Geen extra kosten meer voor betalen met kaart

satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, dan zal handelaar ALLE prijzen met 1% verhogen voor de kost op te vangen van degenen die met VISA betalen hé.

https://nieuws.vtm.be/binnenland/geen-e ... &utm_term=

2/8/18
https://www.tijd.be/netto/budget/Geen-e ... 1533826758
Het geldt ook als u online aankoopt
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

klinkt leuk maar kan een own goal worden

ga ik nog voor 2 en 3 euro bij de bakker, krantenwinkel, ... met de kaart mogen betalen of is het vanaf nu minimaal 10-15 euro?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De handelaars mogen in ruil idd aankopen weigeren met de kaart af te rekenen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Het laatste jaar nog nergens een bank kaart geweigerd voor kleine bedragen. Visa/mastercard wel omdat ze het niet aanbieden vanwege de kosten.
Ik betaal alle kleintjes met Hello bank dat is elke maand 5 gratis vikingpunten.

En bekijk het eens anders: ik wil iets kopen maar heb geen geld bij dus de keuze aan de handelaar om het te laten staan of het toch te verkopen mits betaling bankkaart. De jeugd betaald toch zeer veel met de kaart.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

q-tec schreef:Het laatste jaar nog nergens een bank kaart geweigerd voor kleine bedragen.
nope maar ik betaal bij de gazettenboer (krant, sigaretten,) altijd wel 10 cent extra. g
reken erop dat een handelaar gemiddeld 20 cent per transactie moet rekenen. geen idee of die op een pakske cigaretten 20 cent verdiend maar ik zie het gebeuren dat ge voor kleine bedragen op uw kin moogt kloppen.
het maakt ni uit hoeveel de jeugd met kaart betaalt. als de handelaar z'n kosten niet gedekt krijgt doet die da ni

ik snap ook ni hoe ge als overheid kutn toelaten dat een doorsneehandelaar anno 2018 nog 1000 euro per jaar meot incalculeren voor bancontact (ergens gelezen vandaag)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De aanbieders van betaalterminals hebben ondertussen nochtans voldoende formules om de transactiekosten op kleine bedragen te minimaliseren of zelfs te decimeren. Een krantenboer die 20 cent per transactie betaalt heeft gewoon het verkeerde contract afgesloten mede omdat hij er tot gisteren vanuit mocht gaan dat de klant dat wel ging ophoesten...

En kunnen we nu eens voor eens en altijd de illusie loslaten dat cashbetalingen gratis zijn? Dat zijn ze namelijk niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Didymus schreef:Een krantenboer die 20 cent per transactie betaalt heeft gewoon het verkeerde contract afgesloten
Of wil om een andere reden klanten vooral met cash laten betalen :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:ik snap ook ni hoe ge als overheid kutn toelaten dat een doorsneehandelaar anno 2018 nog 1000 euro per jaar meot incalculeren voor bancontact (ergens gelezen vandaag)
Volgens wat ik zo kan vinden kan je een terminal huren voor ongeveer 20 euro per maand en bij minstens honderd transacties kom je aan een kost van 11 cent.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ik was benieuwd hoe Sodexo het ging oplossen met dienstencheques en zo te zien weten zij 't ook niet :):
Bijlagen
dienstenc.PNG
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij Takeaway.com wordt nog steeds 1 euro aangerekend als je met debetkaart of kredietkaart wilt betalen (laatste is net geen euro dacht ik). Paar dagen geleden had iemand hen daar attent op gemaakt via hun Facebookpagina. Hun antwoord:
Takeaway.com schreef:we zijn ons ervan bewust van de nieuwe regelgeving ivm transactiekosten. Deze regelgeving is echter geldig bij handelaars die producten direct aan consumenten verkopen. Wij zijn geen handelaars maar een intermediaire dienstverlening (wij verkopen zelf geen producten) tussen klanten en restaurants.
Vandaag zijn er ook mensen die zich vragen stellen hieromtrent. Het antwoord van een paar dagen geleden gebruiken ze precies niet meer want ze gingen het doorgeven aan de betrokken diensten. Wordt vervolgd zeker?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Volgens wat ik zo kan vinden kan je een terminal huren voor ongeveer 20 euro per maand en bij minstens honderd transacties kom je aan een kost van 11 cent.
ben geen boekhouder
gisteren zoiets gelezen

