Pelletkachel kosten per jaar?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Nu dat ze de verkoop van stookolieketels in de ban hebben gedaan zal mazout geleidelijk aan verdwijnen. Ik ben alvast aan het zoeken naar betaalbare alternatieven.

Ik heb ooit een warmtepomp laten zetten maar de elektriciteit swingde op z'n zachtst gezegd nogal de pan uit.

Nu zit ik te denken aan een pelletkachel. Maar ik heb geen idee wat zoiets per jaar kost. Je ziet de prijzen van de zakken wel maar hoeveel jaag je er zo door op een winter etc.

Iemand hier die verwarmt met pellets en een ruwe schatting kan geven?

Thanks!
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pelletkachel laten plaatsen op 19 april 2017 en dezelfde dag aardgas laten afsluiten (een van mijn beste besluiten ooit genomen). Ik houd voor mijzelf een spreadsheet bij met daarin: aankoopdatum, aankoopprijs per zak, winkel van aankoop, totaal aantal zakken, inhoud per zak en dan rekent die dat mooi uit. Tussen april 2017 en 31 december 2017 heb ik iets van een 300 à 350 euro uitgegeven. Ik kan dus niks zeggen over het verbruik voor een volledig jaar, dat kan ik pas op 31/12/2018. Ik geef voor de volledigheid mee dat ik alleen woon in een rijhuis op de hoek met een living van ongeveer 30m2 en een keuken van ongeveer dezelfde oppervlakte. Dit jaar heb ik de laatste zakken gekocht ergens in april, gewoon om er een paar te hebben voor als het weer begint af te koelen. De kachel blijft niet branden als ik uit werken ben. Met een wifi module (als het echt heel koud is) start ik de kachel op als ik op het werk vertrek. Tegen dat ik een uur later thuis ben is de temperatuur vrij goed. Ik denk dat je, gespreid over een volledig jaar, rekening moet houden met ongeveer 1,50 euro per dag aan pellets. In mijn geval iets van een 500 à 550 euro op jaarbasis. Enkel beneden wordt verwarmd. Ik heb een Piazzetta kachel gekocht. Hét grote verschil met alle (ja alle) andere merken: Piazzetta blaast de warme lucht vlak boven de vloer, iets van een 5cm boven de vloer. Alle andere merken hebben de ventilator bovenaan de kachel zitten, dat is toch wel een meter boven de grond. Stom eigenlijk want warmte stijgt. Mijn kachel blaast via de ventilator langs de achterkant en een flexibel warme lucht in de living. De ventilator aan de voorkant blaast de keuken in. Om de warme lucht via de flexibel in de living te blazen werd er een gat van 8 cm diameter geboord in de muur tussen living en keuken. Met een mooi inox dekseltje wordt dat dan afgewerkt. Tussen april 2017 en april 2018 heeft mijn kachel iets meer dan 1400 uur gebrand. Op 2000 uur moet hij onderhoud krijgen, dus in mijn geval ongeveer anderhalf jaar branden alvorens een onderhoud zich opdringt. Prijs van een zak van 15 kilo zit op ongeveer 4 euro. Reken dat je er ongeveer 1 kilo per uur doorjaagt op laagste stand; komt neer op ongeveer 1 zak op een volledige dag als het vrij koud is buiten en binnen een behaaglijke temperatuur moet zijn. Let op: ik heb het nu over mijn persoonlijke situatie. Hoe groter de ruimte, hoe hoger het verbruik. Ik denk dat mijn kachel 9kW is. Zelf ben ik heel tevreden van deze:
https://www.brico.be/nl/badkamer-keuken ... igQAvD_BwE
Er zit heel veel verschil in pellets. Zo zijn er merken die ik nooit meer koop omdat ze te veel roet en asse geven (raampje constant schoonvegen) en er zijn merken die zo goed als geen roet afgeven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik woon in een alleenstaande woning , fermette van 1995 maar we met geisoleerd dak van 20cm sinds 2015 en sinds 2016 zijn de muren ook geisoleerds met isopears, dus meer kan ik niet meer isoleren, en dubbel glas...
bij mij brand hij smorgens enkele uren en dan van 15u tot middernacht en het weekend van smorgens tot savonds, de gemiddelde temperatuur is 22-23 graden, ik verstook toch 1 zak per dag van 15kg, afhankelijk van het merk en hoeveelheid aankoop 4- 5 euro per zak per dag dus.
stoken van november tem april..+- 6 maand per jaar ---> 180 zakken maal 4,5 = 810 euro/jaar = 2700 uren (a 15u/dag)

