ons ongenoegen uiten.
Of misschien toch eens wat moeite doen voor het behalen van een HAREC.

Wat mij betreft is een ON3 geen doorn in het oog zoals je schrijft (het was een goede manier om meer aandacht aan de hobby te geven)... maar laat ons eerlijk zijn, quasi volledige mogelijkheden strookt niet echt met het idee van een instapvergunning (welke dan nog een lachtertje is in vergelijking met de vroegere ON2 die veel minder mogelijkheden kreeg).

Het vermogen nu gaan beperken lijkt me niet echt realistisch, eerst en vooral is het aanbod van toestellen enorm beperkt en verder zouden de bestaande ON3's plots allemaal illegaal bezig zijn.

Persoonlijk zou ik de ON3 vergunning gewoon beperken in de tijd... 2 of 3 jaar bijvoorbeeld. Op die manier kan je proeven van de hobby en het je tijd genoeg voor het behalen van een HAREC.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

En lopen de clubs nog verder leeg. Ik ben er van overtuigd (geen wetenschappelijk studie dus) dat de helft van de ON3's zullen afhaken als ze verplicht worden om HAREC te worden. Het niveauverschil is immens, zeker voor iemand zonder de juiste achtergrond. Dan zou een beperkte vorm zoals vroeger een betere optie zijn om de drempel te verlagen en zo te vermijden dat we straks helemaal eenzaam zitten te luisteren naar static...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik denk dat de heftige reactie vooral komt omdat er gedacht werd dat een ON3 wel een gemakkelijke manier is om onderling contact te hebben terwijl het voor de vroegere amateurs toch eerder om de techniek er achter ging of om de limieten van radio verbindingen op te zoeken en niet zoals sommige (vele?) nieuwe amateurs, om het cru te zeggen, een legale vervanger voor een CB toestel.
Ik ben een groot voorstander van de basisvergunning maar wat een ON3 mag tegenover een full HAREC staat niet in verhouding met het niveauverschil van de examens. Een beperking in de tijd zou een oplossing kunnen zijn, laag vermogen en beperkte frequentie banden zijn dat ook maar gezien beperkte of niet verkrijgbare commerciële toestellen niet haalbaar.
Een HAREC basis vergunning zou uitkomst kunnen bieden met een eenduidige "novice" vergunning in alle CEPT landen. Zou zouden de fabrikanten misschien toch de moeite doen om toestellen op de markt te brengen voor een grotere markt.

In elk geval is er (nog) niets officieels te vinden over deze mogelijke aanpassing.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel wel, ik ben net gebeld geweest door de CM van mijn sectie die via via via de vraag had gekregen of hij me wilde vragen om de post met de BIPT slide te verwijderen. Blijkbaar mocht deze nog niet geweten/gekend zijn. Dus bij deze : hij is verwijderd!

Dat een ON3 zeer veel mag, dat kan ik alleen maar beamen. Tegelijk moet ik zeggen dat de gemiddelde ON3 amper iets van die mogelijkheden gebruikt. Zoals gezegd : een gemiddelde ON3 wilt eens een babbeltje slaan en dat is het. Maar goed, dan moet men commentaar geven op het BIPT, niet op de ON3. Wij hebben immers niet beslist dat wij een pak banden mogen gebruiken etc!

En waarom zou iedereen (op termijn) een ON3 moeten halen? Opnieuw : ikzelf heb geen enkele nood aan. 50 Watt is meer dan genoeg voor mij (het gebeurd zelden dat ik in de auto hem op max power zet, meestal 25Watt) en in het buitenland ben ik niet meteen van plan de vergunning te gebruiken.

