Radioamateur ON3

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zowel ik als mijn vriendin hebben beiden een ON3. Vanuit Wetteren hebben we dan een maand of 2 elk weekend naar Brugge (OSB) gebold om daar de cursus te volgen. De HAREC hebben we beiden geprobeerd : elke zondag vanuit Wetteren voor een voormiddag naar OST (Oostende) bollen. Resultaat : een paar lessen niet kunnen volgen en we konden totaal niet meer volgen. Ik heb - in tegenstelling tot vele mensen die hun HAREC hebben - totaal geen kennis van elektriciteit en elektronica, behalve van wat je op t school leert. En dan moet je er echt elke les bij zijn. Met mijn onregelmatige uren als ambulancier is er alvast geen mogelijkheid om die HAREC lessen opnieuw te doen. Ik zie ook niet in waarom ik er geld, tijd en moeite zou steken in een HAREC licentie als het mij niet nodig lijkt? Nogmaals : ik heb geen nood om uit te komen in het buitenland noch aan hoge vermogens. Ik doe het op dit moment met 2x een 2m/70cm portable, 2 DMR portables en een 50 Watt mobiel station op 70cm en 2m. Zelfs geen HF station te vinden hier...

Wat betreft het clubgebeuren : ik en de vriendin zijn beide bestuurslid van TLS, een club in de omgeving van het Gentse waar vooral CW en HAREC minded volk zit. Het is door de komst van een paar ON3's (waaronder ikzelf en de vriendin) dat er plots interesse was om ook deel te nemen aan bvb de ON contest op 6m en 2m en om deel te nemen aan de VHF velddag in juni (helaas, dit jaar konden we door omstandigheden niet deelnemen) en om deel te nemen aan de BMA.

Wilt dit zeggen dat die paar ON3's de club gered hebben? Absoluut niet. Er is alleen een nieuwe, frissere wind gekomen die ook interesse heeft in VHF en UHF terwijl dit vroeger bijna alleen CW en HF was. En gezien de resultaten die we als ON6MS / TLS neerzetten denk ik dat we daar vrij goed in geslaagd zijn...

En wat activiteiten betreft : je kan zo ruim gaan als je zelf wilt. Als ik even snel denk bij ons hebben we een aantal activiteiten van onszelf (HAM-BBQ, nieuwjaarsdiner, ...), een aantal activiteiten waar we als ON6MS / TLS aan deelnemen (HF en VHF velddag, ON contests, BMA, ...), een aantal activiteiten waar we met andere clubs aan deelnemen, en een aantal clubavonden waar er iemand van onze leden of leden van andere clubs een bepaald onderwerp komen bespreken (PSK, raspberry pi, DMR, propagatie, DX expedities, ...) . Tot slot hebben we in onze club een stuk of 8 mensen die regelmatig deelnemen aan een vossenjacht op 2m, 80m en fox-o-rings of er zelf organiseren. Zelfs internationaal (Bulgarije, Tsjechië, ...). We gaan dus vrij vlotjes over die 5 activiteiten per jaar. Wij hebben het geluk om een eigen lokaal te hebben welk vrij goed uitgerust is, inclusief een deftige mast. Niet alle clubs hebben dit (denk aan bvb WTN, de club hier in Wetteren : die OM's komen eens per maand samen, drinken 2 pinten, babbelen wat, halen hun QSL kaarten op en gaan naar huis). Eigenlijk kunnen we zeggen dat een groot aantal van deze clubs van "radioamateurclubs" naar "hackerspaces avant la lettre" zijn gegaan.