ff doorgesurft
huur kost 1 euro per maand en een transactie per definitie 2,5 cent + nog een percentage op het totaalbedrag.
toch heel veel geld as ge da opentrekt naar de handel tout court
in 2016 bijna 2 miljard transacties dus een winst voor da bancontact bedrijf van 80 miljoen waar ge niets voor moet doen (heb ik goed gerekend want het zijn veel nullen :), 30 per maand bovenop per handelaar + procent.
reken eens uit hoeveel toestellen een delhaize zo moet huren?

wilt ge een cashloze maatschappij, da's het ultieme doel van vadertje staat, moet er aan die kosten gemorreld worden
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

En het omgekeerde?
Een gazettenboer die korting heeft omdat je cash betaald
(wel eerst alles 10 cent verhogen)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik las dat ze wel mogen korting aanbieden als je betaalt met de kaart, maar niet als je cash betaalt.

En eindelijk is deze wet erdoor, laatst bijvoorbeeld 16 cent moeten opleggen op een aankoop van 40 euro "omdat bancontact 16 cent kost voor deze verrichting".
Nee... Cash betalingen kosten ook geld, maar goed, we zullen maar niet denken dat er een andere redenering achter zit zeker?
Laatst gewijzigd door blaatpraat 09 aug 2018, 23:12, in totaal 2 gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind 10 of 16 cent nog "cava". Bij elke bestelling en betaling met de kaart een euro neerleggen vind ik er al lang zwaar over bij Takeaway.com. Ja je kan cash betalen maar dan loop je het risico dat de koerier niet voldoende wisselgeld bij heeft.

Kan een bedrijf dat aan intermediaire dienstverlening doet de wet ontglippen? En zijn ze dat eigenlijk wel?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Pengu schreef: Kan een bedrijf dat aan intermediaire dienstverlening doet de wet ontglippen? En zijn ze dat eigenlijk wel?
lulkoek

zelfs de krantenboer kan argumenteren dat 'm intermediair is
hij druk of schrijft de gazet tenslotte niet zelf :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toch wel een hemelsbreed verschil met de USA bv. Daar betaal je een pakje kauwgum met je kredietkaart. Niemand die daar moeilijk over doet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Toch wel een hemelsbreed verschil met de USA bv. Daar betaal je een pakje kauwgum met je kredietkaart. Niemand die daar moeilijk over doet.
Inderdaad... en dan spreken we zelfs over kredietkaarten en niet onze gewone betaalkaarten.

