“Hey Siri, zet m’n PC aan”

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Shortcuts op iOS12 zijn wel redelijk krachtig :-)

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Niks wat nog niet kon met andere partijen of assistenten dus :P
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Zeker van? Dit is allemaal met standaard functionalitet, geen 3rd party apps nergens... Combinatie van SHH, sudo password parsen, Win 10 klaar krijgen voor WOL...

Ik denk dat het niet zo simpel is... Voel je vrij om me van het tegengestelde te bewijzen :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hoe simpel het in te stellen is op IOS weet ik niet, ik heb geen IOS12 device, ik zeg gewoon dat dat al kan met andere tools (IFTTT) en assistenten (zowel Google now als Alexa ondersteunen custom skills) . Ik weet het puur omdat een collega het gebruikt ipv zijn pc aan te laten staan als hij er remote op wil werken ☺️ wake on lan is wel nodig, maar lijkt me straf moest het zonder kunnen.
Boombastic
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

selder schreef:Shortcuts op iOS12 zijn wel redelijk krachtig :-)

Hoe heb je dit ingesteld?
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Kan je ook een laptop zo opstarten? :P Ik gebruik mijn laptop als desktop (er is een monitor en muis + toetsenbord op aangesloten) en heb de slechte gewoonte om vanalles op mijn laptop te stapelen. En als ik 'm dan aan wil zetten, moet ik eerst alles eraf halen, scherm open doen, aan zetten, scherm weer dicht doen, en alle brol er terug op zetten. :lol2: Een alternatief voor de power-on button zou dus meer dan welgekomen zijn! :banana:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

selder schreef:Shortcuts op iOS12 zijn wel redelijk krachtig :-)
Het is nu ook weer niet zo spectaculair he, Plaats zoiets op HLN.be en ze zullen er wel intrappen dat je telefoon dit autonoom doet, wat niet zo is.
Je hebt nog altijd Wake On Lan nodig.
yurifedov
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mei 2008, 13:26
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 3 keer

selder schreef:Zeker van? Dit is allemaal met standaard functionalitet, geen 3rd party apps nergens... Combinatie van SHH, sudo password parsen, Win 10 klaar krijgen voor WOL...

Ik denk dat het niet zo simpel is... Voel je vrij om me van het tegengestelde te bewijzen :-)

Het woord "simpel" in IT is heel relatief. We kennen allemaal genoeg familie leden die bij aankoop van nieuwe printer hulp nodig hebben :-D .
Zoals Mclaeys heb ik ook geen ervaring met IOS12, maar ik doe dat al jaren (sinds 2014) om PCs van thuis en werk aan te zetten via mijn Android smartphones. Wel one button solution en geen voice activation.
Een script, WOL en portforwarding over routers dus heel "simpel" :lol:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik vind dit echt wel cool :).

Er wordt hier nogal licht over gedaan, maar hoe zou dit in de meest praktische zin onder Android kunnen?
Google Assistant kan je voor zover ik weet geen eigen keywords of commando's leren...

Moet die via iets als Automate, Llama, Tasker, Microsoft on{X}, ... ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Google assistant customize je door er IFTTT aan te koppelen (ook van Google). Of via custom routines.
Laatst gewijzigd door MClaeys 30 sep 2018, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, via ifttt kan je custom commands aanleren. Werkt heel netjes.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik lees met een grote glimlach alle commentaren "is niets aan", en ik merk dat diezelfde glimlach groter wordt als ik niemand zie die het aandurft om te zeggen "hold my beer, ik neem ook een filmpje op".

Ik zou zeggen: laat u gaan, en toon eens dat het met een andere Voice Assistant ook gaat :-)

En om het game nog wat interessanter te maken, hier zijn nog 2 Shortcuts op iOS12:

Eentje op m'n PC uit te zetten:

[youtube]HemhVbhyTtg[/youtube]


En eentje die de lichten in het rood zet, en Doom opstart op m'n PC:

[youtube]j_zz5fknjhQ[/youtube]

(voorlopige shortcut, moet nog opzoeken dat Siri de melding van het script beter opvangt, en het kan allemaal nog wat sneller. En ja, mijn Siri staat in het Vlaams, daarmee verstaat ze "rip and tear" niet goed, en verstaat ze de shortcut "play Doom" als "play doen" :-) )