PS : ook niet vergeten dat er genoeg HAREC's zijn die hun kennis met anderen willen delen in de vorm van les geven in de HAREC materie, maar dat deze mensen vrij vaak uitvallen omwille van ziekte of SK... (Denk aan Johan, ON5EX).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn pa was ON7HD (en jaren daarvoor ON5BU), destijds een van de fervente ARDF-ers van NOL. De 'vossen' van de club waren door hem gebouwd, en hij was ook continu op onderzoek om betere ontvangers te bouwen. De cubical quad thuis was ook al van ver te zien. Velddagen waren een 24-uurs bbq. Zelf nog nooit de tijd gemaakt om cursus te volgen en/of examens af te leggen, ook al heb ik alles bijna letterlijk met de paplepel binnengekregen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

bdeblier schreef:Velddagen waren een 24-uurs bbq
Dat komt bekend voor :)

Iden dito hier : vader is ON7ARQ, ex ON1ARQ.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Goh, met een ON3 mag je meer dan je vroeger mocht met een ON2... het verschil in examen tussen HAREC on ON2 was destijds ook redelijk beperkt (maw. iemand die een ON2 kon halen kon ook een HAREC behalen).
Ben je zeker?
Ik meen me te herinneren dat de oude examens iets moeilijker waren en dat ON2s in ruil bepaalde bands mogen gebruiken die niet voor ON3 beschikbaar zijn.

Ik ben intussen al blij dat ik me ns heb kunnen vrijmaken en inschrijven voor dat bipt examen; mijn attest praktische proef is intussen al 1.5jaar oud :-P
Da is toch godgeklaagd dat die examens altijd 3 maand op voorhand vol zitten? "Als er nood aan is creeren we extra sessies" my ass :-P
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ik meen me te herinneren dat de oude examens iets moeilijker waren en dat ON2s in ruil bepaalde bands mogen gebruiken die niet voor ON3 beschikbaar zijn.
ON2's mochten destijds enkel 2m (144 MHz), als ON1 mocht je alles vanaf 6m (50 MHz) en hoger... en pas bij een volledige licentie mocht je ook decametrische banden doen. Het examen voor ON2 was iets eenvoudiger maar niet echt veel verschil (lampen ed. moest je niet kennen dacht ik maar het is bijna 30 jaar geleden), het ON1 examen was identiek aan de ON4-5-6-7 behalve dat je geen CW examen moest doen.
ITnetadmin schreef:Ik ben intussen al blij dat ik me ns heb kunnen vrijmaken en inschrijven voor dat bipt examen; mijn attest praktische proef is intussen al 1.5jaar oud
Mooi... trouwens ON3 is een mooi concept al is het achterliggend idee dat het een opstap is naar een HAREC vergunning. Is het een ramp als je dit stap zet, nee helemaal niet... vandaag de dag heb ontzettend veel meer mogelijkheden als destijds een ON2. Het zou alléén spijtig zijn moest het een veredelde CB vergunning worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik hoop alleen dat ze dat al ietwat ouder certificaat praktijk nog aanvaarden :-)
Alleszins nog geen confirmation mail gehad na betaling.

Ma ik meen me echt te herinneren dat die ON2s iets meer mochten omdat die destijds ook morse moesten kennen; soit, kga het ns opzoeken want ik herinner het me wss verkeerd.

EDIT: dit is wat ik terugvond op wikipedia:
B ON2 Examen afgelegd voor 15/09/2005 zonder CW. Is een CEPT-erkende vergunning, waardoor gebruik in (veel) andere landen mogelijk is. Alle banden volledig van 160 m tot en met 70 cm met uitzondering van 70 MHz. Zelfbouw en modificatie is toegelaten onder voorwaarden. Vreemdelingen met een machtiging krijgen ON9A. Dit is gelijk aan ON2, maar enkel voor korte duur. Daarna moeten ze een permanente machtiging aanvragen.

