BPost levering

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Katja74
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 apr 2018, 23:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weet niet of iemand dit al heeft meegemaakt...

Gisteren zou er bij ons een pakje via BPost geleverd worden. Omdat ze 's ochtends vrij had, was de dochter thuis. Ze ziet de camionette voor de deur stoppen en de chauffeur stapt uit en opent zijn koffer. Maar in plaats van het pakje, loopt hij met een "niet thuis briefje" richting brievenbus.

Dochter ziet dat en opent deur, waarop de man (die niet had aangebeld én geen pakje in de hand had) zegt "Ah ik dacht dat er niemand thuis was."

Man in kwestie loopt weer naar zijn auto en haalt alsnog het pakje uit de koffer. Opgelost :)))

Wat als de dochter hem niet gezien had, dan kregen wij een papiertje "niemand thuis" in de bus, zonder dat die sloeber had aangebeld.

Mooie service !
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Doe geen moeite dit is een zeer gebruikelijke procedure bij de post!!

Ik bestel regelmatig online en laat pakjes thuis leveren daar mijn vrouw toch regelmatig van thuis uit kan werken en dus perfect de pakjes in ontvangst kan nemen. Wat er dan gebeurt is dat ik 's avonds thuiskom en mijn vrouw niemand heeft horen aanbellen maar naderhand wel een briefje terugvind dat ze aan de deur geweest zijn maar er volgens hen niemand was!!

Ook het meerdere dagen achterhouden van briefwisseling is een courante bezigheid van de post, ik heb hier al meerdere malen mijn beklag over gedaan bij de post zelf(locale postmeester) en bij de ombudsman.

Het grofste is nog de zuivere diefstal van meestal kleine pakjes met inhoud die "iedereen kan gebruiken" zoals bvb. gsm batterijen en geheugenkaartjes. Zo heb ik al meegemaakt dat ik bij Coolblue een gsm batterij bestelde voor levering 's anderdaags en deze nooit toekwam. Bij navraag bij de post beweerde men dat Coolblue deze nooit aan hen had overgedragen, doch uit navraag bij Coolblue zelf bleek dat zij zwart op wit bewijs hadden dat de overdracht wel had plaats gevonden zoals gepland. Zij gaven mij ook te kennen dat ze hier regelmatig mee geconfronteerd werden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

kom ik ook regelmatig tegen en pakjes die men op de zgz veilige plaats moet leveren laat men gewoon buiten in de regen achter, wegens te lui om achterom te lopen en het in een beschutte plaats achter te laten, men heeft zgz geen bakje, pc bij, waarop staat waar men het moet achterlaten..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Dat is bij mij ook vaa het geval. Bellen, 5sec later afwezigheidsbriefje in de bus en soms als ik snel genoeg ben zie ik hem/haar in de camionette zitten om te vertrekken en kan ik hem/haar nog juist tegenhouden.

Maar inderdaad dit zijn geen praktijken.

Of aanbellen bij alle medebewoners (klein appartementsgebouw met 4 appartement) en als de deur open gaat snel dat pakket in de gang gooien (nee ze leggen het niet neer)
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Ik zou dit voorval ook melden via de site.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, dit is courant.
Als ze met de brommer of fiets zijn hebben ze meestal het pakje gewoon niet mee, en kan je alleen maar het briefje krijgen.
Het zal ook niet helpen dat ze maar 22sec per huis krijgen, en dat aanbellen en pakje leveren veel te lang duurt voor dat tijdschema.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

iktjilp schreef:Ik zou dit voorval ook melden via de site.
Waar meld je dit via de site heb eens gekeken op bpost.be maar daar vindt ik niet direct een meldingsoptie
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik merk de laatste maanden ook op dat Bpost steken laat vallen in een betrouwbare bedeling. Het is hier wel nooit van die aard geweest dat er iets in de regen achterbleef, maar eerder van kleine beschadigingen aan dozen of tracking-nummers die niet ge-update worden. Of leveringen die niet door gingen op afgesproken tijdsschema’s. Het is in de meeste gevallen beter om iets direct naar een afhaalpunt te laten zenden, dan het thuis te laten afleveren. Het zal ook van de goede wil en drukte afhangen van de lokale postbode. Hier is het in de week dezelfde postbode die en de brieven, en de pakjes bedeeld. Als hij te veel werk heeft, kan hij beroep doen op een privé-koerier en hij geeft ook toe dat de brieven soms om de twee dagen worden geleverd wanneer de hoeveelheid dit toelaat.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

met pakjes nooit problemen gehad, wel met aangetekend schrijven.
ik verwachte een aangetekende brief en dus had ik wel in de gaten of de postbode zou langskomen.
Dan stop de postbode steekt iets in de bus
ik direct naar buiten en daar steekt toch wel een afwezigheidsbericht in de bus !?!
ik roep luid naar de postbode die terugkeert, zijn uitleg "maar ja ik was een uur geleden al geweest en toen deed niemand open..
Zever natuurlijk...