Nogmaals, Alexa en Google Assistants: laat u gaan en maak een filmpje en post het hier :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Oh, en hoe dat ik het gedaan heb, met welke scripts en met welke applicaties zal ik pas vertellen als er een paar filmpjes hier staan, anders geef ik de helft van het opzoekwerk weg :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Via PM verzonden, geen zin het openbaar te zetten (en het gaat binnen paar dagen ook weer offline), gezien de kwaliteit niet hoogstaand (don't have a nice camera) is en ik geen openbare commentaar op men setup hoef :beerchug: . Uitschakelen van pc dus, inschakelen nog niet getest maar ook dat is min of meer kant en klaar te vinden online. Custom voice command via assistant, trigger via IFTTT. Geen hoogstaande kennis nodig (ik neem aan bij Shortcuts van Apple ook niet), voila. En niet via "hey Google" of "Ok Google" omdat ik dat heb uitgezet.
Ik heb geen Alexa dus daarvan kan ik het niet filmen maar ik weet dat het kan gezien custom commands werken en er genoeg "handleidingen" te vinden zijn.
En ik wil daarmee geen afbreuk doen aan het Shortcuts concept van IOS, ze zijn er gewoon niet nieuw in. Hooguit misschien iets gebruiksvriendelijker. Dus dat krachtig valt wel mee.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hey Google, turn on my computer.
[youtube]7CTWohcC3k0[/youtube]
Was eenvoudiger dan ik dacht, ik wist helemaal niet dat IFTTT Google Assistant integratie had tegenwoordig, dus zelfs geen custom routines nodig.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Allright! PC aan en af zetten dat lukt, goed ;-) Nu de laatste nog :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nu nog ondersteuning voor m'n stekkerblok erin steken ;) (want pc gaat ook volledig uit als ie niet in gebruik is - sluimerverbruik is niet te onderschatten)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

selder schreef: Nu de laatste nog :-)
Sponsor gerust de hue verlichting, of de Ikea variant, das ook goed. Het heeft allemaal ondersteuning voor de assistent en een spel opstarten idem (een shutdown/boot is moeilijker dan).
Trouwens no offence, maar die laatste is wel de minst geslaagde bij u want op die tijd kan je op die pc het spel 10 keer opstarten en weer afsluiten denk ik door gewoon die muis vast te houden :P .
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik wacht op het filmpje ervan :-)

En ik had het al in m'n post gezet, dit is een eerste probeersel, is helemaal niet geoptimaliseerd en kan inderdaad een pak sneller. Maar de functionaliteit is er :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Halvelings off-topic, maar ik zie in die filmpjes een 'hey siri' zonder dat het device ingeplugd is. Ik dacht dat 'hey siri' alleen werkte als je toestel aan de lader ging ? Is toch in elk geval zo met mijn iPad Mini, dacht ik. Of is het iets dat alleen werkt op iPhone ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Elke assistent kan je oproepen met ze gewoon aan te spreken (Siri, assistant, Alexa, Cortana) als je toestel het support. Mogelijk heeft de iPad mini nog niet de goede microfoons of is het gewoon een optie die je nog moet aanzetten. Normaal is dit opt-in. Op oudere toestellen (of goedkope maar dat is niet van toepassing bij iPhones) kan dat zijn dat dit niet werkt.
selder schreef:Ik wacht op het filmpje ervan :-)
Dan zult ge u tevreden moeten stellen met Word of een ander programma want games staan er bij mij niet meer op en Hue verlichting heb ik niet (enkel Zwave maar ik koppel mijn domotica bewust niet aan de cloud). Zal er na 't werk eens naar zien dus.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik had er gisteren ook eens naar gekeken en had toch wel 3 of meer methodes gevonden voor Google home. Eentje was met event ghost.

Meon kan je eens een link naar jouw methode posten ajb? Want ik zie dat je geen custom routines hebt gebruikt?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Tomby schreef:Halvelings off-topic, maar ik zie in die filmpjes een 'hey siri' zonder dat het device ingeplugd is. Ik dacht dat 'hey siri' alleen werkte als je toestel aan de lader ging ? Is toch in elk geval zo met mijn iPad Mini, dacht ik. Of is het iets dat alleen werkt op iPhone ?
Dat is een feature vanaf de iPhone 6s. Je kan Siri ook trainen op je eigen stem.
Geen idee of de modernere iPads dat ook kunnen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen ook gevonden, en inderdaad voor oudere devices moet het toestel aan het opladen zijn:

https://support.apple.com/en-us/HT207489
If "Hey Siri" doesn't work
On supported iPhone, iPad, and iPod touch models, you can use “Hey Siri” to talk to Siri without holding down the Home or side button.* If “Hey Siri” isn't working, go to Settings > Siri & Search and make sure that "Hey Siri" is on.

