ADSL-vervanger

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Omdat mijn provider binnenkort helaas stopt met ADSL, moet ik op zoek naar een alternatief bij dezelfde of een andere provider.

Welke providers bieden een pakket aan waarbij ik mijn eigen modem kan gebruiken of waar ik desnoods een modem krijg maar wel volledige toegang heb om volgende zaken aan te passen?

* géén poortblokkades
* volledig zelf kiezen en instellen naamservers voor DHCP
* ondersteuning voor port forwarding
* semi-vaste IP-adressen kunnen uitdelen via DHCP op basis van ethernetadres

Een onbeperkt datavolume zou leuk zijn, maar zaken als snelheid, telefonie, televisie,... zijn volstrekt onbelangrijk. Ik zoek een simpel internet-only abonnement waarbij ik niet beperkt wordt in wat ik doe met mijn verbinding.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dag Steven,

Ik zou overstappen naar edpnet. Ik weet niet welke snelheid je nu haalt maar je kan het VDSL XS abbonement nemen voor 25 euro per maand. Dan moet je zelf wel een modem voorzien of een fritzbox bij edpnet kopen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

EDPnet. Eigenlijk de enige die voldoet aan je eisen.
Kijk wel eerst op hun site welke snelheid je mag verwachten mocht je ergens ver van een ROP zitten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Daarentegen hanteert edpnet hoge prijzen voor telefonie vergeleken met OVH bv.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
seriewoordenaar007
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 maa 2018, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

In tegenstelling tot ADSL2+ kun je niet zomaar iedere VDSL2-modem gebruiken om te verbinden; die moeten "gecertificeerd" zijn door Proximus, anders zul je met het 7 Mbps/512 kbps slakkenprofiel vrede moeten nemen als snelheden.
Gecertificeerde modemrouters van AVM :
FRITZ!Box 3490 (met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7360 (versie 1 met FRITZ!OS 6.31, versie 2 met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7430 (FRITZ!OS 6.52 en DSL-versie 1.100.133.44), en FRITZ!Box 7490 (FRITZ!OS 6.52 en 6.53).
Anderen : Sagem/Technicolor B-box 3.
Als je die Fritzen niet bij EDPnet koopt dan vallen ze nieuw elders duurder uit (tenzij tweedehands), en bestaat het risico dat ze ook niet zullen werken omdat de versies van het besturingssysteem en DSL medebepalen of je enkel het slakkenprofiel krijgt of niet.
Ik maakte onlangs ook de overstap naar VDSL2 bij EDPnet komende van Scarlet, en gebruik zo'n FRITZ!Box 7430 die prima voldoet voor mijn doeleinden.
Slakkenpost en gevederde luchtkoeriers zijn mijn favoriete communicatiemiddelen. :banana:
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Jack Daniels schreef:Daarentegen hanteert edpnet hoge prijzen voor telefonie vergeleken met OVH bv.
Telefonie ga ik niet gebruiken. Ik heb al een gsmabonnement bij Dommel en dat kost mij per maand maar zo'n 1 EUR. Ik bel zo vaak mogelijk via Whatsapp omdat de ontvangst in de moderne gebouwen waar ik 90% van mijn tijd zit toch barslecht is...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Edpnet of TV Vlaanderen! Geen poortblok, geen limiet, ik heb hier zo goed als een half jaar hetzelfde IP adres gehad, en in de Fritzbox die je in bruikleen krijgt heb je alles in de hand van port-fwd, dns, etc...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

steven39 schreef: * géén poortblokkades
* volledig zelf kiezen en instellen naamservers voor DHCP
* ondersteuning voor port forwarding
* semi-vaste IP-adressen kunnen uitdelen via DHCP op basis van ethernetadres
Dit kan zowat elke provider?

Wat ik bedenkt : is VDSL mogelijk bij je huidige provider? Zo ja : waarom niet overstappen naar hun VDSL product? Zo neen : dan kunnen andere providers je ook ni helpen en moet je wel kijken naar coax (telenet of orange).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:
steven39 schreef: * géén poortblokkades
* volledig zelf kiezen en instellen naamservers voor DHCP
* ondersteuning voor port forwarding
* semi-vaste IP-adressen kunnen uitdelen via DHCP op basis van ethernetadres
Dit kan zowat elke provider?
punt 1 heeft met de provider / abonnement te maken.
punt 2 - 3 - 4 hebben niets met de provider te maken, maar met de modem :-) .

