Het einde van de PC zoals we die kennen met Windows DaaS?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:Maar tegelijk kan je toch ook niet verwachten dat je een paar dollars neertelt voor een Android app, waarvan een deel nog naar Google gaat, en de developer(s) uw investering dan jaren gaan onderhouden met updates... Nu is het vaak zo, en in de realiteit blijkt het niet houdbaar, waardoor die apps dan vaak een stille dood sterven.
Je hebt een punt, maar de ontwikkelaars van heel wat Android apps krijgen niets (gratis app), of enkel via ads. Dat zal ook geen vetpot zijn. Dus ik zie het verschil niet?
Anderzijds, als je 100K downloads hebt voor €2, zit je wel op €200K waar je effectief ook Google nog van moet betalen. Van de resterende €150K kan je wel een appje onderhouden zeker :)?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

MS zijn grootste focus is nu eenmaal de cloud, Azure bewijst dat het model echt werkt.
Vroeger hadden veel bedrijven een eigen server infrastructuur ergens in hun kelder staan, die ze zelf moesten onderhouden.
Nu met Azure, Aws,... is alles onderhouden werkt alles gemakkelijk samen zonder al teveel moeite moeten te doen en ik denk dat ze dat ook voor Windows willen.

Nu met Windows voelt het wat risicovoller aan. Ik vermoed dat de grootste focus zal liggen op Active Directory in de cloud met dan client terminals. Een bedrijf kan dan goedkopere machines voorzien om dan in te loggen in de terminal die krachtig genoeg is voor het werk dat je moet verrichten.
Mensen die thuis werken kunnen dan inloggen met hun eigen computer in het bedrijfsnetwerk zonder een laptop van het werk te hebben.

De home user daarentegen lijkt me nu niet iets waar ik voor sta te springen. Misschien dat Linus Torvalds eindelijk zijn droom krijgt met Linux op desktop.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Cloud is allemaal goed en wel als je een deftige internetconnectie hebt. Anders is het ook maar zinloos...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Sinds kort gebruiker van Shadow. En sinds vorige week ook een Shadow box in huis. Heb zo een krachtige computer zonder er meteen een smak geld voor neer te leggen. In het begin voor ik de box heb gehad wel eens een week getest met mijn Macbook air en ook mijn Windows tablet welke ook (min of meer) volwaardige Windows 10 kan draaien gebruikt en dat wekt dus perfect. Zowel games als andere zaken werken uitstekend en zonder vertraging.

Jaren gelden trouwens ook tijdens stage gewerkt op een andere computer die eigenlijk op server draaide voor boekhoudpakket. Dus waarom niet iedereen een thin-client geven en alles draaien op een grote server? Snelheid van internet lijkt me in België niet meer het grootste probleem. 1 nadeel is wel de datalimiet maar grootste transfers gebeuren toch op de server. Enkel beeld, geluid en interacties moeten worden doorgestuurd.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

en als het internet plat is geen werk meer.

De geschiedenis maakt inderdaad kringetjes, we zitten zo te zien weer rond 1975
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Klopt, in de jaren 70 werkten we ook allemaal met clients :-)
Ik heb mijn data gewoon graag bij mij. Indien geen internet (bvb als ik mobiel ben) kan ik wel nog steeds werken op mn laptop. Denk maar aan treinreizen etc.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Waar moet MS van leven? :bang: Misschien van hetgene waar ze hun oprichter tot de rijkste mens ter wereld van maakten?

MS heeft nog altijd een bijna-monopolie en hun software wordt wereldwijd massaal gebruikt, een probleem met inkomsten is er niet. Dit is gewoon een manier om dezelfde mensen steeds opnieuw te laten betalen voor hetzelfde. Hoeveel is er echt veranderd aan office sinds de 2007 versie buiten wat cosmetische aanpassingen en wat veranderingen aan het menu (lint)? ook in Windows kom je nog vaak schermen tegen die in win95 al bestonden, men legt er soms gewoon een andere grafische schil over.

