Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Artikel in Techzine België over Super-vectoring 35b:

Glasvezel is de toekomst, maar de uitrol ervan in heel België is een project op lange termijn. Daarom zijn tussenoplossingen cruciaal. De huidige telefoonkabel heeft zijn beperkingen, maar ultra vectoring opent binnenkort de weg naar snellere prestaties.

Proximus staat vandaag zwaar onder druk van Telenet en Voo, en moet zijn aanbod scherp houden. De topsnelheid vandaag staat op 100 Mbps, terwijl Orange en Telenet met 200 tot zelfs 400 Mbps schermen. Proximus maakt gebruik van de telefoonkabel, Telenet van de coaxkabel. Zonder een van beide inferieur te noemen, moet Proximus een duidelijke stap voorwaarts zetten om competitief te blijven. Dat komt er nu aan onder de noemer ‘ultra vectoring’.

volledig artikel:
https://www.techzine.be/blogs/16971/hoe ... werkt.html
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk inderdaad dat supervectoring als tussenstap er gaat komen. "The last miles" is en blijft de flessenhals en als daar op relatief goedkope manier een tijdelijke oplossing uit de bus komt, zal die er wel komen.

Alleen, een hogere frequentie heeft een significant zichtbaar nut op de kortere lijnen. Maar dat hebben we met de invoering van de eerste vectoring golf ook al mogen vast stellen. Mensen met een FB 7590 zijn al voorbereid :-D, maar wat met de Bdozen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vraag me wel af wat de timing is van zo'n "tussenstap", als je ziet hoe lang het geduurd heeft om vectoring uit te rollen.
  • - Ik denk dat we 2010-2011 voor het eerst over "vectoring" hoorden?
    - het was rond 2013 toen we voor het eerst over de B-box3 hoorden?
    - Dan is er een periode geweest van 3 jaar (vanaf 2014) om alles uit te rollen: nieuwe vectoring kaarten in alle ROPs (toen spraken ze van 22.400 ROP's, nu zijn het er al 26.000), vervangen van een paar miljoen B-box'en ..
    - Intussen zijn we 2018, dus 8 jaar na de eerste testen.
Voor Supervectoring 35b moet er ook nog veel gedaan worden:
  • - testen, selectie van vendors (CPE en DSLAM), bestellen (uitschrijven van tenders), upgraden van 26.000 ROPs met de supervectoring kaarten, vervangen modem (B-box4?) bij x miljoen klanten ...
    - dus ook een ritje van 5 tot 8 jaar?
Wil dat zeggen dat Proximus zich terug tijd kan kopen en zo uitstel krijgen voor de FTTH uitrol?
Welk kostenplaatje? 26.000 (of meer) nieuwe ROP's, mankracht (2 techniekers * 8 uur per ROP?), nieuwe modems ...
Geld toch niet beter besteed aan versnelde FTTH uitrol?

Maar zoals het artikel schrijft: ze voelen de hete adem van coax, die nu al 200-400 mbps kan aanbieden, en FTTH is nog niet voor morgen.
Dus moeten ze met een tussenoplossing komen ...

PS. Ik heb toch al mijn supervectoring 35b modem :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Spijtig dat hier in België het netwerk niet uitgerold is historisch gezien zoals Nederland met 2 directe koperpari dan kon bonding ook dat loopt u aardig in NL.

FTTH gaat nog heel lang duren door de manier waarop België vol gebouwd is, vrees dat FTTH vooral iets van dichtbevolkte gebieden zal blijven.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je moet je gewoon afvragen wat het kostenplaatje is. 26000 ROP's aanpassen en blijven incasseren kan wel eens meer opbrengen dan FTTH uitrollen. Ondertussen zijn ze daar wel gedeeltelijk mee bezig om mee te zijn, maar dan zijn we toch ook weeral x jaren verder.

Uiteraard is er de hete adem van de kabel, maar de rek op de coax begint er stilaan ook uit te geraken en zal er toch een lichtgevend kabeltje moeten komen en dan is de race voor de laatste meters niet zo groot meer tussen coax en koper.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het grootste probleem van Proximus is z'n aanbod dat niet consistent/breed beschikbaar is.

Je moet altijd ergens hopen dat je iets gaat hebben tussen 20 a 100 Mbps... en ultra vectoring gaat dat verschil alleen groter maken.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Inderdaad, als ik die grafiek zie denk ik niet dat dit voor mij ook maar iets gaat veranderen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Het grootste probleem van Proximus is z'n aanbod dat niet consistent/breed beschikbaar is.
Je moet altijd ergens hopen dat je iets gaat hebben tussen 20 a 100 Mbps... en ultra vectoring gaat dat verschil alleen groter maken.
Afstand zal inderdaad altijd een rol blijven spelen bij koper. Daarom zal het ook noodzakelijk zijn om die afstand te verkleinen door bijkomende ROP's, zodat glasvezel alsmaar dichter komt tot bij de klant ...
petrol242 schreef:Je moet je gewoon afvragen wat het kostenplaatje is. 26000 ROP's aanpassen en blijven incasseren kan wel eens meer opbrengen dan FTTH uitrollen. Ondertussen zijn ze daar wel gedeeltelijk mee bezig om mee te zijn, maar dan zijn we toch ook weeral x jaren verder
Misschien was ik hierboven wat pessimistisch over de timing van de uitrol. Als je ziet hoe snel supervectoring in Duitsland uitgerold wordt:
https://www.teltarif.de/telekom-vdsl-su ... 73441.html

