Modem soms geen connectie meer - auto restart mogelijk ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Voor een 2e woning in de Ardennen zit ik met een Scarlet Trio abonnement met een B-box 3 modem (staat er sinds 2014).
Het laatste half jaar is nu al een paar keer de internetverbinding weggevallen en niet meer vanzelf opgekomen. Heel vervelend omdat dit gebruikt wordt om het huis vanop afstand wat in de gaten te houden en de domotica-sturing te doen.

Er is dan telkens een verplaatsing naar daar nodig om de modem te resetten. Het "internet" lampje brandt dan niet. (ik herinner me niet of de lijn sync wel of niet ok is). Gewoon dus even stekker eruit/erin en alles is weer prima.

Zou het kunnen zijn dat als hij eens de DSL lijn sync verliest niet meer automatisch er in slaagt een verbinding op te zetten ?
Ik zie ook geen mogelijkheid om bvb elke nacht de modem automatisch te laten herstarten.

Of moet ik best een nieuwe modem aanvragen ?

Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

Je zou met een klein pc-bordje (bv een raspberry pi) een soort watchdog kunnen maken. Je maakt een programmaatje dat bijvoorbeeld elke 10 minuten een ping doet naar 5 verschillende sites. Indien er op een bepaald moment geen enkel van die sites meer een antwoord geeft, moet dan het pc-bordje de voedingsspanning van je modem dan gedurende een 10-tal seconden onderbreken. 8)
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of je koopt voor 5 euro een stekker waar je de aan/uit tijd op kan bepalen, en zet die er tussen. Internet gaat uit om 6u, en aan om 6u05 :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou toch naar de oorzaak zoeken van de onderbrekingen in plaats van lapmiddelen te gaan gebruiken. Het is trouwens ook niet goed voor DLM als de modem veelvuldig verbinding verliest.

Welk modem heb je? Bij een Fritzbox kan je al eens in de logbestanden gaan kijken of daar iets abnormaals te vinden is, en kan je de lijnwaardes bekijken. Scarlet misschien ook eens vragen een copper test uit te voeren?
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Neem toch gewoon contact met de klantendienst van Scarlet. Vraag hen in de logbestanden te kijken en het probleem op te lossen.

Best doe je dat als je daar aankomt en geen verbinding hebt.

Dat is toch hun taak om dat op te lossen. Normaal krijgt een bbox3 opnieuw automatisch verbinding als er even een onderbreking is, dus dit is duidelijke een storing..
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik neem aan dat het toestel niet toelaat om logs te zenden naar een externe syslog server?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb de laatste weken/maanden ook hetzelfde.

Scarlet met een BBOX-2. Vanmorgen was het terug van dat, geen internet niet meer. Ik heb deze morgen de stroom van de modem niet uitgetrokken het eerste half uur om te zien of deze automatisch zou connecteren. Dit was niet het geval...

Uiteindelijk dus zelf de stroom uitgetrokken en terug aangesloten. Na een kleine 5minuten terug verbinding...
Ik had deze morgen geen tijd om eerst in te loggen op de modem om de logs te bekijken. Volgende keer hopelijk een ander tijdstip ;-)
mr. green
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 apr 2004, 23:37
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hier regelmatig hetzelfde probleem - met OBOX3.
De DSL-connectie blijft (tel en tv blijven werken) maar de PPPOE connectie valt weg en komt niet terug. Op de modem brandt een rood lampje.
Enkel de modem uitzetten helpt.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

ondertussen ook terug meermaals gehad... Heb de logs van de BBOX2 (in mijn geval) bekeken, maar daar zie je niets speciaals staan.
Manueel op "Connect" drukken in de webinterface doet ook niets. Zoals je zegt, enkel modem uittrekken en opnieuw laten opstarten lijkt dit te verhelpen.

Vervelend...
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”