En dan zwijg ik nog over de ON3's die WEL een CEPT stempel hebben, terwijl dit normaliter ook niet kan (het gros zijn ex ON2's). Verder kan ik DidierS alleen maar bijstaan in zijn antwoord : een ON3 licentie kan iedereen halen, dat heeft de jongste radioamateur (een paar dagen behaald na haar 12de verjaardag) onlangs zelfs nog bewezen. Maar een HAREC is veel technischer en het niveauverschil is te groot. Ik ben ooit begonnen aan de HAREC cursus en na een paar weken zag ik het bos door de bomen niet meer. Maar ik heb dan ook total geen technische achtergrond ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou de ON3 inperken (en dat zeg ik als kersverse bijna-ON3er), de ON2 terug in leven roepen (oa omdat die CEPT compatible is), en dus met meerdere tussenniveaus werken.
ON3 kan dan een leuke instap zijn met enkele communicatiebands, ON2 de tussenstap met meer bands en mogelijkheden, incl internationaal, en dan de HAREC met full capabilities.
Dat internationale ga ik wel missen, want Belgie is een zakdoek groot en op verlof je apparatuur kunnen meenemen kan altijd leuk zijn.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik ga volledig akkoord met je ITnetadmin!
PS : probleem is dat er dan weer ON3's zijn met een CEPT stempel, met name oude ON2's die plots ON3 geworden zijn (helemaal in het begin).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Zoals gezegd : een gemiddelde ON3 wilt eens een babbeltje slaan en dat is het.
Dat is niet het doel van radioamateurisme... daarvoor bestaat de CB en de GSM.
krisken schreef:En waarom zou iedereen (op termijn) een ON3 moeten halen?
Niemand zegt dat volgens mij... feit is dat er nu geen enkele reden is om het wel te doen omdat de mogelijkheden quasi identiek zijn. Een ON3 is dus helemaal geen "instap" vergunning wat oorspronkelijk de bedoeling was.
krisken schreef:En dan zwijg ik nog over de ON3's die WEL een CEPT stempel hebben, terwijl dit normaliter ook niet kan (het gros zijn ex ON2's).
Wat is er fout aan ON3's met een CEPT stempel... zij hebben destijds een ander examen gedaan (en kunnen trouwens hun ON2 call terug krijgen indien ze dat wensen).
krisken schreef:Maar een HAREC is veel technischer en het niveauverschil is te groot. Ik ben ooit begonnen aan de HAREC cursus en na een paar weken zag ik het bos door de bomen niet meer. Maar ik heb dan ook total geen technische achtergrond ...
Toen ik destijds starte aan m'n HAREC wist ik net dat er 220V uit het stopcontact kwam... je hoeft dus helemaal geen technische achtergrond te hebben, wel de nodige motivatie om het te halen. Dat het kan bewijzen tal van mensen zonder enig diploma.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:
krisken schreef:Zoals gezegd : een gemiddelde ON3 wilt eens een babbeltje slaan en dat is het.
Dat is niet het doel van radioamateurisme... daarvoor bestaat de CB en de GSM.
krisken schreef:En waarom zou iedereen (op termijn) een ON3 moeten halen?
Niemand zegt dat volgens mij... feit is dat er nu geen enkele reden is om het wel te doen omdat de mogelijkheden quasi identiek zijn. Een ON3 is dus helemaal geen "instap" vergunning wat oorspronkelijk de bedoeling was.
