Goede access points met grote range ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is al een tijd dat ik niet helemaal tevreden ben met mijn thuis netwerk. Toen nu gisteren bij een BBQ hier thuis bleek dat ik niet eens deftig foto's van mijn NAS kon tonen, en dat voor een ICTer, besefte ik dat ik het toch eens onder handen moet nemen :).

Misschien eerst eens de situatie schetsen.
Bescheiden alleenstaande woning in een villa-wijk, dus niet echt veel last van omliggende netwerken (ik zie er slechts een paar met zwak signaal van de rechstreekse buren). Telenet Home Gateway hangt in de garage, aan een buitenmuur, dus een hoek van de woning, met vrij zwak tot geen signaal in de tegenovergestelde hoeken, zeker als je dan nog naar het 1ste verdiep gaat.
In mijn bureau, benedenverdiep, maar ook vooraan aan buitenmuur, heb ik al jaren mijn eigen router die tegenwoordig gewoon als AP dienst doet. Die is met homeplug verbonden met de Telenet HGW en die verbinding is uiterst stabiel en snel, vooral dankzij het feit dat beide stopcontacten op dezelfde zekering zitten.
Boven heb ik in onze homecinema ook nog een router staan, maar die tegenwoordig ook gewoon als AP dienst doet. Die is ook verbonden via homeplug, maar is wat minder stabiel en snel vanwege verschillende zekeringen. Die ruimte zit aan de achterkant van het huis, maar blijkbaar had ik toch ook al geen al te deftige connectie van daar tot aan de andere zijkant van ons terras.
We hebben ook nog een derde plek waar we met Homeplug werken en dat is in het salon van de living, waar Digibox, paar spelconsoles, smartTV.. staan. Daar is de verbinding nog iets minder stabiel en minder snel. Met minder stabiel bedoel ik dat er regelmatig wel eens een Ping time-out, en soms zelfs eens de verbinding gedurende een halve minuut of langer weg kan zijn.

Om bovenstaande redenen zou ik eigenlijk zoveel mogelijk toestellen willen laten verbinden met wifi in de garage of in de bureau. Mijn idee is om de router te vervangen door een switch + los ceiling-mounted AP. Die AP kan dan al meer richting binnenshuis geplaatst worden, of ik zou hem zelfs bvb op de gang kunnen installeren als ik een gat boor in een binnenmuur voor de UTP kabel.

Een alternatief is om te proberen (zeg wel, proberen) kabel te trekken van de garage tot in de living. Daar zit er bvb een ongebruikte telefoonaansluiting waarvan ik de bestaande kabel misschien kan gebruiken om de UTP kabel ermee door de buizen te trekken (tenzij die bestaande bedrading te dun is). Dan kan ik ook in de living een AP kwijt waarmee ik dan zonder twijfel direct de hele tuin mee cover.

Tips welkom.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Als je er het budget voor over hebt, zou ik opteren voor een full meshed network.
Dan hoef je geen kabels te leggen (enkel stroom is noodzakelijk).

Nadelen: de bandbreedte is lager dan traditionele WiFi, en het kost stukken meer.
Voordelen: het zou stabiel moeten zijn (stabieler dan powerline, of een wifi repeater).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vergeet het magische AP met "grotere range"... wireless is meer dan het AP alleen.

Plaats gewoon meerdere AP's die hiervoor geschikt (bv. UBNT Unifi) zijn en liefst met kabels (mesh is gewoon een fancy naam voor repeater).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:mesh is gewoon een fancy naam voor repeater
Nope, toch niet.

Tenzij dit een repeater is?
Afbeelding
Bron: David Johnson, Karel Matthee, Dare Sokoya, Lawrence Mboweni, Ajay Makan, and Henk Kotze (Wireless Africa, Meraka Institute, South Africa)

Deze afbeelding is niet meteen wat TS nodig heeft, maar toont wel aan dat mesh != repeater.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:Deze afbeelding is niet meteen wat TS nodig heeft, maar toont wel aan dat mesh != repeater.
Het is inderdaad niet identiek... maar om zoiets optimaal te laten werken moet je dus verschillede AP's plaatsen die elkaar allemaal "zien" en nog een prima link kunnen opzetten met elkaar (en de kans dat je dergelijke setup bij de gemiddelde consument hebt is volgens mij heel klein).