Kort vertaald:
  • Sedert 1 augustus is de commerciële uitrol van super vectoring begonnen bij Deutsche Telekom.
  • In een eerste stadium is de technologie beschikbaar voor 6 miljoen klanten.
  • Tegen het einde van het jaar zal super vectoring beschikbaar zijn voor 15 miljoen klanten.
  • Net zoals hier gaat het in Duitsland ook nog vele jaren duren alvorens FTTH op brede schaal beschikbaar wordt, en wordt super vectoring verdedigd als overgangsoplossing.
  • In Duitsland is super vectoring voorbehouden voor de klanten die erom vragen (en betalen), namelijk het "MagentaZuhause XL" abbo van 54.95 EUR, in dit abbo is ook één GSM abbo inbegrepen ("all-net flat"), TV kost extra 9.95 EUR (incl. decoder).
Voor zover ik het begrijp kan de invoering heel gefaseerd gedaan worden: de huidige B-box3 of bestaande whitelisted 17a modems kunnen gewoon blijven werken op een 35b lijn aan hun huidige snelheid, je zal alleen een nieuwe modem nodig hebben indien je de hogere snelheid wilt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Over die x aantal jaren doelde ik op FTTH. Ik vraag me trouwens af of er veel moet aangepast worden in de DSLAM. De kaarten daar kunnen al in het spectrum van 30 MHz werken. 35b is natuurlijk nog een ander verhaal.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wat met pair bonding die kpn doet?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

boonpwnz schreef:Wat met pair bonding die kpn doet?
Onmogelijk in België op grote schaal want hier is historisch een aanleg met een direct en retourpaar. In NL 2 directe paren. En voor bonding moeten beide kabels even lang zijn.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

Dan heb ik chance.
In 2007 of 2008, toen ik nog zelfstandige was, heb ik (thuis), naast de proximus VDSL2 lijn, een tweede VDSL2 lijn aangevraagd via Versatel voor onze (web)servers.
Heb dus nu 2 directe paren (Proximus is toen het tweede paar komen herlassen)... :-D
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Hier ook 2 directe paren, maar geen aanbod via proximus of edpnet helaas....

In nederland zijn ze ook al met supervector bezig, maar daar bleken een aantal rop's al stiekem supervector kaarten te hebben, het moest enkel op release datum worden vrijgegeven.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Idd niet iedereen heeft een dubbel koperpaar liggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Turbokeu schreef:Dan heb ik chance.
In 2007 of 2008, toen ik nog zelfstandige was, heb ik (thuis), naast de proximus VDSL2 lijn, een tweede VDSL2 lijn aangevraagd via Versatel voor onze (web)servers.
Heb dus nu 2 directe paren (Proximus is toen het tweede paar komen herlassen)... :-D
Het is niet omdat jij (of andere enkelingen) 2 directe paren hebt, dat Proximus bonding kan (zal) aanbieden :-) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Inderdaad, hier in het appartementsgebouw liggen er 5 directe paren waar er maar 2 van gebruikt zijn, maar soit proximus is dat niet van plan zijn zelf bedrijven waar er vaak veel liggen. Te klein publiek.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Heeft een vast kabelnet nog wel een toekomst? bedoel: ik kijk nu al tv met 4G en internet draadloos Orange 4G Flybox… dus overal alles maar blijven openbreken voor nieuwe kabels terwijl de toekomst draadloos wordt...denk alles via 5G/6G... weggegooit geld alles opbreken en kabels...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Pair bonding is nooit een issue geweest in België door de wirwar in het koperbeheer. De koper zal wel dichterbij de fiber komen (of omgekeerd) in gebieden waar dat (financieel) haalbaar is. Supervectoring dus voor de happy few die in een lus zitten onder de 100 meter? Pure natte vinger?

Een uitrol in België zit op zich te wachten, terwijl het in D wel kan, dus ik vermoed dat de DSLAMS het wel kunnen leveren. Het is een eeuwenoude strategie van de duopolisten om in mekaars boezem te kijken en zo lang mogelijk de user in de kak te zetten. Old news dus uiteindelijk...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

satellitetv schreef:Heeft een vast kabelnet nog wel een toekomst? bedoel: ik kijk nu al tv met 4G en internet draadloos Orange 4G Flybox… dus overal alles maar blijven openbreken voor nieuwe kabels terwijl de toekomst draadloos wordt...denk alles via 5G/6G... weggegooit geld alles opbreken en kabels...
En hoe zullen de zendmasten aangesloten worden?
Bij 5G heb je stukken meer zenders nodig dan nu bij 4G.

Je kan dit ook doen via de ether, zoals men al deed in de jaren 80, maar dit spectrum zit al goed vol, en met een goede straallink haal je hedendaags rond de 800Mbps, wat wellicht te weinig zal zijn voor een 5G antenne, en monitoring van de site, en deze snelheid naar de volgende mast te verdelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satellitetv schreef:Heeft een vast kabelnet nog wel een toekomst? bedoel: ik kijk nu al tv met 4G
Nodig maar eens 50 vrienden uit en probeer maar eens met z'n allen TV te kijken over 4G... je zal snel weten waarom er nog kabels in de grond steken.
blaatpraat schreef:En hoe zullen de zendmasten aangesloten worden?
Nieuwe masten is allemaal via fiber.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Maar PX had toch gemeld dat ze over 10 jaar 50% op glasvezel willen hebben, dan lijkt het mij toch nuttig om de andere helft van Ultra vectoring te voorzien. Dat is toch dan maar de helft van de wijkkasten en de personen die nu te ver verwijderd zijn en op ADSL zitten.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:
blaatpraat schreef:En hoe zullen de zendmasten aangesloten worden?
Nieuwe masten is allemaal via fiber.
Bedankt voor de bevestiging van mijn bericht.
Dus om maar te zeggen: ja, kabels in de grond hebben zeker nog toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”