krisken schreef:En dan zwijg ik nog over de ON3's die WEL een CEPT stempel hebben, terwijl dit normaliter ook niet kan (het gros zijn ex ON2's).
Wat is er fout aan ON3's met een CEPT stempel... zij hebben destijds een ander examen gedaan (en kunnen trouwens hun ON2 call terug krijgen indien ze dat wensen).
krisken schreef:Maar een HAREC is veel technischer en het niveauverschil is te groot. Ik ben ooit begonnen aan de HAREC cursus en na een paar weken zag ik het bos door de bomen niet meer. Maar ik heb dan ook total geen technische achtergrond ...
Toen ik destijds starte aan m'n HAREC wist ik net dat er 220V uit het stopcontact kwam... je hoeft dus helemaal geen technische achtergrond te hebben, wel de nodige motivatie om het te halen. Dat het kan bewijzen tal van mensen zonder enig diploma.
1. Wat is dan het doel van de radioamateur? Zelf zijn toestellen maken? Hoeveel mensen doen dat nog? Amper! Vroeger stonden nog veel zelfbouwprojectjes in CQ-QSO maar op heden is dit al ferm verminderd! De meeste HAREC's kopen nu zelf hun apparatuur in de winkels of bestellen het custom made en vooraf in elkaar gestoken. De meesten gebruiken hun Harec gewoon voor hogere vermogens en buitenland.
2. Volledig akkoord
3. Daar is niks fout mee, maar wel zeer verwarrend, want die mensen gaan ze nu over dezelfde kam scheren als de andere ON3's, die geen CEPT stempel hebben. Dit gebeurd heden ten dage reeds! Het is niet de eerste keer dat men beweerd dat ON3 en CEPT niet kan...
4. Ik heb ongeveer een half jaar aan een stuk op zondagochtend van Wetteren naar Oostende gereden voor die cursus. In het begin kon ik nog mee, maar eens ze begonnen over de specifieke details (spoelen, condensatoren, weerstanden, ...) was ik het noorden kwijt...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:1. Wat is dan het doel van de radioamateur? Zelf zijn toestellen maken? Hoeveel mensen doen dat nog? Amper!
Radioamateurisme is een hobby voor het experimenteren met radio... en dat is een heel ruim begrip (voor sommige is dat inderdaad zelf zenders bouwen, voor andere contesten, voor andere digitale modes, ...) maar het gaat in ieder geval verder dan een veredelde CB of GSM.
krisken schreef:3. Daar is niks fout mee, maar wel zeer verwarrend, want die mensen gaan ze nu over dezelfde kam scheren als de andere ON3's, die geen CEPT stempel hebben. Dit gebeurd heden ten dage reeds! Het is niet de eerste keer dat men beweerd dat ON3 en CEPT niet kan...
Wat is daar verwarrend aan... als de eigenaar van de vergunning weet wat hij kan/mag is dat voldoende. Je hoeft je heus niet te verantwoorden tegen een collega radioamateur die duidelijk niet op de hoogte is van de wetgeving en licentie structuur.
krisken schreef:In het begin kon ik nog mee, maar eens ze begonnen over de specifieke details (spoelen, condensatoren, weerstanden, ...) was ik het noorden kwijt...
Ik ben er zeker van dat er genoeg mensen zijn die je hier extra uitleg willen over geven... en cursus volgen is meer dan een avondje naar de club gaan. Net zoals op de schoolbanken verwacht men dat je thuis ook nog wat doet (al is dat voor de ene persoon wat meer/minder dan de andere). Ik ben trouwens 1.5 jaar naar de cursus geweest omdat ik pas halverwege ben ingestapt... maar sommigen doen spontaan meerdere jaren erover.