Eentje vooraan in je huis, halverwege en achteraan heeft dus totaal geen nut bij mesh... dan zit je in het repeater scenario.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Klopt, mesh moet elkaar zien, of op de 2.4 (en zelfs nog bij de 5) mag er wel nog iets van object tussen zitten.
Maar je moet inderdaad in elke ruimte een toestel hebben staan (daarom zei ik: het is duur).
Maar ik verwacht van dit soort technologie dat ze in de toekomst op de particuliere markt het meest voor de hand liggende zullen worden (naast kabels, iets dat altijd dé oplossing is indien mogelijk).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mesh moet niet alleen mekaar zien, ze moeten de data ook naar mekaar zenden.
En dan zit je direct bij het probleem van de repeater, nl dat een groot deel van de bandwidth ingenomen wordt door backend data van ap naar ap.

Ik voel me altijd een beetje als een verkoper als ik dit zeg, maar momenteel is edimax mijn favoriet qua ap.
Een toestel als de cap1200 is overkill voor thuis, maar gezonde overkill in dat je als ITer wel een excuus hebt om robust te gaan.
Dat ding is gemaakt voor een 50 tal clients, dual band.
Verder kan hij natuurlijk de advanced opties aan als vlans en (max 16) ssids eventueel verdeeld over vlans, wat handig kan zijn als je een guest net wil isoleren.
De reden waarom ik deze verkies boven de unifi serie waarvan velen zo enthousiast zijn, is dat ie gewoon geconfigged wordt via zijn webui (geen software of hardware controller nodig zoals unifi), en zélf controller kan spelen over zijn soortgenoten indien je er meerdere wilt steken.
All round een leuk toestel dat ik hier en daar al in huisnetwerken opgehangen heb en waarvan iedereen supercontent is tot nu toe.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

probeer zoveel mogelijk met FTP kabel en AP's te werken, al de andere zaken zoals powerline en/of repeaters zijn lapmiddelen die vroeg of laat problemen geven of de nodige snelheid niet garanderen.

je kan alvast beginnen met de TF draad door een FTP te vervangen. Je huidige routers die als AP werken vervangen door andere AP's gaan niet veel veranderen aan de situatie tenzij een beetje winst in bereik want er bestaat niet zoiets als een AP, dat een zeer groot bereik heeft om een hele woning vanuit 1 punt draadloos te verbinden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Mesh moet niet alleen mekaar zien, ze moeten de data ook naar mekaar zenden.
Bij een mesh-netwerk zijn de WiFi toegangspunten in staat om onderling met elkaar te communiceren. Daarvoor moeten ze mekaar toch niet "zien"? Je kan dus m.i. perfect een set-up hebben met een mesh-master, en mesh clients die met elkaar verbonden zijn via UTP, power-lines, etc ...
Zolang ze in staat om onderling met elkaar te communiceren ...

Dat "mesh != repeater" is dus volgens mij een volledig verkeerde interpretatie van mesh ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet rechtstreeks "zien" mss, maar wel via-via.
Dus de verste ap moet wel andere aps vinden die (soms ook via via) wel hun master kunnen zien.
En dan met de data er nog over he: het repeater probleem.
De AP speelt nl zowel hub voor zijn clients als node om de master te bereiken.
Voor de AP in het midden is dat dus "incoming data van andere ap", "sending that data to master", "rx returning data", "tx returning data to other ap"; en tegelijk ook nog een aantal clients afhandelen, ook rx en tx.
Die clients krijgen dus bijlange geen 50% van de zendtijd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jij gaat ervan uit dat een "AP in het midden" alle data van de andere AP moet verwerken (ontvangen en zenden) ???
In een netwerk waarbij alle AP's (mesh clients en mesh master) via UTP verbonden zijn, is dat absoluut niet het geval.
Hooguit wat extra controle data ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alle alle mesh units via utp verbonden zijn, is het geen mesh netwerk maar een gewoon ap netwerk met controller.

Het idee van mesh is net dat alle units dynamisch met mekaar contact zoeken en enkel de master een internet connectie nodig heeft.
En dus moeten al die units al die data van de slaves wel gaan relayen naar de master en terug.