Dit wil zeggen, jaarlijks onderhoud; kachelkuis en schoorsteenkuis: 170 euro/jaar = totaal jaarprijs 980 euro

aankoop kachel incl flexible +- 4000 euro

normaal verbruik met aardgas +- 1500 euro ===> voordeel 500 euro
==> TERUGVERDIENTIJD = 8 JAAR

je kan natuurlijk een goedkopere palletkachel kopen, vraag is hoelang hij gaat mee gaan...

We hebben ook nog een appartement van 100m2 waar een iets kleinere pelletkachelstaat voor de living en openkeuken, is op 2de verdiep op een gebouw van 4 verdiepen uit de jaren 90, geisoleerd met nieuwe pvc ramen met 3 dubbel glas, ook daar verbruiken we 1 zak/dag.

vroger verwarmden we met accumulatiekachels, besparing is ongeveer gelijklopend..

Hou er wel rekening mee dat er op korte termijn ws een belasting komt op hout-en pelletkachels wegens de uitstoot van veel fijn stof en dat op bepaalde momenten het zal verboden worden de kachels aan te steken, prijzen pellets zullen op termijn ook nog wel gaan stijgen, je moet plaats hebben om je zakken te stokkeren...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Eigenlijk een schande dat pelletkachels nu als goedkoop alternatief worden voorgesteld.
2 buren hier hebben ook zo een pelletkachel, ge kunt bijna niet buitenzitten van de stank. :evil:
Huishoudelijke verbranding was enkele jaren geleden al de nummer 1 oorzaak van fijn stof :!:

Maar er komt nog wel een tax op pelletkachels of pellets, let op men woorden. :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Gray schreef:2 buren hier hebben ook zo een pelletkachel, ge kunt bijna niet buitenzitten van de stank. :evil:
Pellets geven totaal geen geur af. Ik klasseer jouw uitspraak als klinklare onzin. Enne... als ze de kachel doen branden dan is het koud. Kan mij moeilijk voorstellen dat je dan nog buitenzit.
Gray schreef:Maar er komt nog wel een tax op pelletkachels of pellets, let op men woorden.
Dan pikken we toch gewoon de remorque aan en gaan we een pallet net over de NL grens halen zeker? 1 keer rijden en een heel jaar stoken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een pelletkachel geeft normaal enkel een geur af bij de opstartfase, één keer de aanjager vertrekt heb je een vlam met zoveel lucht dat er geen geurhinder mag zijn.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik volg geïnteresseerd mee. Hoe zit het met het vervangen van een aardgascondensatieketel door een systeem met pellets?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Daar kan ik je helaas niks over zeggen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Enorm bedankt voor de zéér uitgebreide replies tot hier toe! Deze posts helpen me al een serieus eind verder! :) Nu weet ik toch al ongeveer wat men kan verwachten qua kosten bij het verwarmen met een pelletkachel. Van die belasting en stookverbod op bepaalde momenten was ik ook nog niet op de hoogte!