PS. Wetteren heeft toch een eigen club of geven die geen cursus ?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1. Daar geef ik je gelijk in. Maar waarom zouden ON3's niet mee doen met contesten (ON contests bijvoorbeeld) of velddagen? Ik heb het al zo vaak gedaan binnen het mogelijke van mijn ON3? Maar of het nu contest of digimode is : het is en blijft babbelen. Zelfs op ATV... Grofweg gezien heeft een ON3 tegenover een Harec de volgende 4 zaken niet : 1. het mogen uitkomen in het buitenland, 2. beperkt in vermogen, 3. beperkt tot een (groot) aantal banden en 4. het mogen zelf bouwen van materiaal. Maar voor sommige mensen is dit gewoon prima.

2. Met "men" doelde ik niet op jan-met-de-pet of een mede radioamateur, maar het BIPT zelf

3. Ik weet niet hoe dit in jouw club is, maar ik merk dat er tegenwoordig niet zoveel clubs meer zijn die lessen organiseren. Dit door een gebrek aan mensen die willen les geven meestal. Wetteren heeft zijn eigen club (WTN) maar dat is een vrij triestig iets : die mannen komen eens per maand samen in een parochiezaal, leggen 5 euro uit per persoon waarmee ze 3 drankjes (of 2 trapisten) mogen nuttigen, babbelen wat, halen de QSL kaarten op, en klaar. Ikzelf ben lid van TLS wat ik beschouw als een vrij actieve club : eigen clubhuis, eigen station, eigen antennes, deelname aan contests en velddagen, ARDF organisator, ... Maar ook daar vinden we niemand meer die les wilt geven. Wil je de Harec halen? Koop u de boeken en als je vragen hebt tja dan stel je ze maar eens in de club. Mijn ON3 heb ik bvb gevolgd in Brugge (OSB) daar dit de club was welke het dichtste in de buurt was, en welke binnen het jaar een cursus organiseerde.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Maar waarom zouden ON3's niet mee doen met contesten (ON contests bijvoorbeeld) of velddagen?
Dat schrijf ik nergens... ik antwoorde gewoon op je vraag wat radioamateurisme is (en het feit dat je enkel wou babbelen). Ik merk wel dat de nieuwe generatie meer interesse heeft in de persoonlijk voordelen dan de bijdrage aan de club en mede amateurs (vroeger vochten we haast om deel te nemen aan een contest, nu krijg je amper 24u vol)... al gaat de discussie daar niet over.
krisken schreef:beperkt tot een (groot) aantal banden
Ik ken het verschil van banden niet uit m'n hoofd maar veel zullen het er zeker niet zijn, laat staan essentiele banden.
krisken schreef:Met "men" doelde ik niet op jan-met-de-pet of een mede radioamateur, maar het BIPT zelf
Het BIPT weet goed genoeg wat mogelijk is aan licenties... ze schrijven ze zelf uit.
krisken schreef:Ik weet niet hoe dit in jouw club is, maar ik merk dat er tegenwoordig niet zoveel clubs meer zijn die lessen organiseren. Dit door een gebrek aan mensen die willen les geven meestal.
Clubs zoals in Mechelen geven al 50 jaar ononderbroken cursus voor zover ik weet... maar inderdaad is het vinden van lesgevers niet altijd even eenvoudig. Persoonlijk spendeer ik momenteel ook geen tijd meer aan de hobby vanwege diverse redenen... hopelijk zal dit in de toekomst terug veranderen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Krisken, een harec halen is geen rocketscience.

Ik heb eind jaren 80 met het boek van de VERON aan zelfstudie gedaan en tijdens de verschillende examens bij de toenmalige RTT was ik zelf op alles geslaagd, helaas niet tijdens dezelfde sessie :-D
Uiteindelijk werd er in de lokale club (DRC) een cursus gegeven door verschillende mensen en werd ik op het goede spoor gezet (zelfstudie over transistoren zat ik volledig verkeerd en snapte ik niet). Door die cursus ben ik dan wel door de ON2 en ON1 examens geraakt en door de CW cursus bij DRC daarna ook door de ON4. Ik wist NIETS van electriciteit/electronica maar had wat ervaring op 11m en experimenteerde graag met antennes (dipool en zo) en DX. Door de multiple choice is het nu zelfs iets gemakkelijker geworden.

Ik herinner mij nog de eerste keer op het examen (eind '80er jaren): teken het blokdiagram van een FM zender en leg de werking ervan uit...

Bij WLD, waar ik nu ben, heeft men sinds de basisvergunning is gestart regelmatig cursussen gegeven en daar zijn verschillende mensen uitgekomen die zeiden NOOIT een harec te kunnen halen. Met zelfstudie en hulp van andere leden zijn er ondertussen toch enkelen geslaagd.