* Wat betreft poortblokkades: Iedere ISP heeft zijn aantal poortblokkades:
  • Telenet blokkeert TCP 25, TCP/UDP 53, TCP/UDP 135, 137-139, TCP/UDP 161 – 162, TCP 445, TCP 1080, UDP 1900 (tenzij je een business abbo hebt met vast IP).
  • Proximus sluit 23, 80, 443 (tenzij die zelf opent in My Proximus, alsook Poorten TCP 25 en 445, UDP 135, 137, 138 en 139; poorten 1080, 1555, 2001, 2280, 2281, 2282, 2284, 2285, 3128, 8080, 8081, 9000 en bepaalde poorten hoger dan 1024.
* Wat betreft modem:
  • - de vereisten die je hier hebt kan je waarschijnlijk niet met de standard ISP modems (Telenet HGW, Proximus B-box, Scarlet O-box), wel met de FritzBox (standard voor Dommel/EDPNet) of een eigen modem.
    - bij Telenet kan je een eigen modem gebruiken achter de HGW, of beter nog achter een modem only.
    - bij Proximus/Scarlet kan je met een eigen modem achter de B-box/O-box een eigen PPPoE sessie maken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

EDPnet blokkeert 53 (DNS) en 123 (NTP) sinds april 2014, zie http://issues.edpnet.be/?p=438.
Computer(k)nul
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

philippe_d schreef: punt 1 heeft met de provider / abonnement te maken.
punt 2 - 3 - 4 hebben niets met de provider te maken, maar met de modem :-) .
Yup, maar is dus wel een probleem als je met een verplichte modem wordt opgezadeld.
philippe_d schreef: * Wat betreft poortblokkades: Iedere ISP heeft zijn aantal poortblokkades:
  • Telenet blokkeert TCP 25, TCP/UDP 53, TCP/UDP 135, 137-139, TCP/UDP 161 – 162, TCP 445, TCP 1080, UDP 1900 (tenzij je een business abbo hebt met vast IP).
  • Proximus sluit 23, 80, 443 (tenzij die zelf opent in My Proximus, alsook Poorten TCP 25 en 445, UDP 135, 137, 138 en 139; poorten 1080, 1555, 2001, 2280, 2281, 2282, 2284, 2285, 3128, 8080, 8081, 9000 en bepaalde poorten hoger dan 1024.
* Wat betreft modem:
  • - de vereisten die je hier hebt kan je waarschijnlijk niet met de standard ISP modems (Telenet HGW, Proximus B-box, Scarlet O-box), wel met de FritzBox (standard voor Dommel/EDPNet) of een eigen modem.
    - bij Telenet kan je een eigen modem gebruiken achter de HGW, of beter nog achter een modem only.
    - bij Proximus/Scarlet kan je met een eigen modem achter de B-box/O-box een eigen PPPoE sessie maken.
Gelden bij Scarlet (dochterbedrijf) dezelfde poortbeperkingen als bij Proximus voor VDSL? Vooral poort 443 zou een probleem zijn voor mij.

EDPNet wordt interessanter zo te zien; geen extra bakjes (dus ook nog eens stroombesparing).

Modem only gaat bij mij niet bij Telenet. Toen ik een drietal jaar geleden van Dommel naar Telenet overschakelde en tegen bovenstaande beperkingen aanliep bij hun "onbeperkt" internet, was modem only geen optie toen ik daar op aandrong. Ik heb toen gebruik gemaakt van de wettelijke betalingstermijn en ben naar Scarlet gegaan. No cure, no pay.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik heb hier op een Scarlet Trio HTTPS bereikbaar van buitenaf (bevestigd door ShieldsUP!, zie https://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2). Geen idee of dat voor nieuwe Trio's ook nog zo is.
Let wel dat Scarlet met een softcap zit (als je die snelheid al haalt...).
Bekijk eens op lijntest.be welke snelheden haalbaar zijn bij jou.
Indien hoger dan de cap, dan zou ik niet twijfelen en voor EDPnet gaan. Zij passen geen cap toe.
Bij welke provider zit je nu? Dommel?
Computer(k)nul
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

steven39 schreef:
philippe_d schreef: Toen ik een drietal jaar geleden van Dommel naar Telenet overschakelde en tegen bovenstaande beperkingen aanliep bij hun "onbeperkt" internet, was modem only geen optie toen ik daar op aandrong.
Ik heb net m'n broer z'n oude Telenet modem omgewisseld. Geen enkel probleem ondervonden, noch bij de Telenet Helpdesk, noch bij de winkel waar ik de modem ben gaan omruilen. Gewoon even EMTA vermelden, en het was in kannen en kruiken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Een modem-only kunnen wisselen staat niet garant voor een modem-only bij afsluiten van een contract...
Computer(k)nul
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Ik ben momenteel klant bij Scarlet. Zou ik best ingaan op hun voorstel, de installatie laten in orde brengen op hun kosten en vervolgens direct overschakelen op EDPNet? :twisted: Of zou ik toch beter ineens naar EDPNet gaan?