Toegelaten vermogen gelijk aan dat van ON3.
B ON3 Basisvergunning Beperkte machtiging (geen Novice) voor 11 radioamateurbanden tussen 3,5 MHz (80 m) en 440 MHz (70 cm) alleen met commerciële zendapparatuur. Het maximaal toegelaten zendvermogen bedraagt 50 watt, let wel: dit is het gemiddelde vermogen waarbij voor AM/SSB en PEP vermogen van 100 W geldt. Zelfbouw of gemodificeerde apparatuur is niet toegestaan. Met deze vergunning kan men niet naar het buitenland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radioamateur

En dit op een oude google group:
het zou best kunnen dat je binnenkort ON2's zal horen ipv ON3's op de
verschillende banden. Dit zijn (novice)amateurs die een (basis-)vergunning
haalden vССr 2005, maar die na de invoering van de ON3-novice licencie
gelijk gesteld werden aan de geldende ON3 regels, ondanks zij een "ietwat"
moeilijker examen afgelegd hadden in de jaren er voor (cfr. tekst BIPT).
Nu is daar een mouw aan gepast en kunnen deze ham's terug een ON2-call
aanvragen, met het grote voordeel dat ze in een aantal landen vrij gebruik
mogen maken van hun toestel. Dit was nu ook al het geval voor de ON3's die
de CEPT (05)06 melding hadden op hun vergunning.
Aan het toegestane zendvermogen wordt niets gewijzigd, alsook niet aan de
toegezegde banden.
https://groups.google.com/forum/#!topic ... 6mQZ9ediuY
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Je moet het commentaar niet persoonlijk opvatten Krisken.
Ik denk dat zowat elke amateur wel periodes heeft dat hij/zij niet veel of niets doet met de hobby maar helaas zijn er wel, zoals eerder geschreven, een cursus volgen (en er soms een serieuze afstand voor afleggen) waarvan je daarna niets meer hoort. Bij ons er er een mix van Harec/ON3/ON2, is er een maandelijkse vergadering met dikwijls een voordracht (soms eigen leden, soms van andere secties) en er is een maandelijkse "workshop" waar gezamenlijk projecten worden gebouwd.
Er zijn regelmatig ONFF of molen activaties en onze CM is coördinator voor ONFF.

Iedereen doet wat hij kan maar maar zoals steeds "life is what happens when you're planning other things" :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik hoop alleszins na de calvarietocht voor het uberhaupt halen van de ON3 een ietsje actiever te worden in mijn club, maar eerlijk... de gemiddelde leeftijd daar neigt soms ook naar het pensioen hoor.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ben dit weekend begonnen aan on3 , en dit op 2 zaterdagen. 1 dag theorie , 1 dag praktijk . . . We zijn met 2 cursisten dus niet echt een overompeling. Maar als ik dan kijk naar de data voor de theorie examens zitten de eerstvolgende twee al compleet vol.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In t TLS was er in het voorjaar een cursus, velen hebben 3 maand na hun examen zelfs nog geen callsign toegewezen gekregen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

helmuteke schreef:Maar als ik dan kijk naar de data voor de theorie examens zitten de eerstvolgende twee al compleet vol.
Ja; ik vrees dat ik 3 weken geleden gereserveerd heb en het allerlaatste plaatsje van september heb ingenomen.
En tis altijd zo druk, dus ze mogen daar wel ns werk van maken.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoe zou t komen : 1 BIPT medewerker welke de callsigns toekent die werkt gedurende één halve dag per week voor de radioamateurs, alles gaat traag daar ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Ma ik meen me echt te herinneren dat die ON2s iets meer mochten omdat die destijds ook morse moesten kennen; soit, kga het ns opzoeken want ik herinner het me wss verkeerd.
Ik denk dat ik de verwarring begrijp... de oorspronkelijke ON2 mocht enkel 2m en het examen was bijna even moeiljk als een HAREC examen (en een ON2 cursus duurde dan ook een jaar). Bij de introductie van de ON3 welke plots toegang kreeg tot veel meer banden (louter op basis van enkele uurtjes theorie/praktijk wat totaal niet te vergelijken is met ON2) heeft men dan de ON2 aangepast zodat deze ook deze frequenties kon gebruiken.
Lennie
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2018, 15:29

Bedankt voor de informatie
Ikzelf zou interesse hebben voor het technische aspect en niet zozeer om actief gebruiker te zijn.
Zoals ik het hier aanvoel is het dan beter om de clubs hun tijd niet te verdoen.