Ik citeer:
In a wireless mesh network, only one node needs to be physically wired to a network connection like a DSL Internet modem. That one wired node then shares its Internet connection wirelessly with all other nodes in its vicinity. Those nodes then share the connection wirelessly with the nodes closest to them. The more nodes, the further the connection spreads, creating a wireless "cloud of connectivity" that can serve a small office or a city of millions.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:Plaats gewoon meerdere AP's die hiervoor geschikt (bv. UBNT Unifi) zijn en liefst met kabels
In het verleden veel gebruikt op evenementen toen ik stage deed, zijn superdingen en goede range en stabiel.

je betaald er natuurlijk wel voor al dacht ik dat via een bepaalde webshop via polen ( misschien weten andere Ub'rs dit nog ) de prijzen lager waren :)
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2011, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 30 keer

buthead schreef:
r2504 schreef:Plaats gewoon meerdere AP's die hiervoor geschikt (bv. UBNT Unifi) zijn en liefst met kabels
In het verleden veel gebruikt op evenementen toen ik stage deed, zijn superdingen en goede range en stabiel.

je betaald er natuurlijk wel voor al dacht ik dat via een bepaalde webshop via polen ( misschien weten andere Ub'rs dit nog ) de prijzen lager waren :)
Interproject :wink: https://www.ip-sa.com.pl/unifi-c-19500038_19500024.html
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Super dit was hem! bedankt voor het delen van de site!
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

kdhoe schreef:
buthead schreef:
r2504 schreef:Plaats gewoon meerdere AP's die hiervoor geschikt (bv. UBNT Unifi) zijn en liefst met kabels
In het verleden veel gebruikt op evenementen toen ik stage deed, zijn superdingen en goede range en stabiel.

je betaald er natuurlijk wel voor al dacht ik dat via een bepaalde webshop via polen ( misschien weten andere Ub'rs dit nog ) de prijzen lager waren :)
Interproject :wink: https://www.ip-sa.com.pl/unifi-c-19500038_19500024.html

:cop: :cop: Opgepast, prijzen zijn zonder BTW en Polen rekend 23%. Dus niet echt goedkoper.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

blaatpraat schreef:Deze afbeelding is niet meteen wat TS nodig heeft, maar toont wel aan dat mesh != repeater.
Een geavanceerdere versie van WDS dan misschien?
Dat heb ik op een WRT54GL's jaren draaiende gehad met Tomato, met de logische/evidente voor- en nadelen.
Afbeelding

Dat werkte dus prima, maar je hoefde geen formitastische snelheden te verwachten.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Heb je al gerichte antennes overwogen waar mogelijk?
In welke staat is de telefoonkabel? Met wat geluk kan je er een 100Mbit kabel van maken... ik geef toe, het is bricoleren maar het kan werken als de afstand niet te groot is... :-)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Als leek zou ik een netwerk liefst bekabeld zien. Als huurder vormt dit meestal een probleem.

Waarom is uw moka project niet doorgegaan?

Ge zit nu al een aantal jaar te prullen met halfslachtig oplossingen maar er zal toch een degelijke oplossing ( bekabeld dus ) moeten komen tegen dat uwen kleine begint te gamen/streamen.
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Mesh is enkel aan te raden als elk AP connectie kan maken met meerdere AP’s om aan load balancing te doen.
In thuis situaties lijkt me dat onbetaalbaar.

Mijn advies: Bekabelen en unifi acces points plaatsen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

9livesuni schreef:Waarom is uw moka project niet doorgegaan?
Hmm, verwar je me met iemand anders ? Heb misschien wel gereageerd in het MOCA topic dat hier eens liep dat ik dat misschien als alternatief kon proberen, maar zeker nooit echt van plan geweest dat uit te proberen.
9livesuni schreef:Ge zit nu al een aantal jaar te prullen met halfslachtig oplossingen maar er zal toch een degelijke oplossing ( bekabeld dus ) moeten komen tegen dat uwen kleine begint te gamen/streamen.
Echt prullen is het niet. Gewoon nu en dan dat de kleine downsides in mijn netwerk hier op mijn zenuwen werken :). En het is eigenlijk altijd dezelfde, zo om de paar weken eens dat Netflix kort terugvalt in kwaliteit, of erger, begint te bufferen. Onze kleine is al serieus aan het gamen ondertussen, en ook heel veel Netflix (dochter) of Youtube (zoon), maar zij hebben nog niet geklaagd :).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als ik iets wil bestellen, is mijn "shopping cart" altijd leeg.
Voeg ik iets toe, dan verschijnt er wel een melding dat ik het toegevoegd heb - bovenop wat ik al eerder toegevoegd had.

- account aangemaakt
- Chrome, FF, IE -> telkens zelfde probleem
:???: :???:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb het ook gemerkt... is blijkbaar een probleem met hun website. Heb hen een berichtje achtergelaten.
Beppi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 aug 2018, 07:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Voor een goed draadloos netwerk is bekabeling een zeer belangrijke vereiste.

Combineer dat met de unifi AP’s op de plaatsen waar je wifi wilt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”