Met de cloud ben je gekloot. Je moet er maar van uit gaan dat je altijd verbinding hebt en dat deze stabiel is. Ook verplaats je potentieel gevoelige data in handen van iemand die je toestemming geeft u er voor aan te rekenen wat ze willen :nono:

Het model is populair maar het werkt niet even goed voor elke content. Voor film kan het werken omdat je films niet altijd 20 keer opnieuw gaat bekijken. Voor muziek is dat al anders. Je betaalt bij streaming eigenlijk telkens opnieuw om hetzelfde nummer te beluisteren en nog eens om het opnieuw door te sturen. Op PC is het nog erger, je geeft alle controle af en bent bereid er tot de oneindigheid voor te betalen. Wie betaalt nu om een extern bedrijf de game over knop te geven?
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb op mijn Windows 7-PC nooit IE ("Edge") geüpdatet, omdat ik het toch niet gebruikte. Alle andere updates heb ik altijd netjes uitgevoerd. Ik ben zowat de enige denk ik die nooit gesard is met de update naar Windows 10 (*) -en ik ben er zeker van dat het ene met het andere te maken heeft. Het staat mij helemaal niet aan dat je operating system elders beheerd wordt en dat je daar niets kan tegen doen. Zo kan ik sedert kort geen data meer uitwisselen tussen mijn Windows 10 en mijn Windows 7 PC (via gedeelde folders in het thuisnetwerk): MS heeft het systeem van de thuisgroepen nl. plots uitgeschakeld in Windows 10. Als gebruiker sta je erbij en kijk je ernaar.
Die cloud-oplossing vind ik ook maar niks. Stel dat je duizenden (of enkele tienduizenden foto's) online hebt bij Adobe. Schakel gerust over op iets anders: je zal lang zoet zijn met het verplaatsen van al die bestanden en als je stopt met betalen zijn ze na verloop van tijd weg. (En stel dat papa, de huisfotograaf, iets overkomt -regel het maar, nakomelingen.)
Ik heb een oudere PC thuis met Linux en voor 90% van mijn computerbezigheden (Firefox, LibreOffice e.a.) is die net zo functioneel en gebruiksvriendelijk als mijn Windows PC, ook al weet ik niet veel over Linux.


(*) voor alle duidelijkheid: ik wou deze update niet, gratis of niet!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Albert Peetermans schreef: Ik heb een oudere PC thuis met Linux en voor 90% van mijn computerbezigheden (Firefox, LibreOffice e.a.) is die net zo functioneel en gebruiksvriendelijk als mijn Windows PC, ook al weet ik niet veel over Linux.
Een tijdje terug kocht in de goedkoopste barebone laptop die ik kon vinden bij alternate.de

175 ex-btw, op basis van een N3060 cpu, met freedos

ik zet er fedora + openoffice + firefox + rawtherapee op, en alle tools draaien snel genoeg voor bvb op vakantie of als backup laptop
in een vm heb ik zelfs een windows7 draaien en dat gaat vlot

alle bestanden gemaakt in de windows versies van die tools werken hier ook vlekkeloos op de linux versie van dezelfde tool

Mijn windows 7 i7 laptop begint kuren te krijgen met z'n scherm, als ik een laptop opnieuw koop wil ik daar geen windows 10 op. Maar windows7 blijf ik praktisch vinden zonder al de overhead en blah blah van de nieuwere windows versies. Uiteindelijk draaien alle tools die ik nodig heb vanaf windows 7 zowiezo stabiel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Als gebruiker val ik nog liever dood dan in zo'n systeem te stappen. Het is voor mij een PERSONAL computer, geen terminal waarbij zij aan jouw personal info (be)zit.
Een mens is toch iets raars... langs de ene kant roept men voor dergelijke modellen (Spotify, Netflix, ...) en langs de andere kant wil men het niet :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Noch bij Spotify, noch bij Netflix is het iets persoonlijks. Ik vergelijk Netflix nog steeds als de videotheek van 20 jaar terug. Is de film niet meer populair genoeg? Dan verdwijnt hij uit de videotheek. Net zoals bij Netflix. Wil je hem persé echt hebben? Dan koop je die op dvd/blueray/...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

het belangrijke verschil is wie de content producer is hé.

