Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 648 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1124 keer

Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Berichtdoor Goztow » 6 dagen 23 uur 34 seconden geleden (10 Jul 2018, 09:27)

In deze tutorial die, hoop ik, best wel lang gaat worden, ga ik stap voor stap uitleggen hoe ik mijn huis "smarter" maak. Deze tutorial zal aangevuld worden naarmate ik met mijn project verder ga. Ik zal ook telkens het geïnvesteerde budget erbij zetten.

Korte inhoud:
1. situatieschets
2. Google home mini en Google assistent: het brein
3. Verwarming: Honeywell Evohome
4. To be continued. Plannen: smart verlichting, "wake up routine", TV smart maken, zonneluiken smart maken, ... we zullen zien hoe relaistisch het allemaal is ;).

1. Situatieschets en doel
Hieronder een korte schets van mijn huidige, grotendeels "domme" installatie. Het doel is om mijn huis slimmer te maken zonder renovaties met kapwerk en dergelijke meer (of tenminste zo weinig mogelijk!). Met slimmer bedoel ik luisteren naar en reageren op voice commands, maar ook een stuk automatisering met tijdschema's, "geofencing" (bijvoorbeeld als ik thuis kom gaat het licht aan), enzovoort. We zien wel waar we stukje bij beetje komen.

Mijn huis:
- Ik heb al een Honeywell evohome systeem --> is blijkbaar compatibel met de google home dus dat valt mee! Zie hoofdstuk 3 voor meer info
- verlichting: gewone Niko schakelaars
* living, keuken, inkom, eetzaal zijn één grote ruimte
* Keuken zijn led-spots in een vals plafond met één schakelaar
* inkom zijn leds in een vals plafond met één schakelaar
* eetkamer is een led-hangluster met twee schakelaars
* living is een stalamp van 200-300 Watt (je weet wel zo een klassieker die energie zuipt). Er is ook nog een hallogeen lichtpunt aan de muur met één schakelaar die eigenlijk wel eens aan vervanging toe is
* er is ook nog een stukje speelruimte voor de kinderen met twee lichtpunten: de ene is een LED-luster met één schakelaar, de andere is een hallogeen lichtpunt aan de muur met één schakelaar die eigenlijk wel eens aan vervanging toe is
* in de 3 kamers zijn het gewone hanglusters met E27-LED lampen met een gewone Niko schakelaar. Het is uiteraard mogelijk om smart nachtlampjes te kopen of zoiets aangezien dat geen enorme investering is
* in de badkamer zijn het hallogeen-spots in een vals plafond met een gewone Niko schakelaar
* in de nachthal zijn het hallogeen-spots in een vals plafond met een Niko bewegingssensor
- TV is een LCD-TV van 2007, non-smart. Daarnaast een blueray-speler, ProximusTV. In 2 van de 3 kamers is er ook een kleinere TV met proximusTV
- momenteel geen muzieksysteem. Wordt wel overwogen, niet voor "power" maar wel voor "gezelligheid"
- elektrische zonnewering met schakelaars: "omhoog" "stilstaan" "omlaag". Die zou ik ook graag mee hebben in het smart verhaal
- de videofoon is een aiphone gh 1kd, die dezelfde is bij alle appartementen in onze blok, waarschijnlijk is het moeilijk om hier iets mee te doen

Mijn smartphone:
Ik heb een Nexus5X android smartphonem et Android 8 erop.

Mezelf:
Ik heb zelf twee linkerhanden :(. Van IT weet ik wel wat ;) Ik ga, denk ik, starten in mijn slaapkamer om zo in een kleine gediversifieerde omgeving te kunnen "test-draaien". Uitbreiden kan later ook nog. Bedoeling is ook om te zien hoe handig het allemaal echt is alvorens grote budgetten te installeren... alsook de WAF (wife acceptance factor) te bepalen.

2. Google home mini en Google assistent: het brein

Om kleinschalig te starten heb ik net een google home mini gekocht op iBood. De google home mini zal het brein van het huis zijn. Het zal alle spraakcommando's interpreteren en erop reageren. Eigenlijk is het niks anders dan een luidspreker met de google assistant erin. Budget : 40 € Op 13 juli komt hij toe.

Bij mijn opzoekingen had ik gelezen dat je moet kiezen tussen Amazon's echo (Alexa), Apple's homepod of google home. Aangezien ik nogal "android gericht" ben en gezien de promo op iBood, heb ik voor google home gekozen. De toekomst zal uitwijzen of het een goede keuze was :).