In elk geval, ik denk dat het voor iedereen haalbaar is mits tijd en inzet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1. Het gaat mij om het punt : de hobby is nu eenmaal communiceren, ofwel babbelen met elkaar. De technische kant van de hobby (bvb zelfbouw) laten zelfs de meest doorwinterde Harec's links liggen aangezien je het goedkoper kan kopen op internet (China ...). Zelfs het simpelste QSO tijdens een contest of velddag is babbelen. Als je echter bedoeld dat de meeste repeaters vol ON3's zitten : ook dat is volkomen logisch : als je begint met een hobby ga je niet meteen duizenden euro's er aan spenderen. De meeste ON3's beginnen dan ook met een portable of een goedkoop tweedehands mobiel toestel voor VHF en UHF. En wat kan je met zo een toestel meer dan werken via repeaters?

2. Absoluut correct : we mogen veel banden gebruiken. Groot staat niet voor niks tussen haakjes.

3. Geloof me vrij : wees er niet zo zeker van dat het BIPT dat weet. Zelfs voor hun is het gewoon verwarrend...

4. Mechelen is één van de enige, dat is correct. Maar van Wetteen naar Mechelen of naar Oostende, dat is voor mij nog geen 10km verschil gok ik. Maar zoek eens clubs welke dit op regelmatige basis doen in andere provincies? Je gaat verschieten : zoveel als Mechelen zijn er echt niet!

@on4bam : ik zeg niet dat het rocketscience is, maar ik hoop dat we er allemaal over eens zijn dat het een pak anders (moeilijker) is dan de ON3. Als ik dan hoor (en hier lees, zie reacties op dit topic) dat je maar de vragen/antwoorden sheet moet downloaden, deze van buiten blokken, en naar het examen gaan, dan stel ik mij ook vragen of dit wel de manier is om een Harec te verkrijgen.

Maar blijkbaar is het not done dat een ON3 gewoon blij is met zijn ON3 en niet persé hoger wilt gaan. Dat we veel mogen geef ik graag toe, en dat is blijkbaar bij veel HAREC mensen een doorn in het oog. Maar wat kunnen wij er aan veranderen? Hebben wij, als ON3, gevraagd om de wet zo te kneden voor ons? Ik denk het niet? Dus waarom dan schieten op de ON3's en hun pushen naar een Harec? Ik ben er van overtuigd dat als een ON3 snakt naar meer avontuur als radioamateur hij zelf wel de stap zal zetten naar de HAREC.

Een kleine anekdote : waarom ben ik plots radioamateur geworden? Wel ik ben opgegroeid tussen radioamateurs. Mijn vader, ex ON1, nu ON7, heeft me van op jonge leeftijd meerdere malen meegenomen naar zijn club. Echter was ik nooit gebeten door het virus zelf. Als ik een jaar of 14 was heeft mijn vader het opgegeven want ik had toch amper nog tijd toen (school, chiro, ...). Mijn vader zelf is altijd blijven verder gaan met zijn hobby. Na jaren op de 2M en 70cm te zitten is hij begonnen met de 6m te gebruiken. Daarna, na lang twijfelen, is de eerste HF zender in huis gekomen als ik een jaar of 18 was. Nu is hij veelal actief op de 20 en 40m band, samen met zijn trouwe 6m. Maar één aspect van het radioamateursime is hij altijd blijven beoefenen : ARDF. Nu, ruim 20 jaar na zijn laatste poging om mij radioamateur te maken, kreeg ik de vraag of ik nog één keer een reis wou doen samen met mijn broer, mijn moeder en de vriendinnen van mijn broer en mezelf : een ARDF wedstrijd waar hij aan wou deelnemen in Tsjechië (dacht in 2015 of 2016). Binnen het uur volgde de vraag of wij ook niet wouden deelnemen. Om hem een plezier te doen (mijn laatste ARDF wedstrijd was inmiddels 10 jaar terug) hebben mijn broer en ikzelf ja gezegd. Hoewel je in andere landen perfect kan deelnemen aan een ARDF wedstrijd met een ONL, wou de UBA persé dat we een "echte" licentie hadden. Anders wou men ons niet inschrijven als lid van het Belgisch team. Hoewel ik daar eigenlijk geen zin in had (en geen tijd) heb ik het toch maar gedaan. En de interesse is tijdens de cursus wat gekomen. Nu, een paar jaar later, heb ik mijn ON3 en ben ik dr blij mee. Zoals de regelgeving is op dit moment is dit prima. Binnen mijn club probeer ik te doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt van mijn licentie (ARDF af en toe, contests, velddagen, ...) en daar stopt het meestal. Ik heb thuis geen vaste installatie staan. Ik heb thuis geen antennes staan. Ik heb een portable voor DMR en een portable voor UHF en VHF. Samen met de UHF/VHF in de wagen is dat voor mij meer dan genoeg.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:1. Het gaat mij om het punt : de hobby is nu eenmaal communiceren, ofwel babbelen met elkaar.
Als ik die uitspraak lees vrees ik dat je de hobby niet begrijpt... babbelen met elkaar is puur een neveneffect van de hobby !
krisken schreef:Zelfs het simpelste QSO tijdens een contest of velddag is babbelen.
Nogmaals fout... contest/velddag gaat over de opstelling, de ideale apparatuur mix, propagatie berekeningen, antenne's, ... babbelen is wederom een neveneffect !
krisken schreef:Maar blijkbaar is het not done dat een ON3 gewoon blij is met zijn ON3 en niet persé hoger wilt gaan. Dat we veel mogen geef ik graag toe, en dat is blijkbaar bij veel HAREC mensen een doorn in het oog. Maar wat kunnen wij er aan veranderen? Hebben wij, als ON3, gevraagd om de wet zo te kneden voor ons? Ik denk het niet?
Ik verwijt zou niets... zoals je aangeeft ligt de "fout" elders.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ben benieuwd hoe jij de hobby uitoefent zonder op ptt te duwen, zonder te luisteren naar de luidspreker of zonder naar een schermpje te kijken.