Ik kan ook moeilijk geloven dat daar de toestellen of transactie kosten gratis zijn.
1207 schreef:in 2016 bijna 2 miljard transacties dus een winst voor da bancontact bedrijf van 80 miljoen waar ge niets voor moet doen
Ja, want iedereen bij Bancontact of welke provider dan ook werkt gratis en hun infrastructuur is ook gratis :bang:
1207 schreef:moet er aan die kosten gemorreld worden
En waarom moet er aan die kosten gemorreld worden... moeten we straks ook gaan morrelen aan de extra kosten voor de airco's die winkels de laatste weken hebben laten draaien soms ? Zolang er een gezonde concurrentie is tussen de aanbieders van betaalterminals lijkt er mij niet echt een probleem.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Zolang er een gezonde concurrentie is tussen de aanbieders van betaalterminals lijkt er mij niet echt een probleem.
Is die er wel? Ik gok dat 99% van Atos is en ik vraag mij af hoe gemakkelijk dat 3den bancontact kunnen aanbieden(niet zo een probleem aangezien elke BC kaart reeds lang ook een Maestro is, maar voor diegenen die nieuwe dingen niet vertrouwen wel wenselijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De tijd dat alles van één provider komt is al even voorbij... mits wat Google'n kom je makkelijk aan 10 aanbieders voor electronische betalingen met diverse prijsformules.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef: Ja, want iedereen bij Bancontact of welke provider dan ook werkt gratis en hun infrastructuur is ook gratis :bang:
ze dekken hun kosten door huur, door percentages op de transacties zelf
nu goed, ik merk dat je er weer bent als monopolisten aangevallen worden :)
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Atos heeft al serieus wat terrein verloren, kijk maar naar carrefour waar alle terminals door ingenico vervangen zijn en bijgevolg maestro gebruiken en zo zijn er nog veel waar er tegenwoordig via maestro betaald wordt.
Een transactie onder de €5 kost overigens maar €0,02 sinds enige tijd via bancontact met gelijk welk abonnemenstype.
Een transactie tussen €5 en €10 kost €0,10, boven de €10 is afhankelijk van je abonnement.
Dus 15 cent vragen voor een transactie is gewoon diefstal.
Ze zouden zelfs meer transacties moeten aanmoedigen want zo wordt het abonnement per transactie goedkoper omdat je de kosten meer kunt spreiden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:ze dekken hun kosten door huur, door percentages op de transacties zelf
Huur is een kost voor de hardware (betaalterminal)... dat staat los van de infrastructuur van de provider (mainframe, software ontwikkeling, maintenance, servicedesk, gebouwen, R&D, ...). Trouwens voor betalingen via Maestro betaal je geen percentage op de transacties (dat is enkel bij kredietkaarten).
1207 schreef:nu goed, ik merk dat je er weer bent als monopolisten aangevallen worden :)
Wel als je hier even op twee minuten het business model van een multinational (welke trouwens al lang geen monopolist meer is) komt bepalen zonder enig inzicht in hun bedrijfsvoering.

Ik kom hier trouwens ook niet vertellen dat jij voor 5 euro per uur moet werken want dat je anders een afzetter bent... maar blijkbaar mag jij dat wel ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:1207 schreef:
in 2016 bijna 2 miljard transacties dus een winst voor da bancontact bedrijf van 80 miljoen waar ge niets voor moet doen

Ja, want iedereen bij Bancontact of welke provider dan ook werkt gratis en hun infrastructuur is ook gratis
Winst wil zeggen dat al die kosten al betaald zijn. Winst is zuiver geld in de pocket van de aandeelhouders (5 banken!) die een tweede keer met je centen gaan lopen want je moet betalen voor je rekening en je bankkaart en je moet nog eens betalen om ze te mogen gebruiken :bang:
r2504 schreef:Wel als je hier even op twee minuten het business model van een multinational (welke trouwens al lang geen monopolist meer is) komt bepalen zonder enig inzicht in hun bedrijfsvoering.
Misschien moet je hun bedrijfsvoering aan een nauwere analyse onderwerpen. Hier alvast een aanzetje : https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 37030.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Winst wil zeggen dat al die kosten al betaald zijn.
1207 noemt de transactiekost "pure" winst... en daar lijk je in mee te gaan (al zie ik geen enkele basis hiervoor).
petrol242 schreef:en je moet nog eens betalen om ze te mogen gebruiken
Dus diensten moeten maar gratis zijn... ik vermoed dat jij ook gratis werkt ?
petrol242 schreef:Misschien moet je hun bedrijfsvoering aan een nauwere analyse onderwerpen. Hier alvast een aanzetje : https://www.tijd.be/ondernemen/banken/b ... 37030.html
Ik lees daar enkel dat diensten lanceren veel geld kost... en dat moet ergens vandaan komen !
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:1207 noemt de transactiekost "pure" winst... en daar lijk je in mee te gaan (al zie ik geen enkele basis hiervoor).
Ik weet ook niet waar 1207 zijn cijfers haalt, maar als het inderdaad over 20 miljard transacties gaat, zou die winst zelfs nog onderschat zijn.
r2504 schreef:
petrol242 schreef: en je moet nog eens betalen om ze te mogen gebruiken
Dus diensten moeten maar gratis zijn... ik vermoed dat jij ook gratis werkt ?
Je verdraaid hier mijn woorden weer door niet correct te quoten of je verstaat ze niet. Ik zal ze nog eens herhalen en iets beter verwoorden :
"die een tweede keer met je centen gaan lopen want je moet betalen voor je rekening en je bankkaart en je moet nog eens een tweede keer betalen om ze te mogen gebruiken :bang:"
Hoe dikwijls ga je dat zwak argument van gratis werken blijven herhalen? Ik werk al voor het grootste deel gratis, want als ik zou krijgen wat de meerwaarde is die ik opbreng zou ik een pak meer "verdienen". Dus daar word ik ook al bestolen, maar ik kan nu éénmaal niet uit dit rotsysteem uit geraken. Maar das een andere discussie. Ik heb trouwens nergens gezegd dat diensten gratis moeten zijn. Dat maak jij ervan. Daar ben je goed in.
r2504 schreef:Ik lees daar enkel dat diensten lanceren veel geld kost... en dat moet ergens vandaan komen !
Inderdaad komt dat ergens van. Elke euro die je bezit waar je niet echt voor gewerkt hebt, is een euro die je gestolen hebt van diegene die er wél voor gewerkt heeft. Ik heb het al gezegd in een ander topic, heel de financiële "economie" is één grote luchtbel. En als je gelooft dat het elektronisch betalen er is gekomen voor het gemak van de gebruiker...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Wat is echt werken volgens u? Een complex informaticasysteem ontwikkelen en onderhouden is geen echt werk?