Om de google assistent op mijn Nexus 5X op te zetten, heb ik wat moeite gehad. na veel opzoekwerk Ik dacht namelijk dat "google Now" de assistent was, waardoor mijn tests niet werkten. Niet dus: standaard staat op veel android telefoons dus "google now" die enkel spraakopdrachten omzet in zoekopdrachten op google. De google assistant heeft uitgebreidere functies, hij zal bijvoorbeeld een antwoord bieden als je vraagt "how is traffic to work".

Om de google assistant te installeren, moet je de taal van je android op English (US) zetten als enige taal. Dan lang op de home knop drukken en hij start met de installatie van de google assistant (kan enkele minuten duren voordat hij reageert!). Je moet het maar weten...

Google assistant luistert vandaag nog niet naar het Nederlands, wel naar Engels en Frans. Ik ga waarschijnlijk in de toekomst in het Frans verder gaan gezien mijn vrouw Franstalig is (WAF is belangrijk...). Om de taal in te stellen, ga je - denk ik - naar de "google" app, rechts onder klik je op de drie horizontale streepjes --> instellingen --> spraakinstellingen. Althans, zo werkte het voor google now. Voor de assistant moet ik het nog testen.

Tegelijkertijd heb ik ook de app "google home" geïnstalleerd. Naar wat ik lees, moet die een lijst maken met alle apparaten die ik kan aansturen en de commando's per apparaat, waarbij elk apparaat kan gezien worden als een soort van "hardware app" voor google home. Ik heb die nu al eens gedraaid maar ik zie niet direct iets in mijn thuisnetwerk dat ik ermee kan besturen. jammer, ik had gehoopt dat google home gewoon de evohome verwarming zou herkennen en ermee zou kunnen werken. niet dus. To be continued in hoofdstuk 3...

3. Verwarming: Honeywell Evohome

De verwarming is voor mij een logisch begin aangezien ik al een Honeywell Evohome heb, die al "smart" is! Voor meer info hierover verwijs ik naar: viewtopic.php?f=85&t=46523

Na heel wat gegoogle lees ik vooral blijde aankondigingen dat de honeywell evohome kan verbonden worden met google home / google assistant maar hoe dat dan concreet werkt??? Het kan ook aan mijn versie van evohome liggen natuurlijk, die is ondertussen toch al 2 jaar oud. Ik heb hier toch een avond op moeten zoeken.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een app die IFTTT heet en lijkt te doen wat ik verwacht. IFTTT (IF This Then That) maakt namelijk verbinding tussen twee apps en... is compatibel met google home (en ondersteund door honeywell)! Yay!

Ik heb dus de IFTTT app geïnstalleerd (je kan het eenvoudig opzoeken in de play store), op IFTTT ingelogd via mijn google account (dezelfde inloggegevens als mijn gmail-adres) en in IFTTT de service "google assistant" en de service "evohome" verbonden met IFTTT. Daarvoor heb ik moeten inloggen bij mijn Honeywell total connect account wanneer IFTTT erom vroeg. Pas op: de servcie honeywell total confort kon niet verbonden worden met IFTTT omdat die enkel voor Noord-Amerikaanse gebruikers en voor gebruikers van het Midden-Oosten werkt met IFTTT (go figure!). De service "evohome" werkt dus wel.

Daarna in IFTTT een test "Applet" gemaakt die de temperatuur van een zone op 13 ° C zet als ik "run a test" zeg in google assistant. Applets kan je ofwel zelf maken, ofwel downloaden van andere users. Beide zijn heel eenvoudig te maken.

Deze applet werkt nu correct, sinds ik google assistant heb geïnstalleerd (eerst werkte het niet omdat de google assistant blijkbaar niet geïnstalleerd stond terwijl ik dacht van wel, zie hiervoor punt 2!).

Dat is al een mooie stap voorwaarts. :) Als jullie hier vastlopen, zeg het me dan zodat ik wat screenshots toevoeg.

4. To be continued...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

DidierS
Member
Member
Twitter: ON8SD
Bedankt: 5 keer

Re: Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Berichtdoor DidierS » 6 dagen 22 uur 35 minuten geleden (10 Jul 2018, 09:52)

Ligt er een m/v/x naast je in die slaapkamer? Dan zou ik toch twee keer nadenken vooraleer je beslist om net daar te testdraaien...
Ik ben ook al een paar maanden bezig (combinatie van Homey en Hue in mijn geval) in voorbereiding naar onze verhuis op 1 januari.