Netflix etc, is content consumeren van anderen, hier spreken we over content produceren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

De gekte waarbij men van alles een peperduur abonnement wil maken is eindeloos.
Denk aan woordenboeken.
Indertijd (Windows 3.11 nog, als ik mij goed herinner), had ik een klein applicatietje (MTXc) van Vandale.
Dat is een Windows 16 bits applicatie, met een erg uitgebreid woordenboek N-F, F-N, N-E, E-N, N-D, D-N, S-N en N-S.
Zoek maar naar iets van die kwaliteit tegenwoordig, bij Vandale verkopen ze u liever een "kwartaalabonnement" (400€ voor een jaar toegang voor Engels alleen...).
Je kunt dat dan enkel online gebruiken, en als jij geen professional bent, heb je daar niets aan.
Gelukkig bestaan er virtuele machines, zodat ik die applicatie kan blijven gebruiken...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Als gebruiker val ik nog liever dood dan in zo'n systeem te stappen. Het is voor mij een PERSONAL computer, geen terminal waarbij zij aan jouw personal info (be)zit.
Een mens is toch iets raars... langs de ene kant roept men voor dergelijke modellen (Spotify, Netflix, ...) en langs de andere kant wil men het niet :roll:
Ik ben me bewust van sommige voordelen van bepaalde modellen zoals een zeer groot aanbod en goede presentatie maar, zoals ik al zei in deze topic, zijn deze clouddiensten niet zomaar vergelijkbaar. Film kon je vroeger in de bios zien of wachten tot ze op TV kwamen. Nu kan je via VOD (beperkt en duur aanbod) en nieuwe diensten als oa Netflix series en films zien wanneer dat u als klant uitkomt. Daar bestaat een vraag voor omdat het beantwoordt aan een behoefte van klanten. De prijs van Netflix is ook laag tov de VOD diensten waar je per film of zelfs per aflevering kon betalen. Voor Film heeft dit model dus voordelen. Je kan trouwens kiezen uit meerdere aanbieders en het aanbod neemt nog toe en hun opzegmethode is vlot. het geld dat ik vroeger aan de bios gaf gaat nu deels naar Netflix maar niet zoveel als ik vroeger uitgaf.

Bij spotify is er een groter probleem omdat je niets meer hebt als je stopt met betalen en omdat je telkens datastroom genereert bij beluisteren. Ik koop dus mijn muziek en luister naar wat ik niet wil kopen via streaming (gratis). Ik koop nu met het geld van vroeger voor CD's digitale bestanden maar betaal minder dan vroeger.

Bij een PC is dat toch anders, je geeft de controle van uw data en capaciteiten over aan een ander die je er oneindig voor gaat betalen en je mag hopen dat de verbinding steeds actief is. Uiteraard genereer je meer datastromen die anderen je weer kunnen aanrekenen. Wie een PC heeft en tevreden is met de werking is dus een grote verliezer in dit systeem. Ik doe nu meer dan 6 jaar per PC omdat de evoluties amper een meerwaarde bieden aan wat ik ermee doe. Waarom zou ik in godsnaam elk jaar opnieuw betalen voor iets dat ik al heb en betrouwbaarder is dan waar ik extra voor zou betalen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Waarom zou ik in godsnaam elk jaar opnieuw betalen voor iets dat ik al heb en betrouwbaarder is dan waar ik extra voor zou betalen?
Een en ander moet je toch in perspectief zien.

De hardware die je hebt staan, die "heb" je inderdaad, je bent daar de eigenaar van. Windows "heb" je niet, je "leent" het (kinda). Microsoft is de eigenaar van Windows en ze geven aan jou een licentie op het gebruik ervan, en dan nog sterk gelimiteerd. Dit in ruil voor een som geld en voor jouw aanvaarding van de licentie. Het is nooit anders geweest.

Microsoft wil Windows omvormen tot een soort van "utility", waarbij je niet langer eenmalig betaalt voor het gebruik in de oneindigheid, maar elk jaar of elke maand opnieuw. In plaats van lenen voor een eenmalige som geld, wordt het huren voor een periodieke som geld. Uiteraard zal die licentie er dan iets anders uit zien, zo zal je continu aanspraak kunnen maken op updates ipv weer een som te moeten neerleggen als een nieuwe versie verschijnt, en zullen je supportrechten niet vervallen (wat nu wel het geval is).