Qua pakjes geen problemen omdat ze tot nu toe bij afwezigheid altijd in postpunt brengen.

PostNL vind ik wel problematischer omdat die pakjes dan ergens verstoppen, dan moet je wel geluk hebben dat je dat pakje vindt of dat je überhaupt snel thuis bent als het bijvoorbeeld hard regent.

Als ik kan kiezen dan laat ik het daarom altijd leveren in een afhaalpunt en Bpost is dan wel de beste want het meeste afhaalpunten.
Met UPS (voorheen Kiala) : slechter dan Kiala want minder afhaalpunten dus enkele kilometers met de auto voor een goed afhaalpunt . Heb nu wel een UPS die 7/7 open is dus ook op zondag af te halen. Best wel handig
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ze zijn ook net een pakje kwijtgeraakt dat ik hier had gekocht. Tis dus gene vette momenteel bij bpost.

Tussen haakjes: gebruikt er eigenlijk iemand nog Kiala sinds de overname?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

De B2C functie van Kiala gebruik ik nog wel af en toe.

Maar is duidelijk dat het merk Kiala uiteindelijk gaat verdwijnen, voor wat er nog van overblijft. UPS had gewoon nood aan een lokaal pick-up/drop-off netwerk, en het Kiala B2C aanbod gaat verder onder de noemer UPS Access Point Economy (met UPS Standard als het volwaardig door-to-door alternatief dat Kiala niet had).
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ben eens benieuwd of mijn pakket morgen aankomt met de stakingen. Anders wordt het de vierde keer op een maand tijd dat een pakket een dag later aankomt.

Het vervelende is dat ik de inhoud donderdag nodig heb dus als ze niet leveren of weer een 'niet thuis briefje in de bus' pullen ik weer pech heb. Spijtig dat je als klant meestal niet kan kiezen met welke dienst dingen geleverd worden ... Dan was Bpost ondertussen een klant kwijt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

lanadekat schreef:Dan was Bpost ondertussen een klant kwijt.
Wekelijkse herinnering dat jij niet een klant van bpost bent, of toch niet in dit specifiek geval. De klant van bpost, dat is de handelaar waarbij je iets gekocht hebt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vandaag was het weeral prijs.

Bestelling bij Baxshop zou vandaag geleverd worden door Bpost.
Volgens de tracking verliep alles perfect en de bezorger was onderweg. Ik bleef de hele dag thuis en uiteraard : om 15:37 verschijnt de melding : Zending aangeboden zonder succes. Nieuwe aanbieding volgende werkdag

Ik was de hele dag thuis, op enkele meters van de voordeur en van de deurbel. Hier is echt niemand geweest en er is ook geen bericht nagelaten.

Telkens weer opnieuw slaagt Bpost er niet in om zijn beloftes na te komen. Bende amateurs.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je dit allemaal leest, is het niet verwonderlijk dat bpost serieus achteruit boert. Aandelen die de helft in waarde zijn gedaald, de beslissing om een derde van de rode brievenbussen op te doeken, de logge infrastructuur, vakbonden die de touwtjes stevig in handen hebben, de "fake" aankondiging om PostNL over te nemen (die nergens van af wisten)... Die laatste zet was misschien een ijdele poging om hun blazoen wat op te poetsen. Het moge duidelijk zijn dat bpost, onder de gegeven omstandigheden, ten dode is opgeschreven. Alleen jammer dat het een overheidsbedrijf is dat alleen kan overleven dankzij de subsidies. Vergelijk het met een comateuze patiënt die kunstmatig in leven wordt gehouden door machines.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

De laatste twee keer dat hier een pakket werd geleverd (perfect op tijd) werd er aan aantal keren gebeld en ondertussen hard op de deur gebonkt. De laatste keer heb ik gevraagd waar de brand was :angel:
Blijkbaar "moeten ze bellen en tegelijk kloppen" want dat is gezegd op "de vergadering". Hopen ze een paar seconden uit te sparen met deze werkwijze? Ik verwachtte door dat kabaal alleszins eerder de brandweer aan te treffen dan de postbode.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/bpos ... ~a7ecf61f/

Toch blijven ophalen op zaterdag.