Is stukjes katoen en metaal van A naar B verplaatsen om ze uiteindelijk terug naar A te brengen wél echt werk, of houden we enkel de illusie in stand dat het zo moet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ik weet ook niet waar 1207 zijn cijfers haalt, maar als het inderdaad over 20 miljard transacties gaat, zou die winst zelfs nog onderschat zijn.
Je gaat voort op cijfers zonder de oorsprong te kennen en dan noem in inkomsten ook nog gewoon winst :bang:
petrol242 schreef:want je moet betalen voor je rekening en je bankkaart
Dan moet je dringend een andere bank zoeken want ik betaal daar al 30 jaar NIETS voor !
petrol242 schreef:en je moet nog eens een tweede keer betalen om ze te mogen gebruiken
Het is dan ook een andere dienst.
petrol242 schreef:Ik werk al voor het grootste deel gratis, want als ik zou krijgen wat de meerwaarde is die ik opbreng zou ik een pak meer "verdienen". Dus daar word ik ook al bestolen, maar ik kan nu éénmaal niet uit dit rotsysteem uit geraken. Maar das een andere discussie.
Dan ben je nog dommer dan ik dacht... trouwens als het allemaal zo eenvoudig is volgens jou moet je gewoon zelfstandige worden.
petrol242 schreef:Ik heb het al gezegd in een ander topic, heel de financiële "economie" is één grote luchtbel. En als je gelooft dat het elektronisch betalen er is gekomen voor het gemak van de gebruiker...
Dat is een totaal andere discussie... maar inderdaad, het is niet voor het gemak van de gebruiker maar het heeft alles te maken met de totale controle op de geldstromen vanuit de overheid. Maar uiteindelijk is het de nieuwe consument die erom smeekt (en denkt dat hij er beter van zal worden... lees maar even de discussie rond het nieuwe TV kijken... zelfde verhaal).

Ooit gaan sommigen hier nog begrijpen dat het vroeger allemaal niet zo slecht was !
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Didymus schreef:Wat is echt werken volgens u? Een complex informaticasysteem ontwikkelen en onderhouden is geen echt werk?
ik denk dat niemand dat beweert
iets met drogreden vals dilemma woorden in de mond leggen, zoek maar eens op. r2504 is een enorme fan van dit soort retorica

ik beweer simpelweg dat dat bancontact bedrijf perfect uit de kosten raakt door huur, mooie percent op onderhoudswerken en een kleine percent op het totaalbedrag.
nog eens 80 miljoen opstrijken voor de 2 miljard verrichtingen? als die monopolist die 80 miljoen echt nodig heeft om te overleven dan is er iets serieus mis met hun bedrijfsmodel
wat petrol zegt klopt ook
betalen voor de kaart, betalen voor een rekening bij de bank
zelf daarbovenop tijd investeren want vandaag de dag moet je als klant uiteindelijk alles zelf doen. je kunt dat hier, dat ginder, je kutn naar x bellen, ...
met E-id kun je comfortabel zelf ...
allemaal onder het mom van vrijheid en vrije keuze :)
payconiq is ook al overgepakt door bancontact dus binnen het jaar zal je hier ook extra voor mogen betalen.