Ik vraag me trouwens wel af hoe dat dan in zijn werk zal gaan om die tax aan te rekenen. Zal gewoon direct in de verkoopprijs meegerekend worden waarschijnlijk ala Auvibel voor informatiedragers en bijvoorbeeld de suikertaks voor zoete frisdrank?
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken. Ze kunnen moeilijk verbieden dat je je verwarmt hee. En in Nederland hebben ze ook pellets. Heeft niks met vervuiling te maken maar zoals met inkomsten. Aan pellets verdient de overheid niks behalve btw. Aan gas, stookolie, elektriciteit daarentegen. Alleen wordt het weer verkocht onder het mom van milieuvervuiling.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat het verkocht wordt onder het mom van milieu daar kan ik perfect inkomen. Echter dat ze met die centen niks doen om het milieu aan te pakken en het in de grote pot laten verdwijnen daar ga ik niet mee akkoord.
In plaats van REG premies te koppelen aan het elektriciteitsverbruik zouden ze beter inkomsten van milieutaksen hiervoor gebruiken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Ik herinner mij dat minister Schauvliege zelfs een premie beloofd heeft voor wie een hoogrendements houtkachel of pallet aankoopt.
De grote vervuilers zijn oude kachels + 10 jaar

Hout- en pelletkachels leveren in Vlaanderen de meeste groene energie, zo bleek, en niet zonnepanelen of windmolens.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~a74f6d32/
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

dejean schreef:Ik herinner mij dat minister Schauvliege zelfs een premie beloofd heeft voor wie een hoogrendements houtkachel of pallet aankoopt.
De grote vervuilers zijn oude kachels + 10 jaar

Hout- en pelletkachels leveren in Vlaanderen de meeste groene energie, zo bleek, en niet zonnepanelen of windmolens.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~a74f6d32/
Dat mens is compleet gek, groene energie, eerder blauwe energie :roll: de verschillende lobbygroepen doen daar duidelijk hun werk.

Feit is dat kwa uitstoot (dioxines, pak's,...fijn stof dus.) Je altijd, met aardgas het milieuvriendelijkste bent, vervolgens vloeibaar (mazout) en ten slotte de vaste vorm (hout en pellets). Als je 12kg in de kachel kapt, en een halve kilo asse over hebt, waar is dan de rest naartoe? Als het zo groen is waarom heb je dan nog een schouw vandoen?

Je kan dan nog de uitstoot beperken met katalysator en filters, maar milieuvriendelijk wordt het niet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een boom kan je bijplanten, aardgas en petrol niet.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

iceke schreef:Een boom kan je bijplanten, aardgas en petrol niet.
dat klopt, het is maar wat je het belangrijkst vindt, volksgezondheid of co2 neutraliteit.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Misschien interessant voor TS

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... assaketel/

Helemaal onderaan gaat het ook over de prijs.

En hier kan je zien hoe het staat met de luchtkwaliteit in jouw buurt.

https://www.stookwijzer.nu/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Volksgezondheid is niet hetzelfde als milieuvriendelijkheid...

Elke handeling van de mens heeft impact op zijn omgeving. De natuur kan tot op een zeker punt recupereren en dan is het de kunst om onder dat omslagpunt te blijven.

Het klopt dat gasvormige brandstoffen de zuiverste rookgassen produceren, maar die uiteraard een pak extra CO2 in de atmosfeer en in onze oceanen brengen als we afhankelijk blijven van fossiele bronnen. Het is al lang overduidelijk dat we daar het omslagpunt wél al overschreden hebben. En dat zal dan ook rechtstreeks en onrechtstreeks onze gezondheid op een veel grotere schaal ernstige schade toebrengen.

Kunst is dus om de CO2 emissie in een circulair gebruik te brengen, want koolstof gaan we altijd nodig hebben. Naar de huishoudelijk schaal is hout daar een tussentijdse oplossing voor als we het rendement van de verbranding kunnen optimaliseren om de schadelijke stoffen in de rookgassen te beperken. Pelletkachels zijn daar deels al in geslaagd. Volledig CO2 neutraal ben je natuurlijk niet want je hebt ook nog de productie en het transport.

Op iets langere termijn (en we kunnen echt niet lang meer wachten) moeten we overstappen op een koolstofcirculaire industrie waarbij we CO2 gaan gebruiken uit de rookgassen en eventueel ook uit de atmosfeer en reduceren (met waterstof) naar synthetisch methaan of bijvoorbeeld mierenzuur als brandstof en grondstof. De restwarmte van die industrie is uiteraard ook waardevol voor huishoudelijke verwarming.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Vandaag een artikel is DS over de schade door houtverbranding, het gaat in dat artikel wel vooral over haarden en klassieke houtkachels:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180914_03743990

PS Nog achter betaalmuur dus momenteel enkel voor abo's.