Ik heb wel een cursus gevonden op de website van een leuvense club, bestaat er ook zoiets in pdf vorm?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lennie schreef:Zoals ik het hier aanvoel is het dan beter om de clubs hun tijd niet te verdoen.
Zo zwart/zit moet je het ook niet bekijken... ze gaan je met plezier helpen... maar ga nadien ook eens enkele keren per jaar een pintje drinken bij de club om wat na te praten over dingen die je misschien nog niet goed begrepen hebt of waar je wat extra info van wil. Dit doe je toch bij iedere hobby zo of ben ik daar fout in ?
Lennie schreef:Ik heb wel een cursus gevonden op de website van een leuvense club, bestaat er ook zoiets in pdf vorm?
Verschillende clubs baseren zich op het UBA handboek dat je bij hen kan aankopen ( https://www.uba.be/nl/actueel/vergunnin ... c-handboek ).
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

tja het blijft een eeuwige discussie ..

de oude knarren waren ook nie happy dat de CW/morse wegviel voor op HF te mogen ..

Ik zie ook on3 als een springplank naar Harec ..en ja het zou beperkt moeten zijn in tijd ... maar nie zo simpel .

Toen ik ON3 was mocht je maar 10watt op HF .. en geen tranceiver hebben met 100watt.. nu mag je 50watt en met de 3db regel mag je dus toestellen bezitten van 100watt .. er schiet niet zoveel motivatie meer over van on3's om naar harec te gaan ..
Ze mogen bijna evenveel als harec .. ( behalve boven de 70cm en high power etc en buitenland ) ...
Sommige secties pleiten voor nog meer ..op de UBA vergadering .. ja dan gaan ze nog minder gemotiveerd zijn om voor de harec te gaan ..
idem met deelname aan fielddays of contesten .. hoe vaak er geen on3's aan de micro zitten met de power full open .. allemal soms moeilijk te bewijzen ..

ik heb mijn on3 in juni 2008 gehaald en mijn harec in september 2008 .. ( geen enkele cursus gevolgd )
en ik heb 0,0 diploma's ..

En zoveel mogelijk qso's maken intresseert me dus ook niet .. bezig zijn met electronica en rf techniek des te meer ..
QSL kaarten verzamel is ook al niet ..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kitt schreef:idem met deelname aan fielddays of contesten .. hoe vaak er geen on3's aan de micro zitten met de power full open .. allemal soms moeilijk te bewijzen ...
Op zich heb ik daar ook geen probleem mee zolang het onder supervisie is van iemand met een HAREC licentie.

Op die manier kan een ON3 "proeven" van dergelijke mogelijkheden en is het een stimulans om zijn technische kennis uit te breiden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kitt schreef:Toen ik ON3 was mocht je maar 10watt op HF .. en geen tranceiver hebben met 100watt.. nu mag je 50watt en met de 3db regel mag je dus toestellen bezitten van 100watt .. er schiet niet zoveel motivatie meer over van on3's om naar harec te gaan ..
Iirc was de BIPT daar ook niet zo happig op, maar bleek het (naar het schijnt) moeilijk te worden om nog zenders van 20W te vinden (aangezien een ON3 idd ook de beperking heeft dat hij zijn 10W enkel mocht gebruiken op toestellen van max het dubbele vermogen).

Naar een eerdere comment ivm bouwvergunningen toe:
Mij is geadviseerd om desnoods een "tijdelijke" antenne op te zetten, met kabels verankerd. Dat blijft naar het schijnt "tijdelijk" ongeacht hoelang het er staat.
Of een gevelantenne die met een winch omhooggelaten wordt. Enkel de toegeklapte hoogte zou als "vast" gerekend worden, de rest is "tijdelijk".
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor zij die dit topic nog volgen:
Na maaaaandenlang ofwel niet vrij te zijn op de data van het BIPT examen (of toch niet ver genoeg vooruit kunnen plannen) of de examendata al volzet te zien 3 maand op voorhand, eindelijk erin geslaagd om de agenda's op mekaar af te stemmen op dat vlak./

Den ON3 is in da pocket :-)
(Enfin, het examen toch)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is de callsign reeds toegekend? Proficiat in elk geval!!!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee, de administratieve horden moeten nog gelopen worden.
Waaronder ook het nadenken over een callsign, waar ik me eerlijk gezegd nog niet mee bezig gehouden had.