het ging erom dat de overheid naar een cashloze maatschappij wil gaan en dan moet je dit soort kosten vermijden, desnoods verplicht maar lang beide kanten. is het voor de klant gratis dan ook voor de handelaar.
die kost afschaffen zal er echt niet voor zorgen dat die monopolist volgend jaar failliet is, zoals r2504 insinueert :)
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

1207 schreef:ik denk dat niemand dat beweert
iets met drogreden vals dilemma woorden in de mond leggen, zoek maar eens op. r2504 is een enorme fan van dit soort retorica
En als je mijn berichtengeschiedenis erop naslaat zul je zien dat ik me daar enorm aan erger, maar petrol242 heeft transactiekosten letterlijk diefstal genoemd. Een stelling die alleen overeind blijft als je gelooft dat geldtransporten een enorme toegevoegde waarde hebben voor de economie.
1207 schreef:het ging erom dat de overheid naar een cashloze maatschappij wil gaan en dan moet je dit soort kosten vermijden, desnoods verplicht maar lang beide kanten. is het voor de klant gratis dan ook voor de handelaar.
die kost afschaffen zal er echt niet voor zorgen dat die monopolist volgend jaar failliet is, zoals r2504 insinueert :)
Geen enkel bedrijf gaat servicekosten laten vallen omdat ze het financieel wel aankunnen. Als de overheid te hard ingrijpt, dan trekken ze zich gewoon terug uit ons land. Bovendien heeft de omzet van een bedrijf geen enkel uitstaan met de winst die ze maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Geen enkel bedrijf gaat servicekosten laten vallen omdat ze het financieel wel aankunnen.
Er zitten hier toch echte Robin Hoods die totaal wereldvreemd zijn en geloven dat alles gratis kan en er vooral geen winst hoeft/mag gemaakt worden (of laten we meteen de NV, BVBA, ... omvormen tot een vzw). Spijtig genoeg hebben ze geen van allen een eigen bedrijf om deze ideologie te demonstreren en blijven ze louter aan de zijlijn staan roepen :bang:

Ik stel voor dat we van hun loon nog wat af doen zodat ze zeker niet kunnen sparen voor iets... volgens hen is dat toch schandalig.
1207 schreef:iets met drogreden vals dilemma woorden in de mond leggen, zoek maar eens op. r2504 is een enorme fan van dit soort retorica
We kunnen niet allemaal ganse dagen dromen en Robin Hood spelen... blijkbaar komt de waarheid soms wat hard aan ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bancontact is ook een tool om de mensen minder/geen kredietkaart van een wereldwijd netwerk te laten gebruiken, waaraan banken meer moeten bijdragen in de kosten. Laat staan het gedacht dat ze dan nog meer "Spaar&Pluk" bonnen moeten uitschrijven, ik zie ze al walgen bij de grootbanken.

Dat op zich is een reden waarom Bancontact niet rap gaat verdwijnen, zelfs met wat overheidsinterventie. De grootbanken willen kost wat kost vermijden dat de Belg sneller naar zijn kredietkaart zou grijpen in de winkel, want dat zijn betaalschema's waar ze veel minder over te zeggen hebben dan hun "eigen" Bancontact.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 aug 2018, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

petrol242 schreef: Winst wil zeggen dat al die kosten al betaald zijn. Winst is zuiver geld in de pocket van de aandeelhouders (5 banken!) die een tweede keer met je centen gaan lopen want je moet betalen voor je rekening en je bankkaart en je moet nog eens betalen om ze te mogen gebruiken
Je doet iets verkeerd denk ik.
Ik betaal niets voor mijn rekening.
Ik krijg zelf geld per betaling die ik doe
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

warpozio2 schreef: Je doet iets verkeerd denk ik.
Ik betaal niets voor mijn rekening.
Ik krijg zelf geld per betaling die ik doe
Sommige mensen willen nu eenmaal betalen voor een kantoor van hun bank vlakbij. Ook al zijn dat er steeds minder kantoren en moeten ze er voor steeds minder diensten nog aankloppen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1055
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