“Hey Siri” won't respond when:

Your device is face down
When the cover is closed on your iPhone or iPad case
When Low Power Mode is enabled on your iPhone
If you have an iPhone 6 or earlier, most iPads, or an iPod touch, and aren't connected to power.
If “Hey Siri” is responding with multiple devices, learn what to do.
Lijst van devices die het supporteren : https://support.apple.com/nl-be/HT209014
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Goztow schreef:Meon kan je eens een link naar jouw methode posten ajb? Want ik zie dat je geen custom routines hebt gebruikt?
  1. Run thuis een webserver(tje) en maak deze bereikbaar over Internet (SSL cert, DynDNS, ...).
  2. Maak een webpagina die een shell-commando kan uitvoeren. In mijn geval een PHP-pagina in IIS op Server 2012 R2, draaiende op een NUC:

    Code: Selecteer alles

    <?php echo (shell_exec('wolcmd AABBCCDDEEFF 192.168.1.2 255.255.255.0 9')); ?>
  3. Maak een IFTTT recipe met Google Assistant als THIS en WebHooks als THAT en verwijs naar die url die je gepubliceerd hebt.
Dat hier qua security nog iets mee moet gebeuren is duidelijk (URL authorization, authentication, ...), maar dat was de opdracht niet :p
Gevolg van dit systeem is dat ik niet per sé op hetzelfde netwerk hoef te zijn en ik dus m'n pc thuis kan aanzetten van ongeveer overal ter wereld.

Nu nog remote shutdown ook maken :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Naar wat ik las kan je met jouw methode ook een app zoals taser vragen om een wol command te sturen op je netwerk via je android gsm. Dan heb je geen server nodig.

Ik zie het nut nog steeds niet echt. De knop staat bovenaan mijn case dus dat gaat veel sneller dan een voice command.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Er beweert dan ook niemand dat het nuttig is :P, het was gewoon om het tegendeel te tonen dat het niet met andere assistenten kan ;) Ik denk niet dat er iemand zo iets actief gebruikt of het zou al eens moeten zijn van buitenshuis de pc op te zetten om remote over te nemen maar zelfs dan zijn er betere systemen.
Anyway, bij mij start hij nu met een ander commandoke de browser op naar een bepaalde page, maar smart lights heb ik niet dus meh :beerchug: tkomt er op neer dat je met voice commands kan doen wat je wil en Siri kan het nu ook :beerchug:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nuttig is het niet, maar het is wel leuk om er allemaal eens mee te spelen. Het is leuk voor de mensen van Apple producten dat ze nu ook deze feature hebben. Het is al langer geweten dat ze zaken optimaliseren dat andere al langer hebben.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

In mijn geval wel nuttig. Ik kan op die manier simpel pc thuis aanzetten zodat die daarna via VPN, RDP bereikbaar is.

Maar nu ik dit ontdek heb heb ik nog allemaal ideetjes van wat ik allemaal op die manier kan automatiseren (alarm aan/uit zetten bvb)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb Shortcuts wat van naderbij bekeken maar vind het eigenlijk een grote teleurstelling. Ook wat tutorials op YouTube bekeken en ook daar word ik niet echt warm van wat ze laten zien.
Problemen die ik zie:
* Het heeft totaal geen Trigger mechanisme. Toen het aangekondigd werd, vergeleken ze het op Tweakers met IFTTT, maar die vergelijking gaat totaal niet op. Gelukkig is het veel rijker dan IFTTT met conditionals, menus, etc... maar geen triggers hebben is toch wel een enorm gemis.
* Er is geen manier om een overzicht te krijgen van de actions die allemaal mogelijk zijn. Je kan er alleen maar textueel op zoeken, en bent daardoor enorm afhankelijk van de beschrijving.
* Shortcuts is volledig taal-afhankelijk. Dus als je je iPad in het Nederlands hebt, moet je ineens weten hoe elke actie in het Nederlands heet. Een beetje hetzelfde probleem als met Excel formules.
* Het lijkt erop dat 3rd party actions gewoon hardcoded in de Shortcuts app zitten ?! Wanneer ik zoek op acties, krijg ik ook gewoon acties voor apps die ik niet eens geïnstalleerd staan heb (of zelfs nog nooit van gehoord). Als voor elke app de actions uiteindelijk in Shortcuts zelf moeten zitten, ga je wel heel veel updates krijgen van de Shortcuts apps, en erger, zal die enorm bloated worden qua acties. Als ik nu bvb zoek op 'Notitie' (omdat ik hoopte dat er al iets met OneNote mogelijk was) krijg ik al een hoop matches allemaal voor apps waar ik helemaal niets mee heb (Evernote, Bear, Drafts, Ulysses, Todoist, enz...). Hoe moeilijk kon dat nu zijn om een API te voorzien zodat apps bij installatie hun hooks registreren en je dus in Shortcuts enkel de acties ziet van geïnstalleerde apps ?
* Shortcuts doet alles grafisch, in een behoorlijk dumbed down interface, waarbij ook niet altijd duidelijk is hoe de blokken met elkaar verband houden (bvb magic variables). Dit moet het toegankelijker maken, maar mij ga je niet vertellen dat een IT leek er vooralsnog zelf gaat in slagen om zijn eigen Shortcuts te maken. Het blijft een vorm van programmeren en voor een IT'er werkt de hele presentatie eerder tegen dan mee. Ik vind het ook totaal niet intuïtief en zelfs voor de simpelste zaken moet ik opzoeken hoe het moet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Het is dan ook nog maar de eerste versie, en je voelt dat Apple de bestaande Workflow app heeft aangepast zodat het in hun beeld van iOS past. Geef het wat tijd, en dan komt er nog wel meer functionaliteit beschikbaar.