Bpost lijkt echt ten dode opgeschreven met al die aankondigingen.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 895
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Tussen haakjes: gebruikt er eigenlijk iemand nog Kiala sinds de overname?
Onlangs nog gebezigd, maar ik prefereer toch de eenvoud van de Kiala-site boven de wir-war van UPS.

Ik heb het tegenwoordig meer voor kariboo.be.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik kan hierboven enkel maar gelijk geven.


Kiala's systeem is erg gebruiks vriendelijk, de website van UPS krijg je echt hoofdpijn van.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Garpenlov schreef:Ik kan hierboven enkel maar gelijk geven.
Kiala's systeem is erg gebruiks vriendelijk, de website van UPS krijg je echt hoofdpijn van.
Raar want toen ik een paar weken geleden een pakket via Kiala wou verzenden kwam ik automatisch op de site van UPS terecht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Jack Daniels schreef:Als je dit allemaal leest, is het niet verwonderlijk dat bpost serieus achteruit boert. Aandelen die de helft in waarde zijn gedaald, de beslissing om een derde van de rode brievenbussen op te doeken, de logge infrastructuur, vakbonden die de touwtjes stevig in handen hebben, de "fake" aankondiging om PostNL over te nemen (die nergens van af wisten)... Die laatste zet was misschien een ijdele poging om hun blazoen wat op te poetsen.
Het is wel degelijk de CEO van PostNL die Koen Van Gerven heeft benaderd om overnamegesprekken te starten en niet omgekeerd. Je moet niet alles geloven wat de Nederlanders initieel beweerden...
Jack Daniels schreef:Het moge duidelijk zijn dat bpost, onder de gegeven omstandigheden, ten dode is opgeschreven. Alleen jammer dat het een overheidsbedrijf is dat alleen kan overleven dankzij de subsidies. Vergelijk het met een comateuze patiënt die kunstmatig in leven wordt gehouden door machines.
Da's opnieuw wel heel kort door de bocht. bpost zat op een berg cash waar ze een overname mee hebben gedaan die slecht is uitgedraaid. Als de subsidiekraan dichtgaat, dan zal de rekening collectief worden betaald en niet door bpost zelf. Ze hebben sinds de overheid haar greep is beginnen te lossen al een lange weg afgelegd die nog niet ten einde is, maar ze hebben wel degelijk winstgevende activiteiten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je, net zoals Sabena, van dag 1 van je bestaan afhankelijk bent van overheidsgeld om de boel draaiende te houden, dan komt er een dag dat de stekker eruit wordt getrokken. Sabena is wat dat betreft een heel goed voorbeeld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Alleen jammer dat het een overheidsbedrijf is dat alleen kan overleven dankzij de subsidies.
Zo hebben we er nog wel een aantal in Belgie... allemaal met een sterke vakbond die het nog steeds niet begrijpt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Alleen jammer dat het een overheidsbedrijf is dat alleen kan overleven dankzij de subsidies.
Zo hebben we er nog wel een aantal in Belgie... allemaal met een sterke vakbond die het nog steeds niet begrijpt.
En toch zou iedere mens met wat gezond verstand denken: na Renault, Opel, Volkswagen, caterpillar,... zullen ze hun les geleerd hebben. Helaas.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Jack Daniels schreef:Als je, net zoals Sabena, van dag 1 van je bestaan afhankelijk bent van overheidsgeld om de boel draaiende te houden, dan komt er een dag dat de stekker eruit wordt getrokken. Sabena is wat dat betreft een heel goed voorbeeld.
Is in de verste verte niet te vergelijken met Sabena. Sabena was een bodemloze put die nooit winst heeft gemaakt, ondanks de staatssteun en monopolies. bpost is daarentegen winstgevend in een concurrentiële markt. En ja, voor sommige diensten (krantenbedeling bv.) ontvangen ze subsidies, maar niet op de manier die jij je nu inbeeldt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij winstgevende bedrijven stijgt hun marktwaarde en de koers van hun aandelen. Alleen is het voor een "winstgevend" bedrijf zoals bpost nu eenmaal zo dat hun aandelen gekelderd zijn. Hoe je dat aan elkaar kan rijmen is mij een raadsel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Opnieuw enorm kort door de bocht. De aandelenkoers reflecteert de verwachtte winst en vrije kasstromen. Die verwachtingen waren bij bpost aardig opgelopen. Als die verwachtingen naar beneden worden bijgesteld én het beurssentiment zit tegen, dan krijg je dergelijke koersreacties. Dat betekent hoegenaamd niet dat bpost bijna failliet is, verre van zelfs.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bpost is verre van failliet. De overheid heeft geld in overvloed dankzij de modale hardwerkende Belg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de introductie van bpost in 2014 bedroeg het aandeel iets meer dan 14 euro. Vandaag is het afgesloten op 12,86 euro. Daar hoef ik geen sensatie blad voor te lezen. Gewoon grafiekjes kijken en cijfertjes aflezen. Wetende dat het aandeel begin dit jaar geflirt heeft met de grens van 28 euro. Beurssentiment, bijgestelde verwachtingen, overname die slecht uitgedraaid is?. Nee, gewoon geklungel van de bovenste plank.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Iemand die bij de beursgang heeft ingetekend heeft vandaag dankzij de dividenden nog steeds een stevige winst. Dat zie je echter niet in dat grafiekje van jou, want dividenden worden daar niet in verwerkt.