Je mag de meest ideale opstelling, de meest ideale apparatuur, de beste propagatie en de meest superieure antennes hebben ... als je niet op ptt duwt of geen beeld uitzend of met je vingers geen morsesleutel beroert zal je er geen punten mee scoren op een contest of een velddag ...

Of doen we gewoon moeilijk, om moeilijk te doen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard kan dat verwarrend zijn voor ON3s.
Die gaan denken "oh kijk, die zit int buitenland met zijne radio en heeft ook maar een ON3; de regel zal veranderd zijn".
Foute denkwijze, maar des mensen.

Probleem is dat we met z'n allen zelf de fout maken te denken/vragen "Heb je een ON3 of een HAREC?"; terwijl de vraag moet zijn "Heb je een C of een HAREC (A)?".

Ik blijf het alvast absurd vinden dat we geen vergunning hebben onder HAREC die CEPT approved is.

Terzijde: waren er vroeger aparte ON2 en ON1 examens?

Terzijde 2: zijn er hier die zich interesseren/specialiseren in datatransmissie, zoals IP44/8 of LORAwan of dergelijke?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als ik het goed heb was on2 vergelijkbaar met de novice examens in Nederland, en was on1 een harec zonder morse-examen. Niet helemaal zeker...
Wat bedoel je met "geen vergunning hebben onder HAREC die CEPT approved is"? Elke Harec vergunning is CEPT approved.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

De hobby is ontstaan om te experimenteren met radio. Het was de techniek van de zender/ontvanger en hoe die te verbeteren. Het maken en experimenteren met antennes voor een beter bereik. Het experimenteren om inzicht te krijgen in propagatie.... Het gevolg was communiceren maar dat was niet in de eerste plaats het opzet.

Een velddag heeft eigenlijk niet veel met "babbelen" te maken. De bedoeling is, bij ramp en ontij een station in de lucht te kunnen brengen met een minimum aan middelen zonder afhankelijk te zijn van bestaande infrastructuur. Eigenlijk gaat men er bij een velddag van uit dat er een ramp gebeurde en dat elektriciteit en commerciële communicatie uitgevallen is.

