Aankoopadvies UPS

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zoals bij "mijn kleine frustratie van de dag" al eens beschreven, is het stroomnet hier onbetrouwbaar. Er zijn hier op de paar maanden dat we hier wonen (en de paar jaar dat we deze woning hebben) al meer pannes geweest dan ik in 25 jaar heb meegemaakt toen ik nog in Sint-Niklaas woonde.

Soms is het geen volledige panne, maar een kleine "fluctuatie", geen idee hoe ik het moet noemen. De lichten die aan staan pinken eens, de ketel herstart en sommige toestellen met stroomblok moeten even uit het stopcontact genomen worden om weer aan de praat te krijgen, maar zaken als bijvoorbeeld de modem, switch, APs, etc... blijven werken. Bizar, maar ik ken er dan ook niet veel van, behalve dat het zonet weer van dat was.

Nu wil ik enkele zaken aan een UPS hangen, om mezelf wat herinstallatie/herconfigureer werk te voorkomen in de toekomst. Eigenlijk hoeft hij zelfs niet zo lang mee te gaan.
Ik wil gewoon dat de domotica "server" netjes afsluit (oud Zotac computertje, dual core Atom, 100W voeding maar telkens maar onder 10% load ofzo. Draait Debian). Eventueel dat de modem aan blijft (want ik heb al gemerkt na een paar stroompannes dat dan de snelheid soms omlaag gaat en dan is het weer wachten tot het stijgt). De APs en switch is een mooie plus maar boeit eigenlijk minder.

Nu, al die toestellen staan in de technische ruimte en hangen aan zo een kabelgoot met stopcontacten (beetje zoals een Legrand goot). Zijn er UPS toestellen die ik rechtstreeks tussen de zekeringenkast en die goot kan plaatsen? Lijkt me wat dubbel dat er stopcontacten op het toestel zitten terwijl die beschikbaar zijn. En hoe weet ik eigenlijk wat voor UPS voldoet?
Op Routershop.nl al wat rondgekeken, daar staat dan in de lijst met toestellen "Overbrugginstijd max 50,7 minuten, maar als je dan in de specs gaat kijken spreken ze nog maar van 1,3 minuten bij 480Watt en 25 bij 100 Watt (nu, het verbruik gaat geen 100W meer zijn gezien de pc meteen uit zou moeten gaan dus dat zal dan iets hoger liggen waarschijnlijk).
Als merk was ik momenteel naar APC aan het kijken, maar dat is puur omdat ik ze hier en daar tegenkom bij bedrijven en omdat ze een sensor hebben voor Home Assistant. Niet noodzakelijk dus zolang er maar een shutdown signaal naar de computer gaat dat Debian snapt.

En maar eens in men polis kijken hoe het zit met dekking van de verzekering door die fratsen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik heb momenteel een gebruik van 154 Watt op mijn ups en hij geeft aan 2622 seconden te kunnen overbruggen.
Merk is APC, model is Back-UPS RS 1200G en hij word gestuurd vanuit een synology server.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Er zijn ook verschillende soorten UPS'en, Off-line, On-line, Line interactive:


MClaeys schreef:Soms is het geen volledige panne, maar een kleine "fluctuatie"[/size]
Ik weet niet of een Off-line / Line interactive UPS dit opvangt, een On-line UPS zal dit wel opvangen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

line interactive deels als ik me niet vergis...
Waarschijnlijk is het particulier toch wat prijzig voor wat het waard is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bestaat de wizard/configuratie niet meer bij APC?

Je kan ook een 2dehands kopen waar je zelf nieuwe accu's voor koopt grootte afgestemd op je duurtijd
Of starten met de oude accu's
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

honda4life schreef:Waarschijnlijk is het particulier toch wat prijzig voor wat het waard is.
Soms twijfel ik ook wel eens als er ergens een aanbieding is... maar de stroompanne's in gans m'n leven kan ik op één hand tellen (en lijkt het mij dus eerder verloren geld hierin te investeren).

Blijkbaar is dit bij MClaeys anders... misschien toch eens de netbeheerder contacteren (en de verzekeraar want veel toestellen kunnen hier niet goed mee overweg).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”