Heb ik beweerd dat het bij bpost momenteel fantastisch gaat? Nee. Ik zeg enkel dat het een winstgeven bedrijf is en dat de markten wel eens overdreven reageren op slecht nieuws. Een beurskoers is geen één-op-één weergave van hoe het met een bedrijf is gesteld. Als je dat niet snapt, dan kan je je toch eerst beter in de werking van de beurs verdiepen voor je ergens je buikgevoel als de grote waarheid gaat verkondigen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De cijfers spreken voor zich. Heeft niks met buikgevoel te maken. Een bedrijf dat er op een half jaar tijd in slaagt zijn beurswaarde te doen dalen met 60% zou best eens beginnen nadenken over hoe het zover is kunnen komen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Vraag het voor mijn part aan Paul D'Hoore als je mij niet gelooft. bpost maakt winst en keert met die winst sinds de beursgang ieder jaar een stevig dividend uit. Dat is echt niet het profiel van een bedrijf dat virtueel failliet is, zoals jij insinueert. Dat de beurskoers is gekelderd verandert daar niks aan; het betekent enkel dat de markten momenteel (en dat kan letterlijk morgen weer anders zijn) niet in bpost geloven. De beurs is niet zuiver rationeel, dat zal iedere belegger kunnen beamen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als BPost al achtergaat dan vermoed ik dat het eerder is omdat ze teveel (moeten) meeconcurreren met brolbedrijven a la PostNl.
Ik heb dit jaar 1x een vermist pakketje gehad met BPost en toen ik belde naar de klantendienst hebben ze mij daar zeer vriendelijk geholpen(ook al ben ik als ontvanger geen echte klant) pakket is een paar dagen later opgedoken en alsnog bezorgd.
Bij PostNL heb ik dat al meermaals meegemaakt en als ik het waag naar de klantendienst te bellen zeggen ze gewoon: das ons probleem niet, val de verzender lastig. :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Didymus: wat zit jij hier nu constant te zeuren over dividenden? Iemand die aandelen koopt is het heus niet te doen om het dividend wat uitgekeerd wordt. Die wil gewoon zijn aandelen verzilveren met (stevige) winst. Een dividend is mooi meegenomen maar daar draait het niet om als je op de beurs speelt. Een dividend is peanuts, meer niet.
Ter vergelijking: kameraad van mij is goed bekend met de beurs. Kocht een paar jaar geleden 1000 aandelen aan 14 euro (niet van bpost). Heeft ze dit jaar verkocht aan 45 euro. Tel uit je winst. Denk je echt dat zo iemand wakker ligt van de kruimels die dividenden zijn??
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het zou hilarisch geweest zijn mocht het niet zo diep triest zijn. Ik weet dat het erg gesteld is met de financiële geletterdheid, maar dit slaat echt alles.

Een dividend is cruciaal voor een aandeel als bpost. Het gros van de winst wordt zo uitgekeerd aan de aandeelhouders. Waarom denk je dat de overheid nog steeds zo tuk is op haar belangen in bpost en Proximus? Die dividenden brengen ieder jaar honderden miljoenen euro's in het laatje.

Kocht in 2013 aandelen van bpost aan 13 EUR, herinvesteer het jaarlijks dividenden en tel dán je winst; de kracht van samengestelde interest. Als je het onderscheid tussen een groeiaandeel en een dividendaandeel niet kent, dan heb ik daar werkelijk geen woorden meer voor.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

En die beurskoers maakt geen bal uit als ze er niet in slagen om een aangekondigde levering niet uit te voeren.