Het is dus van belang goed te beseffen dat je Windows echt niet kunt vergelijken met de hardwarematige computer die je hebt staan, die trouwens ook geld blijft kosten in de vorm van periodiek onderhoud en continue elektriciteitsverbruik.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Toch vind ik het van de pot gerukt. Het is mede één van de redenen waarom ik nooit een windows draaiende heb gehad. Maar ik weet dat ik mij hier op glad ijs bevind en ik wil heus geen windows versus unix beginnen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laat het duidelijk zijn dat niet iedereen het eens is met het Netflix model.
Zolang ze geen DRM-free downloads aanbieden ben ik er niet warm voor te krijgen.
CCatalyst schreef:De hardware die je hebt staan, die "heb" je inderdaad, je bent daar de eigenaar van. Windows "heb" je niet, je "leent" het (kinda). Microsoft is de eigenaar van Windows en ze geven aan jou een licentie op het gebruik ervan, en dan nog sterk gelimiteerd. Dit in ruil voor een som geld en voor jouw aanvaarding van de licentie. Het is nooit anders geweest.
Eh, recent jurisprudentie vanuit Europa zegt toch iets anders hoor.
Licenses onbeperkt in de tijd worden in de EU aanzien als verkopen, met alle rechten als koper zoals bij een fysiek goed.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Het is inderdaad vergelijken van kopen vs huren. Nu vraag ik me toch af waarom zoveel Belgen liever hun huis kopen ipv te huren :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Eh, recent jurisprudentie vanuit Europa zegt toch iets anders hoor.
Licenses onbeperkt in de tijd worden in de EU aanzien als verkopen, met alle rechten als koper zoals bij een fysiek goed.
"Alle rechten"? Dat denk ik niet. Hoe je het draait of keert, er is geen overdracht van eigendomstitel. Misschien bepaalde rechten inzake de licentie zelf ja, maar niet inzake het goed dat door de licentie gedekt wordt.

Maar daarmee gaf de EU aan Microsoft iig nog een reden om een ander model aan te nemen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Dit geeft iig de klant nog een reden om een ander product te kiezen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Dit geeft iig de klant nog een reden om een ander product te kiezen.
Zolang je kunt kiezen, natuurlijk.
Je kunt nog altijd kiezen tussen Office 365 en Office 2019, maar zal dat zo blijven?
Als het "koopproduct" niet meer bestaat, moet je ergens een 2e hands zoeken, of een alternatief van een andere leverancier zoeken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Of gewoon zo hard mogelijk dwarsliggen en je enkel richten op software met voldoende vrijheid, zoals LibreOffice. :twisted:

Ik weet, het is niet zo uitgebreid en proper als MS Office, maar een gegeven paard en zo... Wees blij dat er tenminste nog alternatieven zijn. Als ik ergens het schijt aan heb, is het een vendor lock-in en vendors die zich gedragen alsof ze zich alles kunnen permiteren omdat hun klanten toch geen keuze hebben. Awel, ik zorg wel dat ik dan voor een ander kies, want zo'n handelspraktijken staan op De Ladder Der Ethiek niet hoger dan wat ISIS uitsteekt in het midden-oosten; heus geen hyperbool.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Staat enkel nog windows op de laptops, maar als ze denken dat ik daar voor ga betalen :)
De MS Office365, voorlopig in gebruik tot de kinderen het niet meer nodig hebben. Zelf mis ik windows niet, tenzij voor het gemak van taxweb :bdaysmile:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Ik ben me bewust van sommige voordelen van bepaalde modellen
Daarom dat iedereen ook moet kijken of hij baat heeft bij die voordelen (zolang beide varianten blijven bestaan).

90% van de mensen doet niets anders dan wat surfen, mail, een tekst bewerken, ... voor hen is een PC in de cloud gewoon perfect (maar hier wordt het product reeds afgebroken zonder dat de voorwaarden en prijs gekend zijn - al is dat precies een typische Tweakers mentaliteit).
Dizzy schreef:Bij een PC is dat toch anders, je geeft de controle van uw data en capaciteiten over aan een ander
Wie zegt dat de data centraal wordt opgeslagen ? (Citrix geeft je bijvoorbeeld gewoon toegang tot je lokale media)