Toen ik 4 jaar geleden van Dommel naar Telenet wilde overschakelen (Dommel werd toen plots véél duurder omdat ze zich meer tot telefonie zijn gaan richten), wilde men de modem niet vervangen als oplossing voor de beperkingen. Ik heb Telenet toen duidelijk gemaakt dat ik effectief zou gebruik maken van mijn rechten als consument bij verkoop op afstand...men was daar blijkbaar niet commercieel ingesteld...arrogante attitude van een duopolist met Amerikaanse aandeelhouder :???:

Er hangt hier bijgevolg al 4 jaar een Telenetmodem die een technieker toen speciaal nieuw is komen installeren. Die heeft Telenet geen cent opgebracht en ondertussen gaat er al 4 jaar maandelijks een bedrag naar Scarlet i.p.v. Telenet :bang:
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Met honing vang je over het algemeen iets meer vliegen dan met azijn. Ik ben gewoon vriendelijk geweest, en heb hun blijkbaar overtuigd dat ik (informaticus & 20 jaar klant) weet waar ik het over heb ;)
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Voor zover ik weet ben ik 4 jaar geleden ook vriendelijk geweest en zal ik iets gezegd hebben dat het spijtig zou zijn dat omwille van die onverwachte beperkingen hun aanbod toch niets voor mij is, dat het zonde zou zijn dat de installateur voor niets een modem heeft gehangen die niet voldoet voor mij, dat ik op het internet iets had gelezen van modem only en of dat geen oplossing kan zijn. Dat kon niet en ik heb ook niet verder aangedrongen; gewoon aankoop ongedaan gemaakt en klant geworden bij Scarlet.

@sinna: het goedkope abonnement van EDPNet heeft ook softcap voor zover ik kan zien...of zie ik dat verkeerd?
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Het hangt er misschien ook vanaf wie je aan de lijn krijgt, en of die persoon met het verkeerde been uit bed gestapt is. Misschien volgende keer eens een paar technische termen zoals VPN, dubbele NAT, site-to-site replicatie proberen?
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Boh, misschien wel maar ik ben niet de persoon die moeite gaat doen als men zelf ook geen moeite wil doen. Het is niet per se dat ik Telenet wilde of wil hebben. Kan goed zijn dat de modale helpdeskmedewerker van Telenet er vanuit gaat dat iedereen keigraag Telenet wil, maar er zijn dus ook mensen zoals ik waarbij snelheid niet veel uitmaakt. Als Telenet morgen een netneutraal abonnement uitbrengt @10EUR in de maand met ADSL-snelheden (12Mbps down en 0,625Mbps up) maar geen verdere beperkingen, dan schakel ik direct over :beerchug:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

steven39 schreef: @sinna: het goedkope abonnement van EDPNet heeft ook softcap voor zover ik kan zien...of zie ik dat verkeerd?
Klopt: EDP heeft VDSL XS in de markt gezet als antwoord op het uitfaseren van ADSL. Er is hier op UB een draad over geweest met een bericht van EDP naar resellers dat het eigenlijk de bedoeling is om die VDSL XS klanten naar VDSL XL te krijgen omwille van de (zeer?) kleine marges.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef: - bij Telenet kan je een eigen modem gebruiken achter de HGW, of beter nog achter een modem only.
Router :wink:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Daarentegen hanteert edpnet hoge prijzen voor telefonie vergeleken met OVH bv.
Dat klopt, maar je kan uw VoIP ook gewoon ergens anders onderbrengen?
OVH, Betamax, ...?

VoIP-provider (pleonasme) is toch niet (noodzakelijk) gelinkt aan uw ISP?
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

steven39 schreef:Ik ben momenteel klant bij Scarlet. Zou ik best ingaan op hun voorstel, de installatie laten in orde brengen op hun kosten en vervolgens direct overschakelen op EDPNet? :twisted: Of zou ik toch beter ineens naar EDPNet gaan?

:

Eerst voorstel van Scarlet aannemen natuurlijk. Daarna kun je nog altijd, als Scarlet niet voldoet aan uw behoeften, overschakelen naar een andere ISP, met de zekerheid dat uw lijn en installatie in orde is.


Vraag wel eerst na of er een verplichte aansluitduur is. Voor nieuwe klanten is dat bij Scarlet 6 maanden dacht ik. Geen idee hoe het zit met bestaande klanten die overschakelen van ADSL naar VDSL
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
steven39
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2018, 16:16
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Men heeft mij telefonisch gecontacteerd en men gaat mij volgende week terugbellen om dan eventueel een nieuw contract af te sluiten. Dus dan geldt dit: https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... op-afstand Dus sowieso geen verplichte aansluitingsduur.

Alleen weet ik niet of ik gedurende een korte periode last wil hebben met een verbinding die niet voldoet en eventueel tijdelijk geen internet. Dus ik denk toch dat ik die 50 EUR ga betalen aan EDPNet om een basisinstallatie te doen. Dat bespaart me ook de kost/werk van een aangetekend schrijven.

Kzal volgende week eens horen wat Scarlet te zeggen heeft als ze mij terugbellen... wie weet doen ze toch nog een interessant aanbod als ik zeg dat ik naar EDPNet wil gaan omdat dat van hun niet voldoet...bijvoorbeeld een gratis Fritz!Box i.p.v. hun Proximus-spul :lol:
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

steven39 schreef:Alleen weet ik niet of ik gedurende een korte periode last wil hebben met een verbinding die niet voldoet en eventueel tijdelijk geen internet.

Geen idee hoe nu al weet dat uw toekomstige VDSL verbinding van Scarlet niet voldoet of dat u tijdelijk geen internet zal hebben.

Dat is net het voordeel om de overschakeling via Scarlet te doen. Scarlet neemt hiervoor de planning, verantwoordelijkheid en de kosten op zich omdat het een lopend contract is.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”