"levering niet succesvol" : wat wil dat zeggen ? Dat de bezorger er vandaag geen zin in had met dat warme weer of zo?
Het erge is dat ze het laten lijken alsof het mijn fout is, dat ik niet thuis was. Dit is nu al de zoveelste keer dat dit gebeurt. Ik ben die Bpost zo kotsbeu. Eerder deze week ook al mogen merken dat de laatste lichting van de brievenbussen hier in de buur weeral eens vervroegd is : 13u. Enkele jaren terug was dat nog 19u. Ondertussen zijn ook alle postkantoren in de buurt dicht en kan je nog enkel terecht in uitsluitend Franstalige krantenwinkels/gokkantoren (Brussel) met wachtrijen langer dan destijds in het postkantoor.

Zo kan ik ook winst maken. We draaien de service terug naar onder zero want we moeten besparen voor de aandeelhouders.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beurskoers is verwachting.
Dat is het perverse van de hele zaak.

De hypothetische, en vrij ruwe, klassieker:
Een bedrijf maakt 1 miljoen winst op jaar 1.
Dan maakt het 1.1 miljoen winst op jaar 2; dat is een stijging van de winst van 10%.
In jaar 3 maakt het 1.32 miljoen winst; stijging van 20% tov jaar 2 en een stijging van de winstmarge van 10%.
In jaar 4 maken ze 1.848 miljoen winst; stijging van 40% tov jaar 3 en een stijging van de winstmarge van 20% (10% meer dan vorig jaar).
In jaar 5 maken ze 3.234 miljoen winst; stijging van 75% tov jaar 4 en een stijging van de winstmarge van 35% (15% meer dan vorig jaar).
In jaar 6 maken ze 7.1148 miljoen winst; stijging van 120% tov jaar 5 en een stijging van de winstmarge van 45% (10% meer dan vorig jaar).

Wel, als dat een beursgenoteerd bedrijf was, dan gingen op dat moment de aandelen de dieperik in, want de *stijging van de winstmarge* is lager dan verwacht (de geprojecteerde verwachting hier zou 55% zijn, nl 20% meer dan het jaar ervoor), ook al is dat bedrijf niet alleen winstgevend, maar ook nog altijd *meer* winstgevend dan het jaar daarvoor, en steeg de winstmarge ook nog *meer* dan het jaar ervoor.

Erger nog, dat hoeven niet eens de echte cijfers te zijn.
Als de winstprojectie daalt, is het bedrijf zogezegd al in slechte papieren.

Onze economie en beurssysteem zijn nl gebaseerd op het principe van "oneindige winststijging".
Een bedrijf is enkel goed als het jaar na jaar meer en meer winst maakt, als de winstmarge stijgt, en als de stijging van de winstmarge stijgt.

EDIT: rekenfoutje in de cijfers weggewerkt.
Je kan die spiraal nog doortrekken overigens, want een winstmarge stijging in jaar 6 van 52% (dus 17% meer dan jaar 5) kan door sommigen ook beschouwd worden als een mindere prestatie, want de stijging had eigenlijk 20% meer dan het jaar ervoor kunnen zijn (en dus 55%) als de curve zich verder zette; and so on and so forth want ook het verschil in die percentages zou eigenlijk constant moeten toenemen.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 05 jul 2018, 02:20, in totaal 1 gewijzigd.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Vandaag weeral iets meegemaakt met bpost pakketlevering.

Kreeg deze ochtend een mail dat er een pakket was en de postbode vandaag tussen 8h en 17h ging langskomen.
Om 17h natuurlijk nog steeds niemand gezien. Kijk daarnet nog eens naar die track and trace zie ik onderstaande:

04/07/2018 18:31 Levering vertraagd. Aanbieding volgende werkdag
04/07/2018 9:27 Zending onderweg voor levering

Kan je de hele dag zitten wachten wat ik niet gedaan heb. Er zijn wel betere dingen te doen.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 557
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

De laatste tijd heb ik in Leuven ook erg vaak dat een 2de of zelfs 3de leveringspoging nodig is voordat het pakje effectief wordt aangeboden. Vandaag waren 2 pakjes 'in delivery', eentje ontvangen (2de poging) ... maar tweede pakje was onderweg bij andere postbode, en die is weer vetraagd (3de poging morgen) ... ook niet erg efficient allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”