Trouwens mensen slaan vandaag hun data ook gewoon op in Dropbox, OneDrive, ... wat op zich geen probleem hoeft te zijn (ik vermoed niet dat de meeste staatsgeheimen op hun PC hebben staan). Ook hier speelt trouwens het voordeel dat de provider instaat voor de backup van je data en verlies als gevolg van een defecte schijf tot het verleden behoort.
Dizzy schreef:Waarom zou ik in godsnaam elk jaar opnieuw betalen voor iets dat ik al heb en betrouwbaarder is dan waar ik extra voor zou betalen?
Je vergelijkt appelen met peren... want jij hebt nu niet constant de laatste Windows versie, correct gepatched draaiende op de nodige moderne computing power met volledige bescherming van je data. En natuurlijk is het goedkoper oude software op oude hardware te blijven gebruiken... maar je vergelijkt de leasing van een wagen ook niet met zelf rondrijden met een auto van 10 jaar.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Er zullen inderdaad mensen zijn voor wie het weinig verschil uitmaakt op gebied van gebruik. Op gebied van prijs zal het echter ook voor hun wel degelijk iets uitmaken. Ook de nadelen van online moeten zijn en de datatransfer gelden voor iedereen. Ik denk eerder dat dit model de markt van PC's nog verder zal doen afkalven en richting tablet zal sturen.

Veel modellen duwen je langzaam naar centrale opslag, daarom dat ze ook allemaal zo'n "dienst" aanbieden. Zet het maar veilig bij ons dan is het altijd toegankelijk is de verkoopstruc. Uiteindelijk is het enkel toegankelijk als je online bent en als hun dienst werkt. Er zijn trouwens ook al beveiligingsproblemen geweest. Een draagbare externe disk (Samsung T5 bvb) kost tegenwoordig niet zoveel en is zo klein dat je het zelfs in je broekzak kan steken, de snelheid is ook hoger.

Het gaat niet over staatsgeheimen maar over het feit dat je betaalt om toegang te hebben en houden tot uw data. Foto's zijn voor veel mensen van grote waarde, zeker voor fotografen en beslaan vaak vele TB's. Uiteraard wordt de dooddoener van "wat heb je te verbergen" gebruikt, dat alleen al is een teken dat er str*nt aan de knikker is. Nu nog wachten tot ze kindermisbruik en terrorisme erbij sleuren :lol:

Er is niets mis met een wagen oprijden net zoals er niets mis is met een toestel gebruiken zolang het voor u perfect doet wat je wil dat het doet. Niet iedereen heeft het nodig of wil steevast met het nieuwste pronken. Dat is ook geen duurzaam model.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Op gebied van prijs zal het echter ook voor hun wel degelijk iets uitmaken.
Prijs is meer dan wat je iedere maand moet betalen... er bestaat zoiets als TCO (Total cost of ownership). Vandaag moet veel mensen beroep doen op vrienden of met hun PC terug naar de winkel (en die doen dat heus ook niet gratis - vaak met verlies van data tot gevolg) voor problemen die in het nieuwe concept gewoon inbegrepen zijn in de service.
Dizzy schreef:Ook de nadelen van online moeten zijn en de datatransfer gelden voor iedereen.
Always connected is de toekomst... er worden zelfs speciaal nieuwe laptops gemaakt op basis van ARM processors zodat zelfs de batterij geen probleem meer is. Je gaat dus naar een device dat je gans de dag overal kan gebruiken.
Dizzy schreef:Ik denk eerder dat dit model de markt van PC's nog verder zal doen afkalven en richting tablet zal sturen.
Tablets zijn al geruime tijd op de return... mensen beseffen ondertussen dat indien ze iets meer willen doen het totaal niet voldoet. Met dit concept zal echter een tablet terug een volwaardige PC worden... je lokale kracht of OS is niet meer van belang, je connecteerd naar jou PC in de cloud.
Dizzy schreef:Zet het maar veilig bij ons dan is het altijd toegankelijk is de verkoopstruc. Uiteindelijk is het enkel toegankelijk als je online bent en als hun dienst werkt. Er zijn trouwens ook al beveiligingsproblemen geweest.
De beschikbaarheid/veiligheid van je data ligt nog steeds veel hoger dan wanneer je het zelf doet... en zoveel problemen kan ik me niet herinneren bij een Azure, Amazon of Google (mensen hebben zelf veel meer problemen met hun eigen PC).
Dizzy schreef:Een draagbare externe disk (Samsung T5 bvb) kost tegenwoordig niet zoveel en is zo klein dat je het zelfs in je broekzak kan steken, de snelheid is ook hoger.
En wie zegt dat dit niet mogelijk zal zijn in combinatie met dergelijke service ? Trouwens als er iets fout gaat met die disk ben je alles kwijt... en wat snelheid betreft, een professioneel storage systeem gaat het nog altijd beter doen dan jou PC disk.
Dizzy schreef:het feit dat je betaalt om toegang te hebben en houden tot uw data.
Logisch lijkt me... en de dag dat je niet langer wil betalen copieer je eerst je data terug lokaal.
Dizzy schreef:Foto's zijn voor veel mensen van grote waarde, zeker voor fotografen en beslaan vaak vele TB's.
Ik denk niet dat mensen die TB's aan data hebben de doelgroep is voor dergelijke service. Blijkbaar slaag je er als Tweaker niet in te zien wie de doelgroepen zijn voor dergelijke service.
Dizzy schreef:Er is niets mis met een wagen oprijden net zoals er niets mis is met een toestel gebruiken zolang het voor u perfect doet wat je wil dat het doet.
Daar is inderdaad niets mis mee... maar begin de prijs ervan dan ook niet te vergelijken met constant een nieuwe wagen te hebben.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik moet zeggen qua data overstijgen de spellen die ik speel meer dan mijn persoonlijke data.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