Ik had groen licht van mijn vrouw om zo gek te doen als ik maar wou en zij zou zelf helpen testen of alles wel logisch werkte... Tot om 2u 's nachts het licht aansprong in de babykamer en ik tot op vandaag nog altijd niet weet wat daarvan de reden was. En neje, niet één nacht maar 3 nachten na elkaar... kan je je inbeelden hoe gelukkig de baby (en de mama) waren? :angel:

Uiteindelijk heb ik toen beslist om alle accounts uit te vegen en los te koppelen (ja... experimenteren, weet je wel, alles aan elkaar koppelen en dan niet meer weten waarom het licht aanspringt) en heeft het me nog een maand geduurd vooraleer ik terug een smart-lamp in de slaapkamer mocht hangen... De babykamer is nog altijd no-go-zone op dat vlak. :roll:

telenut
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor telenut » 6 dagen 19 uur 1 minuut geleden (10 Jul 2018, 13:26)

Met uw google home alleen ga je helaas wel niet zo ver raken.
De lijst met ondersteunde producten is wel al vrij lang, maar de mate van ondersteuning in die producten is niet altijd even groot.

Je zal al snel verschillende hubs moeten gaan bijkopen en installeren ook dus.

De grootste vraag is dan vooral: hoeveel tijd heb je nog over met een vrouw en kinderen (en mogelijks nog wat hobbies). Ik alvast niet zo veel, waardoor de domotica regelmatig lange tijd stil ligt :-)
Aan de andere kant test ik graag van alles uit, dus ik heb heel wat verschillende domotica toestanden door elkaar staan... Ze allemaal met elkaar vlot laten samenwerken is nu nog mijn volgende uitdaging (domoticz, home assistant...?) Ik heb al een homewizard staan die nu de meeste zaken doet die niet via wifi werken.

Moest ik vrienden iets moeten aanraden zou het voorlopig nog de homey zijn denk ik. Maar ik zal uw project hier opvolgen :-)

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Berichtdoor r2504 » 6 dagen 18 uur 26 minuten geleden (10 Jul 2018, 14:01)

Goztow schreef:Na heel wat gegoogle lees ik vooral blijde aankondigingen dat de honeywell evohome kan verbonden worden met google home / google assistant maar hoe dat dan concreet werkt??? Het kan ook aan mijn versie van evohome liggen natuurlijk, die is ondertussen toch al 2 jaar oud. Ik heb hier toch een avond op moeten zoeken.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een app die IFTTT heet en lijkt te doen wat ik verwacht. IFTTT (IF This Then That) maakt namelijk verbinding tussen twee apps en... is compatibel met google home (en ondersteund door honeywell)! Yay!

Huh... waarom heb je IFTTT nodig voor EvoHome te bedienen via Google ?

In mijn Home Control heb ik gewoon vier devices aangemaakt (Living room, kitchen, bathroom, office) voor ieder van mijn zones... en nu kan ik gewoon zeggen, "ok google, set living room to 15 degrees".

IFTTT heb je enkel nodig voor zoals de naam zegt... IF-THEN constructies... IF je telefoon 10km van je huis THEN zet verwarming af (waar je dan al meteen tegen de beperkingen aanloopt dat je vrouw misschien ook nog graag verwarming heeft als jij van huis bent :lol: ).

Goztow
Administrator
Administrator

Berichtdoor Goztow » 6 dagen 14 uur 20 minuten geleden (10 Jul 2018, 18:08)

Home control? Bedoel je Google home? Die vindt het apparaat evohome niet.
Afbeelding Waze user

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 849 keer
Recent bedankt: 11 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1697 keer

Berichtdoor krisken » 6 dagen 14 uur 18 minuten geleden (10 Jul 2018, 18:10)

r2504 schreef:IF je telefoon 10km van je huis THEN zet verwarming af (waar je dan al meteen tegen de beperkingen aanloopt dat je vrouw misschien ook nog graag verwarming heeft als jij van huis bent :lol: ).

If telefooon is 5km of meer van huis THEN zet verwarming aan AND geef vriendin een extra deken :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/30Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi + OVH
GSM = Orange Koala Smartphone + Scarlet Red
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & UBNT powered

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1866 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer

Berichtdoor r2504 » 6 dagen 12 uur 4 minuten geleden (10 Jul 2018, 20:23)

Goztow schreef:Home control? Bedoel je Google home? Die vindt het apparaat evohome niet.

Ik heb enkel een Android telefoon en daar staat Google Home Control op... ik mag hopen dat je Google Home Mini & Assistant toch hetzelfde kunnen ?

Volgens deze link alvast wel... https://assistant.google.com/services/a ... e636?hl=en

Goztow
Administrator
Administrator

Berichtdoor Goztow » 6 dagen 9 uur 50 minuten geleden (10 Jul 2018, 22:37)

De mini is nog niet toegekomen. Ik lees op het net dat de home control optie ergens sterk verstopt zit en pas in de menu komt wanneer de mini is geïnstalleerd. Dus nog even wachten...
Afbeelding Waze user

Terug naar “Tutorials/Reviews”