Momenteel heb ik het volgende al als m'n "hey Siri slaapwel" phrase:
IMG_0182.jpg
1) Zet alle LIFX lampen beneden en in de gang uit
2) Run een script op m'n NAS die de Windows PC uitzet en de macbooks laat slapen

De inhoud van het script is:

Code: Selecteer alles

selder@DS1517:~$ cat shutdowncomputers 
#! /bin/bash
net rpc shutdown -I A4-SFXv2.local -U "selders%password"
ssh "[email protected]" "osascript -e 'tell application \"System Events\" to sleep'"
ssh "[email protected]" "osascript -e 'tell application \"System Events\" to sleep'"
selder@DS1517:~$ 
3) Zet de LIFX lampen in de slaapkamer op scene "sleepy".
4) Run een IFTTT webhook die de LIFX lampen in de slaapkamer laat "faden" over een periode van 10 minuten ipv direct uit te zetten
5) Start de Sleep Cycle app en zet daar een alarm om 06h30.

Dat vind ik toch al redelijk uitgebreid, en is een automatisatie die je met je slaapkop toch veel tijd en moeite bespaart.

Dingen die ik nog ga toevoegen:

a) eventueel een check of de achterdeur gesloten is, of die nog open staat door middel van de Eve Door and Window sensor.
b) als de nieuwe bureau's geplaatst zijn alle randapparatuur op een Eve Energy Switch and Power Meter aansluiten, en die controleren met een HomeKit scene zodat die geen stroom meer krijgen en dus ook geen LED lichtjes laten branden 's nachts.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
XaviRazor
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2020, 05:48
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Modbreak:
useless full quote removed
selder schreef:Het is dan ook nog maar de eerste versie, en je voelt dat Apple de bestaande Workflow app heeft aangepast zodat het in hun beeld van iOS past. Geef het wat tijd, en dan komt er nog wel meer functionaliteit beschikbaar.

Momenteel heb ik het volgende al als m'n "hey Siri slaapwel" phrase:

IMG_0182.jpg

1) Zet alle LIFX lampen beneden en in de gang uit
2) Run een script op m'n NAS die de Windows PC uitzet en de macbooks laat slapen

De inhoud van het script is:

Code: Selecteer alles

selder@DS1517:~$ cat shutdowncomputers 
#! /bin/bash
net rpc shutdown -I A4-SFXv2.local -U "selders%password"
ssh "[email protected]" "osascript -e 'tell application \"System Events\" to sleep'"
ssh "[email protected]" "osascript -e 'tell application \"System Events\" to sleep'"
selder@DS1517:~$ 
3) Zet de LIFX lampen in de slaapkamer op scene "sleepy".
4) Run een IFTTT webhook die de LIFX lampen in de slaapkamer laat "faden" over een periode van 10 minuten ipv direct uit te zetten
5) Start de Sleep Cycle app en zet daar een alarm om 06h30.

Dat vind ik toch al redelijk uitgebreid, en is een automatisatie die je met je slaapkop toch veel tijd en moeite bespaart.

Dingen die ik nog ga toevoegen:

a) eventueel een check of de achterdeur gesloten is, of die nog open staat door middel van de Eve Door and Window sensor.
b) als de nieuwe bureau's geplaatst zijn alle randapparatuur op een Eve Energy Switch and Power Meter aansluiten, en die controleren met een HomeKit scene zodat die geen stroom meer krijgen en dus ook geen LED lichtjes laten branden 's nachts.
Hi, help me how you activated WOL in SSH
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

devilkin schreef:Nu nog ondersteuning voor m'n stekkerblok erin steken ;) (want pc gaat ook volledig uit als ie niet in gebruik is - sluimerverbruik is niet te onderschatten)
Wel ja... ik gebruik ook al jaren de WOL functie om mijn Desktop-PC op afstand aan- en af te leggen. Ik heb daar sinds vorig jaar een smartplug aan gehangen, en de default power-on in de BIOS netjes aangepast. Nog los van het sluimerverbruik tegengaan, is dat voor mij een soort backupscenario als ik m'n PC op afstand echt niet kan bereiken. En dat noodscenario werkt (bijna) altijd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

XaviRazor schreef:Hi, help me how you activated WOL in SSH
I didn't use SSH, but I could, if I would.

I'm running Windows with FreeSSHD as SSH-server. There I can remotely open a shell where I can use wolcmd.exe to send a magic packet to another machine on the network.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”