r2504 schreef:Prijs is meer dan wat je iedere maand moet betalen... er bestaat zoiets als TCO (Total cost of ownership). Vandaag moet veel mensen beroep doen op vrienden of met hun PC terug naar de winkel (en die doen dat heus ook niet gratis - vaak met verlies van data tot gevolg) voor problemen die in het nieuwe concept gewoon inbegrepen zijn in de service.
Het staat vast dat je in het nieuwe model wel regelmatig zal moeten betalen, of er iets mis is of niet maakt niet uit. Toestel kan ook naar de winkel moeten want MS zal zeker niet aan huis komen om het te fiksen. Je hangt ook af van hen om de boel te repareren en aan te rekenen ipv dat je het zelf of iemand anders kan laten doen, eerder een nadeel dus.
r2504 schreef:Always connected is de toekomst... er worden zelfs speciaal nieuwe laptops gemaakt op basis van ARM processors zodat zelfs de batterij geen probleem meer is. Je gaat dus naar een device dat je gans de dag overal kan gebruiken.
Het is inderdaad de toekomst... omdat het nu bijlange niet altijd werkt of mogelijk is. Trouwens ik kan mijn laptop nu ook overal en altijd gebruiken, ook zonder verbinding en zonder maandelijkse kost.
Dizzy schreef:Tablets zijn al geruime tijd op de return... mensen beseffen ondertussen dat indien ze iets meer willen doen het totaal niet voldoet. Met dit concept zal echter een tablet terug een volwaardige PC worden... je lokale kracht of OS is niet meer van belang, je connecteerd naar jou PC in de cloud.
Tablets zijn op return omdat iedereen die er eentje wil en wel eentje heeft. De betere gaan ook jaren mee en doen wat velen wensen, internet, mail, sociale media en games. Dit concept doodt de volwaaardige PC en geeft u een minderwaardige terminal waar je niets meer over te zeggen hebt. Je hebt inderdaad geen lokale kracht meer en uw koopkracht wordt ook aangepakt.
r2504 schreef:De beschikbaarheid/veiligheid van je data ligt nog steeds veel hoger dan wanneer je het zelf doet... en zoveel problemen kan ik me niet herinneren bij een Azure, Amazon of Google (mensen hebben zelf veel meer problemen met hun eigen PC).
Heb in meer dan 20 jaar geen problemen gehad met veiligheid. Het is dus best mogelijk dit zelf te doen al zullen sommigen dit minder goed kunnen, nu is er wel keuze. Het concept gaat ervan uit dat je even dwaas bent als de terminal die ze u verkopen... oeps verhuren.

Op enkele seconden zijn -tig berichten over problemen te vinden.
r2504 schreef:En wie zegt dat dit niet mogelijk zal zijn in combinatie met dergelijke service ? Trouwens als er iets fout gaat met die disk ben je alles kwijt... en wat snelheid betreft, een professioneel storage systeem gaat het nog altijd beter doen dan jou PC disk.
Wie gebruikt maar 1 disk? dat is zoals hierboven al gezegd een probleem voor sommigen die het nog niet voorgehad hebben of het niet beseffen. Een gevorderd gebruiker die zijn eigen PC wil zal ondertussen wel het woord "backup" kennen. Ik heb het gemerkt met LR, niemand werkte in onze groep sneller met de nieuwe versie dan ik met mijn PC en Samsung disk. Ze moesten wel geregeld heropstarten omdat de boel vastgelopen was.
r2504 schreef:Logisch lijkt me... en de dag dat je niet langer wil betalen copieer je eerst je data terug lokaal.
Leuk als je enkele TB aan foto's hebt :nono:

Dit is wel degelijk de doelgroep want LR bestaat net voor die groep en werd gemaakt omdat PS te zwaar was. Wie gaat anders een maandelijks bedrag betalen voor een paar foto's om de zoveel maanden? Wie bewerkt zijn foto's met LR als je er niet minstens een beetje van fotografie kent? De meeste toeristen hebben nog nooit van raw gehoord.
r2504 schreef:Daar is inderdaad niets mis mee... maar begin de prijs ervan dan ook niet te vergelijken met constant een nieuwe wagen te hebben.
Maar ik wil geen nieuwe wagen. Ze willen me een wagen opdringen die ik niet wil noch nodig heb. Ik wil mijn bestaande wagen houden en oprijden zolang ik zelf wil. Het succes van leasing ligt enkel en alleen aan de absurde en enkel in België bestaande regeling rond gesponsorde wagens. Moest iedereen ze volledig zelf kunnen betalen zou men veel langer met een wagen rijden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Heb in meer dan 20 jaar geen problemen gehad met veiligheid.
Beter: ik heb bij mijn weten in meer dan 20 jaar geen problemen gehad met veiligheid.

Soit, het voordeel van een abonnement is wel dat "upgraden is te duur" geen excuus meer hoeft te zijn om een systeem vol vulnerabilites aan het internet te hangen.
Dizzy schreef: Maar ik wil geen nieuwe wagen. Ze willen me een wagen opdringen die ik niet wil noch nodig heb. Ik wil mijn bestaande wagen houden en oprijden zolang ik zelf wil.
En dat mag ook, alleen zal de fabrikant binnen x jaar zeggen dat er geen wisselstukken meer zijn als je hem binnenbrengt, en nog wat later moet je hem zelfs niet meer binnenbrengen "want het merk ondersteunt uw model niet meer".

Alles dat je volgens de huidige licenties aankoopt ga je blijven kunnen gebruiken volgens de voorwaarden van die licentie, ook al komt er een abonnementsformule op de markt, natuuurlijk met verlies van supportrechten op de duur.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9670
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Het nieuwe systeem kan er net voor zorgen dat men trager gaat upgraden. De mensen die dit systeem niet willen zullen tot de allerlaatste moment wachten. Trouwens alsof in de nieuwste windows geen kwetsbaarheden zitten.

Hou mijn wagen altijd tot hij op is en dat probleem van wisselstukken heb ik nog niet meegemaakt. Anderzijds zijn er mensen genoeg die met een oldtimer rijden die nog veel ouder is. Er is dus altijd wel een mouw aan te passen. Dat zie je ook bij PC's, mensen kopen geen nieuwe versie/PC omdat ze hun oude programma's willen blijven gebruiken. Ook bij upgrades gaan mensen vaak bewust terug naar een oudere versie omdat de maker beslist heeft bepaalde functionaliteit te slopen.

Dat er geen support meer is kan me niets schelen, heb hun support nog nooit gebruikt.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na jaren van 'Scroogled' campagnes gevoerd te hebben, nu efkes doodleuk verkondigen dat je beter af bent met een Windows laptop ala Chromebook?

Dat Windows maar hoopt dat die '90% van de gebruikers' niet opeens doorheeft dat ze dat nu al bij de concurrentie kunnen vinden, gratis.

Ik ben nu sinds 4 jaar overgestapt op ChromeOS en ben sindsdien Windows-arm gebleven. #NoDaaSforme.
https://youtu.be/2xryaZF1Z4w
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

MichelJ schreef:Zelf mis ik windows niet, tenzij voor het gemak van taxweb
Daar heb je toch geen windows voor nodig?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:...
Daar heb je toch geen windows voor nodig?
Dat weet ik, alleen loopt het niet altijd even vlot.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Telkens als ik zo'n berichten lees, denk ik.... Er is maar één reden waarom ik nog op Windows zit, en dat zijn de games.

Echt waar. De enige reden


Daar zal helaas nooit een deftige oplossing voor komen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”