CCatalyst schreef:
warpozio2 schreef: Je doet iets verkeerd denk ik.
Ik betaal niets voor mijn rekening.
Ik krijg zelf geld per betaling die ik doe
Sommige mensen willen nu eenmaal betalen voor een kantoor van hun bank vlakbij. Ook al zijn dat er steeds minder kantoren en moeten ze er voor steeds minder diensten nog aankloppen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180809_03656082
Ik lees het ook net.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Transactie < 5 euro is 2 eurocent.

https://mijnbetaaloplossing.be/index/nl ... ontact.htm

En op 1000 en transacties is die huurkost verwaarloosbaar. En als je die wil doorrekenen moet je ook de tijd tellen die je alle dagen neemt om je kassa te tellen, wisselgeld te halen. De jaarlijkste kost van je bankrekeningen en geldstoringen ook vaak niet gratis zeker niet bij muntgeld. Als je wil vergelijken moet je dat volledig doen.

En dit zijn de public prijzen er zijn nog betere formules.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Sommige mensen willen nu eenmaal betalen voor een kantoor van hun bank vlakbij. Ook al zijn dat er steeds minder kantoren en moeten ze er voor steeds minder diensten nog aankloppen.
banken moedigen dat ook aan hé

paar dagen geleden wou ik iet weten van verzekering
ik spring dus bank binnen, was in de buurt. mo de meneer/madam vd verzekering was op congé en in da kantoor as er dus niemand die m'n vraag kon beantwoorden, een bank die ook verzekeringen doet :).

openingsuren? als een bank op ne maandagmorgen van 10-12 open is moogt ge al blij zijn
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomsworld schreef:En als je die wil doorrekenen moet je ook de tijd tellen die je alle dagen neemt om je kassa te tellen, wisselgeld te halen. De jaarlijkste kost van je bankrekeningen en geldstoringen ook vaak niet gratis zeker niet bij muntgeld. Als je wil vergelijken moet je dat volledig doen.
Het is inderdaad absurd dat winkels veel geld uitgeven aan gebouwen, inrichting, reclame, personeel, administratie, ... maar steen en been klagen wanneer ze plots 2 cent op een electronische betaling moeten uitgeven.

Al die dingen samen zijn gewoon je globale onkosten en die gaan inderdaad van je winst af... maar Bancontact is daarbij niets speciaals dat je er moet over klagen (net zoals je andere kosten moet je gewoon zorgen dat je een leverancier hebt met een goede prijs/kwaliteit verhouding).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Cash geld is zoals autorijden. Mensen beseffen niet goed wat de kosten zijn van iets als ze niet meteen (of binnen een korte termijn) met hun neus op de factuur gedrukt worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mensen rekenen vooral hun eigen kost niet aan.
Veel zelfstandigen betalen zichzelf niet of niet volwaardig uit.
Goed, dat helpt hun zaak in the long run, maar betekent ook dat ze dat geld wss "gratis" tellen en verwerken.
Dan is het voor hen wel zuur wanneer ze op elke electronische transactie kosten moeten betalen.

Wat mij betreft is mijn stelling daar zeer strict over:
Als de overheid meer electronisch betalen wil stimuleren, dan moeten alle onkosten die daarmee gepaard gaan (kaarten, terminals, transacties) ook maar door de bank zelf (of belastingsgeld) betaald worden.

Het gaat over het recht om officiele valuta te transferren tussen twee inwoners/entiteiten, en dat moet kunnen zonder dat dat rechtstreeks iets kost voor de personen die daarbij betrokken zijn.
Aan het einde van de rit verdienen die banken geld door ons geld te investeren en daar niemendal interest op te betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Aan het einde van de rit verdienen die banken geld door ons geld te investeren en daar niemendal interest op te betalen.
The good old times... tegenwoordig moeten ze zelfs betalen om je geld bij andere instanties te droppen !
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”