Ik herhaal nogmaals, ik ben een voorstander van de basisvergunning maar het verschil met full HAREC is te klein.
Rewind naar pre basisvergunning > ON2=2m+70cm 10W, ON1=VHF and up 150W (optie:aanvraag voor hogere vermogens), ON4=alle banden 150W (optie:aanvraag voor hogere vermogens).

Naargelang je interesses en kennis kreeg je merkelijk meer mogelijkheden. Nu mag een ON3 bijna hetzelfde dan HAREC (in de praktijk wordt die 100W echt wel gebruikt) op wat frequenties na. Het verschil in kennis op het examen is niet in verhouding met het verschil in privileges.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Wat bedoel je met "geen vergunning hebben onder HAREC die CEPT approved is"? Elke Harec vergunning is CEPT approved.
"Onder", als in "lager dan".
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heeft te maken met het feit dat men een minimale kennis van elektronica en elektriciteit vereist. Als we kijken naar Europa heeft geen enkel ander land iets dat qua niveau zo makkelijk is als de ON3. Men verwacht gewoon dat, in case of troubles, je zelf je problemen kan oplossen (bvb als je een storing veroorzaakt). Daar je als ON3 niet mag prutsen aan je toestellen kan/mag je dit niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Was dat een antwoord op mij?
Want de oude ON2 is CEPT, en vele landen hebben een entry level permit die ook CEPT approved is.
Ik zeg niet dat ON3 direct CEPT approved moet worden, maar zoals ik hierboven al vermeldde, terug extra tussenniveaus invoeren waaronder een CEPT approved entry level permit.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat was inderdaad een antwoord op jou :-)
De oude ON2 kan je ook niet vergelijken met de huidige ON3. De ON2 was vergelijkbaar met de novice vergunning in Nederland (en ook deze is CEPT approved).

Nu, als je persé in het buitenland wilt uitzenden zijn er inmiddels verhaaltjes genoeg (waarvan ik van sommige weet dat ze kloppen) dat ze naar de plaatselijke BIPT van dat land een mailtje sturen "hey,in ben ON3 in BE en zou van $begindatum tot $einddatum naar ù$uwland komen. Ik heb geen CEPT, maar zou toch graag uitkomen vanuit $uwland. Hier is mijn BE vergunning. Kunnen we dit oplossen?

En als je dan een paar euro's stort naar de plaatselijke organisatie (vergelijkbaar met wat je in BE betaald aan het BIPT) krijg je een plaatselijke vergunning voor een paar dagen. Telkens je naar dat land gaat vergunning vragen, vergunning betalen, en steeds krijg je dezelfde callsign. Geen xx/ON3yyy maar een callsign dus dan van het land zelf...

In Tsjechië had ik ook de mogelijkheid verkregen om achter de mic te kruipen van het station OL20ARDF (zie http://www.ardf2015.cz/view-all-news/). Toen ik vertelde dat ik geen vergunning had om in het buitenland uit te zenden en de volledige ON3 uitleg deed kreeg ik ook als antwoord "had ik dat eerder geweten! Een mailtje sturen naar mij, €25 betalen en je hebt een OK8 licentie!

OK8 = vergunning vergelijkbaar met ON9

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:De oude ON2 kan je ook niet vergelijken met de huidige ON3. De ON2 was vergelijkbaar met de novice vergunning in Nederland (en ook deze is CEPT approved).
Uiteraard zijn die niet hetzelfde; tis gewoon jammer dat de tussenniveaus afgeschaft zijn.
Dat had de hobby voor velen interessant kunnen houden, want mensen met minder technische achtergrond zouden dan voor ON3 kunnen gaan, en zij die wel wat baggage hebben maar geen zin om direct in een HAREC te vliegen hadden ook opties gehad; en de ON3s hadden dan ook iets om naar uit te kijken en op te klimmen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Of doen we gewoon moeilijk, om moeilijk te doen?
Ik heb de indruk dat je het niet wil begrijpen... lees de uitleg van ON4BAM anders eens als dat duidelijker is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Well ... let's agree to disagree. Ik heb namelijk eveneens het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Veel meer dan "babbelen" gaat een ON3 niet doen, zeker niet in het begin, wanneer ze vaak enkel een portable unitje hebben dat enkel geschikt is voor wat lokale ontvangst en een repeater te accessen.
En de stap naar HAREC is vaak zo groot dat ON3s vaak blijven plakken voor een tijdje in hun C niveau.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Amateurke schreef:Valt toch mee?
Vooral:
De doelstelling van het voorstel moet echter behouden blijven: er moet voldoende verschil zijn in de privileges van de basisvergunning, Novice vergunning en HAREC vergunning zodat er voor de radioamateurs een stimulans is om door te groeien.
is erg logisch, iets wat tussen basisvergunning en HAREC niet zo was.