In het nieuwe luchtbeleidsplan van de Vlaamse overheid – dat nog niet definitief is – staat de intentie om oude kachels uit gebruik te nemen. Daarvoor komt er een premieregeling.

Sinds eind 2016 geeft de VMM stookadvies wanneer de fijnstofconcentraties te hoog zijn. In 2017 werd negen dagen afgeraden om hout te verbranden.

Vroegtijdige sterftes zijn slechts een ‘tipje van de ijsberg’, merkt het rapport van de VMM op. Luchtvervuiling heeft op vele vlakken een impact op de gezondheid. Volgens het rapport zou in Vlaanderen één ­extra kankergeval op 70.000 mensen toe te schrijven zijn aan het benzo(a)pyreen. Voor 6 miljoen Vlamingen komt dat neer op ongeveer 85 personen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Gray schreef: Als je 12kg in de kachel kapt, en een halve kilo asse over hebt, waar is dan de rest naartoe?
Als je 10L mazout verbrandt is er niets over, waar is dat dan naartoe :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Pfff.... premies, daar gaan we weer. Veel structurele aanpak heb ik van onze beleidsmakers nog niet niet gezien. Enkel pleisters op een houten been.

Om een premie te krijgen moet je eerst investeren en ga je dus een grote groep van de bevolking niet bereiken. Iemand die zich, ondanks een premie, een nief stoof niet kan permitteren gaat lustig verder stoken op de oude manier.

Als overheid moet er geïnvesteerd worden in collectieve infrastructuur, zoals (hernieuwbare) stadswarmte, niet-fossiele brandstoffen en een planmatige aanpak in plaats van hier en daar wat geld te versmossen. En vooral de energiemarkt terug in eigen handen nemen want er zijn nog andere redenen dan een gezellige warmte waarom mensen terug vallen op houtstook.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Komen ze hier wat lullen over die paar pelletkachels of houtkachels
Bijlagen
px8xdblaor85_wd640.jpeg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En dat is het gene dat je "ziet". Ik kan je schoorstenen laten zien waar niks te zien is en waar serieus zwaar geloosd wordt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Gisteren nog wat pellets gekocht in promotie. Tussen 1 januari en 28 september heb ik exact 300,30 euro gespendeerd aan pellets. Let wel: ik heb nu nog 10 zakken staan. Ik vermoed dat ik er nog een stuk of 20 zal moeten bijkopen om het jaar uit te doen. Dan ga ik iets van een 380 euro uitgegeven hebben. Globaal over een jaar gezien kost mijn verwarming iets meer dan 1 euro per dag. De laatste pellets had ik gekocht op 25 april. Dus 5 maanden niks uitgegeven aan verwarming. In tegenstelling tot wie met gas of elektriciteit verwarmt. Die kan maar zorgen dat zijn maandelijkse voorschotten betaald worden, ook als je geen kubieke centimeter gas verbruikt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mijn broer heeft verleden week in bulk ettelijke tonnen laten leveren in zijn silo. Wel belangrijk is dat hij van een lokale producent aankoopt (hij woont in Duitsland). Hij is volgend weekend in België en zal hem eens vragen hoeveel tegen welke prijs en hoelang hij er mee voort kan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Mijn broer heeft verleden week in bulk ettelijke tonnen laten leveren in zijn silo. Wel belangrijk is dat hij van een lokale producent aankoopt (hij woont in Duitsland). Hij is volgend weekend in België en zal hem eens vragen hoeveel tegen welke prijs en hoelang hij er mee voort kan.
Reken gemiddeld op 1 kilo per uur op kleinste stand voor een kachel. Hoe het zit met verbruik van pelletketels weet ik niet. Ik heb nu 3,69 euro betaald per zak van 15 kilo Ecopower pellets. Ik heb er niet te veel gekocht want pellets is altijd afwachten wat kwaliteit betreft. Er zit veel verschil in.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In bulk en met een lokale leverancier zal het wel een pak goedkoper zijn denk ik. Ik moet er wel bij vertellen dat hij een pellet ketel heeft voor de CV en geen pelletkachels.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:In bulk en met een lokale leverancier zal het wel een pak goedkoper zijn denk ik. Ik moet er wel bij vertellen dat hij een pellet ketel heeft voor de CV en geen pelletkachels.
Hier vind je vrij veel info: www.pelletsforum.be
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: Ik heb nu 3,69 euro betaald per zak van 15 kilo Ecopower pellets. Ik heb er niet te veel gekocht want pellets is altijd afwachten wat kwaliteit betreft. Er zit veel verschil in.
Wij kopen er onze briketten par pallet (1000kg). Wij zijn er zeker tevreden over.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Dus 5 maanden niks uitgegeven aan verwarming. In tegenstelling tot wie met gas of elektriciteit verwarmt. Die kan maar zorgen dat zijn maandelijkse voorschotten betaald worden, ook als je geen kubieke centimeter gas verbruikt.
Ik geloof best dat pellets goedkoper zijn dan gas of elektriciteit, maar hoe of wanneer je dat betaalt lijkt me totaal irrelevant?
Er zijn leveranciers die per 3 maanden of zelfs per jaar afrekenen, maar dat maakt de kosten niet hoger of lager?