Minder leuk technisch weetje:
Ze draaien daar nog altijd XP professional, en het examen draait op MS Access.
Bah.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Normaal moet je 3 voorkeuren ingeven bij t begin van je theoretisch examen bij t BIPT. Bij mij zijn t gewoon mijn initialen (KDR), bij mijn vriendin de afkorting van haar naam (ISA). En anders wijzen ze jou er ad random wel eentje toe hoor. Op de site van t BIPT kan je trouwens zien welke er reeds in gebruik is en welke niet.

Via welke sectie heb je je ON3 gehaald?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat kon idd, maar ik had nog geen enkel idee dus maar opengelaten.
Dat verdient wel net iets meer dan 5sec denkwerk vind ik :-)
Initialen zijn leuk, maar het moet ook "lekker bekken" in Nato.

Destijds in de Antenne (RCL) mijn praktijk gedaan.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah bij de mannen van Leuven :)
Nu, als je niks hebt ingevuld dan zal je automatisch ééntje toegewezen krijgen. Ik had daar al op voorhand naar gekeken :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Denk het niet, want ik heb een papiertje meegekregen met de link om online de aanvraag in te dienen.
Ik had ook instructie gekregen "om gewoon direct te beginnen", so dunno what's up there.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmmz ok dan is dat anders dan een paar jaar terug...
PS : zat er op jouw praktisch examen geen jong meisje, jaar of 12? De jongste radioamateur van België?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er was wel een zeer jong meisje bij ja.
Maar we zijn in 2 shifts binnengegaan dus niet gezien of zij het examen aflegde.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah, kijk dan heb jij de eer gehad om kennis te maken met de jongste radioamateur ooit : ON3LNA :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

krisken schreef:Hmmz ok dan is dat anders dan een paar jaar terug...
PS : zat er op jouw praktisch examen geen jong meisje, jaar of 12? De jongste radioamateur van België?
In het begin van de ON3 was onze zoon (toen 12 jaar) ook even de jongste amateur van Belgie.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nice; zonder het te weten een toekomstige BV gepasseerd :-)
Uit jouw club, of heeft ze in de krant gestaan?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

EDIT : via de CM van mijn club de vraag gekregen om de slide van een BIPT document welke ik had toegestuurd gekregen te verwijderen...
Laatst gewijzigd door krisken 04 okt 2018, 10:59, in totaal 2 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

onder zachte dwang ons dus verplichten een HAREC te halen....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is dezelfde redenering als zeggen dat iedereen met een B rijbewijs morgen maar 50km/u mag rijden op alle wegen en dat de overheid dit beslist heeft omdat men iedereen onder zachte dwang wilt verplichten om een D rijbewijs te halen...

Mijn persoonlijke situatie:
- gebruik enkel /p en /m, ik heb geen vaste installatie thuis
- /m heeft mijn toestel 15, 25 en 50 Watt, dus 10 Watt of minder is geen optie
- Ik heb geen nood aan hogere vermogens (ik werk meestal direct of via een repeater)
- Ik kom niet in het buitenland met mijn apparatuur

Dus waarom in godsnaam zou ik een Harec nodig hebben? Aan de ene kant is er een massale klaagzang dat er amper nieuwe radioamateurs bij komen en dat er nauwelijks interesse is bij de jongeren etc etc etc. Aan de andere kant gaat men de ON3 licentie, zowat de enige licentie die massaal volk lokt naar het BIPT en hun dus meer dan genoeg inkomsten bezorgd, gaan limiteren. Ik ben er vrij zeker van dat de helft van de on3's dan gewoon zegt : ge moogt mijn licentie hebben en hun boel verkopen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