Ik ben alleszins benieuwd wat de reacties zullen zijn bij een bevraging.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Conclusie : eigenlijk willen ze een uitgebreide ON2 invoeren...
Dus mijn min-of-meer favoriete band tijdens een contest (6 meter) ga ik niet mogen doen. En ik mag mobiel mijn 50 Watt toestel gebruiken, maar ik mag met maar 10 Watt uitkomen.

Bon, zal nog maar even wachten met mijn lidgelden te betalen dus ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Finally, een cept novice license.
Net wanneer ik erin geslaagd ben mijn on3 examen te doen.
Had ik even goed kunnen wachten :-p
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ja, ma Krisken, ik steun je er in dat de HAREC een te zware stap is voor veel mensen maar een soort-van-ON2'er kan ik dan WEL weer begrijpen :-) . Ik snap hun idee dat ON3 een instapverhaal moet zijn van waaruit de grootste groep doorgroeit (ik SNAP hun idee, ik spreek me niet uit over de noodzaak!) en dan is een mini-HAREC wel iets wat haalbaar moet zijn voor een grote groep, mits een (aanvaardbare) inspanning.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Tja .. Harec is perfect haalbaar voor iedereen .. als zelfs een schoolverlater ( zonder diploma's en met veel rode stylo op rapporten ) het kan halen ...
Gewoon wat moeite doen .. on3 had ik op één been .. 24/24 gehaald in juni 2008 .
In september 2008 had ik na de 2de poging mijn Harec op zak 26/33 .. ( de vorige poging in augustus 2008 net 1 of 2 puntjes te kort .. 9/10 omdat ik op 2 vragen teveel twijfelde ) . Ben dus amper 3 maand on3 geweest ... Ohja ik heb ooit de cursus harec gevolgd als ik 12-13 was maar niet afgewerkt en ook nooit examen gedaan toen ...

Snap ook nie dat mensen daar uren op zitten studeren .. het zijn multiple choice vragen ... beetje logisch nadenken ..
Regelementering zijn cadeaukes .. over zware materie zit er dan 1 vraagje in of zelfs niks .. ( heb rekenmachien of papier niet gebruikt op het examen )

Ohja en nee ik ken absoluut die harec boek niet vanbuiten .. of al die elektronica formules .. leer nog elke dag bij ..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het gaat hem niet alleen over het examen an sich, maar ook over mensen die pas in de hobby instappen en niet goed weten of dat allemaal wel voor hen is; dan schrikt de harec serieus af, en met de ON3 C-cursus hebben ze gewoon te weinig basis gezien.

Een verlaging van de ON3 rechten, plus een invoering van een ON2 met meer rechten (incl CEPT), is een goeie tussenpositie.


Terzijde: om een ON3 callsign aan te vragen, moet dat 3 suffix letters hebben, of zijn 2 ook een optie?
Ben nog serieus aant dubben over mogelijke callsigns, die zowel vlot uitspreekbaar zijn int Engels, Vlaams, en in NATO.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

2 en 3 letters als suffix zijn toegelaten.

Verlaging van de huidige ON3 vind ik niet zo een goed idee. Zeker al niet als ze 50MHz wegnemen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”