Net zoals jij blijkbaar uw pellets in 1 keer betaalt en niet elke maand een paar zakjes koopt. Op het einde van de rit zal je evenveel - op een hoeveelheidskorting na - uitgegeven hebben?

@aankopen in bulk
Het is goedkoper, omdat de logistiek wat handiger is (de leverancier hoeft geen zakjes te vullen),
maar tegelijk ook duurder want:
- een silo is niet bepaald gratis (het systeem om automatisch uit een silo pellets op te zuigen is ook niet bepaald gratis) -> prijslijst ÖkoFen
- levering met een vrachtwagen tot bij uw thuis is ook een meerkost tov levering in een winkel en alle klanten gaan daar zelf hun zakjes halen

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Over die bulk hangt veel af van geval tot geval. Hoe is de stockage, waar woon je, welke systemen zijn er aanwezig...

Om het voorbeeld van mijn broer verder aan te halen:

Hij woont in een zeer bosrijk gebied op het platteland, zo'n 20 km noord-west van Marburg. Er zijn veel lokale producenten, dus dat drukt al. De silo kan tot 6 ton (dacht ik) bevatten. Het is een grote houten silo die in zijn schuur opgesteld staat op een hoger niveau. Van daaruit moet hij in de winter 1 keer per week het voorraadvat bijvullen van de CV dat onder de silo is opgesteld. Daar doet een pijp van een oude jeansbroek wonderen :-D

Uiteraard heeft hij plek zat dus dat maakt het allemaal een pak makkelijker. Maar zoals gezegd van het weekend meer info over kost en getallen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef: Ik geloof best dat pellets goedkoper zijn dan gas of elektriciteit, maar hoe of wanneer je dat betaalt lijkt me totaal irrelevant?
Er zijn leveranciers die per 3 maanden of zelfs per jaar afrekenen, maar dat maakt de kosten niet hoger of lager?
Net zoals jij blijkbaar uw pellets in 1 keer betaalt en niet elke maand een paar zakjes koopt. Op het einde van de rit zal je evenveel - op een hoeveelheidskorting na - uitgegeven hebben?
Waar haal je dat nu weer uit dat ik niet elke maand een paar zakjes koopt? Ik heb nog niks anders gedaan dan elke maand een paar zakken kopen. De reden kan je alleen kennen als je uberhaupt iets van pellets kent: als je voor een heel jaar pellets koopt, dan nemen die vocht op van daar gewoon te liggen. Met alle gevolgen vandien voor de verbranding, rendement,... Ik koop nooit met een volledige pallet, telkens een zak of 10 per keer. Als ik nog een zak of 2 liggen heb dan passeer ik bij Brico of Gamma, beide liggen hier om de hoek en dan laad ik een paar zakken in de auto.
heist_175 schreef: - levering met een vrachtwagen tot bij uw thuis is ook een meerkost tov levering in een winkel en alle klanten gaan daar zelf hun zakjes halen
Hoe verzin je het? Bij zowat elke verkoper van pellets is de levering gratis als je minimaal 1 pallet afneemt. Voor sommigen moet je wel binnen een bepaalde afstand wonen van hun depot.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Pellets in zakken zijn afgesloten, die hebben geen last van vocht. De deftige toch...
Wij kopen onze briketten per pallet, de levering kost ons €10, maar dan zijn we voor een jaar gerust. Het idee dat je elke maand moet zeulen, neen dank je.