10W? Poeh... ofwel moet je dan echt de keuze gaan maken voor de zeer specifieke protocollen voor laag vermogen natuurlijk. Dan mogen ze zelfs naar 5W zakken zonder dat je er last van hebt ;-). Op UHF lijkt me de 10W ook niet onoverkomelijk in de praktijk, daar heb je vooral je LOS als beperkende factor.
Alleen vraag ik me af waar je toestellen zult vinden die maximum 20W kunnen uitzenden, want de huidige regel is toch dat je maximum 3dB meer mag kunnen uitzenden dan wat je effectief mag uitzenden?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat klopt inderdaad. Gevolg is dat de suffix bij zowat iedereen /P zal zijn vrees ik :-) En inderdaad, in de digimodes kan je met 10 Watt leuke contacten maken. Maar opnieuw : niet iedereen heeft hier interesse in.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Nee idd, maar interesse of niet: het is duidelijk dat ze de ON3's willen forceren richting HAREC en dan kan je uiteraard geen "leuke" dingen overhouden anders stapt niemand over. Voor alle duidelijkheid: ik volg je mening dat men er voor zal zorgen dat er nog minder amateurs overschieten, ik ben dus ook geen fan van zo'n keuze maar het lijkt er wel op dat dit de denkwijze is.
Anderzijds, blij of niet blij: in tegenstelling tot de ministers van energie hebben ze met zo'n keuze wel een duidelijke visie :lol:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

De vergelijking met het verkeer gaat niet op omdat trage auto's het "normale" verkeer dan ophouden.

Het terugschroeven van de mogelijkheden is geen goed idee, iets afnemen dat je al lang had werkt contraproductief.

Ik ben echter wel akkoord dat er een groter verschil moet zijn tussen basisvergunning en HAREC. De basisvergunning is er gekomen om een eenvoudige instap te hebben in de hobby om daarna door te groeien.
Eigenlijk mag een ON3 al ontzettend veel in vergelijking met de pre-basisvergunning. Met mijn eerste vergunning, ON2, mocht ik op 2m en 70cm. Later met ON1 was het VHF and up (en hoger vermogen) en na het CW examen kwam er HF bij.
Als je het niveau van de examens bekijkt dan mag een ON3 nu een pak meer dan een ON1 van voor de basisvergunning want dat was een HAREC zonder CW. Alleen het vermogen is (in theorie) lager, 50W toegelaten maar TRX mag 100W leveren zodat je op uitzondering van enkele bandsegmenten hetzelfde kan dan met HAREC (velen gebruiken geen linear).
Dat je vergunning niet in het buitenland kan gebruikt worden heeft te maken met het feit dat andere landen (behalve enkele) geen basisvergunning hebben.

Eigenlijk mag een ON3 al zo veel dat er (te) weinig "incentive" is om te upgraden, meer verschil is dus een goede zaak, terugdraaien is dat niet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een verschil mag er zeker zijn! Ik zou al blij zijn met enkel VHF en UHF en dat men dan voor HF meer naar Harec moet gaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

daar kan ik je in volgen krisken, persoonlijk heb ik ook geen interesse en de tijd in HF en spijtig genoeg draait het in de meeste clubs bijna uitsluitend om HF, ben idd blij dat er ook eens iets anders te beleven valt, en het is net dan dat ik naar de club ga...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vroeger was het 10W he, maar omdat de wet zegt dat de zender max mag afgeleid zijn van een toestel met het dubbele vermogen, ging dit praktisch niet meer omdat er omzeggens geen 20W toestellen gemaakt werden.
Ik mag alvast hopen dat bestaande ON3s een grandfathering krijgen.
Of mss moeten ze eindelijk ns werk maken van een niveau tussen het huidige C niveau en de HAREC, dat er een niet-HAREC niveau is dat wel CEPT-compatibel is zodat we in het buitenland kunnen werken.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”