Levering gratis? Die rijden op lucht?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Pellets in zakken zijn afgesloten, die hebben geen last van vocht. De deftige toch...
Wij kopen onze briketten per pallet, de levering kost ons €10, maar dan zijn we voor een jaar gerust. Het idee dat je elke maand moet zeulen, neen dank je.

Levering gratis? Die rijden op lucht?
Wat voor onzin verkondig jij nu??? :bang: Plastic zakken met pellets hebben allemaal microperforaties, daar kan lucht (en vocht) door. Brico, Ecopower, woodox, Plospan, Aveve, Total.... Allemaal zijn de zakken micro geperforeerd, ik heb ze allemaal in huis gehad. Bovendien heb ik in een drukkerij gewerkt waar folie gedrukt werd voor tientallen merken pellets. Na het drukken ging de folie over de perforatierol en de geperforeerde folie ging naar de verpakker. Een mens leest hier nogal fake news zenne.
Levering gratis:
https://www.makroshop.be/nl/tuin/brands ... g-72-stuks
https://www.brandhoutgigant.be/levering
http://www.brandhoutroba.be/prijzen-en-levering vanaf 3 palletten gratis
Moet je nog voorbeelden hebben? Stop gewoon met onjuistheden te vertellen.
Verder gaat het over zeulen met pellets en niet met briketten want daar gaat dit topic niet over.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Leveringen zijn nooit gratis natuurlijk. Het hangt ervan af hoeveel marge de leverancier daar wil aan besteden. Dat gezegd zijnde...

Ieder zal dan zijn voorkeur wel hebben zeker? Koop je gespreid, dan kan je een beetje de prijsevolutie volgen. Koop je in het groot kan dat dan weer de prijs dempen. Wat betreft de verpakking in zakken kan je zeker problemen krijgen met vocht en dergelijke. Maar de consument moet ze dan ook op de juiste wijze stockeren.

Ik ben aan het denken om in mijn nog te bouwen veranda een pelletkachel te plaatsen. Maar pellets in plastiek verpakt zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Aankopen van pellets prijstechnisch gezien, is heel eenvoudig. In de zomer staan de prijzen het laagst, zijn er regelmatig acties. Gewoon omdat er op dat moment weinig of geen vraag naar is. Het en der wordt een groepsaankoop georganiseerd zodat de prijs nog wat lager kan. Op 2dehands zie je ook af en toe verkopers die niet meer met pellets stoken en hun overschot voor een prikje aan de man brengen. Op gebied van prijzen en aanbod zijn de mogelijkheden enorm uitgebreid.
De plastic zakken kan je naar containerpark brengen. Daar staat een container voor deze dingen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:Wat voor onzin verkondig jij nu??? :
.....
Stop gewoon met onjuistheden te vertellen.
https://www.ecopower.be/houtpellets/ehb ... s-houdbaar
Enne, voor de moeilijke verstaander: briketten zijn gewoon pellets XXXXXXXL.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Proficiat...
Pellets zijn samengeperste houtvezels, net zoals briketten. En zuigen die vocht op? Echt? ECHT???? :eek:
:roll:
Je moet die dingen dus droog stockeren. Eigenaardig é...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik kan geen briketten stoken in mijn pelletkachel, dus het is niet hetzelfde. Om het even met jouw logica te verwoorden: parmezaan is hetzelfde als camembert. Beide zijn kazen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”